Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS
Núm. 60598
Resolució de la Presidència de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials (IMAS) de dia 12 de febrer de 2021, relatiu a l’adjudicació de la concertació del servei d’intervenció familiar en el domicili
Antecedents
1. En data 16 de novembre de 2020, el president de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (IMAS) va aprovar l'expedient de convocatòria per procediment d'urgència de la concertació del servei d'intervenció familiar en el domicili (BOIB núm. 199, de 24 de novembre de 2020).
2. Amb aquesta resolució es va autoritzar la despesa dimanant d'aquest expedient per l'import total màxim de 830.152,80.-€ (IVA exempt) amb càrrec a la partida pressupostària 20.23135.22709 del pressupost de despesa de l'IMAS.
3. La convocatòria es va publicar en el BOIB núm. 199, de 24 de novembre de 2020, i una vegada finalitzat el termini de presentació de sol·licituds únicament ha presentat sol·licitud, per a la concertació del servei d'intervenció familiar en el domicili, l'entitat GRUPO DE EDUCADORES DE CALLE Y TRABAJO CON MENORES (en endavant GREC).
4. La Comissió Avaluadora es va reunir els diez 12 i 18 de gener de 2021, acordant, després del pertinent tràmit d'esmenes, admetre a l'entitat GREC i presentar l'informe proposta per a la concessió de la concertació del servei d'intervenció familiar en el domicili.
5. Per part del Servei d'Autoritzacions, Registre i Inspecció de Centres i Serveis Socials, en data 29 de gener de 2021, s'informa favorablement sobre els serveis autoritzats i vigents de l'entitat sol·licitant, així com de la inexistència d'expedient sancionador en matèria de serveis socials per infraccions de les que consten en els articles 128 i 129 de la Llei 4/2009, de Serveis Socials de les Illes Balears durant els darrers 24 mesos.
6. El 3 de febrer de 2021, va ser signat l'informe proposta de resolució, de data 29 de gener de 2021, emès pel cap del Servei d'Infància i Família amb el vist i plau de la directora insular de Menors i Família, segons el qual es proposa que el president de l'IMAS resolgui l'adjudicació de 90 places de la concertació del servei d'intervenció familiar en el domicili, per un període d'un any, podent-se ampliar i renovar sempre i quan les entitats, en aquest període, hagin obtingut l'acreditació del servei corresponent o subsisteixin les necessitats que n'hagin motivat la seva formalització, d'acord amb l'establert a la Llei 12/2018, a favor de l'única entitat sol·licitant i admesa, GREC.
7. El Servei Juridicoadministratiu ha elaborat el pertinent model d'acord d'acció concertada mitjançant el que es formalitzaran les col·laboracions per a la prestació del servei d'intervenció familiar en el domicili, objecte d'aquesta concertació, d'acord amb l'article 5.4 de la Llei 12/2018, de 22 de novembre de 2018.
8. Per la Direcció Insular d'Infància i Família s'ha aportat el model d'Avaluació i Seguiment del servei d'intervenció familiar en el domicili, per a la seva aprovació, de conformitat amb l'article 10.1 de la Llei 12/2018, de 22 de novembre de 2018.
Consideracions jurídiques
1. La Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, en especial el seu article 70.8 que estableix que el Consell de Mallorca exerceix les competències pròpies en matèria de tutela, guarda, acolliment familiar i adopció.
2. La Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i dels drets de la infància i adolescència de les Illes Balears (BOIB núm. 26 de 28 de febrer de 2019), regula a l'article 73 les competències dels Consells Insulars.
3. La Llei 8/1997, de 18 de desembre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de tutela, acolliment i adopció de menors.
4. L'Institut Mallorquí d'Afers Socials, com a organisme autònom creat pel Consell de Mallorca, adscrit al Departament de Drets Socials del Consell de Mallorca, és l'organisme que exerceix les competències atribuïdes per qualsevol títol al Consell de Mallorca en matèria de serveis socials i menors, de conformitat a l'article 2 dels Estatuts de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019) aprovat per acord del Ple del Consell de Mallorca de data 11 d'abril de 2019.
5. D'acord amb el títol IV de la Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i dels drets de la infància i adolescència de les Illes Balears es regula el conjunt de mesures i actuacions de prevenció, detecció, intervenció i reparació de situacions de risc, de desemparament i de conductes inadaptades o problemes de conducta en què l'infant o l'adolescent o, si n'és el cas, el concebut es pot trobar, tendents a garantir-ne el ple desenvolupament i autonomia personal, així com la integració familiar i social, i promoure'n la inserció en un context social i familiar normalitzat, amb la prevalença, en tot cas, de l'interès superior de la persona menor d'edat.
6. La Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, de protecció jurídica del menor (reformada per la Llei orgànica 8/2015, de 22 de juliol i Llei 26/2015, de 28 de juliol, de reforma del sistema de protecció de la infància i la adolescència).
7. La Llei 9/2017, 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, per la qual es transposen les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, en el seu article 11.6 estableix que: «Queda exclosa de la present Llei la prestació de serveis socials per entitats privades, sempre que aquesta es realitzi sense necessitat de celebrar contractes públics, a través, entre altres mitjans, del simple finançament d'aquests serveis o la concessió de llicències o autoritzacions a totes les entitats que compleixin les condicions prèviament fixades pel poder adjudicador, sense límits ni quotes, i que aquest sistema garanteixi una publicitat suficient i s'ajusti als principis de transparència i no discriminació».
