Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'AFERS SOCIALS I ESPORTS

Núm. 11016
Resolució de la consellera d’Afers Socials i Esports de 9 de novembre de 2020 per la qual s’aprova la convocatòria d’ajuts per a entitats sense ànim de lucre que desenvolupen projectes en l’àmbit de competències de la Direcció General de Serveis Socials i duen a terme activitats per a la cobertura de necessitats bàsiques de la població en situació de precarietat econòmica greu

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

BDNS:

La irrupció de la pandèmia provocada per la COVID-19 en el territori espanyol i, en especial, a la comunitat autònoma de les Illes Balears ha impactat amb intensitat en l'economia i en el teixit productiu, amb una reducció considerable i, si més no, la pràctica paràlisi en alguns sectors. Com a conseqüència, la situació del mercat laboral s'ha deteriorat sobtadament, fet que ha agreujat la vulnerabilitat de les famílies que fins ara vivien en una situació d'estabilitat econòmica precària i ha produït l'empobriment i la demanda d'ajuda de famílies que fins a l'inici de la crisi de la COVID-19 no havien acudit mai als serveis socials públics o privats.

La comunitat autònoma de les Illes Balears ha liderat el creixement de la taxa d'atur a tot l'Estat espanyol des de l'inici de la pandèmia i el confinament. Concretament, el mes d'abril va experimentar un increment interanual del 62,1 % i un augment del 15,6 % respecte al mes anterior —cal tenir en compte que, històricament, a l'abril es produeix un descens de la taxa d'atur per l'inici de la temporada turística. Així mateix, la contractació va baixar el 84,4 % en comparació amb l'any anterior, amb 47.052 contractes menys.

L'Enquesta de població activa de l'INE corresponent al segon trimestre de 2020 apunta en la mateix direcció. Les Illes Balears són la comunitat autònoma que ha sofert la reducció anual més elevada de les dades d'ocupació de tot l'Estat: en concret, un 11,5 % enfront del 6,05 % de mitjana estatal.

L'empobriment de moltes famílies ha esdevingut ràpid i generalitzat, fet que en molts casos ha dificultat l'accés a productes i serveis per a la cobertura de necessitats bàsiques. Així, hi ha nuclis familiars en què tots els adults han perdut el lloc de treball, un treball en molts casos precari, amb salaris molt baixos i, fins i tot, amb ocupacions immerses en l'economia submergida.

Des de l'inici de la pandèmia, la Conselleria d'Afers Socials ha concedit un total de 20 subvencions directes per un import de 3.033.438,78 € a entitats sense ànim de lucre per al desenvolupament d'actuacions dirigides a la cobertura de necessitats bàsiques mitjançant ajudes monetàries o en espècie.

Els destinataris finals han estat persones i famílies en situació de precarietat econòmica greu. Totes les entitats subvencionades atenen un gran nombre d'usuaris i disposen d'una estructura material i humana important —professional o voluntària— suficientment àmplia per garantir la resposta massiva i ràpida a un gran nombre d'usuaris i assumir l'esforç administratiu i de gestió que requereix la sol·licitud, la tramitació i la justificació d'una subvenció.

Tanmateix, en l'àmbit de la intervenció social i comunitària hi ha un seguit de petites entitats amb una trajectòria consolidada que estan molt poc professionalitzades. Les seves actuacions tenen un abast més reduït en l'aspecte territorial o en relació amb al nombre d'usuaris, però són molt significatives quant a la rellevància del seu impacte en la població beneficiària, la col·laboració amb els serveis socials públics en la resposta a les situacions de pobresa i el desenvolupament de la perspectiva comunitària.

La tasca que desenvolupen aquestes entitats és d'un gran valor social, malgrat que, atesa l'escassesa de recursos humans, que són sempre de caràcter voluntari, es veuen obligades a prioritzar la intervenció directa amb els ciutadans en perjudici de la tramitació administrativa. Aquest fet fa que, tot i el gran interès social dels seus projectes, no puguin ser beneficiàries de les subvencions de les administracions públiques.

La convocatòria que s'aprova amb aquesta Resolució s'ha inclòs en l'objectiu III, línia 1.12, del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018 (BOIB núm. 31, de 10 de març), segons la modificació aprovada per la Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors d'1 de juny de 2020 (BOIB núm. 105, de 9 de juny).

La Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19 (BOIB núm. 180, de 20 d'octubre), en el capítol IV estableix un règim especial de concessió de subvencions i altres ajudes.

