Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MOBILITAT I HABITATGE
Núm. 300030
Ordre del Conseller de Mobilitat i Habitatge de 15 de juliol de 2021 per la qual es crea la Comissió per tramitar el Pla Especial de Desenvolupament d'Habitatge de Titularitat Pública de Can Escandell
El 6 de març de 2020 va entrar en vigor el Decret llei 3/2020, de 28 de febrer, de mesures urgents en matèria d'habitatge (BOIB núm. 28, de 5 de març de 2020), convalidat per la Resolució del Parlament de 7 d'abril de 2020 (BOIB núm. 58, de 18 d'abril de 2020).
L'article 15 d'aquesta norma, relatiu al procediment d'elaboració i aprovació dels plans especials i projectes de desenvolupament d'habitatges de titularitat pública que regulen els articles 13 i 14 del Decret llei, preveu en l'apartat segon la creació d'una comissió amb naturalesa d'òrgan col·legiat de cooperació interadministrativa per fer efectiva la coordinació entre l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i la resta d'administracions o entitats del sector públic amb competències concurrents pel que fa al pla especial o projecte previst i també a fi d'aconseguir la cohesió social descrita en l'article 12 de la Llei 5/2018, de 19 de juny, de l'habitatge de les Illes Balears.
La funció de la comissió consisteix en la coordinació interadministrativa per formular i desenvolupar els plans i projectes i l'emissió d'un dictamen amb caràcter preceptiu i no vinculant, amb relació al pla especial o projecte de desenvolupament d'habitatge de titularitat pública en el termini previst en el Decret llei, que ha de fonamentar-se en l'ordenament jurídic. Només pot contenir valoracions d'oportunitat o de conveniència quan així ho sol·liciti expressament la conselleria competent en matèria d'habitatge o quan afecti l'àmbit de les competències concurrents de les administracions que componen la comissió. Els seus acords no poden tenir efectes directes davant de tercers.
La comissió, que s'ha d'integrar en la conselleria competent en matèria d'habitatge, ha d'estar dotada d'autonomia orgànica i funcional per complir les seves finalitats, i no ha de participar en l'estructura jeràrquica de cap de les administracions que la componen.
La seu de la comissió ha d'estar en la ciutat de Palma, sens perjudici que pugui dur a terme les sessions en qualsevol altra localitat de les Illes Balears. En qualsevol cas, les relacions entre l'òrgan col·legiat i el Govern i l'Administració de la Comunitat Autònoma i la resta de membres que el formen s'han d'articular a través de la competent en matèria d'habitatge.
La creació i funcionament de la comissió no ha de comportar un increment de la despesa pública ni els seus membres han de percebre dietes per exercir les seves funcions. Tant la creació com el funcionament s'han d'atendre amb els mitjans personals, tècnics i pressupostaris de les administracions que la componen. La comissió s'extingeix automàticament en la data en què s'aprovi el pla o projecte per a la tramitació del qual es va crear.
La creació, organització, funcions i règim jurídic de la comissió s'han de determinar reglamentàriament mitjançant una ordre del conseller o consellera competent en matèria d'habitatge, d'acord amb els criteris següents determinats per la norma abans esmentada:
a) La composició ha d'obeir a criteris de competència territorial i funcional.
b) La composició ha de tenir caràcter multidisciplinari, amb representació de polítics i personal tècnic de les conselleries del Govern de les Illes Balears implicades i de les administracions les competències de les quals resultin afectades pel pla o projecte, i ha de designar-la cadascuna de les administracions representades. En la designació de les persones que formin part de la comissió s'ha de fomentar una presència equilibrada de dones i homes.
c) El nombre de representants que designi cada Administració ha de ser equivalent al nombre de representants designats per la resta d'administracions participants de la comissió.
d) Ha de ser president o presidenta de l'òrgan col·legiat el conseller o consellera competent en matèria d'habitatge i el seu vot té caràcter diriment. En cas d'absència, vacant o malaltia substitueix el president o presidenta un dels vocals representants de la conselleria competent en matèria d'habitatge.
e) Ha d'actuar com a secretari o secretària de l'òrgan col·legiat, amb veu però sense vot, un funcionari o funcionària de la conselleria competent en matèria d'habitatge, designat pel president o presidenta de l'òrgan, qui pot designar així mateix, si escau, un substitut del secretari o de la secretària per als supòsits de vacant, absència o malaltia.
