Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I FORMACIÓ PROFESSIONAL
Núm. 308626
Resolució de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa de 16 de juliol de 2021 per la qual s’aproven les instruccions i mesures relatives a les cafeteries dels instituts d’educació secundària, al servei escolar de menjador als centres públics no universitaris i al funcionament del programa de les escoles matineres per al curs escolar 2021-2022
Antecedents
1.Cada any acadèmic, abans de l'inici del curs escolar, la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa estableix, mitjançant una resolució, les instruccions oportunes i fixa les mesures relatives a les cafeteries dels instituts d'educació secundària; a l'organització i el funcionament del servei escolar de menjador als centres d'educació infantil, als d'educació primària, als instituts d'educació secundària i en altres centres de titularitat pública, i a les escoles matineres, en què s'especifiquen, entre d'altres, els aspectes següents:
a) El calendari del servei escolar de menjador.
b) Les orientacions bàsiques per a l'elaboració de menús i el desenvolupament d'hàbits saludables.
c) El cost màxim diari del menú del servei de menjador escolar.
d) El personal no docent encarregat de l'atenció de l'alumnat.
e) Les gratificacions per al personal docent amb funcions d'encarregat del servei escolar de menjador.
f) Les gratificacions per al personal docent que participi voluntàriament en l'atenció de l'alumnat durant el servei escolar de menjador i del programa d'escola matinera al llarg del curs.
g) Les normes sobre contractació amb empreses i convenis amb institucions.
h) La falta d'assistència.
i) El compliment dels criteris d'adjudicació del contracte i les condicions especials d'execució.
2. El funcionament d'aquests serveis queden afectats per la Resolució conjunta del conseller d'Educació i Formació Professional i de la consellera de Salut i Consum de 4 de juny de 2021 per la qual s'aproven les mesures excepcionals de prevenció, contenció, coordinació, organització i funcionament per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 per als centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears durant el curs escolar 2021-2022 (BOIB núm. 76, de 8 de juny de 2021), i per les instruccions d'organització i funcionament dels centres educatius. Per tant, les funcions, criteris, requisits i responsabilitats a complir per part de les empreses, centres educatius, AMIPAs i famílies es poden veure afectats per aquestes normes, les quals podran anar canviant segons l'evolució sanitària i els diferents escenaris prevists.
3. Els contractistes han de complir en tot moment els protocols sanitaris i les directrius que la Conselleria d'Educació i Formació Professional i la Conselleria de Salut i Consum estableixin per frenar la propagació de la COVID-19.
4. En el supòsit que hi hagi algun cas de COVID-19, l'empresa ha d'aplicar les mesures de desinfecció, segons la normativa relativa a la COVID-19.
5. Qualsevol de les modificacions dels contextos inicialment prevists (p. ex., l'establiment de diferents torns, la utilització de determinades instal·lacions fora del menjador escolar o simplement el fet de mantenir unes distàncies mínimes dins el menjador escolar) provoca una alteració de les condicions d'execució d'aquest servei.
6. Per això, les empreses adjudicatàries del servei de menjador o cafeteries, en coordinació amb els centres, si fos el cas, han d'intentar optimitzar i racionalitzar tots els recursos (facilitar les funcions d'atenció del servei al professorat, al personal laboral o als pares que, de forma temporal, excepcional i voluntària, ho vulguin fer; habilitar instal·lacions i eines fora del menjador, etc.) per poder fer complir aquestes normes, sense perjudici que en aquells casos que es justifiqui una efectiva desproporció econòmica es puguin establir mecanismes de compensació per garantir la viabilitat del servei o recórrer a la figura de la modificació del contracte prevista en l'actual article 205 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic.
7. Si, malgrat tot això, per les exigències sanitàries no fos possible garantir el servei de menjador escolar a tots els usuaris que ho sol·licitin, s'ha de prioritzar, de forma temporal i excepcional, determinat alumnat de conformitat amb la normativa pertinent.
8. En qualsevol cas, l'empresa adjudicatària del servei de menjador s'haurà d'encarregar del compliment de les mesures sanitàries durant la prestació del servei (abans, durant i després del dinar).
9. El cost màxim diari del menú del servei de menjador escolar i el preu dels productes de les cafeteries dels centres educatius, en aquells casos que ho permetin els contractes administratius, s'ha d'actualitzar tenint en compte l'IPC de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears durant l'any 2020, que ha estat del -0,4 % (menys 0,4 %).
