Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I FORMACIÓ PROFESSIONAL
Núm. 452864
Resolució de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa d’1 d’octubre de 2021 per la qual es convoca el Programa per a l’Orientació, l’Avanç i l’Enriquiment Educatius PROA+ 2021-2024, finançat pel Ministeri d’Educació i Formació Professional i el Mecanisme de Recuperació i Resiliència, adreçat als centres docents sostinguts amb fons públics dependents de la Conselleria d’Educació i Formació Professional
Fets
1. El principi fonamental en què es sustenta la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, és el de proporcionar una educació de qualitat a tota la ciutadania, en tots els nivells del sistema educatiu. Aquest objectiu s'ha de concretar en una millora dels resultats generals i en la reducció del nombre d'alumnes que no titulen quan acaben l'educació bàsica.
2. La necessitat d'establir estratègies concretes als centres d'educació primària, educació secundària obligatòria i batxillerat per atendre els alumnes amb dificultats d'aprenentatge i els que són socialment vulnerables aconsella el desenvolupament de programes específics que contribueixin a la millora de la qualitat d'oportunitats i que, alhora, esdevenguin una eina per reduir l'abandonament escolar i millorar el rendiment acadèmic i la motivació vers l'aprenentatge.
3. A aquest efecte, la Conselleria d'Educació i Formació Professional posarà en marxa el Programa per a l'Orientació, l'Avanç i l'Enriquiment Educatius PROA+, en el marc del Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) i del programa PROA+ 21- 27. Aquest Programa ha de dotar els centres educatius sostinguts amb fons públics en què es concentri un percentatge elevat d'alumnes en situació de vulnerabilitat d'una sèrie de recursos econòmics i educatius per donar resposta a les necessitats que presenten. El Programa per a l'Orientació, l'Avanç i l'Enriquiment Educatius (Programa PROA +) s'adreça, per tant, a centres d'especial complexitat educativa i respon a la necessitat de millorar l'èxit escolar i garantir la permanència dels alumnes als centres esmentats.
4. Per a l'any 2021, el programa PROA+ està finançat pel Ministeri d'Educació i Formació Professional, que aporta 1.388.783,00 euros, i pel Mecanisme de Recuperació i Resiliència, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, que aporta 2.591.502,00 euros.
Fonaments de dret
1. L'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer (BOE núm. 52, d'1 de març de 2007).
2. La Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l'educació (BOE núm. 159, de 4 de juliol de 1985).
3. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (BOE núm. 106, de 4 de maig), modificada per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre (BOE núm. 340, de 30 de desembre de 2020).
4. La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 2 d'octubre de 2015).
5. La Llei 40/2015, d'1 d'octubre, del règim jurídic del sector públic (BOE núm. 236, de 2 d'octubre de 2015).
6. La Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril de 2003).
7. La Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 8, de 15 de gener de 2015).
8. La Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies (BOIB núm. 97, de 7 d'agost de 2018).
9. La Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i els drets de la infància i l'adolescència de les Illes Balears (BOIB núm. 26, de 28 de febrer de 2019).
10. La Llei orgànica 8/2021, de 4 de juny, de protecció integral a la infància i l'adolescència front a la violència (BOE núm. 134, de 5 de juny de 2021).
11. El Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003 (BOE núm. 176, de 25 de juliol de 2006).
12. El Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les Lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 122, de 2 de setembre de 2004).
13. El Decret 39/2011, de 29 d'abril, pel qual es regula l'atenció a la diversitat i l'orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics (BOIB núm. 67, de 5 de maig de 2011).
14. El Decret 3/2017, de 13 de gener, pel qual s'estableixen els preceptes que han de regir les convocatòries per a l'establiment i la renovació dels concerts educatius a partir del curs acadèmic 2017- 2018 (BOIB núm. 6, de 14 de gener de 2017).
15. L'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de 22 de maig de 2019 per la qual es regula el funcionament dels serveis d'orientació educativa, social i professional de les Illes Balears (BOIB núm. 70, de 25 de maig de 2019).
16. El Decret 103/2012, de 21 de desembre, de modificació del Decret 85/1990, de 20 de setembre, pel qual es regula el règim retributiu dels funcionaris al servei de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 192, de 22 de desembre de 2012).