f) El mateix òrgan que nomena els representants titulars ha de designar els suplents dels membres de l'òrgan col·legiat en casos d'absència, vacant o malaltia.
g) Per aprovar el dictamen i perquè aquest sigui vàlid cal la presència del president o presidenta i del secretari o secretària, o de qui legalment els substitueixi, i d'un nombre de membres que, computat el president o presidenta, i el secretari o secretària, constitueixin la majoria simple dels membres convocats a la sessió. Els acords s'han d'adoptar per majoria simple de vots de les persones assistents. En cas d'empat, decidirà el president o presidenta amb el seu vot de qualitat.
L'apartat tercer de l'article 15 estableix que, per aprovar el pla especial o projecte de desenvolupament d'habitatges de titularitat pública, la conselleria competent en matèria d'habitatge ha de traslladar la proposta d'inici del procediment a la comissió creada a aquest efecte perquè formuli el programa definitiu i estableixi la metodologia de redacció del pla o projecte en el termini d'un mes. Una vegada redactat el pla o projecte, amb la supervisió adequada de la comissió, la conselleria ha de trametre formalment aquest pla o projecte complet a la comissió perquè emeti un dictamen preceptiu i no vinculant sobre el pla o projecte complet en el termini de dos mesos comptadors des de la data en què tengui entrada tota la documentació completa del projecte en la seu de la comissió. Transcorregut el termini assenyalat per emetre el dictamen, s'ha d'entendre que és favorable.
Per tant, per tal que es puguin desenvolupar els procediments administratius per elaborar i aprovar els plans especials i projectes de desenvolupament d'habitatges de titularitat pública que es regulen en els articles 13 i 14 del Decret llei, és necessària la creació de la comissió prevista en l'apartat segon de l'article 15.
El 29 de març de 2021 es va inscriure en el Registre de convenis del Ministeri d'Afers Econòmics i Transformació Digital el conveni subscrit entre la Conselleria de Mobilitat i Habitatge del Govern de les Illes Balears i l'Entitat Pública Empresarial de Sòl, SEPES, per desenvolupar l'actuació de Can Escandell a l'empara del Decret llei 3/2020. La inscripció d'aquest conveni en el Registre de convenis i acords de l'Administració de la Comunitat Autònoma es va acordar mitjançant la Resolució de 7 d'abril de 2021.
En aquest conveni les parts han pactat la constitució de la comissió que es crea en aquesta Ordre a l'efecte de poder tramitar el procediment per elaborar i aprovar el pla especial de l'actuació de Can Escandell.
Pel que fa a les competències del conseller de Mobilitat i Habitatge, la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, disposa a la lletra b) de l'apartat segon de l'article 46, relatiu a la potestat reglamentària, que els consellers poden dictar disposicions reglamentàries en les matèries pròpies dels seus departaments quan ho autoritzi una llei i de conformitat amb la legislació bàsica.
Com s'ha esmentat, l'article 15 del Decret llei ha previst que la creació de la comissió es faci per ordre del conseller o consellera competent en matèria d'habitatge.
L'article 19 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, afirma que la creació d'òrgans col·legiats als quals se'ls atribueixin funcions d'emissió d'informes preceptius requereix una norma específica.
Es tracta d'una norma organitzativa del Govern de les Illes Balears de creació d'una comissió que quedarà adscrita a la Conselleria de Mobilitat i Habitatge, com preveu el Decret llei esmentat.
D'altra banda, pel que fa a la comissió que es crea, i atès es tracta d'un òrgan col·legiat, s'han de respectar les disposicions dels articles 17 a 19 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com les dels articles 15 a 18 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, sens perjudici que la comissió pugui aprovar les seves normes de funcionament.
En l'elaboració d'aquesta Ordre s'ha respectat el principi de necessitat, atesa l'obligatorietat legal de creació de la comissió per poder elaborar i aprovar els plans i projectes d'habitatges de titularitat pública que preveu el Decret llei 3/2020; els principis d'eficàcia i proporcionalitat, perquè crea i configura una comissió que s'ajusta a un format adequat a les seves finalitats; el principi de seguretat jurídica, atès que es respecten els mandats legals respecte de la creació d'òrgans col·legiats i s'ha seguit el procediment d'elaboració normativa estipulat; el principi de transparència perquè s'han seguit els mandats legals en aquest sentit i es configura una comissió amb participació de les administracions amb competències concurrents que participaran en l'elaboració i aprovació del pla; i els d'eficiència, qualitat i simplificació, ja que, pel que s'ha exposat, es configura una comissió amb una composició adequada a les seves finalitats i inserida en l'Administració de la Comunitat Autònoma.
