Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MOBILITAT I HABITATGE

Núm. 493271
Resolució del conseller de Mobilitat i Habitatge per la qual s’aprova la convocatòria d’ajudes de l’any 2021 per rehabilitar edificis i habitatges inclosos dins l’àrea de regeneració i renovació urbanes del nucli antic de Sant Lluís, Binifadet i ses Barraques, en el marc del Pla Estatal de Foment del Lloguer d’Habitatges, la Rehabilitació Edificatòria, i la Regeneració i Renovació Urbanes, 2013-2016

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El 10 d'abril de 2013, es va publicar en el BOE núm. 86 el Reial decret 233/2013, de 5 d'abril, pel qual es regula el Pla Estatal de Foment del Lloguer d'Habitatges, la Rehabilitació Edificatòria, i la Regeneració i Renovació Urbanes, 2013-2016. L'article 3 d'aquest Reial decret estableix que, per finançar les actuacions que preveu el programa de foment de la regeneració i renovació urbanes és necessària la formalització d'acords específics entre el Ministeri de Foment i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb la participació dels ajuntaments en el terme municipal dels quals s'hagi d'actuar. Aquests acords han de tenir lloc en el marc de les comissions bilaterals de seguiment del Pla.

D'acord amb l'article 25 del Reial decret 233/2013, l'objecte d'aquest programa d'ajudes és el foment de la regeneració i renovació urbanes, mitjançant el finançament de la realització d'obres de rehabilitació en edificis d'habitatges de tipologia residencial col·lectiva, o bé en habitatges unifamiliars aïllats, entre mitgeres o agrupats en filera.

El 6 de novembre de 2014, el Ministeri de Foment i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears varen signar el Conveni de col·laboració per executar el Pla Estatal de Foment del Lloguer d'Habitatges, la Rehabilitació Edificatòria, i la Regeneració i Renovació Urbanes, 2013-2016. L'objecte d'aquest Conveni és establir les pautes de col·laboració i els compromisos mutus de les parts, amb la finalitat de garantir l'execució del Pla esmentat en el territori de la comunitat autònoma de les Illes Balears mitjançant l'acció coordinada de les dues administracions.

Per donar compliment al que disposen les normes i els convenis anteriors, el 21 d'octubre de 2016 el Ministeri de Foment, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i l'Ajuntament de Sant Lluís varen signar l'Acord de la Comissió Bilateral relatiu a l'àrea de regeneració i renovació urbanes (ARRU) del nucli antic de Sant Lluís, Binifadet i ses Barraques dins l'execució del Pla Estatal de Foment del Lloguer d'Habitatges, la Rehabilitació Edificatòria, i la Regeneració i Renovació Urbanes, 2013-2016.

El 10 de desembre de 2016, es va publicar en el BOE núm. 298 el Reial decret 637/2016, de 9 de desembre, pel qual es prorroga el Pla Estatal de Foment del Lloguer d'Habitatges, la Rehabilitació Edificatòria, i la Regeneració i Renovació Urbanes, 2013-2016, regulat pel Reial decret 233/2013, de 5 d'abril, i, a aquest efecte, el 28 de juliol de 2017 es va signar el Conveni de col·laboració entre el Ministeri de Foment i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per executar la pròrroga del Pla Estatal de Foment del Lloguer d'Habitatges, la Rehabilitació Edificatòria, i la Regeneració i la Renovació Urbanes, 2013-2016, aprovada pel Reial decret 637/2016, de 9 de desembre.

En aquest marc, el dia 20 de setembre de 2017 es va signar l'addenda per modificar l'Acord de l'ARRU esmentat.

El 10 de març de 2018 es va publicar en el BOE núm. 61 el Reial decret 106/2018, de 9 de març, pel qual es regula el Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021, que, en la disposició transitòria primera, estableix la possibilitat d'ampliar el termini d'execució de les actuacions del Programa de Foment de la Regeneració i Renovació Urbanes del Pla 2013-2016 fins al 31 de desembre de 2019 i, en compliment d'aquest Reial decret, el 2 d'agost de 2018 es va signar el Conveni de col·laboració entre el Ministeri de Foment i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per executar el Pla esmentat que, en la clàusula onzena, preveu igualment ampliar el termini d'execució esmentat de les actuacions.

En aquest sentit, l'Ajuntament de Sant Lluís va sol·licitar l'ampliació d'aquest termini i, en virtut d'això, el dia 24 de setembre de 2018 es va signar l'Addenda entre el Ministeri de Foment, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i l'Ajuntament de Sant Lluís, on s'estableix que s'amplia el termini d'execució de les actuacions del programa de foment de la regeneració i renovació urbanes del Pla 2013-2016 fins al 31 de desembre de 2019.

El Reial decret 1084/2020, de 9 de desembre, pel que es modifica el Reial decret 106/2018, de 9 de març, pel que es regula el Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021, en la disposició transitòria primera, estableix la possibilitat d'ampliar el termini d'execució de les actuacions del programa de foment de la regeneració i renovació urbanes del Pla 2013-2016 fins al 31 de desembre de 2022.

L'Addenda de 23 de febrer de 2021 signada entre el Ministeri de Foment, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i l'Ajuntament de Sant Lluís, on s'estableix que s'amplia el termini d'execució de les actuacions del programa de foment de la regeneració i renovació urbanes del Pla 2013-2016 fins al 31 de desembre de 2022.