17. L'Acord del Consell de Govern de 24 de novembre de 2017 pel qual es modifica l'Acord del Consell de Govern de 17 d'abril de 2015 en relació amb les despeses de personal corresponents al complement de productivitat i a les gratificacions al personal funcionari al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i dels ens que integren el sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears inclosos en l'àmbit d'aplicació del Decret 85/1990 (BOIB núm. 144, de 25 de novembre de 2017).
18. La Resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca de 22 de setembre de 2020 per la qual s'aprova el Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2020- 2024 (BOIB núm. 169, d'1 d'octubre de 2020).
19. L' Ordre del conseller d'Educació i Universitat de dia 24 d'abril de 2017 per la qual es regula l'homologació, el reconeixement, la certificació i el registre de la formació permanent del professorat no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Baleares (BOIB núm. 54, de 6 de maig de 2017), modificada per l'Ordre del conseller d'Educació i Formació Professional de 14 d'abril de 2021 (BOIB núm. 55, de 27 d'abril de 2021).
20. Resolució de 10 de setembre de 2021, de la Secretaria d' Estat d'Educació, per la qual es publica l'Acord de la Conferència Sectorial d'Educació de 21 de juliol de 2021, per la qual s'aprova la proposta de distribució territorial i els criteris de repartiment dels crèdits gestionats per Comunitats Autònomes destinats al Programa per a l'Orientació, l'Avanç i l'Enriquiment Educatius en centres d'especial complexitat educativa (programa PROA+), en l'exercici pressupostari 2021. (BOE núm. 228, de 23 de setembre de 2021)
21. Resolució de 10 de setembre de 2021, de la Secretaria d'Estat d'Educació, per la qual es publica l' Acord de la Conferència Sectorial d'Educació de 21 de juliol de 2021, per la qual s'aprova la proposta de distribució territorial i els criteris de repartiment dels crèdits gestionats per Comunitats Autònomes destinats al Programa de cooperació territorial per a l'Orientació, l'Avanç i l'Enriquiment Educatius en centres d'especial complexitat educativa (programa PROA+), en l'exercici pressupostari 2021, en el marc del component 21 «Modernització i digitalització del sistema educatiu, inclosa l'educació primerenca de 0- 3 anys», del Mecanisme de Recuperació i Resiliència. (BOE núm. 228, de 23 de setembre de 2021)
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria per als cursos escolars 2021- 2024 del Programa per a l'Orientació l'Avanç i l'Enriquiment Educatius PROA+ finançat pel Ministeri d'Educació i Formació Professional i pel Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR), en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, el qual va adreçat als centres docents sostinguts amb fons públics dependents de la Conselleria d'Educació i Formació Professional que imparteixen educació infantil, educació primària i educació secundària.
2. Aprovar les bases de la convocatòria esmentada que estableix l'Annex 1.
3. Aprovar la sol·licitud per a l'adhesió al programa segons l'Annex 2.
4. Aprovar el catàleg d'activitats palanca que estableix l'Annex 5.
5. Ordenar la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i al lloc web de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació i Formació Professional en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, de conformitat amb els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver rebut la notificació de la Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 1 d'octubre de 2021
La directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa Amanda Fernández Rubí
ANNEX 1
Bases de la convocatòria per als cursos escolars 2021- 2024 del Programa per a l'Orientació, l'Avanç i l'Enriquiment Educatius PROA +, finançat pel Ministeri d'Educació i Formació Professional i el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR), en el marc del pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
Primer
Introducció
1. El Programa per a l'Orientació, l'Avanç i l'Enriquiment Educatius (d'ara endavant, PROA+), adreçat als centres sostinguts amb fons públics que imparteixen el segon cicle d'educació infantil, educació primària, educació secundària obligatòria, cicles formatius de grau bàsic i batxillerat, té com a eix fonamental el reforç institucional dels centres que presenten més complexitat educativa, amb la finalitat d'impulsar els canvis necessaris en la seva cultura organitzativa que garanteixin l'èxit escolar de tot l'alumnat, amb especial atenció als alumnes que es troben en situació de més vulnerabilitat.
