Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE TRANSICIÓ ENERGÈTICA, SECTORS PRODUCTIUS I MEMÒRIA DEMOCRÀTICA

Núm. 425837
Resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica per la qual es convoquen els Premis Autonòmics Voluntariat IB 2021

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'article 15 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears estableix que tots els ciutadans de les Illes Balears tenen dret a participar de forma individual o col·lectiva en la vida política, econòmica, cultural i social de la comunitat autònoma, i que els poders públics han de promoure la participació dels agents econòmics i socials del conjunt de la societat civil en els assumptes públics. Aquests principis han d'inspirar l'acció de govern de tots els poders públics, tant els de l'Estat com els autonòmics i els locals.

Una de les maneres que l'Administració té per acomplir aquestes finalitats és promoure tasques d'interès general encaminades a aconseguir el desenvolupament de la ciutadania mitjançant l'atorgament d'ajuts públics o subvencions que, tal com preveu la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, ajudin a fomentar la participació ciutadana, l'associacionisme, el voluntariat i altres fórmules d'ajuda mútua, d'acord amb les administracions locals, quan siguin d'àmbit suprainsular.

El voluntariat és una forma de participació de la ciutadania en la vida social. Es tracta d'una participació que es desplega en un ampli ventall d'acció que abasta gran part dels àmbits de la societat mitjançant diverses tipologies de voluntariat: social, internacional de cooperació, ambiental, cultural, esportiu, educatiu, sociosanitari, d'oci i temps lliure, comunitari i de protecció civil.

Tots aquests àmbits són coberts mitjançant entitats de voluntariat privades sense ànim de lucre orientades a l'interès general.

En relació amb el món del voluntariat, l'article 22, apartat k), de la Llei 11/2019, de 8 de març, de voluntariat de les Illes Balears, disposa que correspon al Govern de les Illes Balears, entre d'altres, concedir ajuts a les entitats de voluntariat o concertar serveis que aquestes puguin fer, d'acord amb les seves competències, sempre tenint en compte la disponibilitat pressupostària.

L'article 6 de la Llei 4/2011, de 31 de març, de la bona administració i del bon govern de les Illes Balears, disposa que, per tal de promoure i garantir la participació ciutadana, l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha de fomentar, entre d'altres, l'associacionisme, el voluntariat i la participació social.

L'objecte d'aquesta convocatòria és regular els premis de voluntariat que s'emmarquen dins el programa Premis Autonòmics Voluntariat IB 2021, com una acció d'ajuda i reconeixement públic que té per objecte honorar i fomentar l'acció voluntària de les entitats de voluntariat que desenvolupen la seva activitat a les Illes Balears.

També és objecte d'aquesta convocatòria regular el premi d'organització veïnal que s'emmarca dins el programa Premis Autonòmics Voluntariat IB 2021, com una acció d'ajuda i reconeixement públic que té per objecte honorar i fomentar les fórmules de col·laboració ciutadana, dirigides o coordinades per les entitats locals, que tenen la finalitat d'aglutinar l'acció veïnal voluntària dels seus ciutadans en una acció de benefici comunitari.

El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), té per objecte determinar el règim jurídic de les subvencions l'establiment o la gestió de les quals corresponen a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a les entitats públiques que en depenen.

L'Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 15 de setembre de 2003 (BOIB núm. 137, de 2 d'octubre), modificada per l'Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 19 de febrer de 2004 (BOIB núm. 29, de 28 de febrer) i l'Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 8 de març de 2005 (BOIB núm. 48, de 26 de març), estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de voluntariat.

De conformitat amb el Decret 25/2021, de 8 de març, pel qual es modifica el Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, mitjançant la Direcció General de Participació, Transparència i Voluntariat, de la Secretaria Autonòmica de Sectors Productius i Memòria Democràtica, exerceix la competència relativa a la sensibilització cívica i social i el suport al voluntariat.

 

Les actuacions a les quals es destinen els premis regulats en aquesta convocatòria s'engloben clarament dins les finalitats que persegueix la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica mitjançant la Direcció General de Participació, Transparència i Voluntariat, que és l'òrgan competent per tramitar aquest expedient.

D'altra banda, d'acord amb el que disposa l'article 3 de l'Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 15 de setembre de 2003, en relació amb l'article 15 del Decret legislatiu 2/2005, correspon a la persona titular de la conselleria aprovar aquesta convocatòria.

