Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE FORMENTERA

Núm. 11552
Acord de la Comissió de Govern del Consell Insular de Formentera de data 12 de novembre de 2020 d’aprovació de les Bases reguladores per atorgar en règim de concurrència no competitiva ajuts a l’Habitatge per part del Consell Insular de Formentera per contribuir a minimitzar l’impacte econòmic i social de la covid-19 en els lloguers de l’habitatge habitual any 2020, així com també s’aprova simultàniament la convocatòria corresponent

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Es fa públic que la Comissió de Govern ha adoptat el següent acord:

19. HABITATGE

PRP2020/749 PROPOSTA D'ACORD PER LA QUAL S'ESTABLEIXEN LES BASES REGULADORES PER ATORGAR EN RÈGIM DE CONCURRÈNCIA NO COMPETITIVA AJUTS A L'HABITATGE PER PART DEL CONSELL INSULAR DE FORMENTERA PER CONTRIBUIR A MINIMITZAR L'IMPACTE ECONÒMIC I SOCIAL DE LA COVID-19 EN ELS LLOGUERS DE L'HABITATGE HABITUAL DE L'ANY 2020, AIXÍ COM TAMBÉ L'APROVACIÓ SIMULTÀNIA DE LA CONVOCATÒRIA CORRESPONENT

La Comissió de Govern, en exercici de les seues competències, sobre la base d'allò proposat (que conforme als articles 35 i 88.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions publiques suposa la motivació d'aquest acte) i el que ha informat de paraula el secretari, tot corregint errors detectats, adopta, tot havent inclòs l'assumpte en l'ordre del dia, per urgència justificada, com a qüestió adjectiva, per unanimitat (qüestió substantiva o de fons), el següent

 

ACORD

PRIMER. APROVAR les bases reguladores per atorgar en règim de concurrència no competitiva ajuts a l'Habitatge per part del Consell Insular de Formentera per contribuir a minimitzar l'impacte econòmic i social de la covid-19 en els lloguers de l'habitatge habitual any 2020, que obren a l'expedient 2020/5690, de conformitat amb allò establert als articles 20.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i l'article 4.1 de la Resolució de 10 de desembre de 2015, de la  Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per la qual es regula el procés de registre i publicació de convocatòries de subvencions i ajudes en el Sistema Nacional de Publicitat de Subvencions (BOE 299, de 15 de desembre de 2015), així com també aprovar simultàniament la convocatòria corresponent.

SEGON. APROVAR la dotació econòmica de la convocatòria per un import total màxim de CENT CINQUANTA MIL EUROS (150.000,00 €), que aniran a càrrec de l'aplicació pressupostària 2020.1.2311.48000.01 del vigent pressupost.

TERCER. APROVAR el pagament avançat del 100% de l'ajut a les persones sol·licitants que compleixin els requisits establerts a les bases, de conformitat amb l'article 37.2 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, modificat per la Llei 7/2018, de 31 de juliol, de promoció de la seguretat i la salut en el treball a les Illes Balears, així com a l'article 25.3 del Decret llei 8/2020, de 13 de maig, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la covid-19, avui substituït per la Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la covid-19.

QUARTA. PUBLICAR les bases al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i, posteriorment, remetre la convocatòria i l'extracte de la convocatòria a la Base de Dades Nacional de Subvencions que en donarà trasllat al Butlletí Oficial de les Illes Balears de l'extracte per a seua publicació, tal com estableix la normativa vigent de subvencions. L'eficàcia de la convocatòria queda supeditada a la publicació de l'extracte en el BOIB.

El text de la justificació, així com el de les bases i la convocatòria simultània va annexat i correlatiu:

 

TEXT JUSTIFICATIU:

Ana Juan Torres, vicepresidenta primera i consellera d'Habitatge, Majors, Comerç i Emprenedoria del Consell Insular de Formentera, formula a la Comissió de Govern la següent proposta d'acord:

...

Atès el Reial decret 463/2020, de 14 de març, modificat pel Reial decret 465/2020, de 17 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma com a mesura extraordinària orientada a evitar la propagació de contagis i garantir la màxima protecció de la població arran de la propagació de la covid-19, el Consell Insular de Formentera davant la situació excepcional de crisi sanitària, i la situació de vulnerabilitat econòmica i social de determinats col·lectius, considera imprescindible un suport públic als veïns i veïnes de Formentera mitjançant la concessió d'ajudes al lloguer a les persones arrendatàries d'habitatge habitual que, a conseqüència de l'impacte econòmic i social de la covid-19, tenguin problemes transitoris per a atendre el pagament total o parcial del lloguer del seu habitatge habitual.

El termini de presentació de sol·licitud, instrucció i resolució d'expedient, no quedarà suspès per l'aplicació de la disposició addicional tercera, apartat quart, del Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma, havent donat compte que aquest expedient ve referit a situacions estretament vinculades als fets justificatius de l'estat d'alarma.

Atès el Reial decret Llei 11/2020, de 31 de març, pel qual s'adopten mesures urgents complementàries en l'àmbit social i econòmic per fer front a la covid-19, estableix determinades mesures per pal·liar aquesta situació.

Dins d'aquestes mesures, l'article 9 preveu una línia d'avals per a la cobertura del finançament als arrendaments en situació de vulnerabilitat social i econòmica que ha de possibilitar a tots aquells arrendataris que es trobin en aquesta situació l'accés a ajuts transitoris de finançament en forma de préstecs sense despeses ni interessos.

D'altra banda, l'article 10 preveu una segona mesura, que consisteix a incorporar en el Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021, regulat al Reial decret 106/2018, de 9 de març, un nou programa d'ajuts per contribuir a minimitzar l'impacte econòmic i social de la covid-19 en els lloguers d'habitatge habitual.

L'Ordre TMA/336/2020, de 9 d'abril, per la qual s'incorpora, substitueix i modifiquen sengles programes d'ajuda del Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021, en compliment del que disposen els articles 10, 11 i 12 del Reial decret llei 11/2020, de 31 de març, incorpora de forma immediata al Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021 el nou programa d'ajuts per contribuir a minimitzar l'impacte econòmic i social de la covid-19 en els lloguers d'habitatge habitual.

Hom també està al que es deriva del Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre, pel qual es declara l'estat d'alarma per contenir la propagació d'infeccions causades pel SARS-CoV-2, i al Decret 10/2020, de 26 d'octubre, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen mesures en el territori de les Illes Balears com a conseqüència de la declaració de l'estat d'alarma per fer front a la situació d'emergència sanitària provocada per la covid-19.

En vista del que estableix la Llei 5/2018, de l'habitatge de les Illes Balears en el seu títol II de Competències de les Administracions Públiques, articles 10.2 i 11.1.d i 12.

Vist l'expedient de modificació pressupostària del pressupost de 2020, aprovat pel Ple del Consell Insular de Formentera de dia 25 de setembre de 2020, on s'ha disposat una partida urgent de 150.000,00 € per treure una línia d'ajudes al lloguer per donar resposta a les necessitats bàsiques de famílies de Formentera que passen per dificultats en aquests moments de crisi motivada per la covid-19 (publicat al BOIB núm. 188, de 31 d'octubre de 2020).

Vist l'Acord adoptat pel Ple del Consell Insular de Formentera en el debat de l'estat de l'illa de Formentera, de dia 6 d'octubre de 2020, en matèria d'habitatge, de creació i dotació de recursos a l'Agència de l'Habitatge de Formentera, per donar solució al greu problema que pateix una gran part de la societat de Formentera en matèria d'habitatge.

L'objecte de la convocatòria és la concessió d'ajuts al lloguer, en règim de concurrència no competitiva, a les persones arrendatàries d'habitatge habitual que, com a conseqüència de l'impacte econòmic i social de la covid-19, tenguin problemes transitoris per atendre el pagament parcial o total del lloguer.

