Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MODEL ECONÒMIC, TURISME I TREBALL

Núm. 561114
Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball per la qual es disposa la inscripció i dipòsit en el Registre de Convenis Col·lectius, Acords col·lectius de treball i Plans d’igualtat de les Illes Balears del Conveni col·lectiu del sector de la construcció de les Illes Balears i la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (codi de conveni 07000335011981)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. El 5 de febrer de 2021, la Comissió Negociadora acordà i subscriví el text del Conveni col·lectiu de treball del sector de la construcció de les Illes Balears.

2. L'11 de febrer de 2021, Francisca Alba Ramón, en representació de la Comissió Negociadora del Conveni col·lectiu, sol·licità el registre, el dipòsit i la publicació del Conveni esmentat.

Fonaments de dret

1. L'article 90.3 del text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre.

2. El Reial decret 713/2010, de 28 de maig, sobre registre i dipòsit de convenis i acords col·lectius de treball.

3. L'article 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques.

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Inscriure i dipositar el Conveni col·lectiu del sector de la construcció de les Illes Balears en el Registre de Convenis Col·lectius, Acords col·lectius de Treball i Plans d'Igualtat de les Illes Balears.

2. Notificar aquesta Resolució a la persona interessada.

3. Ordenar la traducció del text a la llengua catalana i fer constar que la versió castellana del text és l'original signada per la Comissió Negociadora i que la versió catalana n'és una traducció.

4. Publicar el Conveni en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 18 de novembre de 2021

La directora general de Treball i Salut Laboral Virginia Abraham Orte Per delegació del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball (BOIB 97/2019)

 

 

CONVENI COL·LECTIU DEL SECTOR DE LA CONSTRUCCION DE LA CAIB

Article 1. PARTS SIGNATÀRIES

Subscriuen el present Conveni Col·lectiu, per part empresarial, l'Associació de Constructors de Balears, l'Associació Empresarial de Promotors Immobiliaris de Balears (PROINBA), l'Associació Patronal de Guixaires de Balears, l'Associació de Mestres Pintors de Balears i, per part social, UGT-FICA Federació d'Indústria, Construcció i Agro de les Illes Balears i la Federació de Construcció, i Serveis de CCOO de les Illes Balears, que representen la majoria absoluta de les empreses i dels representants electius de les persones treballadores, respectivament, en els termes de l'article 88.1 del TR de la Llei de l'Estatut dels treballadors.

Article 2. ÀMBIT TERRITORIAL I PERSONAL

Queden obligades per les disposicions del present Conveni Col·lectiu totes les entitats, empreses i persones treballadores afectades per l'àmbit funcional del Conveni General del Sector de la Construcció que tenguin el seu centre de treball a la comunitat autònoma de les Illes Balears o hagin estat contractades en aquesta.

Article 3. ÀMBIT TEMPORAL I VIGÈNCIA

El present Conveni Col·lectiu entrarà en vigor el dia 1 de gener de 2021, amb independència que es publiqui en el BOCAIB i finalitzarà el 31 de desembre de 2021, en els termes que estableix l'article 7 del VI Conveni General del Sector de la Construcció.

Article 4. LEGISLACIÓ COMPLEMENTÀRIA

En tot el que no es disposa en aquest Conveni Col·lectiu s'estarà al que es disposa en el VI Conveni General del Sector de la Construcció i altres disposicions vigents i d'aplicació a cada moment, a tenor del previst en l'article 3.1 del TR de la Llei de l'Estatut dels treballadors.

Article 5. DENÚNCIA DEL CONVENI

La denúncia del present Conveni Col·lectiu, d'acord amb la vigència establerta en l'article 3, podrà realitzar-se per les associacions o federacions signatàries, davant l'altra part, amb una antelació de dos mesos a la data del seu venciment, amb posterior comunicació a l'autoritat laboral.

Una vegada produïda la denúncia, les parts signatàries s'obliguen a iniciar les negociacions, com a mínim un mes i mitjà abans de la data del venciment.

Article 6. COMPENSACIÓ I ABSORCIÓ

Les millores voluntàries que tenguin concedides actualment les empreses podran ser absorbides per les que s'estableixen en el present Conveni Col·lectiu. En el cas que aquestes millores siguin superiors als augments convenguts, s'absorbiran només en la part que cobreixin els beneficis pactats en aquest Conveni. Aquestes millores hauran de ser avaluades globalment i en còmput anual.

