Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DES MERCADAL

Núm. 342972
Aprovació definitiva del Reglament d’ús i funcionament de la piscina municipal des Mercadal

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Havent transcorregut el termini d'exposició al públic de l'acord d'aprovació inicial, pel Ple que es va celebrar el passat 27 de'abril de 2022, del Reglament d'ús i funcionament de la piscina municipal des Mercadal, contra la qual no s'ha presentat cap al·legació, queda elevat a definitiu l'acord plenari inicial d'aprovació el qual texte del Reglament es transcriu íntegrament pel general coneixement i en compliment del disposat en l'article 70,2 de la Llei 7/1985 RBRL.

Contra aquesta aprovació definitiva es podrà interposar directament recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos a partir de l'endemà de la publicació d'aquest anunci davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma de Mallorca, o qualsevol altre recurs que es consideri pertinent.

«REGLAMENT D'ÚS I FUNCIONAMENT DE LA PISCINA MUNICIPAL DES MERCADAL

 

TÍTOL I.

DISPOSICIONS GENERALS

 

Article 1.

Objecte

El present reglament té per objecte recollir tots els aspectes que marcaran l'ús i el funcionament de la Piscina Municipal des Mercadal.

Entenem la Piscina Municipal des Mercadal com un servei públic prestat amb béns de domini públic, destinat essencialment als fins particulars de la natació, al seu ensenyament, a l'esbarjo, a la cultura esportiva en general i a qualsevol altra activitat de caràcter social, lúdic i esportiu que estigui relacionada amb la natació en particular, i amb l'esport, la salut i el lleure en general.

Aquest ajuntament té com a objectiu principal promoure l'accés a la ciutadania, sense cap tipus de discriminació ni límit d'edat, a la pràctica aquàtica i esportiva en general, conscient que aquesta activitat reporta beneficis sobre la salut i l'ocupació del temps lliure.

Article 2.

Naturalesa de la instal·lació

La Piscina Municipal des Mercadal és un bé de domini i servei públic, destinada a la promoció i a la pràctica física i esportiva dels ciutadans.

Article 3.

Titular

El titular de la instal·lació és l'Ajuntament des Mercadal.

Article 4.

Tipus de gestió

L'Ajuntament des Mercadal gestionarà el servei de forma indirecta. Es realitzarà a través de l'empresa concessionària adjudicatària de la gestió del servei de la instal·lació, en virtut del que disposi el contracte administratiu corresponent.

Article 5.

Regulació de les condicions higienicosanitàries

La regulació de les condicions higienicosanitàries de la Piscina Coberta Municipal correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, de conformitat amb el previst en el Decret 53/1995, de 18 de maig, del Govern de les Illes Balears, mitjançant el qual s'aprova el Reglament sanitari de piscines dels establiments d'allotjament turístic i de les d'ús col·lectiu en general.

Article 6.

Definicions

- Zona de bany: és la zona constituïda pel vas i l'andana o platja que l'envolta.

- Vas: és l'element artificial construït amb l'objecte de recollir l'aigua per al bany, el qual pot tenir una o diverses zones.

- Àrea de no nedadors: zona del vas amb una profunditat igual o inferior a 1,5 metres.

- Àrea de nedadors: zona del vas amb una profunditat superior a 1,5 metres.

- Profunditat: distància en metres existent entre la làmina horitzontal de l'aigua i el fons del vas.

- Andana o platja: superfície que envolta el vas i que hi permet l'accés.

- Làmina d'aigua: suma de la superfície de tots els vasos de la piscina expressada en metres quadrats.

- Persona usuària: tota aquella que, amb el pagament de la taxa corresponent, faci ús de les instal·lacions.

- Banyista: és la persona usuària que accedeix al vas mentre hi és dins.

- Zona d'estada o repòs: zona contigua a la del bany, destinada a la permanència iesplai de les persones usuàries.

- Aforament d'usuaris: número màxim de persones per a cada espai. El fixarà el titular de la instal·lació seguint les recomanacions i la normativa sanitària, si escau, sense que suposi un increment del risc no controlable per a la salut i la seguretat de les persones usuàries.

- Aforament de banyistes: número màxim de banyistes per a cada vas.

- Responsable de la piscina: la persona, tant física com jurídica, que n'ostenta la titularitat en propietat o en qualsevol relació jurídica que pugui comportar la tinença o explotació de la piscina; tindrà al seu càrrec l'ordenació i la cura del recinte, el bon funcionament dels serveis, el compliment de les normes internes i les disposicions legals, així com l'atenció a les possibles queixes dels usuaris.

- Equipaments i elements annexos: tot tipus de màquines, aparells de depuració de l'aigua, calderes, central de biomassa, plaques fotovoltaiques, generadors elèctrics, magatzem de materials i similars, existents en la piscina, així com vestidors, lavabos i similars.

- Serveis complementaris: zones opcionals destinades a usos diferents del bany.

 

TÍTOL II.

LA INSTAL·LACIÓ

 

Article 7.

Elements del complex

La Piscina Municipal des Mercadal està composta per una sèrie d'espais i dependències destinades a la pràctica d'activitats físiques i esportives en el medi aquàtic. Aquests espais són:

- Planta baixa:

o Distribuïdor

o Sala de pares i mares, Sala 1

o Sala de primers auxilis

o WC adaptat 1

o WC adaptat 2

o Vestidor auxiliar 1

o Vestidor auxiliar 2

o Magatzem

o Platja

o Vas 1

o Vas 2

- Planta soterrani:

o Sala de caldera

o Sitja d'estelles

o Vestíbul d'independència

o Zona d'instal·lacions

o Magatzem

o Vestidors d'homes

o Vestidors de dones

o Vestíbul

o Control

o Distribuïdor

o Magatzem de neteja

o Accessos

- Exterior:

o Vas de xipolleig

o Platja

o Jardí exterior

o Accessos

 

Article 8.