L'annex del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020, modificat per la Resolució de la consellera d'Hisenda i Administracions Públiques de 5 de desembre de 2018 (BOIB núm. 115, d'11 de desembre), prorrogat mitjançant l'Acord del Consell de Govern de 25 de gener de 2021 (BOIB núm. 11, de 26 de gener), disposa, dins les actuacions emmarcades en l'objectiu IV.3.11, la previsió que es tramiti una convocatòria de subvencions amb l'objecte i l'efecte de valorar el món del voluntariat i servir d'estímul d'actituds ciutadanes actives i implicades en el món del voluntariat.

L'objectiu d'aquesta convocatòria és valorar, impulsar, fomentar i reconèixer l'acció voluntària que, de forma altruista i solidària, duen a terme les entitats de voluntariat de les Illes Balears, fent possible l'acció voluntària dels ciutadans dins programes de voluntariat. També es volen fomentar fórmules de col·laboració ciutadana, dirigides o coordinades pels ajuntaments, que permetin trobar un espai per a l'acció ciutadana voluntària en el marc de la col·laboració entre el sector públic i la societat civil.

Per tot això, d'acord amb l'article 15.1 del Decret legislatiu 2/2005; a proposta de la directora general de Participació, Transparència i Voluntariat, d'acord amb l'informe previ del Servei Jurídic de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria dels Premis Autonòmics Voluntariat IB 2021, que presenten dos vessants:

a) Premis de voluntariat: destinats a les entitats privades sense ànim de lucre, que acompleixin activitats d'interès general i que compleixin els requisits següents: estar legalment inscrites en els registres corresponents d'acord amb la normativa establerta; estar integrades per persones voluntàries, sens perjudici del personal assalariat que puguin tenir, i que desenvolupin una part o totes les seves actuacions mitjançant programes de voluntariat en el territori de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

b) Premi d'organització veïnal: destinat als ajuntaments de les Illes Balears que hagin desenvolupat una actuació d'organització veïnal amb la participació del seu veïnat, d'entitats de voluntariat, d'empreses privades, d'altres entitats formals o de grups informals.

2. Aprovar les bases que han de regir la convocatòria (annex 1).

3. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim de vint-i-cinc mil euros (25.000,00 €).

4. Autoritzar una despesa de vint-i-cinc mil euros (25.000,00 €) amb càrrec a les partides pressupostàries següents dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears:

Any

Quantia

Partida pressupostària

2021

5.000 €

16601 151D02 46000 00

2021

20.000 €

16601 151D02 48000 00

5. Designar la directora general de Participació, Transparència i Voluntariat òrgan instructor del procediment de concessió dels premis derivat d'aquesta convocatòria.

6. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 14 de setembre de 2021

El conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica Juan Pedro Yllanes Suárez

 

ANNEX 1 Bases de la convocatòria pública dels Premis Autonòmics Voluntariat IB 2021

Primer

Objecte

1. L'objecte d'aquesta convocatòria és regular els premis de voluntariat que s'emmarquen dins el programa Premis Autonòmics Voluntariat IB 2021, com una acció d'ajuda i reconeixement públic que té per objecte honorar i fomentar l'acció voluntària de les entitats de voluntariat que desenvolupen la seva activitat a les Illes Balears.

L'actuació de les entitats dins el món del voluntariat serà avaluada sobre la base d'un programa de voluntariat específic que desenvolupin o hagin desenvolupat dins el territori de les Illes Balears les entitats de voluntariat regulades dins aquesta convocatòria.

2. També és objecte d'aquesta convocatòria regular el premi d'organització veïnal que s'emmarca dins el programa Premis Autonòmics Voluntariat IB 2021, com una acció d'ajuda i reconeixement públic que té per objecte honorar i fomentar les fórmules de col·laboració ciutadana, dirigides o coordinades per les entitats locals, que tenen la finalitat d'aglutinar l'acció veïnal voluntària dels seus ciutadans en una acció de benefici comunitari.

Segon

Modalitats dels premis

1. S'estableixen dues modalitats de premis, atorgats en règim de concurrència competitiva: premis de voluntariat i premi d'organització veïnal.

2. Els premis de voluntariat s'atorguen a una entitat de voluntariat que estigui executant o que hagi desenvolupat un programa de voluntariat en el territori de la comunitat autònoma de les Illes Balears en els darrers dos anys.

