Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
SERVEI D'OCUPACIÓ DE LES ILLES BALEARS
Núm. 12777
Resolució del conseller de Model econòmic, Turisme i Treball, i president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears (SOIB), de 16 de desembre de 2020, per la qual s’aprova la convocatòria informativa de beques formatives dirigida als treballadors desocupats majors de 30 anys i les dones víctimes de violència masclista en situació d’atur, que siguin alumnes d’especialitats formatives finançades pel SOIB, per al període 2020-2021
Expedient de tramitació anticipada de despesa corresponent a l'exercici 2021/ Decret 75/2004 segons la Resolució del conseller de Model econòmic, Turisme i Treball, i president del SOIB, d'1 d'octubre de 2020
L'evidència acadèmica amb dades microeconòmiques laborals mostra que hi ha una relació causal positiva entre, d'una banda, la formació, i, de l'altra, la probabilitat d'estar ocupat, el salari i les condicions laborals. A escala macroeconòmica, les dades també assenyalen una correlació entre el nivell formatiu mitjà dels habitants d'un territori i el nivell de renda per càpita. Així doncs, és evident que la millora del nivell educatiu i formatiu mitjà d'un territori és un element prioritari que ha de ser present en el full de ruta de la política econòmica.
Si la importància general de la formació és un fet per al conjunt de la població en edat laboral, ho és encara més per a les persones desocupades, especialment les que pateixen situacions d'atur més severes. En efecte, les situacions d'atur perllongades en el temps són sinònim, moltes vegades, de la necessitat de requalificació de les persones. En aquest sentit, sol ser un error suposar que totes les persones desocupades troben feina, especialment si parlam d'ocupacions de qualitat, pel simple fet que l'increment de la demanda agregada fa que augmenti la demanda general de treballadors. Les situacions d'atur perllongades en el temps solen venir acompanyades de processos de descapitalització de coneixements i, per tant, l'augment de les possibilitats de reinserció laboral amb garanties requereix processos de requalificació dels coneixements i competències demanades per les empreses del territori. En aquest escenari, doncs, és evident que una part de les persones desocupades necessiten seguir cursos formatius per millorar els coneixements i les competències laborals.
Malgrat aquesta evidència i el fet clar que seguir accions formatives en l'àmbit de la formació professional per a l'ocupació suposa augmentar substancialment les oportunitats de trobar una feina de qualitat, també és cert que la factibilitat de les persones desocupades per seguir aquestes accions formatives, que en molts casos impliquen diversos mesos consecutius, topa amb la insuficiència de recursos econòmics. Els estudis econòmics plantegen clarament que aquesta deficiència suposa una forta limitació per garantir que les persones desocupades puguin acabar les accions formatives amb aprofitament. En aquest sentit, l'evidència empírica mostra que en molts casos davant l'opció de contractes laborals, fins i tot de molt curta durada, les persones desocupades opten per garantir uns recursos econòmics, tot i que la millor opció a mitjà termini sigui no abandonar els estudis. Tot plegat, no disposar de suficients recursos limita l'eficiència de les accions formatives, especialment de les que no tenen una durada curta. Davant d'això, reforçar les polítiques actives d'ocupació suposa garantir la suficiència econòmica de les persones desocupades.
D'altra banda, l'Administració de l'Estat va traspassar a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears les funcions i els serveis en matèria de gestió de la formació professional per a l'ocupació mitjançant el Reial decret 621/1998, de 17 d'abril (BOE núm. 102, de 29 d'abril), els quals va assumir i distribuir la Comunitat Autònoma per mitjà del Decret 51/1998, de 8 de maig (BOIB núm. 68, de 23 de maig), en virtut del que disposaven els articles 12.15 i 15.1 de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears. D'acord amb aquests articles, correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la funció executiva en matèria laboral, en els termes que estableixin les lleis i les normes reglamentàries que, per desplegar la seva legislació, dicti l'Estat, com també el desplegament legislatiu i d'execució de l'ensenyament en tota la seva extensió, nivell i graus, modalitats i especialitats.
L'article 11.2 de la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el Sistema de Formació Professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral, estableix que l'oferta formativa per a treballadors desocupats s'ha de desenvolupar mitjançant programes de les administracions competents dirigits a cobrir les necessitats formatives detectades en els itineraris personalitzats d'inserció i en les ofertes d'ocupació, programes específics per a la formació de persones amb necessitats formatives especials o amb dificultats per a la inserció o requalificació professional i programes formatius que incloguin compromisos de contractació. Les administracions competents poden desenvolupar accions dirigides a obtenir certificats de professionalitat, en els termes que estableix l'apartat 1 de l'article 10.
