Secció II. Autoritats i personal
Subsecció segona. Oposicions i concursos
AJUNTAMENT DE SANT JOSEP DE SA TALAIA
Núm. 9233
Resolució impugnació bases RRHH
RESOLUCIÓ ESCRIT PRESENTAT PER COMISSIONS OBRERES DE LES ILLES BALEARS D'IMPUGNACIÓ DE LES BASES DE LA CONVOCATÒRIA PER A LA PROVISIÓ INTERINA D'UNA PLAÇA DE TÈCNIC/A DE RECURSOS HUMANS DE L'AJUNTAMENT.
Vist que en data 07.08.2020 es va dictar acord de la Junta de Govern, que va aprovar el següent:
“PRIMER. Aprovar les bases reguladores de les proves selectives per a la provisió interina de la plaça vacant anteriorment referenciada.
SEGON. Publicar el text íntegre de les bases reguladores de les proves selectives en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma i en la seu electrònica d'aquest Ajuntament..------------------------------------------------“
Aquest acord i les bases del procés consta que es varen publicar al BOIB núm. 141 de 15/08.2020 i es va concedir un termini de 10 dies hàbils per a la presentació de sol·licituds per a prendre part en el procés selectiu.
Vist que en data 28.08.2020 Reg. entrada 5810-2020 i dins el termini d'exposició públic, es va presentar per Comissions Obreres de les Illes Balears, escrit d'impugnació de les bases de la convocatòria per a la provisió interina d'una plaça de tècnic/a de Recursos Humans de l'Ajuntament, el qual es va traslladar a l'assessoria de Consultores de Gestión Pública i es va encarregar l'emissió d' informe.
Vist que en data 22.09.2020, el Sr. Manuel Fernández Martos en representació de Consultores de Gestión Pública emet informe del tenor literal següent:
“INFORME TÈCNIC DE RESPOSTA A L'ESCRIT PRESENTAT PER CCOO D'IMPUGNACIÓ DE LES BASES DE CONVOCATÒRIA DEL/ DE LA TÈCNIC/A DE RECURSOS HUMANS DE L'AJUNTAMENT DE SANT JOSEP DE SA TALAIA
En aquest document es dona resposta, sota el nostre parer tècnic, a les al·legacions presentades per CCOO en relació a les bases per a la convocatòria de la plaça de tècnic/a de RRHH de l'Ajuntament de Sant Josep de Sa Talaia publicades en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB), núm. 141 de 15 d'agost de 2020.
Primera. Creació d'una borsa de treball
Cal destacar que les bases de la convocatòria compleixen en tot moment les disposicions en matèria d'accés a la funció pública.
El procediment normalitzat per a la cobertura d'una plaça vacant per raons expressament justificades de necessitat i urgència, quan no sigui possible la seva cobertura per funcionaris/àries de carrera, és la selecció d'un funcionari o funcionària interí d'acord amb el que estableix l'article 10.1 del Real Decreto Legislativo 5/2015, de 30 de octubre, por el que se aprueba el texto refundido de la Ley del Estatuto Básico del Empleado Público (TREBEP). No existeix cap normativa que obligui a les administracions a cobrir les places vacants a través de la creació de borses de treball.
Així mateix, la decisió de fer una convocatòria per a una plaça de funcionari interí, en lloc d'una borsa de treball, és ajustada a dret doncs es tracta d'una plaça única, amb una única dotació, i que a més a més es cobreix de forma provisional fins a la seva cobertura definitiva per un funcionari de carrera. La creació d'una borsa de treball seria més adequada per a la cobertura de places amb una dotació superior a la unitat, com per exemple: administratiu/iva, auxiliar administratiu/iva, treballador/a social, etc... En aquests casos l'establiment de borses de treball podria resultar especialment útil ja que facilitaria la cobertura de possibles absències, baixes, permisos, llicències, etc.
No obstant això, res impedeix a l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia poder contactar amb les persones aspirants que superin el procés selectiu però que no siguin les proposades per a ésser nomenades com a funcionari interí, doncs totes elles haurien demostrat la seva validesa en un procés que hauria complert amb els principis d'igualtat, mèrit, capacitat, així com el de publicitat.
En referència amb la falta de coneixement de la publicació de la convocatòria a la Junta de Personal val a dir que el procediment que s'ha seguit respon al que estableix 10.2 del TREBEP amb absolut respecte als principis d'igualtat, mèrit, capacitat i publicitat.
Aquest darrer principi constitucional s'ha garantit al publicar-se la convocatòria al BOIB (141 de 15 d'agost de 2020), al tauler d'anuncis i a la pàgina web municipal, trobant-se aquesta oberta a tota la ciutadania, com també a tots els empleats i empleades públics municipals i a la seva legítima representació.
Segona. Classificació del lloc
En relació a la sol·licitud que el Complement de Destinació (CD) tingui un nivell 24 en lloc d'un 22 cal aclarir que el procés selectiu és porta a terme per ocupar una plaça de naturalesa funcionarial classificada en l'Escala d'Administració Especial, Subescala Tècnica, subgrup A1, per ser adscrita al lloc de treball de Tècnic/a de RRHH, el qual a data d'avui i fins que la nova RLT no sigui vigent té assignat un CD nivell 22.