Serveis de què consta

La instal·lació consta dels següents serveis:

- Administració

- Recepció i control d'accés

Armariets, assecadors, lavabos, serveis, vestidors i dutxes

- Natació i banys

- Socorrisme

- Farmaciola

- Servei d'assistència tècnica i manteniment

- Senyalitzacions, indicadors i panells informatius

 

Article 9.

Tipologia i característiques tècniques de la instal·lació

La instal·lació compta amb un total de tres piscines:

1. Una piscina d'ús públic exterior no climatitzada amb un vas de xipolleig de 3 x 6 m.

Té 18 m² de làmina d'aigua amb una profunditat de 0 a 0,36 metres (0,4 màxim), per la qual cosa en resulta un volum total de 3 m³.

2. Una piscina polivalent de 12,5 x 25 m amb una superfície de 347 m² que, a més d'utilitzar-se per a l'esbarjo de joves i adults, podrà utilitzar-se per a entrenament i per a competicions locals i regionals de natació a nivells bàsics, així com per a l'entrenament de qualsevol disciplina aquàtica i de salvament i socorrisme. Compta amb un total de 6 carrils.

3. Una piscina d'ensenyança amb una superfície de 57,62 m². Aquest espai es dedicarà a l'educació física i a l'ensenyança de la natació.

També es compta amb un total de quatre vestidors: dos de 58 m² a la planta soterrani, un per a homes i un altre per a dones i dos d'auxiliars d'entre 5 i 6 m² a la planta baixa.

Article 10.

Pla d'ús

- Sistema de participació: L'Ajuntament des Mercadal assignarà les hores d'ús per a les diferents entitats esportives del poble i l'empresa adjudicatària serà l'encarregada de distribuir les hores i els espais entre tots els col·lectius interessats; aquesta distribució tindrà en compte l'interès general i serà debatuda a la Comissió de Seguiment i autoritzada per l'Ajuntament.

- Pla d'ús: L'empresa adjudicatària elaborarà, a principi de cada temporada, un pla d'ús de la instal·lació, que reculli aspectes relatius al següent: adequació dels recursos als programes que es duran a terme, divisió de les làmines d'aigua, distribució dels espais, règims de simultaneïtat i exclusivitat de pràctica, etc. Aquest pla ha de ser acceptat per l'Ajuntament.

- Tipologies d'ús: Les tipologies d'ús previstes són variades. A més del bany i de la natació lliure, es preveuen tipus d'usos diferenciats amb relació a programes utilitaris, educatius, competitius, higiènics, recreatius i especials.

- Prioritats d'ús: Amb caràcter general i excepte allò establert per al bany i la natació lliure, s'estableixen les següents prioritats d'ús segons l'ordre següent:

1) Activitats organitzades per l'Ajuntament des Mercadal

2) Activitats amb programació anual que promouen l'esport i la salut

3) Activitats organitzades per clubs de natació del propi municipi

4) Competicions federades i institucionals

5) Altres peticions

- Disponibilitat de carrers per a usuaris d'abonament: Durant tot l'horari d'apertura de la piscina, i com a norma general, els abonats podran tenir a la seva disposició dos carrers en el vas polivalent i un espai indeterminat que dependrà del volum general d'ús en el vas d'ensenyança.

- Interrupció de la prestació de servei: L'Ajuntament des Mercadal es reserva el dret a interrompre o a tancar temporalment al públic la instal·lació per a la celebració de competicions federades, treballs de necessitat urgent, manteniment i neteges, tractaments o qualsevol altra causa indeterminada.

 

TÍTOL III.

EL PERSONAL

 

Article 11.

Funcions del personal

El personal a càrrec dels diferents serveis de la instal·lació anirà convenientment uniformat. A més, comptarà amb la formació indispensable i amb els equips de protecció individual que assenyala la Llei de protecció de riscos laborals.

Les principals funcions comunes a tots els llocs de feina són activar les mesures de prevenció i d'emergència, vetllar per l'ordre, la neteja i l'ús adient de les instal·lacions, atendre suggeriments dels usuaris, respondre a les demandes mitjançant la informació oportuna i aplicar el present reglament. Així mateix, el personal també té funcions específiques segons el seu lloc de feina (monitor, socorrisme, neteja, recepció, manteniment...).

Independentment de les que es puguin crear, les àrees de treball seran les següents:

- Àrea de coordinació, amb una persona responsable.

- Àrea d'atenció al client, amb un o una recepcionista present durant tot l'horari d'obertura.

- Àrea de socorrisme, amb un o una socorrista present durant tot l'horari d'obertura de la piscina.

- Àrea de neteja i manteniment, amb un tècnic o tècnica i personal de neteja suficient

- Àrea de monitoratge, amb l'equip de monitors suficients per desenvolupar les activitats corresponents.

Tot el personal vetllarà pel correcte funcionament de la instal·lació independentment de la seva responsabilitat com a treballador o treballadora. Tot el personal ha de conèixer aquest reglament i ha d'ajudar a complir-lo.