El Reial decret legislatiu 3/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'ocupació, preveu com a instrument de coordinació del Sistema Nacional per a l'Ocupació l'Estratègia Espanyola d'Activació per a l'Ocupació.
El Reial decret 1032/2017, de 15 de desembre (BOE núm. 305, de 16 de desembre) aprova l'Estratègia Espanyola d'Activació per a l'Ocupació (EEAO) 2017-2020, la qual es configura com a marc normatiu per coordinar i executar les polítiques actives d'ocupació i intermediació laboral en el conjunt de l'Estat.
L'Estratègia Espanyola d'Activació per a l'Ocupació 2017-2020 incorpora com a objectius estratègics promoure, d'acord amb els diagnòstics i les necessitats del sistema productiu, una oferta formativa adreçada a un mercat laboral canviant, que ajusti millor les competències i faciliti les transicions laborals. Consegüentment, l'Estratègia Espanyola d'Activació per a l'Ocupació incorpora en l'eix 2 «Formació» l'objectiu instrumental 2.6 «Oferir als demandants formació ajustada en els seus itineraris personals d'ocupació» i en l'eix 4 «Igualtat d'oportunitats en l'accés a l'ocupació» considera prioritaris els objectius instrumentals 4.1 «Promoure l'activació a través de mesures de conciliació de la vida personal, familiar i laboral» i 4.2 «Promoure l'activació de les dones i la igualtat efectiva d'oportunitats de dones i homes per accedir a l'ocupació.»
El Pla d'Ocupació de Qualitat de les Illes Balears (POQIB) 2017-2020 inclou en la Prioritat 2 «Impuls per a l'efectiva igualtat de gènere en el treball» la línia d'actuació 2.3 «per aplicar la perspectiva de gènere» en l'oferta formativa del Subsistema de formació professional per a l'ocupació i concretament l'acció 2.3.2 «de desenvolupar programes de participació de les dones en la formació». Per una altra banda, també inclou en la Prioritat 4 «Desplegament de l'Estratègia Balear de la formació professional per a l'ocupació» la línia d'actuació 4.13 «per a l'establiment d'ajudes formatives pel reforç de les polítiques de formació» i concretament, l'acció 4.13.2. «d'ajudes econòmiques per a col·lectius amb més dificultats d'inserció» perquè es puguin formar en el marc del Subsistema de formació professional per a l'ocupació.
El Pla Integral de Formació Professional de les Illes Balears 2018-2021 inclou la línia vuitena d'actuació «Afavorir el retorn a la formació mitjançant el sistema integrat de formació professional» amb l'acció 8.1. «Arbitrar mesures per afavorir l'obtenció de titulacions bàsiques a les persones que abandonaren el sistema educatiu prematurament amb la finalitat d'incentivar la millora de la seva qualificació» i dins hi encabeix «programes de segona oportunitat, com les beques d'èxit, que fomentin el retorn al sistema educatiu de les persones desocupades, especialment per finalitzar els estudis d'ESO i incorporar-se a formació professional inicial, a través de l'establiment d'ajudes formatives lligades a l'èxit per als col·lectius de persones desocupades d'actuació prioritària».
La convocatòria està inclosa en el Pla Anual de Política d'Ocupació de 2020, com a Programa Propi PP00609 SOIB Ajuts Programa de Segona Oportunitat Formació de col·lectius de difícil inserció i dona resposta als objectius estratègics de l'Estratègia Espanyola d'Activació per a l'Ocupació i a les prioritats, línies d'actuació i accions del POQIB assenyalades.
La convocatòria té la finalitat d'impulsar entre els treballadors prioritàriament desocupats una formació que respongui a les seves necessitats i contribueixi a desenvolupar una economia basada en el coneixement. Les accions formatives del subsistema de formació per a l'ocupació estan dirigides a adquirir, millorar i actualitzar de manera permanent les competències i les qualificacions professionals, les quals afavoreixen l'aprenentatge durant tota la vida de la població activa, i conjuguen les necessitats de les persones, les empreses, els territoris i els sectors productius. L'oferta formativa vinculada a obtenir els certificats de professionalitat, estructurada en mòduls formatius, facilita l'acreditació parcial acumulable per al reconeixement de competències professionals dins del marc del Sistema Nacional de les Qualificacions i la Formació Professional.