2. Aquest Programa incideix en l'eliminació de les barreres, tant educatives com d'un altre tipus, que impedeixen l'èxit escolar de l'alumnat mitjançant la creació d'aliances al mateix centre, entre el centre i l'Administració educativa i entre el centre i el seu entorn.
3. Els centres que participin en el PROA+ rebran formació, suport i recursos addicionals, d'acord amb la dotació pressupostària establerta per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Segon
Objecte
1. L'objecte d'aquesta convocatòria és establir les bases per posar en marxa el programa PROA+. Els centres participants, que es seleccionaran d'acord amb els criteris que s'estableixen en el punt novè d'aquestes bases, hauran de formalitzar un contracte programa amb la Conselleria d'Educació i Formació Professional.
2. El termini de l'aplicació de la convocatòria és de tres cursos escolars: 2021- 2022, 2022- 2023 i 2023- 2024.
Tercer
Àmbit d'aplicació, destinataris i modalitats de participació
1. El Programa s'aplica en centres de la comunitat autònoma de les Illes Balears sostinguts amb fons públics de la Conselleria d'Educació i Formació Professional.
2. En concret, segons disposa el Ministeri d'Educació i Formació Professional, podran adherir- se a la convocatòria un total de 107 centres de segon cicle d'educació infantil, educació primària, educació secundària obligatòria, formació professional bàsica i/o batxillerat que presentin una gran complexitat escolar per alts indicadors de pobresa educativa i vulnerabilitat: necessitats socioeducatives i necessitats específiques de suport educatiu, necessitats educatives especials, necessitats assistencials i necessitats escolars.
3. Els centres educatius poden participar en el Programa en una de les dues modalitats següents:
a) Modalitat A: hi podran participar un mínim de 21 centres sostinguts amb fons públics que pertanyin a alguna de les xarxes del Programa de Millora i Transformació (d'ara endavant, PMT). Els centres han de desenvolupar l'activitat palanca «Gestió del canvi», destinada a dissenyar un pla estratègic de millora de la inclusió educativa (PEM), que s'inclourà en el seu PMT.
Per al disseny del PEM la Conselleria d'Educació i Formació Professional proporcionarà assessorament, una formació específica i dotarà el centre d'hores de coordinació. La finalitat és integrar el PEM en el marc del projecte educatiu de centre (PEC), en la programació general anual (PGA), en el pla d'atenció a la diversitat (PAD), en el reglament d'organització i funcionament (ROF) i en la memòria de final de curs, de tal manera que funcioni com un únic pla.
El PEM inclourà un pla d'activitats palanca per a l'elaboració del qual els centres han de consultar l'Annex 5 («Catàleg d'activitats palanca») i triar les que considerin adequades per al seu centre. La realització de les activitats palanca que es concedeixin estaran sempre supeditades als pressuposts destinats a tal efecte.
Com a resultat del procés d'avaluació del PEM, en els cursos successius es poden incloure canvis en el pla d'activitats palanca, sempre mitjançant un procés participatiu i de millora contínua.
En aquests centres s'haurà de constituir un grup motor, que serà l'encarregat de coordinar les diferents actuacions i que estarà format per l'equip directiu, el coordinador del programa i el servei d'orientació. Aquest grup motor haurà de participar en la formació que a tal efecte organitzaran la Conselleria d'Educació i Formació Professional i el Ministeri d'Educació i Formació Professional. També haurà de participar en la xarxa de centres que s'estableixi. Els centres que implementin aquesta modalitat obtindran un increment d'hores per a la coordinació PROA+.
b) Modalitat B: hi podran participar un màxim de 86 centres sostinguts amb fons públics. Els centres seleccionats hauran de triar, aplicar i fer el seguiment i l'avaluació de les activitats palanca inclusives, les quals han de quedar reflectides en la memòria de final de curs.
Una vegada acabat el primer curs, i sempre que rebin una avaluació positiva, hauran de participar de forma obligatòria en la modalitat A durant els cursos 2022- 2023 i 2023- 2024, així com en el PMT.