Aquests ajuts tindran caràcter finalista i, per tant, no es podran aplicar a un altre destí que al pagament de la renda del lloguer, o la cancel·lació, total o parcial, dels ajuts transitoris de finançament regulats a l'article 9 del Reial decret Llei 11/2020, de 31 de març.

També s'està al que estableix l'article de la Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la covid-19, article següents:

 

​​​​​​​​​​​​​​Article 9

Suspensió temporal del requisit d'acreditació del dipòsit de fiança de contractes de lloguer d'habitatge habitual per a la sol·licitud d'ajudes públiques al lloguer

S'eximeix els arrendataris de l'exigència d'acreditació del dipòsit de fiança a què fa referència l'article 59 de la Llei 5/2018, de 19 de juny, de l'habitatge de les Illes Balears, en les sol·licituds d'ajudes al lloguer convocades a partir de l'entrada en vigor d'aquesta llei i fins al 31 de desembre de 2020.

Aquesta suspensió no eximeix de l'obligació dels arrendadors de dipositar les fiances de contractes de lloguer d'habitatge, l'incompliment de la qual constitueix una infracció administrativa tipificada en la Llei 5/2018, de 19 de juny, de l'habitatge de les Illes Balears.

Article 24

Àmbit d'aplicació

1. El règim especial regulat en aquest capítol és d'aplicació a l'activitat de foment que duguin a terme l'Administració de la comunitat autònoma i els ens públics de caràcter instrumental que en depenguin. També ho és respecte dels consells insulars, els ajuntaments i els ens públics de caràcter instrumental que depenguin d'alguna d'aquestes administracions o hi estiguin vinculats, sempre que el dit règim no entri en contradicció amb la legislació bàsica de l'Estat en matèria de subvencions.

2. Aquest règim especial té vigència fins al dia 31 de maig de 2021, data a partir de la qual no es poden aprovar bases reguladores ni iniciar procediments de concessió de subvencions a l'empara d'aquest capítol, que sí és aplicable, això no obstant i si escau, a les actuacions dels procediments en tramitació que s'hagin iniciat amb anterioritat a la dita data.

3. Les normes incloses en els articles 25 i 26 d'aquest capítol es refereixen únicament a les línies i els procediments de subvencions que, en el territori de les Illes Balears, tenguin per objecte impulsar el desenvolupament econòmic i social, el foment de les activitats d'R+D+I, els àmbits de l'educació, la cultura, la joventut o els esports, o pal·liar els efectes econòmics i socials de caràcter negatiu que s'hagin produït per l'alerta sanitària derivada de la covid-19 amb relació als col·lectius següents: persones en situació de vulnerabilitat econòmica o social; treballadors autònoms i per compte d'altri; persones treballadores desocupades; petites i mitjanes empreses; institucions de recerca i entitats sense ànim de lucre que persegueixin finalitats assistencials, culturals, educatives, cíviques o esportives.

D'acord amb els articles 9.2.x  de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars, i també l'article 21.1.s de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de bases de règim local, la presidenta del Consell Insular de Formentera, ha delegat en la Comissió de Govern, mitjançant Decret de Presidència de data 3 de juliol de 2019 (BOIB núm. 102 de 25 de juliol del 2019), entre d'altres, la competència de “L'aprovació de les Bases reguladores de les subvencions i els convenis o acords a través dels quals s'articulin les subvencions directes. Igualment s'inclouen l'adjudicació i atorgament de les subvencions i l'aprovació de la seva justificació, sigui quina sigui la quantia i naturalesa”, sense perjudici que es pugui delegar la funció de concedir les subvencions o prestacions en altres òrgans del Consell Insular de Formentera.

D'acord amb l'anterior, amb els preceptes bàsics i títol II, capítols I i II de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i del seu Reglament, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, així com el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvenciones de la CAIB; el Reial decret legislatiu 2/2004 de 5 de març, per el que s'aprova el text refós de la Llei reguladora de hisendes locals; la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local; la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars; i la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.

En especial hom està al que estableix l'article 17.2 de la citada Llei general de subvencions respecte a l'aprovació de les bases presents, en el marc de les Bases d'execució del Pressupost general del Consell Insular per a l'any 2020 (modificat segons que apareix al BOIB citat núm. 188, de 31 d'octubre de 2020), així com també s'està a la disposició addicional 14a de l'esmentada Llei general de subvencions, regles també aplicables als consells insulars.

Igualment s'està al Pla Estratègic de Subvencions del Consell Insular de Formentera per al període 2020-2021, aprovat inicialment pel Ple en acord de 26 de juny de 2020, BOIB núm. 119, de 7 de juliol de 2020, i que, per mor del propi acord, i per atendre les derivacions, de tot ordre de la pandèmia derivada de la covid-19 és plenament executiu, com es llegeix al propi Pla estratègic, i aplicable per tant també en matèria d'ajuts a propòsit de la qüestió de l'habitatge a l'illa, amb tot el que aquest suposa i més en temps de crisi sanitària, com patim.

Vist l'informe jurídic de data 12 de novembre de 2020, emès pels serveis jurídics del Consell Insular de Formentera.

Vist l'informe econòmic de fiscalització de data 12 de novembre de 2020, emès per la Intervenció del Consell Insular de Formentera.

 

​​​​​​​TEXT DE LES BASES i DE LA CONVOCATÒRIA

Bases reguladores per atorgar en règim de concurrència no competitiva ajuts a l'Habitatge per part del Consell Insular de Formentera per contribuir a minimitzar l'impacte econòmic i social de la covid-19 en els lloguers de l'habitatge habitual any 2020, i la convocatòria corresponent

Article 1

Objecte i finalitat

1. L'objecte d'aquest Acord és establir les condicions d'accés als ajuts de lloguer, en règim de concurrència no competitiva, a les persones arrendatàries d'habitatge habitual que s'han vist afectades per l'impacte econòmic i social de la covid-19 entre l'1 d'abril i el 31 d'octubre de 2020.

2. La finalitat d'aquests ajuts és resoldre els problemes transitoris de pagament parcial o total del lloguer.

3. Específicament, aquests ajuts també han de servir per fer front a la devolució dels ajuts transitoris de finançament regulats a l'article 9 del Reial decret llei 11/2020, de 31 de març, pel qual s'adopten mesures urgents complementàries en l'àmbit social i econòmic per fer front a la covid-19, quan no s'hi pugui fer-hi front.

Article 2

Caràcter i modalitats

1. Els ajuts objecte d'aquest Acord tenen caràcter finalista i s'atorguen per concurrència no competitiva i per les quanties i pels imports màxims establerts l'article 7, i les sol·licituds es resolen seguint l'ordre d'entrada al registre del Consell Insular de Formentera subjecte a l'únic criteri de prelació temporal, i es tramiten per rigorós ordre d'entrada al registre fins a l'exhauriment de la dotació pressupostària.

El criteri que se segueix per dirimir la prelació temporal de les sol·licituds és el de la data i l'hora de presentació de la sol·licitud completa, i es dona prioritat dins el dia de presentació de la sol·licitud completa a les dones víctimes de violència de gènere i a les persones en situació d'especial vulnerabilitat; en cas de coincidència entre aquests, s'ha de dur a terme un sorteig.

L'import màxim de la dotació pressupostària d'aquests ajuts és de 150.000,00 euros, amb càrrec a la partida pressupostària 2020.1.2311.48000.01 del pressupost del Consell Insular de Formentera per a l'exercici 2020.

L'atorgament dels ajuts resta condicionat a l'existència de crèdit adequat i suficient al pressupost del Consell Insular de Formentera per a l'any 2020 en el moment de la resolució de la concessió.

La concessió de dels ajuts que regula aquest acord està limitada pel crèdit pressupostari indicat. Les quanties màximes es poden incrementar, en qualsevol moment, sense necessitat d'una nova convocatòria i sense que això impliqui un nou termini de presentació de sol·licituds. El nou import que, si escau, resulti de l'increment ha de ser objecte de comunicació a la Base de dades nacional de subvencions i de publicació al BOIB.