El dia 29 de juny de 2017, es va publicar en el BOIB núm. 79 l'Ordre del conseller de Territori, Energia i Mobilitat de 22 de juny de 2017, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions estatals o autonòmiques en matèria d'habitatge, les quals gestioni o estableixi l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

L'article 25 d'aquesta Ordre de bases estableix que les convocatòries poden preveure la col·laboració d'entitats, quant a la realització de funcions materials i tècniques derivades de la instrucció o gestió d'aquestes subvencions amb subjecció a les normes que estableixen els articles 26 a 28 del Text refós de la Llei de subvencions i als termes que, si escau, s'estableixen en la convocatòria i en el conveni mitjançant el qual s'han de concretar els termes de la col·laboració.

Les bases reguladores preveuen que les convocatòries que es dictin a l'empara d'aquestes s'han d'aprovar amb una resolució de la persona titular de la conselleria competent en matèria d'habitatge i s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

El 28 de febrer de 2017, es va publicar en el BOIB núm. 25 la Resolució del conseller de Territori, Energia i Mobilitat per la qual s'aprova la primera convocatòria d'ajudes per a la rehabilitació d'edificis i habitatges inclosos dins l'àrea de regeneració i renovació urbanes del nucli antic de Sant Lluís, Binifadet i ses Barraques per un import de 363.000,00 €. Una vegada resolta la convocatòria, aquest no es va exhaurir i va resultar un romanent de 272.103,26 €.

El dia 3 d'agost de 2019, es va publicar en el BOIB núm. 107 la Resolució del conseller de Mobilitat i Habitatge de 22 de juliol de 2019 per la qual s'aprova la convocatòria d'ajudes de 2019 per a la rehabilitació d'edificis i habitatges inclosos dins l'àrea de regeneració i renovació urbanes del nucli antic de Sant Lluís, Binifadet i ses Barraques, en el marc del Pla Estatal de Foment del Lloguer d'Habitatges, la Rehabilitació Edificatòria, i la Regeneració i Renovació Urbanes, 2013-2016, pròrroga 2017, per un import de 272.103,26 €.Una vegada resolta la convocatòria, aquest no es va exhaurir i va resultar un romanent de 100.162,70 €.

D'acord amb l'exposat, escau l'aprovació d'una nova convocatòria per l'import corresponent al romanent de la segona convocatòria.

L'article 2.9.d) del Decret 24/2015, de 7 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix que la Direcció General d'Arquitectura i Habitatge, que depèn de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat, exerceix les seves competències en els àmbits materials següents: foment de la rehabilitació d'immobles, habitatges de protecció oficial, supressió de barreres arquitectòniques, control de la qualitat de l'edificació, i arquitectura: projectes i valoracions.

En virtut del Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableix les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, és la Direcció General d'Habitatge i Arquitectura, que depèn de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge, l'òrgan que exerceix les competències en matèria de foment de la regeneració i renovació d'àrees urbanes i espais públics.

Per tot això, de conformitat amb l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 11 de l'Ordre del conseller de Territori, Energia i Mobilitat de 22 de juny de 2017, per la qual s'estableixen les bases reguladores, dict la següent

Resolució

1. Aprovar les bases de la convocatòria d'ajudes de l'any 2021 per rehabilitar edificis i habitatges inclosos dins l'àrea de regeneració i renovació urbanes de Sant Lluís, Binifadet i ses Barraques , en el marc del Pla Estatal de Foment del Lloguer d'Habitatges, la Rehabilitació Edificatòria, i la Regeneració i Renovació Urbanes, 2013-2016.

2. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Mobilitat i Habitatge en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 13 d'octubre de 2021

El conseller de Mobilitat i Habitatge Josep Marí i Ribas

 

ANNEX 1 Bases de la convocatòria

Primer

Objecte

Aquestes bases tenen per objecte regular la convocatòria d'ajudes de l'any 2021 per rehabilitar edificis d'habitatges de tipologia residencial col·lectiva, o bé habitatges unifamiliars aïllats, entre mitgeres o agrupats en filera, inclosos dins l'àrea de regeneració i renovació urbanes del nucli antic de Sant Lluís, Binifadet i ses Barraques, que figura delimitada en els plànols que s'adjunten en l'annex 2 d'aquesta Resolució, en el marc del Pla Estatal de Foment del Lloguer d'Habitatges, la Rehabilitació Edificatòria, i la Regeneració i Renovació Urbanes, 2013-2016.

Segon

Objecte de les ajudes

Les ajudes d'aquest programa de foment de la regeneració i renovació urbanes tenen com a objecte o finalitat el finançament per dur a terme obres de rehabilitació en edificis d'habitatges de tipologia residencial col·lectiva, o bé en habitatges unifamiliars aïllats, entre mitgeres o agrupats en filera, inclosos dins l'àrea de regeneració i renovació urbanes del nucli antic de Sant Lluís, Binifadet i ses Barraques.

Tercer

Normativa aplicable

La sol·licitud, la tramitació i la resolució de les ajudes que preveu aquesta Resolució es regeixen per:

— La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

— El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

— El Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei general de subvencions.

— El Reial decret 233/2013, de 5 d'abril, pel qual es regula el Pla Estatal de Foment del Lloguer d'Habitatges, la Rehabilitació Edificatòria, i la Regeneració i Renovació Urbanes, 2013-2016.

— El Conveni de col·laboració de 6 de novembre de 2014 entre el Ministeri de Foment i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per executar aquest Pla Estatal.

— El Reial decret 637/2016, de 9 de desembre, que prorroga per un any el Pla Estatal de Foment del Lloguer d'Habitatges, la Rehabilitació Edificatòria, i la Regeneració i Renovació Urbanes, 2013-2016.

