Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE MANACOR

Núm. 408507
Aprovació definitiva Reglament per a la regulació de les prestacions econòmiques d'urgència social de l'Ajuntament de Manacor

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

 EL Ple de l’Ajuntament de Manacor a data 10 de maig de 2021 aprovà inicialment el Reglament per a la regulació de les prestacions econòmiques d’urgència social de l’Ajuntament de Manacor, i, transcorregut el termini d’exposició pública i d’audiència sense que constin presentades reclamacions, objeccions u observacions, d’acord amb l’esmentat acord del Ple s’entén definitivament aprovat l’esmentat Reglament sense necessitat de nou acord exprés, estant facultada aquesta batlia per a la seva publicació i execució.

Transcorregut el termini establert des de la recepció de la comunicació de l’acord als efectes prevists a l’article 113 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, i una vegada incorporades les recomanacions de l’Institut de la Dona quan a ús de llenguatge, es procedeix a publicar l’acord d’aprovació definitiva així com el text íntegre en el BOIB.

REGLAMENT PER A LA REGULACIÓ DE LES PRESTACIONS ECONÒMIQUES D’URGÈNCIA SOCIAL DE L’AJUNTAMENT DE MANACOR

ÍNDEX

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

CAPÍTOL 1. Disposicions generals.

Article 1. Objecte i conceptes clau de les prestacions.

Article 2. Característiques.

Article 3. Tipologia de les prestacions econòmiques d’urgència social.

Article 4. Àmbit d’aplicació.

Article 5. Naturalesa jurídica dels ajuts.

Article 6. Dotació pressupostària.

CAPÍTOL 2. Persones beneficiàries, accessibilitat i acreditació de la necessitat.

Article 7. Persones beneficiàries, requisits, obligacions i drets.

Article 8. Criteris d’atorgament.

Article 9. Pla de treball.

CAPÍTOL 3. Quantia de les prestacions.

Article 10. Quantia de les prestacions.

Article 11. Actualització de les quanties.

CAPÍTOL 4. El procediment de concessió

Article 12. Òrgan competent per resoldre i òrgan gestor.

Article 13. Procediment ordinari.

Article 14. Procediment d’urgència.

Article 15. Documentació que ha d’acompanyar a la sol·licitud.

Article 16: Pagament de les ajudes.

Article 17. Seguiment i comprovació.

Article 18: Justificació de la despesa.

CAPÍTOL 5. Denegació, revocació o incompatibilitat.

Article 19. Procediment de denegació, modificació, anulació i revocació.

Article 20. Reintegrament.

Article 21. Infraccions i sancions.

Article 22: Règim de compatibilitat i d’incompatibilitats.

Article 23. Regim fiscal i dret supletori.

Article 24. Tractament de dades personals i confidencialitat de les ajudes concedides.

Disposicions addicionals

Disposició transitòria

Disposició derogatòria

Disposició final

 

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

L’Ajuntament de Manacor contempla, en compliment de la Constitució Espanyola – articles 39 i següents -, de la Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears i del Decret llei10/2020 de 12 de juny, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears, l’atenció a persones i nuclis familiars o unitats de convivència, empadronades en el municipi, en situació de vulnerabilitat social.

El reglament s’emmarca en la competència bàsica municipal establerta a la Llei 7/1985, de 2 d'abril,Reguladora de les Bases del Règim Local, de l’article 25.2 apartat e), on es contempla l’avaluació i informació de les situacions de necessitat social i atenció immediata a persones en situació o risc d’exclusió social, en l’article 26 epígraf c), on es determinen els serveis a prestar per part de municipis amb una població superior de 20 mil habitants.

Les competències de les administracions públiques en matèria de serveis socials es regulen en la Llei 4/2009, d’11 de juny, de Serveis Socials de les Illes Balears. En el seu article 14 estableix com una de les funcions dels serveis socials bàsics gestionar la tramitació de les prestacions econòmiques d’àmbit municipal i les altres que li siguin atribuïdes. A l’article 22 d’aquesta llei es regulen les prestacions econòmiques, disposant que son prestacions econòmiques les aportacions dineràries que tenen com a finalitat atendre determinades situacions de necessitat en què es troben les persones que no disposen de recursos econòmics suficients per fer-hi front i no estan en condicions d’aconseguir-ne o rebre’n d’altres fonts. Les prestacions econòmiques poden tenir caràcter de dret subjectiu, dret de concurrència o urgència social. La Llei 18/2016, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l’any 2017, a la seva disposició final vintena, va introduir un tercer apartat a la 22 de la Llei 4/2009 d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears amb la redacció següent: “3. Les prestacions econòmiques que es derivin del desenvolupament d'aquest article queden excloses de l’àmbit d’aplicació de la normativa general de subvencions.”

D’altra banda, l’article 24 de la Llei 4/2009 estableix que la Cartera de serveis socials és l’instrument que determina el conjunt de prestacions del sistema públic de serveis socials, incloent-hi totes les prestacions tècniques, econòmiques i tecnològiques i que cada administració competent ha de redactar la seva cartera de serveis socials en el marc de la distribució de competències vigent, que s’han de coordinar en el marc de la Conferència Sectorial. Així doncs, l’objecte de la Cartera bàsica de serveis socials és recollir totes les prestacions que presta o finança la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Aquestes prestacions poden ser garantides o no, classificació d’especial transcendència,atès que el caràcter garantit d’una prestació o un servei l’eleva a la categoria de dret subjectiu per part de la ciutadania.

El reglament també deriva del Decret llei 10/2020 de 12 de juny, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears. Vist l’impacte econòmic i social de la crisi sanitària ocasionada per la situació de pandèmia actual, en data de 16 de juny de 2020 es va publicar l’esmentat Decret llei. Mitjançant aquest, es regulen les prestacions socials de caràcter econòmic que s'emmarquen en l'àmbit dels serveis socials de les Illes Balears i que, en el moment actual, resulten d'extraordinària necessitat. Malgrat que algunes de les prestacions ja estaven regulades en normes prèvies, amb aquest Decret llei s’han compilat en un mateix text legal per garantir-ne la publicitat en un moment com l'actual, en què el seu coneixement és d'especial importància, i més seguretat jurídica. A més,amb aquesta norma s’han adequat les prestacions existents a les necessitats socials detectades arran de la crisi actual i a l'aprovació del Reial decret llei 20/2020, de 29 de maig, pel qual s'estableix l'ingrés mínim vital.

Aquest Decret llei 10/2020 de 12 de juny, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears té per objecte la regulació de les prestacions socials de caràcter econòmic en l'àmbit dels serveis socials de les Illes Balears. El Decret llei, inclou també els aspectes comuns a les prestacions econòmiques, d'acord amb l'article 22 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, com són la naturalesa, el finançament o la periodicitat. Destaca la regulació del règim d'incompatibilitats, especialment amb l'aprovació per part de l'Estat de l'ingrés mínim vital mitjançant el Reial decret llei 20/2020, de 29 de maig, pel qual s'estableix l'ingrés mínim vital.

També estableix les prestacions econòmiques de dret subjectiu per a la persona beneficiària quan compleixi els requisits fixats per la normativa que regula la prestació. Entre aquestes prestacions s'inclouen, la renda social garantida, el complement a les pensions no contributives, la renda d'emancipació de joves que han estat sotmesos a mesures de protecció de menors. Cal tenir en compte que les prestacions econòmiques de dret subjectiu es financen íntegrament i es gestionen per la conselleria competent en matèria de serveis socials. Per aquest motiu, les prestacions econòmiques de dret subjectiu no seran objecte de regulació pel present reglament.

El Decret llei 10/2020 regularitza també les prestacions econòmiques de dret de concurrència,caracteritzades per les limitacions pressupostàries i per l'aplicació de criteris de prelació segons la situació de necessitat social de cada sol·licitant. Aquestes tampoc seran objecte del present reglament, però es manté l’opció de reglamentar-les si fos necessari. A més, regula les prestacions econòmiques d'urgència social que tenen per objecte l'atenció de necessitats socials derivades de situacions d'urgència social. Es classifiquen en tres tipologies, i poden ser ajudes bàsiques, d'emergència i de suport. Totes elles tenen en comú la resposta dels poders públics a situacions de necessitat puntual,urgent i de subsistència. El Decret llei 10/2020 obre la possibilitat a les corporacions locals per regular mitjançant una ordenança municipal les quanties i els conceptes dels ajuts econòmics bàsics. Així mateix, dóna la possibilitat a les administracions públiques per regular el procediment, les quanties i els conceptes de les prestacions de suport familiar i de suport a la inserció mitjançant el desplegament reglamentari.

Altra normativa bàsica en matèria de polítiques socials que també ha estat tinguda en compte és el Decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s’aprova la cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears 2017-2020 i s’estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals, que defineix el conjunt de serveis i prestacions del sistema públic de serveis socials d’aplicació a tota la comunitat autònoma de les Illes Balears. Aquests serveis i prestacions es defineixen en l’annex d’aquest Decret.

En matèria de procediment i compliment dels requisits legals que han de guiar l’actuació de l’administració territorial bàsica, el present reglament és subsidiari de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre,del procediment administratiu comú de les administracions públiques i la Llei 40/2015, d’1 d’octubre,de règim jurídic del sector públic.

En el marc d’aquest treball, també, s'hauran de contemplar les polítiques regulatives desenvolupades per la pròpia Corporació, de forma directa o indirecta, com per exemple el reglament d’orgànic municipal, ordenances fiscals, etc.

El conjunt d’ajuts regulats en el present reglament tendeixen, en primera instància, a pal·liar necessitats socials i econòmiques de les famílies però contemplant l’objectiu, a mig i llarg termini, d’incidir en la consecució de l’autonomia personal de les mateixes.

 

CAPÍTOL 1. Disposicions generals.

Article 1. Objecte i conceptes clau de les prestacions.

