Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR D'EIVISSA
Núm. 278642
Acord del consell executiu del Consell Insular d’Eivissa de 18 de juny de 2021 pel qual s’aprova el pla d’actuació “Pla d'inspecció a empreses, activitats i establiments turístics, corresponent al període 2021-2023”
A la reunió ordinària de data 18 de juny de 2021 del Consell Executiu del Consell Insular d’Eivissa, s’ha aprovat la següent proposta:
“(...)
6. Proposta del vicepresident 1r i conseller executiu del Departament de Gestió del Territori, Infraestructures Viàries, Ordenació Turística i Lluita contra l’Intrusisme, per a l’aprovació del pla d’actuació "Pla d’inspecció a empreses, activitats i establiments turístics, corresponent al període 2021-2023". Exp. 2021/00012251G
Havent-se presentat una proposta del tenor següent:
Assumpte: Proposta d’aprovació del pla d’actuació “Pla d'inspecció a empreses, activitats i establiments turístics, corresponent al període 2021-2023”
L’article 70 de l’Estatut d’Autonomia de les Illes Balears determina com a competències pròpies dels consells insulars la informació turística, l’ordenació i la promoció turística. L’apartat tercer d’aquest precepte estableix que corresponen als consells insulars de Mallorca, de Menorca, d’Eivissa i de Formentera, en relació amb el seu propi àmbit territorial, les competències d’inspecció i la sanció en matèria de turisme en els termes establerts en la Llei 8/2012, de 19 de juliol del turisme de les Illes Balears.
La Llei 8/2012, de 19 de juliol del turisme de les Illes Balears, reserva el seu Títol V a la Inspecció Turística, que estableix les funcions de control del compliment de la normativa turística aplicable, especialment en la persecució de les activitats clandestines i l’oferta il·legal, la verificació dels fets causants de reclamacions i denúncies que puguin ser constitutius d’infracció de la normativa turística, la constatació de l'existència d'infraestructures i la dotació dels serveis exigits per la legislació turística, l'assessorament a les empreses turístiques sobre el compliment i l'aplicació de la normativa vigent i l'emissió d'informes en matèria de la seva competència.
Per al disseny i execució d'un pla d'inspecció turística, on hi ha que observar el compliment de les funcions legalment encomanades i la coordinació de les activitats de la inspecció de turisme, resulta necessari establir una continuïtat temporal en les actuacions iniciades i en el seu seguiment. En aquest sentit, la inspecció de turisme es configura com l'instrument administratiu destinat a garantir el compliment dels objectius marcats per la normativa turística des d’una doble vessant: d’una banda, quant al suport i assessorament al sector i, d’altra, quant a la disciplina administrativa per a la protecció dels drets tant de les empreses prestadores dels serveis turístics, com de les persones usuàries.
En conseqüència, amb independència d'aquelles situacions especials o sobrevingudes que necessitin actuacions concretes diferents de les contemplades en aquest pla, el Pla d'Inspecció Turística ve a configurar el marc bàsic de l'actuació inspectora per al compliment periòdic dels objectius fixats per la Direcció Insular de Lluita contra l’intrusisme.
De conformitat al que estableix l’article 74.1.a del Reglament Orgànic del Consell d’Eivissa és competència de la Directora Insular de Lluita contra l’intrusisme impulsar, dirigir i supervisar totes les actuacions que formen part de la gestió ordinària de l'àrea d'activitat pròpia de l'òrgan, proposant al conseller executiu del Departament de Gestió del Territori, Infraestructures Viàries, Ordenació Turística i Lluita contra l’intrusisme els projectes necessaris, a fi d'assumir els objectius del departament fixats pel conseller.
Atès l’informe jurídic favorable del cap de secció d’Ordenació Turística i atesa la proposta de la Directora Insular de Lluita contra l’intrusisme, el conseller executiu del Departament de Gestió del Territori, Infraestructures Viàries, Ordenació Turística i Lluita contra l’intrusisme eleva al Consell Executiu la següent PROPOSTA:
Primer. Aprovar el pla d’actuació “Pla d'inspecció a empreses, activitats i establiments turístics, corresponent al període 2021-2023”, que s'inclou com a annex, la vigència del qual serà fins al 31 de desembre de 2023.