Per a la tria d'activitats palanca, els centres han de consultar l'Annex 5 («Catàleg d'activitats palanca») i triar les que trobin adequades per al seu centre. La realització de les activitats palanca triades estarà sempre supeditada als pressuposts destinats a tal efecte.
Quart
Principis pedagògics i línies estratègiques del Programa
1. Es consideren com a nucli fonamental del Programa els principis pedagògics següents:
a) L'equitat, que garanteix la igualtat d'oportunitats als centres.
b) L'educació inclusiva.
c) El canvi de la cultura dels centres mitjançant la generació d'expectatives positives per a tot l'alumnat.
d) L'acompanyament, la prevenció i la detecció primerenca de les dificultats d'aprenentatge, així com la posada en marxa de mecanismes de reforç que generin satisfacció entre tots els actors implicats.
e) L'atenció al desenvolupament socioafectiu de l'alumnat.
2. Aquests principis pedagògics guien les cinc línies estratègiques que sustenten el programa:
a) L1: Assegurar les condicions mínimes d'educabilitat i d'inclusió de tot l'alumnat.
b) L2: Donar suport a l'alumnat amb dificultats d'aprenentatge.
c) L3: Desenvolupar actituds positives al centre.
d) L4: Millorar el procés d'ensenyament- aprenentatge pel que respecta a les competències bàsiques.
e) L5: Aplicar noves formes d'organització i gestió del centre orientades a millorar la inclusió i l'èxit educatiu de tot l'alumnat mitjançant infraestructures estratègiques i tenint present la millora de la qualitat educativa.
Cinquè
Objectius del Programa
Perquè el Programa tengui bons resultats, cada centre educatiu hauria d'assolir els objectius següents:
a) Objectius intermedis:
- Facilitar la millora de l'aprenentatge i el rendiment escolar de tot l'alumnat i incrementar els resultats escolars d'aprenentatge cognitiu i socioemocional.
- Reduir el nombre d'alumnes que repeteixen curs.
- Reduir al màxim les barreres dels alumnes que presenten dificultats d'aprenentatge.
- Reduir l'absentisme escolar millorant les fases del procés d'aprenentatge.
b) Objectius actitudinals del centre:
- Aconseguir i mantenir un bon clima inclusiu de centre.
- Aconseguir i mantenir un bon nivell de satisfacció en el procés d'ensenyament i aprenentatge.
- Aconseguir i mantenir expectatives positives del professorat envers tot l'alumnat.
- Avançar cap a una escola inclusiva i sense segregació interna del centre i entre els centres.
- Fomentar la participació de les famílies i l'entorn social en l'àmbit educatiu.
c) Objectius de desenvolupament d'estratègies i activitats palanca:
- Aplicar estratègies i activitats palanca facilitadores dels objectius intermedis i actitudinals al centre.
- Impulsar l'aplicació de canvis organitzatius, metodològics, comunitaris i avaluatius que permetin donar resposta a les necessitats de tot l'alumnat des d'una perspectiva inclusiva i d'equitat.
d) Objectius de recursos:
- Formar l'equip en lideratge pedagògic i en les competències necessàries per reduir l'abandonament escolar primerenc i en la consecució dels objectius del Programa.
- Integrar l'educació formal, no formal i informal al servei dels objectius intermedis.
- Utilitzar els recursos disponibles per a la consecució dels objectius del Programa de forma eficaç i eficient.
e) Objectius de l'entorn:
- Crear condicions als centres que garanteixin la permanència i l'èxit en el sistema educatiu, especialment de l'alumnat en situació de vulnerabilitat.
- Contribuir a reduir la segregació dins i entre els centres educatius.
- Desenvolupar el treball en xarxa entre els centres educatius que participen en el Programa, per a l'intercanvi d'experiències i coneixements i difondre les actuacions d'èxit educatiu i les bones pràctiques que es desenvolupin als centres educatius.
Sisè
Àmbit d'actuació
1. Cada línia estratègica que estableix el PROA+ es correspon a un àmbit d'actuació orientat a la consecució dels objectius establerts. Aquests àmbits se substancien en activitats palanca (d'ara endavant, AP) que s'han de valorar i actualitzar al final de cada curs acadèmic en funció dels indicadors establerts.