1.1. L’objecte del present reglament és determinar les característiques, naturalesa i tipologia de les prestacions econòmiques d’urgència social atorgades per l’Ajuntament de Manacor, així com regular el procediment d’accés a les mateixes.

1.2. Queden excloses d’aquest reglament les prestacions econòmiques amb caràcter de dret subjectiu i les que tenen caràcter de dret de concurrència. Les primeres son finançades íntegrament a càrrec dels pressupostos de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i es gestionen per la conselleria competent en matèria de serveis socials de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

1.3. Als efectes d’aquest reglament, s’entén que:

a) Són prestacions econòmiques les aportacions dineràries que tenen com a finalitat atendre determinades situacions de necessitat en què es troben les persones que no disposen de recursos econòmics suficients per afrontar-les i no estan en condicions d’aconseguir-ne o rebre’n d’altres fonts.

b) Una prestació econòmica te caràcter d'urgència social quan té la finalitat d'atendre situacions de necessitats puntuals, urgents i bàsiques de subsistència, així com donar suport als processos personals d'inserció social.

c) Una situació de necessitat es qualsevol contingència que té lloc o apareix en el transcurs de la vida d'una persona i que li impedeix atendre les necessitats bàsiques per al manteniment propi o per al manteniment de les persones que integren la unitat de convivència a la qual pertany.

d) Una necessitat bàsica d'una persona o d'una unitat de convivència són les pròpies de la manutenció, el vestit i les derivades de l'ús de la llar i les que tenen a veure amb el suport per a la integració escolar, laboral i en la comunitat.

Article 2. Característiques.

Les prestacions econòmiques d’urgència social es caracteritzen per:

• Tenen caràcter puntual i poden ser periòdiques.

• En tot cas, són un complement del pla de treball consensuat amb les persones perceptores i la seva unitat de convivència, dirigit a aconseguir un major nivell d’autonomia personal i social i a evitar la repetició de la situació.

• Son necessàries per prevenir, evitar o pal·liar situacions de marginació social de la persona perceptora i de la seva unitat familiar.

• Tenen caràcter finalista, és a dir, s‘ha d’aplicar a la finalitat per a la qual s’ha concedit.

• Tenen consignació pressupostària anual no permanent, depenent de cada exercici de les previsions que es puguin establir.

• Tenen caràcter extraordinari, és a dir, tendeixen a evitar que la situació-problema es faci crònica i que desemboqui en una situació d’exclusió social.

• Tenen caràcter subsidiari i complementari de qualsevol tipus de recurs i prestació social de contingut econòmic.

• Són incompatibles amb altres ajudes de les Administracions públiques i d’entitats públiques i privades que siguin de la mateixa naturalesa, abast, quantia i/o finalitat.

Article 3. Tipologia de les prestacions econòmiques d’urgència social.

3.1. Les prestacions econòmiques que es regulen en el present reglament tenen com a objecte pal·liar les següents necessitats bàsiques:

a. Carència o insuficiència de recursos econòmics per a l’accés o manteniment de l’habitatge habitual i/o de les despeses derivades del mateix:

• Garantir els subministraments bàsics (aigua, gas i electricitat) i el correcte funcionament de les instal·lacions bàsiques, així com l’alta de consum d’energia elèctrica, l’escomesa d’aigua o la contractació del gas en l’habitatge habitual.

• Lloguers endarrerits i ajudes per lloguer d’habitatge habitual, quan existeixin garanties de continuïtat en la mateixa.

• Despeses per a fer front a la pèrdua temporal o permanent d’habitatge per desnonament, llançaments, ruïna, higiene, catàstrofe o altre causes de força major.

• Ajuts per allotjaments temporals ( puntuals i/o transitoris) en casos d’extrema necessitat i situacions d’emergència social.

• Ajudes per reparacions o adaptació de l’habitatge habitual per proporcionar nivells mínims d’habitabilitat.

• Ajudes per l’adquisició d’equipament bàsic de primera necessitat per l’habitatge habitual.

b. Situacions de desemparament i manca de recursos de caràcter urgent:

• Ajudes per al trasllat en cas de circumstàncies greus.

c. Prevenció i manteniment de la salut i atenció sanitària:

Ajudes per l'adquisició o reparació i adaptació d’ulleres.

• Ajudes complementàries a les concedides pel servei públic de la Seguretat Social, així com medicaments vitals i d’urgència.

• Despeses de tractaments terapèutics.

• Despeses d’odontologia.

• Ajudes per ortopèdies i pròtesis, per prescripció facultativa de la sanitat pública.

• Ajudes per medicaments: sempre que sigui per prescripció mèdica.

d. Desplaçaments habituals per necessitats formatives o d’atenció sanitària:

• Ajudes al transport sempre que els desplaçaments estiguin motivats per activitats de formació o d’actuació en el mercat de treball.

• Desplaçaments per rebre atenció sanitària sempre i quan no estigui cobert pel sistema sanitari i sigui d’urgència.

e. Necessitats bàsiques d’alimentació, higiene, roba i calçat:

• Ajudes per alimentació i necessitats bàsiques de subsistència.

• Ajudes per alimentació infantil i higiene/lactància.

• Ajudes per a roba i calçat.

f. Atenció i suport a la infància:

• Ajudes per a l’escolarització a l’educació infantil de 0 a 3 anys.

• Ajudes per a material escolar i llibres.

• Ajudes per a menjador escolar complementàries a la convocatòria de beques del sistema educatiu.

• Ajudes individuals al transport escolar.

• Ajudes per a activitats extraescolars i de lleure tant al llarg del curs escolar com en període vacacional.

g. Suport a la integració sociolaboral:

• Ajuts individuals per a l’accés a activitats formatives i de recerca d’ocupació (despeses de matriculacions, inscripcions i assistència a cursos i altres polítiques actives d’ocupació), així com despeses derivades de l’adquisició de material o desplaçaments generats.

h. Altres:

• Ajudes per a l’atenció de situacions d’urgent i greu necessitat que no puguin ser ateses per cap dels conceptes contemplats en els epígrafs anteriors o per qualsevol altre tipus de prestació o ajuda, ajustant-se en aquests casos, la quantia de l’ajuda a la necessitat plantejada.

• Aquest llistat té caràcter modificable en funció de la detecció de noves necessitats o en funció de necessitat de redistribució pressupostària.

 

Article 4. Àmbit d’aplicació.

El present reglament serà d’aplicabilitat a les persones físiques i nuclis familiars empadronats i residents al municipi de Manacor.

Article 5. Naturalesa jurídica dels ajuts.

5.1. Els ajuts contemplats al present reglament seran, a tots els seus efectes, considerats despesa de dret públic. Principalment per manca de disponibilitat pressupostària, la direcció de l’Àrea pot limitar els ajuts i, en cas necessari, prioritzar els casos de major PUNTUACIÓ segons el barem establert.

5.2. Els ajuts tenen un caràcter eventual i voluntari. Majoritàriament són a iniciativa de la persona interessada.

Article 6. Dotació pressupostària.

6.1 L’Ajuntament de Manacor con signa en partides pressupostàries el conjunt de prestacions econòmiques de signe social destinades a persones en situació de vulnerabilitat social.

6.2 Les esmentades partides podran ser incrementades en funció de les modificacions de crèdits que eventualment pugui aprovar la corporació davant de circumstància d’exhauriment de la dotació i a conveniència de la disponibilitat pressupostària de l’ens.

6.3 Les prestacions econòmiques vinculades l’activitat de foment o subvencions, no gaudiran de l’efecte de la consolidació de les mateixes en el pressupost municipal del següent exercici.

 

CAPÍTOL 2. Persones beneficiàries, accessibilitat i acreditació de la necessitat.

Article 7. Persones beneficiàries, requisits, obligacions i drets.

7.1 Podran ser beneficiàries de les prestacions econòmiques d’urgència social qualsevol persona o nucli familiar que es trobin una situació de dificultat socioeconòmica i, per al qual els ajuts establerts siguin necessaris per tal de millorar, contenir o evitar l’empitjorament de la situació i compleixi els requisits establerts al present article.

7.2 Tendran accés prioritari a les ajudes previstes al present reglament, aquelles persones que es trobin en les situacions de necessitats previstes a l’art. 6 de la Llei 4/2009, d’11 de juny de serveis socials de les Illes Balears.

7.3 Es considera unitat familiar, als efectes d’aquest reglament, el grup de convivència constituït per dues persones amb vincle de matrimoni o de parella de fet i els familiars d‘aquestes fins al primer grau de consanguinitat o afinitat, adopció o guarda amb finalitat d‘adopció o acolliment o d’altres situacions anàlogues. La mort d'algun membre de la unitat de convivència no comporta la pèrdua de la consideració d'unitat de convivència, encara que resulti una unitat de convivència sense relació familiar. Una mateixa persona no pot formar part de dues o més unitats de convivència. La unitat de convivència haurà d‘estar constituïda de forma continuada durant al menys els dotze mesos anteriors a la presentació de la sol·licitud.Excepcionalment, s’entendrà com a unitat de convivència:

  • la constituïda per una persona amb els seus fills o filles menors en situació de guarda amb fins d'adopció o acolliment familiar permanent i els seus familiars fins al segon grau de consanguinitat o afinitat, que hagi iniciat tràmit de separació o divorci.
  • la constituïda per una persona víctima de violència masclista que hagi abandonat el domicili habitual amb els seus fills o filles menors en situació de guarda amb fins d'adopció o acolliment familiar permanent i els seus familiars fins al segon grau de consanguinitat o afinitat;

7.4 Requisits.

Les persones sol·licitants de les prestacions han de complir els següents requisits:

  • Ser major d’edat o estar emancipat legalment o, en el seu defecte, haver iniciat el tràmit legal d’emancipació.
  • Estar empadronades i residiren el terme municipal de Manacor amb una antelació mínimade3 mesos a la data de la sol·licitud tenir expedient obert als serveis socials comunitaris bàsics de l’Ajuntament de Manacor i col·laborar amb els tècnics aportant tota la informació necessària, facilitant l’accés al domicili i cercant solucions conjuntes a la situació de necessitat.
  • No disposar de béns mobles, immobles, diferents a l’habitatge habitual, envers els quals es disposi de dret de propietat, possessió o us de fruit, i se’n pugui derivar un rendiment econòmic. Amb caràcter general no disposar de recursos alternatius que demostrin l’existència de mitjans suficients per atendre la necessitat per a la qual se sol·licita l’ajut.
  • No tenir accés a prestacions econòmiques atorgades per altres administracions que puguin cobrir la totalitat de la necessitat sorgida.
  • Els nuclis familiars amb menors en edat d’escolarització obligatòria han d’acreditar l’assistència regular als centres escolars o explicitar el compromís per al seu compliment.
  • Estar en situació de necessitat social provocada per una situació de dèficit d’ingressos econòmics.
  • No disposar la unitat de convivència d’una renda per capità superior als següents valors i percentatges de l’IPREM (Indicador Públic de Renta de Efectes Múltiples). Per a calcular els ingressos màxims mensuals per unitat de convivència, aplicarem la següent formular:

INGRESSOS MÀXIMS PER NUCLI=IPREM+(0’25IPREMx(N-1))

IPREM=Indicador Públic de Renda de Efectes Múltiples (revisable anualment)

N=nombre de persones que conformen la unitat familiar.