2. En tots els casos, l'habitatge per al qual se sol·licita l'ajut ha de constituir el domicili habitual i permanent de la persona sol·licitant, que és l'habitatge en el qual s'acredita l'empadronament.

3 Les modalitats d'aquests ajuts són:

a) Ajuts al pagament total o parcial de la renda de lloguer.

b) Ajuts a la cancel·lació total o parcial dels ajuts transitoris de finançament.

 

Article 3

Persones beneficiàries

1. Per poder obtenir la condició de beneficiàries dels ajuts, les persones físiques majors d'edat que els sol·licitin han d'acreditar estar en situació de vulnerabilitat econòmica i social sobrevinguda a conseqüència de la covid-19, mitjançant el compliment de tots els requisits següents:

a) Que la persona que està obligada a abonar la renda de lloguer o qualsevol dels membres de la unitat familiar es trobi en alguna de les següents situacions entre l'1 d'abril i el 31 d'octubre de 2020:

  1. Que hagi passat a estar en situació de desocupació.
  2. Que estigui incurs en un expedient de regulació temporal d'ocupació (ERTO).
  3. Que hagi vist reduïda la jornada de treball per motiu de cures.
  4. Que hagi cessat en l'activitat com a autònom.
  5. Que sigui autònom i mantengui l'activitat, però hagi experimentat una pèrdua d'ingressos del 75 % com a mínim.
  6. Que sigui treballador de temporada i no tengui la consideració de fix discontinu i es trobi en situació de desocupació per causa de la covid-19.
  7. Que hagi estat víctima de violència de gènere. La condició de víctima de violència de gènere o masclista s'acreditarà a través dels mitjans de prova qualificats o específics que estableix l'article 78 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
  8. Que acrediti trobar-se en situació d'especial vulnerabilitat, o altres circumstàncies similars que suposin una pèrdua d'ingressos, durant tots els mesos pels quals sol·liciti l'ajut.

b) Que el conjunt dels ingressos nets (IN) dels membres de la unitat familiar, des de gener de 2020 a 31 d'octubre de 2020, no siguin superiors a:

b.1) En el cas d'arrendatari individual, el límit serà de 3 vegades l'indicador públic de renda mensual (1.613,52 €) de 2020 d'efectes múltiples (en endavant, IPREM).

b.2) En el cas de dona víctima de violència de gènere, el límit serà de 3,5 vegades l'indicador públic de renda mensual (1.842,44 €) de 2020 d'efectes múltiples (en endavant, IPREM).

b.3) Per unitat familiar integrada per una parella sense fills, el límit serà de 4 vegades l'indicador públic de renda mensual (2.151,36 €) de 2020 d'efectes múltiples (en endavant, IPREM).

- Aquest límit s'incrementarà en 0,4 vegades (215,14 €) l'IPREM mensual de 2020 per cada fill/a a càrrec a la unitat familiar. L'increment aplicable per fill/a a càrrec serà de 0,5 vegades (268,92 €) l'IPREM per cada fill/a en el cas d'unitat familiar monoparental.

- Aquest límit s'incrementarà en 0,4 vegades (215,14 €) l'IPREM mensual de 2020 per cada persona gran de 65 anys membre de la unitat familiar.

b.4) En el cas que algun dels membres de la unitat familiar tengui  declarada una discapacitat igual o superior al 33 %, una situació de dependència o una malaltia que l'incapaciti acreditadament de forma permanent per dur a terme una activitat laboral, el límit serà de 4,5 vegades (2.420,28 €) l'IPREM mensual de 2020, sense perjudici dels increments acumulats per fill/a a càrrec.

b.5) En el cas que la persona obligada a pagar la renda de lloguer pateixi una paràlisi cerebral, una malaltia mental, o una discapacitat intel·lectual, amb un grau de discapacitat reconegut igual o superior al 33 %, o tengui  una discapacitat física o sensorial amb un grau de discapacitat reconegut igual o superior al 65 %, així com en els casos de malaltia greu que incapaciti acreditadament la persona o el seu cuidador per dur a terme una activitat laboral, el límit serà de 5 vegades (2.689,20 €) l'IPREM mensual de 2020.

c) Que la renda de lloguer mensual més les despeses i subministraments bàsics de l'habitatge (llum, gas, gasoil per a la calefacció, aigua, telefonia i quota de la comunitat) resulti superior o igual al 35 % dels ingressos nets de la unitat familiar.

d) Que la persona sol·licitant tengui  la residència legal a Formentera amb una antiguitat mínima de 18 mesos, acreditada amb una autorització de residència obtinguda d'acord amb la Llei orgànica 4/2000, d'11 de gener, sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seva integració social, i amb el Reial Decret 557/2011, de 20 d'abril, que aprova el seu Reglament.

e) Que la persona sol·licitant sigui titular d'un contracte de lloguer en els termes de la Llei 29/1994, de 24 de novembre, d'arrendaments urbans i que constitueixi el seu domicili habitual. En el cas de cotitularitat del contracte, en què el coarrendatari no formi part de la unitat familiar de la persona sol·licitant, aquell també haurà d'acreditar la situació de vulnerabilitat econòmica i social per tal que la persona sol·licitant pugui beneficiar-se de la totalitat de l'ajut.

f) Que la persona sol·licitant acrediti el pagament de la renda de lloguer dels mesos de gener, febrer i març de 2020. Si el contracte s'ha formalitzat durant aquest període, s'ha d'acreditar el pagament des de l'inici del contracte.

g) Que els membres de la unitat familiar compleixin les obligacions tributàries amb l'Estat, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i el Consell Insular de Formentera i les obligacions amb la Seguretat Social.

h) Que la persona sol·licitant no estigui sotmesa a cap dels supòsits de prohibició per ser persona beneficiària de subvencions, de conformitat amb l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

i) Que l'import de la renda de lloguer del contracte d'arrendament sigui, com a màxim, de 1.200,00 euros.

2. No poden percebre els ajuts:

a) La persona titular del contracte d'arrendament o qualsevol altre membre que tengui  algun dels vincles següents:

a.1) Parentiu per vincle de matrimoni o una altra relació estable anàloga, per consanguinitat, adopció o afinitat fins al segon grau, amb les persones arrendadores.

a.2) Ser soci o partícip de les persones físiques o jurídiques que actuïn com a arrendadores.

b) La persona titular del contracte d'arrendament o qualsevol altre membre que tengui  en propietat o usdefruit un habitatge en territori espanyol.

S'exceptuen d'aquest requisit aquelles persones físiques que siguin propietàries o usufructuàries d'un habitatge i acreditin que ni en tenen l'ús i gaudi per alguna de les causes següents:

  1. Per causa de separació o de divorci.

  2. Trasllat obligatori del domicili per motius laborals o per no trobar feina en el seu lloc d'origen, sempre que el domicili estigui situat fora de les Illes Balears, sempre i quan el/els sol·licitant/s es trobi/n empadronat/s a l'illa de Formentera.

  3. Quan l'habitatge resulti inaccessible per raó de la discapacitat del titular o d'algun membre de la unitat familiar.

  4. Víctimes de violència de gènere.

  5. Qualsevol causa aliena a la seva voluntat, acreditada degudament.

No es considera que s'és propietari o usufructuari d'un habitatge si el dret recau únicament sobre una part alíquota de l'habitatge i s'ha obtingut per transmissió mortis causa.

c) La persona titular del contracte d'arrendament o qualsevol altre membre que disposi de recursos econòmics suficients en comptes corrents o altres dipòsits anàlegs en entitats financeres. S'entén com a recursos suficients els que superin 2 vegades l'IPREM en còmput de 14 pagues anuals (15.361,88 €).

d) La persona titular del contracte d'arrendament o qualsevol altre membre que disposi de títol jurídic habilitant dels habitatges que gestiona l'Institut Balear de l'Habitatge (IBAVI).

