Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA

Núm. 10065
Resolució conjunta del conseller d’Educació, Universitat i Recerca i de la consellera de Salut i Consum de 16 d’octubre de 2020 per la qual es desestimen els recursos de reposició interposats contra la Resolució conjunta del conseller d’Educació, Universitat i Recerca i de la consellera de Salut i Consum de 3 de setembre de 2020 per l’obligació de l’ús de mascareta

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. En el BOIB núm. 153, de 5 de setembre de 2020, es va publicar la Resolució conjunta del conseller d'Educació, Universitat i Recerca i de la consellera de Salut i Consum de 3 de setembre de 2020 per la qual es modifica la Resolució conjunta del conseller d'Educació, Universitat i Recerca i de la consellera de Salut i Consum de 6 de juliol de 2020 per la qual s'aproven les mesures excepcionals de prevenció i contenció, coordinació i d'organització i funcionament per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 per als centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears per al curs 2020-2021.

2. Contra dita Resolució, tant davant el conseller d'Educació, Universitat i Recerca com davant la consellera de Salut i Consum, s'han interposat un elevat nombre de recursos de reposició, en concret contra l'obligació de l'ús de mascareta que figura en l'apartat primer, lletra h), que estableix que «és obligatori l'ús de mascareta en adults i en els alumnes a partir del primer curs d'educació primària, amb les excepcions reflectides en l'article 6.2 del Reial decret llei 21/2020, de 9 de juny, de mesures urgents de prevenció, contenció i coordinació per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 (BOE núm. 163, de 10 de juny)».

Així, els 1.476 recurrents assenyalen que no estan conformes amb aquesta obligació en base als motius següents:

- Entendre injustificat l'ús de mascaretes obligatori en infants en tot moment durant moltes hores al dia, tots els dies, totes les setmanes, fet que suposa un risc per a la salut no valorat a curt i llarg termini, com problemes cutanis o infeccions bacterianes per ús de la mascareta, problemes respiratoris i problemes psicològics. A més, entenen que no es pot garantir un bon ús de les mascaretes en infants que no tenen coneixement ni autonomia per usar-les correctament. A més d'afectar-los física i emocionalment, entenen que el seu ús dificultaria l'aprenentatge. Tant els infants com els docents no podran interactuar correctament, no podran veure's les cares ni entendran correctament les paraules, la qual cosa afectarà negativament el seu desenvolupament comunicatiu i educatiu, fins al punt de danyar-los i provocar fracàs escolar.

- Considerar que no hi ha cap estudi que demostri que els possibles beneficis –si n'hi ha– de l'ús continuat i generalitzat de la mascareta per part de la població sana i com a mesura preventiva a l'entorn escolar contrarestin els possibles perjudicis per a la salut que aquesta mesura comporta.

- Assenyalar que hi ha nombrosos estudis que documenten els efectes perjudicials fisiològics i psicològics per a la salut (hipòxia, hipercàpnia, dispnea, ansietat, intoxicació de la sang per acumulació de CO2, malalties respiratòries, risc de contaminació a causa de la manipulació constant i inconscient de la mascareta per part de persones sense formació específica, cultiu de microorganismes que poden originar dermatitis i infeccions bacterianes a les vies respiratòries, entre molts d'altres) associats a l'ús continuat i generalitzat de la mascareta per part de la població sana.

- Indicar que hi ha estudis que sostenen que no hi ha cap mascareta d'entre les disponibles al mercat que sigui conforme o prevegi el contagi.

- Assenyalar que hi ha estudis que, després d'analitzar el material utilitzat per fabricar la gran majoria de mascaretes disponibles al mercat (polipropilè, polièster, poliuretà, poliamida, etc.), incloses les higièniques, las quirúrgiques i les FFP2 I FFP3, adverteixen dels riscos de inhalació de fibres, pols i altres substàncies molt perjudicials per a la salut.

Consideracions juridiques

1. L'article 88.6 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, estableix, amb relació al contingut de la resolució que posa fi al procediment, que l'acceptació d'informes o dictàmens serveix de motivació a la resolució quan s'hi incorporin al text.