El personal d'atenció al públic estarà especialment atent per donar la correcta informació al públic en general i a totes les persones, es preocuparà de la correcta gestió i del control dels accessos, i també de la gestió i del control dels vestidors.

Tot el personal de la instal·lació té dret a ser tractat amb respecte, educació i amabilitat per part de les persones usuàries.

 

TÍTOL IV.

NORMES DE FUNCIONAMENT

 

Article 12.

Horari de les instal·lacions

L'horari d'obertura de les instal·lacions serà el següent, i podrà ser canviat per l'Ajuntament mitjançant resolució d'alcaldia:

- Horari d'hivern (de 16 de setembre a 15 de juny, ambdós inclosos):

o Dilluns, dimecres i divendres: de 7h a 11 hores i de 17 a 21 hores.

o Dimarts i dijous: de 10 a 14 hores i de 17 a 21 hores.

o Dissabtes: de 8 a 14 hores i de 17 a 21 hores.

o Diumenges: de 8 a 14 hores.

- Horari d'estiu (de 16 de juny a 15 de setembre, ambdós inclosos):

o De dilluns a diumenge de 10 a 19 hores.

 

Article 13.

Aforament de les instal·lacions

L'aforament màxim és de 250 persones.

- El nombre màxim de banyistes que poden introduir-se simultàniament al vas és de 2 m² de superfície de làmina d'aigua per usuari. Els aforaments dels vasos, així,són:

o Vas 1 (polivalent): 157 persones.

o Vas 2 (d'ensenyança): 25 persones.

o Vas 3 (de xipolleig): 9 persones.

o Total d'aforament dels vasos: 191 persones.

- Aforament de la sala de pares i mares: 16 persones.

- Aforament de la sala de primers auxilis: 1 persona.

- Aforament dels vestidors auxiliars: 2 persones.

- Aforament del magatzem de la planta baixa: 1 persona.

- Aforament dels vestidors: 20 persones.

- Aforament del vestíbul: 8 persones.

- Aforament de la sala de control: 1 persona.

- Aforament del jardí exterior: 40 persones.

En tot cas, l'aforament de la Piscina vindrà determinat per la superfície del vas o dels vasos de la instal·lació, calculat d'acord amb l'article 6 del Decret 53/1995, de 18 de maig, del Govern de les Illes Balears, mitjançant el qual s'aprova el Reglament sanitari de piscines dels establiments d'allotjament turístic i de les d'ús col·lectiu en general.

Article 14.

Accés a la instal·lació

La Piscina Municipal des Mercadal està a disposició de tots els ciutadans i ciutadanes que vulguin fer activitats aquàtiques. Amb caràcter general, i sense perjudici de les modalitats concretes i dels requisits per accedir-hi segons els apartats següents, se'n consideren persones usuàries les persones individuals, els grups, les entitats, les associacions o els col·lectius que utilitzin la Piscina Municipal per a la pràctica de l'activitat aquàtica, ja sigui de manera puntual o perllongada. Així mateix, es considerarà persona usuària el públic assistent a les instal·lacions.

L'accés a la Piscina implicarà l'acceptació d'aquest reglament. Desconèixer-lo no eximeix d'haver-lo de complir. Així mateix, l'accés quedarà condicionat al pagament de l'import determinat a l'ordenança fiscal corresponent.

Sol·licitar la condició de persona usuària de les instal·lacions de la Piscina comporta la incorporació de les dades necessàries als fitxers informàtics creats per a la gestió del servei amb les garanties previstes en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

L'Ajuntament des Mercadal i l'empresa concessionària encarregada de la gestió de la Piscina Municipal es reserva el dret de sol·licitar el document nacional d'identitat o qualsevol altre document acreditatiu de la identitat de totes les persones que accedeixin a la Piscina Municipal, al mateix temps que se'n reserva el dret d'admissió.

L'Ajuntament des Mercadal, o l'empresa concessionària encarregada de la gestió, hi impedirà l'accés:

a) Quan l'aforament s'hagi completat amb les persones usuàries que es trobin a l'interior de l'establiment. A l'entrada de la Piscina s'hi col·locarà un rètol indicatiu de l'aforament màxim permès.

b) A les persones que manifestin actituds violentes, i en especial les que es comportin de forma agressiva o provoquin aldarulls, les que portin armes o objectes susceptibles de ser utilitzats com a tals, i les que portin robes o símbols que incitin a la violència, al racisme o a la xenofòbia en els termes previstos al codi penal.

c) A les persones que puguin produir perill o molèsties a altres persones usuàries i, en especial, a les que estiguin consumint drogues o substàncies estupefaents o mostrin símptomes d'haver-ne consumit, així com les que mostrin signes evidents d'embriaguesa.

d) A les persones que, trobant-se a l'interior de la instal·lació, dificultin el desenvolupament normal de l'activitat, un cop advertides prèviament. L'expulsió de la instal·lació no dona dret al retorn de les taxes abonades.

Per poder accedir al recinte s'haurà d'haver satisfet la taxa o preu corresponent. S'hi accedirà mitjançant un sistema controlat instal·lat al vestíbul i mai es permetrà l'accés fora dels horaris d'obertura i sense la presència d'un socorrista al recinte de la piscina.

- Control d'accés: El control d'accés a la instal·lació es podrà fer per torns proveïts de sistemes antipànic i accionats mitjançant lectors, tant a l'entrada com a la sortida. Tots els abonats han d'aportar el carnet d'accés a l'entrada.