S'estableixen els premis següents, d'acord amb un referent territorial de l'acció voluntària:

a) Premi Olivera 2021: premi de voluntariat a un programa de voluntariat que s'estigui executant o que s'hagi desenvolupat a l'illa de Mallorca en els darrers dos anys.

b) Premi Tamarell 2021: premi de voluntariat a un programa de voluntariat que s'estigui executant o que s'hagi desenvolupat a l'illa de Menorca en els darrers dos anys.

c) Premi Estepa 2021: premi de voluntariat a un programa de voluntariat que s'estigui executant o que s'hagi desenvolupat a l'illa d'Eivissa en els darrers dos anys.

d) Premi Savina 2021: premi de voluntariat a un programa de voluntariat que s'estigui executant o que s'hagi desenvolupat a l'illa de Formentera en els darrers dos anys.

3. El premi d'organització veïnal s'atorga a un ajuntament de les Illes Balears que estigui desenvolupant o hagi desenvolupat una actuació d'organització veïnal o d'ajuda mútua en el seu municipi en els darrers dos anys, amb la participació dels seus veïnats, d'entitats de voluntariat, d'empreses privades, d'altres entitats formals o de grups informals.

Tercer

Definició i característiques de l'organització veïnal

1. Les actuacions que s'emmarquen dins l'organització veïnal són una via de col·laboració ciutadana que implica les entitats locals, pel fet de participar en el disseny i/o en l'execució de les actuacions relacionades amb mancances existents en el seu municipi.

Emmarcades dins les competències de l'ajuntament, i sota la seva responsabilitat, es desenvolupen, de manera conjunta i coordinada amb el teixit social del seu municipi, accions adreçades a erradicar o disminuir mancances diverses. Sota la direcció o coordinació de l'ajuntament, hi participen entitats privades sense ànim de lucre, grups organitzats informals, veïns i veïnes a títol individual o empreses privades que presten serveis de manera desinteressada en benefici de la comunitat.

2. Les característiques essencials són les següents:

  • Donar resposta organitzada i coordinada a les necessitats territorials del municipi fent servir els recursos de la comunitat.
  • Les entitats locals estan implicades en l'actuació i són responsables que les actuacions es duguin a terme de forma segura per a les persones que hi participen.
  • Els veïns i les veïnes que hi participen ho poden fer de forma particular, sense estar lligats a cap entitat.
  • Les entitats que hi participen poden estar formalment constituïdes o ser grups informals.
  • Les persones participants, sigui a títol particular o dins una entitat o grup, no necessiten formació específica, excepte la imprescindible per assegurar la seva integritat física i la de les persones que en siguin beneficiàries, així com el bon desenvolupament de la seva tasca.

Quart

Quantia dels premis

1. El crèdit total assignat a aquesta convocatòria és de 25.000,00 €, amb càrrec a les partides pressupostàries següents:

  • Premis de voluntariat per un import de 20.000,00 € amb càrrec a la partida 16601/G151D02/48000/00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2021.
  • Premi d'organització veïnal per un import de 5.000,00 € amb càrrec a la partida 16601/G151D02/46000/00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2021.

2. El crèdit d'aquesta convocatòria es distribueix de la manera següent:

  • Premi Olivera 2021: 5.000 € (cinc mil euros).
  • Premi Tamarell 2021: 5.000 € (cinc mil euros).
  • Premi Estepa 2021: 5.000 € (cinc mil euros).
  • Premi Savina 2021: 5.000 € (cinc mil euros).
  • Premi d'organització veïnal 2021: 5.000 € (cinc mil euros).

Cinquè

Beneficiaris

1. Poden optar als premis de voluntariat les entitats privades sense ànim de lucre que duen a terme activitats d'interès general i que compleixin els requisits següents:

a) Estar legalment constituïdes i inscrites en els registres corresponents d'acord amb la normativa establerta.

b) Estar integrades per persones voluntàries, sens perjudici del personal assalariat que puguin tenir.

c) Desenvolupar una part o totes les seves actuacions mitjançant programes de voluntariat en el territori de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Cada entitat de voluntariat només pot presentar un únic programa per optar al premi de voluntariat vinculat a un premi concret. Per tant, si una entitat desenvolupa el programa presentat a més d'una illa, ha de designar expressament a quin territori/premi es presenta.