Algunes prestacions poden tenir establerts uns requisits específics modificables per part de la direcció del departament de serveis socials comunitaris bàsics en funció de les necessitats i del pressupost.

7.5. Obligacions de les persones beneficiàries.

• Acreditar els requisits per tenir accés a les ajudes.

• Comunicar al professional de referència dels serveis socials municipals les variacions o canvis existents en la situació social i econòmica de la persona o de la unitat de convivència que puguin modificar les circumstàncies que van donar lloc a la sol·licitud i resolució.

• Destinar l’import de l’ajut a la finalitat per a la qual s’ha atorgat.

• Amb caràcter general, l’atorgament de les prestacions econòmiques d’urgència social resta condicionat a l’acceptació de l’obligació i seguiment del pla de treball individual i familiar per part de la/les persona/es beneficiària/es, acordat prèviament.

• En el cas de les prestacions econòmiques amb modalitat de pagament a l’entitat proveïdora del servei i, en el cas que aquesta cobreixi només una part del cost del mateix, la persona beneficiària tindrà l’obligació de fer-se càrrec de la part restant.

• Justificar la prestació econòmica d’urgència social mitjançant la presentació de factures acreditatives de la despesa o la documentació oficial corresponent.

• Comunicar al professional de referència dels serveis socials comunitaris bàsics l’obtenció d’altres ajudes per a la mateixa finalitat.

• Sotmetre’s a les actuacions de seguiment i comprovació que efectuïn els professionals de serveis socials i facilitar quanta informació i documentació li sigui requerida.

• Reintegrar els imports de les quanties concedides indegudament o que no s’han destinat a les finalitats per a les quals es van concedir.

• Mantenir l’empadronament i la residència efectiva a Manacor durant el temps de la percepció de la prestació econòmica d’urgència social.

• Qualsevol altra obligació relacionada directament amb l’objecte de la prestació econòmica d’urgència social que específicament s’estableixi a l’acord de concessió d’aquesta, que serà proposada conforme al criteri professional dels serveis socials comunitaris bàsics municipals.

7.6. Drets de les persones beneficiàries.

Les persones beneficiàries de les prestacions econòmiques d’urgència social tenen els drets previstos a l’article 7 de la Llei 4/2009 d'11 de juny de Serveis Socials de les Illes Balears.

• Dret a rebre informació de les possibles modificacions que puguin produir-se en el règim de la prestació.

• Dret a la intimitat i tractament confidencial de la documentació de caràcter personal inclosa en l'expedient. Tant el/la Regidor/a de l'àrea de Serveis Socials com el personal tècnic que tramiti les ajudes estan obligats a mantenir el secret de la informació dels expedients, ja que la intimitat de les persones està afectada i quedarà subjecta a reserva i tractament confidencial d'acord amb l'art.18 de la Constitució Espanyola i amb el que disposa la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal.

• Dret a exercir el dret de queixa conforme a les disposicions vigents.

• Dret a l'abandonament efectiu de l'ajuda o prestació una vegada s'hagi resolta.

• Qualsevol altres drets reconeguts per la Llei 4/2009 d'11 de juny de Serveis Socials de les Illes Balears i que puguin ser exercits davant aquesta administració en virtut de les competències que tingui atribuïdes.

Article 8. Criteris d'atorgament.

8.1. L’atorgament de les prestacions estarà subjecte a la disponibilitat pressupostària d’aquest Ajuntament i es sustentarà en els requisits contemplats a l’article 7 del present reglament, sense perjudici que els professionals puguin fer excepcions de casos quan la situació així ho requereixi.

8.2. L’atorgament de la prestació requerirà de la valoració prèvia per part dels professionals, els quals per realitzar l’informe hauran de tenir en compte dues vessants:

a) Valoració social: Els professionals valoraran la situació de necessitat social de la persona o unitat de convivència mitjançant l’observació i constatació de les situacions descrites a la taula de l’annex I. A tal efecte es tindrà en compte:

Família monoparental formada per pare o mare sola amb infants, sempre que aquests convisquin amb ell o ella i en depenguin econòmicament de forma exclusiva. En el cas que el tutor o tutora monoparental tingui una parella de convivència estable, es tindran en compte els ingressos de tota la unitat de convivència.

Famílies nombroses.

Famílies amb persones dependents a càrrec i/o amb alguna discapacitat reconeguda.

Persones soles sense suport familiar o veïnal.

Nuclis familiars amb causes sobrevingudes (en tràmits de separació i/o divorci en l'any en curs, mort d'algun progenitor, sinistres de la llar, entre d’altres).

Condicions laborals precàries, desocupació i pobresa.

Problemes de salut que poden dificultar el normal desenvolupament de les activitats bàsiques de la vida quotidiana.

Situació social de risc de les i els menors i joves.

Joves en procés d’emancipació procedents de residències tutelades.

Dificultats d'habitatge (deficiències estructurals, amuntegament, manca de subministraments elèctrics i d'aigua, infravivenda, entre d’altres).

Situacions que suposen un risc per a la integritat de les persones (dones i menors que pateixen violència de gènere, maltractes a persones majors, etc.).

Discriminació per raó de sexe, lloc de procedència, discapacitat, malaltia, ètnia, cultura, religió o per qualsevol altra raó.

Dificultat d'integració familiar o comunitària derivada de la drogodependència o altres addiccions.

Vulnerabilitat, exclusió i aïllament social.

Problemes de convivència i/o cohesió social.

Urgències socials per causes sobrevingudes.

Pronòstic: la implicació, motivació cap al canvi, etc.

b) Valoració econòmica : Per establir la situació econòmica de la família o nucli familiar es consideren les despeses i els ingressos nets percebuts pel conjunt del nucli familiar durant els 6 mesos anteriors a la data de sol·licitud.

Els ingressos els componen:

Ingressos del treball per compte aliena.

Beneficis i pèrdues del treball per compte pròpia.

Prestacions socials.

Rendes de capital i de la propietat.

Transferències rebudes i pagades a altres llars.

Ingressos percebuts per infants.

Resultats de declaracions d’impostos.

Altres ingressos: arrendament d’habitacions, vivendes...

Les despeses que es tendran en compte seran les següents:

Habitatge.

Subministrament d’aigua, electricitat i/o gas.

Educació (adquisició de llibres de text).

8.3. Els professionals tramitaran l’ajut i el responsable del departament l’autoritzarà prèvia revisió tècnica de l’expedient i amb criteris d’equitat i control pressupostari.

8.4. La majoria de prestacions estan vinculades al pla de treball individual-familiar dels beneficiaris de l’ajut. No obstant, no tots els casos atesos necessiten l’elaboració d’un pla individualitzat, ja què es resolen amb informacions, orientacions, derivacions o pel caràcter assistencial i de contenció que els cal.

8.5. D’acord amb l’article 6 del present reglament, l’atorgament de les prestacions restarà subjecte, en general, a la disponibilitat pressupostària d’aquest Ajuntament.

8.6. Les prestacions concedides no podran ser invocades per la persona beneficiària com a precedent per a l’obtenció de noves prestacions.

8.7. És un criteri rellevant per a l’atorgament que la prestació econòmica contribueixi a la resolució o millora de la situació de carència.

8.8. Les prestacions regulades en el present reglament són intransferibles i, per tant, no podran oferir-se en garantia d’obligacions, ser objecte de cessió total o parcial, compensació o descompte.

8.9. En el supòsit que varies persones sol·licitants d’una mateixa unitat de convivència (dos o més persones/nuclis familiars que conviuen a un mateix habitatge) concorrin per fer front a la mateixa despesa, només podrà concedir-se a una d’elles, promovent l’acord entre les parts interessades

Article 9. Pla de treball.

9.1. El pla de treball individual – familiar contendrà totes les característiques, objectius a assolir i accions a les que es comprometen tant les persones beneficiàries com el departament de Serveis Socials de l’Ajuntament de Manacor.

9.2. El pla de treball s’haurà de signar, amb expressa menció de la data de la signatura, per totes les persones beneficiàries majors d’edat o emancipats i la persona tutora de la persona beneficiària, si aquesta és menor d’edat.

9.3. Els compromisos del pla de treball s’establiran per acord entre les persones beneficiàries i el departament de Serveis Socials municipal i obligarà a ambdues parts.

9.4. Necessàriament, el pla de treball establirà el termini d’avaluació del compliment i adequació de les característiques, objectius a assolir i compromisos entre les persones beneficiàries i el departament de Serveis Socials.

9.5. El pla de treball s’adjuntarà a l’expedient assistencial de la persona beneficiària.

 

CAPÍTOL 3. Quantia de les prestacions.

Article 10. Quantia de les prestacions.

