Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

SERVEI DE SALUT DE LES ILLES BALEARS

Núm. 7172
Resolució del director general del Servei de Salut de les Illes Balears de 28 de juliol de 2020 per la qual es crea l’Observatori de Pacients

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. En la legislatura anterior (2015-2019), en el marc de la implantació de la responsabilitat social corporativa del Servei de Salut de les Illes Balears i atès l'interès en la participació i l'empoderament dels ciutadans, es va iniciar la creació de l'Observatori de Pacients.

2. La coordinació amb les associacions de pacients és una aliança estratègica per al Servei de Salut i és indispensable per afavorir la participació i per ajudar-se mútuament a guanyar en matèria de salut.

3. Les associacions de pacients i cuidadors són un recurs fonamental per als pacients i els seus familiars per tal de desenvolupar estratègies d'afrontament i acceptació de la malaltia. Mitjançant l'Observatori de Pacients es pretén que siguin interlocutores valuoses per a l'Administració sanitària.

4. A les Illes Balears hi ha múltiples col·legis professionals, societats científiques, ONG, etc., entitats diverses a les quals s'ha proposat ser membres col·laboradors de l'Observatori de Pacients per facilitar la comunicació i la coordinació entre els diferents agents que intervenen en l'àmbit de la salut.

5. Amb la creació de la Subdirecció d'Humanització, Atenció a l'Usuari i Formació es va pretendre continuar apostant pel desenvolupament de l'Observatori de Pacients. Algunes de les funcions de la Subdirecció són les següents:

– Coordinar l'Observatori de Pacients.

– Establir activitats de responsabilitat social corporativa.

– Impulsar actuacions perquè les persones es capacitin per abordar els problemes de salut propis i s'hi impliquin.

– Fomentar activitats de participació dels usuaris en l'àmbit assistencial del Servei de Salut, especialment en el de les malalties cròniques, les malalties poc freqüents i la salut mental.

6. En alguns fòrums es parla de centrar el sistema en les necessitats dels pacients i ciutadans; no obstant això, l'organització clàssica dels serveis sanitaris no afavoreix la participació activa. Per això, per al Servei de Salut i la Conselleria de Salut i Consum és un repte aconseguir la participació real del ciutadà.

Fonaments de dret

1. L'article 19.2 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. L'article 12.1.w) del Decret 39/2006, de 21 d'abril, pel qual s'aproven els Estatuts del Servei de Salut de les Illes Balears.

Per tot això dict la següent

Resolució

1. Crear l'Observatori de Pacients, els objectius, les funcions, la naturalesa i la composició del qual es descriuen en l'annex 1.

2. Publicar aquesta resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 28 de juliol de 2020

El director general del Servei de Salut Julio Miguel Fuster Culebras

 

ANNEX 1 Objectius, funcions, naturalesa i composició de l'Observatori de Pacients

Objectius i funcions

1. L'Observatori de Pacients té per objecte desenvolupar una línia d'actuació conjunta entre associacions i Administració que sigui apropiada a la realitat de les Illes Balears, sempre des del respecte a les característiques, les finalitats i la idiosincràsia de cada entitat, amb l'objecte d'aconseguir la participació activa de les associacions en el sistema sanitari i vetlar per millorar la qualitat de vida dels pacients i pel suport a les famílies i/o persones cuidadores, tot això amb el compromís de transparència, independència i bon govern en el curs de les seves accions.

2. Es tracta de compartir un espai comú en benefici de la població de les Illes Balears per complir determinats objectius que afavoreixin una dinàmica de col·laboració mútua:

a) Constituir un punt de trobada i comunicació entre l'Administració i les associacions.

b) Orientar i assessorar sobre els recursos disponibles en el sistema de salut de les Illes Balears.

c) Mantenir contacte directe amb les associacions adscrites a l'Observatori de Pacients a petició seva amb els responsables de l'Oficina de Responsabilitat Social Corporativa.

d) Proposar accions que sorgeixin en el marc de l'Observatori de Pacients davant les institucions competents, si escau.

e) Posar a l'abast recursos de divulgació des de l'organització pública amb l'objecte que les accions que duguin a terme les associacions de pacients i familiars, les entitats d'ajuda i les ONG pertanyents a l'Observatori de Pacients aconsegueixin la repercussió i la visibilitat més grans.

f) Recollir el catàleg de prestacions de cada entitat uniformement, mantenir-lo actualitzat i posar-lo a la disposició dels professionals sanitaris i dels ciutadans per poder informar-ne els usuaris i donar recomanacions derivant a les associacions («recepta associativa»).

g) Proposar reunions periòdiques dels integrants de l'Observatori de Pacients.

3. Una vegada constituït l'Observatori de Pacients, a tota entitat que interactuï en algun centre del sistema públic sanitari de les Illes Balears se li oferirà formar-ne part.

Naturalesa

L'Observatori de Pacients té naturalesa d'òrgan col·legiat, de conformitat amb els articles 17-19 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i depèn de la Subdirecció d'Humanització, Atenció a l'Usuari i Formació del Servei de Salut de les Illes Balears.

Composició

1. L'Observatori de Pacients està constituït pels membres següents:

a) Per part de l'Administració:

1) La persona titular de la Conselleria de Salut i Consum —o la persona que delegui—, que convocarà i presidirà les reunions periòdiques de l'Observatori de Pacients.

2) La persona titular de la Subdirecció d'Humanització, Atenció a l'Usuari i Formació del Servei de Salut.

3) La persona responsable de la coordinació en matèria d'atenció a l'usuari i humanització del Servei de Salut.

4) Dos representants de l'Oficina de Responsabilitat Social Corporativa.

5) Una persona en representació del Gabinet de la Conselleria de Salut i Consum, com a enllaç amb aquesta Conselleria.

6) Un tècnic / una tècnica d'implantació de programes de l'Oficina de Salut Mental de les Illes Balears.

7) Deu persones corresponents als serveis d'atenció a l'usuari de les diferents gerències del Servei de Salut.

b) Per part de la ciutadania: associacions de pacients i/o cuidadors que voluntàriament vulguin pertànyer a l'Observatori de Pacients.

c) Entitats col·laboradores: col·legis professionals, societats científiques, ONG i altres entitats d'ajuda sense ànim de lucre.

2. Per ser membre de l'Observatori de Pacients cal estar inscrit en el Registre d'Associacions de les Illes Balears i haver cursat la sol·licitud d'adhesió (annex 2) fent-la arribar a l'Observatori de Pacients (sscc.observatoripacients @ibsalut.es), ja sigui com a associació participativa o com a entitat col·laboradora.

Documents adjunts