Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'AFERS SOCIALS I ESPORTS
Núm. 191
Acord d’acció concertada entre la Conselleria d’Afers Socials i Esports de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i l’Associació Pitiüsa de Familiars de Persones amb Malaltia Mental (APFEM) per al servei d’habitatge supervisat per a persones amb diagnòstic de salut mental, necessitat de suport extens i discapacitat vinculat al servei d’acompanyament per a persones amb diagnòstic de salut mental i necessitat de suport extens, a l’illa d’Eivissa, per als anys 2020-2024
Parts
Fina Santiago Rodríguez, consellera d'Afers Socials i Esports del Govern de les Illes Balears en virtut del Decret 10/2019, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es disposa el nomenament dels membres del Govern de les Illes Balears (BOIB núm. 88, de 3 de juliol), en representació de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb NIF S0711001H, en l'exercici de les facultats que li atribueix la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril).
Maria Augusta Mora Chávez, amb DNI 48198747Q, presidenta de l'entitat Associació Pitiüsa de Familiars de Persones amb Malaltia Mental (APFEM), en representació d'aquesta entitat, amb seu social al carrer del Canonge Joan Planells,1-3 baixos, 07800 Eivissa, i amb NIF G07728751.
Antecedents
1. L'article 30.15 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, estableix com a competències exclusives de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, entre d'altres, l'acció i el benestar social; les polítiques de protecció i suport a les persones amb discapacitats físiques, psíquiques i sensorials, i les polítiques d'atenció a les persones dependents.
2. En el desenvolupament de la seva actuació com a entitat prestadora de serveis socials, l'entitat Associació Pitiüsa de Familiars de Persones amb Malaltia Mental (APFEM) presta el servei d'habitatge supervisat per a persones amb diagnòstic de salut mental, necessitat de suport extens i discapacitat.
3. A l'empara de la Resolució de la consellera d'Afers Socials i Esports de 20 d'octubre de 2020 per la qual es convoca l'acció concertada del servei d'habitatge supervisat per a persones amb diagnòstic de salut mental, necessitat de suport extens i discapacitat vinculat al servei d'acompanyament per a persones amb diagnòstic de salut mental i necessitat de suport extens, per a les illes de Mallorca i Eivissa, per als anys 2020-2024 (BOIB núm.183, de 27 d'octubre), s'ha instruït l'expedient administratiu corresponent i s'ha acreditat que l'entitat APFEM és titular del servei anomenat «Servei d'habitatge supervisat per a persones amb diagnòstic de salut mental», el qual compleix els requisits per subscriure aquest Acord.
4. El concert s'imputa a la partida econòmica 17301.313B01.26104.00 (o l'equivalent que la substitueixi) dels pressuposts de la Comunitat Autònoma per als anys 2021, 2022, 2023 i 2024.
Ambdues parts ens reconeixem mútuament la capacitat legal necessària per formalitzar aquest Acord d'acció concertada, d'acord amb les següents
Clàusules
1. Objecte
L'objecte d'aquest Acord és la concertació d'un nombre màxim de 6 places de servei d'habitatge supervisat per a persones amb diagnòstic de salut mental, necessitat de suport extens i discapacitat vinculat al servei d'acompanyament per a persones amb diagnòstic de salut mental i necessitat de suport extens a l'illa d'Eivissa, amb l'entitat APFEM, durant els mesos de vigència del concert.
2. Quantia i partida pressupostària
1. El preu màxim per plaça concertada és de 71,39 €/plaça/dia (exempt de l'IVA), inclosos tots els conceptes. Aquest preu pot ser objecte de revisió d'acord amb el que disposa l'article 24 del Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials.
2. L'import màxim del concert és de 625.804,74 € (exempt de l'IVA), corresponents als mesos de desembre de 2020 a novembre de 2024, amb càrrec a les partides i les anualitats següents:
3. Si durant la vigència d'aquest Acord les necessitats reals de places són superiors a les estimades inicialment, i sempre que hi hagi disponibilitat pressupostària, es podrà ampliar el concert, mitjançant un ajust comptable, sense necessitat de modificar l'Acord d'acció concertada.