— L'Ordre del conseller de Territori, Energia i Mobilitat de 22 de juny de 2017 (publicada en el BOIB núm. 79, de 29 de juny de 2017), per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions estatals o autonòmiques en matèria d'habitatge, les quals gestioni o estableixi l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

— El Conveni de col·laboració de 28 de juliol de 2017 entre el Ministeri de Foment i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per executar la pròrroga d'aquest Pla Estatal.

— L'Acord de la Comissió Bilateral de 21 d'octubre de 2016 relatiu a l'àrea de regeneració i renovació urbanes del nucli antic de Sant Lluís, Binifadet i ses Barraques.

— La disposició transitòria primera del Reial decret 106/208, de 9 de març, pel qual es regula el Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021.

— La clàusula onzena del Conveni de col·laboració de 2 d'agost de 2018 entre el Ministeri de Foment i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per executar aquest Pla Estatal.

— L'Addenda de 24 de setembre de 2018 entre el Ministeri de Foment, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i l'Ajuntament de Sant Lluís.

— L'Addenda de 23 de febrer de 2021 entre el Ministeri de Foment, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i l'Ajuntament de Sant Lluís.

— La resta de disposicions que es dictin en desplegament d'aquesta normativa.

— La resolució de convocatòria de les ajudes.

 

Quart

Requisits dels beneficiaris

Quant als edificis d'habitatges de tipologia residencial col·lectiva, o bé als habitatges unifamiliars aïllats, entre mitgeres o agrupats en filera que siguin objecte de l'actuació subvencionable, poden ser beneficiaris de les ajudes que preveu aquesta Resolució:

1. La persona propietària única o els copropietaris conjuntament d'edificis d'habitatges o d'habitatges que, a la vegada, poden ser:

a) Les persones físiques majors d'edat que siguin residents a les Illes Balears i tenguin la nacionalitat espanyola. En el cas d'estrangers, han de tenir la residència legal a Espanya.

b) Les persones jurídiques de naturalesa privada que acreditin en la sol·licitud que es troben constituïdes degudament, segons la normativa que els resulti d'aplicació.

2. Les comunitats de propietaris d'edificis d'habitatges o les agrupacions de comunitats de propietaris, constituïdes d'acord amb el que disposa l'article 5 de la Llei 49/1960, de 21 de juliol, sobre propietat horitzontal.

3. Els propietaris que, de forma agrupada, ho siguin d'edificis d'habitatges que reuneixin els requisits establerts per l'article 396 del Codi civil, però no hagin atorgat el títol constitutiu en règim de propietat horitzontal.

4. Els consorcis i els ens associatius per gestionar habitatges, que acreditin la seva condició mitjançant un contracte vigent amb la propietat de l'edifici d'habitatges per un termini suficient, pel qual se'ls atorgui la facultat expressa per dur a terme les obres subvencionables d'acord amb aquesta convocatòria.

Cinquè

Prohibicions per ser-ne beneficiaris

No poden ser beneficiaris d'aquestes ajudes:

a) Les persones que incorrin en alguna de les circumstàncies que preveu l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

b) Les persones que hagin estat subjectes d'una revocació d'alguna de les ajudes concedides per causes imputables als sol·licitants, de les que preveuen aquest o  anteriors plans estatals o autonòmics d'habitatge.

c) Les persones que, per a la mateixa actuació, ja hagin estat beneficiàries d'ajudes corresponents al Programa de Rehabilitació Edificatòria que regula el Reial decret 233/2013, de 5 d'abril, en convocatòria prèvia amb càrrec al Pla Estatal 2013-2016.

 

Sisè

Actuacions subvencionables

1. Les actuacions subvencionables consisteixen en l'execució d'obres de rehabilitació, de treballs de manteniment, d'intervencions en instal·lacions fixes i equipament propi, tant en els elements comuns dels edificis d'habitatges de tipologia residencial col·lectiva, com en les zones privatives dels habitatges individuals d'aquests edificis, o bé en la execució d'aquestes obres en els habitatges unifamiliars aïllats, entre mitgeres o agrupats en filera. En tots els casos amb la finalitat d'adequar-los a la normativa vigent.

2. Les actuacions subvencionables han d'estar iniciades a partir del 21 d'octubre de 2016, data en què es va adoptar l'Acord de la Comissió Bilateral relatiu a l'àrea de regeneració i renovació urbanes del nucli antic de Sant Lluís, Binifadet i ses Barraques.

3. En el moment de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, les actuacions subvencionables poden estar acabades, iniciades però no acabades o no iniciades.

Setè

Crèdit pressupostari

1. D'acord amb el Reial decret 233/2013, de 5 d'abril; el Conveni de col·laboració de 6 de novembre de 2014, el Conveni de pròrroga de 28 de juliol de 2017, l'Acord de la Comissió Bilateral de 21 de d'octubre de 2016 i les addendes de 24 de setembre de 2018 i de 23 de febrer de 2021, les ajudes regulades en aquestes bases s'han d'abonar amb càrrec a les partides pressupostàries i per les quantes màximes i anualitats que s'indiquen a continuació:

Partida presupuestaria

Importe

Anualidad

25501 431B01 78000 20 (FF 15030)

0,00 €

2021

25501 431B01 78000 20 (FF 15030)

100.162,70 €

2022

2. La concessió de les ajudes que regula aquesta Resolució està limitada pel crèdit pressupostari que s'hi inclou. No obstant això, les quanties màximes es poden incrementar, si hi ha disponibilitat pressupostària suficient, mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que preveu l'article 39.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. La modificació esmentada, llevat que s'estableixi una altra cosa, no implica que el termini per presentar sol·licituds s'ampliï, ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.

