Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE FORMENTERA

Núm. 37195
Pròrroga per un any de la vigència de les inscripcions d’estades turístiques a l’illa de Formentera en habitatges que finalitzaven l’any 2021

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Es fa públic que el Ple del Consell Insular, en  la sessió ordinària de dia 26 de febrer de 2021, ha aprovat el següent

 ACORD

PART EXPOSITIVA I DE FONAMENTACIÓ:

El Ple del Consell Insular de Formentera, en sessió ordinària celebrada el 27 de març de 2015, va aprovar amb caràcter definitiu el Reglament 1/2015, regulador de la comercialització d'estades turístiques en habitatges a l'illa de Formentera (BOIB nº 60, de 23 d´abril de 2015).

El text reglamentari aprovat disposava al seu article 7, “del manteniment de les inscripcions”, que aquestes tindran una vigència de cinc anys a comptar de la presentació de la corresponent DRIAT. Transcorregut el termini, si l'habitatge no ha sofert modificacions es renovaran automàticament mitjançant la presentació d'una nova DRIAT i el pagament de la taxa corresponent. En cas contrari la renovació de la inscripció es subjectarà al procediment establert en l'article 6 d'aquest Reglament”.

En data 14 de març, mitjançant el RD 463/2020, es va declarar pel Govern de la Nació, la situació d´alarma sanitària amb motiu COVID19. Això ha comportat que per les diferents administracions s´estiguin adoptant mesures amb la finalitat de frenar l´expansió del coronavirus i també per reduir les conseqüències econòmiques del confinament i les derivades del cessament de la majoria de les activitats econòmiques.

Atès el Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19 (BOE núm. 67, de 14 de març de 2020), modificat pel Reial decret 465/2020, de 18 de març, (BOE núm. 73, de 18 de març de 2020), prorrogat de manera successiva i, actualment, prorrogat en virtut del Reial decret de 492/2020, de 24 d'abril, segons autorització del Ple del Congrés dels Diputats de dia 22 d'abril de 2020, de conformitat amb l'establert en l'article 116 de la Constitució (BOE núm. 115, de 25 d'abril de 2020).

Atès, així mateix, l'acord del Consell de Govern de les Illes Balears de 13 de març de 2020, pel qual s'aprova el Pla de mesures excepcionals per limitar la propagació i el contagi del COVID-19 (BOIB núm. 33, de 13 de març de 2020) i la restant normativa autonòmica dictada a l'efecte.

Atès el Decret de Presidència de 16 de març de 2020, sobre actuacions administratives i organitzatives del Consell Insular de Formentera, com a conseqüència de l'estat d'alarma decretat per la crisi sanitària ocasionada pel COVID-19 (BOIB núm. 36 de 17 de març de 2020).

Atès l´acord de Ple del Consell Insular de Formentera de 15 de maig de 2020 (BOIB núm. 89, de 21 de maig de 2021), adoptat en sessió extraordinària i urgent, celebrada per via electrònica i telemàtica l'acord següent, de pròrroga de la vigència per un any de les estades turístiques inscrites durant la vigència del Reglament 1/2015, així com la suspensió del Pla de Qualitat 2019-2024 fins el 31 de desembre de 2021.

Atès el Reial Decret 926/2020, de 25 d´octubre, en virtut del quals es va declarar novament l´estat d´alarma.

Atès l´Acord del Consell de Govern de 27 de novembre de 2020 pel qual s'estableixen els nivells d'alerta sanitària i s'aprova el nou Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19 (BOIB 201, de 28 de novembre).

Atès l´Acord del Consell de Govern de 12 de febrer de 2021, publicat al BOIB 19 de 13 de febrer de 2021, en virtut del qual es manté el nivell 4 el nivell d'alerta sanitària de totes les illes,  trobant-se prorrogades en el cas de l´illa de Formentera – també a Eivissa- les mesures excepcionals que s'establiren per l'Acord del Consell de Govern de 29 de gener de 2021. 

Donada la situació actual de crisi sanitària i econòmica, el Consell de Formentera pot -i ha de- adoptar totes les mesures possibles per a minimitzar l'impacte de la crisi, entre les quals es considera adient posposar, una altra vegada, la vigència de les inscripcions que finalitzin la seva vigència durant aquest any. Mesures que per altra banda es volen adoptar amb l´únic propòsit de minimitzar l'impacte sanitari, econòmic i social de la pandèmia que vivim.

En relació a la pròrroga de les inscripcions, i de conformitat amb l´informe dels SSJJ, ens trobam que s'està afectant al propi règim jurídic de vigència de les DRIAT, segons l'article 7.1 del Reglament 1/2015 d'estades turístiques, en el ben entès que, dels 5 anys previstos, un, el darrer, materialment no es pot gaudir, sinó que s'ha de considerar com a suspès. En conseqüència, e independentment de l´acord que es sotmet a votació, i tal com ja va posar de manifest a l´acord de Ple de 15 de maig de 2020, es creu convenient que la redacció del futur reglament pogui incloure eventualitats d´aquest tipus amb caràcter de norma permanent.

