Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSORCI ESCOLA D'HOTELERIA DE LES ILLES BALEARS
Núm. 654
Acord del Consell de Direcció del Consorci Escola d’Hoteleria de les Illes Balears, d'1 de desembre de 2020, pel que s’aprova la modificació dels Estatuts del Consorci Escola d’Hoteleria de les Illes Balears
Mitjançant el Decret 95/1194, de 27 de juliol, es va crear el Consorci Escola d'Hoteleria de les Illes Balears (EHIB), com un ens donat de personalitat jurídica plena que està integrat per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i per la Universitat de les Illes Balears, per tal d'impartir la docència universitària en el camp de l'hoteleria i turisme, la formació d'empresaris i professionals per a l'empresa, i el foment de la investigació científica i tècnica al servei d'aquests estudis. Així mateix, l'EHIB té com a finalitats pròpies organitzar i fer cursos de tota mena, seminaris, conferencies, taules redones i altres sistemes d'ensenyament, així com també la formació i la recerca empresarial relacionades amb el sector turístic i hoteler.
Des de l'any 1994 els Estatuts de l'ens han estat objecte de diverses modificacions mitjançant la figura del Decret de Consell de Govern. La utilització del Decret de Consell de Govern era el mecanisme previst, en aquell moment, per la Llei 3/1989 de 29 d març, d'Entitats Autònomes i Empreses Públiques i Vinculades de la CAIB.
Si bé la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del Sector Públic Instrumental de la Comunicat Autònoma de les Illes Balears estableix a l'article 59 que la creació, modificació o la extinció dels consorcis requereixen l'Acord previ del Consell de Govern, es varen aprovar uns nous Estatuts del Consorci Escola d'Hoteleria de les Illes Balears (EHIB) mitjançant el Decret 30/2014, d'11 de juliol.
Posteriorment, el Decret 80/2015, de 18 de setembre de 2015 va modificar el Decret 30/2014, afegint una disposició addicional primera a on es feia constar que les modificacions dels Estatuts que s'insereixen en l'annex del mateix, no requerien de la tramitació com a Decret i que, en qualsevol cas i amb caràcter previ a què l'òrgan de l'entitat que correspongui l'aprovi, basta que s'elevin al Consell de Govern perquè ho autoritzi, prèvia conformitat amb el que estableix l'article 60.3 de la Llei 7/2010.
L'article 60.3 de la Llei 7/2020 disposa que les modificacions dels estatuts dels consorcis s'han d'elevar, en tot cas i prèviament que les aprovi l'òrgan de l'entitat que correspongui, al Consell de Govern perquè les autoritzi. Aquest acord s'ha d'adoptar a proposta de la conselleria interessada, amb els informes preceptius de les conselleries competents d'hisenda i pressuposts i en matèria de funció pública.
El dia 24 de novembre de 2020 la direcció general de Funció Pública i Administracions Públiques va emetre un informe favorable en relació a la proposta de modificació.
El dia 25 de novembre de 2020 la secretaria general de la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors també va emetre un informe en relació a la proposta de modificació mitjançant el qual es feien una sèrie de suggeriments a l'esborrany de modificació dels Estatuts.
Es varen acceptar i introduir al text tots els suggeriments proposats per l'informe de la Secretaria General d'Hisenda.
El punt 4 d'aquest article 60 disposa que els estatuts del consorci i les seves modificacions s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Es considerava necessari dur a terme una nova modificació dels Estatuts amb la finalitat d'adaptar-los a la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Regim Jurídic del Sector Públic, pel que afecta als articles 118 al 127, que regulen els consorcis i que tenen caràcter bàsic, llevat del punt 2 de l'article 123, i per crear un nou òrgan de govern amb més flexibilitat i facilitat de convocatòria per dur a terme les qüestions administratives i acadèmiques que no afectin al normal funcionament del centre.
Malgrat les modificacions anteriors dels Estatuts del Consorci s'han dut a terme mitjançant la figura del Decret de Consell de Govern, tenint en compte la normativa vigent, cal tramitar aquesta modificació mitjançant un Acord de Consell de Govern.
Per això, el Consell de Govern va atorgar el 30 de novembre de 2020 l'autorització prèvia a què fa referència l'article 60.3 de la Llei 7/2020, per a la modificació dels Estatuts del Consorci Escola d'Hoteleria de les Illes Balears.
Posteriorment, el Consell de Direcció del Consorci Escola d'Hoteleria de les Illes Balears va aprovar, en la reunió de dia 1 de desembre de 2020, la modificació dels Estatuts, tal com es varen autoritzar prèviament pel Consell de Govern, quedant l'annex com consta a continuació.
L'annex aprovat és el següent:
ANNEX
Capítol I Definició i naturalesa
Article 1. Definició
El Consorci Escola d'Hoteleria de les Illes Balears, d'ara endavant El Consorci, és una entitat de dret públic, creada per l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i la Universitat de les Illes Balears, per a la consecució de les finalitats i l'objecte que preveuen aquests Estatuts.
El Consorci es regeix per aquests Estatuts, està adscrit a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i podrà utilitzar l'acrònim EHIB com a denominació abreujada.
Article 2. Objecte
El Consorci té per objectiu la docència universitària en el camp de l'hoteleria i la restauració, la formació professional en la família professional d'hoteleria i turisme, la formació d'empresaris i professionals per a l'empresa, i el foment de la investigació científica i tècnica al servei d'aquests estudis.