Vuitè

Pressupost protegible

1. El pressupost protegible, a l'efecte del càlcul de la subvenció, està integrat pel pressupost del cost de l'actuació subvencionable, que pot incloure els honoraris dels professionals intervinents, el cost de la redacció dels projectes, els informes tècnics, els certificats necessaris, les despeses derivades de la tramitació administrativa i altres despeses generals similars, sempre que estiguin justificades degudament. En canvi, el pressupost protegible no inclou els tributs, imposts o taxes que, en tot cas, s'han de fer constar de manera separada.

2. El pressupost de les obres emès per l'empresa constructora s'ha de presentar desglossat degudament per a cada tipus d'obra, amb descripció de partides, amidaments i preus unitaris.

3. El cost subvencionable de l'actuació no pot superar els costs mitjans de mercat que corresponguin. A aquest efecte, es consideren costs mitjans de mercat els preus establerts pel Col·legi Oficial d'Arquitectes de les Illes Balears multiplicats per dos. El cost dels certificats, informes i projectes tècnics subvencionables tampoc pot superar els barems orientatius establerts pels col·legis professionals respectius.

4. Quan l'import del cost subvencionable de l'actuació sigui igual o superior a 40.000,00 €, els interessats han de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, prèviament a la contractació de l'obra, en la forma i amb els requisits que estableix l'article 31.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i han d'aportar una memòria justificativa sobre l'oferta elegida, que han de valorar tant els serveis tècnics competents de l'Ajuntament de Sant Lluís com la Comissió Avaluadora.

Novè

Criteris de valoració

1. La comparació de les sol·licituds presentades, amb la finalitat d'establir l'ordre de prelació, s'ha de fer d'acord amb els criteris de valoració que s'indiquen a continuació.

2. En la concessió de les ajudes tenen prioritat les actuacions que inclouen un nombre més elevat de tipus d'actuacions subvencionables respecte de les que n'inclouen un nombre inferior, i també són prioritàries les actuacions que es duen a terme en edificis o habitatges que tenen més antiguitat respecte de les que s'executen en edificis o habitatges més moderns, d'acord amb la ponderació i puntuació següents:

a) Segons el nombre i tipus d'actuacions sol·licitades:

— Sol·licituds per fer únicament actuacions de conservació i rehabilitació: 1 punt.

— Sol·licituds per fer únicament actuacions per millorar la qualitat i la sostenibilitat: 1 punt.

— Sol·licituds per fer únicament actuacions per millorar la seguretat d'utilització i l'accessibilitat: 1 punt.

— Sol·licituds per fer conjuntament actuacions de conservació i rehabilitació, i per millorar la qualitat i la sostenibilitat: 1 punt addicional.

— Sol·licituds per fer conjuntament actuacions de conservació i rehabilitació, i per millorar la seguretat d'utilització i l'accessibilitat: 1 punt addicional.

— Sol·licituds per fer conjuntament actuacions per millorar la qualitat i la sostenibilitat, i per millorar la seguretat d'utilització i l'accessibilitat: 1 punt addicional.

— Sol·licituds per fer conjuntament actuacions de conservació i rehabilitació, per millorar la qualitat i la sostenibilitat, i per millorar la seguretat d'utilització i l'accessibilitat: 3 punts addicionals.

b) Segons l'antiguitat de l'edifici d'habitatges o de l'habitatge:

— Els edificis o habitatges construïts fins a l'any 1939: 1 punt.

— Els edificis o habitatges construïts entre 1940 i 1949: 0,8 punts.

— Els edificis o habitatges construïts entre 1950 i 1959: 0,6 punts.

— Els edificis o habitatges construïts entre 1960 i 1969: 0,4 punts.

— Els edificis o habitatges construïts entre 1970 i 1980: 0,2 punts.

c) Els edificis d'habitatges de més de quatre plantes sense ascensor: 1 punt.

3. En cas d'empat, s'ha de resoldre per ordre d'entrada de la sol·licitud presentada amb la documentació completa.

4. En cas que el crèdit consignat en aquesta convocatòria sigui suficient per atendre totes les sol·licituds que compleixen els requisits, no és necessari establir l'ordre de prelació.

 

Desè

Determinació de la quantia de la subvenció

1. La quantia màxima de les ajudes que regula aquesta convocatòria s'ha de determinar atenent al cost subvencionable de l'actuació, que ha d'incloure les partides, amidaments i preus unitaris del pressupost protegible.

2. La quantia màxima de l'ajuda no pot excedir del 35 % del cost subvencionable de l'actuació. La quantia màxima de les ajudes, per als edificis d'habitatges de tipologia residencial col·lectiva, s'ha de calcular multiplicant el nombre d'habitatges de l'edifici per l'ajuda unitària màxima.

3. L'ajuda màxima unitària s'estableix fins a 11.000,00 € per cada habitatge objecte de rehabilitació.

Onzè

Incompatibilitat i compatibilitat amb altres subvencions

1. No pot obtenir finançament per a les actuacions que són objecte d'aquesta Resolució qui s'hagi beneficiat, dins l'àrea de regeneració i renovació urbanes del nucli antic de Sant Lluís, Binifadet i ses Barraques, de les ajudes per a la rehabilitació edificatòria, en el marc del mateix Pla Estatal de 2013-2016.

2. Els beneficiaris de les ajudes d'aquesta convocatòria poden compatibilitzar-les amb altres ajudes que, per al mateix objecte o similar, procedeixin d'altres administracions públiques, entitats o organismes públics o privats, nacionals o internacionals.