Els augments de retribució que puguin produir-se per disposició legal o reglamentària de general aplicació, només podran afectar les condicions pactades en el present Conveni, si considerades en còmput anual són superiors, en cas contrari, seran absorbides o compensades subsistint el present Conveni en els seus propis termes i sense cap modificació.

Article 7. AFILIACION A LA SEGURETAT SOCIAL

Una vegada que la persona treballadora sigui admesa a l'empresa, podrà sol·licitar d'aquesta, a partir del cinquè dia d'ençà que s'hagi incorporat, una còpia o fotocòpia del comunicat d'alta en la Seguretat Social, degudament emplenat per la Tresoreria Territorial, i resta l'empresa obligada a lliurar-lo en el termini dels cinc dies següents.

En cas que la persona treballadora, amb contracte de treball subscrit, no hagi estat donada d'alta en la Seguretat Social, en el termini legal establert, podrà instar directament la seva afiliació al sistema.

Article 8. PAGAMENT DE SALARIS

El pagament dels salaris s'efectuarà en la forma i manera prevenguda en l'article 51 del Conveni General del Sector de la Construcció i el pagament de la liquidació contractual haurà de realitzar-se dins dels deu dies naturals següents a l'extinció del contracte de treball que l'origini.

 

Article 9. PREAVÍS PER CESSAMENT O FINALITZACIÓ DE CONTRACTE

Les empreses estaran obligades a comunicar al seu personal el cessament per finalització de contracte.

Per al contracte per a treball fix d'obra, en atenció al que preveu l'article 24.6 del Conveni General del Sector de la Construcció, el termini de preavís serà de quinze dies naturals.

No regirà cap termini de preavís per al contracte de treball d'interinitat.

D'igual forma les persones treballadores preavisaran l'empresa, en cas de cessament voluntari, amb independència de la modalitat en què hagin estat contractats, en els terminis que s'estableixen:

  • Personal tècnic 2 mesos
  • Administratius, empleats i subalterns 1 mes
  • Personal operari 2 setmanes

L'incompliment del preavís per alguna de les parts serà sancionat amb un dia d'havers per descomptar o augmentar en la liquidació, per cadascun dels dies de diferència.

Article 10. PERÍODE DE PROVA

Podrà concertar-se per escrit un període de prova en els termes que disposa l'article 21 del Conveni General del Sector de la Construcció.

Article 11. EQUIPARACIÓ DE CATEGORIES

Als xofers de 1a i de 2a se'ls respectaran les categories d'oficial de 1a i de 2a, respectivament. Tindrà la categoria d'oficial de 1a la persona treballadora que de manera habitual, a més del simple maneig de la botonera, el manteniment i la conservació de la grua (entenent-se com a tal mínim de 12 m), tengui coneixements elementals d'electricitat i mecànica que li permetin localitzar i reparar les avaries més comunes de la màquina, independentment de prestar col·laboració directa al tècnic especialista en el muntatge, desmuntatge i reparació d'avaries de més envergadura, segons cada cas.

S'equipararan a aquest grup totes aquelles persones treballadores que realitzaven aquestes funcions fins ara, així com aquelles a les quals a partir de l'entrada en vigor del present Conveni els requereixin les empreses la posada en pràctica d'aquestes funcions.

Les persones treballadores que de manera habitual duguin a terme el maneig i la conservació de compressors, màquines de regates, formigoneres o qualsevol tipus de màquines no automàtiques, tindran la categoria de peó especialitzat.

Article 12. JORNADA LABORAL

1. A tenor del que es disposa en l'article 68 del VI Conveni General del Sector de la Construcció la jornada ordinària anual durant el període de vigència del present Conveni serà de 1.736 hores.

2. La jornada ordinària setmanal serà de quaranta hores durant tota la vigència del present Conveni.

3. Les empreses que, d'acord amb la representació legal de les persones treballadores, estableixin un calendari distribuint la jornada laboral pactada abans del dia 30 de gener de cada any als centres estables i a les obres a fi de coordinar les activitats a l'empresa, es regiran pel mateix Conveni. En aquest calendari s'establiran els dies laborables i les hores diàries, que no podran ser més de nou.

En absència de calendari pactat als centres de treball en els terminis prevists, s'observarà el calendari establert en el present Conveni.

4. A cada centre de treball l'empresa exposarà en lloc visible el calendari laboral pactat en el si de la seva empresa o, en defecte d'això, el pactat en el present Conveni.

5. L'empresa garantirà el registre diari de jornada dels seus treballadors, que haurà d'incloure l'horari concret d'inici i finalització de la jornada de treball.