Fonaments de dret
1. La Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (BOE núm. 340, de 30 de desembre de 2020).
2. La Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i a l'adolescència (BOE núm. 180, de 29 de juliol de 2015).
3. La Llei 11/2019, de 8 de març, de voluntariat de les Illes Balears (BOIB núm. 34, de 14 de març de 2019).
4. La Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014 (BOE núm. 272, de 9 de novembre de 2017).
5. El Reglament (UE) núm. 1169/2011 del Parlament Europeu i del Consell, de 25 d'octubre de 2011, sobre la informació alimentària facilitada al consumidor.
6. El Decret 39/2019, de 17 de maig, sobre la promoció de la dieta mediterrània en els centres educatius i sanitaris de les Illes Balears, afectat per l'Acord del Consell de Govern de 14 de juny de 2019 de correcció d'errors del Decret 39/2019, de 17 de maig, sobre la promoció de la dieta mediterrània en els centres educatius i sanitaris de les Illes Balears (BOIB núm. 80, de 15 de juny de 2019).
7. La Resolució del conseller d'Educació i Cultura de 9 de setembre de 2003 per la qual es regulen l'organització i el funcionament del servei escolar de menjador als centres públics no universitaris (BOIB núm. 131, de 18 de setembre de 2003).
8. La Resolució conjunta del conseller d'Educació i Formació Professional i de la consellera de Salut i Consum de 4 de juny de 2021 per la qual s'aproven les mesures excepcionals de prevenció, contenció, coordinació, organització i funcionament per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 per als centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears durant el curs escolar 2021-2022 (BOIB núm. 76, de 8 de juny de 2021).
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Aprovar les instruccions que figuren en l'annex 1 d'aquesta Resolució i fixar les mesures relatives a les cafeteries dels instituts d'educació secundària; a l'organització i el funcionament del servei escolar de menjador als centres d'educació infantil, als centres d'educació primària, als instituts d'educació secundària i en altres centres de titularitat pública, i al funcionament del programa d'escola matinera.
2. Publicar el model de queixa o deficiència del servei del menjador escolar, que figura en l'annex 2 d'aquesta Resolució.
3. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, les persones interessades poden interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació i Formació Professional en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb el que estableixen els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Palma,16 de juliol de 2021
La directora general de Primera Infància,
Innovació i Comunitat Educativa
Amanda Fernández Rubí
ANNEX 1
Instruccions i mesures relatives a les cafeteries dels instituts d'educació secundària, a l'organització i el funcionament del servei escolar de menjador als centres d'educació infantil, als centres d'educació primària, als instituts d'educació secundària i en altres centres de titularitat pública, i al funcionament del programa de les escoles matineres
Primer
Mesures excepcionals per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 en relació als serveis complementaris de menjador, cafeteries i escola matinera
1. Els centres han de seguir els protocols establerts en la Resolució conjunta del conseller d'Educació i Formació Professional i de la consellera de Salut i Consum de 4 de juny de 2021 per la qual s'aproven les mesures excepcionals de prevenció, contenció, coordinació, organització i funcionament per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 per als centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears per al curs 2021-2022, que afecten aquests serveis (BOIB núm. 76, de 8 de juny de 2021).
2. Pel que fa als serveis complementaris de menjador i cafeteries, s'ha de seguir el protocol que figura en l'annex 7 de la Resolució esmentada.
3. Els protocols abans esmentats continuaran vigents fins que, a conseqüència de l'evolució de la pandèmia, es modifiquin. En aquest supòsit, s'haurà d'aplicar la nova normativa.
Segon
Calendari dels serveis escolars de menjador i cafeteria i del programa d'escola matinera
El servei escolar de menjador, el servei de cafeteria i el programa d'escola matinera en centres educatius públics no universitaris es presta durant el període d'activitats lectives, el qual es fixa en la Resolució del conseller d'Educació i Formació Professional de 15 d'abril de 2021 per la qual s'estableix el calendari escolar del curs 2021-2022 per als centres docents no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 51, de 17 d'abril de 2021).
Tercer
Orientacions bàsiques per a l'elaboració dels menús
1. Les empreses o entitats que gestionen el servei de menjador escolar dels centres docents públics han de seguir, a l'hora d'elaborar els menús, les indicacions recollides en el Decret 39/2019, de 17 de maig, sobre la promoció de la dieta mediterrània en els centres educatius i sanitaris de les Illes Balears, afectat per l'Acord del Consell de Govern de 14 de juny de 2019 (BOIB núm. 80, de 15 de juny de 2019). Aquests documents estan disponibles a la pàgina web del Servei de Comunitat Educativa de la Conselleria d'Educació i Formació Professional.