Tercera i quarta. Nivell de llengua catalana i procés selectiu.
D'acord amb la Llei 3/1986, de 29 d'abril, de normalització lingüística a les Illes Balears, amb el redactat donat per la Llei 1/16, de 3 de febrer, s'estableix a l'article 34.2 que: “Les bases de convocatòria per a la provisió de places en l'administració de la comunitat autònoma i en les corporacions locals inclouran una referència expressa al coneixement de la llengua catalana”. Així mateix, l'article 9 d'aquesta mateixa norma disposa que: “Els consells insulars i les corporacions locals han de regular l'ús de la llengua catalana dins l'àmbit de la seva competència d'acord amb els principis i les normes d'aquesta llei”.
En compliment d'aquesta norma, l'Ajuntament de Sant Josep de Sa Talaia, d'acord amb la informació subministrada pel servei de normalització lingüística, té aprovat un Reglament municipal de normalització lingüística el qual estableix en el seu article 25 que:
“25.1 En totes les bases que regulin les convocatòries per proveir llocs de treball de l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia, de règim administratiu o laboral, en propietat o amb caràcter temporal, ha de figurar, com a requisit, el nivell de coneixements de català que han d'acreditar els aspirants, el qual serà, com a mínim, l'establert pel Reglament que regula l'exigència de coneixements de llengua catalana a les proves selectives d'accés a la funció pública i a les places de personal laboral al servei de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
25.2 El nivell de coneixement de català corresponent a cada lloc de treball es podrà acreditar mitjançant els certificats expedits per la Direcció General de Política Lingüística del Govern de les Illes Balears, o d'altres títols oficials equivalents d'acord amb la legislació vigent. En el cas de no poder acreditar documentalment els coneixements de llengua catalana establerts hi haurà una prova específica proposada pel Servei de Normalització Lingüística de l'Ajuntament, que servirà per acreditar-los i que serà la primera a efectuar a cada convocatòria de proves selectives, el resultat de la qual es qualificarà apte o no apte i en tots els casos serà eliminatòria. L'estructura de l'esmentada prova igual que els criteris de puntuació seran similars a les proposades per la Direcció General de Política Lingüística del Govern de les Illes Balears per a l'obtenció dels certificats oficials acreditatius de coneixement de català.”
Així doncs, i d'acord amb l'article 25.1 del Reglament municipal de normalització lingüística (RMNL), el nivell B2 de català és el mínim que es pot demanar, podent ser requisit del procés l'acreditació d'un nivell inclús superior si així ho estableixen les bases. Tanmateix, l'article 25.2 del RMNL determina la realització de prova específica de nivell de català pel Servei de Normalització Lingüística en els casos d'aspirants que no acreditin la titulació exigida, motiu pel qual les bases recullen també aquesta possibilitat.
Cal destacar també que en la proposta de RLT elaborada per l'Ajuntament de Sant Josep de Sa Talaia, el lloc de Tècnic/a de RRHH resta obert a places tant de l'Escala d'Administració General com de l'Especial. En aquest cas, i quan la RLT sigui aprovada, li serà d'aplicació la disposició transitòria primera de la llei 4/2016, de 6 d'abril, de mesures de capacitació lingüística per a la recuperació de l'ús del català en l'àmbit de la funció pública i l'article 3.c) del decret 11/2017, de 24 de març, d'exigència del coneixement de la llengua catalana en els procediments selectius d'accés a la funció pública i per ocupar llocs de treball de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, el qual disposa que: “Llocs de treball adscrits conjuntament a cossos i escales de l'Administració general i de l'Administració especial i els adscrits a més d'un grup de titulació: s'ha d'exigir com a requisit per ocupar-los estar en possessió del certificat de coneixements de llengua catalana més alt dels exigits per a aquests cossos i escales”. Per tant, al trobar-se el lloc de treball obert tant a l'Administració General com Especial caldrà exigir el nivell més elevat de coneixements de llengua catalana que, en aquest cas és el C1.
Cinquena. Procés selectiu
En relació a la fase d'oposició, la base concreta suficientment les proves a realitzar. Al tractar-se d'un procés selectiu per cobrir una plaça amb caràcter no definitiu, i en concret la cobertura d'una plaça de funcionari interí, les proves han de realitzar-se, d'acord amb el que estableix l'article 10.2. del TREBEP, on es determina que aquests processos s'han de portar a terme mitjançant procediments àgils, respectant els principis d'igualtat, mèrit, capacitat i publicitat.
Són unes proves teòrico-pràctiques de caràcter obligatori i eliminatòries, definint que consistiran en respondre per escrit a preguntes plantejades pel Tribunal, les quals podran ser de caràcter teòric o respondre a supòsits pràctics. Les quals versaran sobre el temari recollit a l'annex I.
Igualment es defineix amb claredat la determinació de la puntuació a aconseguir per superar la fase d'oposició i quina és la màxima puntuació a obtindré: “La prova es valorarà de 0 a 15 punts i per superar la prova serà necessari obtenir una puntuació mínima de 7,5 punts”.
