Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE TRANSICIÓ ENERGÈTICA, SECTORS PRODUCTIUS I MEMÒRIA DEMOCRÀTICA

Núm. 558002
Resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica de 15 de novembre de 2021 per la qual s’aprova la convocatòria pública de subvencions per a actuacions d’adaptació al canvi climàtic, en zones urbanes i periurbanes, dins el Pla d’Impuls al Medi Ambient Canvi Climàtic

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Les Illes Balears, pel fet insular, són especialment vulnerables al canvi climàtic per la seva exposició significativa al perill de sequera meteorològica i hidrològica, risc d'inundacions interiors i costaneres, i impactes sobre les diferents infraestructures, alteració d'ecosistemes, etc. Per això la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica, té entre les seves finalitats, juntament amb els objectius de mitigació del canvi climàtic, la planificació i la promoció de la resiliència i l'adaptació de la ciutadania, dels sectors productius i dels ecosistemes als efectes del canvi climàtic. En aquest sentit, s'estableix en l'article 11 el marc estratègic d'adaptació com el conjunt de principis bàsics d'actuació en matèria d'adaptació al canvi climàtic.

El 8 de novembre de 2019, el Consell de Govern va aprovar la Declaració d'Emergència Climàtica a les Illes Balears i es va comprometre a prioritzar la lluita contra l'escalfament global de manera clara i transversal.

El Govern d'Espanya va declarar el 21 de gener de 2020 l'emergència climàtica i ambiental, en resposta al consens generalitzat de la comunitat científica que reclama una acció urgent per salvaguardar el medi ambient, la salut i la seguretat de la ciutadania. Aquesta declaració insta a invertir en un país més segur i menys vulnerable davant els impactes i riscos del canvi climàtic.

En línia amb aquest compromís, el Consell de Ministres celebrat el 27 d'octubre de 2020 va aprovar l'acord que preveu la distribució territorial definitiva dels crèdits pressupostaris acordats en la Conferència Sectorial de Medi Ambient de 21 de setembre de 2020. Un dels punts de l'acord es referia al Pla d'Impuls al Medi Ambient Canvi Climàtic (PIMA Canvi Climàtic).

El PIMA Canvi Climàtic parteix de la necessitat que totes les administracions treballin de forma coordinada en l'avaluació d'impactes, la disminució de la vulnerabilitat i l'adaptació al canvi climàtic, en especial en l'àmbit local. Les Illes Balears han rebut 299.872,07 euros amb l'objectiu que l'organisme competent de la comunitat autònoma tregui línies de subvenció que hauran de rebre els municipis per realitzar actuacions pilot de caràcter innovador i redacció de projectes i informes tècnics, en zones urbanes i periurbanes, en matèria d'adaptació i mitigació en la lluita enfront del canvi climàtic.

A l'acord de la Conferència Sectorial de Medi Ambient s'estableix el marc bàsic per a la redacció de la convocatòria de subvencions: les actuacions objecte de finançament, els possibles beneficiaris, el seguiment i justificació de les actuacions i el calendari. També s'exigeix que la comunitat autònoma remeti un informe final sobre les actuacions concretes finançades a través del PIMA Canvi Climàtic a l'Oficina Espanyola de Canvi Climàtic.

L'Ordre del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, de 24 de setembre de 2021, per la qual s'estableixen les bases reguladores de subvencions per al finançament d'inversions en matèria de canvi climàtic (BOIB núm. 133, de 28 de setembre de 2021), estableix i regula el règim d'ajuts que tenguin com a objecte fomentar el desenvolupament d'actuacions de mitigació de les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle, d'absorció de carboni i d'adaptació al canvi climàtic.

A més, l'article 11.1 de l'Ordre esmentada estableix que les subvencions s'han de concedir amb subjecció als principis d'objectivitat, transparència, publicitat i concurrència i que, com a regla general, el sistema de selecció ha de ser el de concurs, a través de la comparació en un únic procediment de totes les sol·licituds presentades, de conformitat amb els criteris que estableixen aquestes bases i els específics que fixin les convocatòries.

Per mitjà de l'Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018 es va aprovar el Pla Estratègic de Subvencions per als exercicis 2018-2020 (BOIB núm. 31, de 10 de març de 2018), prorrogat per l'Acord del Consell de Govern de 25 de gener de 2021 pel qual es prorroga la vigència del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020 (BOIB núm. 11, de 26 de gener de 2021). Aquesta convocatòria està inclosa, d'acord amb la Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 19 d'agost de 2021 (BOIB núm. 118, de 31 d'agost de 2021) en l'apartat V.7.1. dels annexos del Pla.

Els termes de la convocatòria s'han redactat per fer-la compatible amb el PIMA Canvi Climàtic i l'Ordre del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, de 24 de setembre de 2021.