Atenent a la proposició del Grup Polític Sa Unió de Formentera PP-Compromís (RPM 2020/43), referent a la pròrroga de vigència per a 2021 de les inscripcions de les estades turístiques “Atès que a dia d'avui la situació de crisi sanitària, econòmica i social segueix mostrant, de cara a la temporada turística estival d'aquest any 2021, clares evidències d'una situació molt complicada pel sector turístic de comercialització d'estades turístiques en habitatges, el que afecta de forma substancial al teixit econòmic de l'illa de Formentera.

Vist que a l'informe dels SSJJ en el mes de maig per tal de justificar la pròrroga d'inscripcions per l'any 2020 es consideraven motius extraordinaris i sobrevinguts que feien inviable la destinació dels habitatges al tràfic turístic, aquests motius no han millorat i continua la incertesa davant la possibilitat que no es pugui gaudir del darrer any d'activitat d'aquestes llicències. És per això que el Consell Insular de Formentera pot -i ha de- adoptar totes les mesures possibles per a minimitzar l'impacte de la crisi, entre les quals es considera adient la de posposar la vigència de les inscripcions durant l'any 2021”.

Atès que el Ple del Consell Insular de Formentera, en la seva sessió de  26.01.2021 va acordar per unanimitat “ÚNIC.- Realitzar tots els tràmits i informes jurídics necessaris per declarar la pròrroga per un any de totes les inscripcions d'estades turístiques en habitatges que tenen data de renovació al 2021 (incloses les que es prorrogaren per un any al 2020)”.

Atès l´informe dels SSJJ de 16 de febrer de 2021:

INFORME JURÍDIC SOBRE MESURES A ADOPTAR EN MATÈRIA TURÍSTICA COM A CONSEQÜÈNCIA DE L´ACTUAL SITUACIÓ ECONÓMICA I SOCIAL DERIVADA DE L'ESTAT D'ALARMA SANITÀRIA PROVOCADA PEL COVID 19: DE LA PRÒRROGA DE VIGÈNCIA PER UN ANY DE LES ESTADES TURÍSTIQUES INSCRITES DURANT LA VIGÈNCIA DEL REGLAMENT 1/2015.

ANTECEDENTS

PRIMER.- El Ple del Consell Insular de Formentera, en sessió ordinària celebrada el 27 de març de 2015, va aprovar amb caràcter definitiu el Reglament 1/2015, regulador de la comercialització d'estades turístiques en habitatges a l'illa de Formentera (BOIB núm. 60, de 23 d'abril de 2015).

El text reglamentari aprovat disposava al seu article 7, “del manteniment de les inscripcions”, que aquestes tindran una vigència de cinc anys a comptar de la presentació de la corresponent DRIAT. Transcorregut el termini, si l'habitatge no ha sofert modificacions es renovaran automàticament mitjançant la presentació d'una nova DRIAT i el pagament de la taxa corresponent. En cas contrari la renovació de la inscripció es subjectarà al procediment establert en l'article 6 d'aquest Reglament”.

SEGON.- En data 14 de març, mitjançant el RD 463/2020, es va declarar pel Govern de la Nació, la situació d'alarma sanitària amb motiu COVID19. Això ha comportat que per les diferents administracions s'estiguin adoptant mesures amb la finalitat de frenar l'expansió del coronavirus i també per reduir les conseqüències econòmiques del confinament i les derivades del cessament de la majoria de les activitats econòmiques.

En aquests termes, es va sol·licitar informe en relació a:

1.- La possibilitat d'ampliar per un any la duració de les inscripcions d'estades turístiques vigent el Reglament i procediment a seguir.

[...]

L´informe que es va el·laborar al respecte, i que es transcriu a continuació de manera parcial, contenia les següents  CONSIDERACIONS JURÍDIQUES

A.- DE LA SITUACIÓ D'ALARMA:

Atès el Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19 (BOE núm. 67, de 14 de març de 2020), modificat pel Reial decret 465/2020, de 18 de març, (BOE núm. 73, de 18 de març de 2020), prorrogat de manera successiva i, actualment, prorrogat segons autorització del Ple del Congrés dels Diputats de dia 6 de maig de 2020, tal i com es deriva del Reial Decret 514/2020, de 8 de maig (BOE núm. 129, de 9 de maig de 2020), tot de conformitat amb l'establert en l'article 116 de la Constitució i la Llei orgànica 4/1981, d'1 de juny, dels estats d'alarma, excepció i setge.

Atès, així mateix, l'acord del Consell de Govern de les Illes Balears de 13 de març de 2020, pel qual s'aprova el Pla de mesures excepcionals per limitar la propagació i el contagi del COVID-19 (BOIB núm. 33, de 13 de març de 2020) i la restant normativa autonòmica dictada a l'efecte.

Atès el Decret de Presidència de 16 de març de 2020, sobre actuacions administratives i organitzatives del Consell Insular de Formentera, com a conseqüència de l'estat d'alarma decretat per la crisi sanitària ocasionada pel COVID-19 (BOIB núm. 36 de 17 de març de 2020).

Atesa l'Ordre conjunta de la consellera de Salut i Consum i dels consellers de Model Econòmic, Turisme i Treball, i de Mobilitat i Habitatge de 25 de març de 2020 per la qual s'aprova el Protocol de mesures preventives sanitàries per limitar la propagació i el contagi del COVID-19 en el sector de la construcció (BOIB núm. 42, de 25 de març de 2020).