L'import de l'ajuda no pot ser, en cap cas, d'una quantia que, aïlladament o conjuntament amb altres subvencions o ajudes, superi el cost total de l'actuació. En aquest cas, si produeix un excés de finançament sobre el cost de l'actuació subvencionada, s'ha de reintegrar l'import total de l'excés fins al límit de la subvenció atorgada per l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Dotzè

Obligacions dels beneficiaris

1. Sens perjudici de les obligacions que estableix amb caràcter general l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l'article 27 de l'Ordre de bases reguladores del conseller de Territori, Energia i Mobilitat de 22 de juny de 2017, les persones beneficiàries de les ajudes objecte d'aquesta Resolució han de complir els requisits següents:

a) Estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la seguretat social.

b) Justificar, dins el termini establert i en la forma que pertoqui, el compliment dels requisits i les condicions que determinaren la concessió de la subvenció.

c) Destinar l'import de la subvenció al finançament de l'actuació per a la qual s'ha sol·licitat.

d) Sotmetre's a les actuacions de comprovació i a qualsevol actuació de verificació i control financer dels òrgans competents, i aportar tota la informació que se'ls requereixi.

2. En cas que es produeixi alguna modificació, els beneficiaris ho han de comunicar a la Direcció General d'Habitatge i Arquitectura en el termini màxim de deu dies, comptadors a partir de l'endemà de la modificació. El fet de no comunicar qualsevol modificació comporta l'inici d'un procediment de reintegrament de les quanties que s'hagin cobrat indegudament.

Tretzè

Règim de concurrència competitiva

El procediment de concessió de les ajudes objecte d'aquesta Resolució es tramita pel sistema de concurrència competitiva mitjançant una convocatòria pública, de manera que la selecció dels beneficiaris es fa a través de la comparació en un únic procediment de totes les sol·licituds presentades, amb la finalitat d'establir l'ordre de prelació entre elles, d'acord amb els criteris de valoració que estableix el punt 9 de les bases de la convocatòria.

Catorzè

Entitat col·laboradora

1. Les funcions materials i tècniques derivades de la instrucció o gestió de les ajudes regulades en aquesta Resolució s'han de dur a terme mitjançant la col·laboració de l'Ajuntament de Sant Lluís que, a aquest efecte, té la condició d'entitat col·laboradora de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge.

2. En concret, corresponen a l'Ajuntament de Sant Lluís les funcions derivades de la revisió de pressuposts, projectes i informes tècnics aportats pels sol·licitants; de les notificacions dels actes de tràmit, propostes de resolució i resolucions que se'n deriven del procediment; del càlcul de la subvenció i de les taxes administratives; i de la inspecció final de les obres i la revisió de la documentació justificativa; així com també les altres funcions derivades de la instrucció o gestió de les ajudes regulades en aquesta Resolució que se li encomanin.

3. Aquesta col·laboració no implica el lliurament de fons de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge a l'Ajuntament de Sant Lluís, ni tampoc comporta la cessió de la titularitat de la competència de la Conselleria a aquest Ajuntament, de manera que l'òrgan competent de la Conselleria ha de proposar i dictar els actes administratius de tràmit, les propostes de resolució o les resolucions corresponents.

4. És competència de la Direcció General d'Habitatge i Arquitectura fer les propostes de resolució i les resolucions de concessió de l'ajuda; les propostes de resolució i les resolucions de reconeixement de la obligació i de pagament al conseller de Mobilitat i Habitatge, que és el competent per resoldre, així com també fer les propostes de resolució i les resolucions de no admissió a tràmit o desistiment de la sol·licitud d'ajuda que igualment ha de resoldre el conseller. L'Ajuntament de Sant Lluís ha de dur a terme la notificació d'aquestes propostes i resolucions.

Quinzè

Sol·licituds, documentació i lloc de presentació

1. Les sol·licituds d'ajuda que regulen aquestes bases s'han de presentar segons el model que figura en l'annex 3, juntament amb tota la documentació necessària que s'hi indica, de manera presencial en les oficines de l'Ajuntament de Sant Lluís o en qualssevol dels llocs que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

2. La presentació de la sol·licitud implica que els interessats accepten les prescripcions que estableixen aquesta convocatòria, la normativa aplicable, els convenis de col·laboració, l'Acord de la Comissió Bilateral i l'Addenda que s'esmenten en el punt tercer de les bases d'aquesta convocatòria.

Setzè

Termini de presentació

1. El termini de presentació de sol·licituds és de dos mesos, comptador des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

2. Per a les sol·licituds que es presenten fora de termini s'ha de dictar una resolució d'inadmissió i notificar-la als interessats, d'acord amb el que disposa l'article 21.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Dessetè

Esmena de la sol·licitud

1. Si la sol·licitud no compleix els requisits que estableix la normativa o hi manca documentació, l'Ajuntament de Sant Lluís ha de requerir els interessats que, en el termini de deu dies, esmenin el defecte o aportin els documents preceptius, i se'ls ha d'advertir que, en el cas que no ho facin, s'entén que desisteixen de la sol·licitud, després d'haver dictat i notificat la resolució corresponent d'acord amb els articles 21.1 i 68.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

2. L'Ajuntament de Sant Lluís ha de notificar als interessats aquest requeriment d'esmena, els altres actes administratius de tràmit, així com també les propostes de resolució i les resolucions.

Devuitè

Protecció de dades

La sol·licitud d'ajuda implica que els interessats autoritzen l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i l'Ajuntament de Sant Lluís per al tractament de les dades de caràcter personal per gestionar les ajudes, de conformitat amb el que disposa la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, i les normes que la despleguen.

Denovè

Instrucció del procediment

1. La Direcció General d'Habitatge i Arquitectura és l'òrgan instructor del procediment de concessió de les ajudes que preveu aquesta Resolució, mitjançant la col·laboració de l'Ajuntament de Sant Lluís, quant a les funcions materials i tècniques derivades de la instrucció o gestió d'aquestes ajudes, d'acord amb el punt catorzè d'aquesta convocatòria.