Article 4

Unitat familiar i ingressos màxims

1. Als efectes d'aquest Acord, es considera unitat familiar la composada per la persona titular del contracte de lloguer, el seu cònjuge no separat legalment o parella de fet inscrita i els fills, amb independència de la seva edat, que resideixin a l'habitatge, incloent-hi els vinculats per una relació de tutela, guarda o acolliment familiar i el seu cònjuge no separat legalment o parella de fet inscrita, que resideixin a l'habitatge.

2. Les persones titulars dels contracte d'arrendament diferents de la persona beneficiària han de constar com a components de la unitat familiar i figurar com a tals en la sol·licitud, tret que acreditin documentalment el motiu per no estar incloses.

3. A l'efecte d'aquest Acord, s'ha d'entendre com a unitat familiar monoparental la definida en l'article 7 de la Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies.

4. Per determinar si la persona sol·licitant compleix els requisits per ser beneficiària dels ajuts, els ingressos de la unitat familiar no poden ser superiors als establerts a l'article 3.1.b.

5. En qualsevol cas, el sol·licitant haurà de declarar qui són els membres de la unitat familiar a l'espai reservat a la Sol·licitud d'ajut (Annex 1), a més de la presentació de còpia acarada del Llibre de Família segons l'article 6.2.

Article 5

Sol·licitud de l'ajut

1. Les sol·licituds s'han de presentar en imprès normalitzat, degudament formalitzades i signades per la persona sol·licitant de l'ajut, acompanyades de la documentació que s'indica l'article 6. Únicament s'admet una sol·licitud per habitatge.

2. Les sol·licituds es poden presentar al Consell Insular de Formentera, preferentment a través de mitjans electrònics al web del Consell Insular de Formentera http://www.consellinsulardeformentera.cat en el seva Oficina Virtual d'Atenció Ciutadana (OVAC) o físicament a les Oficines d'Atenció Ciutadana (OAC), o pels mitjans que s'estableixen a l'art. 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

3. Els impresos normalitzats de sol·licitud es poden obtenir a les dependències abans indicades i a l'Oficina Virtual d'Atenció Ciutadana (OVAC): https://ovac.conselldeformentera.cat/

4. En la sol·licitud d'ajuda s'han d'indicar les dates per a les quals se sol·licita la cobertura de l'ajut, que com a màxim serà de l'1 d'abril al 31 d'octubre de 2020 amb un màxim de 3 mesos, període en el qual la persona sol·licitant ha d'acreditar estar en situació de vulnerabilitat econòmica i social sobrevinguda a conseqüència de la covid-19, els 3 mesos poden ser alterns.

5. El termini de presentació de sol·licituds serà de 25 dies naturals a partir de l'endemà de la publicació d'aquest Acord al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

6. La presentació de les sol·licituds implica la plena acceptació de les condicions d'aquest Acord així com la subvenció que se li pugui concedir i, excepte que la persona sol·licitant manifesti la seva oposició a l'Annex 2, Model d'Autorització, comporta l'habilitació al Consell Insular de Formentera, per consultar i obtenir les dades de la persona sol·licitant, de totes les persones de la unitat familiar i, si escau, de les cotitulars del contracte, relacionades amb la tramitació i el seguiment de la sol·licitud, a l'Agència Estatal d'Administració Tributària (AEAT), l'Institut Nacional de la Seguretat Social (INSS), el Servei Públic d'Ocupació Estatal (SEPE), el padró municipal corresponent, la Conselleria d'afers Socials del Govern de les illes Balears i/o el departament competent en matèria d'afers socials del Consell Insular de Formentera, el Servei Públic d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB), la Direcció General de la Policia, la Direcció General del Cadastre i el Registre de la Propietat.

En qualsevol cas, la persona sol·licitant ha d'aportar, juntament amb la sol·licitud, còpia acarada dels documents que siguin necessaris d'acord amb l'article 6 d'aquest Acord.

Article 6

Documentació

1. Les situacions de vulnerabilitat de la unitat familiar i, si escau, de les persones cotitulars del contracte de lloguer que no en formin part, s'acrediten amb els documents següents:

Documentació relativa al contracte d'arrendament i a la unitat familiar:

a) El contracte de lloguer a nom de la persona sol·licitant en vigor signat en els termes de la Llei 29/1994, de 24 de novembre, d'arrendaments urbans.

b) El llibre de família o document equivalent, si escau, on consti la unitat familiar.

c) En el cas que la persona sol·licitant de l'ajut, que visqui a l'habitatge, sigui el cònjuge de la persona titular contractual o estigui inclosa en els supòsits que regulen els articles 15 i 16 de la Llei 29/1994, de 24 de novembre, d'arrendaments urbans, ha d'aportar la documentació acreditativa de l'atribució del dret d'ús sobre l'habitatge, ja sigui per subrogació, conveni o sentència de separació o divorci, o altres títols vàlids en dret.

d) Els rebuts de lloguer pagats dels mesos de gener, febrer i març de 2020 de l'habitatge habitual de les persones sol·licitants. Si el contracte s'ha formalitzat durant aquest període, s'ha d'acreditar el pagament des de l'inici del contracte.

e) En el cas de les rendes de lloguer vençudes i no pagades, el certificat de la persona propietària o administradora de l'habitatge, acreditatiu de l'import detallat del deute i dels mesos corresponents.

f) En el cas d'estar al corrent de pagament de les rendes de lloguer, els rebuts pagats mitjançant transferència bancària, rebut domiciliat o ingrés en compte de l'administrador de l'habitatge dels mesos d'abril a octubre, inclosos a la sol·licitud de l'ajut.

Documentació relativa als ingressos:

g) Justificant dels ingressos des de gener de 2020 dels membres que integren la unitat familiar en edat laboral:

g.1) Totes les nòmines prèvies a la presentació de la sol·licitud des de gener de 2020. En el cas de treballadors per compte propi, la declaració trimestral d'IRPF corresponent.

g.2) En el cas d'estar afectat per un expedient de regulació temporal d'ocupació (ERTO), el certificat d'empresa, on s'acrediti que la persona sol·licitant està inclosa en un ERTO.

g.3) En el cas que s'hagi vist reduïda la jornada de treball per motius de cures de les persones treballadores per compte propi, un certificat de l'empresa en què consti la data d'efectes de la reducció de jornada i la causa que ha motivat la reducció i la quantificació dels ingressos del mes anterior a la sol·licitud i els ingressos actuals.

g.4) En cas que existeixin altres circumstàncies similars que suposin una pèrdua d'ingressos (reducció de jornada laboral, pèrdua substancial dels ingressos, etc.), una declaració responsable detallada on es justifiqui la circumstància concreta que ha provocat la disminució d'ingressos i es quantifiquin els ingressos del mes anterior a la sol·licitud i els ingressos actuals (Annex 3).

h) Declaració de la Renda i qualsevol altre informació tributària o econòmica que figuri a l'Agència Tributària Estatal, a l'Agència Tributària de les Illes Balears i a la Tresoreria de la Seguretat Social de l'últim exercici disponible. En cas de no estar obligat a realitzar la declaració de renda, s'haurà d'aportar un certificat de la AEAT que ho acrediti, juntament amb un certificat d'ingressos de la pròpia AEAT. En cas de no existir aquesta obligació, però es té algun altre ingrés com pugui ser una pensió, nòmina, etc..., s'haurà de presentar la documentació acreditativa d'aquests ingressos.

i) Declaració responsable de la persona sol·licitant, relativa al compliment de tots els requisits exigits per ser beneficiària de l'ajut durant tots els mesos sol·licitats (Annex 3).

j) Els extractes bancaris de la persona titular del contracte d'arrendament i de la resta de membres de la unitat familiar que justifiquin que en els comptes corrents o en altres dipòsits anàlegs en entitats financeres no disposen de recursos suficients que superin 2 vegades l'IPREM en còmput anual de 14 pagues, que inclogui el saldo mitjà des de l'1 de gener de 2020.