El procediment de concessió dels ajuts que estableix aquesta convocatòria s'ha de tramitar d'acord amb el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, si bé amb les especialitzacions indicades en la Llei 2/2020 i la resta de normes aplicables.

L'article 6 del Text refós de la Llei de subvencions estableix que les subvencions que regula aquesta Llei s'han de gestionar d'acord amb els principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no-discriminació.

L'article 12 del Text refós de la Llei de subvencions determina que no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que el conseller o consellera competent n'hagi establert, per ordre, les bases reguladores. En data 29 de maig de 2012, es publicà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials, de persones en situació especial, de menors i família, i de planificació i formació de serveis socials.

El Decret 9/2019, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, determina la composició del Govern i estableix l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 88, de 3 de juliol). Dins aquesta estructura, sota la direcció del Govern, s'inclou la Conselleria d'Afers Socials i Esports, de la qual depèn la Direcció General de Serveis Socials.

El Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 106, de 2 d'agost), atribueix a la Direcció General de Serveis Socials, dins la Conselleria d'Afers Socials i Esports, les competències, entre d'altres, de foment de programes d'inclusió social.

D'altra banda, d'acord amb el que disposa l'article 14.1 de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, en relació amb l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, correspon a la consellera aprovar aquesta convocatòria.

Per tot això, d'acord amb l'article 15.1 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 7 de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012; a proposta de la directora general de Serveis Socials ; d'acord amb l'informe previ del Servei Jurídic de la Conselleria d'Afers Socials i Esports; amb la fiscalització prèvia de la Intervenció de la Comunitat Autònoma, i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

Resolució

1.Aprovar la convocatòria d'ajuts per a entitats sense ànim de lucre que desenvolupen projectes en l'àmbit de competències de la Direcció General de Serveis Socials i duen a terme activitats per a la cobertura de necessitats bàsiques de la població en situació de precarietat econòmica greu, d'acord amb els punts que consten com a annex d'aquesta Resolució.

2.Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim de 50.000,00 € (cinquanta mil euros), amb càrrec a la partida pressupostària 17401.313E01.48000.00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears corresponents a l'exercici 2020.

3. El pagament del 100% de la subvenció es fará anticipadament, en concepte de bestreta, una vegada dictada la resolució de concessió, i s'eximeix l'entitat beneficiària de presentar cap tipus de garantia de la cantitat que se li anticipa, de conformitat amb l'article 37.2 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 25.3b) del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la LLei de finances i de lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i d'acord amb l'autorització prèvia per Acord del Consell de Govern de dia 9 de novembre de 2020

4. Designar la directora general de Serveis Socials òrgan instructor del procediment de concessió de subvencions derivat d'aquesta convocatòria.

5.Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera d'Afers Socials i Esports en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 9 de novembre de 2020

La consellera d'Afers Socials i Esports

Fina Santiago Rodríguez

 

ANNEX

Punts de la convocatòria

1. Objecte i finalitat de les subvencions

1.1L'objecte d'aquesta convocatòria és finançar projectes d'entitats sense ànim de lucre en relació amb les competències pròpies de la Direcció General de Serveis Socials i, especialment, els projectes destinats a atendre les situacions de necessitat sobrevinguda per a les persones o les unitats familiars que, davant el greu i imminent risc col·lectiu d'emergència sanitària i social derivada de la COVID-19, hagin alterat substancialment les seves condicions de vida, en particular les que tenen a veure amb la insolvència per mitjans propis de la provisió d'aliments i d'altres productes de primera necessitat, subministraments bàsics i altres despeses.

1.2Aquesta convocatòria es regeix per l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials, de persones en situació especial, de menors i família, i de planificació i formació de serveis socials (BOIB núm. 76, de 29 de maig), amb les especificitats que inclou la Llei  2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19.

2. Crèdit pressupostari assignat a la convocatòria

L'import màxim que es destina a aquesta convocatòria és de cinquanta mil euros (50.000,00 €), amb càrrec a la partida pressupostària 17401.313E01.48000.00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears corresponents a l'exercici 2020.