Mitjançant un conveni s'han d'establir les relacions entre el Consorci Escola d'Hoteleria de les Illes Balears i la Universitat de les Illes Balears. En el mateix sentit, mitjançant un conveni es poden establir relacions entre el Consorci Escola d'Hoteleria de les Illes Balears i el Centre de Referència Nacional de Formació Professional en Turisme.
Qualsevol de les entitats consorciades, així com els seus ens adscrits, pot dur a terme, mitjançant conveni signat a l'efecte, la gestió humana, tècnica, econòmica i administrativa necessària per al desenvolupament de les activitats del Consorci i el compliment dels seus objectius, sense perjudici que aquest pugui desenvolupar la gestió a través de mitjans propis.
En el marc de les seves finalitats, el Consorci pot rebre encàrrecs per a activitats de prestació, gestió de serveis o producció de béns d'interès públic susceptibles de contraprestació.
El Consorci pot rebre encomanes de gestió de l'Administració de la Comunitat Autònoma o de la resta d'administracions públiques, així com de tots els ens instrumentals d'aquestes administracions, per raons d'eficàcia o quan qui fa l'encàrrec no té els mitjans necessaris per dur-les a terme, a fi de dur a terme prestacions o activitats de caràcter material, tècnic o de serveis, alienes a l'àmbit de la legislació de contractes, relacionats amb les funcions pròpies del Consorci, d'acord amb l'article 11 de la Llei 40/2015 i l'article 30 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Article 3. Naturalesa i règim jurídic
1.El Consorci té personalitat jurídica pròpia i plena capacitat d'obrar i pot adquirir, posseir, gravar i alienar béns de tota classe, contreure obligacions, adquirir drets i exercitar tot tipus d'accions civils, administratives i laborals, en general, en qualsevol jurisdicció.
2. La representació del Consorci com a persona jurídica, l'ha d'exercir la persona que aquests Estatuts determina.
3. El Consorci no té finalitats lucratives.
4.Aquest Consorci és una entitat de dret públic que pot exercir les potestats necessàries per al compliment dels seus fins, excepte la potestat expropiatòria, i es regeix pel que estableixen la llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la comunitat autònoma de les Illes Balears, la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, i per la resta de normativa estatal i autonòmica que li sigui d'aplicació.
5. Posaran fi a la via administrativa els actes dictats pel Consell de Direcció i pel president o la presidenta.
Article 4. Relacions amb altres institucions
Per poder dur a terme les tasques de docència i investigació, el Consorci pot establir contactes amb altres institucions de l'Estat espanyol i de la resta del món, especialment amb les institucions dedicades a la docència en el camp del turisme i de l'hoteleria que radiquen en la comunitat autònoma de les Illes Balears.
Article 5. Relacions amb el sector turístic
Per dur a terme les seves finalitats, el Consorci reconeix la necessitat d'implantar-se en el sector turístic de la nostra comunitat, establir una oferta formativa d'acord amb les necessitats del sector turístic de cadascuna de les Illes Balears i facilitar la participació de les institucions públiques i privades en el manteniment de les activitats, conjuntament amb la iniciativa privada, a fi d'aconseguir una vertadera integració del Consorci en aquest sector.
Per això, després de l'acord previ dels òrgans de govern del Consorci, poden integrar-s'hi, com a membres de participació, les institucions que contribueixin als fins que estableix el Consorci.
Article 6. Creació i funcionament
El Consorci es crea per la voluntat i l'actuació decidida del Govern de les Illes Balears i de la Universitat de les Illes Balears, a les quals correspon, de manera conjunta i d'acord amb aquests Estatuts, gestionar-la. Ambdues institucions han de vetllar expressament pel funcionament del Consorci perquè en tots els equipaments tècnics, científics i informàtics, s'hi produeixin una homogeneïtat, necessària, i una compatibilitat amb els que estan instal·lats a la resta dels edificis del campus i de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, a fi de fer possible, d'aquesta manera, la potenciació dels estudis que s'imparteixen al Consorci.
Article 7. Finalitats
El Consorci té com a finalitats pròpies organitzar i fer cursos de tota classe, seminaris, conferències, taules rodones i d'altres sistemes d'ensenyament, com també la formació i la investigació empresarial relacionades amb el sector turístic i hoteler.
Com a complement als fins que s'assenyalen en el paràgraf anterior, hi ha d'haver l'explotació dels recursos existents a l'edifici Arxiduc Lluís Salvador.
Article 8. Funcions
Per dur a terme els seus objectius, en funció dels mitjans de què disposi, el Consorci ha de promoure:
a) La creació dels centres i les unitats d'estudi, docència i investigació que consideri necessàries i tenir-ne cura del manteniment i el desenvolupament.
b) Tot el que sigui necessari per al funcionament del Consorci: lloguer, adquisició i construcció d'edificis, com també millora dels existents.
c) El finançament dels departaments d'investigació i d'ensenyaments, amb les dotacions corresponents.
d) Els convenis amb empreses privades o altres organismes i entitats públiques per al desenvolupament de programes d'investigació, docents, culturals o d'assistència de l'empresariat, ja sigui amb finançament unilateral o mixt.
e) L'adquisició de tot el material científic o formatiu i dels béns d'equipament que siguin necessaris per a complir els seus objectius.
f) Pot, si escau, fer ús dels edificis, del material científic, i dels béns d'equipament de qualsevol dels membres fundadors mitjançant els convenis corresponents.
g) L'ús i la destinació de l'edifici Arxiduc Lluís Salvador és per dur-hi a terme els fins que s'assenyalen en l'article anterior, sense perjudici que l'edifici també pugui ser usat per altres centres formatius propis del Govern de les Illes Balears dins els objectius establerts en l'article 2.