Atesa particularment l'Ordre del Ministeri de Sanitat SND/257/2020, de 19 de març, en virtut de la qual es declara la suspensió d'obertura al públic d'establiments d'allotjament turístic, tot de conformitat amb l'article 10.6 del RD 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19.

Atesa l'Ordre del Ministeri de Sanitat SND/386/2020, de 3 de maig, per la qual es flexibilitzen determinades restriccions socials i es determinen les condicions de desenvolupament de l'activitat de comerç minorista i de prestació de serveis, així com de les activitats d'hostaleria i restauració en els territoris menys afectats per la crisi sanitària ocasionada per el COVID-19 (BOE núm. 123, de 3 de maig de 2020), que explícitament tractà, en el conjunt d'Espanya, de la nostra illa i de les illes canàries de El Hierro, La Gomera i La Graciosa, com a territoris menys afectats per la pandèmia, de tot el territori espanyol; Ordre que ha estat derogada per l'Ordre del Ministeri de Sanitat SND/399/2020, de 9 de maig, per a la flexibilització de determinades restriccions d'àmbit nacional, establertes després de la declaració de l'estat d'alarma en aplicació de la fase 1 del Pla per a la transició cap una nova normalitat (BOE núm. 130, de 9 de maig de 2020) i, pel que fa a Formentera, actualitza la normativa aplicable.

Atesa l'Ordre del Ministeri de Sanitat SND/388/2020, de 3 de maig, en virtut de la qual s'estableixen les condicions per a l'obertura al públic de determinats establiment comercials i serveis i l'obertura d'arxius, així com la pràctica de l'esport professional i federat.

B) DE FONS

B.1) DE LA VIGÈNCIA DE LES INSCRIPCIONS:

L'actual situació d'alarma vigent a data d'avui entreveu una situació molt complicada pel sector turístic de comercialització d'estades turístiques en habitatges, el que afecta de forma substancial al teixit econòmic de l'illa.

Així, per una banda, la situació de confinament i la seua evolució, ha impossibilitat que molts d'habitatges s'hagin pogut adaptar al Pla de qualitat vigent; per altra banda, les mesures restrictives de mobilitat, amb especial les que han suposat una reducció de les connexions marítimes i aèries, fan evident una situació especialment complicada pel sector turístic d'allotjament, també en el cas de les estades turístiques.

L'any 2020 suposa l'inici de la fi de les inscripcions d'estades turístiques que es varen donar d'alta durant la vigència del Reglament 1/2015, norma que es va publicar al BOIB núm. 60, de data 23 d'abril de 2015. Concretament, i en relació a la duració de les inscripcions, l'article 7.1 disposava la pèrdua de l'eficàcia de les declaracions responsables transcorreguts 5 anys des de la seua presentació.

En aquest context es planteja l'ampliació de la durada d'un any de les inscripcions de l'article 7, tot tenint en compte els motius extraordinaris i sobrevinguts que fan inviable la destinació dels habitatges al tràfic turístic, també per raons econòmiques.

En aquest sentit, des de totes les Administracions s'estan adoptant mesures bàsicament en dos direccions: la sanitària, per a frenar l'expansió del coronavirus; i l'econòmica, per a reduir les conseqüències econòmiques del confinament i del cessament de la majoria de les activitats econòmiques. Entre elles, molts d'Ajuntaments i, en d'altre ordre, els Consells Insulars i, fins i tot el Govern de les Illes Balears, estan duent a terme mesures similars a l'objecte d'aquest informe.

Donada la situació actual de crisi sanitària i econòmica, el Consell de Formentera pot –i  ha de- adoptar totes les mesures possibles per a minimitzar l'impacte de la crisi. Així doncs, i en opinió dels qui subscriuen, res no impedeix a l'autoritat competent en turisme, en el cas present el Consell, i atesa la impossibilitat de comercialització durant l'estat d'alarma decretat, posposar la vigència de les inscripcions un any per tal de garantir el cinc anys de comercialització efectiva prevista a l'article 7.1 del Reglament 1/2015, mesura que per altra banda pot minimitzar l'impacte sanitari, econòmic i social de la pandèmia que vivim.

Per altra banda, no s'ha d'oblidar que la presentació de la DRIAT està subjecta a taxa, el que possibilita no només la inscripció sinó també la comercialització de l'habitatge en benefici propi i  durant els 5 anys posteriors a la data de la seua presentació. Aquest caràcter sinal·lagmàtic, posat de manifest reiteradament per la jurisprudència, és el que fonamenta –si bé amb matisos-  la regulació prevista en l'article 26.3 del Text refós de la llei d'hisendes locals: “Quan per causes no imputables al subjecte passiu, el servei públic, l'activitat administrativa o el dret a la utilització o aprofitament del domini públic no es presti o desenvolupi, procedirà la devolució de l'import corresponent.”

Així, i si el cobrament de la taxa comporta la possibilitat de comercialització turística de l'habitatge durant 5 anys, i aquesta activitat resulta incompatible amb el manteniment de les mesures aprovades durant la vigència de l'estat d'alarma i les seus conseqüències i derivacions, la solució més raonable seria la de no considerar l'any 2020 del còmput  dels 5 anys.