A tal fi, l'empresa organitzarà el registre diari de jornada del seus treballadors a través de mitjans tals com anotacions en paper amb signatura de la persona treballadora, aplicacions informàtiques, targetes d'identificació electrònica o qualsevol altre mitjà o suport que acrediti la conformitat de la persona treballadora amb el registre efectuat.

Aquests mitjans hauran d'identificar de manera suficient els registres obligatoris que corresponguin a la presència de les persones treballadores al centre de treball en cada dia laborable, festiu o no laborable, tenint en consideració les diferents modalitats possibles que tenen les empreses amb relació a l'establiment de les diferents fórmules de prestació del treball, entre altres, horari fix, jornada flexible, teletreball, jornada parcial, jornada reduïda, jornada partida, jornada continuada, jornada intensiva, etc.

Les persones treballadores hauran de fer ús dels mitjans organitzats per l'empresa a l'efecte de registre de jornada.

6. Es considerarà temps de treball efectiu, d'acord amb la Directiva 2003/88/CE, i l'article 34.1 de l'Estatut dels Treballadors, aquell en què la persona treballadora es trobi a disposició de l'empresari i en l'exercici efectiu de la seva activitat i funcions per les quals va ser contractada.

A fi de quantificar el temps de treball efectiu amb caràcter generalitzat, en el tauler d'anuncis de cada centre de treball on figuri el corresponent calendari laboral i com a informació de l'empresa es podran recollir les pauses que, prèvia consulta amb la representació legal de les persones treballadores, si n'hi ha, o amb les pròpies persones treballadores, no es considerin com a temps de treball efectiu.

7. Cada empresa implementarà el propi registre diari de jornada respecte dels seus treballadors.

No obstant això, en els supòsits de subcontractació, amb acord previ entre l'empresa contractista o principal i l'empresa subcontractista, aquesta darrera podrà utilitzar els mitjans de registre diari de jornada de la contractista o principal, sempre que s'identifiqui cada persona treballadora i la corresponent empresa a l'efecte de poder deduir possibles responsabilitats en cas d'incompliment de l'obligació de registre diari de jornada.

Del possible acord d'utilització dels mitjans de registre de jornada de l'empresa principal pel subcontractista, es donarà compte a la representació legal de les persones treballadores d'ambdues empreses.

8. D'acord amb l'article 34.9 de l'Estatut dels treballadors els registres romandran a la disposició de les persones treballadores i dels seus representants legals per ser consultats. Per això, es facilitarà la consulta a les persones treballadores respecte del propi registre quan aquestes ho considerin necessari, així com a la representació legal de les persones treballadores (evitant les dades d'identificació personal) en el seu respectiu àmbit de competència (empresa o centre de treball) sempre que aquests ho sol·licitin de manera justificada o quan hi hagi controvèrsies o diferències concretes amb relació als registres d'alguna persona treballadora, podent-se fixar entre l'empresa i l'esmentada representació, a l'efecte de racionalitzar la consulta, en l'àmbit de l'empresa o centre de treball, terminis periòdics per a l'exercici d'aquest dret.

Els representants legals de les persones treballadores hauran de guardar l'oportuna reserva i protegir les dades consultades d'acord amb la normativa vigent de protecció de dades personals, així com amb l'establert en els articles 64 i 65.2 de l'Estatut dels treballadors.

9. Tot això, sense perjudici de les opcions que, amb independència de l'establert a través de la negociació col·lectiva, puguin complementar les empreses d'acord al fixat en el paràgraf segon de l'article 34.9 de l'Estatut dels treballadors.

Article 13. SALARI BASE

La seva quantia, en funció del que preveu l'article 52 del Conveni General del Sector de la Construcció, per al període comprès entre l'1 de gener i el 31 de desembre, tots dos de 2021, és la fixada com a tal en la taula salarial que figura com a annex I d'aquest Conveni Col·lectiu i que va ser publicada en el BOIB de 31 d'agost de 2019.

Les parts signatàries fan constar que, en el seu moment, van acordar unificar sota el concepte de salari base els antany denominats salari base, plus de compensació per falta d'antiguitat i participació en beneficis.

Article 14. GRATIFICACIONS EXTRAORDINÀRIES

En aplicació de l'article 56 del Conveni General del Sector de la Construcció, s'estableixen dues pagues extraordinàries de trenta dies cadascuna, la meritació de les quals abasta, per a la de juny, des de l'1 de gener fins al 30 de juny i, per a la de desembre, des de l'1 de juliol fins al 31 de desembre, que s'abonaran en els mesos de juny i desembre abans dels dies 30 i 20 de cadascun d'aquests, respectivament, en la quantia que figura en la taula salarial, recollida com a annex I d'aquest Conveni Col·lectiu i que va ser publicada en el BOIB de 31 d'agost de 2019.