Pel que fa al finançament, l'article 6 de la Llei 30/2015, de 9 de setembre estableix que aquestes accions formatives es poden finançar mitjançant subvencions públiques d'acord amb les bases reguladores que estableixi una ordre del Ministeri de Treball i Afers Socials o d'altres fórmules de finançament que determinin les comunitats autònomes.
El Ministeri de Treball, Migracions i Seguretat Social va publicar l'Ordre TMS/368/2019, de 28 de març que desplega el Reial decret 694/2017, de 3 de juliol, amb l'establiment de les bases reguladores per concedir subvencions públiques destinades al finançament de la formació.
L'article 5.1 de l'Ordre TMS/368/2019, determina que la concessió de subvencions es pot dur a terme de manera directa de conformitat amb el que estableix la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, l'article 6.5 de la Llei 30/2015, de 9 de setembre, la normativa de les administracions competents i aquesta Ordre, la qual es refereix específicament a la concessió directa de beques en l'article 23.1.
D'altra banda, d'acord amb l'article 3.2 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, les subvencions establertes per la Unió Europea, l'Estat o un altre ens públic, la gestió de les quals correspongui, totalment o parcialment, a l'Administració de la Comunitat Autònoma, com també els complements eventuals de les subvencions esmentades que pugui atorgar aquesta Administració, s'han de regir pel règim jurídic aplicable a l'ens que les estableixi, sense perjudici de les especialitats organitzatives i procedimentals de l'administració gestora.
Per tot això, aquesta Resolució preveu concedir beques per assistència a determinades accions formatives en l'àmbit de la formació professional per a l'ocupació finançada pel SOIB als alumnes desocupats majors de 30 anys i dones víctimes de violència masclista desocupades durant el període 2020-2021.
Ambdós col·lectius s'estableixen com a col·lectius amb especials dificultats d'inserció en el mercat de treball. Per això, i d'acord amb l'article 23 en relació amb l'article 20 de l'Ordre TMS/368/2019 en el marc de programes específics per a la formació amb necessitats formatives especials o que tinguin dificultats per a la seva inserció o requalificació professional poden percebre una beca per dia d'assistència. Els alumnes als quals van dirigides aquestes accions formatives compleixen amb aquests requisits i, en conseqüència, es poden beneficiar d'aquesta subvenció.
L'annex II de l'Ordre TMS/368/2019 estableix que la beca per assistència té una quantia màxima de 9 euros per dia d'assistència, i en el supòsit de dones víctimes de violència de gènere la beca té la quantia prevista en l'article 7.b) del Reial decret 1917/2008, de 21 de novembre, pel qual s'aprova el programa d'inserció sociolaboral per a dones víctimes de violència de gènere, que és de 10 euros, i que es podran incrementar fins en un 50 % (l'increment serà del 30 % en el cas de les dones víctimes de violència) quan les destinatàries pertanyin a col·lectius amb més dificultats d'inserció. Atès això, s'ha previst que l'import d'ambdós tipus de beques sigui de 13 euros/dia assistència, als quals s'han d'afegir 8 euros addicionals a càrrec del pressupost de la Comunitat Autònoma.
L'objectiu és que els alumnes rebin una quantia aproximada a la quantitat d'un subsidi d'atur i això els permeti més suficiència econòmica que augmenti les probabilitats de finalitzar amb èxit l'acció formativa i la seva inserció en el món laboral.
Per una altra banda, l'article 10.3 de l'Ordre TMS/368/2019, estableix que es considera que un alumne ha acabat la formació quan hagi assistit, almenys, al 75 % de la durada de l'acció formativa. D'aquesta manera, aquest còmput permet acreditar l'assistència de cada alumne.
Aquesta convocatòria està inclosa en el Pla Estratègic de Subvencions de la CAIB 2018-2020, aprovat per acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018 (BOIB núm. 31, de 10 de març).
Per això, en exercici de les competències atribuïdes pel Decret 22/2020, de 24 de juliol (BOIB 25 de juliol de 2020), pel qual s'aprova el Text consolidat del Decret d'aprovació dels Estatuts del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, d'acord amb les disposicions d'aplicació general i tenint en compte les disponibilitats pressupostàries, d'acord amb l'informe previ de la direcció general competent en matèria de pressuposts i el de la Intervenció General, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria informativa de beques dirigida a treballadors desocupats majors de 30 anys i dones víctimes de violència masclista en situació d'atur que siguin alumnes d'accions formatives finançades pel SOIB que finalitzin després del 31 de juliol de 2020 i fins al 31 d'agost de 2021.