- Modalitats d'accessos: Els diferents abonaments o pagaments únics que permetran l'accés als usuaris es determinaran a la corresponent ordenança.

- Edats d'accés: Tots els majors de 3 anys podran accedir com a abonats.

Els menors de 3 anys que no assisteixin a cursets tindran entrada gratuïta i podran accedir sempre amb acompanyant; aquest serà major d'edat, o major o igual a 16 anys amb autorització del pare, mare o tutor.

Les persones usuàries menors de 14 anys hauran d'accedir amb un acompanyant major o igual a 16 anys.

En horari d'estiu (de 15 de juny a 15 de setembre) l'Ajuntament podrà autoritzar que:

  • Els infants de 3 a 6 anys puguin accedir acompanyats amb els pares o tutors majors d'edat.
  • Els infants majors de 6 i fins a 10 anys puguin accedir acompanyats d'un usuari d'edat major o igual a 14 anys amb autorització del pare, mare o tutor.
  • Les persones usuàries majors de 10 i fins a 14 anys puguin accedir lliurement amb autorització del pare, mare o tutor.

Les normes relacionades amb les edats d'accés tractades en aquest punt podran ser tractades a la Comissió de Seguiment i modificades per resolució d'alcaldia.

Accés d'acompanyants: En cas que la persona usuària que accedeixi necessiti ajuda oassistència a causa de la seva edat o perquè pateix algun problema de mobilitat, haurà de sol·licitar-la al personal d'atenció al client.

- Accés d'animals: No s'autoritza l'entrada d'animals a la instal·lació, encara que vagin fermats i acompanyats dels seus propietaris, excepte els cans pigall.

- Accés a persones amb mobilitat reduïda: Les persones amb mobilitat reduïda en general i particularment les que utilitzen cadira de rodes, accediran a la instal·lació pel lloc habilitat. Per accedir a la piscina comptaran amb una cadira de rodes especial que facilitarà el seu trànsit per les dutxes, i posteriorment amb un elevador hidràulic per afavorir l'entrada a l'aigua.

- Accés de persones i col·lectius especials: Per motius sanitaris i de seguretat col·lectiva no s'autoritza l'entrada a la zona de vestidors, farmaciola i piscina a persones que pateixin malalties infectocontagioses o patologies que puguin ser causants de contagis mitjançant transmissió aquaticoambiental.

- Accés a zones restringides: Per motius de seguretat, i excepte en visites organitzades, inspeccions sanitàries, etc., no es permetrà l'accés públic a espais restringits tals com la sala de màquines, els magatzems, la farmaciola, etc.

- Gent gran i persones amb discapacitat: Els primers són els majors de 65 anys, i els segons són els que determina el Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, a l'article 4: pensionistes o de grau igual o superior al 33%.

 

Article 15.

Normes generals

- S'ha de respectar tant el material i l'equipament com el personal de la instal·lació.

- És obligatori, en tot moment, atendre i seguir les indicacions del personal de la instal·lació, i respectar els espais assenyalats per a les diferents activitats.

- No es podran dur a terme activitats molestes o que posin en risc la seguretat de les persones, l'equipament o els materials de la instal·lació.

- La present normativa podrà realitzar les modificacions que es considerin oportunes, amb l'objectiu d'afavorir al màxim l'ús de la instal·lació per part de col·lectius amb discapacitat.

- La explotació publicitària i de venda automàtica haurà de ser autoritzada per l'Ajuntament, que recollirà les diferents modalitats, espais i quanties, i serà gestionada per l'empresa adjudicatària.

- No es permetrà l'accés a la instal·lació 30 minuts abans de l'hora de tancament. Lespersones usuàries han de sortir del recinte de la piscina amb antelació suficient perquè es permeti la preparació per cloure la instal·lació. El temps de bany finalitzarà 15 minuts abans de l'horari de tancament.

- La cartellera ha d'estar obligatòriament en català, tot i que també pot estar en altres llengües.

Article 16.

Formes de pagament

La primera quota d'inscripció i la matrícula s'abonaran en efectiu o amb targeta bancària a la mateixa recepció de la instal·lació. A partir de la segona quota, i com a norma general, el pagament es realitzarà mitjançant domiciliació bancària.

Article 17.

Vestidors, banys, serveis, passadissos

- Tots els vestidors estan diferenciats segons gènere.

- Les persones usuàries hauran de vetllar per la neteja i el bon estat dels lavabos i vestidors, i en tancaran les dutxes i aixetes una vegada s'hagin utilitzat.

- La roba i les pertinences s'hauran de guardar sempre als armariets.

- Serà obligatori utilitzar sabates de dutxa en vestidors i zones de platges, per evitar accidents i transmissió de patologies.

- No es permet accedir als vestidors i recinte de la piscina amb aliments, ni menjar, fumar o consumir begudes alcohòliques. Tampoc és permès introduir i utilitzar elements com llaunes, pots, vidres o altres que siguin susceptibles de produir talls, incisions, rascades o alteracions cutànies. Sols es podrà menjar i beure amb autorització prèvia al solàrium i a la sala d'espera.

- No està permès accedir a les platges de la piscina i passadissos amb peus descalços, amb calçat o amb roba de carrer. En el cas de visites es prendran les mesures oportunes per assegurar un impacte controlat a la instal·lació.

- No es permetrà fer ús de sabó o gel de bany a les dutxes de sortida a la piscina. Tampoc s'hi podran realitzar depilacions, afaitats, tractaments, etc.