En el cas que no es pugui aportar algun dels documents anteriors, declaració responsable que justifiqui el motiu pel qual no es pot aportar, que ha d'estar relacionat amb la situació excepcional derivada de la covid-19 (Annex 3).

Documentació relativa als subministraments bàsics de l'habitatge:

k) Les factures dels subministraments bàsics (llum, gas, gasoil per a la calefacció, aigua, telefonia i quota de la comunitat) des de gener de 2020, previs a la presentació de la sol·licitud, o, en el seu defecte, els extractes bancaris del compte o comptes bancaris que en justifiquin els pagaments, a efectes de justificar l'article 3.1.c.

Documentació relativa al pagament dels ajuts:

l) Sol·licitud de transferència bancària per poder fer el pagament de l'ajut, a nom de la persona propietària o administradora de l'habitatge, de la persona arrendatària/es o de l'entitat bancària, segons el supòsit, signada per aquesta i amb la diligència de conformitat de l'entitat bancària (Annex 4).

m) Certificat del compte bancari signat per l'entitat bancària.

Documentació específica de l'ajut per cancel·lar totalment o parcial els ajuts transitoris de finançament, establerta a l'article 2.3.b:

n) Escriptura del préstec subscrit amb l'entitat bancària.

o) Certificat de l'entitat bancària on consti el nom de la persona titular de l'ajut transitori, la data de constitució del préstec i el detall de l'import concedit.

2. Comprovació dels requisits. Totes les persones sol·licitants, tant les que donin autorització al Consell Insular de Formentera per la comprovació d'ofici de la documentació sol·licitada com les que, d'acord amb l'article 5.6, s'oposin a que Consell Insular de Formentera a través dels serveis del departament d'Habitatge pugui fer aquestes consultes (Annex 2), hauran de presentar, a més de còpia acarada de la documentació que es detalla a l'article 6.1, còpia acarada de la següent documentació acarada:

a) DNI/NIE o document equivalent vigent de la persona sol·licitant i de tots els membres que integren la unitat familiar. Si algun membre no disposa de DNI/NIE, haurà d'aportar document identificatiu equivalent. En el cas de persones nouvingudes que han obtingut el DNI, han de fer constar en la sol·licitud, a més de la referència d'aquest document, el NIE que tenien abans d'obtenir el DNI.

b) Volant d'empadronament col·lectiu, a la data de presentació de la sol·licitud, que acrediti la residència a l'habitatge on constin totes les persones que integren la unitat familiar. Aquesta documentació la comprovarà d'ofici el Consell Insular de Formentera, ateses les seues competències municipals.

c) Els certificats de discapacitat o, si s'escau, de mobilitat reduïda que superin el grau del 33 % de qualsevol dels membres de la unitat familiar o els certificats de persones amb gran dependència. Les persones que tenguin reconeguda una pensió de la Seguretat Social per incapacitat permanent en el grau de total, absoluta o de gran invalidesa o que tenguin reconeguda una pensió de classes passives per jubilació o retir d'incapacitat permanent per al servei o d'incapacitat, es consideren afectats per una discapacitat en grau igual al 33 % a tots els efectes, i el document que acredita aquesta circumstància és la resolució de l'INSS o de classes passives. Per tant, no cal que sol·licitin el reconeixement de discapacitat.

d) Certificat cadastral o nota simple del Registre de la Propietat que acrediti que cap dels membres de la unitat familiar és titular d'un habitatge en tot el territori espanyol, com a propietaris, usufructuaris o titulars de qualsevol dret real que permeti l'ús i gaudi d'algun habitatge ubicada en territori espanyol. En cas de ser-ho, haurà d'acreditar la no disponibilitat de l'ús i gaudi de l'habitatge per alguna de les causes que estableixen les bases. La resta de membres de la unitat familiar signarà una declaració responsable de que no són propietaris, usufructuaris o titulars de qualsevol dret real que permeti l'ús i gaudi d'algun habitatge ubicada en territori espanyol amb les excepcions indicades a l'article 3.2.b (Annex 3).

e) Certificat de no tenir deutes amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària (AEAT), la Tresoreria General de la Seguretat Social (TGSS), l'Agència Tributària de les Illes Balears (ATIB). Es comprovarà d'ofici la no existència de deutes amb el Consell Insular de Formentera (CIF).

f) Informe de vida laboral emès per la tresoreria de la Seguretat Social, relatiu a totes les persones en edat laboral que integren la unitat familiar.

g) En el cas de persones en situació d'atur, certificat de l'oficina de treball, SOIB o SEPE, acreditatiu de l'import percebut durant els mesos previs a la presentació de la sol·licitud des de gener de 2020, relatiu a totes les persones en edat laboral que integren la unitat familiar.

h) En el cas de persones pensionistes, certificats emesos pels òrgans pagadors, acreditatius de l'import a percebre durant l'any en curs, relatius a totes les persones en edat laboral que integren la unitat familiar.

i) En cas de cessament de l'activitat de les persones treballadores per compte propi, el certificat expedit per l'Agència Estatal de l'Administració Tributària o per l'Agència Tributària de les Illes Balears, si s'escau, sobre la base de la declaració de cessament d'activitat declarada per la persona interessada.

j) En cas de treballadors de temporada que no tenguin la consideració de fix discontinu, el contracte de treball de l'any anterior de data equivalent al període de la situació de vulnerabilitat juntament amb l'informe de vida laboral.

k) En el cas de trobar-se en situació d'especial vulnerabilitat, l'acreditació d'aquesta circumstància pels serveis socials de l'Administració competent.

l) Declaració responsable del deutor relativa al compliment dels requisits exigits per considerar-se sense recursos econòmics suficients per ser beneficiari de l'ajut segons el que disposa aquesta convocatòria (Annex 3).

Documentació acreditativa de la condició de víctima de violència de gènere o masclista:

m) La condició de víctima de violència de gener o masclista s'acreditarà a través d'algun dels mitjans de prova qualificats o específics que estableix l'article 78 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, els quals relacionam a continuació:

  1. La sentència de qualsevol ordre jurisdiccional, tot i que no sigui ferma, que declari que les dones han patit alguna de les formes d'aquesta violència.

  2. L'ordre de protecció vigent.

  3. L'informe de la Inspecció de Treball i Seguretat Social.

  4. Qualsevol mesura judicial cautelar de protecció, seguretat o d'assegurament vigent.

  5. L'atestat elaborat per les forces i els cossos de seguretat que han presenciat directament alguna manifestació de violència masclista.

  6. L'informe del Ministeri Fiscal.

  7. L'informe mèdic, infermer o psicològic d'una o un professional col·legiat, en el qual consti que la dona ha estat atesa en algun centre sanitari per causa de violència masclista.

  8. L'informe dels serveis públics amb capacitat d'identificació de les situacions de violència masclista. Es reconeix aquesta capacitat als serveis socials comunitaris i a les unitats especialitzades en les forces i els cossos de seguretat.

  9. L'informe de l'Institut Balear de la Dona i dels departaments competents en aquesta matèria dels consells insulars.

  10. Qualsevol altre mitjà establert en alguna disposició legal.

3. El Consell Insular de Formentera podrà sol·licitar documentació complementària per ampliar el seu coneixement sobre la sol·licitud presentada.

Article 7

Quantia màxima i límit temporal de l'ajut

1. L'ajut a les unitats familiars en situació de vulnerabilitat fruit de la covid-19 de l'illa de Formentera està destinat a sufragar un percentatge de la renda de lloguer de tres mesos compresos entre els mesos d'abril a octubre de 2020, segons els criteris establerts a l'article 3 d'aquestes bases.