Segon. Fixar els objectius i els programes per al desenvolupament del Pla d'inspecció a empreses, activitats i establiments turístics, corresponent al període 2021-2023:
La planificació i programació de les actuacions s'efectuaran, amb caràcter general, mitjançant la identificació de les accions, la definició d'objectius específics, la concreció dels procediments, l'estimació de la seva durada, així com la determinació dels terminis d'execució, que permetin mesurar el grau de compliment dels objectius previstos, les actuacions inspectores realitzades i la valoració dels programes establerts en el Pla.
Tercer. El desenvolupament i execució del Pla d'inspecció a empreses, activitats i establiments turístics es durà a terme per la directora insular de Lluita contra l’intrusisme, que podrà dictar quantes instruccions estimi precises per al seu desenvolupament, concreció i coordinació.
Quart. Publicar el Pla d'inspecció a empreses, activitats i establiments turístics corresponent al període 2021-2023 en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Eivissa, 2 de juliol de 2021
El cap de secció d’Ordenació Turística
Mariano Yepes Tur
ANNEX
PLA D'INSPECCIÓ A EMPRESES, ACTIVITATS I ESTABLIMENTS TURÍSTICS 2021-2023
Descripció
El Pla d'Inspecció Turística es configura com l'instrument de planificació durant el termini previst de l'activitat de la Inspecció en matèria turística.
Aquest Pla d'Inspecció Turística s'articula sobre els objectius i els programes específics a desenvolupar durant el període 2021-2023 per la Inspecció de Turisme del Consell d’Eivissa, en compliment de les funcions assignades per la Llei 8/2012, de 19 de juliol, del turisme de les Illes Balears.
Objectius
Amb el present Pla d'Inspecció Turística es proposa la consecució dels següents objectius:
1. Supervisar, controlar i verificar el compliment de la normativa turística i el correcte funcionament, en atenció a les directrius que s’estableixen, de totes les activitats i serveis turístics que és contemplen a la Llei 8/2012, de 19 de juliol, del turisme de les Illes Balears.
2. Procedir a la detecció de la prestació de serveis turístics clandestins, posant el focus exclusivament en el lloguer turístic a edificis plurifamiliars, així com en empreses que desenvolupen activitats d’intermediació turística i/o comercialitzadores d'estades turístiques en edificis plurifamiliars sense estar inscrites en el Registre d’empreses, activitats i establiments turístics de l’illa d’Eivissa.
3. Actuar contra la mala praxis en el desenvolupament de les activitats i serveis turístics per tal de garantir un mínim de qualitat turística, requerint a aquelles persones físiques o jurídiques per que restableixin el bon funcionament de la seva activitat.
4. Garantir el respecte als drets de les persones usuàries dels serveis turístics.
5. Informar i assessorar a les persones responsables dels serveis turístics de l'exercici dels seus drets i del compliment de les seves obligacions.
Dins d’aquestos objectius i per assolir els mateixos, s’estableix que:
a. Serà element prioritari i pràcticament exclusiu l’atenció a la oferta clandestina, fent recerca a travès dels canals d’oferta turística que conceptua l’article 3 de la Llei 8/2012, de 19 de juliol, del turisme de les Illes Balears, sent l’objectiu principal la lluita contra l’oferta d’allotjament no reglada com és el cas de l’oferta a pisos residencials que es comercialitzen com opció d’allotjament per a turistes.
b. Resultarà essencial la col·laboració amb altres administracions i entitats per optimitzar recursos i millorar l’efectivitat de les actuacions.
Programes
Aquest Pla estableix diversos programes que marquen les actuacions en cada una de les activitats turístiques contemplades.
Aquestos programes es faran efectius per part de la inspecció i mensualment computaran el grau d’assoliments d’aquestos programes.
Programa 1: Verificació immediata del compliment de la normativa turística en empreses que ofereixin lloguer turístic a edificis plurifamiliars, així com en empreses que desenvolupen activitats d’intermediació turística i/o comercialitzadores d'estades turístiques en edificis plurifamiliars sense estar inscrites en el Registre d’empreses, activitats i establiments turístics de l’illa d’Eivissa.