El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atorga les competències en matèria de canvi climàtic a la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica mitjançant la Dirección General d'Energia i Canvi Climàtic.

Per mitjà de l'Acord del Consell de Govern de 18 d'octubre de 2021 es va autoritzar la tramitació de la convocatòria pel pagament anticipat, sense garantia, del 100 % de l'import dels ajuts prevists en la convocatòria pública de subvencions per a actuacions d'adaptació al canvi climàtic, en zones urbanes i periurbanes, dins el Pla d'Impuls al Medi Ambient Canvi Climàtic.

Per tot el que s'ha exposat, atesos els informes preceptius, de conformitat amb l'article 7 de l'Ordre del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, de 24 de setembre de 2021, per la qual s'estableixen les bases reguladores de subvencions per al finançament d'inversions en matèria de canvi climàtic; i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria pública de subvencions per a actuacions d'adaptació al canvi climàtic, en zones urbanes i periurbanes, dins el Pla d'Impuls al Medi Ambient Canvi Climàtic, que consta en l'annex 1 d'aquesta Resolució i la resta d'annexos adjunts.

2. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim de 299.872,07 euros (dos-cents noranta-nou mil vuit-cents setanta-dos euros i set cèntims).

3. Autoritzar una despesa de 299.872,07 euros amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma per als exercicis de 2021 i 2022, centre de cost 19701, subprograma 572A01, capítol 76* FF 20126.

4. Designar el director general d'Energia i Canvi Climàtic com a òrgan instructor del procediment de concessió de subvencions derivat d'aquesta convocatòria.

5. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 15 de novembre de 2021

El conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica Juan Pedro Yllanes Suárez

 

 

ANNEX 1 Punts de la convocatòria

Primer

Objecte

L'objecte d'aquesta convocatòria és aprovar i regular els ajuts per a actuacions pilot de caràcter innovador i redacció de projectes i informes tècnics, en matèria d'adaptació al canvi climàtic en zones urbanes i periurbanes, dins el Pla d'Impuls al Medi Ambient Canvi Climàtic.

Segon

Entitats beneficiàries i requisits

1. Poden ser beneficiàries d'aquests ajuts les entitats locals de les Illes Balears amb una població inferior a 100.000 habitants, d'acord a les xifres oficials de població dels municipis espanyols publicades per l'Institut Nacional d'Estadística a data de 31 de desembre de 2020.

2. Els beneficiaris han de complir els requisits de l'article 4 de l'Ordre del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, de 24 de setembre de 2021, per la qual s'estableixen les bases reguladores de subvencions per al finançament d'inversions en matèria de canvi climàtic (BOIB núm. 133, de 28 de setembre de 2021).

3. Els beneficiaris han de complir les obligacions de l'article 12 de l'Ordre esmentada.

Tercer

Import i crèdit pressupostari

1. L'import econòmic màxim d'aquesta convocatòria és de 299.872,07 euros. Les subvencions es concedeixen amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma per als exercicis de 2021 i 2022, centre de cost 19701, subprograma 572A01, capítol 76* FF 20126, amb la distribució d'anualitats següent:

— Any 2021: 0 €

— Any 2022: 299.872,07 €

2. Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin, es poden incrementar els imports d'aquesta convocatòria. L'import consignat inicialment es pot ampliar mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que disposa l'article 39.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. La modificació esmentada, llevat que s'estableixi una altra cosa, no implica que el termini per presentar sol·licituds s'ampliï, ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.

Quart

Actuacions i despeses subvencionables

1. Són subvencionables en aquesta convocatòria l'execució de projectes pilot de caràcter innovador i la redacció de projectes i informes tècnics que compleixin els requisits establerts en aquesta convocatòria i en les matèries que es detallen a continuació:

a. Aplicació de solucions basades en la naturalesa orientades a la prevenció de riscos associats al canvi climàtic en espais urbans i periurbans: riscos per altes temperatures, risc d'incendis a l'espai urbà-forestal, inundacions, fenòmens costaners, sequeres, etc.

b. Intervencions en espais públics orientades a atenuar l'efecte illa de calor urbana (ombrejat natural o artificial de carrers i places, reducció de la impermeabilitat de la terra, captació d'aigües pluvials, creació de microclimes amb làmines d'aigua, aplicació de solucions bioclimàtiques, etc.).

c. Obertura de «refugis climàtics», equipaments que mantenen temperatures apropiades, oberts a l'ús públic en períodes de calor excessiva.

2. Seran subvencionables les despeses següents:

a. Despeses per a la redacció d'informes i projectes de les actuacions objecte de subvenció, incloses despeses de personal contractat per al desenvolupament del projecte subvencionat, dietes i desplaçaments.

b. Despeses d'execució de les actuacions objecte de subvenció incloent obres, adquisició i col·locació d'equipament, panells informatius, jardineria i instal·lacions.