2. L'ajut sufragarà un percentatge de la renda de lloguer mensual de les famílies segons el tram de renda de lloguer mensual en el qual es situï cada unitat familiar i les característiques de la unitat familiar:

a) Rendes de lloguer mensual superiors a 600,00 euros i inferiors a 900,00 euros

  1. Els arrendataris individuals75 % de la renda de 3 mesos.
  2. Situacions de separació legalment reconeguda sense pensió de manutenció efectiva – 90 % de la renda de lloguer de 3 mesos.
  3. Dones víctimes de violència de gènere sense fills80 % de la renda de lloguer de 3 mesos.; en cas de ser víctima de violència de gènere amb fills90% de la renda de lloguer de 3 mesos.
  4. Famílies monoparentals legalment reconegudes – 90 % de la renda de lloguer de 3 mesos.
  5. Unitats familiars integrades per una parella sense fills 80 % de la renda de lloguer de 3 mesos.
  6. Unitats familiars integrades per una parella amb fills que no sigui família nombrosa85 % de la renda de lloguer de 3 mesos.
  7. Unitats familiars que siguin família nombrosa100 % de la renda de lloguer de 3 mesos.
  8. En el cas que la persona obligada a pagar la renda de lloguer o que una persona de la unitat familiar pateixi una paràlisi cerebral, una malaltia mental, o una discapacitat intel·lectual, amb un grau de discapacitat reconegut igual o superior al 33 %100 % de la renda de lloguer de 3 mesos.
  9. En el cas que la persona obligada a pagar la renda de lloguer o que una persona de la unitat familiar pateixi discapacitat física o sensorial amb un grau de discapacitat reconegut igual o superior al 65 %, així com en els casos de malaltia greu que incapaciti acreditadament la persona o el seu cuidador per dur a terme una activitat laboral100 % de la renda de lloguer de 3 mesos.

b) Rendes de lloguer mensual superiors a 900,00 euros i fins a 1.200,00 euros

  1. Els arrendataris individuals70 % de la renda de 3 mesos.
  2. Situacions de separació legalment reconeguda sense pensió de manutenció efectiva – 85 % de la renda de lloguer de 3 mesos.
  3. Dones víctimes de violència de gènere sense fills75 % de la renda de lloguer de 3 mesos.; en cas de ser víctima de violència de gènere amb fills85% de la renda de lloguer de 3 mesos.
  4. Famílies monoparentals legalment reconegudes – 85 % de la renda de lloguer de 3 mesos.
  5. Unitats familiars integrades per una parella sense fills 75 % de la renda de lloguer de 3 mesos.
  6. Unitats familiars integrades per una parella amb fills que no sigui família nombrosa80 % de la renda de lloguer de 3 mesos.
  7. Unitats familiars que siguin família nombrosa90 % de la renda de lloguer de 3 mesos.
  8. En el cas que la persona obligada a pagar la renda de lloguer o que una persona de la unitat familiar pateixi una paràlisi cerebral, una malaltia mental, o una discapacitat intel·lectual, amb un grau de discapacitat reconegut igual o superior al 33 %90 % de la renda de lloguer de 3 mesos.
  9. En el cas que la persona obligada a pagar la renda de lloguer o que una persona de la unitat familiar pateixi discapacitat física o sensorial amb un grau de discapacitat reconegut igual o superior al 65 %, així com en els casos de malaltia greu que incapaciti acreditadament la persona o el seu cuidador per dur a terme una activitat labora90 % de la renda de lloguer de 3 mesos.

3. La quantia màxima de l'ajut és de 3.240,00 euros en un únic pagament.

En qualsevol cas, l'import de l'ajut no pot superar la renda de lloguer pactada al contracte d'arrendament. En cas de superar-lo, si l'ajut corresponent a aquesta convocatòria es concedís, es reduiria en la quantia necessària fins a complir aquest límit.

4. En el cas de sol·licitar aquest ajut per cancel·lar els ajuts transitoris de finançament, el seu import total no pot superar la quantia màxima indicada a l'apartat anterior de renda de lloguer (3.240,00 euros).

5. En el supòsit de contractes de lloguer subscrits per més d'un arrendatari, en què el coarrendatari no formi part de la unitat familiar de la persona sol·licitant i no es trobi en una situació de vulnerabilitat econòmica i social, d'acord amb l'articlet 3, l'import de l'ajut que pot percebre la persona sol·licitant serà en proporció amb el percentatge en què participi en el contracte de lloguer. En cas que el contracte no estableixi cap percentatge, s'entendrà que és del 50 % i, per tant, només es podrà atorgar el 50 % de les quanties màximes indicades a l'article 7.2.

6. Pagament dels ajuts:

a) Per al pagament de la renda de lloguer, prevista a l'article 2.3.a d'aquestes bases:

a.1) En el cas de les rendes de lloguer vençudes i no pagades, la quantia es fixa d'acord amb el deute total o parcial acreditat en el moment de la presentació de l'ajut que s'abona amb una primera transferència bancària.

a.2) En el cas d'estar al corrent de pagament de les rendes de lloguer, la quantia es fixa segons els rebuts pagats en el moment de la presentació de la sol·licitud, que s'abona amb una única transferència bancària.

En qualsevol cas, s'ha d'acreditar el manteniment de la situació de vulnerabilitat econòmica i social sobrevinguda a conseqüència de la covid-19.

b) Per a la cancel·lació total o parcial dels ajuts transitoris de finançament, prevista a l'article 2.3.b, la quantia es fixa d'acord amb el deute acreditat i s'abona amb un sol pagament.

Article 8

Procediment de resolució i concessió

1. Les sol·licituds presentades han de ser instruïdes per l'Àrea d'Habitatge del Consell Insular de Formentera, amb la participació d'un tècnic i un administratiu de l'àrea d'Habitatge i un tècnic de l'àrea de Benestar Social. Així mateix els Serveis Jurídics assignaran un Lletrat.

2. Les sol·licituds de subvenció es tramiten i resolen per ordre de presentació, segons la data i l'hora d'entrada, en funció del compliment dels requisits establerts, i fins que s'exhaureixi el finançament disponible. L'única excepció és que les dones víctimes de violència de gènere i aquelles persones que es trobin en situació d'especial vulnerabilitat tenen prioritat dins el dia en què presenten la sol·licitud completa.

L'òrgan instructor ha d'examinar les sol·licituds presentades i requerir les persones interessades que han presentat una sol·licitud amb defectes esmenables, amb manca de documentació preceptiva o amb documentació inexacta o defectuosa, perquè esmenin els defectes o aportin la documentació que hi manca, en el termini màxim de deu dies hàbils a comptar de l'endemà de la notificació del requeriment.

Les subvencions regulades en l'acord present es concediran en règim de concurrència no competitiva de conformitat amb la legislació general en matèria de subvencions (article 30.7 de la Llei general de subvencions i article 39.7 del text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears). Aquestos procediments s'entendran iniciats a sol·licitud de la persona interessada. Es concediran en atenció a la concurrència dels requisits desglossats al llarg d'aquest text en les persones beneficiàries, sense que sigui necessari establir la comparació entre sol·licituds ni la prelació entre aquestes, tret de l'ordre temporal de petició, fins a exhaurir el crèdit, com s'ha explicat més amunt. En qualsevol cas, en el supòsit present es dona suport a una situació tant i tant extraordinària socialment que el Ple del Consell Insular, dins de les limitades capacitats de la corporació,  ha modificat explícitament el Pressupost vigent per l'any 2020 per tal de fer front a aquestes necessitats que la ciutadania de l'illa pateix, la qual cosa significa encara més el fons netament social i solidari de la mesura present.

La proposta d'acord ha d'incloure, respectivament, la llista de les persones beneficiàries i l'import de l'ajuda concedida, a més de les dades següents:

  1. La identificació de tots els sol·licitants als quals s'ha concedit l'ajut.

  2. L'import de l'ajut per al lloguer d'habitatge.

  3. La partida pressupostària.

La resta d'obligacions de què ha de respondre la persona beneficiària.