A priori, el número d’actuacions anual queda limitat a les establertes en el quadre d’actuacions inspectores d’aquest pla. En cas que aquest número hagi d’incrementar-se es farà en detriment del número d’actucions previstes en el quadre anual per a la resta de programes. No obstant això, per a l’any 2021 es mantendran les actuacions previstes al programa 5.
Per a l’organització dels serveis d’inspecció es proposen les següents instruccions pel compliment de l’objectiu d’aquest programa:
Un inspector atendrà amb caràcter immediat les queixes diàries que es presentin a la Direcció Insular de Lluita contra l’intrusisme a travès del registre general d’entrada o a travès del formulari de denuncia que es troba a la web www.conselldeivissa.es.
En atenció a la plantilla d’inspecció disponible i allò que estableix el Pacte de condicions per al personal funcionari del Consell Insular d’Eivissa, perque resulti possible aixecar l’acta d’inspecció el mateix dia serà necessari que la queixa inclougui les següents dades:
- Publicitat del pis denunciat oferint el lloguer turístic en la modalitat d’estades turístiques i quedi palesa la seva localització
- La propietària del pis haurà de ser també la comercialitzadora o tenir identificades tant a la propietària com a la comercialitzadora del pis.
Si aquesta informació ha estat rebuda abans de les 12:00 h i el personal administratiu de la Direcció Insular de Lluita contra l’intrusisme ha obert l’expedient de diligències prèvies, el remetrà abans de l’esmentada hora a l’inspector de guàrdia, que aquell mateix dia es desplaçarà a l’adreça denunciada per verificar les dades facilitades a la queixa/denúncia. En cas contrari, es passarà a la seva tramitació ordinària (programa 2).
En el cas que la informació sigui incompleta, es passarà a la seva tramitació ordinària (programa 2), perque aquella sigui requerida.
A criteri de l’inspector actuant, la queixa o denúncia podrà ser tramitada ordinàriament en els següents casos:
- Que hi hagi obert un expedient sobre el mateix immoble i resulti necessari estudiar els antecedents del cas.
- Que per a la comprovació dels fets resulti necessària l’assistència d’un altre inspector i/o de les Forces i Cosos de seguretat i no hi hagi disponibilitat immediata d’efectius.
Practicades aquestes diligències prèvies, i no concorrin les circumstàncies objectives que justifiquin la iniciació del procediment sancionador, en el termini de 3 mesos que estableix l’article 21.3 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administratius públiques, s’acordarà l’arxivament de les actuacions.
En el cas que les actuacions practicades permetin aixecar un acta d’infracció, l’informe de conclusió d’aquestes actuacions inspectores haurà de ser emès abans del termini d’un any des de la data de presentació de la queixa o denúncia en el registre d’entrada, per així evitar la prescripció d’una eventual infracció lleu.
Programa 2: Supervisió, control i verificació ordinària del compliment de la normativa turística en empreses que ofereixin lloguer turístic a edificis plurifamiliars, així com en empreses que desenvolupen activitats d’intermediació turística i/o comercialitzadores d'estades turístiques en edificis plurifamiliars sense estar inscrites en el Registre d’empreses, activitats i establiments turístics de l’illa d’Eivissa.
Actuació inspectora:
Visites d'inspecció a empreses que ofereixin lloguer turístic a edificis plurifamiliars, així com en empreses que desenvolupen activitats d’intermediació turística i/o comercialitzadores d'estades turístiques en edificis plurifamiliars sense estar inscrites en el Registre d’empreses, activitats i establiments turístics de l’illa d’Eivissa, després de la seva detecció mitjançant la comprovació de la informació obtinguda fonamentalment a través d'internet, així com en qualsevol altre mitjà de difusió que els serveis d'inspecció tenguin al seu abast.
