Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA
Núm. 5987
Resolució de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa de 7 de juliol de 2020 en relació amb les cafeteries dels instituts d’educació secundària, el servei escolar de menjador als centres públics no universitaris i les escoles matineres per al curs escolar 2020-2021
Antecedents
1. Cada any acadèmic, abans de l'inici del curs escolar, la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa estableix i fixa, mitjançant una resolució, les instruccions i les mesures relatives a les cafeteries dels instituts d'educació secundària; a l'organització i el funcionament del servei escolar de menjador als centres d'educació infantil, els centres d'educació primària, els instituts d'educació secundària i altres centres de titularitat pública, i al funcionament de les escoles matineres, en què s'especifiquen, entre d'altres, els aspectes següents:
a) El calendari del servei escolar de menjador.
b) Les orientacions bàsiques per a l'elaboració de menús i el desenvolupament d'hàbits saludables.
c) El cost màxim diari del menú del servei de menjador escolar.
d) El personal no docent encarregat de l'atenció de l'alumnat.
e) Les gratificacions per al personal docent amb funcions d'encarregat del servei escolar de menjador.
f) Les gratificacions per al personal docent que participi voluntàriament en l'atenció de l'alumnat durant el servei escolar de menjador i de l'escola matinera al llarg del curs.
g) Les normes sobre contractació amb empreses i convenis amb institucions.
h) La falta d'assistència.
2. Com a conseqüència de la situació d'emergència de salut pública ocasionada per la COVID-19, el funcionament dels serveis queden afectats per les normes sanitàries de la COVID-19, a més de per les instruccions d'organització i funcionament dels centres educatius. Per tant, les funcions, criteris, requisits i responsabilitats a complir per part de les empreses, centres educatius, AMIPAs i famílies es poden veure afectats per aquestes normes .
3. Les persones vulnerables a la COVID-19 també poden fer ús d'aquests serveis, sempre que la seva condició clínica estigui controlada i ho permeti, mantenint rigoroses mesures de protecció.
4. No poden fer ús d'aquests serveis les persones que presentin símptomes o estiguin en aïllament domiciliari a causa d'un diagnòstic per COVID-19 o les persones que es trobin en període de quarantena domiciliària per haver tingut contacte estret amb alguna persona amb símptomes o diagnosticada de COVID-19.
5. Els contractistes han de complir en tot moment els protocols sanitaris i les directrius que la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca i la Conselleria de Salut i Consum estableixin per frenar la propagació de la COVID-19.
6. Qualsevol de les modificacions dels contextos inicialment previstos (p. ex: diferents torns, la utilització de determinades instal·lacions fora del menjador escolar o simplement el fet de mantenir unes distàncies mínimes dins el menjador escolar) provoca una alteració de les condicions d'execució d'aquest servei.
7. Per això, els menjadors escolars, en coordinació amb els centres, han d'intentar optimitzar i racionalitzar tots els recursos (facilitar funcions d'atenció del servei al professorat, al personal laboral o pares que de forma temporal, excepcional i voluntària ho vulguin fer; habilitar instal·lacions i eines fora del menjador, etc.) per poder fer complir aquestes normes, sense perjudici que en aquells casos que es justifiqui una efectiva desproporció econòmica es pugui recórrer a la figura de la modificació del contracte prevista en l'actual article 205 de la Llei de contractes del sector públic.
8. Si, malgrat tot això, no fos possible garantir el servei de menjador escolar a tots els usuaris que ho sol·licitin per les exigències sanitàries, s'ha de prioritzar, de forma temporal i excepcional, determinat alumnat de conformitat amb la normativa pertinent.
9. Amb independència de com es presti el servei, segons l'escenari sanitari del moment, l'empresa encarregada de la prestació del servei, s'ha de fer càrrec de complir les mesures sanitàries, sense perjudici d'allò que diu l'apartat anterior.
10. En el cas que hi hagi algun cas de COVID-19, l'empresa ha d'aplicar les mesures de desinfecció, segons la normativa relativa a la COVID-19.
11. El cost màxim diari del menú del servei de menjador escolar i el preu dels productes de les cafeteries dels centres educatius, en aquells casos que ho permetin els contractes administratius, s'ha d'actualitzar tenint en compte l'IPC de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears durant l'any 2019, que ha estat de l'1 %.
Fonaments de dret
1. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (BOE núm. 106, de 4 de maig).
2. La Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i a l'adolescència (BOE núm. 180, de 29 de juliol).
3. La Llei 11/2019, de 8 de març, de voluntariat de les Illes Balears (BOIB núm. 34, de 14 de març).
4. La Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014 (BOE núm. 272, de 9 de novembre).
5. El Reglament (UE) núm. 1169/2011 del Parlament Europeu i del Consell, de 25 d'octubre de 2011, sobre la informació alimentària facilitada al consumidor.