A aquests efectes, s'entendrà que la despesa s'ha realitzat quan s'ha dut a terme l'activitat subvencionada que origina la despesa i quan aquesta ha estat efectivament pagada dins el termini d'execució establert.

3. Únicament se subvencionaran les actuacions que es realitzin des de l'1 de gener de 2022 fins al 15 de maig de 2024.

4. Els costos indirectes (costos que no es poden assignar directament a l'actuació, com salari de personal administratiu o despesa en electricitat, aigua, climatització, etc.) no superaran el 7 % del total del pressupost del projecte.

5. L'IVA es considera subvencionable.

6. Aquests ajuts són compatibles amb altres subvencions, ajuts, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració o entitat pública o privada, nacional, de la Unió Europea o d'organismes internacionals, sempre que es compleixi l'article 20 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

7. Aquests ajuts no són compatibles amb els Projectes Clima, promoguts a través del Fons de Carboni per a una Economia Sostenible (FES-CO2).

Cinquè

Quantia dels ajuts

1. El percentatge d'ajut màxim és del 80 % de l'actuació subvencionada.

2. L'import màxim d'ajuda per a les actuacions pilot de caràcter innovador serà de 90.000 euros.

3. L'import màxim d'ajuda per a la redacció de l'informe i/o projecte d'una actuació serà de 25.000 euros.

4. En cas que la sol·licitud d'una actuació pilot de caràcter innovador inclogui una part per a la redacció d'informe i/o projecte d'una actuació, s'ha de tenir en compte la limitació esmentada al punt 3: l'ajut màxim per aquest punt serà de 25.000 euros.

5. El pagament de la subvenció es farà mitjançant el pagament anticipat del 100 % de l'ajut una vegada concedit.

6. En cas que el beneficiari rebi altres subvencions o ajuts per a la mateixa activitat o tipus d'actuació, l'import de les subvencions establertes en aquesta convocatòria no pot ser, en cap cas, de tal quantia que, de forma aïllada o en concurrència amb altres subvencions o ajuts, superi el cost de l'activitat subvencionada.

Sisè

Sol·licituds i documentació

1. Les entitats locals interessades han de presentar la sol·licitud adreçada a la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica:

a. De forma telemàtica i exclusivament a través del tràmit específic per a subvencions que s'ha de posar a disposició dels interessats a la web http://energia.caib.cat, també disponible al lloc web del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera, http://canviclimatic.caib.es, i a la seu electrònica del Govern.

b. D'acord amb el model normalitzat «Document 1. Sol·licitud de subvenció» disponible en els llocs web esmentats.

c. La presentació de la sol·licitud suposa que el sol·licitant accepta les prescripcions contingudes en la convocatòria corresponent i en l'Ordre de bases de 24 de setembre de 2021, i també que autoritza l'òrgan instructor del procediment perquè, si és procedent, obtengui de forma directa l'acreditació de les obligacions tributàries i amb la Tresoreria General de la Seguretat Social; en el cas que el sol·licitant denegui expressament aquesta autorització, ha d'aportar un certificat de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària i de la Tresoreria de la Seguretat Social que justifiqui que està al corrent de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social. S'ha d'indicar en el model normalitzat 1 si ha sol·licitat o rebut un altre ajut pel mateix concepte, i s'ha d'especificar l'organisme i la data de resolució de concessió, com també la quantia i les dades bancàries a l'efecte de l'ingrés.

2. En cas que una mateixa entitat local vulgui fer més d'una actuació ha de donar prioritat de registre d'entrada a l'actuació que consideri més rellevant. En aquest cas, les altres sol·licituds no prioritàries de la mateixa entitat local (enteses com les que no s'han registrat d'entrada en primer lloc) només es resoldran si, una vegada resoltes les sol·licituds, hi ha un romanent econòmic en la partida pressupostària corresponent.

3. Juntament amb la sol·licitud, s'ha d'aportar la documentació següent:

a. L'acord de l'òrgan competent pel qual s'aprova la sol·licitud de l'ajut.

b. El certificat de l'òrgan competent, en el qual s'ha d'especificar el compromís per a la reserva de crèdit suficient i adequada per fer les actuacions projectades.

c. Declaració responsable del secretari o de l'òrgan competent que les actuacions objecte de l'ajut es duran a terme d'acord amb la legislació de contractació de l'Administració pública.

d. Memòria explicativa del projecte (que no haurà d'excedir de 30 pàgines) que inclourà, com a mínim, la informació següent, segons el model normalitzat «Document 2. Memòria de l'actuació».