8. El Decret 46/1997, de 21 de març, pel qual s'ordena, en l'àmbit territorial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, l'establiment i la regulació dels requisits per a l'acreditació i habilitació de les entitats col·laboradores de l'Administració en matèria de guarda de menors i integració familiar que preveu un procediment específic de concertació amb aquestes entitats. Aquest Decret es va veure parcialment afectat per l'entrada en vigor de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears que estableix un règim incompatible amb l'anterior ampliant el concepte d'entitats col·laboradores o d'iniciativa privada a les entitats mercantils.
9. La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, preveu al seu article 3, entre d'altres, objectius que han de guiar l'actuació de les administracions públiques, els següents:
Millorar la qualitat de vida i promoure la normalització, la participació i la integració social, política, econòmica, laboral, cultural i educativa i de salut de totes les persones.
Prevenir i atendre les situacions de vulnerabilitat de les persones i dels grups en situació d'exclusió social.
Per altra banda, l'article 6.e) recull que les persones amb prioritat d'atenció des del serveis socials, entre d'altres, són les que es troben en situació de vulnerabilitat, risc o desemparament per a la gent gran, infants i adolescents.
10. L'article 37.k) de la mateixa Llei 4/2009 estableix que correspon als Consells Insulars “concertar la gestió de serveis socials, en el seu àmbit territorial, amb entitats públiques o privades,...”. A l'article 89.1 es disposa que “les administracions públiques de les Illes Balears, en l'àmbit de les seves competències, poden organitzar la prestació dels serveis del Catàleg de Prestacions i Serveis Socials de les Illes Balears a través de les fórmules següents: gestió directa, règim de concert previst en aquesta Llei, gestió indirecta en el marc de la normativa de contractació de les administracions públiques i convenis amb entitats sense ànim de lucre”.
11. La Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 146 de 22 de novembre de 2018), regula al Capítol I el «Règim de col·laboració privada en la gestió de serveis socials per a les persones mitjançant l'acció concertada» (en endavant Llei 12/2018).
12. Segons l'article 2.1 de la Llei 12/2018, les administracions competents de les Illes Balears, per complementar el sistema públic i garantir una adequada equitat i qualitat de les prestacions incloses en la cartera de serveis o del servei d'orientació professional, poden encarregar la prestació d'aquests serveis de la seva competència, mitjançant el sistema d'acció concertada, a entitats sense ànim de lucre del tercer sector social, tal com es defineixen en els articles 3 i 4 de la Llei 3/2018, de 29 de maig, del Tercer Sector d'Acció Social, o, si escau, a entitats privades, preferentment del tercer sector social, quan existeixin anàlogues condicions d'eficàcia, qualitat i costs, d'acord amb els requisits que estableix aquesta llei i amb respecte als principis de publicitat, transparència i no-discriminació. A més, d'acord amb l'establert a l'article 2.2 de la Llei 12/2018, s'entén per règim d'acció concertada la prestació per tercers de serveis socials inclosos en la cartera de serveis socials i del servei d'orientació professional recollit en la cartera comuna del Sistema Nacional d'Ocupació, el finançament, l'accés i el control administratiu dels quals són públics.
13. El Decret 48/2017, de 27 d'octubre, (BOIB núm. 132, de 28 d'octubre de 2017) pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials (en endavant Decret 48/2017), la vigència del qual s'ha vist parcialment afectada per la Llei 12/2018 i, en conseqüència, resta en vigor en tot allò que no contradigui ni s'oposi al que disposa aquesta llei.
14. La disposició addicional segona del Decret 48/2017 de 27 d'octubre, disposa que el «El règim de concert regulat en aquest Decret s'estableix com a diferenciat de la modalitat contractual de concert que regula el Text refós de la Llei de contractes del sector públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, i, per tant, està exclòs de l'àmbit d'aplicació d'aquest Text refós».
15. La disposició final primera de la Llei 12/2018 d'excepcions al requisit de l'acreditació determina que «per motius d'urgència o quan es tracti de serveis d'implantació recent, sempre que no es puguin satisfer les necessitats de la població amb altres serveis idonis, l'administració, amb l'acreditació prèvia d'aquestes circumstàncies, pot subscriure acords d'acció concertada amb les entitats d'iniciativa privada que tenguin autoritzats els serveis. Aquests concerts s'han de subscriure per un any i es poden ampliar i renovar si, en aquest període, els serveis obtenen l'acreditació o si subsisteixen les necessitats que n'hagin motivat la formalització».
16. La disposició transitòria primera del Decret 48/2017 fixa el «Procediment d'urgència» per a la concertació.
17. La Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social (BOIB núm. 67, de 31 de maig de 2018) regula al seu article 3 i 4 les entitats que tenen la consideració d'entitats del tercer sector d'acció social.
18. L'article 14 de la Llei 14/2001, de 29 d'octubre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de serveis socials i seguretat social, estableix la potestat reglamentària normativa atribuïda als consells insulars en matèria de serveis socials, dins el marc de la regulació bàsica establerta pel Govern de les Illes Balears.