6. El Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 (BOE núm. 67, de 14 de març).
7. El Decret 39/2019, de 17 de maig, sobre la promoció de la dieta mediterrània en els centres educatius i sanitaris de les Illes Balears, afectat per l'Acord del Consell de Govern de 14 de juny de 2019 de correcció d'errors del Decret 39/2019, de 17 de maig, sobre la promoció de la dieta mediterrània en els centres educatius i sanitaris de les Illes Balears (BOIB núm. 80, de 15 de juny).
8. La Resolució del conseller d'Educació i Cultura de 9 de setembre de 2003 per la qual es regulen l'organització i el funcionament del servei escolar de menjador als centres públics no universitaris (BOIB núm. 131, de 18 de setembre).
9. La Resolució conjunta del conseller d'Educació, Universitat i Recerca i de la consellera de Salut i Consum de 6 de juliol de 2020 per la qual s'aproven les mesures excepcionals de prevenció, contenció, coordinació i d'organització i funcionament per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID19 per als centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears per al curs 2020-2021 (BOIB núm. 119 de 7 de juliol de 2020).
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Aprovar les instruccions i fixar les mesures relatives a les cafeteries dels instituts d'educació secundària; a l'organització i el funcionament del servei escolar de menjador als centres d'educació infantil, als centres d'educació primària, als instituts d'educació secundària i altres centres de titularitat pública, i al funcionament de les escoles matineres, les quals figuren com a annex d'aquesta Resolució.
2. Publicar el model de queixa o deficiència del servei del menjador escolar, que figura en l'annex 2 d'aquesta Resolució.
3. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, les persones interessades poden interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació, Universitat i Recerca en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb el que estableixen els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Palma, 7 de juliol de 2020
La directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa
Amanda Fernández Rubí
ANNEX 1
Instruccions i mesures relatives a les cafeteries dels instituts d'educació secundària; a l'organització i el funcionament del servei escolar de menjador als centres d'educació infantil, els centres d'educació primària, els instituts d'educació secundària i altres centres de titularitat pública, i al funcionament de les escoles matineres
Primer
Mesures excepcionals per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 en relació als serveis complementaris de menjador, cafeteries i escola matinera
Els centres han de seguir els protocols establerts a la Resolució conjunta del conseller d'Educació, Universitat i Recerca i de la consellera de Salut i Consum de 6 de juliol de 2020 per la qual s'aproven les mesures excepcionals de prevenció, contenció, coordinació i d'organització i funcionament per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 per als centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears per al curs 2020-2021, que afecten aquests serveis.
Pel que fa als serveis complementaris de menjador i cafeteries s'ha de seguir el protocol que figura com annex 8.
Segon
Calendari dels serveis escolars de menjador, cafeteria i escola matinera
1. El servei escolar de menjador, el servei de cafeteria i el servei d'escola matinera en centres educatius públics no universitaris es presta durant el període d'activitats lectives previst en la resolució del conseller amb competències en matèria d'educació per la qual s'estableix el calendari escolar per als centres docents no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears, que s'aprova cada any acadèmic.
2. Aquests serveis s'hauran d'adaptar a les normes sanitàries derivades de la COVID-19 dictades per la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca.
Tercer
Orientacions bàsiques per a l'elaboració dels menús
1. Les empreses o entitats que gestionen el servei de menjador escolar dels centres docents públics han de tenir en compte, a l'hora d'elaborar els menús, les recomanacions previstes en el Decret 39/2019, de 17 de maig, sobre la promoció de la dieta mediterrània en els centres educatius i sanitaris de les Illes Balears, afectat per l'Acord del Consell de Govern de 14 de juny de 2019 (BOIB núm. 80, de 15 de juny). Aquests documents estan disponibles a la pàgina web del Servei de Comunitat Educativa de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca.
2. La roda de menús escolars ha d'estar signada, aprovada i avalada per un professional amb formació acreditada en el grau de Nutrició Humana i Dietètica. Queden exclosos d'aquesta categoria els homeòpates i, en general, totes aquelles disciplines relacionades amb la medicina natural.
3. La roda de menús escolar ha d'incloure informació de les substàncies o productes que causen al·lèrgies o intoleràncies segons el Reglament (UE) núm. 1169/2011 del Parlament Europeu i del Consell, de 25 d'octubre de 2011, sobre la informació alimentària facilitada al consumidor.
4. La roda de menús ha d'estar a disposició de les famílies amb l'antelació i la forma que aprovi el consell escolar del centre.