2. La roda de menús escolars ha d'estar signada, aprovada i avalada per un professional amb formació acreditada, en concret, amb el grau de Nutrició Humana i Dietètica. Queden exclosos d'aquesta categoria els homeòpates i, en general, totes les disciplines relacionades amb la medicina natural.
3. La roda de menús escolars ha d'incloure informació de les substàncies o productes que causen al·lèrgies o intoleràncies, segons el Reglament (UE) núm. 1169/2011 del Parlament Europeu i del Consell, de 25 d'octubre de 2011, sobre la informació alimentària facilitada al consumidor.
4. La roda de menús ha d'estar a disposició de les famílies amb l'antelació i la forma que aprovi el consell escolar del centre.
5. El menú escolar ha de ser únic per a tots els comensals, excepte en casos excepcionals i justificats apreciats pel centre educatiu. En tot cas, l'empresa que gestioni el menjador ha d'elaborar un menú especial, del mateix preu que el normal, per als usuaris que hagin de seguir una dieta especial per causes mèdiques (diabetis, al·lèrgia a diferents aliments, intolerància al gluten, etc.), acreditades mitjançant certificat mèdic oficial. Amb relació a aquests menús especials, cal tenir en compte els aspectes següents:
a)L'empresa que gestioni el menjador queda obligada a atendre les peticions de menús especials que el centre educatiu li demani, sempre que es posi a disposició de l'empresa la documentació següent:
- El certificat mèdic oficial de l'especialista pertinent.
- El protocol d'actuació en cas d'ingesta per error.
- La fitxa del comensal, que ha de contenir, com a mínim, les dades següents:
·Nom i foto de l'alumne
·Intoleràncies / al·lèrgies / malalties metabòliques
·Observacions
·Dades de contacte
·Firma d'autorització dels pares o tutors legals
b) El centre i l'empresa de menjador han de tenir clarament identificats aquests menús mitjançant un element que els diferenciï de la resta de menús. També han d'incloure la fitxa específica amb les dades detallades més amunt.
c) Si hi ha usuaris amb intoleràncies o al·lèrgies alimentàries, el personal del centre educatiu implicat en aquest servei ha de conèixer la localització del material d'urgència, així com els protocols establerts al respecte.
d) Les empreses també han d'estar en disposició de proveir menús adaptats quan, per raons culturals, es motivi l'exclusió d'un tipus d'aliment, sempre que sigui assumible per l'empresa concessionària i el menú alternatiu cobreixi les necessitats nutricionals, o quan es necessiti, esporàdicament, una dieta de règim.
e) Els menús especials han de ser tan semblants com sigui possible als de la resta de comensals, tant pel que fa al tipus d'aliment com pel que fa a la quantitat, amb l'excepció dels ingredients o components nocius per a la salut de l'usuari.
f) En el cas dels alumnes que siguin usuaris fixos, s'ha de servir aquest menú especial de manera obligatòria. En el cas d'usuaris eventuals, només és obligatori servir-lo quan se n'informi el centre docent i l'empresa amb una antelació mínima de 48 hores.
6.Les empreses o entitats que gestionen els serveis de cafeteria dels centres docents públics han de seguir, a l'hora de seleccionar els productes que tenen a la venda, les indicacions del Decret 39/2019, de 17 de maig, sobre la promoció de la dieta mediterrània en els centres educatius i sanitaris de les Illes Balears, afectat per l'Acord del Consell de Govern de 14 de juny, de 2019 (BOIB núm. 80, de 15 de juny). Aquests documents estan disponibles a la pàgina web del Servei de Comunitat Educativa de la Conselleria d'Educació i Formació Professional.
7. Les empreses o entitats que gestionin el servei de cafeteria han d'informar, de forma clara i adequada a la normativa, de les substàncies o productes que causen al·lèrgies o intolerància, segons el Reglament (UE) núm. 1169/2011 del Parlament Europeu i del Consell, de 25 d'octubre de 2011, sobre la informació alimentària facilitada al consumidor.
Quart
Preus del servei escolar de menjador per al curs 2021-2022
1. Abans de l'inici del curs 2021-2022, el consell escolar de cada centre ha de fixar el preu diari del menú del menjador escolar que han d'abonar els usuaris.