2. Poden optar al premi d'organització veïnal els ajuntaments de les Illes Balears que hagin coordinat accions d'organització veïnal.

Cada ajuntament només pot presentar una única actuació per optar al premi d'organització veïnal.

Sisè

Sol·licitud i termini de presentació

1. Les sol·licituds de participació als premis de voluntariat han de ser presentades per les entitats de voluntariat interessades mitjançant el seu representant.

2. Les sol·licituds de participació al premi d'organització veïnal han de ser presentades pels ajuntaments mitjançant el seu representant.

3. El termini de presentació de les sol·licituds és de quinze dies hàbils comptadors a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

4. D'acord amb el que estableix l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, les persones jurídiques estan obligades a relacionar-se per mitjans electrònics amb les administracions públiques per dur a terme qualsevol tràmit.

Per complir aquesta obligació, les sol·licituds i la resta de documentació relacionada amb el procediment són a l'abast dels interessats a la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (https://www.caib.es/seucaib/ca). Una vegada localitzat el procediment i obtinguda la documentació necessària, els interessats han d'accedir al Registre electrònic comú (REC) de l'Administració General de l'Estat (https://rec.redsara.es) i adreçar les sol·licituds i la resta de la documentació signada electrònicament a la Direcció General de Participació, Transparència i Voluntariat, identificada amb el codi DIR3 A04035947.

Per poder operar dins el Registre electrònic comú (REC), cal disposar d'un certificat electrònic o DNI electrònic, que es poden aconseguir a l'adreça següent: https://firmaelectronica.gob.es/Home/Empresas.html.

En cas de presentar la sol·licitud de manera presencial, l'Administració, de conformitat amb el que estableix l'article 68.4 de la Llei 39/2015, ha de requerir els sol·licitants perquè la presentin en la forma indicada anteriorment.

Setè

Documentació que s'ha d'aportar

1. Els aspirants als premis de voluntariat han d'adjuntar a la sol·licitud (annex 2), degudament emplenada i signada electrònicament, la documentació següent:

a) Còpia del DNI de la persona que representa l'entitat, només en el cas que s'oposi expressament que l'Administració faci la consulta.

b) Document fefaent que acrediti la representació de la persona que actua en nom de l'entitat sol·licitant. La representació pot acreditar-se per qualsevol forma vàlida en dret.

c) Còpia del NIF de l'entitat, només en el cas que s'oposi expressament que l'Administració faci la consulta.

d) Còpia compulsada del document de constitució de l'entitat i dels seus estatuts socials degudament registrats en el registre corresponent, o bé un certificat d'inscripció registral d'aquests documents. En el cas d'entitats d'àmbit estatal, còpia compulsada del certificat acreditatiu de la inscripció en un registre d'àmbit estatal i de la inscripció de la delegació a les Illes Balears.

e) En cas que l'interessat s'oposi que l'òrgan instructor faci la consulta per obtenir d'ofici la informació relativa a les obligacions tributàries amb la Hisenda autonòmica, l'Agència Estatal de l'Administració Tributària i de la Seguretat Social, ha d'aportar el certificat d'estar-ne al corrent.

f) Una declaració responsable del secretari o secretària o del president o presidenta de l'entitat sol·licitant que certifica els aspectes següents (annex 4):

f.1) L'entitat compleix els requisits per ser-ne beneficiària d'acord amb el que estableix l'article cinquè d'aquesta convocatòria.

f.2) L'entitat no ha estat afectada per cap de les prohibicions per ser beneficiària de subvencions que estableix l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions.

f.3) L'entitat compleix les obligacions que preveu l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions.

f.4) L'entitat no ha estat objecte de sancions administratives fermes, ni de sentències fermes en els darrers tres anys per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, d'acord amb l'article 11.2 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, i no ha estat sancionada o condemnada per una resolució administrativa ferma amb una pena accessòria de prohibició de rebre ajuts o subvencions públiques pel període que estipula l'article 37 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia.

f.5) L'entitat no està afectada per cap dels supòsits de prohibició per ser beneficiària de subvencions que estableixen els apartats 5 i 6 de l'article 4 de la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d'associació.

f.6) L'entitat no està afectada per cap dels supòsits de prohibició per ser beneficiària de subvencions a causa del fet que s'hagi suspès el procediment administratiu d'inscripció en el registre corresponent perquè s'hagin trobat indicis racionals d'il·licitud penal, en aplicació de l'article 30.4 de la Llei orgànica 1/2002, mentre no hi hagi una resolució ferma en virtut de la qual es pugui fer la inscripció.

