Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MODEL ECONÒMIC, TURISME I TREBALL

Núm. 561158
Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball per la qual es disposa la inscripció i dipòsit en el Registre de Convenis, Acords col·lectius de treball i Plans d'igualtat de les Illes Balears de l'Acord del Ple de l'Ajuntament d'Alaior de modificació de l'acord regulador de l'aplicació del fons de mesures d'acció social per al personal laboral i funcionari i la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (codi de conveni 07100022132021)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. El 7 de juliol de 2020, el Ple de l'Ajuntament d'Alaior acordà la modificació de l'acord regulador de l'aplicació del fons de mesures d'acció social per al personal laboral i funcionari.

2. El 7 de setembre de 2020, Catalina Paul Florit, en representació de la Comissió Negociadora, sol·licità el registre, el dipòsit i la publicació de l'acord esmentat.

Fonaments de dret

1. L'article 90.3 del text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre.

2. El Reial decret 713/2010, de 28 de maig, sobre registre i dipòsit de convenis i acords col·lectius de treball.

3. L'article 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques.

Per tot això, dict la següent

Resolució

1.Inscriure i dipositar l'Acord del Ple de l'Ajuntament d'Alaior de modificació de l'acord regulador de l'aplicació del fons de mesures d'acció social per al personal laboral i funcionari en el registre de Convenis, Acords col·lectius de treball i Plans d'igualtat de les Illes Balears.

2. Notificar aquesta Resolució a la persona interessada.

3. Publicar el Conveni en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 2 de febrer de 2021

La directora general de Treball i Salut Laboral Virginia Abraham Orte Per delegació del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball (BOIB 97/2019)

 

 

Expedient núm. 2245/2020

Emissora: FTP

Assumpte: Proposta de modificació de l'Acord regulador de l'aplicació del fons de mesures d'acció social per al personal funcionari i laboral de l'Ajuntament d'Alaior

DICTAMEN DE LA COMISSIÓ INFORMATIVA DE BENESTAR COMUNITARI

Formulada: al Ple de la corporació

Vista la proposta, que diu:

«Atès que per acord de Ple de dia 20/12/2018 es va aprovar l'Acord regulador de l'aplicació del fons de mesures d'acció social per al personal funcionari i laboral de l'Ajuntament d'Alaior;

A resultes de diverses peticions de la representació del personal demanant la modificació de l'Acord de l'aplicació de mesures relatives a un pla d'acció social;

Atès que els pressuposts municipals per a l'exercici de 2020 preveuen crèdit pressupostari per a mesures d'acció social destinades als empleats municipals;

Atès que l'article 50 del vigent Conveni col·lectiu aplicable al personal laboral (BOIB núm. 163 de 29/10/2015) preveu que l'Ajuntament, d'acord amb el Comitè de Personal Laboral, ha de desenvolupar un pla d'acció social;

Atès que és voluntat d'aquest Ajuntament que el crèdit pressupostari previst per destinar a mesures d'acció social dels empleats municipals sigui aplicable tant per al personal sotmès al règim laboral com per al personal funcionari;

Atès que s'estima que l'assignació del crèdit previst per a mesures d'acció social dels empleats municipals ha de tenir com a finalitat essencial protegir els empleats municipals quan els esdevenen determinades situacions o contingències que els col·loquen en la necessitat de realitzar determinades despeses econòmiques no cobertes pel règim de la Seguretat Social o per altres ajudes públiques;

Atès que, per seguretat jurídica i protecció dels empleats municipals, s'estima necessari disposar d'un instrument adequat i suficient que estableixi el règim de concessió i aplicació d'aquestes ajudes socials d'una manera homogènia i coneguda ex ante per part de tots els empleats municipals;

Atès que el vigent RDLEG 5/2015, de 30 d'octubre, per mitjà del qual s'aprova el Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic (en endavant TRLEBEP), preveu en el seu article 38 que en el si de les meses de negociació corresponents es poden concertar acords que han de versar sobre matèries competència dels òrgans de govern de les administracions públiques i que, per a la seva validesa, és necessària l'aprovació expressa i formal per part d'aquests òrgans;

Vistes les competències del Ple de l'Ajuntament d'Alaior, de conformitat amb l'article 22.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local;

Atès que la proposa d'acord és fruit del consens adoptat en el si de la Mesa de Negociació conjunta del personal funcionari i laboral municipal;

Per tot això, la regidora delegada en matèria de Personal, Maria Antònia Pons Mascaró, presenta la següent PROPOSTA perquè sigui sotmesa a l'acord del Ple de la corporació municipal:

PRIMER. Aprovar les modificacions de l'Acord regulador de l'aplicació dels fons de mesures d'acció social per al personal funcionari i laboral de l'Ajuntament d'Alaior, que es troba incorporat a aquesta proposta com a annex I, les quals han estat consensuades en Mesa de Negociació conjunta del personal funcionari i laboral. Seguidament, s'incorpora com a annex II la redacció definitiva de l'Acord amb les modificacions incloses en el seu articulat.

SEGON. Una vegada aprovat l'acord del Ple, comunicar-ho al president de la Mesa de Negociació i notificar-ho als representants de personal funcionari i laboral. Així mateix, citar les parts perquè signin l'Acord esmentat.

TERCER. Quan la Mesa de Negociació conjunta hagi signat l'Acord, ordenar presentar-lo a l'oficina pública corresponent perquè es procedeixi al seu registre i posterior publicació.

Així mateix, s'haurà de publicar a la Intranet municipal mentre sigui vigent, a fi i efecte de facilitar-ne la consulta als empleats municipals.

ANNEX I Modificacions de l'articulat

Primera

En relació amb les assegurances privades, es va acordar que aquestes estarien incloses en aquests ajuts, ja que el fet de comptar amb una assegurança privada afavoreix que el treballador o la treballadora no hagi d'absentar-se del seu lloc de treball per mor d'una visita mèdica, ja que compten amb horari d'atenció als capvespres.

Per tant, es modifica l'article 1, apartat C, i s'afegeix «Assegurances privades».

Segona

A l'article 6 es requereix que es presentin electrònicament documents originals. Aquest fet, a banda de ser impossible per qüestions legals, ja que un document que no pot ser presentat presencialment (article 14.2 e) no pot ser convertit en còpia autèntica per un funcionari o funcionària, és contrari al que disposa l'article 28.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPACAP).