L'import de les pagues extraordinàries, a tenor del que es preveu en l'article 57 del Conveni General del Sector de la Construcció i per als nous contractes, no podrà abonar-se mensualment mitjançant el prorrateig mensual d'aquestes i es prohibeix, per tant, el pacte per salari global.

Article 15. PLUS EXTRASALARIAL

Amb la finalitat de compensar les despeses que es produeixen en les persones treballadores per acudir als seus llocs de treball, tenint en compte la mobilitat d'aquestes, que constitueix una característica d'aquest sector, i qualsevol que sigui la distància per recórrer, s'estableix aquest plus extrasalarial en la quantia de 2,68 euros per dia efectiu de treball per a totes les categories assenyalades en la taula salarial d'aquest Conveni Col·lectiu.

Article 16. PLUS PER DESGAST D'EINES

Les persones treballadores que aportin les eines necessàries per a la realització del seu treball, percebran, com a compensació econòmica, la suma de 7,19 euros per mes treballat o, si escau, la part proporcional en funció dels dies treballats durant el mes.

Les Empreses tindran a disposició de les persones treballadores que aportin les seves eines un lloc que de comú acord amb ells resulti idoni per a la conservació d'aquestes. Complert aquest requisit, s'eximeix les empreses de tota responsabilitat que derivi del dipòsit de les eines.

Article 17. PLUS DE PECES DE TREBALL

La persona treballadora contractada per un període superior a tres mesos i inferior a sis mesos tindrà dret a percebre, durant la vigència d'aquest Conveni Col·lectiu i una vegada superat el període de prova, la suma de 31,81 euros, com a compensació pel concepte indicat. De la mateixa manera que la persona treballadora contractada per un període superior a sis mesos i fixa de plantilla percebrà, com a compensació per aquest concepte i durant la vigència d'aquest Conveni Col·lectiu, la suma de 63,73 euros. Aquesta quantitat s'abonarà en els mesos de maig o octubre.

Article 18. PLUS DE DESPLAÇAMENT O DIETES

A l'efecte del que es preveu en el capítol X del Conveni General del Sector de la Construcció, i amb vigència des de la data de publicació del present Conveni Col·lectiu en el BOIB, la quantia de la mitja dieta s'estableix en 10 euros i la dieta completa en 30,08 euros. Quan l'empresari organitzi i pagui la manutenció i l'allotjament del personal desplaçat, sempre que tengui les condicions exigibles i suficients, solament satisfarà el 20 % de la dieta completa. Aquests imports tindran vigència des de la data de publicació en el BOIB d'aquest Conveni Col·lectiu.

En concepte de despeses de locomoció, a tenor del que es preveu en l'article 83 del Conveni General del Sector de la Construcció i per al supòsit que la persona treballadora hagi de desplaçar-se amb vehicle propi, l'empresa la compensarà amb la suma de 0,25 cèntims d'euro per quilòmetre de recorregut. En el cas que el preu del combustible sigui objecte de variació, la Comissió Paritària haurà de decidir els criteris per seguir per a l'aplicació d'aquesta variació. L'esmentat import tindrà vigència des de la data de publicació en el BOIB d'aquest Conveni Col·lectiu.

A l'efecte de la mobilitat geogràfica prevista en el capítol X del Conveni General del Sector de la Construcció, s'entendrà per centre de treball de partida, per als fixos d'empresa, eventuals i formants, el situat en la localitat en què estigui situat el domicili social de l'empresa i, per als fixos d'obra, el situat en l'obra per a la qual han estat contractats. En cas de desplaçament, l'empresa correrà amb totes les despeses que en derivin.

Article 19. VACANCES ANUALS

Totes les persones treballadores afectades per aquest Conveni Col·lectiu, a tenor del que preveu l'article 72 del Conveni General del Sector de la Construcció, tindran dret a trenta dies naturals o vint-i-dos dies laborals de vacances per any de servei, que s'abonaran en la quantia que figura en la taula salarial del present text. Abans de finalitzar el mes de maig de cada any, la direcció de l'empresa negociarà amb els representants legals el calendari per al gaudi de les vacances anuals. En qualsevol cas, la persona treballadora haurà de conèixer amb dos mesos d'antelació la data de gaudi de les seves vacances anuals.