2. Correspon a l'Ajuntament de Sant Lluís dur a terme d'ofici totes les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de pronunciar la resolució que pertoqui. A aquest efecte, sens perjudici del que disposa l'article 24 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, l'Ajuntament de Sant Lluís pot:

a) Requerir els interessats que aportin la documentació necessària que permeti acreditar el compliment dels requisits.

b) Dur a terme les verificacions i els controls que facin falta.

c) Dur a terme les visites d'inspecció a l'edifici o habitatge on es facin les obres per comprovar que es compleixen els requisits.

3. Una vegada transcorregut el termini per presentar les sol·licituds, esmenats els defectes i efectuades les comprovacions que es considerin necessàries, els serveis competents de l'Ajuntament de Sant Lluís han de valorar les sol·licituds presentades d'acord amb el procediment i els criteris establerts, i han d'emetre un informe sobre les qüestions que es deriven de les bases reguladores, de la convocatòria i de l'expedient.

En aquest informe s'ha de fer constar la relació de totes les sol·licituds rebudes, amb indicació de quines s'han de concedir, denegar, inadmetre a tràmit o arxivar per desistiment; s'hi han d'expressar les causes que el motiven i, si escau, s'hi ha de fer constar el compliment del requisit establert en el punt 4 de la disposició vuitena de les bases d'aquesta convocatòria, quan l'import del cost subvencionable de l'actuació sigui igual o superior a 40.000,00 €.

4. Aquest informe dels serveis competents de l'Ajuntament de Sant Lluís, amb l'expedient complet, s'ha de traslladar a la Direcció General d'Habitatge i Arquitectura i a la Comissió Avaluadora, a l'efecte que aquesta emeti un informe general i proposi l'import de l'ajuda que s'ha de concedir a cada persona beneficiària, d'acord amb el que estableix el punt vintè d'aquestes bases. Aquest informe general de la Comissió Avaluadora ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució que ha de formular la Direcció General d'Habitatge i Arquitectura.

Vintè

Comissió Avaluadora

1. Es crea la Comissió Avaluadora de les ajudes que regula aquesta Resolució, integrada per la batlessa de l'Ajuntament de Sant Lluís o persona en qui delegui, que n'exerceix la presidència; pel secretari o la secretària, i per tres vocals com a mínim. La batlessa ha de designar el secretari o la secretària i dos vocals, d'entre el personal de l'Ajuntament de Sant Lluís amb funcions tècniques i jurídiques, i la Direcció General d'Habitatge i Arquitectura ha de designar un o una vocal amb funcions tècniques.

2. La Comissió Avaluadora ha d'avaluar l'informe emès pels serveis tècnics de l'Ajuntament de Sant Lluís i ha d'emetre un informe general amb la finalitat d'establir l'ordre de prelació entre totes les sol·licituds presentades i proposar l'import de l'ajuda que s'ha de concedir a cada persona beneficiaria i, a aquest efecte, ha de valorar les sol·licituds presentades d'acord amb el procediment i els criteris establerts, i ha d'emetre un informe sobre les qüestions que es deriven de les bases reguladores, de la convocatòria i de l'expedient.

En aquest informe s'ha de fer constar la relació de totes les sol·licituds rebudes, amb indicació de quines s'han de concedir, denegar, inadmetre a tràmit o arxivar per desistiment; s'hi han d'expressar les causes que el motiven i, si escau, s'hi ha de fer constar el compliment del requisit establert en l'apartat 4 del punt vuitè de les bases d'aquesta convocatòria, quan l'import del cost subvencionable de l'actuació sigui igual o superior a 40.000,00 €.

En qualsevol cas, en aquest informe s'han de fer constar, com a mínim, les dades següents:

— Nom de la persona sol·licitant o persones sol·licitants.

— Document d'identitat.

— Domicili de l'actuació.

— Adreça postal per a la notificació.

— Número de telèfon.

— Pressupost protegible.

— Compliment de l'apartat 4 del punt vuitè de les bases d'aquesta convocatòria.

— Import de la subvenció.

3. Aquest informe s'ha de trametre a la Direcció General d'Habitatge i Arquitectura, en el termini màxim d'un mes comptador des de la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds.

Vint-i-unè

Quantia de la taxa

1. Una vegada que la Comissió Avaluadora ha emès l'informe, els serveis tècnics de l'Ajuntament de Sant Lluís han de calcular el valor de la taxa per obtenir la proposta de resolució de concessió d'aquelles sol·licituds que són objecte de subvenció, i ha de notificar la liquidació de la taxa als sol·licitants de l'ajuda. A aquests efectes, l'Ajuntament ha de trametre a la Direcció General d'Habitatge i Arquitectura la relació dels imports de les taxes per emetre els documents de liquidació.

La quantia de la taxa es calcula en funció del pressupost protegible i equival a un 0,07 % del cost de les obres protegides, d'acord amb el que estableix la Llei 11/1998, de 14 de desembre, de règim específic de taxes de les Illes Balears.

2. El pagament de la taxa s'ha de dur a terme en el termini improrrogable de deu dies des de la notificació de la liquidació de la taxa als sol·licitants de l'ajuda. En cas que no la paguin en el termini indicat, s'entén que desisteixen de la sol·licitud, després d'haver dictat i notificat la resolució corresponent d'acord amb els articles 21.1 i 68.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

3. Una vegada que s'ha comprovat que s'ha abonat la taxa, l'Ajuntament de Sant Lluís ho ha de comunicar a la Direcció General d'Habitatge i Arquitectura.