Per la qual cosa, el tercer paràgraf de l'article 6 queda redactat de la forma següent:

«La documentació justificativa s'ha de presentar electrònicament. S'adjuntarà una còpia dels documents justificatius, si bé no s'hauran d'aportar les còpies dels documents justificatius quan ja s'hagin aportat amb anterioritat. En qualsevol moment l'Ajuntament pot requerir al treballador o treballadora el document original per a la seva comprovació. En aquest cas, si el treballador o treballadora no el presenta després d'haver-l'hi requerit, l'Ajuntament es reserva el dret a no concedir-li l'ajuda sol·licitada.»

Tercera

Eliminar de l'article 6 el següent paràgraf:

«Les peticions s'han de fer amb el model normalitzat corresponent de conformitat amb l'annex I d'aquest Acord, s'han de registrar d'entrada al registre electrònic municipal i s'hi ha d'adjuntar la documentació requerida segons el tipus d'ajuda a sol·licitar.»

Modificar els punts:

6.3.Termini de presentació de les sol·licituds d'ajuda per despeses mèdiques previstes a l'article 1.1 c d'aquest Acord regulador. S'han de presentar de l'1 al 15 de març de l'any en curs, seran relatives a despeses realitzades dins els dotze mesos anteriors i s'abonaran al mes d'abril sempre que es compleixin els requisits i s'hagin presentat amb la documentació exigida.

6.5.Termini de presentació de les sol·licituds d'ajuda per atendre les despeses per estudis dels empleats públics i dels seus fills o filles (sempre que aquests darrers no siguin econòmicament independents). S'han de presentar de l'1 al 15 de setembre de l'any en curs, correspondran al curs escolar finalitzat el juny anterior i s'abonaran al mes d'octubre sempre que es compleixin els requisits i s'hagin presentat amb la documentació exigida.

Afegir en el punt 6.6. «Termini extraordinari de presentació de sol·licituds per als treballadors municipals que no hagin realitzat alguna de les sol·licituds de prestació anteriors, sempre que hi tenguin dret i ho justifiquin de la forma establerta. Aquest termini serà de l'1 al 15 de gener i s'abonarà dins el mes de febrer sempre que hi hagi romanent econòmic. La preferència serà per ordre de sol·licitud i com a màxim es donarà un 75% de la prestació que li hagués correspost si l'hagués presentada dins el termini ordinari.»

Quarta

A l'article 7 es detallen els documents i els requisits necessaris per a cada tipus d'ajuda. Aquesta part també és contrària al que disposa l'article 28.2 i 28.3 de la LPACAP i al principi de simplificació administrativa.

L'article 7.1 queda redactat de la forma següent:

«7.1. Requisits que s'han de complir per sol·licitar les ajudes per tenir a càrrec familiars amb discapacitat acreditada i reconeguda:

- El o la familiar a càrrec s'ha de trobar dins del primer grau de consanguinitat o afinitat de l'empleada o empleat municipal i ha de constar que viu al mateix domicili de l'empleada o empleat públic que sol·licita l'ajuda. Aquest extrem s'ha d'acreditar amb una declaració jurada que es compleixen els requisits. L'ajuda s'atorgarà sempre que s'acompleixin tots els requisits necessaris i que són els següents: estar a càrrec de l'empleada o empleat públic, tractar-se d'un o una familiar dins del primer grau de consanguinitat o afinitat, disposar del certificat de discapacitat en vigor, no ser independent econòmicament (retribucions inferiors al 150 % del SMI) i no percebre cap altra ajuda pel mateix concepte provinent de qualsevol altra institució pública. L'ajuda es deixarà de percebre en el moment en què es deixin de complir els requisits esmentats.

L'empleada o empleat públic serà responsable de comunicar, dins del termini i en la forma escaient, qualsevol canvi o modificació al respecte».

Cinquena

A l'article 7.1, en relació amb l'ajuda per tenir a càrrec familiars amb discapacitat acreditada i reconeguda, tal com es va acordar en la Mesa, s'hauria de suprimir la documentació a presentar, ja que al model 145 d'IRPF consten totes les dades necessàries per poder abonar aquesta prestació.

Eliminar de l'article 7.1 l'apartat Documentació a presentar:

«-Llibre de família o document acreditatiu del primer grau de consanguinitat.

- Certificat, emès per l'Agència Tributària, acreditatiu de la renda de la persona discapacitada a càrrec corresponent a l'exercici anterior (sempre que la persona discapacitada sigui major de 16 anys).

- Certificat de convivència o empadronament en el qual quedi palès que l'empleada o empleat municipal i el seu o la seva familiar amb discapacitat resideixen al mateix domicili.»

Sisena

7.2 Documentació i requisits per a les ajudes per natalitat

S'ha d'acreditar el naixement o l'acta d'adopció del fill o filla de l'empleada o empleat municipal amb el llibre de família o el certificat de naixement o la resolució d'adopció segons el cas en el termini màxim d'1 mes des del fet causant. En cas que els dos progenitors siguin empleats municipals només es podrà percebre l'import corresponent a una ajuda.

Documentació a presentar:

-Sol·licitud emplenada, d'acord amb el model corresponent previst a l'annex I d'aquest Acord, juntament amb el llibre de família o el certificat de naixement o la resolució d'adopció del fill o filla.

Setena

Afegir a la redacció:

7.3 Documentació i requisits per a les ajudes per despeses mèdiques dels empleats públics previstes a l'article 1.1 b d'aquest Acord.

Les ajudes per despeses mèdiques consistiran en:

- Ajudes per a l'adquisició d'ulleres i vidres graduats.

Vuitena

A l'article 7.3, Ajudes per despeses mèdiques, tal com es va acordar en la Mesa, n'hi haurà prou amb la presentació de la factura signada i segellada. En el cas de les ulleres i els vidres, n'hi haurà prou amb la targeta de la graduació, per la qual cosa s'ha de suprimir el paràgraf següent: «Informe mèdic o recepta subscrita per un metge o metgessa competent, acreditatiu de la necessitat de les ulleres, de l'aparell ortopèdic, del tractament per causa de malaltia crònica, etc.». Per tant, s'ha d'eliminar de la documentació a presentar:

«Informe mèdic o recepta subscrita per un metge o metgessa competent, acreditatiu de la necessitat de les ulleres, de l'aparell ortopèdic, del tractament per causa de malaltia crònica, etc.»