El Consorci pot promoure per complir millor les seves finalitats:
1. La creació i la concessió de premis per treballs d'investigació a estudiants avantatjats.
2. La creació i l'adjudicació de beques, tant per als estudis propis del Consorci com per a la investigació.
3. El finançament de publicacions, l'edició de llibres i de materials acadèmics, siguin del Consorci o d'acord amb altres entitats públiques o privades.
4. La creació i el manteniment d'una borsa de treball per ajudar a la col·locació en el mercat de treball d'alumnes del centre.
5. La promoció i la coordinació de les pràctiques d'alumnes en centres de treball.
6. Finalment, i independentment de tot el que s'ha esmentat, els òrgans de govern del Consorci poden acordar i establir altres actuacions, sempre d'acord amb l'objectiu de la docència i sense més limitacions que l'assoliment dels seus fins.
Article 9. Seu del Consorci
El Consorci de l'Escola d'Hoteleria de les Illes Balears se situa en l'edifici Arxiduc Lluís Salvador, construït amb aquesta finalitat en el campus universitari. Se'n podran crear delegacions a les poblacions de la nostra comunitat o fora d'aquesta, mitjançant acord amb els òrgans de govern o amb qui correspongui d'acord amb aquests Estatuts.
Capítol II Dotació del Consorci
Article 10. Recursos
1. Per a la realització dels seus objectius i la finalitat institucional el Consorci disposa dels recursos següents:
a) Les aportacions dels seus membres.
b) Les subvencions, aportacions, ajudes o donacions de qualsevol tipus que concedeixin a favor seu organismes, entitats, empreses o persones, físiques o jurídiques, públiques o privades.
c) Els productes, les vendes o els increments derivats de la gestió patrimonial.
d) Els ingressos procedents d'activitats i dels preus, les tarifes o els cànons que s'estableixin per la prestació dels seus serveis.
e) Les participacions o ingressos que procedeixin dels convenis o concerts que estableixin amb qualssevol organismes, entitats, empreses o persones, físiques o jurídiques, públiques o privades.
f) Els productes que obtenguin de les transaccions que el Consorci realitzi en l'exercici de les seves funcions, així com de les operacions econòmiques i financeres de qualsevol tipus en què intervingui.
g) Els emprèstits i deutes que pugui emetre, així com els crèdits i altres operacions financeres d'endeutament de qualsevol tipus que pugui concertar amb entitats financeres, bancàries i, en general, de crèdit, tant nacionals com estrangeres, d'acord amb les Lleis 7/2010, de 21 de juliol i 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la comunitat autònoma.
h) Qualssevol altres recursos no establerts en els paràgrafs anteriors.
2. En el cas que les entitats consorciades incompleixin els seus compromisos de finançament o de qualsevol altre tipus, el Consorci ha de revisar el pla anual d'actuació per ajustar-lo, d'acord amb els recursos efectius de l'entitat.
Així mateix, d'acord amb el que preveu l'article 58.5 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears no està obligada a fer l'aportació al finançament a què es va comprometre en relació amb l'exercici en curs si qualsevol de la resta de membres del Consorci no efectua totes les seves aportacions dineràries corresponents als exercicis anteriors a què venien obligats.
3. Amb caràcter previ a la realització d'activitats pressupostades, el Consorci ha de comptar amb les aportacions compromeses per a la seva execució, acreditant degudament en el procediment corresponent.
Article 11. Patrimoni assignat i règim patrimonial
1. El patrimoni del Consorci està constituït pels béns de qualsevol tipus que adquireixi en el curs de la seva gestió o que li adscriguin els seus membres o qualsevol organisme, entitat, empresa o, en general, persona física o jurídica, pública o privada.
2. El règim patrimonial del Consorci és d'acord amb l'article 25.1 de la Llei 7/2010, el qual es preveu en la legislació sobre patrimoni de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com la seva normativa de desenvolupament.
Article 12. Excedent d'ingressos
Si per qualsevol de les vies que assenyala l'article 10 d'aquests Estatuts hi hagués, en una anualitat, un excedent d'ingressos, el Consorci ha de destinar-lo al desenvolupament dels seus objectius i incloure'l en el següent exercici econòmic, sempre que això sigui possible segons la normativa aplicable, sempre que no sigui procedent el seu reintegrament.
Article 13. Aportació de la UIB
Com a conseqüència de l'adhesió de la Universitat de les Illes Balears a aquest Consorci, aquesta renuncia a la percepció de tots els percentatges que per qualsevol causa hagués de percebre per la prestació de serveis i subministraments de qualsevol índole, segons acord específic, d'acord amb l'aplicació dels Estatuts i de qualsevol altra legislació aplicable, i es considera aportació econòmica de la Universitat de les Illes Balears al Consorci.