10.1. La quantia màxima que podrà atorgar-se com a prestació d’urgència social és del valor d’1 IPREM anual (Indicador públic de renda d’efectes múltiples que es publica anualment a través de la llei de Pressuposts) per unitat familiar i any. Qualsevol situació extraordinària que superi aquesta quantia requerirà de l’aprovació explícita per part de la coordinació de serveis socials comunitaris bàsics de l’Ajuntament.

10.2. L’import de les prestacions econòmiques d’urgència social concedides en cap cas podrà ser de tal quantia que, aïllada o en concurrència amb altres prestacions, subvencions o ajudes destinades al mateix fi, superi el cost de la necessitat a cobrir.

10.3. La forma d’acreditació de la prestació i subsegüent despesa s’ha de fer per qualsevol de les formes habitualment admeses en dret en matèria de justificació material i econòmica.

Article 11. Actualització de les quanties.

11.1. Anualment s’elaborarà un document tècnic de prestacions econòmiques que permetrà la fixació d’una quantia màxima per a cada tipologia, i s’aprovarà per resolució.

11.2. Al tractar-se d’un dret discrecional, i no revisable per part de la persona perceptora, l’Ajuntament de Manacor podrà revisar l’augment o disminució de les quanties màximes dels ajuts en casos que així resti justificat per necessitats socials.

11.3. Per a un mateix concepte, no es podran concedir més de 6 prestacions econòmiques d’urgència social a una mateixa unitat de convivència dins d’un període equivalent a un any, a no ser que un informe tècnic ho consideri.

 

CAPÍTOL 4. El procediment de concessió.

Article 12. Òrgan competent per resoldre i òrgan gestor.

12.1. L’òrgan competent per resoldre sobre la concessió o denegació de les ajudes sol·licitades és la Batlia, sense perjudici de les delegacions que pugui fer en altres òrgans o a la Regidoria competent en matèria de Serveis Socials en qui s’hagi delegat la competència.

12.2. La competència per dur a terme la gestió administrativa i tècnica de les prestacions sol·licitades correspon als serveis socials comunitaris de l’Ajuntament de Manacor, a qui correspondrà la valoració de la sol·licitud i l’emissió de l’informe-proposta. Dita valoració es farà per part d’una comissió tècnica de valoració d’ajudes en la que hi participaran com a mínim tres persones: el tècnic referent del cas i dos tècnics més del departament.

 

Article 13. Procediment ordinari.

13.1. El procediment s’iniciarà a sol·licitud de la persona interessada o a proposta del personal tècnic dels serveis socials quan es tracti de persones amb qui ja s’està efectuant una intervenció social o professional.

13.2. Com a conseqüència de la naturalesa d’aquestes ajudes, les sol·licituds es podran realitzar al llarg de l’exercici econòmic, en funció del moment en què sorgeix la situació de necessitat. Les sol·licituds no ateses per manca de disponibilitat pressupostària durant l’any de presentació de la sol·licitud es tindran per sol·licituds vigents en la convocatòria següent, sempre que s’acrediti el compliment dels requisits.

13.3. L’inici del tràmit de les ajudes i prestacions econòmiques d’urgència social implica l’acceptació per part de la persona i la unitat de convivència de la persona beneficiària de la totalitat de la regulació descrita en el present reglament.

13.4. La sol·licitud, acompanyada de la documentació complementària especificada a l’article 14, es presentarà al Registre General d’Entrada de l’Ajuntament de Manacor per la seva tramitació.

13.5. Les persones interessades que presentin sol·licituds defectuoses o documentació incompleta seran requerits per tal que en el termini de 10 dies esmenin els errors o defectes i/o presentin la documentació exigida. En tot cas, l’incompliment del requeriment suposarà l’arxiu de l’expedient sense més tràmits.

13.6. La sol·licitud haurà d’anar signada per la persona sol·licitant o, en el seu cas, pel seu representant, legal o de fet.

13.7. Les sol·licituds s’atendran per ordre d’entrada, excepte que, a judici del personal tècnic de referència de les unitats de treball social (UTS), existeixin sol·licituds que requereixin una atenció d’urgència. En tot cas s’ha de procurar la major celeritat possible per la resolució i lliurament de les ajudes, contemplant-se com es dirà més endavant dos tipus de procediment, un d’ordinari i un d’urgència.

13.8. L’accés a les prestacions estarà subjecte a la valoració i diagnostic dels tècnics dels serveis socials comunitaris bàsics. A tal efecte, per conèixer la situació social es duran a terme les entrevistes individuals i familiars necessàries amb les persones interessades, visites domiciliàries i altres actuacions tècniques que es considerin oportunes.

13.9. Una vegada feta la valoració de la situació de necessitat per el tècnic de serveis socials, s’acordarà amb la persona sol·licitant, el concepte i la quantia de la prestació concedida, el plaç de concessió, la forma de justificació i els acords a complir per la persona sol·licitant.

13.10. Els tècnics del departament de Serveis Socials, en el termini de quinze dies des de la recepció completa de la documentació necessària, emetran l’informe-proposta en el qual es proposarà la concessió o denegació de l’ajuda sol·licitada i on es farà constar, com a mínim, la següent informació:

Dades de la persona perceptora i si ella i la seva unitat de convivència compleixen els requisits per a ser beneficiàries de la prestació o si, contràriament, es proposa la denegació motivada de la sol·licitud.

Import de l’ajuda i duració d’aquesta, en el cas que es tracti de prestacions periòdiques.

Informació relativa a la forma i termini per a la justificació de l’ajuda.

13.11. Una vegada elaborat l’informe-proposta, aquest s’elevarà a aprovació mitjançant resolució de la Batlia o Regidoria competent en matèria de Serveis Socials en qui s’hagi delegat la competència.

En tot cas, les persones partícips en la tramitació de les ajudes tenen el deure de mantenir l’expedient en secret.

13.12. La resolució adoptada es comunicarà per escrit a la persona interessada en el domicili que, a efectes de notificacions, figuri a l’expedient de la prestació econòmica d’urgència social, tot indicant la quantia i les condicions de l’ajuda (concepte, utilització de la prestació, duració, pla de treball si n'és el cas, etc), així com els recursos administratius i jurídics en cas de desitjar la impugnació de l’acord.

13.13. Posteriorment, es presentarà al Departament d'intervenció municipal la resolució per la qual, si s’escau, es concedeix la prestació econòmica d’urgència social, perquè es pugui fer efectiu el pagament de la quantia concedida d’acord amb les condicions que s’estableixen.

Article 14. Procediment d’urgència.

En les situacions d’urgència, el personal tècnic dels serveis socials han de resoldre el que estimin pertinent mitjançant el procediment que considerin oportú.

Article 15. Documentació que ha d’acompanyar a la sol·licitud.

15.1. La documentació relacionada en aquest article serà considerada com a màxima i es reclamarà, en cada cas, al sol·licitant la necessària per a realitzar la valoració econòmica i social d’una forma fidedigna.

15.2. En cap cas es reclamarà documentació que ja consti a l’expedient de la persona sol·licitant o de la unitat de convivència, ni aquella que es pugui aconseguir d’ofici a altres serveis municipals o altres administracions tot d’acord a l’art. 28 i 53 de la Llei 39/2015 del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

15.3. Juntament amb la sol·licitud, segons model normalitzat i degudament complimentada, es presentarà la documentació següent:

Original i fotocòpia del DNI, NIE o passaport de la persona sol·licitant i de totes les persones del nucli familiar.

Certificat d’empadronament i de convivència on consti l’antiguitat.

Si s’escau, original i fotocòpia del Llibre de Família complert i, en el seu cas, sentència de separació o divorci, o conveni regulador on consti pensió alimentària i custodia de fills i filles.

Si s’escau, fotocòpia del títol de família nombrosa o família monoparental, en el cas que correspongui.

Targeta sanitària de tots els membres del nucli familiar.

En el cas que el persona sol·licitant o algun altre membre de la unitat de convivència estigui afectat per algun tipus de minusvalidesa o discapacitat física, psíquica o sensorial, dictamen de valoració del grau de minusvalidesa certificat per l’òrgan o entitat que correspongui.

Justificació de tots els extractes dels comptes bancaris existents, amb expressa referència al saldo i moviments dels 6 mesos anteriors a la sol·licitud.

Document d'inscripció com a demandant d’ocupació de la persona sol·licitant i de les persones majors de 16 anys amb qui convisqui, en cas de no treballar.

Certificat de la vida laboral de la persona sol·licitant i de totes les persones membres de la unitat de convivència majors de 16 anys.

Autorització signada per la persona sol·licitant i de les persones majors de 18 anys amb qui convisqui per a que l’Ajuntament de Manacor realitzi les verificacions i consultes necessàries als fitxers telemàtics públics existents per acreditar les dades que constin a les Administracions públiques competents.

Si s’escau, certificat que acrediti si perceben prestació per atur de tots els membres adults de la unitat de convivència i de l’import de la prestació o, en el seu cas certificat negatiu.

Si s’escau, original i fotocòpia de la declaració de la renta.

Declaració jurada d’ingressos de la persona sol·licitant i de la unitat de convivència únicament en el supòsit en que quedi suficientment justificada la impossibilitat d’aportar la documentació requerida en l’apartat anterior. S’entenen com a tal l’original o còpia de nòmines, pensions, prestacions, ingressos de bens mobles i immobles, pensions d’aliments, etc

Justificant de les despeses mensuals. S’entenen com a tal l’original o còpia del contracte de lloguer de l’habitatge habitual, del darrer rebut del lloguer pagat o del darrer rebut pagat relatiu als préstecs hipotecaris destinats a l'adquisició de l’habitatge habitual, despeses d’aigua, llum i gas, etc

En el cas de treballadors o treballadores per compte aliena: original i fotocòpia del contracte de treball i de les tres darreres nòmines dels majors de 16 anys que realitzin activitat laboral.

En el cas de treballadors autònoms: última liquidació trimestral d’IRPF i/o butlletí de cotització a la Seguretat Social, i, en tot cas, declaració responsable dels ingressos percebuts.