Article 20. VISITES Al CONSULTORI MÈDIC

A les persones treballadores que hagin d'acudir a consultori mèdic se'ls abonaran els salaris corresponents a les hores que hagin necessitat per a la consulta sobre la base de la columna I de les taules salarials del present Conveni Col·lectiu, sempre que els horaris de consulta coincideixin amb hores de treball i compleixin el requisit de la presentació del comunicat que els facilitarà l'empresa i que haurà de signar el facultatiu de la Seguretat Social.

El límit d'hores anual al qual es refereix el paràgraf primer d'aquest article serà de vuit hores.

Article 21. REMUNERACIÓ ANUAL

La remuneració anual per a l'any 2021, en funció de la jornada anual de 1.736 hores de treball efectiu és per a cada categoria professional la que figura en la taula salarial de l'annex I d'aquest Conveni, a més del plus extrasalarial pel nombre de dies treballats.

Article 22. VINCULACIÓ A LA TOTALITAT

En el cas que l'autoritat laboral, en ús de les seves facultats, consideri que algun dels articles o part d'aquest Conveni Col·lectiu conculca la legalitat vigent o lesiona greument l'interès de tercers, aquest article o part del Conveni Col·lectiu quedarà sense efectivitat fins a ser reconsiderat per les parts signatàries. Si aquest article és de repercussió econòmica, s'haurà de revisar el contengut íntegre del Conveni Col·lectiu.

Article 23. REPERCUSIÓ EN PREUS

L'aplicació de les millores econòmiques del present Conveni Col·lectiu tindrà repercussió en els preus. Aquesta repercussió serà la que correspongui a l'increment que es produeixi en els costs de producció, fins i tot en els contractes en vigor.

Article 24. CLÀUSULA DE PRODUCTIVITAT

A tenor del que es disposa en l'article 37 del Conveni General del Sector de la Construcció, es declaren expressament vigents els rendiments normals inclosos en les taules de rendiments homologats per l'autoritat laboral, publicades en l'annex al BOP de 3 de juliol de 1979, així com la normativa que per a la millor aplicació i control de les taules de rendiments abans al·ludides va ser aprovada per les centrals sindicals i les organitzacions patronals el 18 de novembre de 1981 (BOP de 30 de juny de 2 de juliol de 1983).

Article 25. INDEMNITZACIONS

1. S'estableixen les indemnitzacions següents per a totes les persones treballadores afectades per aquest Conveni Col·lectiu:

a. En cas de mort derivada de malaltia comuna o accident no laboral, l'import d'una mensualitat de tots els conceptes de les taules salarials d'aquest Conveni Col·lectiu.

b. En cas de mort, incapacitat permanent absoluta o gran invalidesa, derivades d'accident de treball o malaltia professional serà de 47.000 euros.

c. En cas d'incapacitat permanent total derivada d'accident de treball o malaltia professional serà de 28.000 euros.

2. Llevat de designació expressa de beneficiaris per la persona treballadora afectada, la indemnització es farà efectiva a aquesta o, en cas de defunció, als hereus legals de la persona treballadora.

3. Les indemnitzacions previstes en els apartats b) i c) d'aquest article seran considerades a compte de qualssevol altres quantitats que poguessin ser reconegudes com a conseqüència de la declaració de la responsabilitat civil de l'empresa per l'ocurrència d'alguna de les contingències previstes en aquest article, i han de deduir-se d'aquestes, en tots els casos, tenint en compte la naturalesa civil que tenen i que ambdues parts li reconeixen.

4. A l'efecte d'acreditar el dret a les indemnitzacions aquí pactades es considerarà com a data del fet causant aquella en la qual es produeix l'accident de treball o la causa determinant de la malaltia professional.

Article 26. COMISION PARITÀRIA

Es constitueix una comissió paritària composta per quatre representants de les organitzacions empresarials i quatre de les centrals sindicals, signants del present Conveni Col·lectiu, nomenats per les respectives organitzacions, les funcions de la qual, a més de les establertes en els articles concrets, seran:

a. La interpretació i vigilància dels pactes en el present Conveni Col·lectiu. En aquest ordre, les parts signatàries, abans d'acudir a la jurisdicció social o a l'Administració laboral, trametran a la Comissió Paritària, perquè en resolgui posteriorment, els assumptes que afecten l'empresa o les persones treballadores incloses en l'àmbit territorial i personal d'aquest Conveni Col·lectiu i que dimanen de l'aplicació d'aquest.

b. La intervenció obligada en els processos de conflictes laborals col·lectius, amb l'emissió del corresponent informe.

El domicili de la Comissió Paritària estarà situat a la seu del Tribunal d'Arbitratge i Mediació de les Illes Balears, situat a l'avinguda del Conte de Sallent, 11-2n de Palma.

