Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 669159
Acord del Consell Executiu del Consell Insular de Menorca de data 14 de novembre de 2022, relatiu a l’aprovació de la modificació del catàleg de llocs de feina del Consell Insular de Menorca (Exp. 0602-2022-000006)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En el BOE núm. 312, de 20 de desembre de 2021 es publicà la Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública, i posteriorment es dictà el Decret llei 6/2022, de 13 de juny, de noves mesures urgents per reduir la temporalitat en l'ocupació pública de les Illes Balears, la disposició transitòria segona del qual estableix: «Les relacions de llocs de treball de les entitats en què es duguin a terme els processos selectius a què fa referència aquest Decret llei s'han de modificar, si escau, abans de finalitzar els processos esmentats, per poder assignar els llocs afectats per les places convocades a les persones que els superin.»

El Catàleg de llocs de feina del Consell Insular de Menorca s'aprovà dia 25 de maig de 1999, i posteriorment hi ha hagut diverses modificacions. Tot i aquestes modificacions, hi ha una part dels llocs de feina aprovats que han quedat en desús o s'han vist modificats en part, la qual cosa fa que el Catàleg s'hagi esmicolat i en sigui dificultosa la consulta. La modificació dels llocs de feina del Consell Insular de Menorca es limitarà a incloure els llocs de feina no catalogats o a fer modificacions dels llocs de feina que s'ofereixen a l'Oferta pública d'ocupació per a l'estabilització.

Vist l'informe proposta de la cap del Servei de Gestió de Persones, emès dia 6 de novembre de 2022, que en síntesis diu:

«[...] El Catàleg de llocs de feina del Consell Insular de Menorca s'aprovà dia 25 de maig de 1999. Des de llavors ha sofert els canvis següents: Modificació per acord de Ple de dia 13 de desembre de 1999 [...] Tot i aquest reguitzell de modificacions, i el desús d'una part dels llocs de feina aprovats inicialment, que fan ingovernable el Catàleg de llocs de feina del Consell Insular de Menorca, per voluntat expressa dels sindicats, aquesta modificació es limitarà a incloure els llocs de feina no catalogats o a fer la modificació dels llocs de feina que s'ofereixen en l'Oferta pública d'ocupació d'estabilització.

Així, els principals objectius d'aquesta modificació són:

  1. Deslligar la relació de llocs de treball de l'organigrama.
  2. Adaptar les titulacions a l'article 76 del TREBEP.
  3. Unificar llocs de feina amb les mateixes característiques i les mateixes funcions.
  4. Diversificar llocs de feina que, tot i exercir funcions equiparables, es fa en diferents horaris de feina o en diferents ubicacions.
  5. Modificar llocs de feina per adaptar-los a la nomenclatura actual o a la feina que realment es desenvolupa.
  6. Incloure llocs no catalogats.

1. Deslligar la relació de llocs de treball de l'organigrama

El document actual distribueix els llocs de feina en funció de l'organigrama. Els canvis de mandat corporatiu suposen, pràcticament en tots els casos, la modificació de l'organigrama, per la qual cosa bona part de l'actual Catàleg de llocs de feina ha anat quedant desfasat durant aquests anys.

La proposta és deslligar els llocs de feina de l'organigrama per proporcionar una major estabilitat a un document bàsic per a la gestió dels recursos humans de l'organització, així com en els casos de judicialització de desacords laborals, en els quals aquest document pot ser essencial per a la resolució del conflicte.

Deslligar el Catàleg de llocs de feina de l'organigrama suposa unificar els diferents llocs de feina que, dispersos per raó de la ubicació, tenen en realitat les mateixes característiques i funcions, i per tant cal considerar-los un sol lloc de feina.

2. Adaptar les titulacions a l'article 76 del TREBEP

L'acord del Ple del Consell Insular de Menorca pres en la sessió de caràcter ordinari de 17 de febrer de 2020, modificà el Catàleg de llocs de treball per unificar les denominacions i les titulacions de les diverses fitxes de la mateixa especialitat que apareixen en el Catàleg i són aplicables a tots els llocs de feina d'una mateixa especialitat.

Aquesta modificació suposà l'adaptació dels llocs de feina a l'article 76 del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic (TREBEP), però aquesta modificació tingué un abast limitat a les places objecte de l'Oferta pública d'ocupació de 2016 i 2017.

Per aquest motiu proposam incorporar les noves titulacions d'acord amb l'annex I. Aquesta actualització implica, en alguns casos, el canvi de grup professional.

El TREBEP estableix alguns canvis importants. Per un costat unifica en un mateix grup el personal amb estudis universitaris, i per l'altra eleva els grups professionals del personal amb titulacions de formació professional i els classifica en dos grups B i C1, de manera que l'antic FP1 o tècnic auxiliar passa a cicle formatiu de grau mitjà amb el títol de tècnic, i passa per tant del grup D a l'actual C1, i l'antic FP2 o tècnic especialista és ara un cicle formatiu de grau superior amb el títol de tècnic superior i pertinença al grup B.