f.7) Totes les persones voluntàries que participen en el programa estan degudament assegurades i formades d'acord amb l'article 15 de la Llei 11/2019, de 8 de març, de voluntariat de les Illes Balears.

g) En cas que no siguin perceptors de la Comunitat Autònoma, declaració responsable de la veracitat de les dades bancàries aportades (annex 6), tal com preveu el Decret 6/2013, de 17 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, o un document bancari que acrediti la titularitat del compte.

h) Programa de voluntariat amb el qual vol optar al premi, en format pdf.

i) Fitxa relativa al programa de voluntariat (annex 9) emplenada i en format pdf. El contingut de l'annex 9 serà la base sobre la qual el jurat avaluarà la candidatura.

2. No és necessari presentar la documentació esmentada en els punts a), b), c) i d) de l'apartat anterior si ja es troba a disposició de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Això no obstant, s'ha d'indicar a quin expedient i l'òrgan davant el qual es va presentar el document, d'acord amb el que preveu la Llei 39/2015.

3. Els aspirants al premi d'organització veïnal han d'adjuntar a la sol·licitud (annex 3), degudament emplenada i signada electrònicament, la documentació següent:

a) Acord del Ple de l'Ajuntament favorable a la presentació de la candidatura.

b) Còpia del DNI de la persona que representa l'entitat, només en cas que s'oposi expressament que l'Administració faci la consulta.

c) Document fefaent que acrediti la representació de la persona que actua en nom de l'entitat sol·licitant. La representació pot acreditar-se per qualsevol forma vàlida en dret.

d) Còpia del NIF de l'entitat, només en cas que s'oposi expressament que l'Administració faci la consulta.

e) En cas que l'interessat s'oposi que l'òrgan instructor faci la consulta per obtenir d'ofici la informació relativa a les obligacions tributàries amb la Hisenda autonòmica, l'Agència Estatal de l'Administració Tributària i de la Seguretat Social, ha d'aportar el certificat d'estar-ne al corrent.

f) Una declaració responsable del representant de l'ajuntament que certifica els aspectes següents (annex 5):

f.1) L'entitat compleix els requisits per ser-ne beneficiària d'acord amb el que estableix l'article cinquè d'aquesta convocatòria.

f.2) L'entitat no ha estat afectada per cap de les prohibicions per ser beneficiària de subvencions que estableix l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions.

f.3) L'entitat compleix les obligacions que preveu l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions.

f.4) L'entitat no ha estat objecte de sancions administratives fermes, ni de sentències fermes en els darrers tres anys per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, d'acord amb l'article 11.2 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, i no ha estat sancionada o condemnada per una resolució administrativa ferma amb una pena accessòria de prohibició de rebre ajuts o subvencions públiques pel període que estipula l'article 37 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia.

f.5) L'entitat no està afectada per cap dels supòsits de prohibició per ser beneficiària de subvencions que estableixen els apartats 5 i 6 de l'article 4 de la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d'associació.

f.6) L'entitat no està afectada per cap dels supòsits de prohibició per ser beneficiària de subvencions a causa del fet que s'hagi suspès el procediment administratiu d'inscripció en el registre corresponent perquè s'hagin trobat indicis racionals d'il·licitud penal, en aplicació de l'article 30.4 de la Llei orgànica 1/2002, mentre no hi hagi una resolució ferma en virtut de la qual es pugui fer la inscripció.

f.7) L'import del premi d'organització veïnal es destinarà a actuacions relacionades amb l'àmbit de l'actuació col·laborativa voluntària en el seu municipi.

g) En cas que no siguin perceptors de la Comunitat Autònoma, declaració responsable de la veracitat de les dades bancàries aportades (annex 6), tal com preveu el Decret 6/2013, de 17 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, o un document bancari que acrediti la titularitat del compte.

h) Fitxa relativa a l'actuació de l'organització veïnal (annex 10) emplenada i en format pdf. El contingut de l'annex 10 serà la base sobre la qual el jurat avaluarà la candidatura.

4. No és necessari presentar la documentació esmentada en els punts b) i d) de l'apartat anterior si ja es troba a disposició de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Això no obstant, s'ha d'indicar a quin expedient i l'òrgan davant el qual es va presentar el document, d'acord amb el que preveu la Llei 39/2015.