19. Com s'estableix a l'article 27 i a la disposició final quarta de la Llei 4/2009, cada Consell Insular, en el marc de les seves competències, ha de definir les prestacions pròpies de serveis socials, complementant la cartera bàsica de serveis socials que aprova el Govern de les Illes Balears, la qual va ser aprovada mitjançant el Decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s'estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals.
20. El Decret 10/2013, de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i dels procediments per a l'autorització i l'acreditació de serveis socials, i es regulen la secció insular del registre i els procediments per autoritzar i acreditar serveis socials d'àmbit insular.
21. El Ple del Consell de Mallorca, el 13 de juliol de 2017, aprova definitivament al reglament pel qual s'aprova la Cartera Insular de Serveis Socials i dels Serveis a Menors i Família de Mallorca (BOIB núm. 97, de 18 de juliol de 2017 i correcció d'errades materials publicada BOIB núm. 161, de 30 de desembre de 2017).
22. La Resolució de la Presidència de l'IMAS, de data de 8 d'octubre de 2020, relativa a l'aprovació de la previsió i fixació de preus dels serveis a concertar durant el segon semestre de l'any 2020 per la Direcció Insular d'Infància i Família de l'IMAS (BOIB núm. 179, de 17 d'octubre de 2020, rectificada mitjançant Resolució de rectificació d'errades materials de data 2 de novembre de 2020 (BOIB núm. 193, de 10 de novembre de 2020).
23. Resolució del president de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, de data 16 de novembre de 2020, per la qual es convoca la concertació del servei d'intervenció familiar en el domicili (BOIB núm. 199, de 24 de novembre de 2020).
24. Una vegada fiscalitzada per la Intervenció Delegada de l'IMAS, l'òrgan competent per aprovar aquesta resolució és la Presidència de l'IMAS, d'acord amb l'article 7.2.28 dels Estatuts de l'IMAS (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019) i amb el punt 9.1 de la Resolució d'aprovació de la convocatòria de concertació del servei d'intervenció familiar en el domicili. No obstant això, i d'acord amb l'article 8.2.1 les Vicepresidències de l'IMAS supliran a la Presidència i assumiran les seves atribucions en cas de vacant, absència, malaltia, impossibilitat física o una altre causa legal.
25. En virtut del punt 9.3 de la Resolució de convocatòria, la resolució de concessió o denegació del concert social es notificarà individualment a les entitats interessades i es publicarà en el BOIB i a la Seu Electrònica del Consell de Mallorca.
26.- La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 2 d'octubre de 2015).
27. El Servei Juridicoadministratiu i la Intervenció Delegada han emès sengles informes favorables a la concessió del present concert a favor de l'entitat GREC.
Per tot això,
RESOLC
PRIMER. APROVAR l'adjudicació de les 90 places de la concertació per procediment d'urgència del servei d'intervenció familiar en el domicili, a l'entitat GREC per un període d'1 any, des del 15 de febrer de 2021 o, en cas de ser posterior, la data de formalització, d'acord amb els plecs de prescripcions tècniques; i DISPOSAR a favor d'aquesta entitat una despesa per import total màxim de 830.152,80 euros, segons el següent detall:
ENTITAT |
CIF |
Nº PLACES |
IMPORTS |
||
IMPORT 2021 |
IMPORT 2022 |
TOTAL |
|||
GREC |
G07267628 |
90 |
726.383,70.-€ |
103.769,10.-€ |
830.152,80.-€ |
L'execució de la despesa corresponent a l'exercici 2022 està condicionada a l'existència de crèdit adequat i suficient en el pressupost de despesa d'aquest exercici.
SEGON. APROVAR, segons l'establert a l'article 5.4 de la Llei 12/2018, el model d'acord d'acció concertada mitjançant el que es formalitzaran les col·laboracions objecte d'aquesta concertació, que consta com Annex I de la present resolució.
TERCER. ORDENAR la publicació d'aquesta resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la Seu Electrònica del Consell de Mallorca, així com que es formalitzi el concert d'acord amb els punts 9.3 i 10 de la Resolució de la Presidència de l'IMAS, de dia 16 de novembre de 2020, que aprova la convocatòria.
QUART. REQUERIR a l'entitat adjudicatària perquè signi digitalment l'acord d'acció concertada en el termini màxim de tres dies hàbils, a contar des de la notificació de la present resolució.
CINQUÈ. APROVAR, de conformitat amb l'article 10.1 de la Llei 12/2018, el model d'Avaluació i seguiment dels del servei d'intervenció familiar en el domicili, que consta com Annex II de la present resolució.
SISÈ. NOTIFICAR aquesta resolució a l'entitat sol·licitant, així com a la Direcció Insular d'Infància i Família, al Servei de Gestió Econòmica, a la Intervenció Delegada i a la Direcció Insular d'Hisenda i Pressuposts.
ANNEX I
«Acord d'acció concertada entre l'Institut Mallorquí d'Afers Socials i l'entitat xxxxxx per al servei d'intervenció familiar en el domicili
INTERVENEN
D'una part, el Sr. Javier de Juan Martín, president de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (en endavant IMAS), en virtut del Decret de nomenament dels membres del Consell Executiu del Consell de Mallorca de 8 de juliol de 2019 (BOIB núm. 92, de 9 de juliol de 2019) i del Decret d'organització del Consell de Mallorca de 8 de juliol de 2019 (BOIB núm. 92, de 9 de juliol de 2019), assistit per la secretària delegada de l'IMAS, en virtut del nomenament previst al Butlletí Oficial de les Illes Balears número 188, de 31 d'octubre de 2020.