En aquest sentit, portam a col·lació el text de la disposició transitòria tercera de la Llei 8/2012, de 19 de juliol, de turisme de les Illes Balears, la filosofia i contingut de la qual van en el sentit del que aquí es tracta a propòsit d'autoritzacions o de declaracions responsables (de caire autonòmic o insular a les Balears, segons el repartiment competencial intern), que els titulars d'explotacions o instal·lacions turístiques tenen, però que per mor de la pandèmia no tenen o no tendran virtualitat o, per al cas que enguany hi hagués temporada turística, seran de repercussió econòmica nul·la o minúscula, de tal manera que, simile modo, cal considerar que s'han de prolongar en el temps esmentades autoritzacions o declaracions responsables, com si la pandèmia i les seues conseqüències –fet de força major absolut i incontrovertit- no s'hagués produït.

El text és el següent:

Llei 8/2012, de 19 de juliol, de turisme de les Illes Balears:

“Disposició transitòria tercera

1. Totes les autoritzacions prèvies atorgades abans de l'entrada en vigor del Decret 60/2009, de 25 de setembre, pel qual s'estableixen la unificació dels procediments i la simplificació dels tràmits en matèria turística, i també la declaració responsable d'inici de les activitats turístiques, que per problemes de gestió urbanística o viabilitat econòmica no hagin estat desenvolupades, podran executar-se en el termini de dos anys des de l'entrada en vigor d'aquesta llei.

2. A aquestes actuacions els serà aplicable la normativa actual sobre intercanvi de places o la que estigués vigent en el moment en què es va sol·licitar l'autorització prèvia, i en cap cas no hauran d'aportar-se places turístiques que en el seu moment ja es varen aportar, tret que el projecte que es pretengui executar prevegi un nombre superior de places a l'inicialment previst.

3. Els projectes que s'acullin a aquesta disposició es desenvoluparan d'acord amb les normes que els siguin d'aplicació en el moment de la seva execució, llevat del que estableix l'apartat anterior”.

La possible aprovació, si n'era el cas, per part del Govern de les Illes Balears, via Decret llei, o del Parlament de les Illes Balears, d'una norma amb rang de Llei que recollís les eventualitats derivades del que s'acaba d'explicar, amb caràcter general, donaria plena cobertura a aqueixa qüestió; si bé, tanmateix, per la pròpia legislació aplicable als Consells Insulars hi ha vies d'arribar a una solució equivalent, de caire immediata. 

B.2) DE LA SUSPENSIÓ DEL PLA DE QUALITAT 2019-2024 I REACTIVACIÓ DE L'ANTERIOR PEL PERÍODE 2015-2019 FINS AL 31 DE DESEMBRE DE 2021.

El dia 23 d'abril de 2015 (BOIB núm. 60) es va publicar el Pla de Qualitat d'estades turístiques de Formentera pels anys 2015-2019, aprovat per acord del Ple del Consell Insular en data 27 de març de 2015, Pla que va ser substituït per l'aprovat pel mateix òrgan en data 23 d'abril de 2019, publicat al BOIB núm. 57, de 30 d'abril.

Atès l'article 3  del Reglament 1/2015 d'estades turístiques (igualment publicat al BOIB núm. 60, de 23 d'abril de 2015), és competència del Ple del Consell l'aprovació del Pla de Qualitat.

“1. Als efectes de poder destinar els habitatges a la comercialització turística, aquests hauran de tenir uns requisits mínims i, si escau, complir les altres condicions o oferir els serveis que s'exigeixin per garantir-ne la qualitat.

2. El Ple del Consell Insular aprovarà un Pla de qualitat per als habitatges que es comercialitzin turísticament a l'empara d'aquest Reglament.

Els habitatges s'hauran de sotmetre obligatòriament a aquest Pla de qualitat, en els termes previstos a l'article 52.5 de la Llei 8/2012 i el present Reglament.

3. El Pla de Qualitat s'haurà de publicar al BOIB i al web del Consell Insular de Formentera.

4. L'esmentat Pla de qualitat tendrà una vigència de 5 anys, transcorreguts els quals serà objecte de revisió i actualització.

5. La revisió i actualització del Pla de Qualitat requerirà informe preceptiu de la Comissió d'Ordenació Turística de Formentera”.

L'actual situació d'alarma ha generat primer una situació de paralització de l'activitat i desprès de crisi econòmica que dificulta en molts de casos l'adaptació dels habitatges del 2015 al Pla del 2019. En aquest sentit, i per idèntics motius als ja manifestats al punt anterior, el Consell Insular de Formentera pot adoptar les mesures adients per a minimitzar l'impacte de la crisi. A més, i per quant el Pla de Qualitat té idèntica durada que les inscripcions, resulta coherent l'aplicació del Pla del 2015 a les estades turístiques beneficiades de la pròrroga automàtica prevista al punt B.1, de tal manera que raons lògiques ho permeten fer, en virtut inclús del principi del contrarius actus: el mateix òrgan que té la potestat per a aprovar el Pla de qualitat, manté un ajornament d'aplicació del nou Pla, i que segueixi aplicant-se l'antic. En qualsevol cas, totes les estades turístiques inscrites amb anterioritat a 31 de desembre de 2017 hauran d'acreditar el compliment del Pla de qualitat 2019-2024 (o el que el substitueixi) en data immediatament posterior a 31 de desembre de 2021.

