Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE TRANSICIÓ ENERGÈTICA, SECTORS PRODUCTIUS I MEMÒRIA DEMOCRÀTICA
Núm. 623324
Resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica per la qual s’estableixen els serveis mínims, a l’àmbit de les Illes Balears, amb motiu de la vaga plantejada en l’empresa ZARDOYA OTIS, SA.
Fets
1. En data 17 de desembre de 2021, a través de VALIB 62225, la Direcció General de Treball i Salud Laboral remet al Director General de Política Industrial, la següent documentació:
notificació del “Sindicato de la Elevación” al “Ministerio de Trabajo y Economía Social, Dirección General de Trabajo” referent a la convocatòria de vaga contra l'empresa Zardoya OTIS SA, des de el dia 28 de desembre de 2021 al dia 3 de gener de 2022, els dos inclusius, de 0 a 24 h en tots els centres de l'estat espanyol.
proposta del comitè de vaga, de Serveis Humanitaris, vaga Zardoya Otis S.A. de data 27 de desembre de 2021 a 3 de gener de 2020, i
sol·licitud del “Sindicato de la Elevación” de mediació davant del “Servició de Mediación Arbitraje y Conciliación”
Fonaments de dret
1. L'article 28.2 de la Constitució Espanyola reconeix el dret de vaga, el qual no és absolut i il·limitat, sinó que s'ha de comptabilitzar amb les garanties necessàries per assegurar el manteniment dels serveis essencials de la comunitat, sense que això suposi deixar sense contingut l'exercici del dret
2. En aquest sentit, el Tribunal Constitucional ha determinat en sentència de 8 d'abril de 1981 i altres posteriors com els números 26 i 33/1981, 51 i 53/1986, 27/1989 i 43/1990, que en la mesura en què la destinatària i creditora dels serveis afectats per la vaga és la comunitat sencera i que al mateix temps els serveis li resulten essencials, no es poden sacrificar els interessos dels destinataris dels serveis, de manera que s'entén que el dret de la comunitat a aquestes prestacions vitals és prioritari respecte del dret de vaga, sense que, d'altra banda, la consideració d'un servei com a essencial signifiqui la supressió d'aquest dret per als treballadors ocupats en el servei, sinó només l'adopció de les garanties necessàries per al manteniment del mateix. Finalment, l'alt Tribunal indica que si la vaga ha de mantenir una capacitat de pressió suficient per aconseguir els seus objectius enfront de l'empresa, en principi destinatària del conflicte, no s'hi ha d'afegir la pressió addicional del dany innecessari que sofreix la comunitat com a usuària dels serveis públics.
3. La competència per determinar els serveis que es consideren essencials i l'adopció de mesures per protegir els drets fonamentals dels ciutadans estan atribuïdes a l'autoritat governativa en virtut d'allò que disposa l'article 10 del Reial decret llei 17/1977, de 4 de març, sobre relacions de treball (BOE de dia 9 de març). En el present cas, aquesta competència correspon a la comunitat autònoma de les Illes Balears en atenció a les competències assumides conforme a l'article 30.34 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears i en atenció al sector d'activitat a què afecta la vaga.
4. D'acord amb l'article 2.7 del Decret 11/2021, 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat autònoma de les Illes Balears, correspon a la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica l'exercici de les competències en l'àmbit material en matèria d'instal·lacions elèctriques i industrials, sectors industrials i seguretat industrial, entre d'altres.
La Direcció General de Política Industrial exerceix la seva competència en les següents competències en l'àmbit material: foment de l'activitat industrial, impuls del desenvolupament i competitivitat industrial, comercialització i disseny del teixit industrial, instal·lacions elèctriques i industrials; sectors industrials; mines; seguretat industrial i nuclear; UDIT; coordinació de la inspecció tècnica de vehicles.
5. En la fixació dels serveis mínims s'ha tingut en compte que el dret de vaga no pot suposar en cap cas un risc per a la salut de les persones afectades per la mateixa i que en aquest supòsit l'empresa ZARDOYA OTIS, SA s'ocupa del servei de muntatge, manteniment i reparació d'ascensors en tota mena d'establiments tant públics com privats, com també que la falta de realització d'aquest servei podria perjudicar el dret a la vida i a la salut prevists en els articles 15 i 43 de la Constitució, drets fonamentals de la persona que, en el seu conjunt, prevalen respecte del dret de vaga establert en l'article 28.2 de la norma fonamental.
En conseqüència, la possibilitat d'avaria dels aparells elevadors no es pot desatendre pel greu perjudici que podria causar a la seguretat i salut de les persones, per la qual cosa s'ha de disposar d'un contingent de treballadors suficients per solucionar les emergències i els rescats de persones derivats de les avaries, de manera que es considera necessari adoptar les mesures imprescindibles per assegurar el funcionament del servei esmentat i comptabilitzar l'interès general amb els drets individuals dels treballadors en vaga.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Als efectes previstos en article 10.2 del Reial decret llei 17/1977, de 4 de març, i disposicions concordants, es determinen les mesures necessàries per a assegurar els Serveis Essencials Mínims que hauran de prestar-se pel personal afectat mentre duri la situació de vaga, en els termes que a continuació s'especifiquen:
Es prestarà el servei previst habitualment per a un diumenge o dia festiu. Així mateix, haurà d'existir almenys un tècnic en cada oficina de servei, fins a un màxim de tres, segons la següent ràtio: per cada 1.000 unitats en manteniment, un tècnic, entre 1.000 i 2.000 unitats, dos tècnics i més de 2.000 unitats, tres tècnics. L'atenció al servei haurà de realitzar-se durant les 24 hores.
La designació dels treballadors que desenvolupen aquestes labors es realitzarà per la companyia, devent així mateix considerar-se com a servei mínim el servei d'atenció de crides 24 hores, així com el de l'assignació dels operaris disponibles per a prestar els serveis esmentats. En particular, requerirà al més aviat possible, de manera individual i fefaent, a tots els treballadors que designen per a cobrir els serveis mínims, l'incompliment dels quals portarà aparellades les responsabilitats previstes en l'ordenament jurídic.
A l'empresa, sentit el comitè de vaga, correspondrà l'aplicació d'aquests serveis, així com els altres de caràcter essencial no previstos en aquest acte, que hauran de prestar-se amb els mitjans personals estrictament necessaris per a assegurar la seva prestació en condicions de màxima seguretat, responsabilitzant-se les parts del compliment d'aquests serveis essencials mínims.
2. Els serveis essencials que recull aquesta Resolució s'han de prestar pel personal designat per realitzar-los en les empreses afectades. Es considera il·legal la transgressió o alteració dels mateixos i incorren en responsabilitat qui els infringeixin.
3. El que es disposa en els apartats anteriors d'aquesta Resolució, no suposarà cap limitació dels drets que la normativa reguladora de la vaga reconegui al personal en aquesta situació no emprat en la cobertura dels serveis mínims establerts, ni tampoc afectarà la tramitació o efectes de les peticions que motiven la vaga.
4. Notificar aquesta la Resolució a les persones interessades per al seu compliment.
5. Aquesta Resolució tindrà efectes immediats des de la data de la seva notificació a les parts interessades.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la notificació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la notificació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 20 de desembre de 2021
El director general de Política Industrial Antonio Morro Gomila Per delegació del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica (BOIB núm. 31, de 04/03/2021)