També s'inclouen en aquest programa les queixes presentades per les persones usuàries de serveis turístics, així com les queixes que no han pogut ser ateses dins del programa 1 i les denúncies presentades per altres administracions que, després d'analitzar i determinar la seva possible comprovació material in situ, poguessin constituir vulneració de la normativa turística vigent.
El número de visites anual queda limitat a les establertes en el quadre d’actuacions inspectores d’aquest pla.
Programa 3: Supervisió, control i verificació ordinària del compliment de la normativa turística a la resta d’empreses que ofereixin serveis turístics sense estar inscrites en el Registre d’empreses, activitats i establiments turístics de l’illa d’Eivissa.
El número de visites anual queda limitat a les establertes en el quadre d’actuacions inspectores d’aquest pla.
Programa 4: Inspecció i comprovació posterior a la presentació de la DRIAT o comunicació prèvia per verificar l’adequació dels establiments i les activitats turístiques a les dades declarades.
El número de visites anual queda limitat a les establertes en el quadre d’actuacions inspectores d’aquest pla.
Es prioritzaran dins cada any les DRIAT corresponents a estades turístiques en les quals l’inspector consideri necessari verificar la tipologia edificatòria de l’habitatge.
Àmbit d'actuació: Persones físiques o jurídiques que hagin presentat la declaració responsable d’inici de l’activitat turística o la comunicació prèvia de modificació de dades per a la realització de qualsevol activitat turística que exigeixi la seva inscripció en el Registre insular d’empreses, activitats i establiments turístics d’Eivissa. La verificació de la informació proporcionada comportarà, si n’és el cas, la seva comunicació a l’autoritat competent per que efectuï les corresponents actuacions.
Programa 5: Actuacions de comprovació del compliment de les mesures excepcionals de prevenció del contagi de la COVID-19
Actuació inspectora:
Supervisió, control i verificació ordinària del compliment de les mesures excepcionals de prevenció del contagi de la COVID-19 aprovades pel Consell de Govern de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aplicables als establiments turístics, especialment als establiments d’allotjament turístic (establiments hotelers i apartaments turístics) de l’illa d’Eivissa.
Mesures provisionals
A cada acord d’iniciació d’un procediment sancionador, o abans en els casos d’urgència, el conseller executiu ordenarà, si n’és el cas, les mesures provisionals previstes a l’article 114 de la Llei 8/2012, de 19 de juliol, del turisme de les Illes Balears, que resultin necessàries per protegir els interessos de les persones usuàries dels serveis turístics.
En els termes de l’article 56 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, per poder adoptar aquestes mesures, prèviament els inspectors de turisme hauran de fer constar en el seu informe algun o alguns dels següents elements:
- Motius d’urgència que facin necessari assegurar l’eficàcia de la resolució
- La concorrència d’interessos que hagin de ser protegits provisionalment:
- Es constatin circunstàncies greus que afectin a la seguretat de les persones o béns o als interesos econòmics de les persones usuàries dels serveis turístics.
- Que l’escriptura de divisió horitzontal o títol constitutiu de la finca o els estatuts de la comunitat de propietaris prohibeixin el lloguer turístic.
- Que el propietari o el llogueter no constin empadronats a l’immoble investigat.
- Que les persones usuàries allotjades no compleixin els usos de convivència i d’ordre públic i/o les normes de règim interior de la comunitat de propietaris on l’immoble es trobi ubicat.
En el cas que s’ordenin mesures provisionals, a continuació els serveis jurídics del Consell Insular d’Eivissa sol·licitaran autorització judicial per poder executar-les.
Quadre d'empreses, activitats i establiments objecte del pla
S'estableix com objectiu, en quant al nombre d'actuacions, les següents dades distribuïdes per programes:
Programes |
Núm. d’actuacions inspectores (*) per any (en percentatge) |
Programa 1 |
48% (150) |
Programa 2 |
39% (120) |
Programa 3 |
5% (15) |
Programa 4 |
5% (15) |
Programa 5 |
3% (10) |
Total anual |
310 |
(*) Cada actuació inspectora haurà de ser documentada en un informe i/o acta, segons correspongui.
(...)"
El Consell Executiu fa seua la proposta, i l’aprova per unanimitat dels seus membres (8).
(...)"