Així mateix també tenen dret a aquesta beca les persones que reuneixin els requisits exigits en la convocatòria, hagin dut a terme accions formatives que hagin finalitzat després del 31 de juliol de 2020 i hagin sol·licitat la beca en la convocatòria 2019-2020 (BOIB núm. 77, d'11 de juny de 2019). En aquest darrer supòsit es pagarà d'ofici.
Queden excloses les accions formatives adreçades prioritàriament a treballadors desocupats corresponents a convocatòries de formació dual, de programes mixts d'ocupació i formació, i de beques de formació per competències clau.
2. Ordenar la comunicació d'aquesta Resolució a la Base de Dades Nacional de Subvencions i la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, la qual comença a tenir efecte l'endemà d'haver-s'hi publicat.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Model econòmic, Turisme i Treball, i president del SOIB, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i l'article 123 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 16 de desembre de 2020
El conseller de Model econòmic, Turisme i Treball, i president del SOIB
Iago Negueruela Vázquez
ANNEX
Convocatòria informativa de beques adreçada als treballadors desocupats majors de 30 anys i les dones víctimes de violència masclista, que es trobin en situació d'atur i cursin especialitats formatives finançades pel Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB) per al període 2020-2021
1. Objecte
Aquesta Resolució té per objecte establir una convocatòria informativa de beques per assistència a treballadors en situació d'atur i que cursin especialitats formatives de formació professional per a l'ocupació finançades pel SOIB que finalitzin després del 31 de juliol de 2020 i abans del 31 d'agost de 2021, així com les accions formatives finançades pel SOIB que hagin finalitzat després del 31 de juliol de 2020 i hagin sol·licitat la beca en la convocatòria 2019-2020 (BOIB núm. 77 d'11 juny de 2019).
Es poden cursar especialitats formatives completes no conduents a certificats de professionalitat i/o mòduls formatius de certificats de professionalitat, inclòs el mòdul de pràctiques no laborals.
S'inclouen els dos col·lectius següents:
- Persones majors de 30 anys inscrites com a demandants d'ocupació desocupades com a mínim 4 mesos en els darrers 6 immediatament anteriors al dia d'incorporació a cada acció formativa, al SOIB o un altre servei públic del Sistema Nacional d'Ocupació.
- Dones víctimes de violència masclista d'acord amb el que estableix l'apartat 5.2 de l'annex.
A l'efecte d'aquesta convocatòria, es defineixen els conceptes següents:
2. Finalitat
La finalitat d'aquesta convocatòria és concedir les beques d'assistència esmentades en el punt anterior. Mitjançant aquestes beques, es pretén augmentar la probabilitat de finalització amb èxit dels cursos del SOIB alhora que se'n redueix l'abandonament per causes econòmiques.
3. Normativa d'aplicació
Les beques objecte d'aquesta convocatòria es regeixen per l'Ordre TMS/368/2019, de 28 de març (BOE núm. 78, d'1 d'abril de 2019) que desplega el Reial decret 694/2017, de 3 de juliol, amb l'establiment de les bases reguladores per concedir subvencions públiques destinades al finançament de la formació; la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, per la Llei 30/2015, de 9 de setembre, pel qual es regula el Sistema de Formació Professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral i pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions que és aplicable pel que fa a les especialitats organitzatives i procedimentals d'aquesta administració, d'acord amb l'article 3.2.
Així mateix, és d'aplicació la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes i el Reial decret 1917/2008, de 21 de novembre, pel qual s'aprova el programa d'inserció sociolaboral per a dones de violència de gènere.
4. Crèdit assignat a la convocatòria
El crèdit inicialment assignat a aquesta convocatòria és de 600.000 euros distribuïts de la manera següent:
- La quantitat de 371.428,60 euros a càrrec a la partida pressupostària 76101 322D11 48000 00 21020 del pressupost de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2021, sotmès a la condició suspensiva d'existència de crèdit adequat i suficient en el pressupost d'aquest any. Aquesta quantitat es finança mitjançant els fons del Ministeri del Treball i Economia Social que anualment es distribueixen territorialment per la Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals de cada un dels exercicis que afecti.