3. Requisits de les entitats beneficiàries i forma d'acreditar-los

3.1.Poden sol·licitar els ajuts que estableix aquesta convocatòria les entitats que compleixin els requisits següents:

a) Estar constituïdes com a entitats privades sense ànim de lucre.

b) Estar constituïdes legalment i inscrites, amb una antiguitat mínima de tres anys des de la data de publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, com a entitats prestadores de serveis socials en el Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears, regulat en el capítol II del Decret 10/2013, de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i dels procediments per a l'autorització i l'acreditació de serveis socials, i es regulen la secció suprainsular del Registre i els procediments per autoritzar i acreditar serveis socials d'àmbit suprainsular.

c) Disposar de seu o delegació permanent i activa a les Illes Balears.

d)Incloure en els estatuts i en les seves activitats efectives, com a beneficiaris de les intervencions, qualsevol persona o família en situació de risc o exclusió social, sense que sigui preceptiva la pertinença a un col·lectiu o sector específic de població per raons de salut, discapacitat, dependència, edat, procedència o qualsevol altre condició

e) Desenvolupar l'atenció directa als usuaris íntegrament amb personal voluntari.

f) No haver rebut cap altra subvenció al llarg de l'exercici 2020.

g) Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social.

h) No incórrer en cap de les prohibicions per ser beneficiari de subvencions que estableix l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions

i) Complir l'obligació que estableix l'article 13.5 de la Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, de protecció jurídica del menor, afegit per la Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i l'adolescència.

j) Haver iniciat l'execució del projecte abans de presentar la sol·licitud.

3.2.Queden excloses d'aquesta convocatòria les entitats privades següents:

a)Entitats que, d'acord amb els seus estatuts, adoptin la denominació de federació, confederació o coordinadora, o en tot cas siguin una unió d'associacions (article 3.f) de la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d'associació).

b)Fundacions que, d'acord amb l'escriptura de constitució, tenguin com a fundadores persones jurídiques de naturalesa pública.

c)Entitats que hagin rebut subvencions per executar programes durant l'any 2020 per part de qualsevol administració pública o que hi hagin establert concerts o contractes.

4.Obligacions de les entitats beneficiàries

4.1.Són obligacions de les entitats beneficiàries dels ajuts les que estableix l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions. L'incompliment d'aquests deures pot donar lloc, segons els casos, a la revocació o el reintegrament de la subvenció i a la imposició de sancions, d'acord amb el que preveuen els articles 24, 43, 44, 50 i següents del Text refós. En particular, i tenint en compte que la subvenció que s'atorga és de quantia fixa, la revocació de la subvenció és procedent, en la part que correspongui, si l'import justificat de l'activitat subvencionada és inferior a la quantia de la subvenció atorgada.

4.2.Les entitats estan obligades a col·laborar i a facilitar tota la informació i la documentació que els requereixi la Intervenció General de la Comunitat Autònoma en l'exercici de les seves funcions, segons el que estableix l'article 49 del Text refós de la Llei de subvencions.

4.3.Així mateix, les entitats han de comunicar a la Conselleria d'Afers Socials i Esports la sol·licitud o l'obtenció d'altres subvencions per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s'ha de fer dins el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.

5.Despeses subvencionables i àmbit temporal

5.1.Únicament són subvencionables les despeses derivades directament del funcionament ordinari de l'entitat que es detallen tot seguit:

a) L'adquisició d'aliments o d'altres productes de primera necessitat per lliurar als usuaris en el desenvolupament de projectes d'intervenció (productes d'higiene i neteja, etc.), fins a un màxim del 30 % de la subvenció concedida.

b) Les despeses corrents necessàries per a la realització dels serveis o les activitats de l'entitat: telefonia (fixa i mòbil) i accés a Internet, material fungible, correspondència, difusió del projecte, transport, etc., fins a un màxim del 30 % de la subvenció concedida.

c) Les despeses corrents necessàries per al manteniment o les reparacions dels espais, els locals o els vehicles que siguin propietat de l'entitat, o que estiguin cedits o llogats a l'entitat, i que siguin necessaris per dur a terme els serveis o les activitats de l'entitat, fins a un màxim del 30 % de la subvenció concedida.

d) Les despeses de lloguer; subministrament d'aigua, electricitat i gas; comunitat de propietaris; imposts de béns immobles; taxa de residus sòlids urbans; assegurances; neteja (material); manteniment de sistemes d'alarma i seguretat; detecció i extinció d'incendis, etc., fins a un màxim del 30 % de la subvenció concedida.

e) L'adquisició del material informàtic necessari per al desenvolupament de l'activitat, fins a un màxim del 25 % de la subvenció concedida.

f) Les despeses derivades de la incorporació de personal voluntari d'acord amb la Llei 11/2019, de 8 de març, de voluntariat de les Illes Balears: assegurances, despeses establertes en el document de compromís, etc.

g) L'adquisició del material sanitari per a la prevenció de la transmissió de la COVID-19.