  • Títol del projecte.
  • Objectius generals i específics del projecte.
  • Justificació de les actuacions que es proposen. Descriure, si escau, el seu encaix en el marc d'altres plans i estratègies municipals i supramunicipals.
  • Situació actual i descripció de les actuacions a desenvolupar.
  • Cronograma orientatiu del desenvolupament dels treballs i pla de seguiment (que inclourà la descripció de la metodologia de governança i participació que es desenvoluparà al llarg del projecte).
  • Pressupost total i desglossat per actuacions i/o fases i per conceptes de despesa, amb indicació de la quantia de l'ajut que se sol·licita; de les ajudes o subvencions concedides per altres estaments públics o privats per a la realització de la mateixa actuació; i també, si escau, els ingressos prevists per a l'execució de l'activitat.
  • Resultats esperats sobre la seva contribució als objectius del PIMA Canvi Climàtic. Millora del descens del risc o la vulnerabilitat derivada del projecte. Si escau, s'inclouran indicadors d'adaptació com poden ser: descens de la temperatura respecte a la situació prèvia, percepció qualitativa del confort tèrmic de la població, número d'usuaris amb menor risc, etc.
  • Justificació del caràcter innovador o de demostració del projecte.

4. En cas que l'entitat beneficiària sol·licités la concessió d'ajuda per a treballs de redacció de l'informe i/o projecte, la memòria ha de contenir els mateixos punts però especificant els mitjans humans i materials necessaris per a la redacció de l'informe i/o projecte en lloc de la descripció d'accions (segons model normalitzat «Document 2. Memòria de l'actuació»).

5. En cas que algun dels documents esmentats, amb motiu de la tramitació d'altres expedients a la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, ja s'hagi presentat, no és necessari aportar-lo de nou, sempre que es faci constar la data i l'òrgan o dependència en què es va presentar o, si escau, en què es va emetre; que no hagin transcorregut més de cinc anys des de l'acabament del procediment corresponent i que no hagi sofert modificacions.

6. La Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic pot sol·licitar als interessats, en qualsevol moment, la documentació i la informació complementària que consideri necessària per resoldre l'expedient.

7. Atès que els beneficiaris són entitats locals, les actuacions objecte de la subvenció s'han de dur a terme d'acord amb la Llei de contractes del sector públic.

8. Les notificacions s'han de fer per mitjans telemàtics amb els efectes que determinen els articles 40 i 41 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques; tot això, sens perjudici del que estableix l'article 14.1 de la mateixa Llei.

9. Si la documentació aportada no compleix els requisits exigits, s'ha de requerir el sol·licitant que, en el termini de deu dies hàbils, esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la sol·licitud, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, després que es dicti una resolució prèvia en els termes que disposa l'article 21 de la Llei esmentada.

Setè

Termini de presentació de les sol·licituds

El termini per presentar les sol·licituds s'inicia set dies hàbils des de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i finalitza el 15 de gener de 2022.

Vuitè

Instrucció del procediment

1. L'òrgan instructor d'aquest procediment és el director general d'Energia i Canvi Climàtic, mitjançant el Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera.

2. L'òrgan instructor ha de dur a terme totes les actuacions establertes en el marc de l'Ordre del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, de 24 de setembre de 2021, per la qual s'estableixen les bases reguladores de subvencions per al finançament d'inversions en matèria de canvi climàtic (BOIB núm. 133, de 28 de setembre de 2021).

Novè

Criteris i procediment per a l'atorgament de les subvencions

1. El procediment de concessió de subvencions s'ha de tramitar en règim de concurrència competitiva mitjançant la comparació de les sol·licituds presentades, a fi d'establir una prelació entre aquestes i adjudicar, amb el límit del crèdit disponible, a aquelles que hagin obtingut valoració major.

2. La valoració de les sol·licituds s'ha de fer per la comissió avaluadora establerta en l'article 10, d'acord amb els criteris generals fixats en l'article 11 de l'Ordre del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, de 24 de setembre de 2021 i amb l'aplicació dels criteris de valoració que es fixen en l'annex, fins a obtenir un nombre de punts comprès entre 0 i 100.

3. Els ajuts s'adjudicaran per ordre de puntuació fins a esgotar pressupost, quedant en llista d'espera aquells projectes que, superant la puntuació mínima, no obtinguin ajuda econòmica. Únicament obtindran ajuda els projectes que, en la valoració que efectuï la comissió avaluadora, obtinguin una puntuació mínima de 50 punts sobre 100.

4. En cas que dos o més projectes obtenguin la mateixa puntuació el criteri de desempat serà la data de presentació de la sol·licitud de subvenció o de les seves esmenes, si escau.