Article 27. COMISSIÓ PARITÀRIA DE SEGURETAT I SALUT

Es constitueix la Comissió Paritària de Seguretat i Salut del Sector de la Construcció, integrada per quatre membres representants de les organitzacions empresarials i per altres quatre de les centrals sindicals, signants del present Conveni Col·lectiu, les funcions de la qual seran:

1. Desenvolupar els plans o les resolucions de la Comissió de Seguretat i Higiene estatal.

2. Recaptar del Ministeri de Treball i del Govern de la CAIB el reconeixement oficial com a interlocutor social sectorial en matèria de seguretat i higiene, tant en el seu aspecte legislatiu com en el desenvolupament de plans i mesures formatives.

3. Estudiar i acordar els mecanismes oportuns de coordinació de la formació en la CAIB en matèria de sinistralitat en el sector.

4. Promoure quantes mesurades consideri tendents a millorar la situació del sector en aquesta matèria, tenint com a objectiu fonamental estendre la preocupació per la seguretat a tots els àmbits, fomentant campanyes de mentalització, etc.

5. Dur a terme les gestions necessàries per obtenir els mitjans que li permetin desenvolupar les seves funcions amb l'eficàcia adequada.

6. Quantes altres funcions acordi atribuir-se la Comissió mateixa, encaminades a les seves finalitats.

Article 28. COMISSIÓ PARITÀRIA DE FORMACIÓ PROFESSIONAL

S'acorda constituir la Comissió Sectorial de Formació Professional, integrada per quatre membres de les organitzacions empresarials i per altres quatre de les centrals sindicals, signants del present Conveni Col·lectiu, les funcions de la qual seran:

a. Intervenir en les discrepàncies que puguin sorgir entre les empreses i la representació legal de les persones treballadores respecte del contengut del pla de formació elaborat per una empresa, sempre que aquesta o la representació de les persones que hi treballen així ho requereixi.

b. Emetre informes a la seva iniciativa o en aquells casos en què se sol·liciti respecte dels temes de la seva competència.

c. Proposar criteris orientatius per a la configuració de programes formatius per desenvolupar per la Fundació Laboral de la Construcció a Balears.

d. Quantes altres siguin necessàries per desenvolupar les activitats i funcions assignades.

Article 29. FORMACIÓ CONTÍNUA

Per a aquelles persones treballadores que assisteixin a accions formatives presencials, corresponents a les convocatòries de la Fundació Tripartida per a la Formació en l'Ocupació durant la vigència del present Conveni, gestionades per la Fundació Laboral de la Construcció, el 50 % de les hores que calguin per a aquesta acció serà dins la jornada laboral o es deduiran d'aquesta en aquest percentatge, sempre que es donin les condicions següents:

a. L'empresa podrà denegar l'assistència d'una persona treballadora a una acció formativa mitjançant resolució motivada per raons tècniques, organitzatives o de producció. En cas de denegació, la persona treballadora podrà recórrer davant el Consell Territorial de la FLC de Balears.

b. Les persones treballadores que poden assistir a les accions formatives previstes en aquest article no han de superar anualment el 10 % de les plantilles, ni, en aquells centres de treball amb menys de deu persones treballadores, hi podrà concórrer més d'un.

c. El 50 % de les hores a càrrec de l'empresa suposarà un màxim anual de 20 hores per persona treballadora, i es podrà distribuir en una o diverses accions formatives.

d. La persona treballadora sol·licitant haurà d'haver superat el període de prova i tenir, en tots els casos, una antiguitat mínima d'un mes en l'empresa.

e. Durant les hores formatives a càrrec de l'empresa la persona treballadora tindrà dret al salari que li correspondria com si estigués treballant en jornada ordinària.

f.  La persona treballadora haurà d'acreditar davant l'empresa l'assistència a la corresponent acció formativa.

g. Els permisos individuals de formació, recollits en el IV Acord Nacional de Formació, es regiran pel que aquest disposa.

Article 30. HORES EXTRAORDINÀRIES

Les hores extraordinàries, en tots els casos i per la seva naturalesa, seran voluntàries, d'acord amb les disposicions vigents, excepte les que tenguin la seva causa en força major.

La realització d'hores extraordinàries requereix de petició escrita i consentiment exprés i previ de l'empresa i de l'acceptació expressa de la persona treballadora.

Es consideren hores extraordinàries, a més de les que tenguin la seva causa en força major, les motivades per comandes o puntes de producció, absències imprevistes, canvi de torn i pèrdua o deterioració de la producció, o per qualsevol circumstància que alteri el procés normal de producció.