5.2 El període subvencionable inclou des del dia 1 de gener fins al 31 de desembre de 2020.

6.Determinació de l'import de la subvenció

6.1.L'aportació pública a aquests projectes es fixa com un import cert, sense referència a un percentatge o una fracció del cost total del projecte o activitat, de conformitat amb l'article 12.6.a) de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012. Per tant, queda a compte del beneficiari la diferència de finançament.

6.2.L'import de la subvenció per concedir a cada entitat s'ajustarà al que estableix l'article 12 de les bases reguladores i serà el resultat d'aplicar la fórmula següent:

Import concedit = 50.000,00 € (crèdit disponible) / nombre de sol·licituds.

6.3.L'import màxim de la subvenció per concedir a cada entitat és de 10.000,00 euros.

6.4.En els casos que l'import proposat a una entitat superi la quantia sol·licitada o que una entitat renunciï a la subvenció proposada, la quantia sobrant es repartirà entre totes les entitats admeses, d'acord amb la fórmula establerta en el punt 6.2 i tenint en compte els límits establerts en els punts 6.3, 6.4, 6.5 i 6.6.

6.5.En cap cas, l'import de la subvenció concedida no pot ser superior a la quantia sol·licitada.

6.6.L'import de les subvencions concedides no pot ser, en cap cas, d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajuts d'altres administracions o ens públics o privats, tant estatals com internacionals, superi el cost total de l'activitat que l'entitat sol·licitant ha de dur a terme.

7. Presentació de les sol·licituds, terminis i documentació

7.1.Les sol·licituds s'han de presentar dins el termini d'onze dies hàbils des de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Les persones interessades han de presentar la sol·licitud específica del procediment, disponible a la Seu Electrònica de la CAIB, preferentment mitjançant el Registre Electrònic Comú. També es pot presentar als llocs que determinen l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37.1 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

7.2.Les entitats interessades només poden presentar una sol·licitud, d'acord amb el model que consta com a imprès 1. En el cas que una entitat presenti més d'una sol·licitud, únicament es tindrà en compte la primera, d'acord amb l'ordre fixat pel registre d'entrada.

7.3Les entitats interessades han d'adjuntar a la sol·licitud la documentació següent:

a) Un informe abreujat de l'activitat de l'entitat d'acord amb el model facilitat per la Direcció General de Serveis Socials (imprès 2).

b) Una còpia simple del document que acrediti la representació de la persona que signa la sol·licitud (acord de l'assemblea general, apoderament, certificat d'habilitació, etc.).

c) Una còpia dels estatuts vigents de l'entitat degudament inscrits en el registre corresponent. En aquests estatuts hi ha de constar expressament la realització d'activitats, serveis o programes de l'àmbit social, sense que sigui preceptiva la pertinença dels usuaris a un col·lectiu específic per qualsevol raó (condició de salut, edat, residència, origen, procedència, formació, etc.).

d) Una declaració responsable (imprès 3), signada per la persona representant de l'entitat, amb el contingut següent:

· Declaració responsable del fet que l'entitat sol·licitant no es troba en cap dels supòsits de prohibició o incompatibilitat per ser  beneficiària de la subvenció establerts en l'article 10 del TRLS i la resta de normativa aplicable.

· Declaració responsable del compliment de les obligacions establertes en l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions; l'article 20 de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012; l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, i aquesta convocatòria.

· Declaració responsable del fet que l'entitat es troba al corrent en el compliment de les obligacions tributàries davant la Tresoreria General de la Seguretat Social i de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, i amb la Hisenda de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Amb la signatura d'aquesta declaració s'entén atorgat el consentiment per demanar el certificat telemàtic justificatiu de les obligacions esmentades; en cas que l'entitat s'oposi a la consulta i l'obtenció d'aquestes dades, ha d'aportar aquest certificat.

· Declaració responsable de no haver estat beneficiària de cap subvenció per part de qualsevol administració per desenvolupar projectes al llarg de l'any 2020.

· Declaració de la veracitat de les dades bancàries aportades, tramitada vàlidament, d'acord amb el model aportat per la Direcció General de Serveis Socials, excepte que el compte ja estigui d'alta a la Comunitat Autònoma, cas en què és suficient indicar on s'ha de fer el pagament.