1. Grup A: La unificació dels anteriors grups A i B en un sol grup A, amb la distinció dels subgrups A1 i A2, establint que la pertinença a aquests dependrà del nivell de responsabilitat de les funcions que s'han d'exercir i de les característiques de les proves d'accés.

2. Grup B: El TREBEP incorpora definitivament aquest nou grup professional, als tècnics superiors, que si bé ja s'havia implementat en l'àmbit educatiu encara no estava reconegut en l'àmbit de la funció pública. Aquest grup queda restringit a l'àmbit de la formació professional.

3. Grup C: Aquest grup queda també definit, però es produeix un canvi important. Es produeix l'equiparació de l'antiga FP1, ara amb títol de tècnic, amb el batxillerat, i s'emmarquen ambdues titulacions al subgrup C1.

En el subgrup C2 queden les places per a les quals es requereix el nivell d'educació obligatòria ESO.

4. Finalment el TREBEP no defineix el grup AP. D'acord amb la disposició addicional sisena, les administracions públiques poden establir altres agrupacions diferents de les enunciades en l'article 76, per a l'accés a les quals no s'exigeixi estar en possessió de cap de les titulacions previstes, de manera que es mantindran com a grup AP les professions per a les quals no es requereixi cap titulació.

Els canvis en el grup A impliquen que l'exigència del grau universitari unifica els antics llicenciats i diplomats en un sol subgrup, deixant al subgrup A1 únicament a les places amb nivell de responsabilitat superior de les funcions que s'han d'exercir, per a les quals ja es requerirà un major esforç en les proves d'accés. Aquesta distinció crea en la pràctica no poques dificultats, atès que lliga la responsabilitat a les proves d'accés. Així, mentre les proves d'accés són úniques i es mantenen durant tota la vida laboral, la responsabilitat pot ser canviant en funció del lloc de feina que s'ocupa. Aquesta manca de permeabilitat entre els subgrups fa que arribem a la conclusió de considerar de major responsabilitat, pertanyents al subgrup A1 les places exercides per professions regulades, per a les quals s'exigeix un títol amb major nombre de crèdits o les que requereixen un títol habilitant per a l'exercici professional obtingut en l'especialitat del grau. La resta de places cal considerar-les pertanyents al subgrup A2.

Un cas especial és el dels assessors jurídics, en aquest cas, per a l'exercici de la professió es requereix el títol de grau més un màster en advocacia, però els funcionaris públics estan exempts de l'obtenció d'aquest títol per considerar que la pràctica en l'exercici de la seva professió a l'Administració, així com les proves d'accés, convaliden els coneixements obtinguts en aquest màster. Així les coses, tot i que només es requereix un grau, la disposició addicional tercera de la Llei 34/2006, de 30 d'octubre, sobre l'accés a les professions d'advocat i procurador, relativa a l'exercici Professional dels funcionaris públics, estableix:

2. Els funcionaris públics que hagin accedit a un cos o una escala del grup A (cal llegir ara A1) en la seva condició de llicenciats en Dret estan exemptes d'obtenir el títol d'advocat o el títol de procurador dels tribunals als efectes descrits en l'article 1 d'aquesta llei, sempre que exerceixin funcions d'assistència lletrada o assessorament jurídic.

Per aquesta raó, per a l'exercici de les funcions d'assistència lletrada o assessorament jurídic es requereix tenir el Màster en advocacia o ser funcionari del subgrup A1.

Pel que fa als canvis en la formació professional, això no implica necessàriament el requeriment del títol superior quan en el mateix àmbit professional hi ha diferents graus de titulació. Tampoc implica el reconeixement de les titulacions personals, atès que per bé que un treballador tengui un títol de tècnic superior, fins i tot si aquest fou el títol requerit, el cert és que les proves d'accés no es corresponen amb el nou grup professional.

Per al personal funcionari de carrera que ja tengui reconeguda la pertinença al subgrup A1, es mantindrà aquest reconeixement tot i que les places vacants de la mateixa titulació siguin convocats en el futur com A2. En aquest cas el lloc de feina serà catalogat com A2/A1*, fent constar que el subgrup A1 és a extingir per jubilació. Pel que fa al personal funcionari de carrera pertanyent als subgrups C2 o C1, es mantindran en aquests subgrup, tot i que aquestes places en el futur siguin convocades dins el grup C1 o B. En aquests casos les places es catalogarien com C1/C2* o B/C1* fent constar que els grups (*) són a extingir per jubilació. Existirà també la possibilitat de reclassificar les places mitjançant un procés de promoció interna, d'acord amb l'article 68.4 de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Per aquest motiu es reclassifiquen:

Auxiliar infermeria

Tècnic en cures auxiliars d'infermeria o Tècnic d'atenció a persones en situació de dependència, o titulació equivalent.