Sisena. Mèrits
En relació amb la valoració de l'experiència professional cal aclarir que d'acord amb l'EBEP, article 76, el grup A queda dividit en els subgrups A1 i A2. Depenent la classificació dels cossos i escales en cada subgrup del nivell de responsabilitat de les funcions a desenvolupar i de les característiques de les proves d'accés.
En aquest sentit, la Plantilla de personal de l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia classifica la plaça com A1 doncs les funcions del lloc mostren una complexitat i responsabilitat que la fan enquadrar-se en el subrgup A1. És per aquest motiu també que es decideix valorar només l'experiència en el desenvolupament de funcions de tècnic/a de RRHH en llocs de treball classificats com A1 ja que les funcions desenvolupades en llocs classificats com A2 no respondrien als mateixos nivells de complexitat i responsabilitat. Així doncs, la valoració de l'experiència tant en institucions públiques com privades és sempre aquella que implica haver desenvolupat funcions equivalents a les de la plaça objecte de la convocatòria i no altres de complexitat i responsabilitat inferior.
En relació als mèrits a valorar en l'apartat de formació les bases de selecció valoren amb 1 punt (que representa un 10% del total) la possessió de determinades titulacions acadèmiques: grau en relacions laborals, dret, ciències polítiques i de l'administració, gestió i administració pública, que aporten uns coneixements, una qualificació tècnica i professional prou raonables pel desenvolupament de les funcions que la persona aspirant haurà de desenvolupar.
En definitiva aquestes titulacions no s'exigeixen com a requisit per prendre part en el procés de selecció però si es tenen en consideració com a mèrit puntuable en la fase de concurs, doncs la seva possessió suposa un element distintiu adequat a les funcions a exercir.
En relació a l'afirmació que no es tenen en consideració l'assistència a cursos i que únicament es tenen en consideració l'haver impartit els mateixos, no és així.
Les bases en concret estableixen el següent:
“Assistència o impartició de cursos, jornades, ...
- Cursos d'entre 10 i 20 hores. 0,10 punts per curs. (//) 0,20 punts per curs impartit.
- Cursos d'entre 21 i 30 hores. 0,20 punts per curs. (//) 0,40 punts per curs impartit.
- Cursos de més de 30 hores. 0,30 punts per curs. (//) 0,60 punts per curs impartit.”
Per tant, es diferencia clarament la puntuació que es pot obtenir per assistència a cursos (0,10 punts per assistència a cursos entre 10 i 20 hores, si ens cenyim al primer supòsit), i la que s'obté per haver impartit una acció formativa (0,20 punts per curs impartit d'entre 10 i 20 hores).
En relació a la no valoració de “los cursos de formación y perfeccionamiento impartidos o promovidos por las administraciones públicas, los impartidos en el marco de acuerdos de formación...etc”
Entenem que, dins de la valoració de l'assistència o impartició de cursos, jornades, seminaris amb les funcions especifiques de la plaça objecte a cobrir, s'inclouen també els que s'al·leguen. En cap cas les bases són excloents doncs es valoraran tots aquells cursos que estiguin relacionats amb les funcions de la plaça objecte de la convocatòria independentment de l'organisme que els certifiqui.
En relació a altres mèrits a considerar per part del Tribunal les bases son prou explícites i els circumscriu a aspectes concrets i acotats. Dintre d'aquest apartat s'inclouen com a elements a considerar, atenent les característiques de la plaça convocada, específicament els següents: la redacció i publicació d'articles, ponències i manuals vinculats amb la gestió dels RRHH, la Funció Pública, les Relacions Laborals o matèries equivalents.
Addicionalment ressenyar que la puntuació màxima a atorgar en aquest apartat és d'un màxim d'1 punt (10% dels mèrits a valorar) amb el que denota que en cap cas representa una puntuació desproporcionada ni és prou significativa en el conjunt de la puntuació total a obtindré.
Document signat electrònicament al marge”--------------------------------------------------“
En base a l'informe transcrit i mitjançant el present, a la Junta de Govern Local, ACORDA:
PRIMER.- DESESTIMAR en base a l'informe transcrit, l'escrit d'impugnació de les bases de la convocatòria per a la provisió interina d'una plaça de tècnic/a de Recursos Humans de l'Ajuntament, el qual es va traslladar a l'assessoria de Consultores de Gestión Pública, presentat per Comissions Obreres de les Illes Balears, a excepció de la petició de creació d'una borsa de treball, la qual estarà composta per ordre de puntuació dels aspirants que hagin superat la prova teoricopràctica.
SEGON.- COMUNICAR el present acord a l'interessat amb els recursos que li siguin corresponents.
TERCER.- PUBLICAR el present acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i al Tauler d'anuncis de la seu electrònica de l'Ajuntament per a general coneixement i als efectes oportuns.
QUART.- CONTINUAR amb la tramitació de l'expedient de la convocatòria per a la provisió amb caràcter interí per raó d'urgència la plaça i lloc de treball de Tècnic/a de Recursos humans de l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia.
Sant Josep de sa Talaia, 1 d'octubre de 2020
El batle
Josep Marí Ribas