7.4.Les entitats que hagin presentat al llarg de l'any 2020 la representació i els estatus als quals fan referència les lletres b) i c) del punt 7.3 poden substituir-los per una declaració responsable en què es faci constar que aquesta documentació no s'ha modificat, amb indicació de l'expedient en què es troba (imprès 4).

8. Examen de la documentació

8.1.Els serveis tècnics de la Direcció General de Serveis Socials han d'examinar les sol·licituds i la documentació que s'hi adjunta per determinar si s'adeqüen al que estableix aquesta convocatòria.

8.2.D'acord amb el que disposa l'article 21.5 de la Llei 39/2015, quan el nombre de sol·licituds formulades o de persones afectades pugui suposar un incompliment del termini màxim de resolució, l'òrgan competent per resoldre el procediment, a proposta raonada de l'òrgan instructor, o el superior jeràrquic de l'òrgan competent per resoldre el procediment, a proposta d'aquest òrgan, poden habilitar els mitjans personals i materials per complir el despatx adequat i dins el termini.

8.3.En el cas que les sol·licituds no compleixin els requisits legals o els que exigeix aquesta convocatòria, o no incorporin la documentació esmentada en l'apartat anterior, es requerirà l'entitat interessada perquè, en el termini de cinc dies hàbils, esmeni el defecte o aporti la documentació que hi manca, amb indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar d'acord amb l'article 21 de la Llei 39/2015.

8.4. L'òrgan instructor del procediment pot sol·licitar, a més, tota la documentació complementària que consideri necessària per avaluar correctament la sol·licitud.

8.5. Amb relació a la documentació que determinen els apartats anteriors, cal comunicar a la Direcció General de Serveis Socials qualsevol modificació que es produeixi durant el període subvencionat fins que es presenti la justificació final del projecte.

8.6. La presentació de la sol·licitud suposa que l'entitat autoritza expressament la Direcció General de Serveis Socials perquè pugui demanar a altres administracions qualsevol documentació, com també les dades i els informes que consideri necessaris per tramitar l'expedient.

9. Règim de concurrència i fórmula de repartiment

9.1.El procediment de concessió dels ajuts objecte d'aquest convocatòria es tramitarà pel sistema de concurrència no competitiva. Una vegada finalitzat el termini establert en l'apartat anterior, es repartirà l'import màxim previst en el punt 2 entre totes les sol·licituds admeses, d'acord amb la fórmula i els límits que es detallen en l'apartat 6.

9.2.D'acord amb el que disposa l'article 17.2 del Text refós de la Llei de subvencions, en relació amb l'article 10 de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, les bases poden establir que la selecció dels beneficiaris es dugui a terme per procediments que no són el concurs quan no siguin necessàries la comparació i la prelació, en un únic procediment, de totes les sol·licituds entre si.

10.Instrucció i resolució dels procediments. Òrgans competents

10.1.L'òrgan competent per instruir el procediment és la directora general de Serveis Socials, que ha de dur a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per instruir i tramitar el procediment d'acord amb el que estableix l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions.

10.2.En el supòsit que el procediment de concessió es paralitzi per qualsevol causa imputable a l'entitat sol·licitant de la subvenció, l'òrgan instructor l'ha d'advertir que, una vegada transcorregut el termini de vuit dies hàbils, se'n produeix la caducitat. Si finalitza aquest termini i l'entitat sol·licitant no ha duit a terme les activitats necessàries per reprendre la tramitació, l'òrgan instructor ha de proposar l'arxivament de les actuacions a l'òrgan competent per resoldre el procediment i, una vegada dictada la resolució corresponent, ho ha de notificar a l'entitat interessada.

10.3.Una vegada finalitzat el termini de presentació de sol·licituds, la Direcció General de Serveis Socials ha d'emetre l'informe global amb les propostes de resolució de concessió de subvencions.

10.4.En el cas que es proposi la desestimació de la sol·licitud de l'entitat, la directora general de Serveis Socials, òrgan instructor del procediment, iniciarà el tràmit d'audiència amb la formulació de la proposta de resolució provisional perquè, en el termini màxim de cinc dies hàbils comptadors des de l'endemà de la notificació de la proposta de resolució, les entitats interessades hi puguin presentar les al·legacions que considerin oportunes.

10.5.Una vegada estudiades les al·legacions que, si escau, s'hagin formulat en el tràmit d'audiència, la consellera d'Afers Socials i Esports dictarà les resolucions d'aprovació o de denegació dels ajuts corresponents a aquesta convocatòria.

10.6.Es pot dictar una única resolució que detalli els beneficiaris, l'import dels ajuts i tots els drets i obligacions que comporta la concessió.