En el cas de les despeses dentals, n'hi haurà prou amb la presentació de la factura signada i segellada.»

Novena

A l'article 7.4, Ajuda per despesa d'escolarització dels fills i filles dels empleats públics, de 0-3 anys, es va acordar a la Mesa que la documentació només l'haurien de presentar aquells treballadors els fills dels quals estiguessin escolaritzats fora del terme municipal d'Alaior.

​​​​​​​​​​​​​​Documentació a presentar:

- Justificant de l'escola acreditatiu que la filla o el fill de l'empleada o empleat públic, d'edat entre els 0-3 anys, ha estat escolaritzada o escolaritzat durant tot el curs escolar anterior (fins al mes de juny de l'any en què es demana l'ajuda).*

-Justificant del cost de l'escolarització o rebuts dels imports abonats pel curs complet.

- Declaració responsable subscrita per l'empleada o empleat públic en què s'indiqui que no s'ha percebut, no s'ha sol·licitat ni es demanarà cap altra ajuda a cap altra institució pública pel mateix concepte que per a l'ajuda sol·licitada.

Desena

En relació amb l'article 7.5, Ajudes escolars per als fills en edat d'escolarització obligatòria, la Mesa va acordar que no era necessari aportar cap mena de documentació i que havien de ser abonades directament per l'Administració. Per tant, s'ha d'eliminar de la documentació a presentar:

«-Certificat de l'escola, institut o universitat acreditatiu dels estudis cursats i els superats corresponents al curs escolar anterior (fins al juny de l'any en què es demana l'ajuda).

-Justificació de l'import de la matrícula i/o despeses (llibres, etc.) abonats pel curs complet».

S'ha d'afegir el punt 6 a l'article 7 amb el contingut següent:

7.6 En tot cas, les sol·licituds s' hauran de tramitar d'acord amb el model de sol·licitud que es publiqui a la seu electrònica a aquest efecte. Amb caràcter general, tots els documents que puguin ser consultats entre administracions no se sol·licitaran en aplicació de l'article 28 de la Llei 39/2015.

Onzena

Quant a l'ajuda per natalitat, atès que el naixement es comunica a Recursos Humans per a la tramitació de la baixa o el permís, no és necessari presentar res més, ja que una vegada l'Ajuntament n'està assabentat, s'ha de concedir l'ajuda d'ofici.

Dotzena

El paràgraf primer i segon de l'article 8.5 quedarien redactats de la manera següent:

- Ajudes per a estudis obligatoris (infantil 3-5 anys, primària, secundària) i formació professional bàsica: màxim 150 €/fill o filla.

- Ajudes per a estudis no obligatoris no universitaris (batxillerat, formacions de grau superior, grau mitjà): màxim 200 €/empleat o empleada, fill o filla.

Tretzena

Modificar l'article 2 de l'Acord, que quedarà redactat de la forma següent:

«Tindrà dret a percebre les ajudes d'acció social, si fos procedent, en la quantia, supòsits específics i proporcions que estableix el present Acord regulador, el personal empleat per l'Ajuntament d'Alaior que es trobi en servei actiu o en excedència per cura de familiars en el termini de presentació de sol·licituds que correspongui, de conformitat amb el que disposa aquest Acord. En el cas de sol·licituds de treballadors en situació d'excedència per cura de familiars, la persona interessada haurà d'acreditar que no treballa per a una altra empresa i durant els primers 3 mesos percebrà el 100% de l'import que li correspongui de l'ajuda sol·licitada. Després d'aquests 3 mesos, percebrà la quantitat proporcional fins al primer any; després ja no tindrà dret a cap ajuda mentre estigui en aquesta situació.»

Catorzena

Afegir una disposició final que actualitzi la disposició addicional única i derogui la disposició transitòria única:

Disposició addicional única

Es garanteix, per a l'any 2020 i de conformitat amb el pressupost de l'Ajuntament d'Alaior per a l'exercici de 2020, un fons econòmic mínim de 25.300,00 € per atendre les mesures d'acció social del personal municipal regulades en aquest Acord.

En cas de pròrroga del present Acord, l'Ajuntament es compromet anualment a negociar i aprovar, si escau, un increment de l'import del fons de mesures d'acció social sempre que ho permeti la legislació de l'Estat i l'ordenament jurídic restant que sigui d'obligat compliment, i dins dels límits que permeti la dita normativa.

Eliminar

Disposició transitòria única

Les disposicions previstes en aquest Acord regulador seran d'aplicació a les sol·licituds de 2018 que s'hagin presentat dins del termini i en la forma escaient i que compleixin els requisits de l'Acord.

Ara bé, atès que es preveu que enguany l'aprovació, firma i entrada en vigor d'aquest Acord serà posterior als terminis que s'hi preveuen per presentar les diferents sol·licituds, per a l'exercici de 2018 seran d'aplicació els següents terminis de presentació de sol·licituds:

El termini de presentació de sol·licituds d'ajuda per despeses mèdiques, per a l'any 2018, serà del 21 de desembre de 2018 al 21 de gener de 2019, i s'abonaran al febrer de 2019.

El termini de presentació de sol·licituds d'ajuda per atendre despeses d'escolarització de fills i filles de 0-3 anys serà de l'1 al 15 de febrer de 2019 per als cursos escolars que hagin finalitzat el juny de 2018 i que no hagin estat objecte d'ajuda. S'abonaran, si fos procedent i hi hagués crèdit, al març de 2019.

El termini de presentació d'ajudes per atendre les despeses per estudis dels empleats públics i els seus fills es presentaran de l'1 al 15 de març de 2019 per als cursos finalitzats el juny de 2018 i que no hagin estat objecte d'ajuda. S'abonaran, si fos procedent i hi hagués crèdit, l'abril de2019.

Per a exercicis posteriors, sempre que aquest Acord regulador s'entengui prorrogat d'acord amb l'article 4, els terminis de sol·licitud i l'abonament de les ajudes seran els establerts per a cada tipus d'ajuda. Les ajudes sol·licitades o documentades fora del termini establert a l'efecte no es tramitaran i l'empleada o empleat municipal perdrà el dret a reclamar-les.