Vint-i-dosè

Proposta de resolució de concessió de l'ajuda

Una vegada que s'ha comprovat que s'ha abonat la taxa, el director general d'Habitatge i Arquitectura, d'acord amb l'informe emès per la Comissió Avaluadora, ha de dictar la proposta de resolució de concessió de l'ajuda, que l'Ajuntament de Sant Lluís ha de notificar als interessats perquè, en el termini de deu dies, puguin al·legar i presentar els documents i justificacions que estimin pertinents.

Si els sol·licitants no presenten al·legacions en el termini del tràmit d'audiència se suposa que estan conformes amb la proposta de resolució de concessió.

Vint-i-tresè

Informe sobre les al·legacions

1. Una vegada que s'ha exhaurit el termini per presentar al·legacions, l'Ajuntament de Sant Lluís ha de comunicar a la Direcció General d'Habitatge i Arquitectura si s'han presentat o no al·legacions i, en cas afirmatiu, tant els serveis competents de l'Ajuntament de Sant Lluís com la Comissió Avaluadora n'han de fer un informe.

2. Aquests informes s'han de trametre a la Direcció General d'Habitatge i Arquitectura en el termini màxim de quinze dies, comptadors des de la data en què acabi el termini per presentar al·legacions, juntament amb una còpia íntegra i compulsada de cadascun dels expedients individuals corresponents a les sol·licituds d'ajuda presentades.

Vint-i-quatrè

Resolució de concessió de l'ajuda

1. Una vegada rebuda la documentació esmentada en el punt vint-i-tresè de la convocatòria, el director general d'Habitatge i Arquitectura ha d'elevar la proposta de resolució de concessió de l'ajuda al conseller de Mobilitat i Habitatge perquè en dicti la resolució que pertoqui, la qual s'ha de motivar i ha de contenir, entre d'altres, les dades de l'article 24.1 de l'Ordre de bases.

2. El conseller de Mobilitat i Habitatge ha de dictar la resolució de concessió de l'ajuda i l'Ajuntament de Sant Lluís l'ha de notificar a la persona beneficiària en el termini màxim de tres mesos, comptadors des de la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds que s'especifica en el punt dessetè de les bases d'aquesta convocatòria.

El venciment d'aquest termini màxim sense que s'hagi notificat la resolució expressa legitima la persona interessada que hagi deduït la sol·licitud per entendre-la desestimada per silenci administratiu.

3. Contra aquesta resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Mobilitat i Habitatge en el termini d'un mes, o directament un recurs contenciós administratiu davant el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, en ambdós casos comptadors des de l'endemà de la notificació de la resolució.

Vint-i-cinquè

Inici, execució i finalització de les obres

1.  En tot cas, les obres han d'estar iniciades en data igual o posterior al 21 d'octubre de 2016.

2.  Les obres han d'estar emparades per la llicència o autorització municipal per executar l'actuació corresponent, i per les altres autoritzacions administratives preceptives.

3.  L'inici de les obres s'ha d'acreditar mitjançant el certificat d'inici d'obra signat per personal tècnic competent, quan es tracta d'obres subjectes a llicència d'obra major o de rehabilitació d'edificis de tipologia residencial col·lectiva. En obres en habitatges unifamiliars o individuals no subjectes a llicència d'obra major, aquest certificat ha d'anar signat per la persona interessada.

4.  El termini per executar les obres no pot superar el termini fixat en la llicència municipal d'obres i, si escau, el de la pròrroga per causa justificada.

En tot cas, el termini màxim per executar les obres finalitza el dia 15 d'agost de 2022.

Vint-i-sisè

Justificació de la subvenció

1.  En el cas d'obres que estiguin acabades en el moment de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, s'ha de tenir en compte el següent:

Els sol·licitants de l'ajuda han de justificar el compliment de la finalitat de la subvenció i de l'aplicació dels fons percebuts, tant pel que fa a la despesa feta com quant al pagament, en el mateix termini d'un mes establert per presentar les sol·licituds de l'ajuda i la documentació necessària.

A aquest efecte, els sol·licitants de l'ajuda també han de presentar la sol·licitud de pagament de l'ajuda, juntament amb la documentació justificativa, d'acord amb els models dels annexos 3 i 7 d'aquesta Resolució.

Els sol·licitants no tenen cap dret a què se'ls concedeixi l'ajuda sol·licitada si no presenten en termini aquesta documentació.

2. En el cas d'obres que no estiguin acabades en el moment de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, s'ha de tenir en compte el següent:

Els sol·licitants de l'ajuda han de justificar el compliment de la finalitat de la subvenció i de l'aplicació dels fons percebuts, tant pel que fa a la despesa realitzada com quant al pagament, en el termini d'un mes comptador des de la data de finalització de obres.

En tot cas, el termini per justificar la subvenció finalitza, com a màxim, el dia 1 de setembre de 2022.

A aquest efecte, els sol·licitants de l'ajuda han de presentar la sol·licitud de pagament de l'ajuda, segons el model de l'annex 7, juntament amb la documentació justificativa de la subvenció que s'hi estableix.

Els beneficiaris de l'ajuda perden el dret a cobrar l'ajuda concedida si no presenten en termini aquesta documentació justificativa de la subvenció.

Vint-i-setè

Visita d'inspecció i informe

1. Una vegada que s'ha presentat la documentació justificativa de la subvenció que s'estableix en el punt 26 de les bases d'aquesta convocatòria, els serveis tècnics competents de l'Ajuntament de Sant Lluís l'han de valorar, han de fer la visita d'inspecció corresponent i han emetre l'informe tècnic sobre la justificació de la subvenció de forma individual per a cada sol·licitud d'ajuda. Aquest informe ha de servir de base per dictar la resolució individual de pagament.