C).- DE PROCEDIMENT.-

Pel que fa al punt B1, i fer-lo realitat, ens trobam que, abstractament, s'estaria afectant al propi règim jurídic de vigència de les DRIAT, segons l'article 7.1 del Reglament 1/2015 d'estades turístiques, en el ben entès que, dels 5 anys previstos, un, el darrer, materialment no es pot gaudir, sinó que s'ha de considerar com a suspès. I això ha de tenir una resposta justa en Dret, immediata i ràpida, modulada per l'estat d'alarma.

Per motius d'eficàcia i solució a la necessitat evident que aquí s'està tractant, hom pot aplicar, per analogia, i com a solució material equivalent, la regla prevista a la disposició transitòria tercera de la Llei 8/2012, de 19 de juliol, de turisme de les Illes Balears (idea de suspensió i, per tant, de prolongació) en relació a l'article 56 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, sobre adopció de mesures provisionals, la qual tendrà per si mateixa efectes executius immediats amb l'aprovació del corresponent acord pel Ple, tot això en relació a les derivacions del Reial decret d'estat d'alarma. La plena legalitat d'aquesta actuació, acomodada al supòsit present, derivaria inclús, per equivalència, no pròpiament per analogia, del fet que la normativa territorial i urbanística preveu l'adopció de mesures provisionals, amb plena eficàcia per se, suspensiva, però també de contingut normatiu provisional amb el mateix rang dels instruments que ho regularan amb caràcter definitiu (DOT; PTI; PDS del Govern i PDS dels Consells), amb la figura de les normes territorials cautelars previstes (NTC) en l'article 17 de la Llei 14/2000, de 27 de desembre, d'ordenació territorial, que són una concreció plena de la figura. Igualment s'han adoptat  mesures executives provisionals en el règim autonòmic a les Balears –llavors com a article 72 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú- en virtut de l'Acord del Consell de Govern de 18 de setembre de 2015 pel qual s'ordena l'inici del procediment d'elaboració d'una disposició de caràcter reglamentari mitjançant la qual es declara la situació de sequera extraordinària a l'illa d'Eivissa i s'estableixen les mesures urgents i excepcionals de gestió del recursos hídrics per pal·liar-ne i corregir-ne els efectes, i s'adopten mesures provisionals (BOIB núm. 138, de 19 de setembre de 2015 ) i va culminar amb l'aprovació pel Consell de Govern de les Illes Balears, del Decret 34/2016, de 17 de juny, pel qual es declara la situació de sequera extraordinària a l'illa d'Eivissa i s'adopten les mesures urgents i excepcionals de gestió dels recursos hídrics per pal·liar-ne  i corregir-ne els efectes (BOIB núm. 77,  de 18 de juny de 2016). Sobre aqueix Projecte de Decret es va manifestar el Consell Consultiu de les Illes Balears en el Dictamen núm. 61/2016, de 18 de maig de 2016.

Doncs bé, tot i que aqueixos procediments –i regles- no són aplicables al procediment present, ja ens indiquen solucions possibles, per a necessitats evidents, com és el cas.

Pel que fa al punt B2, i fer-lo realitat, és el propi Ple de la institució, el competent i basta amb la seua aprovació, atès l'article 3  del Reglament 1/2015 d'estades turístiques, que atorga al Ple l'aprovació de Pla de qualitat.

De tot això, hom haurà de donar compte a la Comissió de Promoció i Ordenació Turística de Formentera, a la convocatòria específica corresponent.

D) De la possibilitat  per part del Ple  d'adopció d'acords per via telemàtica.

La normativa que permet la celebració de la sessió per mitjans electrònics i telemàtics, és la que, de manera resumida, s'assenyala tot seguit:

1. Articles 15, 16.1 i 19.1 de la Llei 1/2019, de 31 de desembre, del Govern de les Illes Balears i normativa concordant, de caire reglamentari dictada per l'Administració depenent del Govern de les Illes Balears; per analogia, a propòsit de les competències autonòmiques del Consell Insular.

2. Article 72.2, lletra d i, sobretot, lletra e de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, segons la redacció derivada de la Llei 3/2017, de 7 de juliol, de modificació de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, per introduir mesures de transparència i participació.

3. La disposició addicional única del Decret llei 6/2020, d'1 d'abril, pel qual s'estableixen mesures socials urgents per pal·liar els efectes de la situació creada per la COVID-19 i de foment de la investigació sanitària, tot preveient aqueixa disposició addicional única un seguit de mesures extraordinàries per a les sessions d'òrgans col·legiats de les administracions públiques autonòmica, insular i local i dels organismes públics de naturalesa institucional o corporativa amb personificació pública.