C2

C1

Auxiliar cuidador

Tècnic en cures auxiliars d'infermeria o Tècnic d'atenció a persones en situació de dependència, o titulació equivalent.

C2

C1

Animador sociocultural

Tècnic superior en animació sociocultural o titulació equivalent

C1

B

Delineant

Tècnic superior en l'àmbit d'edificació i obra civil o titulació equivalent

C1

B

Titulats universitaris que no requereixen màster com a títol habilitant o els títol de crèdits iguals o superiors al 300 ETC

Graduat o titulació equivalent

A1

A2

Excepcionalment, durant els processos d'estabilització, atès el llarg temps de serveis prestats del personal que es pretén estabilitzar, es mantindrà provisionalment la pertinença al subgrup A1, declarant a extingir aquesta pertinença.

Tots els llocs de feina defineixen les titulacions o els àmbits de titulacions corresponents afegint-hi «o equivalent». Aquesta expressió cal llegir-la en un sentit restringit, únicament per a l'admissió d'aquelles titulacions encara vigents, anteriors als plans d'estudis actuals, és a dir:

  • S'admetrà el títol de llicenciat en el cas dels grups A1 i A2 entenent que ja són habilitats tret que una norma sigui més restrictiva.
  • S'admetrà el títol de diplomat per a l'accés i provisió dels llocs A2.

El Pla Bolonya ha creat, i segueix creant, una gran quantitat de titulacions, cada vegada més especialitzades. Anteriorment a l'aparició de moltes d'aquestes titulacions, l'especialització s'adquiria a través dels postgraus o màsters, raó per la qual, davant la situació discriminatòria que suposaria l'admissió únicament de les darreres generacions a un lloc de feina determinat, el Catàleg contindrà la titulació més actual, admetent que els professionals anteriors hi podran accedir mitjançant un títol de diplomat o llicenciat, més un màster amb l'especialitat que es requereix. En aquest cas el títol de diplomat o llicenciat ja donaria accés a la plaça del grup A, mentre que l'especialització l'aportaria el màster o postgrau.

  • Per a la formació professional s'admetran els títols anteriors per a l'exercici de les mateixes professions, sempre que responguin a la mateixa especialització.

El Consell haurà de plantejar en una propera RLT (relació de llocs de treball) quins són els llocs de feina per reclassificar.

3. Unificar llocs de feina amb les mateixes característiques i les mateixes funcions

Actualment el Catàleg del Consell Insular ha acumulat un total de 185 llocs de feina.

D'aquests 185 llocs de feina, 56 estarien duplicats, amb les mateixes funcions i característiques, però ubicats en diferents parts de l'organigrama:

  • Administratiu (en 10 programes diferents)
  • Assessor jurídic (en 2 programes diferents)
  • Auxiliar (en 17 programes diferents)
  • Educador social (en 5 programes diferents)
  • Infermer (en 4 programes diferents)
  • Oficial de brigada (en 2 programes diferents)
  • Ordenança (en 2 programes diferents)
  • Psicòleg (en 4 programes diferents)
  • Treballador social (en 4 programes diferents)

Amb aquesta modificació s'unifiquen en un sol lloc de feina.

També s'unifiquen els llocs Guarda de pesca i Guarda de pesca/patró en entendre que a tots ells s'ha exigit el títol de patró. Així es declararà a extingir el Guarda de pesca/patró per passar a la denominació de Guarda de pesca.

4. Diversificar llocs de feina que, tot i exercir funcions equiparables, es desenvolupen en diferents horaris de feina o en diferents ubicacions

Auxiliar d'internat. Es diversifica en:

  • Auxiliar d'internat: Centre d'Atenció a la Infància i la Família
  • Auxiliar d'internat bugaderia: Residència Gent Gran
  • Auxiliar d'internat cuina i menjador: Residència Gent Gran
  • Auxiliar d'internat planta: Residència Gent Gran

Aquesta diferenciació és fa perquè, tot i fer feines de netejadores en diferents parts i àmbits, exerceixen les seves funcions en horaris diferents.

Auxiliar d'infermeria. Es diversificar en:

  • Auxiliar d'infermeria residencial: Residència Gent Gran
  • Auxiliar d'infermeria alzheimer: Centre d'Alzheimer
  • Auxiliar d'infermeria centre de dia: centres de dia de gent gran
  • Auxiliar d'infermeria serveis dia: salut mental i conductes addictives

També perquè exerceixen funcions pròpies dels tècnics sociosanitaris però en horaris diferents.