El nombre d'hores extraordinàries que realitzi cada treballador, excepte en els supòsits de força major, no excedirà de vuitanta l'any.

Article 31. RETRIBUCIÓ DE LES HORES EXTRAORDINÀRIES

L'import mínim d'una hora extraordinària per a cadascuna de les categories o nivells serà l'equivalent a l'import d'una hora ordinària. L'import d'hora ordinària és el resultat de dividir el salari anual de la taula salarial (ANNEX I) per a cadascuna de les categories o nivells entre la jornada anual.

Les empreses, sempre que no es pertorbi el normal procés productiu, podran compensar la retribució de les hores extraordinàries per temps equivalents de descans.

En el cas que es realitzi la compensació prevista en el paràgraf anterior, les hores extraordinàries compensades dins els quatre mesos següents a haver-les realitzat no es computaran a l'efecte dels límits fixats per a aquestes en l'article anterior.

Article 32. SOLUCIÓ EXTRAJUDICIAL DE CONFLICTES LABORALS

Les parts signatàries del present Conveni Col·lectiu assumeixen el contengut íntegre del II Acord Interprofessional sobre la renovació i potenciació del Tribunal d'Arbitratge i Mediació de les Illes Balears (TAMIB), publicat en el BOIB del 3 de febrer de 2005, i del Reglament d'aplicació, amb l'abast que preveuen.

Article 33. COMPLEMENT EN CAS D'HOSPITALITZACIÓ

A tenor del previst en l'article 66 del VI Conveni General del Sector de la Construcció i amb independència de les prestacions a càrrec de l'entitat gestora per incapacitat temporal derivada de malaltia comuna i professional, accident laboral o no laboral, i només per als casos en què sigui necessària l'hospitalització, les empreses abonaran un complement que, sumat a les prestacions reglamentàries, garanteixi el 100 % del salari base i plusos salarials establerts en el present Conveni Col·lectiu durant l'al·ludida hospitalització i els seixanta dies següents, sempre que continuï la situació d'incapacitat temporal.

Article 34. IGUALTAT D'OPORTUNITATS I NO DISCRIMINACIÓ

1. Les parts signatàries del present Conveni, conscients de la necessitat de seguir avançant en la igualtat de dones i homes en l'àmbit laboral i d'incidir en la igualtat de tracte i no discriminació de gènere, així com en l'eliminació d'estereotips, fomentant l'igual valor d'homes i dones en tots els àmbits, es comprometen a adoptar les mesures que es considerin necessàries i acorden dur a terme diferents actuacions sobre la base dels principis següents:

a) Promoure l'aplicació efectiva de la igualtat d'oportunitats en l'empresa quant a l'accés a l'ocupació, a la formació, a la promoció i a les condicions de treball.

b) Prevenir, detectar i erradicar qualsevol manifestació de discriminació, directa o indirecta.

c) Identificar conjuntament línies d'actuació i impulsar i desenvolupar accions concretes en aquesta matèria.

d) Impulsar una presència equilibrada de la dona en els àmbits de l'empresa.

2. El sector de la construcció i obres públiques, materialitzant el seu compromís i la constant preocupació per la completa aplicació de les polítiques d'igualtat, considera que en el cas d'empreses de més de cent persones treballadores les mesures d'igualtat hauran de dirigir-se a l'elaboració i aplicació d'un pla d'igualtat.

En aplicació de l'establert en l'article 1 del Reial decret llei d'1 de març, de mesures urgents per a la garantia de la igualtat de tracte i d'oportunitats entre dones i homes en l'ocupació i tret que per una normativa posterior s'estableixi el contrari, a partir del 8 de març de 2022, l'obligació d'elaborar i aplicar un pla d'igualtat serà aplicable a empreses de més de cinquanta persones treballadores.

3. Els plans d'igualtat contindran un conjunt ordenat de mesures avaluables dirigides a remoure els obstacles que impedeixen o dificulten la igualtat efectiva de dones i homes. Amb caràcter previ s'elaborarà un diagnòstic negociat, si escau, amb la representació legal de les persones treballadores, que contindrà almenys les matèries següents:

a) Procés de selecció i contractació.

b) Classificació professional.

c) Formació.

d) Promoció professional.

i) Condicions de treball, inclosa l'auditoria salarial entre dones i homes.

f) Exercici corresponsable dels drets de la vida personal, familiar i laboral.

g) Infrarepresentació femenina.

h) Retribucions.

i) Prevenció de l'assetjament sexual i per raó de sexe.