I d'altra part, el Sr./ Sra. xxxxxxx, amb DNI núm. xxxxxxxx-x, en representació de l'entitat xxxxxx (en endavant xxxx), titular del CIF xxxxxxxx, domicili social al C/ XXXXXXXXXX, nº XX, CP XXXXX, de XXXXX, correu electrònic XXXXXXXXXXXXXXX, en qualitat de XXXXXXX.
Ambdues parts es reconeixen competència i capacitat, respectivament, per a formalitzar aquest acord d'acció concertada.
EXPOSEN
I. L'Institut Mallorquí d'Afers Socials, com a organisme autònom creat pel Consell de Mallorca, adscrit al Departament de Drets Socials del Consell de Mallorca, és l'organisme que exerceix les competències atribuïdes per qualsevol títol al Consell de Mallorca en matèria de serveis socials i menors, de conformitat a l'article 2 dels Estatuts de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019) aprovat per acord del Ple del Consell de Mallorca de data 11 d'abril de 2019.
II. A l'empara de la Resolució del president de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, de data 16 de novembre de 2020, per la qual es convoca la concertació del servei d'intervenció familiar en el domicili (BOIB núm. 199, de 24 de novembre de 2020), s'ha instruït l'expedient administratiu corresponent i s'ha acreditat que l'entitat XXXXXX és titular d'aquest servei i reuneix els requisits exigits en la convocatòria esmentada.
III. Que, el XX de XXXXXX de 2021 el president de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials ha dictat Resolució d'aprovació de l'adjudicació de la present concertació i prèvia proposta de l'òrgan instructor, s'han adjudicat a l'entitat XXXX un total de XX places del servei d'intervenció familiar en el domicili.
IV. Que el concert està imputat a la partida econòmica xxxxxxxxx del pressupost de despesa de l'IMAS.
V. Que estant ambdues parts conformes amb la realització, el duen a terme d'acord amb les següents:
ESTIPULACIONS
1. Objecte del concert
L'objecte del concert és la prestació del servei d'intervenció familiar en el domicili, per l'entitat xxxx, d'acord amb els plecs de prescripcions tècniques que regeixen aquest concert social i pel número de places adjudicades a aquesta entitat, sent de XX places del servei d'intervenció familiar en el domicili.
D'acord amb l'establert a l'Annex II del Reglament de la Cartera Insular, el defineix com la «intervenció en el domicili per reforçar les habilitats parentals de les famílies que es troben en dificultat social per a que els menors del nucli familiar puguin desenvolupar-se de forma adequada».
2. Caràcter de la concertació i règim jurídic aplicable
La present concertació es regirà en quan als efectes i extinció per allò que estableix la Llei 12/2018, de 22 de novembre de 2018 (BOIB 146, de 22 de novembre de 2018), el Decret 48/2017 de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials (BOIB Núm. 132, de 28 d'octubre de 2017). A més, del Reglament publicat al BOIB núm. 87, de 18 de de juliol de 2017, pel qual s'aprova la Cartera Insular de serveis socials i del serveis a menors i família de Mallorca 2017-2020, aprovat pel Ple del Consell de Mallorca en sessió de dia 13 de juliol de 2017 que estableix el conjunt de prestacions del sistema públic de serveis socials d'aplicació a l'illa de Mallorca i que és complementària de la cartera bàsica de serveis socials que aprova el Govern de les Illes Balears. Així com per la convocatòria i els plecs de prescripcions tècniques de la present concertació, els quals s'adjunten com a annex al present document i ambdues parts expressament subscriuen.
3. Durada de la concertació
La vigència d'aquest concert serà d'un any, amb data d'inici dia 15 de febrer de 2021, i es podrà ampliar i renovar sempre i quan les entitats, en aquest període, hagin obtingut l'acreditació del servei corresponent o subsisteixin les necessitats que n'hagin motivat la seva formalització, d'acord amb l'establert a la disposició final primera de la Llei 12/2018.
4. Quantia i partida pressupostària
El preu per plaça de la prestació del servei d'intervenció familiar en el domicili és de 768,66 euros plaça/mes (IVA exempt).
5. Obligacions de les entitats concertades
L'entitat titular del servei concertat contrau les següents obligacions des del moment de subscriure el present concert:
1. Complir amb l'establert als Plecs generals i específics, així com l'establert a la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials (article 89 bis.2), al Decret 46/1997 de 21 de març pel qual s'ordena l'establiment i la regulació dels requisits per a l'acreditació i l'habilitació de les entitats col·laboradores de l'Administració en matèria de guarda de menors, a la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears, així com al Decret 48/2017 de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials.
2. Atendre a totes les persones menors d'edat derivats per part del Servei d'Infància i Família de l'IMAS.
3. Aportar tota la documentació requerida sobre el servei concertat o sobre les persones menors d'edat al Servei d' Infància i Família de l'IMAS.
4. Participar activament amb la Direcció Insular d'Infància i Família en el seguiment i control dels requisits de manteniment del servei.