2. Els centres on s'ha renovat el contracte amb l'empresa que ofereix el servei de menjador han de tenir en compte:
a) La revisió del preu del menú del curs anterior, d'acord amb les regles següents:
- En els contractes administratius de menjador formalitzats abans de l'any 2010, el preu del menú s'ha de revisar d'acord amb l'IPC general de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de l'any natural anterior al de l'inici del curs. Per tant, per al curs 2021-2022, els menús s'han de revisar tenint en compte una disminució del 0,4 %.
- En els contractes administratius en vigor a partir del curs escolar 2015-2016, d'acord amb l'article 103 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, no cal revisar els preus.
b) La revisió del preu d'acord amb els canvis en el nombre o en l'horari dels monitors encarregats d'atendre l'alumnat que l'empresa ha d'aportar a cada centre. En aquest supòsit, el consell escolar ha de modificar el preu establert d'acord amb l'apartat a), prèvia valoració per part de la comissió de menjador, que ha de tenir en compte, si n'és el cas, l'oferta presentada per l'empresa adjudicatària durant el procediment de licitació del contracte.
3. Als centres en què s'hagi signat un nou contracte s'ha de tenir en compte:
a) El preu diari del menú fixat en el contracte administratiu i en l'oferta presentada per l'empresa adjudicatària durant el procediment de licitació del contracte.
b) El preu dels monitors encarregats d'atendre els alumnes que l'empresa ha d'aportar al centre. S'ha de tenir en compte l'oferta presentada per l'empresa adjudicatària durant el procediment de licitació del contracte.
4. El preu diari del menú (sense incloure-hi el cost eventual del personal no docent encarregat de l'atenció dels alumnes) per al curs 2020-2021 no pot ser superior a:
- Fins a 25 comensals: 5,57 euros.
- De 26 a 50 comensals: 5,15 euros.
- Més de 50 comensals: 4,55 euros.
5. El preu del menú pot augmentar un 10 % (IVA inclòs) per als usuaris eventuals. Es consideren eventuals o no habituals els alumnes que utilitzin el servei de menjador un nombre de dies inferior al 50 % dels dies lectius en què es presta el servei.
6. El preu del menú escolar aprovat d'acord amb els apartats anteriors no es pot incrementar en cap cas. Al preu del menú escolar tampoc no es pot afegir cap quota addicional per finançar altres despeses o activitats lúdiques o professionals del centre educatiu, de l'associació de mares i pares d'alumnes ni de cap altra entitat.
7. En el cas que hi hagi alumnes amb una manca significativa d'autonomia personal, l'empresa o entitat que gestiona el servei de menjador ha d'adoptar les mesures aprovades pel consell escolar, sense que aquesta decisió pugui repercutir sobre el preu del menú escolar fixat en l'adjudicació pública i revisat d'acord amb les regles anteriors.
8. El preu dels productes de les cafeteries dels centres educatius ha de ser el que figuri en el contracte signat. En el cas dels contractes signats a partir de 2010, aquest preu és inamovible. En els contractes signats abans de 2010, els preus es podran actualitzar d'acord al que s'estipula en el contracte. Per als productes que no figurin en el contracte però que estiguin autoritzats pel consell escolar del centre, el preu ha de ser el fixat per l'acord entre el concessionari i el consell escolar.
Cinquè
Personal encarregat de l'atenció dels alumnes
1. Quan no hi hagi professors voluntaris suficients per dur a terme les tasques de cura i atenció dels alumnes durant el servei escolar de menjador, el contractista o l'entitat col·laboradora està obligat a contractar el personal necessari per dur-les a terme, sempre en el nombre proposat pel consell escolar i d'acord amb les característiques dels alumnes. En cap cas aquest nombre pot ser inferior al que s'indica en l'article 8.3 de la Resolució de 9 de setembre de 2003.
2. L'empresa contractista o entitat col·laboradora ha de lliurar un informe econòmic, dins el termini d'un mes des de la petició del consell escolar, sobre la incidència en el preu del menú de cadascun dels monitors contractats. Aquest informe s'ha d'acompanyar de tota la documentació pertinent i, en qualsevol cas, de la sol·licitada pel consell escolar que avali l'informe emès.
3. El personal no docent que desenvolupi tasques d'atenció de l'alumnat durant l'horari del servei escolar de menjador ha d'acreditar davant la direcció del centre tenir formació en higiene alimentària, el títol de coneixements de llengua catalana equivalent al nivell A2 o superior i el títol de mestre o de monitor (animador de temps lliure o equivalent, o els títols de tècnic superior en Educació Infantil, tècnic superior en Animació Sociocultural o tècnic superior en Animació d'Activitats Físiques i Esportives).