3. Persones usuàries del servei
1. Poden ser persones usuàries de les places concertades del servei d'habitatge supervisat les persones d'ambdós sexes, més grans de 18 anys, amb una discapacitat associada a un diagnòstic de salut mental i necessitat de suport extens i un grau de discapacitat igual o superior al 33 %.
2. No poden ser persones usuàries d'aquestes places concertades les persones que pateixin malalties infectocontagioses en fase activa, malalties en fase terminal o qualsevol altra que requereixi atenció permanent en un centre hospitalari o assistència sanitària especialitzada continuada. Tampoc no es consideren susceptibles d'ocupar una plaça d'habitatge supervisat les persones que presentin problemes greus de consum actiu de substàncies tòxiques, patrons de conducta agressiva o perillosa per a si mateixes o per als altres, o simptomatologia de crisi psiquiàtrica en el moment de la incorporació.
3. En tot cas, correspon a la Conselleria d'Afers Socials i Esports determinar la concurrència de les circumstàncies esmentades i d'altres que puguin ser motiu d'exclusió, i interpretar-les o modificar-les.
4. Designació de les persones usuàries
1. S'aplica el procediment que estableixen els capítols II i III del Decret 7/2016, de 12 de febrer, pel qual es regulen l'accés al servei ocupacional per a persones amb discapacitat per trastorn mental greu i la gestió de la llista d'espera de les places d'aquest servei.
2. L'aprovació o la denegació de l'accés al servei concertat de la persona usuària es formalitzarà mitjançant una resolució de l'òrgan competent. En cas que no hi hagi places disponibles, la Conselleria d'Afers Socials i Esports habilitarà una llista d'espera i donarà a conèixer els criteris de prioritat amb què s'ordenin les sol·licituds.
3. El servei està obligat a acceptar les persones usuàries designades per la Conselleria i, una vegada se li hagi notificat la resolució d'adjudicació de plaça, ha de dur a terme l'ingrés efectiu de la persona usuària, d'acord amb aquesta resolució.
4. La persona usuària disposa d'un període d'adaptació al servei de trenta dies naturals, transcorreguts els quals es consolidarà el seu dret a la plaça. Si hi ha circumstàncies que impedeixin l'atenció de la persona usuària, l'entitat ho ha de comunicar a l'òrgan competent –mitjançant un informe raonat–, que adoptarà la resolució que pertoqui.
5. Facturació del servei
La facturació del servei s'ha de fer de la manera següent:
a) L'entitat concertada ha de presentar una factura en la qual ha de constar l'import de la liquidació de les places concertades corresponent al mes anterior. A aquesta factura s'ha d'adjuntar, degudament signada pel representant legal de l'entitat concertada, una relació detallada de les persones usuàries, en suport paper i també mitjançant un arxiu informàtic, segons el model facilitat per la Conselleria.
b) La justificació ha de contenir els conceptes següents: nom complet de la persona usuària, DNI/NIE, municipi de residència, grau de discapacitat, data d'ingrés, data de baixa (si s'escau), nombre de places concertades, import deduït, si escau, i cost del servei fraccionat mensualment.
6. Pagament
El pagament de les quantitats justificades mensualment s'efectuarà de la manera següent:
a) La Conselleria d'Afers Socials i Esports, a través de la Direcció General d'Atenció a la Dependència, tramitarà mensualment la proposta de pagament en concepte de cost del servei de les places concertades. El pagament de la quantitat que correspongui es durà a terme en el compte corrent que indiqui l'entitat concertada.
b) L'entitat concertada no pot cobrar cap quantitat suplementària per places o per qualsevol altre servei o prestació que s'hagi d'atendre en virtut del concert subscrit.
c) La percepció indeguda de quantitats per part de l'entitat concertada suposa l'obligació de reintegrar-les, amb la tramitació prèvia del procediment que correspongui, amb l'audiència de la persona interessada.
d) Sens perjudici del que disposa l'apartat anterior, els serveis concertats queden subjectes al control de caràcter financer i a les funcions inspectores i sancionadores de les administracions competents en la matèria.