2. A aquest efecte, l'Ajuntament de Sant Lluís ha de notificar als interessats el dia i l'hora de la visita d'inspecció. A la notificació ha de constar l'advertiment que si no és possible dur a terme la visita d'inspecció per causes imputables als interessats, llevat de supòsits excepcionals acreditats degudament, s'entén que desisteixen de la sol·licitud, després d'haver dictat i notificat la resolució corresponent d'acord amb els articles 21.1 i 68.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

3. En l'informe tècnic s'ha de fer constar expressament que les obres s'han executat correctament d'acord amb el projecte o la memòria presentada, que la documentació aportada per justificar la subvenció i sol·licitar el pagament és la correcta, que els documents presentats són els preceptius, que la persona beneficiària ha donat compliment a totes les seves obligacions i que no incorre en cap causa d'incompatibilitat i/o prohibició. També s'ha de fer constar l'import del pressupost protegible i la quantia de la subvenció.

En cas que la persona interessada hagi rebut subvencions o ajudes per part d'altres entitats, públiques o privades, s'ha de fer constar l'import percebut així com la quantia final de la subvenció, i s'ha de tenir en compte el punt onzè d'aquesta convocatòria.

4. En cas que s'hagi produït una disminució de l'import del pressupost que va servir de base per determinar la quantia de la subvenció, s'ha de dictar una resolució de modificació per tal de fer constar el nou import concedit i s'ha de notificar a la persona interessada per tal que, en el termini de deu dies, pugui presentar, si escau, les al·legacions que consideri oportunes. D'altra banda, un augment del pressupost no dona lloc, en cap cas, a l'augment de la quantia de la subvenció concedida.

5. A mesura que s'emetin els informes tècnics sobre la justificació de la subvenció relatius als expedients individuals corresponents a les sol·licituds d'ajuda presentades, s'han de trametre un per un a la Direcció General d'Habitatge i Arquitectura en el termini màxim de quinze dies, comptadors des de la data en què es dugui a terme la visita d'inspecció, juntament amb una còpia íntegra i compulsada de la sol·licitud de pagament de l'ajuda i de la documentació justificativa de la subvenció de cadascun dels expedients individuals corresponents a les sol·licituds d'ajuda concedides.

En tot cas, el termini per trametre aquests informes tècnics i la documentació esmentada és, com a màxim, fins al dia 15 d'octubre de 2022.

Vint-i-vuitè

Resolució de reconeixement de l'obligació i de pagament

1. Una vegada que l'Ajuntament de Sant Lluís hagi tramés, individualment i a mesura que s'emeti, l'informe tècnic sobre la justificació de la subvenció emès pels serveis tècnics competents, el director general d'Habitatge i Arquitectura ha de dictar una proposta de resolució de reconeixement de l'obligació i de pagament de l'ajuda, que s'ha d'elevar al conseller de Mobilitat i Habitatge perquè en dicti la resolució que pertoqui.

2. El conseller de Mobilitat i Habitatge ha de dictar la resolució i l'Ajuntament de Sant Lluís l'ha de notificar en el termini màxim de tres mesos, comptadors des de la data de presentació de la sol·licitud de pagament de l'ajuda amb la documentació justificativa de la subvenció.

3. El venciment d'aquest termini màxim sense que s'hagi notificat la resolució expressa legitima els interessats que hagin presentat la sol·licitud per entendre-la desestimada per silenci administratiu.

4. Contra aquesta resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Mobilitat i Habitatge en el termini d'un mes, o directament un recurs contenciós administratiu davant el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, en ambdós casos comptadors des de l'endemà d'haver-se notificat la resolució.

Vint-i-novè

Pagament de la subvenció

1. La subvenció s'ha d'abonar en un pagament únic, una vegada que s'ha justificat que s'ha executat l'activitat subvencionada, d'acord amb el que estableixen els punts vint-i-sisè i vint-i-setè de les bases d'aquesta convocatòria, amb els requisits exigits en la normativa aplicable que s'esmenta en el punt tercer d'aquestes mateixes bases, i amb les condicions i prescripcions que estableix la resolució de concessió de la subvenció.

2. Quan l'execució de l'actuació correspon a diversos beneficiaris, l'ajuda s'ha de distribuir en proporció al cost assumit per cada un. Si no es fa constar la proporció del cost assumit per cada persona beneficiària, la quantia de l'ajuda s'ha de prorratejar a parts iguals entre els beneficiaris de la subvenció.

Trentè

Publicitat de les subvencions

Durant el primer trimestre de cada any natural s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears un extracte de totes les subvencions que es concedeixen en aquesta convocatòria, amb la identificació expressa de la convocatòria, el crèdit pressupostari, els beneficiaris i l'import de les subvencions que s'han concedit. No obstant això, no cal publicar les subvencions de quantia individualitzada inferior a 3.000,00 €.

Trenta-unè

Revocació i reintegrament

L'incompliment de les obligacions que estableix aquesta Resolució o de les dels articles 36 i 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, dona lloc a la revocació de l'ajuda i al reintegrament de les quanties percebudes pels beneficiaris.

Trenta-dosè

Règim d'infraccions i sancions

Les accions i les omissions que constitueixen infraccions administratives en matèria de subvencions estan tipificades en els articles 56, 57 i 58 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i donen lloc a l'aplicació del règim de sancions que preveuen els articles 61, 62 i 63 d'aquesta Llei.

Documents adjunts