5. El menú escolar ha de ser únic per a tots els comensals, excepte en casos
excepcionals i justificats apreciats pel centre educatiu. En tot cas, l'empresa que gestioni el menjador ha d'elaborar un menú especial, del mateix preu que el normal, per als usuaris que hagin de seguir una dieta especial per causes mèdiques (diabetis, al·lèrgia a diferents aliments, intolerància al gluten, etc.) acreditades mitjançant un certificat mèdic oficial. Amb relació a aquests menús especials, cal tenir en compte els aspectes següents:
a) L'empresa que gestioni el menjador queda obligada a atendre les peticions de menús especials que el centre educatiu li demani, sempre que es posi a disposició de l'empresa la documentació següent:
-Informe mèdic oficial de l'especialista.
-Protocol d'actuació en cas d'ingesta per error.
-Fitxa del comensal, que ha de contenir, com a mínim, les dades següents:
·Nom i foto de l'alumne.
·Intoleràncies / al·lèrgies / malalties metabòliques.
·Observacions.
·Dades de contacte.
·Firma d'autorització dels pares o tutors legals.
b) El centre i l'empresa de menjador han de tenir clarament identificats aquests menús mitjançant un element que els diferenciï de la resta de menús. També s'ha d'incloure la fitxa específica amb les dades detallades més amunt.
c) Si hi ha usuaris amb intoleràncies o al·lèrgies alimentàries, el personal del centre educatiu implicat en aquest servei ha de conèixer la localització del material d'urgència, així com els protocols establerts al respecte.
d) Les empreses també han d'estar en disposició de proveir menús adaptats quan, per raons culturals, es motivi l'exclusió d'un tipus d'aliment o quan es necessiti, esporàdicament, una dieta de règim.
e) Els menús especials han de ser tan semblants com sigui possible als de la resta de comensals, tant pel que fa al tipus d'aliment com pel que fa a la quantitat, amb l'excepció dels ingredients o components nocius per a la salut de l'usuari.
f) En el cas dels alumnes que siguin usuaris fixos, s'ha de servir aquest menú especial de manera obligatòria. En el cas d'usuaris eventuals, només és obligatori servir-lo quan se n'informi el centre docent i l'empresa amb una antelació mínima de 48 hores.
6. Les empreses o entitats que gestionen els serveis de cafeteria dels centres docents públics han de tenir en compte, a l'hora de seleccionar els productes que tenen a la venda, el Decret 39/2019, de 17 de maig, sobre la promoció de la dieta mediterrània en els centres educatius i sanitaris de les Illes Balears, afectat per l'Acord del Consell de Goven de 14 de juny, de 2019 (BOIB núm. 80, de 15 de juny). Aquests documents estan disponibles a la pàgina web del Servei de Comunitat Educativa de la Conselleria.
7. Les empreses o entitats que gestionin el servei de cafeteria han d'informar, de forma clara i adequada a la normativa, de les substàncies o productes que causen al·lèrgies o intolerància segons Reglament (UE) núm. 1169/2011 del Parlament Europeu i del Consell, de 25 d'octubre de 2011, sobre la informació alimentària facilitada al consumidor.
Quart
Preus del servei escolar de menjador per al curs 2020-2021
1. Abans de l'inici del curs 2020-2021, el consell escolar de cada centre ha de fixar el preu diari del menú del menjador escolar que han d'abonar els usuaris.
2. Els centres on s'ha renovat el contracte amb l'empresa que ofereix el servei de menjador han de tenir en compte:
a) La revisió del preu del menú del curs anterior, d'acord amb les regles següents:
- En els contractes administratius de menjador formalitzats abans de l'any 2010, el preu del menú s'ha de revisar d'acord amb l'IPC general de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de l'any natural anterior al de l'inici del curs. Per tant, per al curs 2020-2021, els menús s'han de revisar tenint en compte un increment de l'1 %.
- En els contractes administratius que han estat vigents entre el curs 2010-2011 i el curs 2014-2015, el preu del menú s'ha de revisar d'acord amb el que estableixin, per a cada cas, les clàusules del contracte i els plecs corresponents.
- En els contractes administratius en vigor a partir del curs escolar 2015-2016, d'acord amb l'article 103 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, no cal revisar els preus.
b) La revisió del preu d'acord amb els canvis en el nombre o en l'horari dels monitors encarregats d'atendre l'alumnat que l'empresa ha d'aportar a cada centre. En aquest supòsit, el consell escolar ha de modificar el preu establert d'acord amb l'apartat a), prèvia valoració per part de la comissió de menjador, que ha de tenir en compte, si n'és el cas, l'oferta presentada per l'empresa adjudicatària durant el procediment de licitació del contracte.