 

ANNEX II Redacció actualitzada de l'Acord regulador de les mesures d'acció social del personal funcionari i laboral de l'Ajuntament d'Alaior

Exposició de motius

Els empleats públics municipals, al llarg de la seva vida professional, estan exposats a determinades circumstàncies o situacions de necessitat que, en ocasions, els suposa haver d'atendre despeses econòmiques, pròpies o dels familiars més propers, que no són cobertes pel règim general de la Seguretat Social ni per altres institucions públiques, i que requereixen d'una protecció adequada.

La crisi econòmica, les successives congelacions salarials i altres reduccions en matèria econòmica han fet més palès que quan a una empleada o empleat públic li esdevé una circumstància de necessitat que l'obliga a fer una despesa econòmica per atendre alguna necessitat bàsica, pot restar en una situació de desprotecció o de desavantatge, cosa que s'estima que requereix de l'adopció d'unes mesures de protecció social dignes i adequades.

És per aquest motiu que, des de fa uns anys, l'Ajuntament d'Alaior disposa en els successius pressuposts municipals d'un cert crèdit pressupostari per atorgar ajudes de caràcter social als seus empleats públics, ja siguin personal funcionari o bé contractats en règim laboral.

Si bé amb el pas dels anys s'han anat detectant mancances o disfuncions pel que fa a les normes aplicables al respecte, s'estima que s'hauria de regular la concessió d'aquestes ajudes garantint un tractament proporcionat i igualitari per a tot el personal empleat municipal, tant funcionari com contractat en règim laboral.

En aquest sentit, en primer lloc, val a dir que tant aquest Ajuntament com els seus empleats municipals són ben conscients de les limitacions que s'imposen sobre la despesa pública arran de l'adaptació necessària a les lleis de pressuposts de l'Estat i altres normatives aplicables, per la qual cosa amb aquest Acord regulador es pretén, per un costat, regular l'aplicació de les mesures d'acció social de protecció als seus empleats públics i, per l'altre, utilitzar un sistema que asseguri que l'aplicació d'aquestes mesures no conculcarà els límits legals i pressupostaris que imposa la legislació de l'Estat i els preceptes d'aplicació restants.

En segon terme, cal deixar constància que en la tramitació d'aquest Acord regulador d'acció social s'ha tingut en compte el que disposa l'article 37.1 i del RDLEG 5/2015, de 30 d'octubre, per mitjà del qual s'aprova el Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, i s'han sotmès a la negociació col·lectiva corresponent els criteris generals que reglamenten les mesures d'acció social i que són adreçades al personal municipal.

Finalment, cal deixar constància que les mesures d'acció social que es venen a regular no són, en cap cas, retribucions o contrapartides a la prestació de serveis professionals dels empleats municipals, sinó que tenen la vocació de mesura de protecció o d'ajuda de caràcter assistencial, amb l'única finalitat de protegir els empleats públics que han hagut d'atendre determinades circumstàncies, contingències o situacions de necessitat social que no es troben sufragades ni emparades pel sistema general de la Seguretat Social ni per cap altra institució pública estatal o autonòmica.

 

 

​​​​​​​Capítol I Objecte i àmbit d'aplicació de les mesures d'acció social

Article 1 Objecte

1.1 Aquest Acord té per objecte regular la concessió i l'aplicació d'ajudes o mesures de protecció social dirigides als empleats municipals que es trobin en servei actiu o en situació d'excedència per cura de familiars, amb la finalitat de dispensar-los una protecció adequada quan els esdevenen determinades mancances, situacions de necessitat o increment de despeses a què poden restar exposats al llarg de la seva vida professional i que no estan cobertes en la seva totalitat pel sistema general de la Seguretat Social ni per altres ajudes públiques.

Així mateix, aquest Acord té per objecte desplegar l'article 50 del Conveni col·lectiu de personal laboral publicat en el BOIB núm. 163 de data 29/10/2005.

Als efectes exposats, s'estableixen una sèrie de mesures d'acció social destinades al personal empleat municipal (funcionari i laboral), les quals —en general i d'acord amb la regulació que seguidament s'establirà— consisteixen en:

a) Ajudes per tenir, a càrrec, familiars amb discapacitat acreditada i reconeguda (sempre que aquests familiars no siguin econòmicament independents).

b) Ajudes per natalitat (naixement o adopció de fill o filla d'empleat/ada municipal).

c) Ajudes per despeses mèdiques dels empleats públics o dels seus fills o filles (sempre que aquests darrers no siguin independents econòmicament), consistents en:

-Ajudes per a l'adquisició d'ulleres i vidres.

-Ajudes per a despeses dentals.

-Ajudes per a l'adquisició de plantilles, calçat ortopèdic i altres aparells ortopèdics o pròtesis considerats de primera necessitat.

-Ajudes per a despeses mèdiques necessàries o convenients per a la salut (relatives a especialitats com ginecologia, fisioteràpia, etc.) sempre que es presenti un informe mèdic al respecte que ho justifiqui.

- Assegurances privades.

- Ajudes per a tractaments mèdics per malalties cròniques els costos dels quals no siguin assumits pel règim general de la Seguretat Social en la seva totalitat.

d) Ajudes per atendre les despeses d'escolarització dels fillets/es dels empleats públics, de 0-3 anys, no sufragades per altres institucions públiques.

e) Ajudes per atendre les despeses per estudis dels empleats públics i dels seus fills o filles (sempre que aquests darrers no siguin econòmicament independents), en les modalitats següents:

-Ajudes per a estudis obligatoris (infantil 3-5 anys, primària i secundària) i estudis de formació professional bàsica i de grau mitjà.

-Ajudes per a estudis superiors no universitaris (batxillerat, formacions de grau superior).

-Ajudes per a estudis universitaris (graus, màsters oficials).

S'entén per familiar/fill o filla econòmicament independent, a l'efecte de restar fora de l'àmbit d'aplicació de les mesures d'acció social previstes en aquest reglament, el o la familiar discapacitat a càrrec, fill o filla que percebi retribucions que sobrepassin anualment el 150 % del salari mínim interprofessional segons l'any en qüestió (el SMI per a l'any 2018 és de 10.302,60 € en 14 pagues). Aquest extrem s'haurà d'acreditar presentant un certificat de la renda actualitzat (darrer exercici) emès per l'Agència Tributària.