5. En el cas que alguna entitat beneficiària renunciï a l'ajut, l'òrgan que el concedeix l'ha d'atorgar a l'entitat sol·licitant o a les entitats sol·licitants següents per ordre de puntuació, sense necessitat de fer una nova convocatòria, sempre que, amb la renúncia d'alguna de les entitats beneficiàries, s'hagi alliberat crèdit suficient per atendre les sol·licituds que hagin superat la puntuació mínima prevista. L'òrgan que concedeix l'ajut ha de notificar la proposta a les entitats interessades. Una vegada que l'entitat sol·licitant o les entitats sol·licitants hagin acceptat la proposta, s'ha de dictar l'acte de concessió i s'ha de notificar.

6. En cas de disposar de pressupost addicional al previst a les bases, la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic l'ha d'assignar, per ordre de puntuació, als projectes que no haguessin obtingut subvenció, sempre i quan superin la puntuació mínima.

Desè

Comissió avaluadora

1. La comissió avaluadora és l'òrgan col·legiat a qui correspon examinar totes les sol·licituds presentades d'acord amb el punt novè, de criteris i procediment per a l'atorgament de les subvencions, i emetre'n un informe que servirà de base al director general d'Energia i Canvi Climàtic per fer la proposta de resolució de concessió.

2. La comissió avaluadora està composta pels membres següents:

o El president: el director general d'Energia i Canvi Climàtic.

o Quatre vocals: el cap del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera i tres persones designades pel director general d'Energia i Canvi Climàtic, una de les quals farà les funcions de secretari o secretària.

3. Quan el president de la Comissió Avaluadora ho estimi necessari, es poden incorporar a la Comissió, amb veu però sense vot, les persones que es considerin adequades, amb coneixements o experiència en matèria d'adaptació al canvi climàtic o expertes en la matèria objecte del projecte, o les que hagin valorat el projecte.

4. El funcionament de la comissió avaluadora s'ajustarà al que estableix l'article 17 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del Sector Públic.

Onzè

Proposta de resolució i resolució

1. L'òrgan instructor, a la vista de l'informe de la comissió avaluadora ha d'emetre la proposta de resolució i concedirà un termini de deu dies hàbils a les entitats per presentar al·legacions. Aquestes al·legacions s'ha de fer exclusivament de forma telemàtica, mitjançant el model normalitzat «Document 3. Al·legacions a la proposta de resolució». La proposta esmentada s'ha de notificar a les entitats d'acord amb l'article 40 i els següents de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.

2. El conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica és l'òrgan competent per dictar les resolucions que posin fi al procediment.

3. La resolució expressa del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica finalitza el procediment de concessió de la subvenció. S'ha de dictar d'acord amb l'article 21 del Text refós de la Llei de subvencions, ha de ser motivada i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia de la subvenció concedida. Així mateix, la resolució ha d'especificar els aspectes següents: beneficiari, descripció, import sol·licitat, import de l'activitat que se subvenciona, quantia, productes o serveis que s'hagin d'obtenir de l'ajut, partida pressupostària a la qual s'aplica, forma de pagament, termini per dur a terme l'activitat, justificació de les activitats objecte de l'ajut i terminis per presentar els justificants.

4. El pagament de la subvenció es farà mitjançant bestreta del 100 % de l'ajut una vegada concedit.

5. El termini màxim per resoldre i notificar la resolució de les sol·licituds és de tres mesos comptadors a partir del 15 de gener de 2022, data en què finalitza la presentació de les sol·licituds. La resolució s'ha de notificar als interessats, d'acord amb l'article 40 i els següents de la Llei 39/2015.

Tretzè

Justificació de les actuacions

1. Les entitats beneficiàries han de presentar, davant la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic, un informe de seguiment i un informe final de les actuacions.

2. L'informe de seguiment s'ha de remetre, mitjançant la complementació del model normalitzat «Document 4. Informe de seguiment», abans del 31 de març de 2023, i ha d'anar acompanyat de la còpia del contracte signat de l'adjudicació del contracte (si escau) i d'una memòria tècnica d'actuacions en què es mostri el grau d'execució i cronograma del projecte aprovat indicant el percentatge de pressupost executat. Rebut el model normalitzat 4 i la documentació esmentada, l'òrgan instructor podrà requerir els aclariments o la informació complementària que s'estimi pertinent.

3. Aquest termini podrà ser prorrogat per tres mesos, sempre que es realitzi una sol·licitud a la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic abans de la data límit per al lliurament de l'informe de seguiment.

4. En cas de no presentar l'informe de seguiment en termini, es considerarà que l'entitat beneficiària renuncia a l'ajut i es procedirà al reintegrament de la subvenció. Paral·lelament, s'obrirà l'opció que altre projecte rebi l'ajut, d'acord amb el punt 9.4 de l'annex 1 d'aquesta convocatòria.