Aquesta renúncia no serà aplicable a l'abonament que ha d'efectuar l'Escola d'Hoteleria de les Illes Balears per la prestació dels serveis acadèmics i administratius derivats del grau de Direcció Hotelera, d'acord amb la clàusula 17 del conveni de col·laboració entre la Universitat de les Illes Balears i el Consorci Escola d'Hoteleria de les Illes Balears, per a l' adscripció d'un centre a la Universitat.
Article 14. Adscripció de béns i rendes
Tot el capital, els béns i les rendes del Consorci s'han d'entendre adscrits, de manera directa i immediata, i sense interposició de cap persona física i jurídica, a la realització dels objectius per als quals s'institueix el Consorci.
Capítol III Organització
Article 15. Govern del Consorci
La Comunitat Autònoma de les Illes Balears i la Universitat de les Illes Balears han d'exercir el govern del Consorci mitjançant els òrgans establerts en els Estatuts i dins dels límits establerts per la Constitució espanyola, l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, els Estatuts de la Universitat i la resta de l'ordenament jurídic.
Article 16. Òrgans
1. El president o presidenta del Govern de les Illes Balears podrà exercir la presidència a títol honorífic quan ho considerin adient.
2. Els òrgans de govern del Consorci són els següents:
a) El Consell de Direcció, que pot funcionar en ple i en comissió executiva.
b) El president o presidenta.
c) El director o directora gerent.
3. El Consorci disposa d'un consell assessor, i, a més, pot participar dins altres òrgans col·legiats quan sigui necessari per al bon desenvolupament del Consorci.
Article 17. Principis
Els òrgans del Consorci han de servir amb objectivitat els interessos públics que els han encomanat i han d'actuar d'acord amb els principis d'eficàcia, coordinació i submissió a la llei i al dret.
Article 18. Consell de Direcció
El Consell de Direcció, màxim òrgan de deliberació i de govern, és l'òrgan col·legiat de gestió del Consorci. Les decisions que adopti en el marc de les competències són vinculants per a tots els altres òrgans de govern del Consorci.
Article 19. Composició del Ple del Consell de Direcció
El Ple del Consell de Direcció està compost per:
- Dos alts càrrecs de la conselleria d'adscripció.
- Un alt càrrec de la conselleria amb les competències de turisme.
- Tres membres designats pel rector o rectora de la Universitat de les Illes Balears.
- Un alt càrrec de la conselleria amb les competències d'educació.
- Un alt càrrec de la conselleria competent en matèria d'hisenda i pressuposts.
- El director o directora gerent del Consorci.
- Dos vocals representants de les organitzacions sindicals que tenen la consideració de més representatives, a proposta d'aquestes, i nomenats conjuntament per la persona titular de la conselleria d'adscripció i el rector o rectora de la Universitat de les Illes Balears, d'acord amb la representativitat reconeguda pel Govern de les Illes Balears.
- Dos vocals representants de les organitzacions patronals que tenen la consideració de més representatives, una d'aquestes de caràcter sectorial, nomenats conjuntament per la persona titular de la conselleria d'adscripció i el rector o rectora de la Universitat de les Illes Balears, d'acord amb la representativitat reconeguda pel Govern de les Illes Balears.
Quan les matèries que s'hagin de tractar ho requereixin, a iniciativa del president o presidenta o a proposta del director o directora gerent, es pot convocar personal tècnic o d'altres persones que es considerin convenients, que tenen veu, però no vot.
La designació dels representants dels punts anteriors ha d'incloure la de les persones que han de suplir-los en cas d'absència, vacant, malaltia o impediment legítim.
El nomenament de les persones que han de formar part del Ple del Consell de Direcció, designades per cada una de les entitats mencionades, ha de respectar la presència equilibrada d'homes i dones, de conformitat amb la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes.
Assistirà al Ple del Consell de Direcció l'administrador del Consorci una persona en representació de l'Advocacia de la Comunitat Autònoma i la persona titular de la secretaria general de la conselleria d'adscripció, amb veu i sense vot, sempre que no sigui membre del Ple del Consell de Direcció en representació de la conselleria d'adscripció.
Pel que fa als membres representants de la conselleria d'adscripció, la persona titular tindrà la presidència i podrà exercir el seu vot de qualitat quan sigui necessari per al resultat de les votacions. Quant als membres representants de la Universitat de les Illes Balears, obligatòriament un n'ha de ser el rector o rectora de la Universitat, el qual hi actua en qualitat de vicepresident o vicepresidenta. Exerceix les funcions de secretari o secretària del Ple del Consell de Direcció i, si escau, de secretari o secretària d'actes la persona que, d'acord amb la relació de llocs de treball del Consorci, exerceix les funcions d'administrador.
En absència de la persona titular de la conselleria d'adscripció, ha d'exercir la presidència del Ple del Consell de Direcció el vicepresident o la vicepresidenta.
En absència del secretari o de la secretària del Ple del Consell de Direcció, n'ha d'exercir les funcions el vocal de menys antiguitat i, en cas d'igualtat, el de menys edat entre les persones assistents a l'acte, el qual pot exercir també de secretari o secretària d'actes.
Article 20. Convocatòria, funcionament i adopció d'acords del Ple del Consell de Direcció
El Ple del Consell de Direcció s'ha de reunir per convocatòria del president o presidenta del Consorci, sempre que aquests ho considerin adient, com a mínim en dues reunions anuals, o a proposta de la tercera part dels membres.