1.2 La concessió de les ajudes de referència requerirà la petició expressa per part de l'empleada o empleat públic dins del període de presentació de sol·licituds previst en aquest reglament segons el tipus d'ajuda sol·licitada. Les persones interessades hauran de complir els requisits i presentar la documentació justificativa corresponent, segons el tipus d'ajuda sol·licitada.

1.3 La quantia total anual destinada als ajuts d'acció social del personal funcionari i del laboral serà la fixada pel Ple de la corporació municipal per a cada exercici econòmic per mitjà dels pressuposts municipals, d'acord amb les disponibilitats pressupostàries i la legislació estatal que sigui d'aplicació. En tot cas, s'hauran de respectar les limitacions establertes per les lleis de pressupostos de l'Estat.

En aquest sentit, aquest Acord regulador estableix, en el capítol II, la sistemàtica i les regles que s'aplicaran en el cas que l'import de les peticions fetes i justificades sigui superior a la quantia anual disponible d'acord amb els pressuposts municipals.

Article 2 Àmbit d'aplicació personal

Tindran dret a percebre les ajudes d'acció social, si fos procedent, en la quantia, supòsits específics i proporcions que estableix el present Acord regulador el personal empleat per l'Ajuntament d'Alaior que es trobi en servei actiu o en excedència per cura de familiars en el termini de presentació de sol·licituds que correspongui, de conformitat amb el que disposa aquest Acord. En el cas de sol·licituds per part de treballadors en situació d'excedència per cura de familiars, la persona interessada haurà d'acreditar que no treballa per a una altra empresa i durant els primers 3 mesos percebrà el 100% de l'import que li correspongui de l'ajuda sol·licitada. Després d'aquests 3 mesos, percebrà la quantitat proporcional fins al primer any; després ja no tindrà dret a cap ajuda mentre estigui en aquesta situació.

2.1 El contingut d'aquest Acord regulador per a l'aplicació del fons d'acció social és d'aplicació als següents empleats públics de l'Ajuntament d'Alaior:

a) Personal funcionari de carrera.

b) Personal funcionari interí, en totes les modalitats previstes en la normativa bàsica estatal.

c) Personal funcionari amb habilitació de caràcter nacional, amb les particularitats del seu règim estatutari.

d) Personal laboral fix i el declarat indefinit no fix per sentència judicial ferma.

e) Personal laboral temporal, sempre que es trobi en servei actiu o en excedència per cura de familiars en el termini de presentació de sol·licituds d'acord amb aquest reglament, segons el tipus d'ajuda que se sol·licita.

2.2 Queden exclosos de l'àmbit d'aplicació d'aquest Acord regulador:

a) El personal o els professionals que tenguin una relació de serveis amb l'Ajuntament d'Alaior que provengui d'un contracte administratiu derivat de la legislació de contractes del sector públic.

b) El personal que tengui la condició de becari o becària de qualsevol dels departaments o àrees municipals.

c) El personal que presti una relació de serveis no retribuïda de caràcter temporal com a conseqüència de convenis de col·laboració, inserció, pràctiques, formació o altres similars.

d) El personal vinculat amb l'Ajuntament d'Alaior per una relació contractual d'alta direcció, que es regeixi pel contingut del seu contracte.

e) El personal que tengui la condició de membre d'òrgan de govern.

f) El personal eventual (personal de confiança política).

Article 3 Àmbit d'aplicació territorial

Aquest Acord regulador és d'aplicació al personal previst a l'article precedent que desenvolupa les seves funcions a qualsevol centre, dependència, àrea o servei que depengui directament de l'Ajuntament d'Alaior.

Article 4 Àmbit d'aplicació temporal i vigència

4.1 Aquest Acord regulador té per objecte regir les mesures d'acció social destinades als empleats municipals descrits a l'article 2 d'aquest Acord amb efectes des de l'1 de gener de 2018, sens perjudici del que disposa la disposició transitòria única d'aquest reglament, i amb una vigència anual.

4.2 No obstant l'anterior, aquest Acord es prorrogarà, any rere any, si cap de les parts legitimades per fer-ho no hi presenta denúncia expressa. En cas que es presenti denúncia expressa, s'entendrà prorrogat provisionalment aquest reglament fins que s'aprovi un nou acord que el substitueixi o, si no, quan la corporació dicti un acord regulador que supleixi la manca d'acord. Aquestes previsions normatives seran d'aplicació sempre que no vagin en contra del que disposa la legislació de l'Estat i qualsevol altra norma amb rang superior.

 

Capítol II Tramitació de les sol·licituds de mesures d'acció social

Article 6 Terminis de presentació de sol·licituds

Les sol·licituds per a les ajudes descrites en aquest Acord regulador s'han de presentar, anualment, dins del termini de temps indicat per a cada tipus d'ajuda, i es tramitaran sempre que s'acompleixin els requisits establerts i es presenti la documentació requerida per a cada cas.

La documentació justificativa s'ha de presentar electrònicament, s'adjuntarà còpia dels documents justificatius, si bé no s'hauran d'aportar les còpies dels documents justificatius quan ja s'hagin aportat amb anterioritat. En qualsevol moment l'ajuntament podrà requerir al treballador el document original per la seva comprovació, en aquest cas, si no es el treballador no el presentes després d'haver-li requerit l'ajuntament es reserva el dret a no concedir-li l'ajuda sol·licitada.

Atès que es tracta d'un sistema de concessió d'ajudes condicionat i que es limita als recursos econòmics disponibles en cada moment segons el tipus d'ajuda i exercici pressupostari, les sol·licituds presentades/documentades fora dels terminis que s'indiquen no es tramitaran, amb la qual cosa l'empleada o empleat públic ja no podrà sol·licitar/obtenir l'ajuda el termini de la qual hagi expirat.