Vuitè

Esmena de sol·licituds

1. Si una sol·licitud no compleix els requisits que assenyala l'article 66 de la Llei 39/2015 o no s'hi adjunta la documentació establerta en la convocatòria, s'ha de requerir l'interessat perquè, en un termini de deu dies hàbils, esmeni la falta o presenti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa així, se'l tindrà per desistit de la seva petició, amb la resolució prèvia corresponent. De la resolució de desistiment, en prendrà coneixement la Comissió Avaluadora.

2. Els requeriments d'esmena de la sol·licitud o de la documentació aportada, o d'altres aspectes que l'òrgan instructor o la Comissió Avaluadora necessiti per tal d'elaborar la seva proposta es comunicaran als interessats mitjançant la plataforma Notific@, a la qual s'accedeix mitjançant la Carpeta Ciutadana, d'acord amb les dades de notificació que hagin aportat en la sol·licitud.

Novè

Comissió Avaluadora

1. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat al qual correspon avaluar els programes de les entitats i les actuacions descriptives d'organització veïnal dels ajuntaments que opten als premis corresponents. Una vegada feta l'avaluació, emetrà l'informe que ha de servir de base a l'òrgan instructor per elaborar la proposta de resolució corresponent.

2. La Comissió Avaluadora està formada pels membres següents:

a) Presidenta: directora general de Participació, Transparència i Voluntariat. Disposa de vot diriment en cas d'empat.

b) Secretari o secretària: un funcionari o funcionària adscrit a la Direcció General de Participació, Transparència i Voluntariat, designat per l'òrgan instructor. Disposa de veu però no té vot.

c) Vocals:

  • La persona que ocupi el càrrec de la Vicepresidència Segona del Fòrum Balear del Voluntariat.
  • Tres persones en representació de la Plataforma del Voluntariat de les Illes Balears.
  • La persona designada pel Consell Insular de Mallorca en el Fòrum Balear del Voluntariat o la persona designada com a substituta en el mateix òrgan.
  • La persona designada pel Consell Insular de Menorca en el Fòrum Balear del Voluntariat o la persona designada com a substituta en el mateix òrgan.
  • La persona designada pel Consell Insular d'Eivissa en el Fòrum Balear del Voluntariat o la persona designada com a substituta en el mateix òrgan.
  • La persona designada pel Consell Insular de Formentera en el Fòrum Balear del Voluntariat o la persona designada com a substituta en el mateix òrgan.
  • La persona designada per la FELIB en el Fòrum Balear del Voluntariat o la persona designada com a substituta en el mateix òrgan.
  • La persona designada per la UIB en el Fòrum Balear del Voluntariat o la persona designada com a substituta en el mateix òrgan.

3. El règim jurídic de la constitució i el funcionament de la Comissió Avaluadora és el que preveuen els articles 15 a 18 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, del règim jurídic del sector públic, i els articles 17 a 19 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

4. Si la majoria dels membres de la Comissió Avaluadora ho estima necessari, poden incorporar-s'hi, amb veu però sense vot, les persones que es considerin adients amb coneixements o experiència en matèria de voluntariat o d'organització veïnal.

5. El veredicte de la Comissió Avaluadora és inapel·lable i les decisions es prendran en votació mitjançant majoria simple. Això no obstant, els interessats podran interposar el recurs de reposició corresponent contra la resolució de concessió, d'acord amb el que estableixen els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, i l'article 58 de la Llei 3/2003.

Desè

Procediment de valoració

1. La Comissió Avaluadora sotmetrà la seva decisió i corresponent proposta al sumatori de la puntuació obtinguda per cada programa i actuació descriptiva, avaluat d'acord amb els criteris establerts en aquesta convocatòria i que determinarà quines són les entitats guanyadores dels premis de voluntariat i del premi d'organització veïnal. En cas d'empat en la puntuació, s'aplicarà el vot de qualitat de la presidenta de la Comissió Avaluadora.

2. Del contingut de l'acte de valoració i dels resultats d'aquest, la Comissió Avaluadora traslladarà un informe a l'òrgan instructor perquè elevi la proposta de concessió a l'òrgan que hagi de resoldre.

3. Si cap programa o actuació descriptiva supera la puntuació mínima exigida, la Comissió Avaluadora ha de proposar que el premi quedi desert.