Les reunions del Ple del Consell de Direcció són vàlides si hi concorren, com a mínim, la meitat més un dels seus membres, sempre que hi hagi el president o presidenta o el vicepresident o vicepresidenta. Els acords s'han de prendre per majoria simple de vots, llevat dels casos en què aquests Estatuts estableixin un altre quòrum. La convocatòria de les reunions ordinàries ha de fer-se amb un mínim de cinc dies hàbils d'antelació.
El règim de convocatòria, funcionament i adopció d'acords, en el no previst en aquests Estatuts, és el que estableixen amb caràcter general per als òrgans col·legiats els articles 15 i següents de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.
L'assistència a les reunions del Ple del Consell de Direcció no serà retribuïda.
Article 21. Funcions del Ple del Consell de Direcció
Són competències del Ple del Consell de Direcció:
a) Vetllar pel compliment dels Estatuts i els acords dels òrgans de govern del Consorci.
b) Vetllar per l'eficàcia de la docència i el compliment de la funció que el Consorci ha d'exercir en la societat, de manera que ha de tenir cura expressament del funcionament dels centres i que en tots els equipaments tècnics, científics i informàtics, s'hi produeixi homogeneïtat i compatibilitat amb els que estan instal·lats a la resta del campus universitari i a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb la finalitat de fer possible la potenciació dels estudis que s'hi imparteixin.
c) Realitzar les funcions del Patronat de l'Escola Universitària d'Hoteleria de les Illes Balears.
d) Establir les necessitats econòmiques amb relació als objectius que el Consorci es proposa dur a terme, i aprovar-ne l'avantprojecte de pressuposts i els comptes anuals.
e) Aprovar-ne els plans d'estudis i, si cal, sol·licitar-ne l'homologació.
f) Aprovar la realització de noves línies d'activitats docents o formatives. En el cas de posar en funcionament activitats que no puguin ser aprovades prèviament pel Consell, s'ha d'informar d'aquestes activitats en la reunió del Consell immediatament posterior que es convoqui.
g) Establir els requisits necessaris per a l'accés als ensenyaments compresos al pla d'estudis del centre i aprovar les taxes de matrícula i les taxes acadèmiques corresponents al curs lectiu.
h) Determinar la capacitat dels centres quant al nombre de places disponibles als ensenyaments compresos al pla d'estudis.
i) Aprovar, a proposta del director o directora gerent, la Relació de Llocs de Treball del personal del Consorci, a on es contenen les principals característiques dels llocs de treball.
j) Autoritzar amb caràcter previ, a proposta del president o presidenta, les inversions o despeses d'import superior al que es considera contracte menor d'acord amb la normativa de contractació del sector públic, sens perjudici de l'autorització prèvia del Consell de Govern per a les despeses superiors a la quantia de 500.000 euros, d'acord amb l'article 15.2 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la comunitat autònoma de les Illes Balears, en relació amb la disposició transitòria primera de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
k) Vetllar perquè es dugui a terme la coordinació adequada entre els serveis administratius i les activitats de la Universitat de les Illes Balears i els centres.
l) Ratificar i revocar, si escau, els convenis de col·laboració i d'intercanvi amb d'altres escoles, organismes o institucions, públics o privats, estatals o estrangers.
m) Aprovar el Reglament de Funcionament de l'Escola Universitària d'Hoteleria de les Illes Balears adscrita a la Universitat de les Illes Balears.
n) Atendre la coordinació amb la resta d'estudis de la Universitat de les Illes Balears, amb especial menció als de la Facultat de Turisme.
o) Atendre la coordinació amb altres centres de l'àmbit docent i formatiu en l'àrea d'allotjament i turisme de titularitat del Govern de les Illes Balears.
p) Acordar l'inici del procediment i posterior aprovació de modificació d'aquests Estatuts.
q) Acordar i, si escau, aprovar, qualsevol altra actuació que no s'inclogui en aquests punts i que sigui necessària per al compliment dels fins que s'especifiquen en l'article 7 d'aquests Estatuts.
r) Nomenar, a proposta dels òrgans corresponents, el director o directora gerent, amb els informes previs preceptius, si escau. Per complir els fins del Consorci pot encomanar les actuacions que consideri convenients al director o directora gerent.
s) Acordar les mesures pertinents per a l'administració dels béns i dels drets del Consorci, així com l'adquisició, la venda, la permuta, i el gravamen d'aquests i, en general, tots els negocis jurídics que siguin convenients per realitzar les seves finalitats sempre que facin referència a actes de disposició del patrimoni del Consorci, en els termes que preveu la normativa que sigui aplicable.
t) Aprovar i remetre a la persona titular de la conselleria d'adscripció el pla d'actuacions previst en l'art. 17.2 de la Llei 7/2010.
u) Llevat del que es disposa en aquest article en les lletres a, b, c, d, i, j , m, o p, r i t el Ple del Consell de Direcció pot delegar en el director o directora gerent , en tot o en part, la gestió dels temes o els assumptes inclosos en la resta de punts, sense perjudici de la supervisió que es consideri convenient sobre la realització de la gestió encomanada, que una vegada feta ha d'explicar davant el Ple del Consell de Direcció en la primera reunió que es faci.
Article 21 bis. Composició i funcionament del Consell de Direcció en comissió executiva
El Consell de Direcció en comissió executiva s'encarrega de l'exercici de determinades funcions del Ple del Consell de Direcció quan aquest no pugui exercir-les per raons d'urgència o de calendari.