Els terminis de presentació de sol·licituds, per tipus de mesura, són els següents:

6.1 Termini de presentació de la sol·licitud d'ajuda per tenir, a càrrec, familiars amb discapacitat acreditada i reconeguda. Es podran presentar en qualsevol moment, i es començaran a abonar amb efectes des del mes següent al dia de la presentació de la sol·licitud, sempre que s'hagin demanat amb la documentació completa, es compleixin els requisits prevists en aquest Acord i el certificat de discapacitat presentat estigui en vigor.

6.2 Termini de presentació de la sol·licitud d'ajuda per natalitat. S'ha de presentar dins el termini màxim d'un mes des del naixement/adopció del fill o filla de l'empleada o empleat municipal.

6.3 Termini de presentació de les sol·licituds d'ajuda per despeses mèdiques previstes a l'article 1.1 c d'aquest Acord regulador. S'han de presentar de l'1 al 15 de març de l'any en curs, seran relatives a despeses realitzades dins els dotze mesos anteriors i s'abonaran al mes d'abril sempre que es compleixin els requisits i s'hagin presentat amb la documentació exigida.

6.4 Termini de presentació de les peticions d'ajuda per atendre les despeses d'escolarització de fills i filles de 0-3 anys no sufragades per altres institucions públiques. S'han de presentar de l'1 al 15 d'agost de l'any en curs, correspondran al curs escolar finalitzat el juny anterior i s'abonaran al mes de setembre, sempre que s'acompleixin els requisits exigits i es presentin amb la documentació requerida.

6.5 Termini de presentació de les sol·licituds d'ajuda per atendre les despeses per estudis dels empleats públics i dels seus fills o filles (sempre que aquests darrers no siguin econòmicament independents). S'han de presentar de l'1 al 15 de setembre de l'any en curs, correspondran al curs escolar finalitzat el juny anterior i s'abonaran al mes d'octubre sempre que es compleixin els requisits i s'hagin presentat amb la documentació exigida.

6.6 Termini extraordinari de presentació de sol·licituds per als treballadors municipals que no hagin realitzat alguna de les sol·licituds de prestació anteriors, sempre que hi tenguin dret i ho justifiquin de la forma establerta. Aquest termini serà de l'1 al 15 de gener i s'abonarà dins el mes de febrer sempre que hi hagui romanent econòmic. La preferència serà per ordre de sol·licitud i com a màxim es donarà un 75% de la prestació que li hagués correspost si l'hagués presentada dins el termini ordinari.

Article 7 Documentació i requisits necessaris per a cada tipus de sol·licitud d'ajuda

7.1 Requisits que s'han de complir per sol·licitar les ajudes per tenir a càrrec familiars amb discapacitat acreditada i reconeguda:

- El o la familiar a càrrec s'ha de trobar dins del primer grau de consanguinitat o afinitat de l'empleada o empleat municipal i ha de constar que viu al mateix domicili de l'empleada o empleat públic que sol·licita l'ajuda. Aquest extrem s'ha d'acreditar amb amb una declaració jurada que es compleixen els requisits. L'ajuda s'atorgarà sempre que s'acompleixin tots els requisits necessaris i que són els següents: estar a càrrec de l'empleada o empleat públic, tractar-se d'un o una familiar dins el primer grau de consanguinitat o afinitat, disposar del certificat de discapacitat en vigor, no ser independent econòmicament (retribucions inferiors al 150 % del SMI) i no percebre cap altra ajuda pel mateix concepte provinent de qualsevol altra institució pública. L'ajuda es deixarà de percebre en el moment en què es deixin de complir els requisits esmentats.

L'empleada o empleat públic serà responsable de comunicar, dins del termini i en la forma escaient, qualsevol canvi o modificació al respecte.

Documentació a presentar:

-Certificat, expedit per l'òrgan competent, acreditatiu de la discapacitat reconeguda i que estigui en vigor.

-Llibre de família o document acreditatiu del primer grau de consanguinitat.

-Certificat, emès per l'Agència Tributària, acreditatiu de la renda de la persona discapacitada a càrrec corresponent a l'exercici anterior (sempre que aquesta sigui major de 16 anys).

-Certificat de convivència o empadronament en el qual quedi palès que l'empleada o empleat municipal i el seu o la seva familiar amb discapacitat resideixen al mateix domicili.

7.2 Documentació i requisits per a les ajudes per natalitat

S'ha d'acreditar el naixement o l'acta d'adopció del fill o filla de l'empleada o empleat municipal amb el llibre de família o el certificat de naixement o la resolució d'adopció, segons el cas, en el termini màxim d'1 mes des del fet causant. En cas que els dos progenitors siguin empleats municipals, només es podrà percebre l'import corresponent a una ajuda.

 

​​​​​​​Documentació a presentar:

-Sol·licitud emplenada, d'acord amb el model corresponent previst a l'annex I d'aquest Acord, juntament amb el llibre de família o el certificat de naixement o la resolució d'adopció del fill o filla.

7.3 Documentació i requisits per a les ajudes per despeses mèdiques dels empleats públics previstes a l'article 1.1 c d'aquest Acord.

Les ajudes per despeses mèdiques consistiran en:

-Ajudes per a l'adquisició d'ulleres i vidres graduats.

-Ajudes per a despeses dentals.

-Ajudes per a l'adquisició de plantilles, calçat ortopèdic i altres aparells ortopèdics o pròtesis considerats de primera necessitat.

-Tractaments mèdics per malalties cròniques els costs dels quals no siguin assumits pel règim general de la Seguretat Social en la seva totalitat. No s'abonaran aquestes ajudes si ja s'ha esgotat el pressupost municipal anual per a mesures d'acció social, ni tampoc si no han suposat cap cost econòmic per a l'empleada o empleat municipal. En cas que hi hagi crèdit però sigui insuficient per sufragar totes les peticions justificades d'acord amb l'import establert a la base 8, es minorarà l'import de manera proporcional i igualitària per a cadascun dels sol·licitants. La documentació a presentar (informes, factures...) per a l'any 2018 s'ha de referir a qualsevol data dins dels 12 mesos anteriors al període en què s'ha de fer la sol·licitud.

Documentació a presentar:

-Factura corresponent a la despesa per a la qual se sol·licita l'ajuda (ulleres, despesa dental, aparell ortopèdic, despesa de tractament de malaltia), la qual ha d'estar datada dins els últims 12 mesos a la presentació de la sol·licitud dins del termini.