4. L'article 46.3 de la citada Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, segons la redacció derivada del Reial decret llei 11/2020, de 31 de març, pel qual s'adopten mesures urgents complementàries en l'àmbit social i econòmic per fer front a l'COVID-19, en virtut de la disposició final segona, que modifica l'esmentada Llei 7/1985, de 2 d'abril, amb l'objecte de fer possible que els òrgans col·legiats de les entitats locals puguin desenvolupar la seua activitat a distància i per mitjans electrònics vàlids, quan situacions excepcionals de greu crisi no permetin el funcionament normal de règim presencial.

En virtut del que s'ha exposat, se sotmet aquest informe al parer i a la conformitat jurídica del Secretari habilitat nacional de la corporació, ex Reial Decret 128/2018, de 16 de març.

Per tot l'anterior,

S'INFORMA FAVORABLEMENT QUE EL PLE DEL CONSELL, PER MAJORIA SIMPLE (en tractar-se de competències autonòmiques per a les quals no s'ha previst la regla de la majoria absoluta), ADOPTI EL SEGÜENT ACORD

Primer.- CONSIDERAR, per analogia amb allò establert, a la disposició transitòria tercera de la Llei 8/2012, de 19 de juliol, de turisme de les Illes Balears, que el termini de vigència de les autoritzacions o declaracions responsables a què es refereix l'article 7.1 del citat Reglament 1/2015, regulador de la comercialització de les estades turístiques de Formentera, se suspèn durant l'anualitat 2020, ateses les derivacions que, per a l'activitat turística, comporten les mesures adoptades durant l'estat d'alarma derivat del Reial decret 463/2020, de 14 de març, i posteriors pròrrogues,  i la tornada efectiva la normalitat.

Aquesta mesura s'adopta específicament a més a més, de conformitat amb l'establert, a l'article 56 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, sobre adopció de mesures provisionals, i ve justificada plenament pel que es deriva de les raons de fons que s'assenyalen a la part expositiva.

SEGON.- DECLARAR, com a conseqüència del punt primer anterior, la pròrroga automàtica per un any de totes les inscripcions d'estades turístiques sotmeses al Reglament 1/2015, prenent com a referència la data de presentació de la DRIAT corresponent.

Amb l´acceptació del raonaments jurídics de l´informe anterior, el Ple va aprovar el 15 de maig de 2020, en la sessió extraordinària i urgent, celebrada per via electrònica i telemàtica l'acord següent, el qual va ser objecte de publicació al BOIB núm. 89 de 21 de maig de 2020

- PRORROGAR LA VIGÈNCIA PER UN ANY DE LES ESTADES TURÍSTIQUES INSCRITES DURANT LA VIGÈNCIA DEL - REGLAMENT 1/2015.

- SUSPENDRE EL PLA DE QUALITAT VIGENT PER ESTADES TURÍSTIQUES PELS ANYS 2019-2024 I REACTIVACIÓ DE LA VIGÈNCIA DE L'ANTERIOR (2015-2019) FINS DESEMBRE DE 2021.

Resulta addient assenyalar que en aquest cas, i a diferència de l´acord anterior, només es pretén prorrogar la vigència de les autoritzacions que finalitzin durant l´any 2021, així com també les que van finalitzar la seva vigència a l´any 2020 les quals es troben actualment prorrogades en virtut de l´acord del Ple de 15 de maig. És a dir, no és objecte de la proposta al Ple objecte d´aquest informe una nova suspensió del Pla de Qualitat, el qual, tal com és de veure a l´acord anterior, ja es troba en suspens fins el mes de desembre de 2021.

TERCER.- En l´actualitat, amb l´aprovació del Reial Decret 926/2020, de 25 d´octubre, es va declarar novament l´estat d´alarma, amb vigència fins el dia 9 de novembre del 2020, termini que va ser immediatament ampliat fins el dia 9 de maig de 2021, el que va tenir lloc en virtut de la resolució de 29 d´octubre del Congrés dels Diputats.

També, i tal com es fa posa de manifest a la providència d´inici que motiva aquest informe,

“A la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, per Acord del Consell de Govern de data 27 de novembre de 2020 (BOIB 201, de 28 de novembre de 2020) es va aprovar el Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19. 

En el referit acord es van establir “cinc nivells d'alerta sanitària en els quals es pot situar un territori com a conseqüència de l'avaluació de risc, dels quals el primer nivell (nivell d'alerta 0) correspon a una situació de nova normalitat, en la qual es donen casos esporàdics i amb bona traçabilitat, normalment importats, i sense que s'identifiqui l'existència de transmissió comunitària.

En aquest nivell, i mentre perduri la situació de crisi sanitària causada per la COVID-19, serà necessari mantenir de forma basal una sèrie de mesures preventives. Per a la resta de nivells d'alerta (1, 2, 3 i 4) s'estableixen mesures gradualment més restrictives en funció del risc avaluat i de l'evidència generada sobre la seva eficiència per davallar la transmissió de la COVID-19. El nivell d'alerta 1 es caracteritza per una situació de risc baix, amb presència de brots complexos o transmissió comunitària limitada. El nivell d'alerta 2 respon a una situació de risc mitjà, caracteritzada per la presència de transmissió comunitària sostinguda generalitzada amb pressió creixent sobre el sistema sanitari. El nivell d'alerta 3, o de risc elevat, està determinat per una transmissió comunitària no controlada i sostinguda que posa en perill les capacitats de resposta del sistema sanitari, mentre que en el nivell d'alerta 4, de risc extrem, aquesta transmissió comunitària no controlada i sostinguda pot arribar a excedir les capacitats de resposta del sistema sanitari o afectar zones limítrofes”.