2. Els àmbits d'actuació en els quals es desenvolupen les activitats palanca són:
Activitats palanca |
Línies estratègiques |
Àmbit d'actuació |
Cultura inclusiva d'aprenentatge mitjançant un nou model d'orientació educativa (A302) |
L1, L2, L3 i L5 |
- Alumnes vulnerables - Actituds al centre |
Pla d'absentisme i abandonament als centres públics de secundària (A201) |
L1, L2 i L5 |
- Alumnes vulnerables - Noves formes d'organització i agrupaments del centre |
Activitat de reforç per a la millora i l'èxit educatiu per a l'alumnat i les famílies (PAE curs 2021- 2022) (A230) |
L1, L2 i L4 |
- Alumnes vulnerables - Processos d'ensenyament- aprenentatge |
Famílies a l'escola, escola de famílies (A103) |
L1 |
- Alumnes vulnerables - Noves formes d'organització i agrupaments del centre |
Model de resposta a la intervenció en lectura (competència comunicativa i pla lector) (A261) |
L2 i L4 |
- Alumnes vulnerables - Processos d'ensenyament- aprenentatge |
Treball de la competència digital als centres (família, alumnes, docents) per a la millora de la inclusió i la reducció de la bretxa digital (A208) |
L2 i L4 |
- Alumnes vulnerables - Processos d'ensenyament- aprenentatge |
Temps de cercle Pràctiques restauratives (A309) |
L3 |
- Actituds al centre |
Gestió del canvi (A501) |
L5 |
- Noves formes d'organització |
Setè
Funcions del coordinador del PROA+ als centres de la modalitat A
Les funcions del coordinador del PROA+ són les següents:
a) Col·laborar amb l'equip directiu en l'aplicació de totes les actuacions que es posin en marxa i facilitar la creació d'equips de treball i d'espais de reflexió o de formació, amb la finalitat d'integrar el Programa en el funcionament ordinari del centre.
b) Fer- se càrrec de la coordinació directa i el seguiment de les AP que hagi triat el centre.
c) Gestionar possibles entorns de formació i de coordinació entre els diferents agents implicats.
d) Facilitar les dades necessàries per a l'avaluació i justificació del Programa quan així sigui requerit.
e) Elaborar la memòria final juntament amb l'equip directiu.
Vuitè
Activitats palanca
1. S'entén per activitat palanca l'activitat que neix d'una necessitat detectada a partir de l'anàlisi del centre, amb la finalitat de dinamitzar un procés de transformació global. Per tant, aquesta activitat ha de cobrir un aspecte que s'ha detectat com a clau per a l'evolució del centre. Atès el seu caràcter estratègic, s'ha de tenir en compte que no serveix únicament per implementar una metodologia concreta, sinó que serà una acció planificada pel centre amb la finalitat d'organitzar el sistema de suports i reforços en horari acadèmic i/o extraescolar, adequar un procediment eficaç de comunicació entre el centre i les famílies o promoure una organització inclusiva de l'espai. Tot això, amb la finalitat que aporti les condicions d'educabilitat i inclusivitat per a tots els alumnes a tots els nivells. Les AP pretenen aconseguir uns objectius i desenvolupar unes estratègies.
2. Cada una de les activitats palanca comporta un compromís de participació, execució i avaluació, així com una sèrie de recursos associats dels quals es beneficiarà el centre educatiu i la comunitat en general.
3. Els centres que desitgin participar en el PROA+ podran sol·licitar tantes activitats palanca com puguin gestionar. Les activitats palanca sol·licitades pel centre s'aprovaran en funció del pressupost destinat a tal efecte, sempre amb el benentès que a final de curs hauran de ser avaluades d'acord amb els indicadors establerts pel Ministeri d'Educació i Formació Professional.