En qualsevol cas, també es publicarà en la mateixa proposta d'acord la llista motivada d'exclosos.

En qualsevol cas, les propostes d'acord de concessió o denegació de la subvenció dels ajuts per al lloguer d'habitatges s'han d'elevar a la Comissió de Govern del Consell Insular de Formentera per a la seva aprovació, sense concedir el tràmit d'audiència previst en l'article 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, sens perjudici de la possibilitat que tenen les persones interessades per al·legar i presentar els documents i les justificacions que estimin pertinents en el recurs que es pot interposar contra la resolució.

La Comissió de Govern del Consell Insular de Formentera ha d'adoptar acord que ha d'indicar la identificació de les persones beneficiàries, les obligacions contretes, la quantia de l'ajut i la forma de justificació, o, si escau, de forma motivada, la denegació expressa i la no concessió de l'ajut per inadmissió de la petició, desistiment, renúncia o impossibilitat material sobrevinguda de la resta de sol·licituds.

S'han de concedir tots els ajuts respecte dels quals no s'hagi detectat cap obstacle que n'impedeixi de forma definitiva el pagament, fins al límit econòmic aprovat per aquesta convocatòria.

S'ha de denegar la concessió de l'ajut en cas de detectar-se l'incompliment dels requisits per ser-ne beneficiari conforme a la convocatòria publicada.

Article 9

Inadmissió i desistiment

1. L'incompliment dels requisits no esmenables i del termini de presentació de sol·licituds que estableix d'aquest acord comporta la inadmissió de la sol·licitud.

2. La no presentació de qualsevol dels documents que preveu l'article 6, o la falta d'esmena dels requisits esmenables dins el termini de deu dies hàbils a comptar de l'endemà de la notificació del requeriment corresponent, comporta el desistiment de la sol·licitud. Qualsevol persona sol·licitant pot desistir per escrit de la sol·licitud d'ajut, abans de la concessió, i l'òrgan instructor ho ha d'acceptar.

Article 10

Resolució i notificació

1. D'acord amb els articles 9.2.x, de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars, i també l'article 21.1.s de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de bases de règim local, la presidenta del Consell Insular de Formentera, ha delegat en la Comissió de Govern, mitjançant Decret de Presidència de data 3 de juliol de 2019 (BOIB núm. 102, de 25 de juliol de 2019), entre d'altres, la competència de “L'aprovació de les Bases reguladores de les subvencions i els convenis o acords a través dels quals s'articulin les subvencions directes. Igualment s'inclouen l'adjudicació i atorgament de les subvencions i l'aprovació de la seva justificació, sigui quina sigui la quantia i naturalesa”.

Atès tot l'anterior, correspon a la Comissió de Govern del Consell Insular de Formentera dictar els acords de concessió dels ajuts per contribuir a minimitzar l'impacte econòmic i social de la covid-19 en els lloguers de l'habitatge habitual, objecte d'aquest Acord.

2. El termini màxim per resoldre les sol·licituds i notificar la resolució és de 4 mesos a comptar des de la data de la seva presentació. Transcorregut aquest termini sense que s'hagi notificat la resolució expressa, les persones interessades podran entendre desestimada la sol·licitud per silenci administratiu.

3. S'entén acceptada la concessió de l'ajut per part de les persones beneficiàries si, en el termini de deu dies, comptats a partir de la data de la notificació de la resolució, no han manifestat expressament la seva renúncia.

4. Contra els acords de concessió o denegació d'aquests ajuts, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant del mateix òrgan que l'ha dictat, en el termini d'un mes a comptar de l'endemà de la seva publicació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o un recurs contenciós administratiu davant l'òrgan judicial que sigui competent, segons els criteris de distribució competencial previstos a la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, en el termini de dos mesos, a comptar de l'endemà de la seva publicació.

Article 11

Justificació del pagament

1. La justificació del compliment de la finalitat i de la destinació de l'import dels ajuts es fa mitjançant la presentació de la documentació següent:

a) Per al pagament de la renda de lloguer, previst a l'article 2.3.a:

a.1) En el cas de les rendes de lloguer vençudes i no pagades, el certificat de la persona propietària o administradora de l'habitatge.

a.2.) En el cas d'estar al corrent de pagament de les rendes de lloguer en el moment de presentació de la sol·licitud, les còpies dels rebuts ja pagats de lloguer o dels documents acreditatius del pagament emesos per l'entitat bancària on s'hagi realitzat el pagament o ingrés de la renda de lloguer, on figurin els conceptes següents: identificació de la persona pagadora, identificació de la persona beneficiària del pagament, import del lloguer i mensualitat corresponent.

En ambdós casos, la documentació que acrediti la situació de vulnerabilitat dels mesos que correspongui, que ja haurà estat entregada en la documentació presentada juntament amb la sol·licitud.

b) Cancel·lació total o parcial dels ajuts transitoris de finançament, prevista a l'article 2.3.b: documents acreditatius del pagament emès per l'entitat bancària, així com la documentació que acrediti la situació de vulnerabilitat, que ja haurà estat entregada en la documentació presentada juntament amb la sol·licitud.

En qualsevol cas, per justificar el pagament, la renda de lloguer de l'habitatge s'ha d'haver fet per transferència, domiciliació o ingrés bancari, a través d'una entitat financera o de crèdit. En el justificant bancari de transferència, domiciliació o ingrés, hi ha de constar la identificació completa de l'arrendatari que efectua el pagament de la renda i la de l'arrendador que la rep, el concepte de renda, els mesos als quals correspon i l'import total.

A l'efecte de la justificació per al pagament de l'ajuda, només s'admetran aquelles mensualitats de lloguer pagades per transferència, domiciliació o mitjançant ingrés, tots ells a través d'una entitat financera o de crèdit, en la forma indicada anteriorment i, per tant, a aquest efecte abans esmentat no s'admetran els rebuts lliurats en mà mitjançant un escrit signat per l'arrendador.

 

​​​​​​​Article 12

Pagament dels ajuts

1. El pagament dels ajuts objecte d'aquest acord es fa per transferència ordinària, ingrés o domiciliació, de la manera següent:

a) Ajuts al pagament total o parcial de la renda de lloguer:

a.1) A la persona propietària o administradora en el cas de les rendes de lloguer vençudes i no pagades mitjançant ingrés o transferència bancària.

a.2) A la persona sol·licitant, en el cas d'estar el corrent de pagament de les rendes de lloguer mitjançant ingrés o transferència bancària.

b) Ajuts a la cancel·lació total o parcial dels ajuts transitoris de finançament, a l'entitat bancària que hagi concedit el préstec per a aquests ajuts.

En qualsevol dels casos, s'ha d'aportar sol·licitud de transferència bancària per poder fer el pagament de l'ajut, signada per la persona que l'ha de rebre i amb la diligència de conformitat de l'entitat bancària.

L'abonament de l'ajut es durà a terme mitjançant un pagament únic amb justificació prèvia.

Article 13

Infraccions i sancions

1. La persona o persones que s'hagin beneficiat d'una moratòria del deute de renda de lloguer del seu habitatge habitual i/o dels ajuts per atendre'n el pagament sense disposar dels requisits previstos són responsables dels danys i perjudicis que s'hagin pogut produir, així com de totes les despeses generades per l'aplicació d'aquestes mesures excepcionals.

2. L'import dels danys, perjudicis i despeses no pot ser inferior al benefici indegudament obtingut per la persona arrendatària per l'aplicació de la norma, la qual també incorre en responsabilitat, en els casos que voluntàriament i deliberada busqui situar-se o mantenir-se en els supòsits de vulnerabilitat econòmica amb la finalitat de beneficiar-se del programa regulat en aquest acord.