5. Abans de l'1 de juliol de 2024 (en el termini de dos mesos després de la data màxima per a la realització de l'actuació), s'ha de justificar de manera suficient la realització de l'activitat subvencionada i s'ha d'acreditar el compliment de la finalitat per a la qual s'ha atorgat la subvenció presentant un informe final de les actuacions amb la documentació següent:

a. La memòria tècnica (model normalitzat «Document 5. Memòria justificativa tècnica»), on es justifiqui el compliment de les condicions imposades a la concessió de la subvenció, amb la indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts:

  • Descripció de les actuacions.
  • Assoliment dels objectius.
  • Plànols de l'estat final de les zones d'actuació.
  • Fotografies realitzades abans, durant i després de les actuacions o altres comprovants de la realització de les actuacions.
  • Resultats sobre la seva contribució als objectius del PIMA Canvi Climàtic.
  • Resultats sobre el desenvolupament del projecte que reculli les claus i les lliçons apreses, de manera que es faciliti extrapolar el projecte a altres municipis i/o comarques.
  • Indicadors de seguiment aplicats.

En cas que l'entitat beneficiària presentés sol·licitud de redacció d'informe i / o projecte d'actuació, la memòria tècnica contindrà:

  • Descripció de l'actuació.
  • Informe i/o projecte resultant en format digital amb el contingut mínim descrit en l'article 6.3 d'aquesta Resolució.

b. La memòria econòmica de les actuacions realitzades en el model normalitzat, «Document 6. Memòria justificativa econòmica»), que ha d'incloure:

1r. Una llista classificada de les despeses de l'activitat, amb la identificació del creditor i del document, l'import, la data d'emissió i la data de pagament.

2n. Les factures o els documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil, o amb eficàcia administrativa, que justifiquin les despeses. El contingut mínim de les factures o documents de valor probatori ha d'estar d'acord amb el que estableix el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament que regula les obligacions de facturació, parcialment modificat per la Llei 28/2014, de 27 de novembre, i l'article 24 del Codi de comerç.

3r. El justificant de pagament. Els justificants s'han d'acreditar d'alguna de les maneres següents:

  • Fotocòpia del justificant de l'ordre de transferència bancària o document bancari acreditatiu del pagament, en el qual han de figurar: la data del document; l'import; la identificació del concepte, a fi que quedi identificat el pagament de la factura, i també les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura, respectivament.
  • Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, juntament amb l'extracte bancari del beneficiari de l'ajut, en el qual ha de figurar el càrrec d'aquest xec o pagaré.

No obstant això, per a les factures inferiors a 500 euros (IVA inclòs) és justificant suficient el rebut de pagament signat pel proveïdor. No s'admeten factures justificatives inferiors a 100 euros (IVA inclòs).

4t. En el cas de despeses de personal contractat específicament per al desenvolupament d'activitats subvencionades, còpia del contracte de treball amb el personal amb destinació específica a les activitats subvencionades i certificació emesa per la persona responsable de personal. Així mateix, l'efectivitat del pagament de nòmines s'ha d'acreditar mitjançant rebut de salaris d'acord amb l'Ordre de Ministeri de Treball i Seguretat Social de 27 de desembre de 1994 o norma que la substitueixi. En tot cas, s'ha de demostrar inequívocament la dedicació exclusiva a les activitats subvencionades.

5è. Una llista detallada d'altres ingressos o subvencions, amb la indicació de l'import i la procedència.

c. El certificat del secretari o de l'òrgan competent que acrediti que les actuacions objecte de l'ajut s'han duit a terme d'acord amb la legislació de contractació de l'Administració pública i del sector públic. Si la despesa subvencionable supera les quanties establertes en la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes de sector públic, per a contracte menor, s'ha d'acreditar que es compleix amb la normativa de contractació.

6. En cas que l'expedient de pagament no tengui la documentació necessària per comprovar la justificació i l'aplicació de la subvenció, l'òrgan competent ha de sol·licitar al beneficiari que esmeni els defectes de la justificació dins els quinze dies hàbils següents, comptadors des de l'endemà d'haver-ne rebut el requeriment.

7. La falta de justificació en els termes establerts en aquesta convocatòria, una vegada cobrada la subvenció, determinen el reintegrament de la subvenció, que podrà ser total o parcial i que s'haurà de determinar en cada cas de forma individual per cada centre o subvenció i proporcionalment a l'incompliment en el qual s'hagi incorregut, d'acord amb l'article 22 de l'Ordre del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, de 24 de setembre de 2021, per la qual s'estableixen les bases reguladores de subvencions per al finançament d'inversions en matèria de canvi climàtic (BOIB núm. 133, de 28 de setembre de 2021).