L'elaboració del diagnòstic es realitzarà en el si de la Comissió Negociadora del Pla d'Igualtat. Per això, l'adreça de l'empresa facilitarà totes les dades i informació necessària per elaborar el Pla amb relació a les matèries enumerades en aquest apartat.

4. Els plans d'igualtat inclouran la totalitat d'una empresa, sense perjudici de l'establiment d'accions especials adequades respecte a determinats centres de treball.

5. Les empreses estan obligades a inscriure els seus plans d'igualtat en el Registre de plans d'igualtat de les empreses, en el moment que reglamentàriament s'estableixi.

Disposició final primera. Seran nuls els acords que estableixin condicions de treball, bé siguin econòmiques o bé regulin l'ingrés en el treball, subscrits o aconseguits per organitzacions alienes a les fixades en l'article 1 d'aquest Conveni Col·lectiu.

 

ANNEX I TAULA SALARIAL 2021

GRUPS PROFESSIONALS

NIVELLS RETRIBUTIUS

CATEGORIA PROFESSIONAL

SALARI BASE

GRATIFICACIONS

SALARI ANUAL

HORA ORDINÀRIA

MENSUAL

I VACANCES

Art. 31

 

 

A) PERSONAL TÈCNIC SUPERIOR

 

 

 

 

7

II

Arquitecte i enginyer superiors, metge

3.813,90

3.886,08

53.611,17

30,88

 

 

B) PERSONAL TÈCNIC MITJÀ

 

 

 

 

 

 

Arquitecte i enginyers tècnics,

 

 

 

 

 

 

Tècnic titulat de topografia,

 

 

 

 

6

III

Graduat social

2.963,13

3.019,20

41.652,04

23,99

6

III

Ajudant tècnic sanitari

2.294,21

2.333,33

32.236,26

18,57

 

 

C)PERSONAL TÈCNIC NO TITULAT

 

 

 

 

5

IV

Ajudant d'obra

2.496,65

2.543,93

35.094,98

20,22

5

IV

Encarregat general

2.335,24

2.379,50

32.826,10

18,91

5

V

Delineant superior i projectista

2.024,15

2.062,59

28.453,41

16,39

 

 

Delineant de 1a o pràctic

 

 

 

 

4

VI

de topografia de 1a

1.846,72

1.881,66

25.958,93

14,95

 

 

Delineant de 2a o pràctic

 

 

 

 

4

VII

de topografia de 2a

1.718,74

1.751,24

24.159,88

13,92

 

 

D) ADMINISTRATIUS

 

 

 

 

6

III

Cap de 1a

2.393,97

2.449,09

33.680,95

19,40

5

V

Cap de 2a

2.264,88

2.307,74

31.836,90

18,34

4

VI

Oficial de 1a

1.897,50

1.933,45

26.672,85

15,36

4

VIII

Oficial de 2a

1.718,74

1.751,24

24.159,88

13,92

3

IX

Auxiliar

1.260,44

1.284,28

17.717,72

10,21

1

 

Telefonista

1.252,94

1.276,70

17.612,43

10,15

 

 

I) SUBALTERNS

 

 

 

 

2

 

Conserge i cobrador

1.295,48

1.320,04

18.210,36

10,49

1

 

Ordenança

1.252,74

1.277,39

17.612,35

10,15

 

 

F) ADMINISTRATIUS D'OBRA

 

 

 

 

3

 

Auxiliar, tècnic, administratiu d'obra

46,95

1.434,51

20.030,10

11,54

3

 

Llister

45,54

1.391,27

19.429,97

11,19

 

 

G) OPERARIS

 

 

 

 

4

V

Encarregat d'obra

66,53

2.032,79

28.386,84

16,35

4

VII

Encarregat de taller, contramestre, capatàs

57,84

1.768,63

24.682,53

14,22

 

 

Cap d'equip

57,58

1.760,68

24.572,86

14,15

4

VIII

Oficial de 1a

52,36

1.600,49

22.341,05

12,87

3

IX

Oficial de 2a

46,39

1.417,96

19.795,05

11,40

2

X

Ajudant (oficial de 3a)

44,94

1.374,60

19.177,35

11,05

2

XI

Peó especialista

43,46

1.328,09

18.543,38

10,68

1

XII

Peó

41,98

1.283,01

17.913,68

10,32

2

X

Vigilant

44,82

1.375,55

19.142,44

11,03

1

XII

Netejador/a

39,42

1.204,63

16.820,10

9,69

Taula salarial publicada en el BOIB núm. 120 del 31 d'agost de 2019