- En cas d'estar autoritzat per accedir a la zona de vestidors i piscina com a acompanyant, s'hauran de col·locar bosses per cobrir el calçat.

Article 18.

Recinte de piscina

- És necessari recordar als usuaris la importància del respecte als temps de digestió i les precaucions a prendre abans de submergir-se a l'aigua.

- És obligatori dutxar-se abans d'entrar a l'aigua.

- És obligatori l'ús de banyador i de casquet de bany, independentment de l'estil del tall o de la longitud del cabell.

- No es permet realitzar accions com botar, córrer, capbussar-se contundentment o empènyer. I, excepte en el desenvolupament d'activitats organitzades, també està prohibit sense autorització l'ús d'aparells musicals, ulleres de busseig, tubs, aletes, pilotes, elements recreatius, elements flotants inflables, màrfegues, flotadors, etc.

- No està permès agafar-se, asseure's o fer qualsevol tipus de pressió sobre les surades.

- Es permetrà l'ús de flotadors de cames, manyoples i altre tipus de material d'aprenentatge i millora del rendiment, sempre que aquest ús no limiti els drets dels altres usuaris ni interfereixi en el desenvolupament d'altres activitats.

- És obligatori recollir en acabar i tenir cura del material que s'utilitza a les activitats.

- No és permès realitzar accions que comportin el deteriorament de la qualitat de l'aigua de la piscina i del recinte en general, com llençar líquids o residus orgànics salivals, orins, etc.

- No es permet col·locar o llençar objectes que puguin obstaculitzar la reixa de retorn d'aire, els col·lectors de la climatització, les sortides d'emergència, les portes d'evacuació i magatzems, la farmaciola, les escales d'accés, les sortides dels vasos, etc.

Article 19.

Abonaments

- Les persones usuàries d'aquesta modalitat d'accés podran accedir a la instal·lació de forma lliure.

- Les persones usuàries, com a norma general, tindran a la seva disposició dos carrers i es limitaran als espais destinats a aquesta modalitat. Es respectaran les zones acotades per a altres usos com cursets, entrenaments d'activitats específiques, etc.

- Amb l'objectiu d'aprofitar al màxim l'ús de la làmina d'aigua, el personal de la instal·lació coordinarà l'ocupació dels espais en funció de les característiques dels nedadors que es vagin incorporant i establirà els carrers i els sentits de circulació.

- El personal de la instal·lació podrà limitar l'accés a la piscina en cas d'arribar a l'aforament màxim.

Article 20.

Activitats, cursos organitzats i entrenaments

- No està permès iniciar les activitats organitzades sense la presència i vigilància del monitor responsable.

- Les persones usuàries atendran a les indicacions dels monitors i del personal encarregat i respectaran el reglament vigent.

- Les responsabilitats individuals que es puguin exigir per l'incompliment de les normes es podran fer extensives al col·lectiu titular de la sol·licitud d'ús.

- Els participants en activitats de cursets podran accedir a la instal·lació 15 minuts abans que comencin, i l'han d'abandonar 30 minuts després.

- No es permet impartir classes a grups organitzats o de forma particular fora de les activitats programades.

- Durant el desenvolupament de competicions programades, els vasos quedaran tancats al públic o amb un règim de funcionament restringit. Aquesta circumstància es notificarà mitjançant la cartelleria instal·lada al centre amb la antelació suficient perquè les persones usuàries habituals de la instal·lació en tenguin coneixement.

- En general, durant el desenvolupament de les activitats, els acompanyants no podran accedir al recinte de la piscina sense autorització.

- El nombre d'ocupants màxim per carrer s'establirà en funció de l'activitat i de les característiques dels ocupants.

Article 21.

Sala de primers auxilis

- La farmaciola d'atenció primària estarà dotada amb l'equipament que assenyali la normativa corresponent, amb un quadre amb les instruccions que s'han de seguir en cas d'emergència i amb els telèfons sanitaris d'atenció i evacuació.

- Les dependències de la farmaciola són d'accés exclusiu per al socorrista. No està permès als usuaris accedir-hi ni transitar-hi, excepte en cas de necessitar assistència sanitària.

Article 22.

Armariets

- La instal·lació disposa de grups d'armariets en tots els vestidors, amb un sistema de seguretat de tancament amb cadenat.

- Els armariets hauran de quedar buits a la nit, ja que al final de la jornada s'obriran i es buidaran. Per tant, queda prohibit reservar-los exclusivament per a ús personal.

- Els armariets que quedin tancats en finalitzar la jornada seran oberts i buidats pel personal de la piscina. Les pertinences quedaran dipositades en bosses especials fins que siguin reclamades pels propietaris.

- Els objectes perduts seran dipositats en un espai destinat a aquesta finalitat. Les persones afectades, després de fer-ne la descripció, podran sol·licitar al personal de la instal·lació que se'ls retornin.

Article 23.

Recomanacions i hàbits d'ús de la instal·lació

- Abans d'entrar a l'aigua és convenient assegurar-se que es coneix la zona a la qual s'accedeix: entrades i sortides, profunditat de l'aigua, etc.

- Si s'accedeix a la instal·lació acompanyat d'infants, és recomanable tenir molta cura i extremar la vigilància sobre ells.

- Es prega puntualitat en el cas de participar en activitats organitzades subjectes a horaris fixos i també en el compliment dels horaris que depenguin d'usos concertats.

- En sortir del recinte de la piscina, cal eixugar-se bé abans d'accedir a la zona de vestidors.