Catorzè

Obligacions dels beneficiaris

Els beneficiaris d'aquest tipus d'ajuts estan obligats a:

a. Adquirir el compromís de finançar la part del pressupost que no cobreixi la subvenció sol·licitada.

b. Dur a terme l'activitat o la inversió o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.

c. Justificar la realització de l'activitat, com també el compliment dels requisits i les condicions que determinaren la concessió de la subvenció.

d. Sotmetre's a les actuacions de comprovació i de control financer que duguin a terme els òrgans competents, i aportar tota la informació que els sigui requerida en l'exercici d'aquestes actuacions.

e. Comunicar a l'òrgan que la concedeix o, si escau, a l'entitat col·laboradora la sol·licitud o l'obtenció d'altres subvencions per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s'ha de fer dins el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.

f. Acreditar, en la forma que s'estableixi reglamentàriament i abans de dictar la proposta de resolució de concessió, que està al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat, i de les obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica. En tot cas, l'acreditació a la qual es refereix el paràgraf anterior es pot substituir per una declaració responsable del sol·licitant quan es tracti de subvencions de quantia igual o inferior a 3.000 euros.

g. Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, hagi de dur el beneficiari d'acord amb la legislació mercantil o fiscal que li sigui aplicable i amb les bases reguladores.

h. Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control, per un període de tres anys a partir del 31 de desembre següent al tancament dels comptes en què estiguin incloses les despeses de l'operació.

i. Adoptar les mesures de difusió a què es refereix l'apartat 4 de l'article 34 del Text refós de la Llei de subvencions.

j. Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists en l'article 44 del text refós de la Llei de Subvencions.

k. Destinar l'import de la subvenció al finançament de l'actuació per a la qual s'ha sol·licitat i mantenir l'afectació de les inversions a l'activitat subvencionada, en la forma i dins els terminis que estableix la convocatòria i, si escau, la resolució corresponent o les seves modificacions. Cal garantir la permanència de l'actuació durant un període mínim de cinc anys següents al pagament final al beneficiari.

 

​​​​​​​l. Comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits exigits per a la concessió de la subvenció.

m. Assegurar les mesures d'informació i publicitat. Fer constar la imatge corporativa de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica i del PIMA Canvi Climàtic a les publicacions i als elements de difusió, informació i publicitat (documentació administrativa, activitats i actes públics, difusió en mitjans de comunicació, publicacions, cartelleria, pàgina web, etc.).

 

Quinzè

Reintegrament

Correspon el reintegrament de les quantitats percebudes per la persona beneficiària de l'ajut i l'exigència de l'interès de demora des del moment del pagament de la subvenció en els supòsits establerts en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i s'ha d'aplicar el procediment de reintegrament regulat en el capítol II del títol II d'aquesta Llei.

Setzè

Infraccions i sancions

Les infraccions i sancions que, si escau, es poden derivar de l'atorgament de les subvencions que preveu aquesta convocatòria es regeixen pel que estableix el títol V del Text refós de la Llei de subvencions i d'acord amb el procediment que recull l'article 62 del mateix text legal.

Divuitè

Tramitació telemàtica

La sol·licitud de subvenció s'ha de presentar de forma telemàtica i exclusivament a través del tràmit específic per a subvencions que s'ha de posar a disposició dels interessats a la web http://energia.caib.cat, que correspon a la pàgina web de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic (i també al lloc web del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera http://canviclimatic.caib.es, i a la seu electrònica del Govern).

Dinovè

Models normalitzats

Una vegada publicada la convocatòria, la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic, ha de posar a disposició dels interessats a la web http://energia.caib.cat (i també al lloc web del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera, http://canviclimatic.caib.es, i a la seu electrònica del Govern) la documentació normalitzada següent:

  • Document 1. Sol·licitud de subvenció
  • Document 2. Memòria de l'actuació
  • Document 3. Al·legacions a la proposta de resolució
  • Document 4. Informe de seguiment
  • Document 5. Memòria justificativa tècnica
  • Document 6. Memòria justificativa econòmica

Vintè

Normativa aplicable

La convocatòria es regeix pel que disposen aquesta Resolució; l'Ordre del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, de 24 de setembre de 2021, per la qual s'estableixen les bases reguladores de subvencions per al finançament d'inversions en matèria de canvi climàtic (BOIB núm. 133, de 28 de setembre de 2021), i el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

 

 

 

​​​​​​​​​​​​​​ANNEX 2 Criteris objectius per concedir la subvenció

Criteris de valoració

Aspectes a valorar

Puntuació

BLOC 1.