3. Les accions i les omissions que constitueixen infraccions administratives en matèria de subvencions estan tipificades en els articles 56, 57 i 58 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvenciones, i en els articles 51, 52 i 53 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

Article 14

Inspecció i control

1. El Consell Insular de Formentera, a través de l'Àrea d'Habitatge, pot dur a terme les activitats d'inspecció i control necessàries per garantir el compliment de la finalitat dels ajuts atorgats.

2. Les persones beneficiàries d'aquests ajuts han de comunicar en el termini màxim de 10 dies al Consell Insular de Formentera, qualsevol fet sobrevingut que, d'acord amb el que s'estableix en aquest acord, pugui donar lloc a la modificació de les circumstàncies que en van determinar la concessió. Les modificacions d'aquestes condicions, o l'obtenció concurrent d'altres ajuts o prestacions procedents de qualsevol altre entitat pública o privada, nacional o internacional, que, amb caràcter incompatible, es determinen l'article 16 d'aquest acord  poden donar lloc a la revisió de la quantia de l'ajut concedit per part de l'òrgan competent. No comunicar qualsevol modificació és causa suficient per iniciar un procediment de reintegrament de les quanties que, si escau, s'hagin cobrat indegudament.

3. Les persones beneficiàries han de proporcionar en tot moment la informació que se'ls demani respecte de l'ajut concedit i sotmetre's a les actuacions de comprovació del Consell Insular de Formentera i d'altres òrgans competents.

En qualsevol cas, el beneficiari dels ajuts, en cas de ser concedits, es comprometen a reintegrar els ajuts percebuts indegudament en els supòsits prevists en aquestes bases.

Article 15

Notificació i publicitat

1. La notificació dels actes de tramitació i dels acords resolutoris d'aquests ajuts, d'acord amb els articles 40, 41 i 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, s'ha de fer per mitjà de l'exposició de llistes als taulers d'anuncis físics del Consell Insular de Formentera i al web www.consellinsulardeformentera.cat, al l'apartat “Tauler d'anuncis”, tot adoptant mesures de no identificació per tercers amb preservació dels drets protegits a l'article 18, punts 1 i 4 de la Constitució.

Amb caràcter complementari, també es publicaran les notificacions mitjançant els procediments electrònics habilitats de què disposi el Consell Insular de Formentera.

2. S'ha de donar publicitat de la informació a què fa referència l'article 15 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, a la web del Consell Insular de Formentera.

Article 16

Revocació

És causa de revocació de l'acord de concessió de l'ajut, l'incompliment, per part de les persones beneficiàries, de les obligacions establertes en aquest acord i en els articles 36 a 40 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i art. 94 del reglament que la desenvolupa, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol. El procediment de revocació és el que preveu als articles 41 a 43 de la Llei esmentada i 96 a 101 del citat Reglament que la desenvolupa.

Article 17

Incompatibilitats

1. Aquests ajuts són incompatibles amb qualsevol altre ajut o prestació per al pagament del lloguer que gestioni el Consell Insular de Formentera o del Govern de les Illes Balears a través de la Direcció General d'Habitatge, del mateix any de concessió. Si el sol·licitant es beneficia d'altres ajuts per al pagament del lloguer, la suma total dels imports a percebre en un mateix any natural no podrà ser superior a 5.400 euros. En cas de superar-ho, si l'ajut corresponent a aquest programa es concedís, es reduiria en la quantia necessària fins a complir aquest límit.

2. Quan s'hagi concedit un préstec mitjançant els ajuts transitoris de finançament, la quantia de l'ajut s'ha de destinar a l'amortització del préstec. Únicament quan s'hagi cancel·lat la totalitat del préstec, sempre que l'import d'aquest sigui inferior al de l'ajut concedit en aplicació d'aquest programa, pot destinar-se a cobrir el pagament de noves mensualitats de renda o d'imports superiors fins arribar al total de l'ajut rebut.

Article 18

Autoritzacions per comprovar dades

La presentació de la sol·licitud implica l'autorització perquè el Consell Insular de Formentera pugui consultar o obtenir, tret que la persona interessada s'oposi expressament a això, les següents dades:

a) Les dades d'identitat del sol·licitant.

b) Les dades relatives a la residència.

c) La informació d'estar al corrent amb la seguretat social.

d) La informació relativa a si es troba al corrent de les seves obligacions tributàries amb el Consell Insular de Formentera i amb l'Agència Tributària de les Illes Balears (ATIB).

e) La informació d'índole tributària de la hisenda estatal (AEAT).

f) La informació que resulti necessària per acreditar i verificar el compliment o manteniment dels requisits que motiven la concessió de l'ajuda, a les administracions o organismes públics competents.

g) La condició de víctima de violència de gènere o la pertinença al col·lectiu vulnerable a l'efecte d'ajudes per covid-19, davant els serveis competents.

En qualsevol cas, la persona sol·licitant haurà d'aportar tota la documentació sol·licitada en aquestes bases, que pot ser original o còpia acarada, que sigui necessària per acreditar la seva situació o per justificar l'ajut.

Article 19

Protecció de dades de caràcter personal

Les dades de caràcter personal que les persones interessades han de facilitar per obtenir l'ajut s'inclouen a un fitxer de l'àrea d'Habitatge del Consell Insular de Formentera. La finalitat del fitxer és la gestió de les sol·licituds d'ajuts i prestacions en matèria d'habitatge.

D'acord amb la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i el Reglament UE 2016/679, de 27 d'abril, de protecció de dades, les dades personals de les persones sol·licitants seran tractades amb la finalitat de gestionar i tramitar la corresponent convocatòria, d'acord amb els principis de seguretat i confidencialitat que la normativa estableix. Les persones interessades poden exercir els drets d'accés, de rectificació, de cancel·lació i d'oposició, en relació amb les seves dades personals. Amb la presentació de la sol·licitud, es considera que accepten el tractament de les seves dades per part del Consell Insular de Formentera, de manera expressa.

Article 20

Normativa d'aplicació

En tot el que no preveuen expressament aquestes bases, hi són aplicables les disposicions següents: el Reial decret 106/2018, de 9 de març, pel qual es regula el Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021; el Decret 75/2014, de 27 de maig, del Pla per al dret a l'habitatge; la Llei 5/2018, de l'Habitatge de les Illes Balears en el seu Títol II Competències de les Administracions Públiques, articles 10.2 i 11.1.d i 12; els preceptes bàsics i Títol II, capítols I i II de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i del seu Reglament, aprovat pel Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol;  Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvenciones de la CAIB; la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques; Llei 40/2015, de 1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic; la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern; Reial decret legislatiu 2/2004 de 5 de març, per el que s'aprova el text refós de la Llei reguladora de Hisendes Locals; la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim Local; la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars, i els bases d'execució del Pressupost General del Consell Insular de Formentera aplicables a l'exercici pressupostari.

En especial hom està al que estableix l'article 17.2 de la citada Llei general de subvencions respecte a l'aprovació de les bases presents, en el marc de les Bases d'execució del Pressupost general del Consell Insular per a l'any 2020 (modificat segons que apareix al BOIB citat núm. 188, de 31 d'octubre de 2020), així com també s'està a la disposició addicional 14a de l'esmentada Llei general de subvencions, regles també aplicables als consells insulars.

Igualment s'està al Pla Estratègic de Subvencions del Consell Insular de Formentera per al període 2020-2021, aprovat inicialment pel Ple en acord de 26 de juny de 2020, BOIB núm. 119, de 7 de juliol de 2020, i que, per mor del propi acord, i per atendre les derivacions, de tot ordre de la pandèmia derivada de la covid-19 és plenament executiu, com es llegeix al propi Pla estratègic, i aplicable per tant també en matèria d'ajuts a propòsit de la qüestió de l'habitatge a l'illa, amb tot el que aquest suposa i més en temps de crisi sanitària, com patim.

La qual cosa es fa pública per al general coneixement.

 

Formentera, 19 de novembre de 2020

La presidenta del Consell Insular de Formentera Alejandra Ferrer Kirscbaum

Documents adjunts