- Cal utilitzar xancletes de bany exclusivament per la instal·lació. Això es recomana tant per transitar per les platges del recinte de piscina com a la dutxa i vestidors.

- Si s'observen situacions perilloses o de risc per les persones o per a la instal·lació, s'ha de comunicar al personal responsable.

- Cal dutxar-se després de la sessió de natació.

- Es recomana l'ús d'accessoris o complements com ulleres de natació, mitjons de làtex, etc.

- No és recomanable dutxar-se amb aigua molt calenta.

- Com s'ha assenyalat anteriorment, les persones usuàries tindran a la seva disposició el servei d'armariets. L'Ajuntament des Mercadal i l'empresa adjudicatària no es fan responsables de les pèrdues o sostraccions que es puguin produir dins de la instal·lació. Es recomana no portar objectes de valor i extremar les precaucions, i utilitzar el sistema de custòdia instal·lat.

Article 24.

Informació a les persones usuàries

Es col·locarà tota la informació i estat de la instal·lació a través de panells informatius: reglament d'ús, lectures de paràmetres ambientals i de l'aigua, notes d'interès higiènic i sanitari, horaris i calendaris, telèfons, senyalitzacions de seguretat, etc.

Article 25.

Imprevistos

Per a qualsevol aspecte no contemplat en el present reglament, l'Ajuntament des Mercadal tindrà la facultat per resoldre segons el seu criteri.

 

TÍTOL V.

LES PERSONES USUÀRIES

 

Article 26.

Drets

- A l'accés a les instal·lacions dins de les condicions establertes en els diferents reglaments, ordenances i normatives en vigor.

- Que la instal·lació estigui en les millors condicions possibles, per poder fer un ús adequat a les necessitats de les persones usuàries.

- A exigir el compliment de les condicions dels serveis contractats.

- A estar informat, mitjançant els procediments de difusió habitualment utilitzats, del reglament, les activitats, les incidències i les modificacions que es puguin portar a terme.

- A ser tractats amb respecte, educació i amabilitat pel personal de les instal·lacions i per la resta de persones usuàries.

- A disposar de les instal·lacions, del mobiliari i del material esportiu en correctes condicions d'ús.

- A disposar d'un servei de socorrisme durant tot l'horari d'obertura de la instal·lació.

- A fer ús de les instal·lacions, dels serveis i espais complementaris —com els vestidors, els lavabos, etc.— en disposició de ser utilitzats i dins els horaris establerts.

Article 27.

Deures i obligacions

- De conèixer les normes específiques de comportament, higiene i reglament d'ús de la instal·lació.

- De complir la legislació en referència a decrets, reglaments, ordenances, normatives en vigor i altres que puguin ser d'aplicació en aquest cas.

- De respondre personalment dels desperfectes materials o danys personals que puguin causar.

- De mostrar al personal del servei de les instal·lacions l'autorització per utilitzar-les (entrada, abonaments, etc.), en el moment d'accedir-hi i en qualsevol moment en què els la demanin.

- De respectar l'horari de funcionament, la programació horària dels espais i els requisits establerts per a la realització de les activitats programades.

- De fer un ús correcte dels espais i de les infraestructures de les instal·lacions, de mantenir l'ordre i la netedat, de respectar les infraestructures destinades a facilitar l'accés i la mobilitat de les persones amb discapacitat, el mobiliari i les instal·lacions i equipaments en general, amb la finalitat d'evitar desperfectes o accidents derivats d'un ús incorrecte.

- De respectar la resta de persones usuàries i el personal que treballa a les instal·lacions, així com també de respectar l'espai i l'estat de relaxació de la resta de persones usuàries.

- D'atendre les indicacions de les persones responsables de les instal·lacions, especialment les indicacions del personal de socorrisme, el qual vetllarà per la seguretat dels usuaris i pel bon ús de la instal·lació.

- De prendre les mesures personals adequades per evitar qualsevol risc i d'avisar el personal de socorrisme de la instal·lació en el cas de no saber nedar o de tenir qualsevol tipus de dificultat d'adaptació al medi aquàtic.

- D'avisar el personal tècnic o socorristes i d'anar sempre acompanyat per una persona responsable en el cas de patir alguna malaltia cardíaca, respiratòria, de tipus epilèptic o qualsevol altra malaltia que pugui comportar riscos per a la pràctica esportiva o l'ús de la piscina. En qualsevol cas, per fer ús dels diferents serveis no es podrà presentar cap impediment mèdic, i en aquest sentit es podrà requerir a la persona usuària un certificat mèdic en cas de dubte.

- De fer ús de l'equipament amb el material i la vestimenta adients i permesos a la instal·lació. És obligatori l'ús del vestit de bany, del casquet de bany i de la tovallola per accedir a la piscina; i de les xancletes de bany a tot el recinte humit, als vestidors i a la platja de la piscina. En el cas de persones sense cabell al cap, es permetrà el bany sense el casquet, ja que aquesta norma té l'objectiu d'evitar que la caiguda del cabell alteri la higiene de la piscina.

- D'utilitzar l'espai de vestidors i dutxes únicament com a espai de canvi de roba i d'higiene abans i després de la utilització de la piscina.

- De compartir els vestidors amb la resta de persones usuàries de la instal·lació, de deixar-los lliures d'objectes mentre s'està utilitzant qualsevol servei de la instal·lació i d'utilitzar-los el temps mínim necessari, a fi de deixar-los disponibles per a altres persones usuàries.