-Declaració responsable subscrita per l'empleada o empleat públic en què s'indiqui que no s'ha percebut, no s'ha sol·licitat ni es demanarà cap altra ajuda a qualsevol institució pública pel mateix concepte sol·licitat.

7.4. Documentació i requisits per a la sol·licitud d'ajudes per despeses d'escolarització dels fillets i filletes dels empleats públics, de 0-3 anys, no sufragades per altres institucions públiques.

Les sol·licituds d'ajudes per despeses d'escolarització vindran referides al curs escolar finalitzat al mes de juny de l'any en curs. No s'abonaran aquestes ajudes si ja s'ha esgotat el pressupost municipal anual per a mesures d'acció social ni tampoc si no han suposat cap cost econòmic per a l'empleada o empleat municipal.

En cas que hi hagi crèdit però sigui insuficient per sufragar totes les peticions justificades d'acord amb l'import establert a la base 8, es minorarà l'import de manera proporcional i igualitària per a cadascun dels sol·licitants.

En el supòsit que els dos progenitors siguin empleats municipals, només un dels dos podrà sol·licitar/obtenir l'ajuda. En cas de divorci o separació, si es justifica la custòdia compartida l'ajuda es repartirà igualitàriament entre els dos.

Documentació a presentar:

-Justificant de l'escola acreditatiu que la filla o el fill de l'empleada o empleat públic, d'edat entre els 0-3 anys, ha estat escolaritzada o escolaritzat durant tot el curs escolar anterior (fins al mes de juny de l'any en què es demana l'ajuda).*

-justificant del cost de l'escolarització o rebuts dels imports abonats pel curs complet.*

-Declaració responsable subscrita per l'empleada o empleat públic en què s'indiqui que no s'ha percebut, no s'ha sol·licitat ni es demanarà cap altra ajuda a cap altra institució pública pel mateix concepte que per a l'ajuda sol·licitada.

7.5 Documentació i requisits per a les ajudes per atendre les despeses per estudis dels empleats públics i dels seus fills o filles (sempre que aquests darrers no siguin econòmicament independents).

No s'abonaran aquestes ajudes si ja s'ha esgotat el pressupost municipal anual per a les mesures d'acció social, ni tampoc si no han suposat cap cost econòmic per a l'empleada o empleat municipal.

En el cas que hi hagi crèdit però sigui insuficient per sufragar totes les peticions justificades d'acord amb l'import establert a la base 8, es minorarà l'import de manera proporcional i igualitària per a cadascun dels sol·licitants.

Les sol·licituds d'ajuda per a despeses per estudis vindran referides al curs acadèmic finalitzat al mes de juny de l'any en curs.

Si l'ajuda és per a estudis de fills o filles, en el supòsit que els dos progenitors siguin empleats municipals només un dels dos podrà sol·licitar l'ajuda. En cas de divorci o separació, si es justifica la custòdia compartida, l'ajuda es repartirà de manera igualitària entre els dos.

En cas que s'hagin suspès assignatures, s'haurà d'haver superat almenys la meitat del curs escolar.

Documentació a presentar:

-Declaració responsable subscrita per l'empleada o empleat públic en què s'indiqui que no s'ha percebut, no s'ha sol·licitat ni es demanarà cap altra ajuda a cap institució pública pel mateix concepte que per a l'ajuda sol·licitada.

7.5 En tot cas, les sol·licituds s'hauran de tramitar d'acord amb el model de sol·licitud que es publiqui a la seu electrònica a aquest efecte. Amb caràcter general, tots els documents que puguin ser consultats entre administracions no se sol·licitaran en aplicació de l'article 28 de la Llei 39/2015.

​​​​​​​​​​​​​​Article 8 Import de les ajudes i terminis de pagament d'aquestes

8.1 Ajudes per tenir a càrrec familiars amb discapacitat acreditada i reconeguda:

L'import de l'ajuda a abonar, sempre que s'acompleixin els requisits prevists en aquest Acord, serà el següent:

-Per familiar a càrrec amb discapacitat acreditada igual o superior al 33 %: 50 €/mes.

-Per familiar a càrrec amb discapacitat acreditada igual o superior al 65%: 75 e/mes.

No s'abonarà cap ajuda si l'empleada o empleat municipal ja percep alguna altra ajuda, de qualsevol institució pública, pel mateix concepte.

8.2 Ajuda per naixement o adopció de fill o filla

L'import serà l'equivalent a quinze dies de sou o retribucions íntegres (incloses les retribucions complementàries fixes), amb l'objecte que l'empleada o empleat pugui atendre, amb suficiència, les despeses pel naixement i les necessitats dels nounats.

8.3 Ajudes per despeses mèdiques dels empleats públics o dels seus fills o filles (sempre que aquests darrers no siguin independents econòmicament). L'import de l'ajuda a abonar, sempre que s'acompleixin les condicions previstes en aquest Acord, serà el següent:

-Import màxim per empleada o empleat públic: 180 €/any.

Si l'import total de les factures presentades per cada empleada o empleat públic no arriba als 180 €, s'abonarà fins a l'import total d'aquestes, sempre que hi hagi suficiència pressupostària.

En canvi si les factures presentades sobrepassen els 180 €, s'abonaran, com a màxim, els 180 €, sempre que hi resti crèdit pressupostari de l'any corresponent per a mesures d'acció social dels empleats municipals.

En cas que hi hagi crèdit però atès el nombre de peticions i imports totals de les ajudes sol·licitades i justificades se sobrepassi l'import del crèdit, es reduirà proporcionalment l'import de 180 € per empleada o empleat que hagi realitzat la sol·licitud dins del termini i en la forma escaient, de manera que la quantia pressupostària per a l'any en curs sigui suficient per atendre les sol·licituds presentades.

En aquest darrer cas, l'import a abonar serà el mateix per a cada empleada o empleat sol·licitant que compleixi els requisits, ja sigui contractat en règim laboral o bé funcionari municipal.

8.4 Import de les ajudes per despeses d'escolarització de fillets o filletes dels empleats públics, de 0-3 anys, no sufragades per altres institucions públiques.

-Import màxim per empleada o empleat públic: 200 €/any.