10.7.El termini màxim per dictar i notificar la resolució és de tres mesos. Si transcorre aquest termini i no es dicta una resolució expressa, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada.

10.8.La resolució motivada del procediment s'ha de notificar als interessats. Els ajuts concedits s'han de publicar a la Base de dades nacional de subvencions (BDNS), en compliment de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, amb expressió de la convocatòria, el programa i el crèdit pressupostari a què s'imputen, el beneficiari, la quantitat concedida i l'objectiu o finalitat de la subvenció, tal com determinen els articles 40 i següents de la Llei 39/2015.

11. Pagament dels ajuts

El pagament del 100 % de la subvenció es farà anticipadament, en concepte de bestreta, una vegada dictada la resolució de concessió, i s'eximeix l'entitat beneficiària de presentar cap tipus de garantia de la quantitat que se li anticipa, de conformitat amb l'article 37.2 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 25.3.b) del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb l'autorització prèvia del Consell de Govern.

 

12. Justificació

12.1.La justificació ha d'abastar, com a mínim, l'import de l'ajut concedit i s'ha d'ajustar al model de compte justificatiu simplificat, d'acord amb el que estableix l'article 75 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

12.2.Abans de l'1 d'abril de 2021, l'entitat ha de presentar la justificació del 100 % dels ajuts atorgats. Es considera despesa efectuada la que hagi estat efectivament pagada abans del dia 1 d'abril de 2021. En qualsevol cas, les justificacions han d'incloure la documentació que s'indica a continuació.

- Memòria tècnica, que ha d'incloure la informació següent:

· Unitats familiars ateses.

· Nombre total de voluntaris participants en el projecte

-Memòria econòmica de les despeses efectuades, d'acord amb el que estableix l'article 39 del Text refós de la Llei de subvencions, que ha de constar de la documentació següent:

. Un compte justificatiu simplificat, de conformitat amb el model facilitat per la Direcció General de Serveis Socials.

Un certificat final de la persona representant de l'entitat beneficiària que acrediti la realització efectiva i completa de l'activitat d'acord amb la sol·licitud presentada, així com l'aplicació dels fons percebuts a la finalitat que hagi servit de fonament a la concessió de la subvenció.

- Una declaració expressa, actualitzada en la data de la justificació final, de no haver sol·licitat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o bé, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals s'ha sol·licitat una subvenció per a la mateixa finalitat o de les quals se n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida.

12.3 La Conselleria d'Afers Socials i Esports comprovarà la justificació adequada de la subvenció, així com la realització de l'activitat i el compliment de la finalitat per la qual s'hagi atorgat, d'acord amb l'article 39 del Text refós de la Llei de subvencions. Una vegada fetes les comprovacions corresponents, es notificarà a l'entitat la liquidació final de la subvenció.

D'acord amb les funcions de comprovació esmentades en el paràgraf anterior, l'òrgan instructor, una vegada revisada la documentació prevista en el punt 12.2, pot requerir a l'entitat interessada una relació de les factures seleccionades mitjançant un mostreig representatiu, si escau, d'acord amb els criteris de la Direcció General de Serveis Socials. La documentació seleccionada que ha de presentar l'entitat ha de consistir en factures o tiquets de caixa numerats, amb el NIF i el nom de l'entitat emissora, la data i el concepte de la despesa, o certificats amb l'explicació del concepte de la despesa, nòmines, justificants d'ingrés de les quotes de la Seguretat Social i d'ingrés de les retencions de l'IRPF.

12.4.Si amb la comprovació es constaten un incompliment de les condicions imposades, una manca de justificació de l'aplicació dels fons rebuts o altres incompliments de les condicions de la subvenció, es tramitarà el corresponent procediment de revocació o de reintegrament de la subvenció, segons el cas, d'acord amb els articles 43 i 44 del Text refós de la Llei de subvencions i, si escau, s'imposaran sancions, d'acord amb els articles 24, 43, 44 i 50 i següents.

12.5.Les entitats queden sotmeses a les mesures de comprovació i fiscalització que estableix la legislació vigent i, en especial, a les que conté l'article 48 del Text refós de la Llei de subvencions.

12.6.Les entitats beneficiàries de la subvenció disposen d'un termini màxim de quinze dies hàbils, comptadors des de l'endemà de la comunicació prèvia per escrit a aquest efecte, per esmenar els defectes en la justificació de la subvenció.

Documents adjunts