Antecedents i fonamentació del projecte

(25 punts)

1. 1. Aparició del projecte en algun instrument de planificació municipal

Fins a 8 punts

  • El projecte està inclòs en el Pla d'Acció per a l'Energia i el Clima del municipi on es proposa el projecte.

fins a 5 punts

  • El projecte està inclòs en algun altre pla en línia amb l'objectiu del projecte (Agenda Urbana 2030, Pla de Mobilitat Urbana Sostenible, Pla de millora de qualitat de l'aire, Pla d'emergència en situació de sequera, Pla de gestió sostenible de l'aigua, etc.).

fins a 3 punts (1 punt per cada un)

1. 2. Coherència del projecte amb algun instrument de planificació supramunicipal

Fins a 6 punts

  • Es justifica el projecte en el marc de les estratègies i/o planificació sobre l'adaptació als efectes del canvi climàtic i/o la mitigació de gasos amb efecte d'hivernacle (Estratègia europea d'adaptació al canvi climàtic, Pla Nacional d'Adaptació al Canvi Climàtic, sectorials com l'Estratègia d'Adaptació al Canvi Climàtic de la Costa Espanyola, etc.).

fins a 2 punts

  • S'explica la coherència del projecte amb els ODS.

fins a 2 punts

  • L'entitat exposa la seva línia d'actuacions/estratègia vers el canvi climàtic en la qual s'insereix el projecte.

fins a 2 punts

1. 3. Diagnosi

Fins a 11 punts

  • Es descriu clarament la situació sobre la qual es vol intervenir, aportant dades actualitzades que ho avalen.

fins a 6 punts

  • S'aporten dades del risc o la vulnerabilitat actuals de la zona on es vol intervenir.

fins a 2 punts

  • S'aporten dades del risc o la vulnerabilitat de la zona on es vol intervenir tenint en compte els efectes del canvi climàtic.

fins a 3 punts

 

​​​​​​​

Criteris de valoració

Aspectes a valorar

Puntuació

BLOC 2.

Qualitat de la memòria explicativa i grau de coherència general de l'actuació

(55 punts)

2.1 Objectius

Fins a 3 punts

  • L'objectiu general s'expressa d'una manera correcta.

1 punt

  • L'objectiu específic s'expressa d'una manera clara i concreta.

fins a 2 punts

2.2 Activitats del projecte

Fins a 14 punts

  • Les activitats es descriuen d'una manera clara i concreta.

fins a 5 punts

  • Les activitats contribueixen a assolir els resultats prevists.

fins a 5 punts

  • Es proposen actuacions basades en la naturalesa.

fins a 4 punts

2.3 Metodologia per al desenvolupament del projecte

Fins a 15 punts

  • Es descriu de manera adient com es coordinaran els agents implicats.

fins a 2 punts

  • Es preveu la participació dels actors amb interès en el projecte.

fins a 5 punts

  • S'aporta un pla de seguiment i avaluació del projecte.

fins a 4 punts

  • S'aporten eines d'avaluació (models de recollida de dades, enquestes, informes, etc.).

fins a 4 punts

2.4 Valoració econòmica del projecte

Fins a 9 punts

  • El pressupost i les partides estan distribuïts correctament.

fins a 3 punts

  • El pressupost i les partides es presenten detallats per fases.

fins a 4 punts

  • Els costs són proporcionats i no estan sobrevalorats.

fins a 2 punts

2.5 Resultats esperats

Fins a 14 punts

  • Els resultats són coherents amb l'objectiu específic i s'adeqüen a la diagnosi prèvia.

fins a 5 punts

  • Els resultats són coherents amb els objectius del PIMA Canvi Climàtic.

fins a 3 punts

  • Es justifica una millora del descens del risc o la vulnerabilitat derivada del projecte.

fins a 3 punts

  • S'aporten indicadors d'adaptació.

fins a 3 punts

 

Criteris de valoració

Aspectes a valorar

Puntuació

BLOC 3.

Caràcter innovador i demostratiu. Benefici social

(20 punts)

3.1 Caràcter innovador i demostratiu

Fins a 14 punts

  • Es justifica el grau d'innovació de la proposta.

fins a 2 punts

  • La proposta és innovadora.

fins a 2 punts

  • S'aporten acords de col·laboració pública i/o privada (centres tecnològics, clúster, universitat, etc.) per al desenvolupament del projecte.

fins a 2 punts

  • El projecte té caràcter de demostració i/o transferibilitat a altres municipis.

fins a 5 punts

  • Es motiva la necessitat d'implantació del projecte.

fins a 3 punts

3.2 Benefici social

Fins a 6 punts

  • Es justifica que el projecte afavoreix la generació d'economia, competitivitat i ocupació verda.

fins a 2 punts

  • Conté consideracions per a la consecució efectiva de la igualtat de gènere per part de les entitats sol·licitants.

fins a 2 punts

  • Compleix els requisits establerts com a acció transformadora en www.sustainablecities.eu

fins a 2 punts