Si s’escau, certificat de percebre o no pensions de l’Administració Pública i en cas afirmatiu de la seva quantia.

En cas de separació o divorci, document notarial, els justificants d’interposició de la demanda, la sentència judicial o altres documents que demostrin aquesta situació.

Declaració acreditativa de la reclamació de la pensió d’aliments (en cas de separació i quan no es compleix aquesta mesura).

Qualsevol altra documentació que per a la correcta valoració de la sol·licitud pugui ser requerida durant la seva tramitació, que podrà ser sol·licitada pel personal tècnic de referència de les unitats de treball social (UTS) o aportada per la persona interessada si ho considera convenient.

Declaració jurada (inclosa en la sol·licitud) en la que es faci constar:

Que no ha rebut ajudes pel mateix destí d’altre organisme, públic o privat. En cas contrari, haurà d’indicar les que hagi sol·licitat i l’import de les rebudes.

Que ha procedit a la justificació de les ajudes concedides per aquest Ajuntament i, en cas contrari, indicar les ajudes pendents de justificar i la causa que ho motiva.

Que no posseeix bens mobles o immobles, diferents de l’habitatge habitual, sobre els que es tingui un dret de propietat, possessió, usdefruit o qualsevol altre que, per les seves característiques, valoració, possibilitat d’explotació o venta, indiqui l’existència de mitjans suficients per atendre la necessitat per a la qual es sol·licita l’ajut. En cas contrari, indicar quins.

Que autoritza expressament a l’Ajuntament de Manacor a recavar qualsevol tipus d’informació que pugui obrar en el seu poder o sol·licitar-la a altres administracions.

15.4. La persona sol·licitant podrà presentar els originals o copies dels documents esmentades a l’apartat anterior que siguin necessàries per a la acreditació de les circumstàncies personals variables per a la concessió o denegació de les ajudes i prestacions econòmiques d’urgència social.

15.5. Document de domiciliació bancària (fotocòpia de la llibreta d’estalvi a nom de la persona titular de l’ajut o del seu representant, en el que apareguin els vint dígits que componen el codi de compte client).

15.6. Si la sol·licitud fos presentada en representació de la persona sol·licitant aquesta sol·licitud haurà de ser signada per la representant legal o de fet i, a més, haurà d’aportar-se la següent documentació:

Fotocòpia del DNI de la persona representant legal o de fet.

Documentació que acrediti la condició de representant legal de la persona sol·licitant, en el seu cas.

Les unitats de treball social (UTS) podran sol·licitar aquella documentació, dades, aclariments que es considerin necessaris per millor resoldre la petició de sol·licitud i aconseguir la finalització de l’expedient

Tota aquesta documentació acreditativa serà incorporada a l’expedient de la persona o unitat convivència.

Article 16: Pagament de les ajudes.

16.1. Les ajudes econòmiques es tramitaran preferentment via transferència bancària.

16.2. Les prestacions econòmiques podran fer-se efectives en favor de terceres persones físiques o jurídiques, sempre que les circumstàncies del cas així ho aconsellin en vistes a una millor gestió del recurs. En aquests casos caldrà acreditar que l’ajut ha estat destinat a la finalitat concreta que el motiva. Els serveis tècnics municipals indicaran, per altra banda, en la proposta de resolució aquesta circumstància amb el corresponent fonament.

16.4. El pagament de les prestacions d'urgència social s'efectuarà pel departament de tresoreria de manera preferent i prioritària, atesa la seva naturalesa i finalitat urgent per la cobertura de necessitats bàsiques.

Article 17. Seguiment i comprovació.

L’Ajuntament de Manacor efectuarà el seguiment que correspongui i comprovarà l’adequat compliment de les finalitats per a les quals foren concedides les ajudes econòmiques contemplades en aquest reglament. D’aquest seguiment i comprovació se’n deixarà constància a l’expedient de la persona o unitat de convivència destinatària de l’ajuda.

La no destinació de l’ajuda al fi corresponent és motiu de falta greu.

Article 18: Justificació de la despesa.

18.1. La justificació de la despesa s’acreditarà per les factures dels pagaments i despeses realitzats, els quals hauran de complir els requisits reglamentàriament establerts o mitjançant altres documents, de valor probatori equivalent, amb validesa en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa, davant el professional de referència dels serveis socials.

18.2. La justificació s’haurà d‘efectuar en el termini màxim de 3 mesos següents a la data de concessió. La manca de justificació o la justificació incorrecta de l’ajuda rebuda pot ser motiu de penalitats, d’inici d’un procediment de reintegrament i/o de denegació de futures ajudes.

18.3. El professional de referència dels serveis socials farà constar en l’expedient de la persona sol·licitant la correcta justificació de l’ajuda concedida.

 

CAPÍTOL 5. Denegació, revocació o incompatibilitat.

Article 19. Procediment de denegació, modificació, anulació i revocació.

Aquests procediments podran iniciar-se d’ofici o a instància de part. Una vegada iniciats es comunicarà a la persona beneficiaria les causes que el fonamenten i les possibles conseqüències econòmiques que se’n derivin.

19.1. Denegació.

Podran ser denegades aquelles sol·licituds en les que pugui concórrer alguna de les següents circumstàncies:

La falta de tots o alguns dels requisits necessaris per a la seva concessió.

Que la persona sol·licitant no resideixi, efectivament, al municipi.

Dificultar la labor tècnica de valoració de la sol·licitud rebuda.

Que existeixi persona legalment obligada i amb possibilitat de prestar ajuda a la persona sol·licitant.

Que la causa principal de la residència al municipi de Manacor sigui la realització d’estudis.

Que l’ajuda sol·licitada no sigui adequada per la resolució de la problemàtica plantejada o que la seva mera concessió no sigui suficient per la resolució de la problemàtica plantejada.

Que no existeixi crèdit suficient per l’atenció de la sol·licitud.

Que en el termini dels 12 mesos anteriors a la sol·licitud li hagi estat extingida o revocada qualsevol altra ajuda o prestació social per incompliment de les condicions establertes en la seva concessió.

El falsejament o ocultació de qualsevol de les dades declarades per la persona sol·licitant i/o el seu nucli de convivència.

Que es demostri que la persona sol·licitant pot satisfer adequadament les necessitats per si mateixa i/o amb el recolzament dels seus familiars, representants legals o guardadors de fet.

Que l’atenció de la persona sol·licitant, quant a la naturalesa de la prestació o per raó de residència, correspongui a una altra Administració publica.

Qualsevol altre motiu que, atenent a les circumstàncies i prèvia valoració de les unitats de treball social (UTS), aconselli la seva denegació de forma motivada. En tot cas, quedarà constància escrita a l’expedient.

19.2. Modificació.

Quan variïn les circumstàncies que motivaren la sol·licitud però persisteixi la necessitat de l’ajut, es podrà modificar la finalitat i la quantia de la prestació a proposta del propi interessat o d’ofici, previ informe tècnic de les unitats de treball social (UTS). En les modificacions d’ofici es donarà, en tot cas, audiència a la persona interessada.

Així mateix, l’Ajuntament tindrà el dret de revisió de les quanties concedides sempre que es produeixi un canvi en la situació socioeconòmica dels beneficiaris de la prestació.

19.3. Anulació.

Procedirà l’anulació de les prestacions quan concorrin alguna de les següents causes:

Per voluntat o renúncia de la persona beneficiària a la prestació econòmica.

Per canvi de domicili a un altre municipi.

Mort de la persona beneficiària. Quan l’ajuda s’hagi concedit a una unitat de convivència l’òrgan concedent valorarà si és pertinent o no la seva continuïtat.

Per l’aparició de causes sobrevingudes que produeixin la impossibilitat material de continuar amb la prestació de l’ajuda.

Altres causes greus imputables a la persona beneficiària i no contemplades als apartats anteriors.

19.4. Revocació.

Procedirà la revocació de les prestacions, mitjançant resolució de l’òrgan competent i prèvia audiència a la persona interessada, per alguna de las següents causes:

Quan la persona beneficiària incompleixi, totes o algunes, de les obligacions adquirides amb l’acceptació de l’ajut.

Falsejar, ocultar o mostrar obstrucció a les actuacions de comprovació duites a terme per part del personal municipal de serveis socials i serveis econòmics, tot i reunir la persona sol·licitant els requisits per a la concessió.

Que hagi transcorregut el termini de dos (2) mesos des que l'ajuda estigui preparada per ser abonada i sense que l'ingrés s'hagi pogut realitzar per causes imputables a la persona interessada, es podrà procedir a la revocació de l'ajuda.

La utilització de l’ajuda per finalitat diferent a aquella per a la qual fou concedida, constituirà causa determinant de la revocació de l’ajuda i del seu immediat reintegrament.

Per ser beneficiari o beneficiària simultàniament d’una altra prestació amb la mateixa finalitat i amb la que concorrin causes d’incompatibilitat, es a dir, que tingui la mateixa naturalesa i atengui les mateixes necessitats, sense que tal circumstància hagi estat comunicada a l’Ajuntament.

Article 20. Reintegrament

Serà procedent el reintegrament de les quantitats percebudes i, si escau, l’exigència de l’interès de demora corresponent des de la data d’abonament de la prestació econòmica d’urgència social fins a la data en què s’acordi la procedència del reintegrament, quan s’hagi obtingut mitjançant el falsejament o ocultació de qualsevol de les dades declarades per les persones sol·licitants i que ho haguessin impedit.

L’obligació de reintegrament també serà aplicable en el cas que la persona beneficiària hagués percebut indegudament o en quantia indeguda la prestació econòmica municipal.

El procediment de restabliment s’iniciarà d’ofici i es regirà per les disposicions generals sobre procediments administratius contingudes a la Llei 39/2015.

L'òrgan competent per adoptar la resolució de reintegrament total o parcial dels imports percebuts serà l'òrgan que va concedir la prestació econòmica, és a dir, la Batlia o la Regidoria competent en matèria de Serveis Socials en qui s’hagi delegat la competència.