5. Prestar el servei en les millors condicions possibles segons els principis de bona fe i diligència, ajustant-se estrictament a les condicions i les disposicions legals aplicables, així com als termes del concert.
6. Elaborar el projecte educatiu individualitzat (PEI) a partir del Pla de Cas que emet el Servei d'Infància i Família.
7. Presentar, a sol·licitud per part del Servei d'Infància i Família, els informes de la situació de la persona menor d'edat que reculli la intervenció efectuada i l'evolució respecte de la situació inicial o anterior informe, el PEI vigent, així com les propostes que es puguin dur a terme.
8. Quan una persona menor d'edat no s'adapti al programa concertat, el servei ha d'emetre un informe de les adaptacions que s'han realitzat per atendre-la i presentar possibles propostes per garantir una correcta atenció de la persona menor d'edat al Servei d'Infància i Família.
9. Les entitats objectes del concert també han d'enviar els informes i documents personals, previ requeriment o ofici, a l'autoritat judicial, al Ministeri Fiscal o al Defensor del Poble o Defensor del Menor. Els informes no es poden trametre a cap altra persona o entitat.
10. Presentar, mensualment, còpia del registre de persones menors d'edat amb dates d'alta i baixa, data de naixement i número d'expedient.
11. L'entitat objecte del concert es compromet a permetre en qualsevol moment la inspecció per part de l'IMAS, del centre i de les seves dependències, inclosos els annexes o altres equipaments de què disposin, sempre que formin part del programa presentat.
12. Les entitats s'obliguen a complir el model d'avaluació dels continguts i les estipulacions recollits en l'acord d'acció concertada, que s'aprovarà mitjançant resolució, d'acord amb el que estableix l'article 10.1 de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears.
13. Presentar la memòria anual, com a mínim en idioma català.
14. Presentar una auditoria externa de comptes anuals.
15. Elaborar un llistat que reculli mensualment la relació de les persones adscrites al programa indicant la seva categoria laboral i jornada laboral, i un llistat ITA (informe de treballadors en alta en un codi de comptes de cotització) mensual del personal contractat. Aquesta documentació romandrà disponible per consultar per part de l' IMAS quan sigui requerida.
16. Fer constar, en tota la documentació de l'entitat relacionada amb les persones menors d'edat i les famílies, la menció d'aquesta concertació i la llegenda “Entitat Col·laboradora de l'IMAS per a la intervenció i mediació familiar ”, com a mínim en idioma català i ha de reproduir aquesta expressió, i fer constar aquesta condició, en tota documentació relativa al servei destinada a altres entitats, autoritats, institucions i actes públics o oberts . Els rètols de les distintes dependències on es prestin els serveis objecte de la concertació també han d'anar, com a mínim en idioma català.
17. Comunicar els canvis d'accionariat o de titularitat per preservar la identitat institucional que hagi justificat l'acord d'acció concertada.
6. Penalitats
Els incompliments per part de l'entitat concertada segons la seva qualificació assignada per l'IMAS de conformitat a l'establert al punt 17 dels Plecs de prescripcions tècniques generals seran objecte de les penalitzacions previstes al punt 17.3, sense perjudici de les penalitzacions previstes a la normativa d'aplicació i, en especial, a l'establert als articles 127,128 i 129 de la Llei 4/2009.
7. Facturació del servei
a) L'entitat concertada ha de presentar una factura en la qual ha de constar l'import de la liquidació del serveis concertats corresponent al mes anterior. La factura es presentarà en format electrònic a l'aplicació FACe (https://face.gob.es) que és el Punt General d'Entrada de Factures Electròniques de l'administració. A aquesta factura, degudament signada pel representant legal de l'entitat concertada, ha d'adjuntar una relació detallada de les persones usuàries ateses, en format electrònic paper degudament registrada al registre d'entrada de l'IMAS, així com també electrònicament al Servei de Gestió Econòmica, segons model facilitat per l'IMAS.
b) La justificació ha de tenir el conceptes següents: Nom de l'entitat, CIF, nom del centre, període de facturació, data de facturació, nombre de factura, nombre d'usuaris, data d'alta o baixa dels menors, data de naixement, número d'expedient personal, nombre de dies, referència del concert i quantia facturada.
8. Pagament
a) El preu del concert es pagarà mensualment a l'entitat gestora del servei per mensualitats vençudes, amb la presentació prèvia de les factures i la llista de les persones usuàries ateses mensualment. L'Institut Mallorquí d'Afers Socials, mitjançant la Direcció Insular de Menors i Família, ha de tramitar mensualment la proposta de pagament en concepte de cost del servei concertat. El pagament de la quantitat que correspongui es durà a terme mitjançant l'ingrés en el compte corrent que indiqui l'entitat concertada.
b) L'entitat concertada no pot cobrar cap quantitat suplementària en concepte del servei o per qualsevol altra prestació que s'hagi de cobrir en virtut del concert subscrit.
c) La percepció indeguda de quantitats per part de l'entitat concertada suposa l'obligació de reintegrar-les, amb la tramitació prèvia del procediment que correspongui, amb l'audiència de la persona interessada.
d) El pagament de les factures estarà sotmès a la comprovació de què l'entitat concertada està al corrent de pagaments amb l'Agència Tributària i amb la Seguretat Social.