Novè
Criteris de selecció de centres
Per seleccionar els centres participants s'han de tenir en compte els criteris següents:
a) Indicadors de pobresa educativa i vulnerabilitat: alumnes amb necessitats educatives especials (NEE), alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE), alumnes d'incorporació tardana al sistema educatiu (IT), alumnes amb condicions personals d'història escolar (CPHE), mobilitat de matrícula entre l'alumnat al centre, alumnes estrangers i alumnes amb protocol d'absentisme obert.
b) Els centres participants de Menorca i Eivissa tindran un punt addicional per la insularitat, i els de Formentera, dos punts addicionals per la doble insularitat.
c) L'adhesió a la xarxa PMT de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres (només per a la modalitat A) proporciona la puntuació següent:
Adhesió a la xarxa PMT |
Punts |
Pertànyer a la xarxa PMT de centres de canvi intensiu |
1 |
Pertànyer a la xarxa PMT de centres de fonamentació |
1 |
Pertànyer a la xarxa PMT de centres impulsors |
2 |
Desè
Compromisos
1. La Conselleria d'Educació i Formació Professional es compromet a:
a) Complir els compromisos adquirits mitjançant el contracte programa signat entre la Conselleria d'Educació i Formació Professional i els centres educatius participants.
b) Aportar els recursos econòmics i/o personals assignats als centres, en funció de l'aplicació del Programa.
c) Donar suport als centres per facilitar la resolució dels problemes d'organització o d'altres tipus relacionats amb el Programa. Acompanyar i donar suport als centres en l'aplicació del pla estratègic i del pla d'activitats palanca a través del Departament d'Inspecció Educativa, de la xarxa d'orientació i dels serveis de suport extern.
d) Facilitar una formació de qualitat perquè els equips directius, el professorat i altres professionals puguin implantar el Programa, i certificar les hores de formació permanent del professorat corresponents.
e) Informar i trametre al Ministeri d'Educació i Formació Professional les dades i la documentació necessàries per al seguiment, l'estadística, l'avaluació, l'estat d'execució i la certificació de control dels fons del Programa.
f) Gestionar l'expedient econòmic i administratiu del Programa.
g) Avaluar el procés i els resultats del Programa.
2. Els centres participants es comprometen a:
a) Aplicar el Programa durant els cursos 2021- 2022, 2022- 2023 i 2023- 2024.
b) Comptar amb l'aprovació del claustre i del consell escolar per a l'adhesió al Programa i amb l'acceptació de participació del 60 % dels professors.
c) Fer constar en el marc del PEC, de la PGA, del PAD, del ROF i de la memòria de final de curs l'adhesió al PROA+.
d) Integrar el programa PROA+ en el funcionament ordinari del centre.
e) Aplicar, explicitar i desenvolupar els principis pedagògics PROA+, prenent com a model l'escola inclusiva.
f) No segregar internament els alumnes.
g) Complir els compromisos adquirits a través del contracte programa signat entre el centre i la Conselleria d'Educació i Formació Professional.
h) Facilitar els aspectes organitzatius, els espais i els horaris per desenvolupar el programa.
i) Comunicar als responsables del Programa PROA+ de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa qualsevol imprevist que pugui sorgir i que afecti el desenvolupament del programa.
j) Presentar la consecució dels objectius establerts anualment a la comissió que s'estableixi a aquest efecte.
k) Facilitar la informació o documentació que es requereixi per al seguiment i avaluació del PROA+.
l) Participar en l'avaluació que el Ministeri d'Educació i Formació Professional faci del Programa.
m) Fer constar en tota la documentació del programa el finançament i la col·laboració del Ministeri d'Educació i Formació Professional amb la menció expressa «Programa finançat pel Ministeri d'Educació i Formació Professional i el Mecanisme de Recuperació i Resiliència, en el marc del Programa de Recuperació, Transformació i Resiliència». També hi han d'incloure els logotips institucionals del Ministeri d'Educació i Formació Professional, de la Unió Europea NextGenerationEU i de la Conselleria d'Educació i Formació Professional.
Els centres educatius participants podran formalitzar, pel procediment que estableixi l'administració competent, convenis o altres fórmules de col·laboració amb institucions i entitats de l'entorn comunitari (ajuntaments, universitat, organitzacions del tercer sector, fundacions o altres), sempre tenint present que el finançament aportat per aquestes ajudes no és compatible amb el cofinançament per altres fons estructurals de la Unió Europea, és a dir, es fa constar la impossibilitat del doble finançament de la Unió Europea.