A data d´avui, havent-se publicat al BOIB 19 de 13 de febrer de 2021 l´Acord del Consell de Govern de 12 de febrer de 2021, es manté el nivell 4 el nivell d'alerta sanitària de totes les illes,  trobant-se prorrogades en el cas de l´illa de Formentera – també a Eivissa- les mesures excepcionals que s'establiren per l'Acord del Consell de Govern de 29 de gener de 2021. 

Per l´anterior, i atesa que l'actual situació económica vigent entreveu una situació molt complicada pel sector turístic de comercialització d'estades turístiques en habitatges, el que afecta de forma substancial al teixit econòmic de l'illa. Així, per una banda, i si res no canvia, fa evident una situació especialment complicada pel sector turístic d'allotjament, també el de les estades turístiques.

En aquest context es creu convenient l´adopció del corresponent acord per tal de prorrogar una any mes la vigència de les autoritzacions d´estades turístiques que es van donar d´alta durant la vigència del Reglament 1/2015”.

Resultant d´ aplicació el següents

FONAMENTS JURÍDICS

ÚNIC.- Resulta d´ aplicació en aquest cas, per la identitat de l´objecte, la mateixa fonamentació que var motiva l´acord de data 15 de maig de 2020, el qual va ser publicat al BOIB 89 de 21 de maig de 2020.

En virtut del que s'ha exposat, se sotmet aquest informe al parer i a la conformitat jurídica del Secretari habilitat nacional de la corporació, ex Reial Decret 128/2018, de 16 de març.

Per tot l'anterior,

S'INFORMA FAVORABLEMENT QUE EL PLE DEL CONSELL, PER MAJORIA SIMPLE (en tractar-se de competències autonòmiques per a les quals no s'ha previst la regla de la majoria absoluta), ADOPTI EL SEGÜENT ACORD

Primer.- CONSIDERAR, per analogia amb allò establert, a la disposició transitòria tercera de la Llei 8/2012, de 19 de juliol, de turisme de les Illes Balears, que el termini de vigència de les autoritzacions o declaracions responsables a què es refereix l'article 7.1 del citat Reglament 1/2015, regulador de la comercialització de les estades turístiques de Formentera, se suspèn durant l'anualitat 2020, ateses les derivacions que, per a l'activitat turística, comporten les mesures adoptades durant l'estat d'alarma derivat del Reial decret del Reial Decret 926/2020, de 25 d´octubre, i posteriors pròrrogues,  i la tornada efectiva la normalitat.

Aquesta mesura s'adopta específicament a més a més, de conformitat amb l'establert, a l'article 56 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, sobre adopció de mesures provisionals, i ve justificada plenament pel que es deriva de les raons de fons que s'assenyalen a la part expositiva.

SEGON.- DECLARAR, com a conseqüència del punt primer anterior, la pròrroga automàtica per un any de totes les inscripcions d'estades turístiques que, sotmeses al Reglament 1/2015, finalitzin la seva vigència durant el 2021, incloent les presentades durant el 2015 i que ja van ser objecte d´una primera pròrroga en virtut de l´acord del Ple del Consell Insular de Formentera de 15 de maig de 2020.

TERCER.- RECORDAR, tanmateix, l'obligat, taxatiu i concret compliment de l´ Acord del Consell de Govern de data 27 de novembre de 2020 (BOIB 201, de 28 de novembre de 2020) es va aprovar el Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, així com de les seves possibles modificacions. 

QUART.- PUBLICAR aquest acord al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i al tauler d'anuncis electrònic o web de la corporació, per a general coneixement, tot essent executiu des de l'endemà de la seua publicació al BOIB, de conformitat amb l'article 56 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, sobre adopció de mesures provisionals.

Hom donarà compte a la Comissió de Promoció i Ordenació Turística de Formentera.

Se'n farà ressò i publicitat a través de Bans, segons el que s'ha vingut fent durant la crisi derivada de la pandèmia present, i l'emissora Ràdio Illa donarà publicitat, a més a més.

Per tot això s'eleva al Ple de la Corporació la següent,

PROPOSTA

Primer.- PREVEURE al propi Reglament 1/2015, regulador de la comercialització d'estades turístiques en habitatges a l'illa de Formentera (reglament de caràcter autonòmic), l'eventualitat de la suspensió de la vigència de les autoritzacions o declaracions responsables, per a supòsits d'impossibilitat de poder-les gaudir o materialitzar-les, com a conseqüència de casos de força major, amb caràcter de norma permanent.

Segon.- CONSIDERAR, per analogia amb allò establert, a la disposició transitòria tercera de la Llei 8/2012, de 19 de juliol, de turisme de les Illes Balears, que el termini de vigència de les autoritzacions o declaracions responsables a què es refereix l'article 7.1 del citat Reglament 1/2015, regulador de la comercialització de les estades turístiques de Formentera, se suspèn durant l'anualitat 2020, ateses les derivacions que, per a l'activitat turística, comporten les mesures adoptades durant l'estat d'alarma decretat pel Govern de l'Estat i posteriors pròrrogues,  i la tornada efectiva la normalitat.