4. També es permet la figura del voluntari, en el marc de la Llei 11/2019, de 8 de març, del voluntariat de les Illes Balears (BOIB núm. 34, de 14 de març de 2019).
5. Les empreses i entitats vinculades al servei de menjador escolar tenen l'obligació d'exigir als treballadors que estiguin en contacte directe amb alumnes que aportin el certificat negatiu d'antecedents per delictes sexuals, d'acord amb la Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció de la infància i adolescència.
6. A començament de curs, les empreses han d'enviar al Servei de Comunitat Educativa una declaració responsable en què consti que tots els seus treballadors compten amb el certificat esmentat. Si es produeix qualsevol variació de les dades, ja sigui per la incorporació de nou personal o per la pèrdua de la condició d'antecedents negatius d'algun d'ells, s'ha de comunicar al Servei esmentat.
Sisè
Gratificacions per al personal docent amb funcions d'encarregat del servei escolar de menjador durant el curs 2021-2022
1. El personal docent que dugui a terme les funcions d'encarregat del servei escolar de menjador (previstes en l'article 10 i l'annex 4 de la Resolució del conseller d'Educació i Cultura de 9 de setembre de 2003) té dret, com a contraprestació d'aquesta activitat, a una gratificació extraordinària, segons el volum de gestió i nombre de comensals, que s'ha d'abonar en un únic pagament al final de cada curs escolar. Com a referència, el curs 2021-2022 les quanties d'aquestes gratificacions són:
- De 51 a 99 comensals: 8,83 € per dia.
- A partir de 100 comensals: 9,93 € per dia.
D'acord amb la Resolució abans esmentada, la figura del docent encarregat del servei de menjador no es preveu en aquells menjadors amb menys de cinquanta usuaris.
2. Les tasques d'organització, coordinació i direcció derivades del servei escolar de menjador s'han de considerar incloses en el conjunt d'obligacions i responsabilitats de l'equip directiu del centre, i no tasques afegides a les ordinàries. Per tant, llevat del cas que es facin funcions específiques d'atenció als alumnes durant l'horari del servei de menjador, no tenen un incentiu addicional o específic. El director i president del consell escolar del centre ha de supervisar el servei i n'és el responsable.
3. Per abonar aquesta gratificació, abans del 30 de juliol de 2022 la direcció del centre educatiu ha d'introduir al GESTIB les dades identificatives del personal docent que ha desenvolupat tasques d'encarregat del servei escolar de menjador durant el curs 2021-2022.
Setè
Gratificacions per al personal docent amb funcions d'atenció i cura d'alumnes en el servei escolar de menjador i el programa d'escola matinera durant el curs 2021-2022
1. Poden dur a terme, amb caràcter voluntari, les tasques d'atenció i cura d'alumnes durant el servei escolar de menjador que preveu l'article 8 de la Resolució del conseller d'Educació i Cultura de 9 de setembre de 2003 els professors del centre, sempre que no coincideixin amb la tasca docent (exclusives, torns de guàrdies extraescolars, etc.).
2. Aquests professors tenen dret a una gratificació extraordinària, que s'ha d'abonar d'una sola vegada en nòmina, segons el nombre real de dies en què s'hagi col·laborat. Per al curs 2021-2022, la quantia de la gratificació és de 7,02 € per dia.
3. La figura de docent encarregat de l'atenció de l'alumnat és incompatible amb la figura d'encarregat del servei de menjador escolar.
4. També ha de percebre la gratificació esmentada el personal docent del centre que s'encarregui, voluntàriament, de l'atenció de l'alumnat durant el temps dedicat a escola matinera. Aquesta funció és compatible amb la d'encarregat del servei de menjador o d'atenció de l'alumnat durant el servei de menjador.
5. Per abonar aquestes gratificacions, abans del 30 de juliol de 2022 la direcció del centre educatiu ha d'introduir al GESTIB les dades identificatives del personal docent que ha desenvolupat tasques d'atenció i cura de l'alumnat al servei escolar de menjador o escola matinera durant el curs 2021-2022.
Vuitè
Falta d'assistència
1. En el supòsit de falta d'assistència d'algun comensal, s'ha d'abonar a l'empresa adjudicatària l'import total de la minuta.
2. Als alumnes habituals que faltin un mínim de tres dies lectius consecutius per causa degudament justificada, se'ls retornarà l'import dels dies posteriors.