La resolució per la qual es determini l’obligació del reintegrament serà motivada, amb indicació expressa de la causa que originà el deure de reintegrament, indicarà la quantia que s’ha de reintegrar i el termini voluntari per al seu ingrés, amb l’advertència que si no s’efectua el reintegrament en el termini concedit, es procedirà a la seva execució forçosa.

L’obligació de reintegrament serà independent de les sancions que, si escau, resultin exigibles.

Les quanties que s’obtinguin, durant cada exercici pressupostari, per la devolució de prestacions indegudes hauran de destinar-se a la cobertura de les prestacions econòmiques d’urgència social municipal en el mateix exercici.

Article 21. Infraccions i sancions.

21.1. Seran responsables de les infraccions les persones físiques a les quals siguin imputables les accions o omissions constitutives de les infraccions tipificades per aquest reglament i per la llei de 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.

21.2. Serà d’aplicació a les persones beneficiàries de les prestacions econòmiques el règim de sancions previst a la Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, així com la resta de normativa d’aplicació vigent.

21.3. En tot cas, constitueixen infraccions en matèria d’ajuts, entre d’altres, les següents accions:

El falsejament o ocultació de qualsevol de les dades declarades per les persones sol·licitants, inclòs quan la persona sol·licitant reuneixi els requisits per a la concessió.

La no aplicació, en tot o en part, de la quantitat rebuda a les finalitats per a les quals l'ajuda va ser concedida.

L'incompliment reiterat i continu, per raons imputables a la persona beneficiària, del pla de treball individualitzat i dels acords relacionats amb la prestació concedida.

La falta de justificació de l'ús donat al fons rebut, la justificació incompleta o inexacta i la justificació fora de termini.

L'obstrucció, excusa o negativa a les actuacions de valoració, seguiment i/o comprovació per part de l'equip de professionals.

L’incompliment de l'obligació de comunicar al professional qualsevol canvi o millora en les circumstàncies que van propiciar la concessió de l'ajut.

Amb caràcter previ a la imposició de qualsevol penalitat, serà necessari el ple acompliment i garantia per part de l’Ajuntament del tràmit d’audiència de la persona interessada als efectes de formular les al·legacions i aportació de la documentació que estimi pertinent.

21.4. Les infraccions anteriorment esmentades podran suposar la imposició de les següents penalitats:

Tancament temporal de dos a sis mesos de l’expedient.

Extinció de les prestacions concedides.

No poder tornar-se a valorar la situació de la persona beneficiària durant un període de sis mesos a comptar des de la imposició de la penalitat.

Les penalitats abans esmentades no són acumulatives.

Es crearà una comissió integrada pel professional de referència, juntament amb el responsable de l’Àrea i dos professionals dels serveis socials de l’Ajuntament per determinar la durada del tancament de l’expedient. L’acta de la comissió servirà per informar a les persones usuàries i es guardarà l’original a l’expedient.

El responsable de l'Àrea i el professional, mitjançant una entrevista, posaran en coneixement de la persona responsable l’abast de les penalitats,

Article 22: Règim de compatibilitat i d’incompatibilitats.

22.1. Amb caràcter general les ajudes previstes en el present reglament són compatibles amb qualsevol altre de les concedides per altres administracions, tenint, en tot cas, el caràcter de complementari d’aquestes.

22.2. En el supòsit d’existir qualsevol causa d’incompatibilitat en el moment de valoració i abans de la proposta de concessió d'ajuda, s’informarà a la persona beneficiària per part de l’Ajuntament.

Article 23. Regim fiscal i dret supletori.

23.1. Les prestacions econòmiques regulades en aquest reglament queden sotmeses al règim fiscal vigent en el moment del seu atorgament.

23.2. Tot allò no previst en el present reglament es regularà pel que estableixi la legislació específica, estatal, autonòmica o local, que hi sigui d’aplicació.

Article 24. Tractament de dades personals i confidencialitat de les ajudes concedides.

24.1. Amb l’obertura de l’expedient, la persona interessada dóna el seu consentiment al tractament de les dades de caràcter personal, laboral, econòmic i familiar que són necessàries per a la tramitació del corresponent expedient.

24.2. Es garanteix la total confidencialitat en relació a les peticions efectuades en aquest àmbit a l’Ajuntament, així com de qualsevol de les seves dades personals i familiars facilitades, essent utilitzades les mateixes, estrictament, per a les finalitats per a les quals han estat facilitades i dins del marc establert per la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals.

24.3. L'ens local facilitarà les dades de caràcter personal necessàries per a la gestió dels expedients a l'Administració tributària, a les entitats gestores de la Seguretat Social i a altres entitats públiques, a efectes fiscals i de control de les prestacions.

24.4. Les persones interessades han de donar en la sol·licitud el seu consentiment exprés perquè les administracions i organismes públics, en els termes prevists en la legislació reguladora de la protecció de dades de caràcter personal, comuniquin a la conselleria competent en matèria de serveis socials les dades d'aquest caràcter i, en concret, les relatives a la identificació personal, el padró, la situació laboral, el cobrament de pensions o prestacions públiques, si n'és el cas, la situació de discapacitat i la situació civil i de parentiu, pròpia i dels descendents menors d'edat.

Disposició derogatòria

1. Queden derogades totes les normes municipals que s’oposin, contradiguin o siguin incompatibles amb el que disposa aquest Reglament.

2. A l’entrada en vigor del present Reglament, queda derogat el Reglament d’ajudes econòmiques no periòdiques de serveis socials de l’Ajuntament de Manacor, publicat en el BOIB núm.139 de dia 8 de novembre de 1997.

Disposició final

Aquest reglament, una vegada aprovat definitivament pel Ple de l’Ajuntament de Manacor, entrarà en vigor amb la publicació íntegra del seu text en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i transcorreguts el termini de quinze dies indicat a l’art. 113 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal, i de règim local de les Illes Balears.

 

Manacor, data de signatura electrònica (8 de setembre de 2021)

El batle Miquel Oliver Gomila

 

ANNEX1 SOL·LICITUD DE PRESTACIÓ ECONÒMICA.

DADES DE LA PERSONA SOL·LICITANT

NOM I LLINATGES:

DNI/NIE:

ADREÇA:

NÚM.:

BLOC:

ESC:

PIS:

PORTA:

CP:

MUNICIPI:

POBLACIÓ:

TEL.:

ADREÇA ELECTRÒNICA:

 

REPRESENTANT(només emplenar si escau)

NOM I LLINATGES:

DNI/NIE:

ADREÇA:

NÚM.:

BLOC:

ESC:

PIS:

PORTA:

CP:

MUNICIPI:

POBLACIÓ:

TEL.:

ADREÇA ELECTRÒNICA:

COMA:

 

CONCEPTE DE LA SOL·LICITUD:

 

Carència o insuficiència de recursos econòmics per a l’accés o manteniment de l’habitatge habitual i/o de les despeses derivades del mateix.

 

Necessitats bàsiques d’alimentació,higiene,roba i calçat.

 

Situacions de desemparament i manca de recursos de caràcter urgent.

 

Atenció i suport a la infància.

 

Prevenció i manteniment de la salut i atenció sanitària.

 

Suport a la integració sociolaboral.

 

Desplaçaments habituals per necessitats formatives o d’atenció sanitària.

 

Altres:

 

DOCUMENTACIÓ QUE APORTA:

 

DNI/NIE o passaport de tots els membres de la unitat de convivència.

 

Llibre de família.

 

En cas de separació o divorci ,fotocòpia de la sentencia del conveni regulador.

 

Títol de família nombrosa o monoparental , si correspon.

 

Justificació d’ingressos de la persona beneficiària i de la unitat de convivència (certificat prestacions i pensions de la seguretat social, certificat prestacions SEPE,nòmines,etc.).

 

Declaració jurada d’ingressos de la persona sol·licitant i la unitat de convivència en cas d’impossibilitat d’aportar documentació.

 

Certificatdelavidalaboraldelespersonesmajorsde16anysdelnuclideconvivència.

 

Extractesdelscomptesbancarisdelsdarrers6mesos.

 

Rebut de lloguer o rebut dels préstecs hipotecaris d’adquisició d’habitatge.

 

Declaració de la renta.

 

Documentd’inscripciócomademandantd’ocupaciódelespersonesmajorsde16any s del nucli de convivència.

 

Certificat de discapacitat.

 

Altra documentació que els Serveis Socials consideri necessari:

Manacor,      de           del 20

L'informem que a l'efecte de simplificar la tramitació sol·licitada, i excepte oposició per la seva part, l’Ajuntament de Manacor podrà recaptar dades i documents que obrin en poder d'altres Administracions Públiques d'acord amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, de 2 d'octubre, de Procediment Administratiu Comú. En cas de no autoritzar aquest accés, haurà d'aportar la documentació addicional requerida per a l'atenció del a seva sol·licitud.

M'oposo a que l’Ajuntament de Manacor recapti les meves dades i documents d'altres Administracions Públiques.

Vull rebre comunicats informatius per whatsapp referents al a meva relació amb Serveis Socials

 

Informació sobre protecció de dades: El responsable del tractament és l'Ajuntament de Manacor, amb domicili al carrer d’Es Convent, S/N,07500, Manacor (Illes Balears). Pot contactar amb el nostre Delegat de Protecció de dades al correu electrònic dpd@manacor.org.La finalitat del tractament és la gestió de la relació amb usuaris dels serveis socials de l'Ajuntament. Vostè tindrà dret a sol·licitar l'accés a les seves dades personals, la seva rectificació o supressió, la limitació del seu tractament, a oposar-se al tractament, sol·licitar la portabilitat de les seves dades ,així com a presentar una reclamació davant una autoritat de control. Més informació a la nostra Política de Privacitat aplicable als serveis socials, a la seva disposició a la secció de Protecció de Dades del Portal de Transparència de la seu electrònica de l’Ajuntament, https://www.seu-e.net/manacor/

Dades sensibles:Necessitem tractar dades sensibles, incloses les seves dades de salut, així com el tractament, si escau, de dades de menors beneficiaris. En proporcionar aquestes dades, consent expressament el seu tractament. Aquest tractament és indispensable per a la correcta prestació dels serveis socials sol·licitats.