Aquesta mesura s'adopta específicament, de conformitat amb l'establert, a l'article 56 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, sobre adopció de mesures provisionals, i ve justificada plenament pel que es deriva de les raons de fons que s'assenyalen a la part expositiva.

La possible aprovació, per part del Govern de les Illes Balears, via Decret llei, o del Parlament de les Illes Balears, d'una norma amb rang de Llei que recollís les eventualitats derivades de la necessitat de suspensió i, per tant, de prolongació, amb caràcter general de situacions com la present en matèria turística, donarà plena cobertura a aquesta qüestió, amb tot el que suposa que una norma rang de Llei ja ho estableixi així, a més a més de la seua aplicació immediata.

Tercer.- DECLARAR, com a conseqüència del punt primer anterior, la pròrroga automàtica per un any de totes les inscripcions d'estades turístiques que, sotmeses al Reglament 1/2015, finalitzin la seva vigència durant el 2021, incloent les presentades durant el 2015 i que ja van ser objecte d´una primera pròrroga en virtut de l´acord del Ple del Consell Insular de Formentera de 15 de maig de 2020.

Quart.- RECORDAR, tanmateix, l'obligat, taxatiu i concret compliment de l´ Acord del Consell de Govern de data 27 de novembre de 2020 (BOIB 201, de 28 de novembre de 2020), en virtut del qual es va aprovar el Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, així com de les seves possibles modificacions i/o resta de normativa d´aplicació amb caràcter complementari o derogatori.

Cinquè.- PUBLICAR aquest acord al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i al tauler d'anuncis electrònic o web de la corporació, per a general coneixement, tot essent executiu des de l'endemà de la seua publicació al BOIB, de conformitat amb l'article 56 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, sobre adopció de mesures provisionals.

Hom donarà compte a la Comissió de Promoció i Ordenació Turística de Formentera.

Se'n farà ressò i publicitat a través de Bans, segons el que s'ha vingut fent durant la crisi derivada de la pandèmia present, i l'emissora Ràdio Illa donarà publicitat, a més a més.

PART RESOLUTIVA:

Primer.- PREVEURE al propi Reglament 1/2015, regulador de la comercialització d'estades turístiques en habitatges a l'illa de Formentera (reglament de caràcter autonòmic), l'eventualitat de la suspensió de la vigència de les autoritzacions o declaracions responsables, per a supòsits d'impossibilitat de poder-les gaudir o materialitzar-les, com a conseqüència de casos de força major, amb caràcter de norma permanent.

Segon.- CONSIDERAR, per analogia amb allò establert, a la disposició transitòria tercera de la Llei 8/2012, de 19 de juliol, de turisme de les Illes Balears, que el termini de vigència de les autoritzacions o declaracions responsables a què es refereix l'article 7.1 del citat Reglament 1/2015, regulador de la comercialització de les estades turístiques de Formentera, se suspèn durant l'anualitat 2020, ateses les derivacions que, per a l'activitat turística, comporten les mesures adoptades durant l'estat d'alarma decretat pel Govern de l'Estat i posteriors pròrrogues,  i la tornada efectiva la normalitat.

Aquesta mesura s'adopta específicament, de conformitat amb l'establert, a l'article 56 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, sobre adopció de mesures provisionals, i ve justificada plenament pel que es deriva de les raons de fons que s'assenyalen a la part expositiva.

La possible aprovació, per part del Govern de les Illes Balears, via Decret llei, o del Parlament de les Illes Balears, d'una norma amb rang de Llei que recollís les eventualitats derivades de la necessitat de suspensió i, per tant, de prolongació, amb caràcter general de situacions com la present en matèria turística, donarà plena cobertura a aquesta qüestió, amb tot el que suposa que una norma rang de Llei ja ho estableixi així, a més a més de la seua aplicació immediata.

Tercer.- DECLARAR, com a conseqüència del punt primer anterior, la pròrroga automàtica per un any de totes les inscripcions d'estades turístiques que, sotmeses al Reglament 1/2015, finalitzin la seva vigència durant el 2021, incloent les presentades durant el 2015 i que ja van ser objecte d´una primera pròrroga en virtut de l´acord del Ple del Consell Insular de Formentera de 15 de maig de 2020.

Quart.- RECORDAR, tanmateix, l'obligat, taxatiu i concret compliment de l´ Acord del Consell de Govern de data 27 de novembre de 2020 (BOIB 201, de 28 de novembre de 2020), en virtut del qual es va aprovar el Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, així com de les seves possibles modificacions i/o resta de normativa d'aplicació amb caràcter complementari o derogatori.

Cinquè.- PUBLICAR aquest acord al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i al tauler d'anuncis electrònic o web de la corporació, per a general coneixement, tot essent executiu des de l'endemà de la seua publicació al BOIB, de conformitat amb l'article 56 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, sobre adopció de mesures provisionals.

 

Formentera,  8 de març de 2021

La presidenta del Consell Insular de Formentera

Alejandra Ferrer Kirschbaum