9. Condicions tècniques d'execució
L'entitat titular del servei ha de complir, com a mínim, l'establert al Decret 10/2013, de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i dels procediments per a l'autorització i l'acreditació de serveis socials, i es regulen la secció suprainsular del Registre i els procediments per autoritzar i acreditar serveis socials d'àmbit suprainsular, i els reglaments de desplegament vigents en el seu àmbit territorial d'actuació, així com també s'han d'ajustar a la Llei 12/2018 i al Decret 48/2017 i a les condicions tècniques i de funcionament que estableixen els Plecs de prescripcions tècniques generals i específic, aprovat pel president de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials en el marc de la convocatòria de la concertació del servei d'intervenció familiar en el domicili (BOIB núm. 199, de 24 de novembre de 2020).
10. Coordinació i seguiment
La Direcció Insular d'Infància i Família realitzarà un seguiment de l'execució, millores, compliment i efectivitat dels programes. Per això, es reunirà cada semestre amb els coordinadors dels programes.
Així mateix, l'entitat concertada ha de facilitar tota la informació que li requereixin l'òrgan instructor, la Intervenció de l'IMAS, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern.
Aquest seguiment no constitueix una inspecció dels requisits d'autorització ni d'acreditació sinó únicament una avaluació de seguiment de la fidelitat i els resultats del model d'atenció implantat. No obstant això, si s'observés un incompliment dels requisits d'autorització i/o acreditació es donarà trasllat d'aquesta informació al servei d'autorització i inspecció de l'IMAS perquè emprengui les actuacions que, en el seu cas, consideri oportunes.
11. Justificació
L'entitat concertada, a més de les factures indicades a la clàusula 7, ha de presentar abans del tercer trimestre de cada any, una memòria justificativa amb els continguts i annexes prevists al punt 10 dels plecs de prescripcions tècniques generals de la present concertació.
A més, presentarà, a sol·licitud de l'IMAS, nòmines i llistat ITA (informe de treballadors en alta en un codi de comptes de cotització) dels treballadors, adaptats al l Conveni col·lectiu autonòmic de reforma juvenil i protecció de menors de les Illes Balears, l conveni col·lectiu de protecció de menors publicat al BOIB número 146, de 22 de novembre de 2018, o al vigent en cada moment.
12. Causes d'extinció
Els acords d'acció concertada s'extingeixen, d'acord amb el previst a l'article 9 de la Llei 12/2018, pel compliment i venciment del termini, sempre que no s'hagin renovat, o per resolució.
Són causes de resolució dels acords d'acció concertada les següents:
a) Acord mutu de les parts, manifestat amb l'antelació de dos mesos.
b) Renúncia de l'entitat concertada, manifestada amb una antelació mínima de dos mesos per garantir la continuïtat del servei.
c) Incompliment de les normes de caràcter obligatori a què s'han de sotmetre el servei objecte de la present concertació i de les obligacions en matèria de seguretat i instal·lacions.
d) Incompliment dels objectius qualitatius i quantitatius establerts, sempre que l'incompliment sigui imputable a l'entitat concertada, així com de les estipulacions essencials de l'acord i dels plecs de prescripcions tècniques aplicables.
e) Prestació defectuosa de les obligacions acordades.
f) Negació a atendre les persones usuàries derivades per l'IMAS.
g) Infracció amb caràcter greu de la legislació fiscal, laboral, de la Seguretat Social, d'integració social de discapacitats i de prevenció de riscs laborals.
h) Pèrdua sobrevinguda dels requisits de participació a la present convocatòria o de les condicions tècniques, econòmiques i financeres que hagin habilitat l'acord d'acció concertada, així com la revocació o la caducitat de l'autorització d'obertura i funcionament i/o de l'acreditació del servei.
i) Mort de la persona física titular del servei o l'extinció de la persona jurídica a la qual correspon la titularitat, excepte el que preveu l'article 29 del Decret 48/2017.
j) Declaració de concurs de creditors de l'entitat titular del servei, a excepció del previst a l'article 7.4 de la Llei 12/2018.
k) Modificació de les condicions tècniques o de les condicions econòmiques per part de l'Administració, sempre que l'entitat d'iniciativa privada no hi hagi donat la conformitat.
l) No disponibilitat sobrevinguda del títol jurídic que acredita la titularitat del servei durant la vigència de l'acord.
m) Així com també les clàusules de revocació previstes en els plecs tècnics objecte del present servei.
13. Jurisdicció competent
La jurisdicció contenciosa administrativa és la competent per resoldre les qüestions litigioses relatives a la formalització d'aquest concert i també les sorgides entre les parts sobre la interpretació, la modificació, el compliment, els efectes i l'extinció.
Les parts concertants es sotmeten expressament als tribunals de Palma, en totes les qüestions que es puguin plantejar i renuncien, en conseqüència, als del seu fur i veïnatge.
I en prova de conformitat de tot quant s'estableix en aquest acord d'acció concertada, ho firmen les parts».
ANNEX II
AVALUACIÓ I SEGUIMENT DELS PROGRAMES DE MEDIACIÓ I INTERVENCIÓ FAMILIAR CONCERTADA SERVEI D'INTERVENCIÓ FAMILIAR EN EL DOMICILI.