BATLIA-PRESIDÈNCIA DE L’AJUNTAMENT DE MANACOR

(Signatura)

 

ANNEX2 DECLARACIÓ JURADA

Jo amb DNI/NIE núm.

I domicili a al carrer

DECLAR:

  • Que no he rebut ajudes pel mateix destí d’altre organisme, públic o privat. En cas contrari,hauré d’indicar les que hagi sol·licitat i l’import de les rebudes.
  • Que em comprometo a justificar les ajudes concedides per aquest Ajuntament.
  • Que no posseeixo bens mobles o immobles, diferents de l’habitatge habitual, sobre els que es tingui un dret de propietat, possessió, usdefruit o qualsevol altre que, per les seves característiques, valoració, possibilitat d’explotació o venta, indiqui l’existència de mitjans suficients per atendre la necessitat per a la qual sol·licito l’ajut.
  • Que autoritz o expressament a l’Ajuntament de Manacor per recavar qualsevol tipus d’informació que pugui obrar en el seu poder o sol·licitar-la a altres administracions I em comprometo a comunicar-li qualsevol modificació que es produeixi en la meva situació 27econòmicapersonal.
  • Que estic informat de les obligacions establertes al Reglament municipal com a perceptor d’aquesta ajuda i que figuren al revers d’aquest full.

Manacor,   d                  de

(signatura)

 

ANNEX3 VALORACIÓ SOCIOLABORALECONÒMICA(Barems per ítem i PUNTUACIÓ). BAREMS PER ÍTEMS I PUNTUACIÓ

VALORACIÓ DADES FAMILIARS

CONCEPTE

PUNTUACIÓ

Família

Amb un fill/filla

1 punt

Amb dos fills/filles

2 punts

Amb més de dos fills/filles

3 punts

Família monoparental

2 punts

Persona sola > de 65 anys

1 punt

Parella > de 65 anys sense fills/es ni altres

1 punt

Famílies amb una situació especial no descrita

2 punts

Altres

1 punt

 

TEMPS DE RESIDÈNCIA AL MUNICIPI

CONCEPTE

PUNTUACIÓ

De 3 mesos a 1any

1 punt

D’1 any a 5 anys

2 punts

Més de 5 anys

3 punts

 

DADES ECONÒMIQUES DE LA FAMÍLIA

CONCEPTE

PUNTUACIÓ

Ingressos inferiors al 25% dels ingressos màxims mensuals

4 punts

Ingressos entre el 25% i el 50% dels ingressos màxims mensuals

3 punts

Ingressos entre el 50% i el 75% dels ingressos màxims mensuals

2 punts

Ingressos entre el 75% i el 100% dels ingressos màxims mensuals

1 punts

*L’IPREMesmodificaanualmentil’IPREM2021és 564,90 €.

TAULA IPREM

Membres de la unitat de convivència:

Ingressos mensuals màxims:

Límit ingressos anuals (en 14 pagues):

1

564’90 €

7.908’60 €

2

706'12 €

9.885’75 €

3

847'35 €

11.862’9 €

4

988'57 €

13,840’05 €

5

1.129,8 €

15.817,2 €

6

1.271’02 €

17.794’35 €

7

1.412’25 €

19.771’5 €

 

VALORACIÓ SITUACIÓ SOCIOLABORAL

CONCEPTE

PUNTUACIÓ

Persona treballadora fixa/fixa discontinua

0 punt

Persona treballadora per compte propi

1 punt

Persona treballadora eventual

1 punt

Persona desocupada cobrant prestació

0 punt

Persona desocupada cobrant subsidi

1 punt

Persona desocupada en tràmits

2 punts

Pensionista en tràmits

2 punts

Persona treballadora de la llar

2 punts

Persona estudiant

1 punt

Persona desocupada sense dret a subsidi

3 punts

IMV,RESOGA i altres

1 punt

Pensionista/jubilació amb quantia mínima

1 punt

 

SITUACIÓ ESPECIAL DE RISC(article 6 de la Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears)(1ítem=1 punt, 2 ítem = 2 punts, 3,4 ítems o més = 3 punts,etc.)

CONCEPTE

Dificultat d’integració social vinculada a condicions laborals precàries,desocupació i pobresa.

Discapacitat psíquica, física o sensorial.

Dificultats d’integració familiar o comunitària derivades de malalties mental si malalties cròniques.

Necessitat social,com ara la relacionada amb la manca d’habitatge o amb desestructuració familiar.

Vulnerabilitat, risc o desemparament per a la gent gran, els infants i les persones adolescents.

Violència masclista i les diverses manifestacions de violència familiar.

Discriminació per raó de sexe, lloc de procedència, discapacitat, malaltia, ètnia, cultura o religió o per qualsevol altra raó.

Dificultat d’integració familiar o comunitària derivada de la drogodependència i d’altres addiccions.

Vulnerabilitat, exclusió i aïllament social.

Problemes de convivència i cohesió social..

Urgències socials.

Emergències socials per catàstrofe.

 

PLA DE PREVENCIÓ

Valorar la implicació i motivació de la persona sol·licitant per a la resolució dels objectius plantejats al pla de feina,sobre tot quan requereix un increment en el percentatge que li pertoca per situacions excepcionals, justificat per mitjà de l’informe social.

PUNTUACIÓ de 0 a 3 punts

 

RESUM PUNTUACIÓ

De 16 a 22 punts

100%

De 12 a 15 punts

75%

De 8 a 11 punts

50%

De 4 a7 punts

25%

 

ANNEX4 INFORME VALORACIÓ SOCIOLABORAL I ECONÒMICA

NÚM. EXP.:

 

NOM I LLINATGES:

 

 

 

TÈCNIC REFERENT:

 

 

 

ÍTEMS A VALORAR

PUNTUACIÓ

VALORACIÓ DADES FAMILIARS

 

Família

Amb un fill/filla(1 punt)

Persona sola > de 65anys (1 punt)

 

 

Amb dos fills/ filles(2 punts)

Parella > de 65 anys sense fills/es ni altres(1 punt)

 

 

Amb més de dos fills/filles(3 punts)

Famílies amb una situació especial no descrita(2 punts)

 

 

Família monoparental (2 punts)

Altres(1 punt)

 

 

TEMPS DE RESIDÈNCIA AL MUNICIPI

 

De 3 mesosa1any(1 punt)

D’1anya5anys(2 punts)

Mésde5anys(3 punts)

 

 

DADES ECONÒMIQUES DE LA FAMÍLIA

 

Ingressos inferiors al 25% dels ingressos màxims mensuals (4 punts)

Ingressos entre el 50% i el 75% dels ingressos màxims mensuals (2 punts)

 

 

Ingressos entre el 25% i el 50% dels ingressos màxims mensuals(3 punts)

Ingressos entre el 75% i el 100% dels ingressos màxims mensuals (1 punt)

 

 

VALORACIÓ SITUACIÓ SOCIOLABORAL (es sumarà la situació de tots els membres de més de 18anys)

 

Persona treballadora fixa/fixa discontinua(0 punts)

Pensionista en tràmits (2 punts)

 

 

Persona treballadora per compte propi(1 punt)

Persona treballadora de la llar(2 punts)

 

 

Persona treballadora eventual(1 punt)

Persona estudiant(1 punt)

 

 

Persona desocupada cobrant prestació(0 punts)

Persona desocupada sense dret a subsidi(3 punts)

 

 

Persona desocupada cobrant subsidi(1 punt)

IMV, RESOGA i altres(1 punt)

 

 

Persona desocupada en tràmits(2 punts)

Pensionista/jubilació amb quantia mínima(1 punt)

 

 

SITUACIÓ ESPECIAL DE RISC(1ítem=1 punt,2ítem=2 punts,3, 4ítemsomés= 3 punts,etc.)(marcar quants ítems)

 

 

Dificultat d’integració social vinculada a condicions laborals precàries, desocupació i pobresa.

 

Discriminació per raó de sexe, lloc de procedència,discapacitat, malaltia, ètnia, cultura o religió o per qualsevol altra raó.

 

 

 

Discapacitat psíquica,física o sensorial.

 

Vulnerabilitat,exclusió i aïllament social.

 

 

 

Dificultats d’integració familiar o comunitària derivades de malalties mentals i malalties cròniques.

 

Dificultat d’integració familiar o comunitària derivada de la drogodependència i d’altres addiccions.

 

 

 

Necessitat social, com ara la relacionada amb la manca d’habitatge o amb desestructuració familiar.

 

Violència masclista i les diverses manifestacions de violència familiar.

 

 

 

Vulnerabilitat,risc o desemparament per a la gent gran, els infants i les persones adolescents.

 

Urgències socials.

 

 

 

Problemes de convivència i cohesió social.

 

Emergències socials per catàstrofe.