- La quantitat de 228.571,40 euros, a càrrec de la partida pressupostària 76101 322D11 48000 00 del pressupost de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2021, sotmès a la condició suspensiva d'existència de crèdit adequat i suficient en el pressupost d'aquest any.
Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin es pot augmentar l'import d'aquesta convocatòria.
Si s'exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans d'acabar el termini de presentació, s'ha de suspendre la concessió de nous ajuts mitjançant una resolució publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
5. Requisits
5.1 Persones majors de 30 anys
a. Tenir més de 30 anys, a l'inici de l'especialitat formativa.
b. Estar inscrit al SOIB com a demandant d'ocupació desocupat el dia d'inici de cada acció formativa.
c. Haver estat inscrit al SOIB o un altre servei públic del Sistema Nacional d'Ocupació com a demandant d'ocupació desocupat durant almenys 4 mesos en els darrers 6 immediatament anteriors al dia de la incorporació a cada acció formativa.
d. Cursar amb aprofitament (apte) una acció formativa (mòdul), d'una especialitat formativa de formació professional per a l'ocupació finançada pel SOIB. En relació amb les accions formatives d'anglès i alemany, en què l'avaluació es fa a una entitat acreditativa oficial, per beneficiar-se de la beca l'alumne ha d'haver assolit el certificat oficial del mateix nivell o superior de coneixement de l'idioma de l'especialitat formativa que ha cursat.
5.2. Dones víctimes de violència masclista
a. Estar inscrita com a demandant d'ocupació desocupada en el Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB) el dia d'inici de cada acció formativa.
b. Cursar amb aprofitament (apta) una acció formativa (mòdul), d'una especialitat formativa de formació professional per a l'ocupació finançada pel SOIB. En relació amb les accions formatives d'anglès i alemany, en què l'avaluació es fa a una entitat acreditativa oficial, per beneficiar-se de la beca l'alumne ha d'haver assolit el certificat oficial del mateix nivell o superior de coneixement de l'idioma de l'especialitat formativa que ha cursat.
c. Estar en situació de dona víctima de violència masclista acreditada, d'acord amb l'apartat 6.6 b) d'aquest annex.
No se'n poden beneficiar les dones en les quals es doni alguna de les circumstàncies relacionades en l'article 13.2 de la Llei general de subvencions i l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de setembre, ni en l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes (BOIB núm. 99, de 4 d'agost).
6. Presentació de sol·licituds
1. Dins el termini establert en l'apartat quart d'aquest epígraf, les persones interessades podran presentar les sol·licituds en qualsevol de les formes que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
2. Es pot presentar la sol·licitud de manera electrònica mitjançant el Registre Electrònic Comú (REC), i s'hi ha d'adjuntar la sol·licitud específica del procediment que estarà disponible a la Seu Electrònica d'aquesta Administració, signada electrònicament, concretament accedint a la pàgina web de la CAIB <www.caib.es> // Administració // Atenció a la ciutadania // Atenció telemàtica// Registre Electrònic Comú.
També podran presentar les sol·licituds de manera presencial a qualsevol de les oficines de registre de l'Administració autonòmica, de l'Administració General de l'Estat, de la resta de comunitats autònomes o de les entitats que integren l'Administració local.
3. Les sol·licituds s'han de formalitzar amb els models que facilita el SOIB i que es troben a disposició de les persones interessades en l'apartat de convocatòries del web <www.soib.es>, d'acord amb l'article 66 de la Llei 39/2015 del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
4. El termini per presentar la sol·licitud comença el dia següent que acabi l'acció formativa i finalitza dos mesos després. S'ha de presentar una sol·licitud per acció formativa.
5. En el cas d'accions formatives que hagin finalitzat després del 31 de juliol de 2020 i abans que es publiqui aquesta convocatòria, el termini serà de dos mesos des que es publiqui al BOIB, excepte en el cas que s'hagin sol·licitat amb la convocatòria 2019-2020 que s'acceptarà la sol·licitud ja presentada.
6. Documentació que s'ha d'aportar:
a. Sol·licitud d'acord amb el model que es troba en el web del SOIB.
b. Si l'alumna és víctima de violència masclista també ha d'aportar, juntament amb la sol·licitud, la documentació que ho acrediti mitjançant un dels documents següents:
- Sentència condemnatòria, durant els 24 mesos posteriors d'haver-se notificat.