Article 10.1 Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears BOIB 146, 22 de novembre de 2018
Data:
Tècnic:
Nom de l'entitat:
Nom del programa:
Places concertades:
Places actives:
1.- DEFINICIÓ DEL PROGRAMA
Objectius bàsics de la prestació:
Avaluació i treball del vincle afectiu entre les persones menors d'edat amb mesura de protecció i els seus pares.
Reforç de les habilitats parentals de les famílies que, sota una mesura de protecció de Declaració de Risc, tenen establert un pla de cas on s'inclou una feina socioeducativa per tal de preservar a la persona menor d'edat dins el nucli familiar. La intervenció es durà a terme, primordialment, en el domicili familiar.
Dotació a les persones menors d'edat del recursos d'aprenentatges que els permetin mantenir-se o reinserir-se en el sistema de formació formal o socialització.
2.- PRESTACIÓ DEL PROGRAMA
Suport a la família per a promoure un bon desenvolupament per a la persona menor d'edat dins el seu entorn.
Treballar en grups estables o de manera individual si la situació mare-fill/pare-fill ho precisa, i fer una intervenció i un treball directe amb les famílies a través de l'observació, la mediació, l'acompanyament en l'activitat o en la decisió, la resolució de conflictes, la coordinació, l'aprenentatge comú, l'activitat comuna o guiada, la supervisió, la coordinació amb altres institucions o serveis, entre d'altres.
Programar i dur a terme les intervencions centrades en l'atenció a la dinàmica familiar de forma que es redueixi o s'elimini el risc de desemparament i ha de promoure una situació òptima per a l'autonomia del jove així com la funcionalitat del grup familiar.
Programar les intervencions de forma coordinada amb altres serveis i programes, si cal, tot procurant una màxima sinergia dels recursos, de manera que, un cop finalitzada la intervenció, la família generi demandes d'ajuda als serveis comunitaris més propers, en cas de necessitat.
Donar estabilitat i seguretat a la persona menor d'edat dins la seva família Implementar del PIF de forma gradual per a l'establiment de la relació d'ajuda educador/persona menor d'edat i educador/família.
Desenvolupar les àrees bàsiques d'interès per a les persones menors d'edat, d'acord amb les edats d'intervenció: convivència, activitat escolar o formativa, inserció sociolaboral, autonomia i de salut en tots els seus aspectes.
Desenvolupar les potencialitats i les capacitats de les famílies.
Donar orientació i suport en matèria d'habilitats professionals, de recerca de feina, de projectes d'empresa i potenciació de les capacitats personals a les persones menor d'edat.
Informar sobre els recursos d'interès per a la persona menor d'edat: educació en la salut, informació sobre habitatge, subvencions, estalvi, associacionisme juvenil, albergs i oci juvenil, excursionisme, activitats lúdiques, etc.
Generació d'un itinerari d'inserció amb la persona menor d'edat.
Garantir que l'entitat, en tot moment, manté absoluta confidencialitat pel que fa a totes les dades personals i patrimonials de les persones menors d'edat, atès el seu dret fonamental a la intimitat personal i familiar. L'entitat, en cap cas, pot emprar les dades personals ni els fitxers generats de l'acord d'acció concertada per a altres fins que no siguin els d'aquest acord, ni tan sols per a tasques d'investigació, d'estudi o per realitzar altres projectes o programes.
Garantir el màxim respecte als drets i les llibertats fonamentals de les persones menors d'edat i les seves famílies: el dret de l'honor, la intimitat personal i familiar i la pròpia imatge, la integritat de les persones, la llibertat ideològica, religiosa i de culte, la llibertat de moviments, de pensament, la inviolabilitat de domicili i la llibertat d'expressió, entre d'altres. Tots els drets i les llibertats s'han d'entendre en la forma establerta en la Constitució espanyola i en la llei.
3.- INSTRUMENTS GENERALS (SI/NO)
Instruments de planificació, execució i avaluació
- Projecte del programa.
- Projecte intervenció INDIVIDUAL/FAMILIAR de totes les persones menors d'edat
- Custòdia dels expedients respectant la protecció de dades
- Memòria anual
- La documentació dels menors que causen baixa
- Garanteix el dret de la intimitat de les persones menors d'edat
Protocols:
- Protocol de recepció de derivacions en fases: ingrés/sortida
- Protocol de registre d'actuacions:
Acceptació de la derivació.
Disseny pla d'intervenció
Entrevistes familiar
Entrevistes infant
Visites domiciliaries
Reunió de xarxa.
Informes.
Teràpies
Visites/punt de trobada
- Protocol de queixes, reclamacions i suggeriments
- Protocol de benvinguda dels professionals
- Pla de prevenció de riscos laborals
4.- ACTUACIONS A DESENVOLUPAR (SI/NO)
El servei disposa d'un canal formal perquè infants i/o adolescents i famílies puguin fer suggeriments i participar de forma activa
5.- OBJECTIUS ESPECÍFICS
Es compleixen els objectius específics del plec de prescripcions del programa:
Observacions:
Hi ha qualque dificultat per complir algun d'ells:
6.- INFRAESTRUCTURA I MATERIALS: ( SI/NO)
La intervenció de l'entitat adjudicatària es realitza en el domicili de la família d'acollida de les persones menors d'edat assignades, i per tant, els professionals hauran de desplaçar-se i integrar-se durant la intervenció familiar directa en aquest nucli familiar.