- D'eixugar-se en els vestidors un cop utilitzades les dutxes d'aquest espai amb l'objectiu de no mullar la resta de zones dels vestidors.

- D'utilitzar els vestidors per canviar-se de roba, ja que no es permet fer-ho en cap altre lloc de la instal·lació.

- De deixar els vestidors en bones condicions per a les pròximes persones usuàries.

- De dutxar-se abans d'entrar i després de sortir de l'aigua, tant per evitar l'entrada de brutícia a l'aigua com per evitar possibles infeccions. Si abans s'ha realitzat un exercici físic,cal que la dutxa es faci amb sabó en els espais de vestidor.

- De respectar els espais que, segons la programació, es delimitin per a cursets de natació, activitats dirigides o altres activitats.

- De no travessar els carrers, ja que es pot interrompre l'activitat d'altres persones usuàries.

- De tenir controlats, i dins del seu camp de visió, els infants en tot moment, en el cas de l'acompanyant, quan es trobin dins de l'aigua o a l'entorn de la piscina, segons l'art. 14.

Aquesta persona ha de tenir cura que els fillets petits no juguin a prop dels vasos no apropiats per a ells.

- De dipositar el material que s'utilitzi, un cop acabat d'emprar, en el magatzem o en els espais corresponents.

- De respectar un mínim de dues hores per banyar-se després d'un àpat.

- De no entrar de cop a l'aigua per banyar-se per primera vegada, després de menjar, d'haver pres molta estona el sol o d'haver fet un exercici intens.

- D'informar-se de les característiques de les piscines abans d'utilitzar-les (profunditat, zones de risc) i de no llençar-se de cap a les zones de poca profunditat, a fi d'aconseguir, entre tots, extremar les mesures de seguretat i higiene.

- De no deixar objectes de valor als vestidors o a altres espais de la instal·lació. Es recomana utilitzar els armariets, o el servei de guarda-roba en els casos en què es disposi, per deixar els objectes personals. La persona usuària és responsable de la clau i de l'armariet mentre els utilitza.

- D'utilitzar les papereres i de mantenir els espais de la instal·lació nets.

- De comunicar al personal responsable de la instal·lació qualsevol desperfecte o anomalia que hagi detectat durant l'ús de les instal·lacions.

Article 28.

Prohibicions

- No es permet l'accés a la zona de bany a persones que pateixin malalties dèrmiques infectocontagioses. En cas de dubte, la Direcció podrà exigir la presentació d'un certificat mèdic.

- Es prohibeix l'ús de la piscina a qualsevol persona que presenti una ferida oberta amb pèrdua de sang.

- No es pot entrar a la zona de bany amb roba o calçat de carrer, excepte en les visites puntuals autoritzades per la persona responsable de la instal·lació, i s'han de portar protectors específics per al calçat.

- No es permetrà l'accés a les piscines si no hi ha el personal de socorrisme ocupant el seu lloc de treball.

- Queda prohibit embrutar l'aigua amb pràctiques antihigièniques.

- No es permet la utilització d'ulleres de vidre o altres elements que es puguin considerar un perill per a la resta de persones usuàries.

- No es permet córrer ni donar empentes, realitzar jocs perillosos, ni tirar-se de cap en zones de poca profunditat.

- Es prohibeix l'entrada d'animals, excepte en casos especials, com els cans pigall. Tampoc es permet l'entrada a les instal·lacions de vehicles ni bicicletes.

- No es poden manipular comandaments elèctrics, cables ni interruptors a la platja de la piscina.

- No es permet la col·locació de qualsevol element aliè a l'equipament de la instal·lació, ni la modificació concreta d'algun equipament, llevat d'autorització expressa.

- No és permesa l'exposició d'elements de publicitat estàtica, permanent o no, a l'interior o a l'exterior de les instal·lacions per part de les persones usuàries, llevat que es faci amb autorització municipal.

- No és permesa la utilització d'aparells sonors o musicals que puguin destorbar en els espais d'ús comunitari sense autorització municipal.

- Es prohibeix la pràctica de qualsevol tipus d'activitat, sigui o no esportiva, que pugui ocasionar danys greus a qui la realitzi o a tercers a causa de la seva perillositat.

- No es permet enfilar-se a les surades limitadores d'espais a la làmina d'aigua.

- No es permet deixar els objectes personals als armariets, una vegada abandonada la instal·lació.

- No es permet, en tot el recinte, abandonar-hi deixalles.

 

TÍTOL VI.

RÈGIM DE SANCIONS

 

Article 29.

Reclamacions

Tota persona usuària té dret a formular les reclamacions i suggeriments que cregui oportuns. Per això podrà utilitzar els impresos previstos per a tal fi o directament utilitzant els mitjans que consideri més oportuns en l'exercici de la seva voluntat.

 

Article 30.

Compliment de normes

Tot el personal de la instal·lació està autoritzat a fer complir les normes del present reglament.

Article 31.

Infraccions

Es consideraran com a faltes les següents:

1. Faltes lleus:

a. Accedir amb calçat i roba de carrer a les platges.

b. No portar xancles als vestidors i zones de platges.

c. No utilitzar casquet de bany.

d. Excedir l'aforament màxim del nombre d'ocupants d'un carrer de la piscina.

e. La reserva d'armariet d'un dia per un altre.

f. Que se substitueixi el monitor titular d'una activitat per part d'un club sense que s'hagi comunicat amb anterioritat a l'organització.