El Consell de Direcció en comissió executiva està format per cinc membres amb veu i vot:
1. Dos alts càrrecs de la conselleria d'adscripció del Consorci, uns dels quals exercirà les funcions de la presidència del Consell de Direcció en comissió executiva.
2. La persona que ocupa la Direcció gerència del Consorci.
3. Dos dels membres del Ple del Consell de Direcció dels nomenats per la UIB, a proposta del rector o rectora de la UIB.
Per tal que el Consell de Direcció en comissió executiva es consideri vàlidament constituït, hi han de ser presents, com a mínim, tres membres de la comissió o els seus suplents (ja designats segons la composició del Ple del Consell de Direcció). La persona que ocupi la presidència de la Comissió executiva podrà exercir el seu vot de qualitat en cas d'empat a les votacions.
Assistiran al Consell de Direcció en comissió executiva, amb veu i sense vot, l'administrador o administradora de l'EHIB, exercint les funcions de secretari, i el o la gerent de la UIB. També hi assistiran, sense vot, els docents i/o tècnics que es considerin oportuns i que seran convocats quan la presidència del Consell de Direcció en comissió executiva ho consideri adient segons l'ordre del dia de les reunions.
El Consell de Direcció en comissió executiva es reunirà sempre que sigui necessari pel correcte funcionament del Consorci, prèvia convocatòria del president o presidenta del Consell de Direcció en comissió executiva.
El règim de convocatòria, funcionament i adopció d'acords, en el no previst en aquests Estatuts, és el que estableixen amb caràcter general per als òrgans col·legiats els articles 15 i següents de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.
L'assistència a les reunions del Consell de Direcció en comissió executiva no serà retribuïda.
Article 21 ter. Funcions del Consell de Direcció en comissió executiva
El Consell de Direcció en comissió executiva podrà exercir, quan per raons d'urgència o de calendari no sigui possible reunir pel Ple del Consell de Direcció, les funcions d'aquest previstes als punts b), c), f), h), j), q) i t) de l'article 21 d'aquests Estatuts.
S'haurà d'informar al següent Ple del Consell de Direcció de totes les actuacions que hagi aprovat el Consell de Direcció en comissió executiva.
Article 21 quater. El president o presidenta
El president o presidenta del Consorci és la persona titular de la conselleria que tengui adscrit el Consorci.
En els casos de vacant, absència o malaltia del president o presidenta o causa legal que li impedeixi exercir les funcions, ha d'assumir-ne les funcions el vicepresident o vicepresidenta del Consorci, que és el rector o rectora de la Universitat de les Illes Balears.
Article 21 quinquies. Funcions del president o presidenta
1. Corresponen al president o presidenta del Consorci les funcions següents:
a) Exercir la més alta representació del Consorci davant qualsevol instància, institució i entitat pública o privada. Pot exercir, per a això, les accions jurídiques que siguin necessàries i pot delegar aquesta funció en la persona que es designi específicament.
b) Convocar les reunions del Ple del Consell de Direcció i fixar-ne l'ordre del dia.
c) Presidir les sessions del Ple del Consell de Direcció, dirigir-ne els debats, i suspendre'n i aixecar-ne les sessions.
d) Donar el vistiplau a les actes i als certificats dels acords adoptats pel Ple del Consell de Direcció.
e) Ser l'òrgan de contractació del Consorci, aprovant els plecs de condicions tècniques i administratives que regiran la contractació en tot tipus de contractes relacionats amb l'objecte i finalitats del Consorci, sense perjudici de les autoritzacions prèvies que calguin respecte de la despesa corresponent, d'acord amb el que preveu la lletra j) de l'article 21 d'aquests Estatuts. Els procediments negociats i procediments oberts es posaran en marxa quan els serveis jurídics de la conselleria d'adscripció o del Consorci hagin emès un informe favorable previ de l'expedient..
2. La funció prevista en la lletra e) de l'apartat anterior es pot delegar en el director o directora gerent.
3. En circumstàncies excepcionals o per raons d'urgència, el president o presidenta pot exercir les facultats que corresponguin a qualsevol altre òrgan del Consorci, inclòs el Consell de Direcció, al qual n'ha de donar compte perquè, si correspon, les ratifiqui.
Article 22. Consell Assessor. Composició
El Consell Assessor és l'òrgan de participació de la societat en l'Escola d'Hoteleria i està format per:
a) Els membres del Ple del Consell de Direcció, el president o presidenta del qual també ho serà del Consell Assessor.
b) Vuit membres elegits per les associacions empresarials de les Illes Balears que tenen la consideració de més representatives, d'acord amb la representativitat reconeguda pel Govern de les Illes Balears.
c) Vuit membres elegits per les federacions d'hoteleria confederades a les organitzacions sindicals que tenen la consideració de més representatives, d'acord amb la representativitat reconeguda pel Govern de les Illes Balears.
d) Quatre membres elegits entre els consells insulars.
e) Dos membres elegits entre les entitats municipals per la FELIB.
f) Fins a dotze representants més, nomenats pel Ple del Consell de Direcció i elegits entre les persones i les entitats, públiques o privades, representatives del sector turístic de les Balears o dels estaments docents i ocupacionals dels dos subsistemes de formació professional relacionats amb l'ensenyament turístic.