4. Els programes o les actuacions descriptives presentats es valoraran a partir de la informació que contenguin en el moment que les entitats de voluntariat o els ajuntaments presentin la documentació. L'òrgan instructor o la Comissió Avaluadora no requeriran informació complementària sobre els programes o les actuacions descriptives presentats.

Onzè

Criteris de valoració

1. La concessió dels premis d'aquesta convocatòria es regeix pels principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no-discriminació.

2. Els programes presentats als premis de voluntariat es puntuen amb un màxim de 31 punts, que s'han d'assignar d'acord amb els criteris objectius i les valoracions següents, detallats en l'annex 7:

1. Motivació del programa de voluntariat (0-4 punts)

2. Objectius, finalitats i descripció del programa (0-4 punts)

3. Data d'inici, data de finalització, programació (0-4 punts)

4. Procediment de seguiment i avaluació (0-2 punts)

5. Descripció de les activitats (0-3 punts)

6. Descripció de les funcions de les persones voluntàries (0-3 punts)

7. Formació rebuda per les persones voluntàries (0-4 punts)

8. Participació de les persones voluntàries en el disseny i l'avaluació del programa (0-3 punts)

9. Treball en xarxa, col·laboració amb altres entitats de voluntariat (0-4 punts)

Puntuació mínima: 15 punts

3. Els programes o les actuacions descriptives presentats al premi d'organització veïnal es puntuen amb un màxim de 31 punts, que s'han d'assignar d'acord amb els criteris objectius i les valoracions següents, detallats en l'annex 8:

1. Motivació de l'actuació (0-3 punts)

2. Objectius, finalitats i descripció de l'actuació (0-3 punts)

3. Data d'inici, data de finalització, programació (0-4 punts)

4. Modalitat d'acció veïnal voluntària (0-11 punts)

5. Eficiència de l'actuació I: intensitat (0- 4 punts)

6. Eficiència de l'actuació II: utilització de recursos (0-4 punts)

7. Descripció de les funcions de les persones intervinents (0-2 punts)

Puntuació mínima: 15 punts

Dotzè

Causes d'exclusió

No poden ser beneficiàries d'aquests premis les entitats i els ajuntaments que s'incloguin en alguna de les causes que preveu l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, les que hagin estat objecte de sancions administratives fermes, ni les que hagin estat sancionades per resolució administrativa ferma o condemnades per sentència judicial ferma, en els darrers tres anys, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, d'acord amb l'article 11.2 de la Llei 11/2016. Tampoc no ho poden ser les que hagin estat sancionades o condemnades per una resolució administrativa ferma amb una pena accessòria de prohibició de rebre ajuts o subvencions públiques pel període que estipula l'article 37 de la Llei 8/2016.

Tretzè

Resolució i notificació

1. L'òrgan instructor, atesos l'expedient i l'informe de la Comissió Avaluadora, ha de formular la proposta de resolució al conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica perquè dicti la resolució de concessió o declari desertes les modalitats de premis, si s'escau.

2. La resolució de concessió dels premis ha de ser motivada i ha de designar de forma nominal els aspectes següents: entitat o ajuntament sol·licitant, programa o actuació d'organització veïnal premiat, quantia concedida, puntuació obtinguda.

3. Aquesta resolució s'ha de notificar mitjançant compareixença a la Seu Electrònica, a través de la Carpeta Ciutadana del Punt d'Accés General de l'Estat, disponible a l'adreça: http://sede.administracion.goib.es/carpeta/clave.htm. A més, a l'efecte de transparència, es publicarà en el portal de la Direcció General de Participació, Transparència i Voluntariat.

4. El termini màxim per resoldre i notificar la resolució és de sis mesos comptadors a partir de l'endemà de la data de publicació de la convocatòria.

Catorzè

Justificació i pagament dels premis

1. Els premis objecte d'aquesta convocatòria es pagaran íntegrament a les entitats i a l'ajuntament guanyadors mitjançant transferència bancària al compte que designin i se sotmetran, si escau, a les retencions que siguin adients de conformitat amb la normativa vigent.

2. L'adjudicació dels premis de voluntariat i del premi d'organització veïnal no requereix cap justificació específica, excepte l'acreditació prèvia del perceptor que compleix els requisits exigits per ser-ne beneficiari. El tràmit de justificació del premi concedit es perfecciona d'ofici a la vista del programa de voluntariat o de l'actuació descriptiva d'organització presentada i valorada per experts en la matèria.