2. Faltes greus:

a. Menjar als vestidors o al recinte de la piscina sense autorització.

b. Realitzar qualsevol activitat d'higiene personal no adient: afaitar-se, depilarse...

c. Introduir objectes susceptibles de fragmentació dins la instal·lació.

d. Accedir a la instal·lació en dies i horaris no autoritzats.

e. Ocasionar danys en equipaments, infraestructures, instal·lacions o materials d'espai/servei públic.

f. Iniciar activitats sense la presència i vigilància de la persona que fa de monitor o entrenador responsable, excepte en activitats d'adults federats.

g. No respectar el criteri del personal respecte el volum i ús del suport musical per a les activitats que ho requereixin.

h. No respectar l'assignació de carrers per a l'ús de la làmina d'aigua indicada pel socorrista, després que s'hagi fet distribució segons la planificació subministrada per l'organització.

i. Que s'utilitzi, per part d'un club, material específic no adient per introduir als vasos.

j. Que les activitats que desenvolupi un club no s'ajustin a la naturalesa d'allò sol·licitat i autoritzat, que s'imparteixin activitats diferents al mateix carrer i mateix horari, o bé que no es respecti la consonància de les persones usuàries amb la naturalesa de l'activitat.

k. No respectar les indicacions del personal socorrista o encarregat de les instal·lacions.

l. La tercera falta lleu en la mateixa temporada serà considerada una falta greu.

m. No fer front a les sancions establertes com a faltes lleus en el termini de 15 dies hàbils des de la seva notificació.

3. Faltes molt greus:

a. Impartir classes de forma particular.

b. Permetre participar en els grups de pràctica autoritats o nous usuaris sense posseir l'abonament necessari.

c. Ocupar els carrers de natació lliure per part de membres d'un club en horaris en els quals el mateix club ja té uns carrers assignats.

d. Ocupar els carrers de natació lliure per part de membres d'un club mentre es reben indicacions del seu entrenador o bé es realitzen exercicis que no estiguin permesos en aquest carrer.

e. Fer ús de la instal·lació amb l'abonament d'una altra persona.

f. La realització d'un comportament per part de persones usuàries, monitores o entrenadores que impedeixi gaudir de la pràctica a la resta d'usuaris, o que posi en perill la integritat física pròpia o de tercers.

g. Realitzar gravacions o fotografies a tota la instal·lació sense l'autorització de l'organització.

h. La tercera falta greu a la mateixa temporada serà considerada molt greu.

 

Article 32.

Sancions

S'estableixen les següents sancions que seran aplicades per l'alcaldia:

1. Faltes lleus: 75 €

2. Falta greu: 750 €

3. Falta molt greu: 1.500 €

 

Article 33.

Responsabilitats

Seran responsables directes de les infraccions d'aquest reglament les persones autores materials de les infraccions, sigui per acció o per omissió, tret que siguin menors d'edat o que hi concorri alguna causa legal d'inimputabilitat. En aquest cas, en respondran els pares, les mares, els tutors,

les tutores o aquelles persones que en tinguin la custòdia o guarda legal.

La declaració de responsabilitat per infracció i la imposició de la sanció corresponent no evitaran, en cap cas, l'obligació d'indemnitzar els danys i perjudicis causats.

Les entitats que utilitzin les instal·lacions seran responsables de qualsevol dany, accident o similar

que succeeixi als seus associats o a tercers dintre de les seves activitats.

Així mateix, els danys o els desperfectes ocasionats a la instal·lació o al material a causa del mal ús seran responsabilitat de la persona que l'hagi causat i, subsidiàriament, de l'entitat a la qual pertanyi si aquesta persona està fent ús de la instal·lació com a integrant d'un grup. Les despeses

de reparació aniran a càrrec de la persona causant responsable.

 

TÍTOL VII.

RÈGIM JURÍDIC

 

Article 34.

Relació amb els plecs de condicions administratives

El funcionament de la piscina és de titularitat municipal. En cas de gestió indirecta de la instal·lació, es regirà també per les condicions establertes en el plec de condicions administratives

corresponents. En qualsevol cas, la persona adjudicatària del servei també haurà de complir l'assenyalat en el present Reglament, i només en cas de conflicte prevaldrà, en els termes de la relació establerta entre l'Ajuntament i l'adjudicatari, el que assenyalin els respectius plecs.

Article 35.

Règim jurídic supletori

Quant a tot allò que no estigui previst en aquest reglament, s'estarà al que disposa el Decret 53/1995, de 18 de maig, del Govern de les Illes Balears, mitjançant el qual s'aprova el Reglament sanitari de piscines dels establiments d'allotjament turístic i de les d'ús col·lectiu general, així com a la resta de disposicions legals vigents en aquesta matèria.

Article 36.

Interpretació del reglament

La interpretació de les normes d'aquest reglament serà duit a terme per l'òrgan competent de l'Ajuntament des Mercadal, que podrà dictar les instruccions necessàries per aplicar-les.

 

TÍTOL VIII.

DISPOSICIÓ FINAL

El present reglament entrarà en vigor una vegada hagi estat aprovat pel Ple de l'Ajuntament des Mercadal i se n'hagi produït la publicació íntegra al Butlletí Oficial de les Illes Balears, i hagi transcorregut el termini de 15 dies hàbils fixats i computats en la forma establerta en l'article 113

de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.»

 

Firmat as Mercadal en la data de la signatura electrònica que consta en aquest document (17 de juny de 2022)

El batle

Francesc Ametller Pons