Els membres del Consell Assessor han de ser nomenats i rellevats pel conseller o consellera d'adscripció, llevat dels membres que formen part del Consell Assessor perquè pertanyen al Ple del Consell de Direcció, els quals cessen quan cessin en el Ple del Consell de Direcció.
L'assistència a les reunions del Consell Assessor no serà retribuïda.
Article 23. Consell Assessor. Funcions
Són competències del Consell Assessor:
a) Rebre informació de tots els assumptes relacionats amb l'Escola i que siguin del seu interès.
b) Estar assabentat de les necessitats i les aspiracions socials que consideri que ha de prestar l'Escola.
c) Promoure l'ajuda econòmica de la societat i els convenis amb empreses que col·laboren en el perfeccionament de la formació d'alumnes i que després els poden facilitar ocupació.
d) Elevar al conseller o consellera d'adscripció i al Consell Executiu de la Universitat de les Illes Balears, les peticions i els suggeriments que cregui convenients sobre l'organització i el funcionament de l'Escola.
Article 24. Altres consideracions sobre el Consell Assessor
1. El Consell Assessor pot funcionar en ple o en comissió, formada sempre per membres del Consell esmentat.
2. Els membres que componguin la comissió són designats preceptivament pel ple del Consell esmentat, el qual n'han de designar el president o presidenta.
3. El conseller o consellera d'adscripció, pel seu caràcter de president o presidenta del Consell Assessor, podrà, en qualsevol moment, exercir la presidència de les comissions.
4. Entre els seus membres, se n'ha de designar el secretari.
5. El règim de convocatòria, funcionament i adopció d'acords, en el no previst en aquests Estatuts, és el que estableixen amb caràcter general per als òrgans col·legiats els articles 15 i següents de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.
Article 25. Nomenament del director o directora gerent del Consorci
El director o directora gerent s'ha d'encarregar del funcionament normal del Consorci i de les seves activitats. Ha de ser nomenat pel Ple del Consell de Direcció, a proposta conjunta del conseller o consellera d'adscripció i del rector o rectora de la Universitat de les Illes Balears, entre persones de reconeguda competència en la docència i la formació en matèria turística o de formació i està assimilat a la condició d'alt càrrec de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears als efectes pertinents. La durada del seu mandat és de quatre anys i pot tornar a ser nomenat. Cessa en el càrrec en acabar el mandat. També pot cessar a petició pròpia o per acord de l'autoritat que el va proposar.
Article 26. Funcions del director o directora gerent del Consorci
Competències del director o directora gerent:
a) Executar i fer complir els acords del Consell de Direcció del Consorci.
b) Procurar la coordinació entre els diversos centres del Consorci, i entre aquests i els diferents altres centres docents i formatius que puguin realitzar accions a les instal·lacions de l'edifici Arxiduc Lluís Salvador.
c) Proposar al Consell de Direcció les modificacions de la Relació de Llocs de Treball del personal del Consorci.
d) Proposar al Consell de Direcció l'organització acadèmica, el pla d'actuacions i la memòria anual del curs acadèmic.
e) Proposar a la conselleria d'adscripció del Consorci i/o la Universitat de les Illes Balears, com a ens consorciants, les necessitats de personal que tingui el Consorci, sempre que aquests llocs de feina no puguin ser coberts directament pel Consorci segons la normativa vigent, amb els informes previs preceptius, si escau.
f) Organitzar els serveis que presta el Consorci.
g) Aprovar el professorat no propi del Consorci, els conferenciants i la resta de col·laboradors necessaris per a desenvolupar l'activitat del Consorci.
h) Dur a terme les gestions adients per desenvolupar en la totalitat els articles 7 i 8 d'aquests Estatuts.
i) Desenvolupar la gestió directa del pressupost anual.
j) La direcció dels recursos d'infraestructura dels diversos edificis incloent l'arrendament, la cessió gratuïta o onerosa dels mateixos.
k) La coordinació en la promoció exterior dels diversos centres del Consorci.
l) Les resolucions en matèria de personal. La contractació del personal laboral així com les extincions de les relacions laborals i modificacions contractuals del personal de conformitat amb els criteris que estableixi el Consell de Direcció en la relació de llocs de treball, i, en general, totes les resolucions en matèria de personal.
m) Elevar al Consell de Direcció un informe anual d'activitat, així com signar una declaració de garantia i responsabilitat sobre les activitats realitzades per l'ens durant l'any anterior, d'acord amb el que estableix l'art. 18 de la Llei 7/2010.
n) Exercir la resta de funcions que no estiguin atribuïdes expressament als altres òrgans de govern.
Pot delegar en l'administrador o administradora o en el subdirector o subdirectora competències determinades, quan ho consideri convenient.
El director o directora gerent ha de tramitar al Ple del Consell de Direcció les propostes de l'administrador o administradora i del subdirector o subdirectora.
Capítol IV Règim econòmic, comptable i personal
Article 27. Règim pressupostari, de control i de comptabilitat
El règim pressupostari, econòmic i financer, de comptabilitat, intervenció i control del Consorci és el que preveu la Llei 7/2010, de 21 de juliol, de sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i en la Llei 14/2014 , de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Article 28. Pressupost
Tots els ingressos i les despeses del Consorci s'han de referir al pressupost que, en tot cas, ha de formular-se equilibrat i en el qual han de figurar:
a) Ingressos i despeses ordinaris de gestió, en els quals s'ha de basar el desenvolupament de totes les activitats del Consorci. Hi han de constar l'aportació de la CAIB, la d'altres institucions, els drets de matrícula i tots els ingressos que es prevegin.
b) Ingressos i despeses d'inversió, quan s'hagin de realitzar per al desenvolupament normal de les actuacions ordinàries.