En aquest sentit, s'ha de destacar que en data 9 d'octubre de 2020, el Servei de Salut de la Conselleria de salut i Consum va elaborar l'informe sobre l'ús de mascaretes en la infància durant la pandèmia de la COVID-19 per a la CAIB (que apareix com a annex 1 d'aquesta Resolució), amb les conclusions següents:

  • Diferents organismes internacionals i nacionals recomanen l'ús de la mascareta, i encara que les recomanacions sobre el seu ús poden variar entre organitzacions pel que fa a l'edat en la qual se n'ha d'exigir l'ús, en totes se n'avala l'ús quan no es pugui assegurar la distància social, ja sigui en ambients tancats o a l'aire lliure concorreguts o en situacions de transmissió comunitària.

  • L'ús de mascareta en població general pot servir com a mitjà de control de la font d'infecció en reduir la propagació en la comunitat, ja que es limita l'excreció de gotes respiratòries d'individus infectats que encara no han desenvolupat símptomes o que són asimptomàtics.

  • El Ministeri de Sanitat va indicar que l'ús de la mascareta seria obligatori a partir de 6 anys d'edat amb independència del manteniment de la distància interpersonal o la pertinença a un grup de convivència estable.

  • Totes les comunitats autònomes han regulat que sigui obligatòria per als menors a partir dels 6 anys, a excepció de Navarra, que estableix que sigui obligatòria a partir dels 12 anys

Així mateix, cal assenyalar que, en data 10 de setembre de 2020, l'Advocacia de la Comunitat Autònoma va emetre el document Notes jurídiques urgents en relació amb el compliment de l'obligació de l'ús de mascareta en els centres escolars (que apareix en l'annex 2 d'aquesta Resolució), amb les conclusions següents:

  • L'obligació de l'ús de mascareta abans d'entrar en el centre educatiu és exigible per part de la policia local, la qual actuarà en conseqüència.

  • En els centres escolars és exigible en els termes assenyalats en el cos de l'escrit i si, requerit el compliment de l'obligació, l'incompliment persisteix, s'ha de comunicar a la Inspecció Educativa immediatament.

Cal recordar també que el Ministeri de Sanitat i el Ministeri d'Educació i Formació Professional, en el document denominat Medidas de Prevención, Higiene y Promoción de la Salud frente a COVID-19 para centros educativos en el curso 2020-2021 (versió de 17 de setembre de 2020), en relació amb l'ús de la mascareta, en l'apartat 4, punt 2, estableix que:

5.1. L'ús de la mascareta serà obligatori a partir de 6 anys d'edat amb independència del manteniment de la distància interpersonal o la pertinença a un grup de convivència estable, sense perjudici de les exempcions que preveu l'ordenament jurídic. La mascareta indicada per a població sana serà la de tipus higiènica i sempre que sigui possible reutilitzable.

5.3. El seu ús serà obligatori a més a més en el transport escolar col·lectiu a partir de 6 anys, i recomanable de 3 a 5 anys.

2. L'article 45.1 de l'esmentada Llei 39/2015, d'1 d'octubre, estableix que els actes administratius han de ser objecte de publicació quan així ho estableixin les normes reguladores de cada procediment o quan ho aconsellin raons d'interès públic apreciades per l'òrgan competent.

En el present supòsit, atesa l'excepcional situació ocasionada per la pandèmia de la COVID-19, atès que l'obligació de l'ús de la mascareta té com a destinataris una pluralitat indeterminada de persones, s'entén que concorren raons d'interès públic per a la publicació de la present Resolució, donant així també satisfacció al principi d'eficàcia, d'acord amb el qual ha d'actuar l'Administració tal com indica l'article 103.1 de la Constitució.

Per tot això, dictam la següent

Resolució

1. Desestimar els recursos de reposició interposats contra la Resolució conjunta del conseller d'Educació, Universitat i Recerca i de la consellera de Salut i Consum de 3 de setembre de 2020 per la qual es modifica la Resolució conjunta del conseller d'Educació, Universitat i Recerca i de la consellera de Salut i Consum de 6 de juliol de 2020 per la qual s'aproven les mesures excepcionals de prevenció i contenció, coordinació i d'organització i funcionament per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 per als centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears per al curs 2020-2021 que es fonamentin en els motius exposats en el punt 2 de l'apartat «Fets» d'aquesta Resolució.

2. Notificar aquesta Resolució a les persones interessade

3. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Interposició de recursos

Contra aquest Resolució es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma 16 d'octubre de 2020

El conseller d'Educació, Universitat i Recerca Martí X. March i Cerdà

La consellera de Salut i Consum Patricia Gómez i Picard

Documents adjunts