Ordenança. Es diversifica en:

  • Ordenança: oficines
  • Ordenança residencial: centres sociosanitaris

Infermer. Es diversifica en:

  • Infermer residencial: Residència Gent Gran
  • Infermer: resta de serveis

També es fa la diversificació quan la destinació és en dues poblacions diferents (Maó i Ciutadella).

Educador social. Es diversifica en:

  • Educador social residencial: Centre d'Atenció Infància i Família (CAIF)
  • Educador social: la resta de professionals

5. Modificar de llocs de feina

En 3 dels llocs inicials, proposam una modificació per adaptar-los a la nomenclatura actual o a la feina que realment es desenvolupa:

1. Oficial 1a carretera per Oficial de carretera

En el Consell Insular únicament hi ha aquests oficials de carreteres, de manera que és superflu afegir-hi que és de primera.

2. Inspector de patrimoni històric

L'inspector de patrimoni és actualment un professional del subgrup A1. Aquest professional té el suport dels vigilants de patrimoni.

Els vigilants de patrimoni passen ara a ser inspectors de patrimoni (C1), mentre que l'actual inspector passa a ser un tècnic de patrimoni històric (A2/A1*), desenvolupant un perfil més genèric però mantenint la funció d'instrucció d'expedients.

3. Monitor de pis acollida

Aquest lloc es modifica per denominar-lo amb l'especialització i passa a ser Monitor d'integració social i Monitor d'educació infantil. A la vegada passen del subgrup C2 al grup B.

4. Auxiliar educador

Es convoca d'acord amb la fitxa de catàleg actualment en vigor del subgrup C1 afegint el batxillerat a la titulació de tècnic de l'àmbit social.

5. Delineant

Passa del subgrup C1 al grup B.

6. Incloure llocs no catalogats

Finalment, hi queda encara per catalogar 33 llocs de feina:

  • Auxiliar de farmàcia
  • Coordinador de biblioteques
  • Economista
  • Enginyer tècnic industrial
  • Enginyer tècnic d'obres públiques
  • Guarda de pesca
  • Inspector de serveis socials
  • Patró
  • Tècnic de biblioteques
  • Tècnic de formació
  • Tècnic de gestió cultural
  • Tècnic de gestió de persones
  • Tècnic d'immigració
  • Tècnic lingüístic
  • Tècnic de patrimoni històric
  • Tècnic de promoció agroalimentària
  • Tècnic de riscos laborals
  • Tècnic de sistemes d'informació georeferencial
  • Tècnic de telecomunicacions
  • Tècnic de tutorització i emprenedoria
  • Terapeuta ocupacional
  • ANNEX [...] segueix la modificació del catàleg»

Per tot açò, i atès que, d'acord amb el que estableix l'art. 28.1 e de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars, correspon al Consell Executiu l'aprovació de la relació de llocs de feina i qualsevol altre actuació en matèria de personal que no estigui expressament atribuïda a un altre òrgan;

Atesa la proposta de la consellera executiva del Departament de Serveis Generals.

El Consell Executiu, per unanimitat dels set membres presents (senyora Mora Humbert, senyor Maria Ballester, senyora Torrent Bagur, senyor Pastrana Huguet, senyora Gomila Carretero, senyora Morlà Subirats i senyora Gómez Estévez) i en votació ordinària, adopta l'acord següent:

Primer. Aprovar la modificació del Catàleg de llocs de feina del Consell Insular de Menorca d'acord amb el document annex.

Segon. Establir que l'efectivitat d'aquesta modificació es produirà amb la finalització dels diferents processos selectius d'estabilització i la corresponent presa de possessió dels aspirants seleccionats en cada un dels llocs objecte de modificació.

Tercer. Publicar aquest acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears perquè tengui els efectes que corresponguin.

Contra aquest acord, que no posa fi a la via administrativa, es pot interposar recurs d'alçada en el termini d'un mes a partir de l'endemà d'haver-se publicat en el BOIB. El recurs es pot interposar formalment davant el Ple del Consell Insular, que és l'òrgan competent per resoldre'l.

Contra la desestimació expressa d'aquest recurs d'alçada es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma que correspongui en el termini de dos mesos comptadors a partir de l'endemà de rebre la notificació de la desestimació d'aquest recurs d'alçada.

Si han transcorregut tres mesos des de la interposició del recurs d'alçada i no s'ha rebut la notificació expressa, s'entén desestimat per silenci i es pot interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma que correspongui, sense limitació de temps.

No obstant això, si escau, es pot interposar qualsevol altre recurs que consideri oportú. Tot això, de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, i de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

 

Maó, (Signat electrònicament: 14 de novembre de 2022)

Per delegació de la presidenta El secretari del Consell Executiu Octavi Pons Castejón (Decret 427/2019, d'11 de juliol) (BOIB núm. 97 de 16-7-2019)

Documents adjunts