3. En el cas de vagues no imputables a l'empresa que impedeixin el funcionament normal dels centres docents, o si es produeixen fenòmens atmosfèrics naturals o circumstàncies catastròfiques que impedeixin el desenvolupament ordinari del servei, s'ha d'abonar a l'empresa el cost corresponent al personal que l'empresa ha contractat durant el període màxim d'una setmana, que es xifra en un 50 % sobre la minuta per la qual s'hagi contractat el servei.
4. Si la impossibilitat de prestar el servei és per una causa imputable a l'empresa, no se li ha d'abonar l'import del servei de menjador.
Novè
Incidències
1. Els centres educatius han de comunicar les deficiències i queixes relacionades amb el servei de menjador amb la màxima diligència i en un període no superior a deu dies mitjançant el model de l'annex 2.
2. Les deficiències comunicades pel centre s'han d'inscriure en un registre d'incidències d'aquest servei.
3. En el cas que es dugui a terme una inspecció sanitària per part de l'Administració (Conselleria de Salut i Consum, ajuntament, etc.) a les instal·lacions de cuina i menjador d'un centre, la direcció haurà de comunicar i trametre còpia de l'acta de la inspecció al Servei de Comunitat Educativa en al cas que es trobi alguna no conformitat.
Desè
Contractació del servei de menjador escolar per al curs 2021-2022
1. Per cobrir la possible responsabilitat per danys i perjudicis ocasionats, l'empresa o entitat que gestioni el menjador ha de concertar una assegurança de responsabilitat civil i per patologies de transmissió alimentària (inclosa intoxicació, infecció microbiològica, infestació parasitària, al·lèrgia o intolerància alimentària), que inclogui riscs assegurats i que cobreixi cada lot adjudicat, en relació amb el centre docent on es presta el servei de menjador escolar. En concret, l'assegurança ha de cobrir:
- L'activitat d'elaboració i subministrament de menús als menjadors escolars.
- La guarda i custòdia dels alumnes usuaris del menjador durant el dinar i els esbarjos anterior i posterior.
- Els danys corporals i materials soferts pels alumnes o per tercers a conseqüència d'un accident ocorregut durant la prestació de l'activitat assegurada.
2. El capital mínim assegurat ha de ser el que s'estableixi a cada contracte. Si no s'especifica, ha de ser de 250.000 euros per cada centre docent. La pòlissa ha de mantenir-se en vigor durant tot el termini d'execució del contracte i, per tant, l'empresa ha d'estar al corrent del pagament de les primes de l'assegurança i n'ha d'informar documentalment la direcció del centre educatiu o l'òrgan de contractació quan li ho requereixin.
3. En cap cas, l'Administració pública és responsable de la veracitat, correcció o adaptació de la documentació aportada per l'empresa quan sigui requerida en el compliment de les obligacions d'aquest apartat.
4. L'empresa o entitat que gestioni el servei de menjador ha de facilitar la inspecció i la vigilància de l'execució del contracte per part de la direcció dels centres educatius i del Departament d'Inspecció Educativa, amb la finalitat de possibilitar-ne la correcció.
5. L'empresa o entitat que gestioni el servei de menjador ha de cooperar amb la Direcció General de Salut Pública i Participació de la Conselleria de Salut i Consum i amb la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa de la Conselleria d'Educació i Formació Professional, o les entitats que aquestes designin, en la supervisió de l'equilibri dietètic i nutricional dels menús escolars, així com altres aspectes que es considerin adients, com la textura, presentació i qualitat dels productes.
Onzè
Compliment de criteris d'adjudicació del contracte
1. Les empreses adjudicatàries de menjadors i cafeteries de centres educatius públics de les Illes Balears hauran de lliurar la documentació acreditativa del compliment dels criteris d'adjudicació del contracte i de les condicions especials d'execució d'acord amb el protocol signat per la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa el 14 de juny de 2021, a requeriment de la Conselleria d'Educació i Formació Professional.
2. En el supòsit que no es lliuri la documentació en el termini requerit, o en el cas que aquesta documentació sigui deficient, incompleta, poc clara o enredada, s'iniciarà el corresponent expedient sancionador. A més a més, la Conselleria d'Educació i Formació Professional no estarà interessada en la renovació del contracte de referència ni de qualsevol altre que estigués vinculat a l'empresa afectada en relació als serveis de menjador o cafeteria dels centres educatius públics de les Illes Balears