A la seu de l'entitat, i en els locals dels centres comarcals d'Inca i Manacor.
Intervencions en altres llocs o espais, serveis sanitaris, escolars, etc., adaptant-se a les normes de cada lloc i espai, quan sigui recomanable.
En el local assignat pel Servei de Menors i Família, adient per realitzar-hi el treball en grup de dilluns a divendres en horari de matí o capvespre, sense contemplar ni nocturnitat ni festius.
7.- RECURSOS PROFESSIONALS ( SI/NO)
Titulacions:
- Núm: Direcció, titulació:
- Núm: Coordinador, titulació:
- Núm: Educadora o educador social
- Núm: Auxiliar administratiu/va
- Núm: Altres:
Observacions:
Àrea tècnica:
- El Projecte del programa és conegut per tot l'equip
- Els protocols són és conegut per tot l'equip
- El servei disposa d'un llibre d'actes on es recullen els acords presos en la reunió d'equip
- El servei esgota les alternatives abans de demanar ajuda externa (és creatiu a l'hora de trobar solucions)
Gestió RRHH:
- La distribució del personal respecta els plecs de condicions tècniques del concert
- En cas de que l'auxiliar administratiu (0,50 de la jornada) en quin moment fa el suport:
- L´equip tècnic disposa d'espais sistematitzats d'assessorament
- L´equip tècnic disposa d'espais sistematitzats de supervisió externa de casos
- El servei du a terme un pla de formació anual de com a mínim 30 hores per cada professional, en funció de les necessitats detectades
- El servei fa supervisió externa de l´equip tècnic.
- El servei garanteix en tot moment la substitució del personal
- El servei comunica la relació de professionals al Servei de Menors i Família, com a màxim una setmana després de l'última modificació
- Almenys 2/3 parts de l´equip té més de tres anys d'experiència en intervenció familiars
- Hi ha un balanç equilibrat a l´equip tècnic entre homes i dones
Coordinador/a:
- Es detecta motivació i entusiasme per la feina
- Respon amb rapidesa i eficàcia a les demandes plantejades pel Servei de Menors i Família
- Es detecta un lideratge positiu amb l'equip tècnic.
- Mostra competència tècnica en el desenvolupament de les seves funcions
- Manté una relació de confiança amb el Servei de Menors i Família (comunicació d'incidències de manera no formal, comparteix preocupacions..)
- Respon ràpidament a les trucades que es fan des del Servei de Menors i Família
- La direcció del centre facilita la participació activa dels membres de l´equip educatiu i l'equip tècnic
Reunions equip:
- El servei celebra reunions d'equip tècnic setmanal.
- Duració aproximada:
- Hi assisteix tot l'equip tècnic i, qui no ho fa, té causa justificada.
- La majoria dels i les tècnics/tècniques participen activament en la reunió d´equip
- L'equip educatiu coneix l'ordre del dia de les reunions d'equip amb antelació
- Hi ha reunions específiques de treball de casos
- Existeix un bon clima entre l´equip tècnic
Coordinacions externes
- Coordinació amb els centres escolars o formatius. Periodicitat:
- Es coordinen com a mínim anualment, de forma presencial, amb els serveis terapèutics?. Se'n fa registre? SI - NO
- Es coordinen com a mínim anualment, de forma presencial, amb els recursos especials (hospitals, hospitals de dia, salut mental, deshabituació de tòxics, UME, altres recursos...). Se'n fa registre ? SI - NO
- El servei es coordina, amb els cossos de seguretat de proximitat?. Se'n fa registre? SI - NO
8.- INFANTS- ADOLESCENTS
Participació
- Tot adolescent >12 anys ha participat en l´elaboració del seu pla d'intervenció.
- Els infants/adolescents coneixen el seu procés, perquè estan al centre, la seva historia familiar...
- L'infant i/o adolescent ha estat informat del contingut de la resolució de la mesura:
Clima entre infants i adolescents:
- Infants i/o adolescents es relacionen entre ells amb educació
- El personal tècnic té habilitats i competències pel correcte establiment de límits i mantenen l'autoritat i el control de manera càlida però ferma i clara
- Es percep un ambient de tranquil·litat i harmonia amb els tècnics estan amb els infants i/o adolescents, sigui en la quotidianitat, activitats programades...
- Entre infants i/o adolescents i els adults es parlen amb respecte
- Infants i/o adolescents tenen relacions d'amistat dins del Servei.
- Infants i /o adolescents tenen relacions d'amistat normalitzades fora del Servei
Família biològica:
- D'acord amb el pla de treball els pares participen en activitats del menor.
9.- DOCUMENTACIÓ ( SI/NO)
La documentació tècnica lliurada concorda amb la realitat observable.
S'emeten els documents següents depenent del tipus de programa:
Informe inicial
Informe de seguiment.
Informe final.
Informe d'incidències extraordinàries o de canvis importants en el pla de feina.
Informe de visites: en el cas de visites supervisades obertes o punt de trobada.
Informes a demanda del servei específic.
Factura mensual corresponent.
Un informe estadístic semestral.
Una memòria anual.
Signatura representant del programa
Palma, 18 de març de 2021
El president de l'IMAS Javier de Juan Martín