3. A més, els centres de la modalitat A també es comprometen a:
a) Nomenar un coordinador del Programa al centre.
b) Participar en la formació de la Conselleria d'Educació i Formació Professional amb tres membres del claustre (un membre de l'equip directiu, el coordinador PROA+ i un membre del departament d'orientació o de l'equip de suport) i en les reunions de xarxa de centres PROA+.
Onzè
Avaluació, control i seguiment
1. En acabar cada curs escolar, els centres que hagin dissenyat i implementat el seu pla estratègic de millora (modalitat A) hauran de fer- ne l'avaluació i enviar- la a la Conselleria d'Educació i Formació Professional. Així mateix, tots els centres participants han de presentar els resultats assolits en l'execució de les activitats palanca. Aquestes avaluacions s'han de presentar en el moment i la forma que indiqui el Ministeri d'Educació i Formació Professional.
2. Per a l'avaluació dels resultats s'establiran uns indicadors mínims comuns acordats pel Ministeri d'Educació i Formació Professional, tant globals com de cadascuna de les activitats. Es fixaran indicadors de progrés, aplicació, qualitat i impacte.
3. S'establiran, per part del Ministeri d'Educació i Formació Professional, criteris de valoració del procés d'aplicació del pla estratègic, del contracte programa i dels resultats obtinguts pels centres PROA+.
4. El grau de compliment de cada curs escolar s'ha de mesurar amb els indicadors d'aplicació de les activitats, tenint en compte el seu grau d'execució, qualitat i impacte, així com amb els indicadors de resultats de cadascun dels objectius del pla. Els centres presentaran anualment els resultats davant una comissió d'avaluació.
5. Ambdues parts es comprometen a aplicar els mecanismes de seguiment i avaluació fixats en el contracte programa
6. L'incompliment significatiu d'algun dels acords signats en el contracte programa (com ara no integrar el Programa en el funcionament ordinari del centre, deixar d'aplicar l'activitat palanca designada, destinar els recursos PROA+ a altres conceptes que no siguin la implementació del Programa, falsejar les dades que s'aportin en la documentació requerida, o no rendir comptes a la comissió territorial d'avaluació) pot comportar la cancel·lació del finançament addicional o la reducció temporal i la sortida del Programa, així com l'obligatorietat de reintegrar els fons atorgats o no justificats adequadament a la Conselleria d'Educació i Formació Professional. Per altra banda, els recursos associats amb què comptava el centre es destinaran a complementar els d'altres centres PROA+.
7. Així mateix, si al final del curs acadèmic algun centre es desvincula del PROA+, la seva plaça serà reassignada a un altre centre segons els criteris de selecció recollits en la base novena.
Dotzè
Sol·licitud, forma i termini de presentació
1. Els directors dels centres interessats a participar en el programa PROA+ disposen de vuit dies hàbils, comptadors a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució, per presentar la sol·licitud d'inscripció del centre.
2. El director del centre ha d'emplenar la sol·licitud PROA+ 2021- 2024 (Annex 2) per participar en el procés de selecció únicament mitjançant el GESTIB. Per fer- ho, ha d'accedir al GESTIB amb el perfil de director i ha de seguir la ruta «Personal» → «Qüestionari» → «Sol·licitud PROA+ 21- 24».
Tretzè
Selecció dels centres participants
1. Per instruir el procediment derivat d'aquesta convocatòria, es constituirà una comissió de selecció, integrada pels membres següents:
a) La cap del Departament de Formació i Aprenentatge, o la persona en qui delegui la representació, que la presideix.
b) La cap del Servei d'Atenció a la Diversitat, o la persona en qui delegui la representació.
c) La cap del Servei d'Innovació Educativa, o la persona en qui delegui la representació.
d) La cap del Servei de Normalització Lingüística i Formació, o la persona en qui delegui la representació.
e) La directora de l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar
f) Un inspector del Departament d'Inspecció Educativa, designat per la cap del Departament d'Inspecció Educativa.
g) La responsable del Programa de Millora i Transformació de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres.
h) Dues assessores formadores PROA+.