Per tot això, i havent observat els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència, eficiència, qualitat i simplificació, dict la següent
Ordre
Article 1
Creació de la Comissió i durada
1. En desplegament de l'article 15 del Decret llei 3/2020, de 28 de febrer, de mesures urgents en matèria d'habitatge, es crea la Comissió de Coordinació Interadministrativa entre l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, l'empresa pública adscrita al Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana SEPES, Entitat Pública Empresarial de Sòl, el Consell Insular d'Eivissa i l'Ajuntament d'Eivissa, per tramitar el procediment d'elaboració i aprovació del Pla Especial de Desenvolupament d'Habitatge de Titularitat Pública per a l'actuació pública a Can Escandell (Eivissa).
2. La Comissió s'extingeix automàticament en la data en què s'aprovi el projecte per a la tramitació del qual es crea.
Article 2
Finalitat
1. La seva finalitat és fer efectiva la coordinació interadministrativa entre les administracions amb competències concurrents en la forma que descriu l'article 15 del Decret llei 3/2020 i també aconseguir la cohesió social que estableix l'article 12 de la Llei 5/2018, de 19 de juny, de l'habitatge de les Illes Balears.
2. Als efectes que preveu l'apartat anterior la Comissió ha de dur a terme les actuacions següents:
— Formular el programa definitiu i l'establiment de la metodologia de redacció del pla en el termini d'un mes comptador des que rebi el trasllat de l'inici del procediment de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge.
— Supervisar la redacció del pla que formuli el promotor.
— Emetre un dictamen preceptiu i no vinculant sobre el Pla de Desenvolupament d'Habitatge de Titularitat Pública complet en el termini de dos mesos comptadors des de la data en què tengui entrada tota la documentació completa del projecte en la seu de la Comissió, procedent de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge. Aquest dictamen ha de fonamentar-se en l'ordenament jurídic i només pot contenir valoracions d'oportunitat o de conveniència quan així ho sol·liciti expressament la Conselleria o quan afecti l'àmbit de les competències concurrents de les administracions que componen la Comissió. Transcorregut el termini assenyalat per emetre el dictamen, s'ha d'entendre que és favorable.
Article 3
Adscripció
La Comissió s'adscriu a la Conselleria de Mobilitat i Habitatge, i la seu es correspon amb la de la Conselleria, sens perjudici que es puguin dur a terme sessions per via telemàtica o electrònica, o en altres localitats de les Illes Balears quan així ho decideixi el president.
Article 4
Composició
1. La Comissió està integrada per setze vocals, quatre en representació del Govern de les Illes Balears; quatre en representació de SEPES, Entitat Pública Empresarial de Sòl; quatre en representació del Consell Insular d'Eivissa i quatre en representació de l'Ajuntament d'Eivissa.
2. En tot cas és vocal, en representació del Govern de les Illes Balears, el conseller de Mobilitat i Habitatge.
L'Entitat Pública Empresarial de Sòl, SEPES, i cadascuna de les administracions representades ha de designar la resta dels vocals que formin part de la Comissió, com també els suplents dels membres en casos d'absència, vacant o malaltia, d'acord amb els criteris que preveu aquest article, entre els càrrecs polítics i el personal tècnic de cada entitat o Administració de conformitat amb els criteris següents:
— Els consellers de Mobilitat i Habitatge i de Medi Ambient i Territori han de designar d'entre els seus càrrecs polítics i personal tècnic els tres representants restants del Govern de les Illes Balears. Hi ha d'haver representació en tot cas de les direccions generals d'Habitatge i Arquitectura i de Recursos Hídrics.
— Els representants de l'Entitat Pública Empresarial de Sòl, SEPES, han de tenir competències funcionals per col·laborar amb les funcions que té encomanades la Comissió.
— Els representants del Consell Insular d'Eivissa han de tenir competències funcionals en matèria d'ordenació del territori i urbanisme, amb representació en tot cas del personal tècnic i jurídic competent en matèria de planejament urbanístic.