- Resolució judicial que acordi mesures cautelars per protegir la víctima o a través de l'ordre de protecció acordada a favor de la víctima, mentre sigui vigent.
- Informe del ministeri fiscal que indiqui l'existència d'indicis que la demandant és víctima de violència masclista, fins que es dicti la resolució sobre l'ordre de protecció.
- Informe dels serveis socials comunitaris o especialitzats que acrediti que la dona és víctima de violència masclista.
c. De conformitat amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, i amb l'article 2.1 del Reial decret 1671/2009, de 6 de novembre, que desplega parcialment la Llei 11/2007 d'accés electrònic dels ciutadans als serveis públics, i amb el Conveni de col·laboració en matèria d'interoperabilitat telemàtica entre les administracions públiques de l'àmbit territorial de les Illes Balears, el Servei d'Ocupació de les Illes Balears pot obtenir, excepte oposició expressa de la persona interessada que s'ha de fer constar en el model de sol·licitud, els certificats acreditatius que la persona interessada està al corrent de les seves obligacions amb l'Agència Tributària Estatal i la Seguretat Social. Així mateix, el SOIB pot consultar, excepte oposició expressa de la persona interessada que també s'ha de fer constar en el model de sol·licitud, l'informe de vida laboral. En cas que no s'autoritzin aquestes consultes, s'ha d'aportar la documentació acreditativa, juntament amb la sol·licitud d'ajut.
7. D'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els exigits en aquesta Resolució, s'ha de requerir la persona interessada perquè, en el termini de deu dies hàbils, esmeni l'error o presenti els documents necessaris, amb la indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21 d'aquesta mateixa Llei. El fet de formalitzar la sol·licitud de subvenció no significa tenir dret a la concessió.
8. Les persones físiques poden triar en tot moment si es practiquen les notificacions per mitjans electrònics, llevat que estiguin obligades a relacionar-se a través d'aquests mitjans amb les administracions públiques, de conformitat amb l'article 14.1 de la Llei 39/2015. La pràctica de les notificacions a través de mitjans electrònics s'ha de dur a terme així com estableix l'article 43 d'aquesta Llei.
9. El sol·licitant ha d'autoritzar en la sol·licitud que vol rebre les notificacions per mitjans electrònics, i indicar l'adreça de correu electrònic. L'acceptació comportarà el consentiment de la persona interessada per rebre per mitjans electrònics qualsevol notificació amb els efectes jurídics que es pugui derivar d'aquest procediment.
10. En el cas de les persones interessades que hagin triat l'opció de notificació en paper, s'ha de fer en paper i mitjançant Notific@ per garantir el dret de la persona interessada a rebre la notificació per compareixença espontània a la Seu electrònica de forma voluntària, encara que no ho hagi sol·licitat. En tot cas, s'ha de prendre com a data de notificació la que s'hagi produït en primer lloc. A més, d'acord amb l'article 41.6 de la Llei 39/2015, s'ha d'enviar un avís a l'adreça de correu electrònic que la persona interessada hagi comunicat, en què s'informi que s'ha posat a disposició una notificació electrònica en la seu electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
7. Import de l'ajut
L'import total de la beca és el resultat de multiplicar la quantitat de 21 euros pel nombre de dies d'assistència total. A l'efecte d'aquesta convocatòria s'entén per dia d'assistència total la jornada diària lectiva completa, amb independència del nombre d'hores que abasti. Per poder abonar la beca, s'ha d'acreditar l'assistència diària completa. El dia d'assistència incompleta o no assistència no s'ha de computar. Dels 21 euros per dia d'assistència total, 13 € s'han de finançar amb fons procedents de la Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes laborals i els 8 € restants amb càrrec als fons propis de la Comunitat
8. Règim de concessió de les beques
La concessió d'aquestes beques s'ha de fer de manera directa, prèvia sol·licitud de l'alumne, atès el que disposa l'article 23 de l'Ordre TMS/368/2019, de 7 de març, en relació amb l'article 6.5.d) de la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el Sistema de Formació Professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral i l'article 22.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
D'acord amb l'article 55 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, s'ha d'aplicar un criteri de resolució per ordre rigorós d'entrada de les sol·licituds en el Registre General del SOIB o en els registres i les oficines que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015, fins a cobrir la disponibilitat pressupostària, atès que, per la seva naturalesa, no són necessàries ni la comparació ni la prelació de les sol·licituds en un únic procediment.