Una de les assessores actuarà com a secretària.
2. Són funcions de la Comissió:
a) Examinar les sol·licituds presentades.
b) Comprovar que els centres compleixen els requisits.
3. Una vegada analitzades i valorades les sol·licituds, la Comissió de Selecció ha de triar els centres educatius participants tenint en compte la modalitat sol·licitada i els criteris establerts en el punt novè.
4. Les llistes provisionals dels centres seleccionats i exclosos es publicaran a la pàgina web de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa (dgpice.caib.es). Els centres interessats podran formular les al·legacions oportunes a l'adreça proaplus@dgpice.caib.es en un termini de dos dies hàbils comptadors a partir de la data de publicació de les llistes provisionals.
5. La Comissió de Selecció ha de valorar les al·legacions presentades i, un cop resoltes, ha d'elaborar l'informe que ha de servir de base per a la resolució que la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa ha de dictar amb la llista definitiva dels centres seleccionats.
6. Els centres seleccionats faran arribar als responsables del Programa PROA+ de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa l'Annex 3 per certificar l'aprovació del claustre i del consell escolar per a l'adhesió al Programa, en què ha de constar que compta amb la participació del 60 % dels professors, així com el contracte programa (Annex 4), segons les instruccions que es publiquin a la pàgina web esmentada (dgpice.caib.es).
7. En el cas que alguna de les places oferides quedi sense cobrir, s'ha de reassignar segons els criteris de selecció establerts en el punt novè d'aquestes bases.
8. En cas d'empat final, els centres s'han d'ordenar per rigorós ordre de recepció de les sol·licituds.
9. Si una vegada un centre ha estat seleccionat es presentassin circumstàncies sobrevingudes que impedissin la seva participació, s'ha de sol·licitar la intenció de renunciar a l'adreça de correu electrònic proaplus@dgpice.caib.es. La Conselleria d'Educació i Formació Professional validarà expressament la renúncia en qüestió, si s'escau.
Catorzè
Difusió i protecció de dades
1. En totes les actuacions de comunicació, convocatòria, publicitat, resolució i notificació del Programa PROA+ s'ha de fer constar la menció següent de manera expressa: «Programa finançat pel Ministeri d'Educació i Formació Professional i el Mecanisme de Recuperació i Resiliència, en el marc del Programa de Recuperació, Transformació i Resiliència». A més, s'estableix l'obligatorietat de complir la normativa sobre el tractament i la utilització de la identitat corporativa, segons la qual s'obliga a posar en la documentació que generi aquest programa el logotip del Ministeri d'Educació i Formació Professional, el de la Unió Europea NextGenerationEU i el de la Conselleria d'Educació i Formació Professional.
2. A més, si aquest programa genera qualsevol tipus de comunicació verbal en algun mitjà de comunicació, s'haurà de fer constar de manera clara i directa que està cofinançat per la Unió Europea NextGenerationEU, el Ministeri d'Educació i Formació Professional i la Conselleria d'Educació i Formació Professional de les Illes Balears.
3. La participació en el PROA+ comporta el compromís del tractament de les dades de conformitat amb la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i del Reglament 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que respecta al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE.
Quinzè
Guia d'annexes
Annex |
Nom de l'annex |
Publicació |
Annex 1 |
Bases de la convocatòria per als cursos escolars 2021- 2024 del Programa per a l'Orientació, l'Avanç i l'Enriquiment Educatius PROA +, finançat pel Ministeri d'Educació i Formació Professional i el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR), en el marc del pla de Recuperació, Transformació i Resiliència |
|
Annex 2 |
Sol·licitud PROA+ 2021- 2022 |
|
Annex 3 |
Aprovació del claustre i del consell escolar PROA+ 2021- 2022 |
Pendent de publicar al web de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa. |
Annex 4 |
Contracte programa |
|
Annex 5 |
Catàleg d'activitats palanca |
|
Annex 6 |
Pla estratègic de millora de la inclusió educativa |
Pendent de publicar al web de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa. |
Annex 7 |
Pla d'activitats palanca |