— Els representants de l'Ajuntament d'Eivissa han de tenir competències en matèria d'urbanisme, amb representació en tot cas del personal tècnic i jurídic competent en matèria de planejament urbanístic.
— En les designacions s'ha de fomentar una presència equilibrada de dones i homes.
3. El mandat dels membres de la Comissió té la durada d'aquesta. No obstant això, el cessament dels membres pot tenir lloc per alguna de les causes següents:
— Resolució del president a proposta de les administracions que els designaren.
— Renúncia expressa acceptada pel president.
— Incapacitat declarada per sentència ferma.
— Condemna per delicte dolós en virtut de sentència ferma.
— Incompatibilitat sobrevinguda.
— Inassistència reiterada i injustificada a les sessions, amb audiència prèvia.
Article 5
President i secretari
1. El president de la Comissió és el conseller de Mobilitat i Habitatge i el seu vot té caràcter diriment. En cas d'absència, vacant o malaltia substitueix el president un o una dels vocals representants de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge.
2. Ha d'actuar com a secretari o secretària de la Comissió, amb veu però sense vot, un funcionari o funcionària de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge, designat pel president de l'òrgan, qui pot designar així mateix, si escau, un substitut del secretari o de la secretària per als supòsits de vacant, absència o malaltia.
Article 6
Normes de funcionament
1. Les normes de funcionament de la Comissió són les que es preveuen respecte dels òrgans col·legiats en la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, sens perjudici que la Comissió pugui determinar normes pròpies de funcionament, i s'han de respectar en tot cas les normes que s'estableixen en aquesta Ordre.
2. La constitució vàlida de la Comissió requereix l'assistència del president i del secretari o secretària, o de qui legalment els substitueixi, i d'un nombre de membres que, computat el president, i el secretari o secretària, o els seus suplents constitueixin la meitat, al menys, dels membres de la Comissió.
El President podrà considerar vàlidament constituït l'òrgan, a l'efecte de celebració de sessió, si assisteixen els representants de les Administracions Públiques i de SEPES als quals s'hagi atribuït la condició de portaveus.
Quan estiguessin reunits, de manera presencial o a distància, el Secretari i tots els membres de l'òrgan col·legiat, o en el seu cas les persones que els supleixin, aquests podran constituir-se vàlidament com a òrgan col·legiat per a la celebració de sessions, deliberacions i adopció d'acords sense necessitat de convocatòria prèvia quan així ho decideixin tots els seus membres.
3. Així mateix, es pot convidar a les sessions experts en les matèries que es tractin, per tal d'assessorar la Comissió, a proposta del president, i que podran assistir a les sessions amb veu però sense vot.
4. Els acords s'han d'adoptar per majoria simple de vots de les persones assistents. En cas d'empat, decideix el president amb el seu vot de qualitat.
5. Les relacions entre l'òrgan col·legiat i el Govern i l'Administració de la Comunitat Autònoma i la resta de membres que el componen s'han d'articular a través de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge.
6. La Comissió constituirá un comitè executiu integrat per vuit vocals; dos en representació del Govern de les Illes Balears; dos en representació de SEPES, Entitat Pública Empresarial de Sòl; dos en representació del Consell Insular d'Eivissa i dos en representació de l'Ajuntament d'Eivissa. Els vocals d'aquest comitè executiu seran designats per les administracions o ens representats. La funció del comitè executiu serà resoldre les qüestions que vagin sorgint en la tramitació del Pla Especial i gestionar totes les tasques que li encomani la Comissió, donant compte en tot cas a la Comissió de Coordinació.
Article 7
Règim d'indemnitzacions
1. La creació i el funcionament de la Comissió s'han d'atendre amb els mitjans personals, tècnics i pressupostaris de les administracions que la componen i no comporten un increment de la despesa pública.
2. Els membres de la Comissió no han de percebre dietes per exercir les seves funcions i el fet d'assistir a les sessions no dona dret a les indemnitzacions per assistència a òrgans col·legiats de l'Administració de la Comunitat Autònoma.
Disposició final única
Entrada en vigor
Aquesta Ordre entra en vigor l'endemà de publicar-se en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 15 de juliol de 2021
El conseller de Mobilitat i Habitatge
Josep Marí i Ribas