7. Auditories
L'entitat s'obliga a presentar, dins el tercer trimestre de cada any següent durant la vigència del concert, les auditories que preveu l'article 27.2 del Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials.
8. Durada del concert
1. El règim de concert s'iniciarà l'1 de desembre de 2020, o en la data que es formalitzi, i finalitzarà el 30 de novembre de 2024.
2. En tot cas, el concert suposa el finançament de les places ja ultimades del servei de suport a l'habitatge a partir de l'1 de desembre de 2020 i fins a la data de la signatura de l'Acord que no s'han pogut deixar de prestar i que són l'objecte d'aquesta concertació.
9. Condicions tècniques d'execució del servei
L'entitat titular del servei del qual es concerten les places ha de complir, com a mínim, les condicions tècniques i de funcionament que estableix el Plec general de condicions tècniques aprovat per la consellera d'Afers Socials i Esports, que s'adjunta com a annex.
10. Cobertura del servei
1. Des de l'entrada en vigor d'aquest Acord, l'entitat responsable del servei d'habitatge supervisat per a persones amb discapacitat associada a un diagnòstic de salut mental disposa de les places concertades que en són objecte per assignar-les de manera efectiva.
2. Mensualment, l'entitat ha d'informar la Direcció General d'Atenció a la Dependència de qualsevol incidència de les places concertades en el moment que es produeixin.
11. Inspecció i control
En qualsevol moment, la Direcció General d'Atenció a la Dependència pot inspeccionar el funcionament del servei concertat, per comprovar si s'ajusta al que estableix aquest Acord, en tot el que pugui repercutir, en general, sobre els usuaris del servei de suport a l'habitatge per a persones amb diagnòstic de salut mental greu.
12. Causes de resolució
Són causes de resolució d'aquest Acord:
a) La desaparició de qualsevol de les condicions administratives o tècniques que en fonamenten l'establiment.
b) L'incompliment d'alguna de les estipulacions.
c) La negativa o obstrucció a la tasca inspectora de la Conselleria d'Afers Socials i Esports.
d) La resta de causes de resolució que estableix l'article 9.2 de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears.
13. Sistema de penalitzacions
El sistema de penalitzacions és el que estableix el Plec general de condicions tècniques.
14. Garantia dels drets de la persona usuària i informació a la ciutadania dels seus drets i deures
L'entitat concertada ha de donar informació dels drets i deures de les persones usuàries i n'ha de garantir els drets, concretament:
Així mateix, s'han de garantir la resta de drets que reconeix el capítol II («Drets i deures») de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.
15. Normativa aplicable
En tot el que no estigui estipulat en aquest Acord, s'han d'aplicar el Plec de prescripcions tècniques; la Resolució de la consellera d'Afers Socials i Esports de 20 d'octubre de 2020 per la qual es convoca l'acció concertada del servei d'habitatge supervisat per a persones amb diagnòstic de salut mental, necessitat de suport extens i discapacitat vinculat al servei d'acompanyament per a persones amb diagnòstic de salut mental i necessitat de suport extens, per a les illes de Mallorca i Eivissa, per als anys 2020-2024, així com tota la normativa relacionada; la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears, i el Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials.
16. Jurisdicció competent
Les qüestions litigioses que es puguin derivar de la interpretació, l'execució i, si escau, la resolució d'aquest Acord s'han de sotmetre a la jurisdicció contenciosa administrativa.
Com a mostra de conformitat, signam aquest Acord en tres exemplars.
Palma, 15 de desembre de 2020
Per la Conselleria d'Afers Socials i Esports Per l'entitat APFEM
Fina Santiago Rodríguez María Augusta Mora Chávez