 

 

PLA DE PREVENCIÓ (Valorar la implicació i motivació de la persona sol·licitant per a la resolució dels objectius plantejats al pla de feina, sobretot quan requereix un increment en el percentatge que li pertoca per situacions excepcionals, justificat per mitjà de l’informe social. D’1 a 3 punts)

 

 

 

 

PUNTUACIÓ TOTAL

 

PERCENTATGE TOTAL

 

Manacor,    de            20

Signatura:

 

ANNEX5. ACORD DE CONCESSIÓ DE LA PRESTACIÓ ECONÒMICA

Data de la demanda:

 

PROFESSIONAL DE REFERÈNCIA:

 

DADES DE LA PERSONA SOL·LICITANT

NÚM.EXP.HSI:

 

NÚM. EXP. SIMPLIFICA:

 

NOM I LLINATGES:

 

DNI/NIE:

 

ADREÇA:

 

NÚM.:

BLOC:

ESC:

PIS:

PORTA:

CP:

MUNICIPI:

POBLACIÓ:

 

DADES DE LA PRESTACIÓ

CONCEPTE PRESTACIÓ

QUANTIA

COMPTE BANCARI/EN EFECTIU

MENSUALITATS

 

 

 

 

 

 

 

 

Manacor,   de                  de 20

Tècnic/a de referència El/la sol·licitant

(firma i segell)

Informació sobre protecció de dades:El responsable del tractament és l'Ajuntament de Manacor, amb domicili al carrer d’Es Convent, S/N,07500, Manacor (Illes Balears). Pot contactar amb el nostre Delegat de Protecció de dades al correu electrònicdpd@manacor.org.La finalitat del tractament és la efectiva prestació dels serveis socials sol·licitats i la gestió econòmica i comptable. La legitimació per al tractament es basa en la relació contractual amb usuaris i obligacions legals. Les dades seran conservades mentre mantingui la seva condició com a usuari i en tot cas durant els terminis previstos en les disposicions legals aplicables itemps necessari per a atendre possibles responsabilitats nascudes del tractament. Les seves dades seran comunicades a l'entitat financera que ens ha indicat per a la tramitació del cobrament per concepte dels serveis contractats. Vostè tindrà dret a sol·licitar l'accés a les seves dades personals, la seva rectificació o supressió, la limitació del seu tractament, a oposar-se al tractament, sol·licitar la portabilitat de les seves dades, així com a presentar una reclamació davant una autoritat de control. Més informació a la nostra Política de Privacitat aplicable als serveis socials, a la seva disposició a la secció de Protecció de Dades del Portal de Transparència de la seu electrònica de l’Ajuntament, https://www.seu-e.net/manacor/

 

ANNEX6 INFORMEPROPOSTA DE CONCESSIÓ O DENEGACIÓ DE LA PRESTACIÓ ECONÒMICA

Data de la demanda:

 

PROFESSIONAL DE REFERÈNCIA:

 

DADES DE LA PERSONA SOL·LICITANT

NÚM. EXP. HSI:

 

NOM I LLINATGES:

 

DNI/NIE:

 

ADREÇA:

 

NÚM.:

BLOC:

ESC:

PIS:

PORTA:

CP:

MUNICIPI:

POBLACIÓ:

MEMBRES DE LA UNITAT FAMILIAR

NOM I LLINATGES

DNI/NIE

SEXE (M/F)

PARENTIU

DATA NAIXEMENT.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DOCUMENTACIÓ QUE APORTA:

 

DNI/NIE o passaport de tots els membres de la unitat de convivència.

 

Llibre de família.

 

En cas de separació o divorci, fotocòpia de la sentencia del conveni regulador.

 

Títol de família nombrosa o monoparental, si correspon.

 

Justificació d’ingressos de la persona beneficiària i de la unitat de convivència(certificat prestacions i pensions de la seguretat social, certificat prestacions SEPE,nòmines,etc.).

 

Declaració jurada d’ingressos de la persona sol·licitant i la unitat de convivència en cas d’impossibilitat d’aportar documentació.

 

Certificat de la vida laboral de les persones majors de 16 anys del nucli de convivència

 

Extractes dels comptes bancaris dels darrers 6 mesos.

 

Rebut de lloguer o rebut dels préstecs hipotecaris d’adquisició d’habitatge.

 

Declaració de la renta.

 

Document d’inscripció com a demandant d’ocupació de les persones majors de 16 anys del nucli de convivència.

 

Certificat de discapacitat.

 

Altra documentació que els Serveis Socials consideri necessari:

 

BREU DIAGNÒSTIC SOCIAL

 

VALORACIÓ SOCIOLABORAL I ECONÒMICA

PUNTUACIÓ TOTAL

 

PERCENTATGE

 

QUANTIA SOL·LICITADA

 

QUANTIA APROVADA

 

 

DADES DE LA PRESTACIÓ

CONCEPTE PRESTACIÓ

QUANTIA

COMPTE BANCARI / EN EFECTIU

MENSUALITATS

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VALORACIÓ TÈCNICA

ACCEPTADA

 

DENEGADA

 

Manacor, de                del  20

L’educador o l’educadora social/El treballador o la treballadora social

 

ANNEX 7 CATÀLEG DE PRESTACIONS ECONÒMIQUES D’URGÈNCIA SOCIAL.

4.1.Carència o insuficiència de recursos econòmics per a l’accés o manteniment de l’habitatge habitual i/o de les des peses derivades del mateix.

Cobertura de despeses d’habitatge:

CONCEPTE

QUANTIES MÀXIMES

Lloguers endarrerits i ajudes per lloguer d’habitatge habitual

3600 €/ any per unitat de convivència.

Pèrdua temporal o permanent d’habitatge per desnonament, llançaments,

ruïna, higiene, catàstrofe o altre causes de força major.

Situacions a valorar per la comissió.

Ajuts per allotjaments temporals ( puntuals i/o transitoris)

Situacions a valorar per la comissió.

Cobertura de despeses de manteniment/ equipament de la llar:

CONCEPTE

QUANTIES MÀXIMES

Subministraments bàsics (aigua, gas i electricitat)

900 €/any per unitat de convivència.

Alta de consum d’energia elèctrica, l’escomesa d’aigua o la contractació

del gas en l’habitatge habitual

400 €/any per unitat de convivència.

Reparacions o adaptació de l’habitatge habitual per proporcionar nivells

mínims d’habitabilitat.

800 €/any per unitat de convivència

Adquisició d’equipament bàsic de primera necessitat per l’habitatge habitual

1000 €/any per unitat de convivència.

Higiene de l’habitatge que evitin o minimitzin situacions de risc higiènic.

Situacions a valorar per la comissió.

Eliminació de barreres arquitectòniques.

s arquitectòniques. Situacions a valorar per la comissió

Situacions a valorar per la comissió.

 

4.2. Situacions de desemparament i manca de recursos de caràcter urgent:

CONCEPTE

QUANTIES MÀXIMES

Pagaments enterraments de beneficència.

1200 €

Ajudes per al trasllat en cas de circumstàncies greus.

200 €

 

4.3.Prevenció i manteniment de la salut i atenció sanitària:

CONCEPTE

QUANTIES MÀXIMES

Despeses de tractaments terapèutics

600 €/any per beneficiari.

Despeses d’odontologia

600 €/any per beneficiari.

Ajudes per l’adquisició,reparació i adaptació d’ulleres

300 €/any per beneficiari.

Ajudes per ortopèdies i pròtesis*

Situacions a valorar per la comissió.

Ajudes tècniques complementàries

Situacions a valorar per la comissió.

Ajudes per medicaments**

300 €/any per beneficiari

* Serà necessària la prescripció facultativa mèdica de la Seguretat Social. Sols podrà abonar-se el 100% del cost de la pròtesi si aquesta no es troba dintre de la Cartera Nacional de Serveis Comuns del Sistema Nacional de Salut (Reial decret 1030/2006). En cas contrari es podrà abonar com a màxim la diferencia entre la quantitat que li aboni l’IB Salut i l’import íntegre,prèvia justificació quantitat abonada per la Seg. Social.

**Serà necessària la prescripció facultativa mèdica de la seguretat social. En cap cas l’import de l’ajuda podrà ser superior a l’aportació farmacèutica que recau en el pacient conforme allò establert en el Reialdecret16/2012,de mesures urgents per garantir la sostenibilitat del Sistema Nacional de Salut.

 

4.4.Desplaçaments habituals per necessitats formatives o d’atenció sanitària:

CONCEPTE

QUANTIES MÀXIMES

Ajudes al transports empre que ells desplaçaments estiguin motivats per activitats de formació o d’actuació en el mercat de treball

100 €/mensuals per beneficiari

Desplaçaments per rebre atenció sanitària sempre i quan no estigui cobert pel sistema sanitari.

200 €/any per beneficiari

 

4.5.Necessitats bàsiques d’alimentació,higiene,roba i calçat:

CONCEPTE

QUANTIES MÀXIMES

Alimentació i necessitats bàsiques de subsistència.

Núm. membres unitat de convivència

Quantia mensual màxima

1membre

150 €

Alimentació infantil i higiene/lactància.

Per cada menor

50 €

Per cada persona adulta

30 €

Ajudes per dietes especials establertes per prescripció facultativa de la sanitat pública.

Màxim mensual per família

300 €

Màxim anual per família

1800 €

Altres necessitats bàsiques

CONCEPTE

QUANTIES MÀXIMES

Ajudes per a roba i calçat.

250 €/any per beneficiari

 

4.6.Atenció i suport a la infància:

CONCEPTE

QUANTIES MÀXIMES

Ajudes per a l’escolarització a infantil 0a3anys.

200 €/mes per beneficiari

Material escolar i llibres.

150 €/any per beneficiari

Transport escolar.

50 €/mensuals per beneficiari

Ajudes per a menjador escolar complementàries.

150 €/ mes per beneficiari amb un màxim de 1350 € a l’any

Ajudes per a activitats extra escolars i de lleure.

50 €/mes per beneficiari

Ajudes per a activitats durant el període de vacances escolars.

300 €/mes per beneficiari

 

4.7.Suport a la integració sociolaboral:

CONCEPTE

QUANTIES MÀXIMES

Ajuts individuals per a promoure la integració sociolaboral (despeses de matriculacions, inscripcions i assistència a cursos i altres polítiques actives d’ocupació),així com despeses derivades de l’adquisició de material o desplaçaments generats.

600 € a l’any per beneficiari.

 

4.8. Altres:

CONCEPTE

QUANTIES MÀXIMES

Ajudes per a l’atenció de situacions d’urgent i greu necessitat que no puguin ser ateses per cap dels conceptes contemplats en els epígrafs anteriors o per qualsevol altre tipus de prestació o ajuda.

S’ajustarà la quantia de l’ajuda a la necessitat plantejada, segons la valoració de la comissió