9. Instrucció i resolució del procediment
1. L'òrgan competent per instruir el procediment de tramitació de sol·licituds és la direcció del SOIB, que ha de dur a terme d'ofici totes les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de pronunciar la resolució.
2. Una vegada finalitzada l'acció formativa i quan el centre de formació hagi lliurat al Servei de Seguiment de Formació del SOIB la documentació justificativa de resultats de l'acció formativa en temps i forma, tal com estableixen les convocatòries de subvencions i resolucions de centres propis corresponents, el Servei de Seguiment de Formació ha de comunicar al Servei de Seguiment Administratiu de la Formació la llista d'alumnes aptes amb la informació següent:
-El total de dies assistits
- Si estan inscrits com a demandants d'ocupació desocupats, en el SOIB
- Si tenen més de 30 anys, si escau
3. El cap de servei de Gestió de Programes d'Ocupació 5 ha d'examinar les sol·licituds i emetre l'informe que serveixi de base per a la proposta de resolució. La direcció del SOIB ha d'emetre les propostes de concessió o denegació dels ajuts, les quals han de contenir la llista de les persones beneficiàries proposades per atorgar la subvenció, com també els exclosos amb el motiu d'exclusió. D'acord amb l'article 45 de la Llei 39/2015, aquesta proposta s'ha de notificar a les persones interessades mitjançant la publicació en la pàgina web del SOIB, les quals disposen d'un termini de 10 dies per fer les al·legacions que estimin oportunes.
4. La presidència del SOIB, ateses la proposta de resolució i, si escau, les al·legacions presentades, en el marc de les disponibilitats pressupostàries ha de dictar una resolució d'aprovació o de denegació degudament motivada i notificar-la dins el termini de sis mesos comptadors des de la data en què la sol·licitud hagi tengut entrada en el registre de l'òrgan competent per tramitar-la.
5. Aquesta Resolució, la qual posa fi a la via administrativa, s'ha de notificar a les persones interessades mitjançant la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en la pàgina web del SOIB. Contra aquesta resolució, s'hi pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del SOIB en el termini d'un mes; o bé un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu en el termini de dos mesos, comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat.
6. En haver transcorregut el termini màxim per resoldre i notificar sense que s'hagi dictat una resolució expressa, la petició s'ha d'entendre desestimada.
10. Forma de pagament
El SOIB ha de tramitar el pagament una vegada finalitzada cada acció formativa i comprovat d'ofici que la persona beneficiària compleix amb els requisits que estableix aquesta convocatòria.
Així mateix, el pagament de les accions formatives que es varen sol·licitar en la convocatòria 2019-2020 (BOIB núm. 77 d'11 de juny de 2019) es tramitarà dins l'any 2021 una vegada comprovats els requisits, atès que l'expedient de convocatòria s'ha tramitat com a anticipat de despesa.
11. Obligacions de les persones beneficiàries i les entitats de formació
El centre que imparteixi l'acció formativa ha d'informar els alumnes del dret que tenen a rebre aquests ajuts i el termini per presentar les sol·licituds. Així mateix, també els ha de facilitar el model de presentació de la sol·licitud de l'ajut amb l'obligació d'emplenar la part corresponent al centre.
Els alumnes beneficiaris i les entitats formatives estan obligats a facilitar la informació que els requereixi l'òrgan instructor del procediment, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o un altre òrgan competent, així com les obligacions que fixa l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 14 de la Llei general de subvencions.
12. Justificació
La justificació del dret al cobrament dels ajuts que estableix aquesta Resolució s'ha de dur a terme mitjançant l'acreditació prèvia dels requisits establerts a l'apartat 5 i l'assistència efectiva de l'alumne al curs, que es comprova a través de les signatures en els corresponents controls d'assistència de les accions formatives. La baixa o l'exclusió de l'alumne dona lloc a la pèrdua del dret a percebre aquestes beques. Els dies d'absència, justificada o sense justificar, no s'han de computar a l'efecte del pagament dels ajuts.
D'acord amb l'article 23.3 de l'Ordre TMS/368/2018, de 28 de març, constitueix causa de pèrdua del dret a percebre les ajudes i beques incorre en més de tres faltes d'assistència no justificades al mes en cada acció formativa.
13. Compatibilitat
Aquesta beca és incompatible amb qualsevol altre ajut o subvenció destinats a la mateixa finalitat que es pugui rebre per part de qualsevol institució, pública o privada.