Només s'abonaran aquests tipus d'ajudes si rere l'abonament de les ajudes per despeses mèdiques previstes a l'apartat anterior hi resta consignació pressupostària suficient per a l'any corresponent. En cas contrari, no s'abonarà cap ajuda per aquest concepte.

Així mateix, en el cas que el nombre de peticions i imports sobrepassi l'import màxim previst pressupostàriament per a les mesures d'acció social, es reduirà l'import de 200 €/empleat de manera que la quantia pressupostària per a l'any en curs sigui suficient per atendre les sol·licituds presentades que compleixin els requisits establerts.

En aquest darrer cas, l'import a abonar serà el mateix per a cada empleada o empleat sol·licitant que compleixi els requisits, ja sigui contractat en règim laboral o bé funcionari municipal.

8.5 Import de les d'ajudes per atendre les despeses per estudis dels empleats públics i dels seus fills o filles (sempre que aquests darrers no siguin econòmicament independents).

-Ajudes per estudis obligatoris (infantil 3-5 anys, primària, secundària) i formació professional bàsica: màxim 150 €/fill o filla.

-Ajudes per estudis no obligatoris no universitaris (batxillerat, formacions de grau superior, grau mitjà): màxim 200 €/empleat/ada, fill o filla.

-Ajudes per estudis universitaris (graus, màsters oficials): màxim 500 €/empleat/ada, fill o filla (si els estudis es cursen fora de l'illa de Menorca); o màxim 300 €/empleat/ada, fill o filla (si els estudis es cursen a l'illa de Menorca).

Només s'abonaran aquests tipus d'ajudes si rere l'abonament de les ajudes per despeses mèdiques i l'abonament d'ajudes per escolarització de fillets/es de 0-3 anys previstes en aquest Acord hi resta consignació pressupostària suficient per a l'any corresponent.

En cas contrari, no s'abonarà cap ajuda per aquest concepte.

Així mateix, si hi ha crèdit però aquest és insuficient per atendre totes les peticions realitzades i justificades dins del termini i en la forma escaient, es reduiran els imports abans referenciats de manera que la quantia pressupostària per a l'any en curs sigui suficient per atendre les sol·licituds presentades que compleixin els requisits establerts.

La reducció serà proporcional segons el tipus d'estudi.

En aquest darrer cas, l'import a abonar serà el mateix per a cada empleada o empleat sol·licitant que compleixi els requisits, ja sigui personal funcionari o contractat en règim laboral.

​​​​​​​

​​​​​​​Capítol III Interpretació, seguiment i vigilància de l'aplicació de l'Acord regulador de l'aplicació del fons de mesures d'acció social

Article 9 Comissió paritària per a la interpretació, seguiment i vigilància de l'aplicació d'aquest Acord

9.1 Per a la interpretació, seguiment i vigilància de l'aplicació d'aquest Acord es podrà constituir, si escau, una comissió d'interpretació, seguiment i vigilància, la qual estarà integrada per representants de l'Ajuntament i pels membres designats pels sindicats signants d'aquest Acord, la qual ha de respondre al principi de presència equilibrada entre homes i dones, excepte per raons fonamentades i objectives degudament motivades.

9.2 La composició de la comissió serà la següent:

-Per part de l'Ajuntament, el regidor delegat o regidora delegada en matèria de personal o regidor o regidora en qui delegui i, si escau, les persones que siguin designades per Batlia amb el límit màxim del nombre de representants de la part de representació sindical.

-Per part de la representació sindical: tres representants. La composició s'haurà d'adaptar, en cada cas i de manera proporcional, al resultat de les eleccions sindicals.

-Actuarà amb veu, i sense vot, la persona funcionària que ocupi el lloc de cap tècnic/a de Recursos Humans o una altra assessora o assessor jurídic que la substitueixi.

9.3 Són competències de la comissió paritària:

  1. Fer el seguiment i la vigilància de l'aplicació puntual de l'Acord i interpretar-lo en casos de dubtes i divergències en la seva aplicació correcta.
  2. Ser l'instrument de desenvolupament de la resolució de conflictes sobre els aspectes regulats en el present Acord regulador que incideixin en l'àmbit de la negociació col·lectiva necessària.
  3. Qualsevol altra que contribueixi a l'eficàcia de l'aplicació d'aquest Acord.

No obstant això, no és competència de la comissió paritària dur a terme modificacions o revisions d'aquest Acord regulador, les quals requeriran, si fos procedent, la tramitació reglamentària corresponent prèvia negociació col·lectiva, l'emissió dels informes que corresponguin i l'aprovació per part del Ple de la corporació municipal.

9.4 El funcionament i el règim intern de la comissió paritària es regularà mitjançant el seu reglament intern, el qual, un cop aprovat, s'incorporarà com a annex a aquest Acord.

 

​​​​​​​Disposició addicional única

Es garanteix, per a l'any 2020 i de conformitat amb el pressupost de l'Ajuntament d'Alaior per a l'exercici de 2020, un fons econòmic mínim de 25.300,00 € per atendre les mesures d'acció social del personal municipal regulades en aquest Acord.

En cas de pròrroga del present Acord, l'Ajuntament es compromet anualment a negociar i aprovar, si escau, un increment de l'import del fons de mesures d'acció social sempre que ho permeti la legislació de l'Estat i l'ordenament jurídic restant que sigui d'obligat compliment, i dins els límits que permeti la dita normativa.

Disposició final

El present Acord regulador entrarà en vigor l'endemà de signar-se i gaudirà d'eficàcia per aplicar el fons econòmic d'acció social previst en els pressuposts de l'Ajuntament d'Alaior per a l'exercici de 2020; tot això, sens perjudici de la remissió de l'Acord aprovat i signat a l'oficina pública corresponent perquè es registri i es publiqui amb posterioritat, de conformitat amb l'article 38.6 del TRLEBEP (RDLEG 5/2015, de 30 d'octubre).»

Sotmesa a votació la proposta, s'aprova per 4 vots a favor (PP) i 3 abstencions (Junts per Lô). No obstant això, el Ple, amb superior criteri, resoldrà allò que cregui més adient.

Signat en la data de la signatura electrònica que consta al marge d'aquest document per la presidenta, Maria Antònia Pons Mascaró, i la secretària accidental de la Comissió, Fanny Timoner Pons.