L'avantprojecte dels pressuposts del Consorci ha de ser preparat pel director gerent i aprovat pel Ple del Consell de Direcció.
Article 29. Comptabilitat i Comptes Anuals
El Consorci ha de dur la comptabilitat d'acord amb les normes legals establertes, amb independència dels llibres o fitxers auxiliars que cregui que hi són adients. L'exercici econòmic és anual i ha de coincidir amb l'any natural, amb les periodificacions adients d'ingressos i de despeses.
El Consorci s'ha de sotmetre a les condicions que s'estableixin en la normativa reguladora de la matèria financera autonòmica, i també a les disposicions que dicti la conselleria competent en matèria d'hisenda i pressuposts del Govern de les Illes Balears pel que fa a auditories, el resultat de les quals s'ha de comunicar al Ple del Consell de Direcció.
Es posarà a disposició dels membres del Consell de Direcció qualsevol informació financera del Consorci que sol·licitin.
Els comptes anuals seran formulats pel director gerent i l'administrador i aprovats pel Ple del Consell de direcció.
Article 30. Contractació
El règim de contractació del Consorci és el que estableix la legislació de contractes del sector públic per a les administracions públiques.
La composició de la Mesa de Contractació s'ha de determinar per l'òrgan de contractació en la qual figurarà un membre del Departament de Gestió Econòmica, un membre del Departament de Contractació i un membre del Departament Jurídic, del Consorci o de la conselleria d'adscripció.
Article 31. Tresoreria i endeutament
El Consorci pot obrir comptes corrents a qualsevol entitat financera i actuar-hi, en totes, amb la plenitud de facultats de la seva personalitat jurídica independent; no obstant, l'exercici d'aquestes actuacions estarà sotmès a les disposicions i normativa que dicti la conselleria en matèria d'hisenda i pressuposts del Govern de les Illes Balears.
Així mateix pot sol·licitar, constituir i disposar operacions de préstec, de crèdit i descomptes, en els termes prevists en la normativa aplicable, i en un import no superior a la subvenció aprovada anualment, amb la coordinació i el control de la direcció general competent en matèria de tresoreria de la conselleria competent en matèria d'hisenda i pressuposts, d'acord amb l'article 12 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i sempre que prèviament s'hagi obtingut l'autorització del president o presidenta del Consorci.
Per a aquestes actuacions es requereixen les firmes mancomunades del director o directora gerent i de l'administrador o administradora. En absència temporal d'algun d'ells, per baixa, cessament o dimissió, la signatura es pot substituir, en primer lloc, quan no estigui designat un dels dos càrrecs anteriors, pel secretari general de la Conselleria d'adscripció i, en segon lloc, quan no estiguin designats cap dels dos càrrecs anteriors, pel secretari o secretària general i pel conseller o consellera d'adscripció.
Article 32. Règim de personal
El personal al servei del Consorci podrà ser funcionari o laboral i hi haurà de procedir exclusivament de les administracions participants. El seu règim jurídic serà el de l'Administració Pública d'adscripció i les seves retribucions en cap cas podran superar les establertes per a llocs de treball equivalents a aquella.
Excepcionalment, quan no sigui possible comptar amb personal procedent de les administracions participants en el consorci en atenció a la singularitat de les funcions a exercir, l'òrgan competent de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, podrà autoritzar la contractació directa de personal per part del Consorci per a l'exercici d'aquestes funcions, tenint en compte la legislació vigent en la matèria i els informes exigits per aquesta.
Capítol V Modificació dels Estatuts i dissolució del Consorci
Article 33. Modificació
La modificació d'aquests Estatuts ha de ser aprovada pel Consell de Direcció, d'acord amb el que es disposa en els articles 20 i 21, segons la normativa vigent que li afecti, i en els termes que preveuen els apartats 3 i 4 de l'article 60 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Article 34. Dissolució
1. El Consorci es pot dissoldre:
a) Per acord del Govern de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i la Universitat de les Illes Balears.
b) Pel compliment de les finalitats per les quals va ser creat.
c) Per impossibilitat legal o material d'assolir els seus objectius.
d) Per transformació del Consorci en una altra entitat, després de l'acord previ unànime dels seus membres.
2. Pel que fa al procediment de dissolució, requereix l'acord previ del Consell de Govern amb l'informe preceptiu de les conselleries competents en matèria d'hisenda i pressuposts i de funció pública, i s'estarà al que disposa l'article 127 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del Sector Públic.
3. El Ple del Consell de Direcció del Consorci podrà acordar, amb el vot favorable de dos terços dels seus membres, la cessió global d'actius i passius a una altra entitat ja existent del sector públic jurídicament adequada amb la finalitat de mantenir la continuïtat de l'activitat i assolir els objectius del consorci que s'extingeix. La cessió global d'actius i passius implicarà l'extinció sense liquidació del Consorci.
Palma, 1 de desembre de 2020
El secretari del Consell de Direcció del Consorci Escola d'Hoteleria de les Illes Balears Juanjo Galmés Ginard