3. El pagament de l'import del premi s'ha de tramitar una vegada comprovada la presentació correcta de la documentació preceptiva per a la concessió, per a la justificació i per a l'abonament corresponent del premi. El termini formal de justificació coincideix amb el de presentació de la sol·licitud i de la documentació que s'hi adjunta.

Quinzè

Obligacions dels premiats

Les entitats i l'ajuntament beneficiaris dels premis d'aquesta convocatòria assumeixen les obligacions generals que estableix l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions i les que s'indiquen a continuació:

a) Comunicar a l'òrgan competent, en el termini de deu dies hàbils comptadors des de l'endemà de la data en què s'hagi rebut la notificació de la proposta de resolució del premi, si l'accepta expressament. Si transcorregut aquest termini l'entitat no fa constar el contrari, s'entendrà que accepta el premi.

b) Sotmetre's a les actuacions de comprovació i control financer que duguin a terme els òrgans competents i aportar tota la informació que els sigui requerida en l'exercici d'aquestes actuacions.

c) Acreditar, si escau, abans que es dicti la proposta de resolució de concessió, en la forma i l'abast que es determinin reglamentàriament, que estan al corrent de les obligacions tributàries, o de qualsevol naturalesa, amb l'Administració autonòmica de les Illes Balears, amb l'Estat i amb la Seguretat Social.

d) Comunicar a l'òrgan que concedeix el premi la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits exigits per a la seva concessió.

e) Col·laborar en el control de l'activitat facilitant tota la informació i la documentació que li requereixi la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Intervenció General de l'Estat, el Tribunal de Comptes, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control de la Unió Europea.

f) Complir qualsevol altra obligació exigida per la normativa vigent que sigui aplicable.

g) Mantenir el programa o l'actuació premiats durant tot el període programat.

h) Fer constar el logotip de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica en totes les actuacions de divulgació que es facin del programa o l'actuació d'organització veïnal premiats.

 

Setzè

Clàusules específiques

1. L'atorgament dels premis establerts en aquesta convocatòria implica, sense necessitat de cap declaració per part dels autors, el reconeixement del dret a favor de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica a reproduir, traduir i difondre els programes premiats en les condicions, els mitjans i a través dels subjectes, les entitats o les institucions que consideri oportuns.

2. La Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica es reserva el dret a difondre el nom i/o imatges de les entitats i l'ajuntament guanyadors, pels mitjans i les formes de comunicació que consideri convenients durant tot el temps que consideri necessari i sense obligació de cap compensació. Es considera que les persones i entitats participants en la convocatòria han donat el seu consentiment una vegada que hagin presentat la sol·licitud per participar en el procediment.

Dissetè

Revocació i reintegrament

1. D'acord amb el que disposa l'article 43 del Text refós de la Llei de subvencions, pertoca revocar la subvenció quan, posteriorment a la resolució de concessió, l'entitat beneficiària incompleixi totalment o parcialment les obligacions o els compromisos concrets als quals està condicionada l'eficàcia de l'acte de concessió del premi.

2. En relació amb l'obligació de mantenir el programa o l'actuació premiats durant tot el període programat, l'òrgan instructor, atesa la documentació aportada, podrà proposar la revocació de la concessió en cas que aquest s'hagi suspès per causes no justificades.

3. Com a conseqüència de la revocació del premi, quedarà sense efecte l'acte de concessió i s'han de reintegrar les quantitats percebudes indegudament.

Divuitè

Règim jurídic

Els premis continguts en aquesta convocatòria es tramiten en règim de concurrència competitiva i d'acord amb el que estableix la normativa següent:

  • Llei 11/2019, de 8 de març, de voluntariat de les Illes Balears (BOIB núm. 34, de 14 de març).
  • Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
  • Llei 40/2015, d'1 d'octubre, del règim jurídic del sector públic.
  • Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
  • Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei de subvencions.
  • Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
  • Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 15 de setembre de 2003 (BOIB, núm. 137, de 2 d'octubre), modificada per l'Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 19 de febrer de 2004 (BOIB núm. 29, de 28 de febrer) i modificada per l'Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 8 de març de 2005 (BOIB núm. 48, de 26 de març).

Documents adjunts