3. Als centres en què s'hagi signat un nou contracte s'ha de tenir en compte:
a) El preu diari del menú fixat en el contracte administratiu i en l'oferta presentada per l'empresa adjudicatària durant el procediment de licitació del contracte.
b) El preu dels monitors encarregats d'atendre l'alumnat que l'empresa ha d'aportar al centre. S'ha de tenir en compte l'oferta presentada per l'empresa adjudicatària durant el procediment de licitació del contracte.
4. El preu diari del menú (sense incloure-hi el cost eventual del personal no docent encarregat de l'atenció de l'alumnat) per al curs 2020-2021 no pot ser superior a:
- Fins a 25 comensals: 5,59 euros.
- De 26 a 50 comensals: 5,17 euros.
- Més de 50 comensals: 4,74 euros.
5. El preu del menú pot augmentar un 10 % (IVA inclòs) per als usuaris eventuals. Són eventuals a l'efecte d'aquest apartat els alumnes que no facin ús d'aquest servei més del 70 % dels dies de menjador comptabilitzats per mesos.
6. El preu del menú escolar aprovat d'acord amb els apartats anteriors no es pot incrementar en cap cas. Al preu del menú escolar tampoc no es pot afegir cap quota addicional per finançar altres despeses o activitats lúdiques o professionals del centre educatiu, de l'associació de mares i pares d'alumnes ni de cap altra entitat.
7. En el cas que hi hagi alumnes amb una manca significativa d'autonomia personal, l'empresa o entitat que gestiona el servei de menjador ha d'adoptar les mesures aprovades pel consell escolar, sense que aquesta decisió pugui repercutir sobre el preu del menú escolar fixat en l'adjudicació pública i revisat d'acord amb les regles anteriors.
8- El preu dels productes de les cafeteries dels centres educatius ha de ser el que figuri en el contracte signat, amb les actualitzacions pertinents. Per als productes que no figurin en el contracte però que estiguin autoritzats pel consell escolar del centre, el preu ha de ser el fixat per l'acord entre el concessionari i el consell escolar.
Cinquè
Personal encarregat de l'atenció de l'alumnat
1. Quan no hi hagi professors voluntaris suficients per dur a terme les tasques de cura i atenció de l'alumnat durant el servei escolar de menjador, el contractista o entitat col·laboradora està obligat a contractar el personal necessari per dur-les a terme, sempre en el nombre proposat pel consell escolar i d'acord amb les característiques dels alumnes. En cap cas aquest nombre pot ser inferior al que s'indica en l'article 8.3 de la Resolució de 9 de setembre de 2003.
2. L'empresa contractista o entitat col·laboradora ha de lliurar un informe econòmic, dins el termini d'un mes des de la petició del consell escolar, sobre la incidència en el preu del menú de cadascun dels monitors contractats. Aquest informe s'ha d'acompanyar de tota la documentació pertinent i, en qualsevol cas, la sol·licitada pel consell escolar que avali l'informe emès.
3. El personal no docent que desenvolupi tasques d'atenció de l'alumnat durant l'horari del servei escolar de menjador ha d'acreditar davant la direcció del centre tenir formació en higiene alimentària, el títol de coneixements de llengua catalana equivalent al nivell A2 o superior i el títol de mestre o de monitor (animador de temps lliure o equivalent, o els títols de tècnic superior d'Educació Infantil, tècnic superior d'Animació Sociocultural o tècnic superior d'Animació d'Activitats Físicoesportives).
4. També es permet la figura del voluntari, en el marc de la Llei 11/2019, de 8 de març, del voluntariat de les Illes Balears (BOIB núm. 34, de 14 de març).
5. Les empreses i entitats vinculades al servei de menjador escolar tenen l'obligació d'exigir als treballadors que estiguin en contacte directe amb alumnes que aportin el certificat negatiu d'antecedents per delictes sexuals, d'acord amb la Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció de la infància i adolescència.
6. A començament de curs, les empreses han d'enviar al Servei de Comunitat Educativa una declaració responsable en què consti que tots els seus treballadors compten amb el certificat esmentat. En el moment en què es produeixi qualsevol variació de les dades, ja sigui per la incorporació de nou personal o per la pèrdua de la condició d'antecedents negatius d'algun d'ells, s'ha de comunicar al servei corresponent.
Sisè
Gratificacions per al personal docent amb funcions d'encarregat del servei escolar de menjador durant el curs 2020-2021
1. El personal docent que dugui a terme les funcions d'encarregat del servei escolar de menjador (previstes en l'article 10 i l'annex 4 de la Resolució del conseller d'Educació i Cultura de 9 de setembre de 2003) té dret, com a contraprestació d'aquesta activitat, a una gratificació extraordinària, segons el volum de gestió i nombre de comensals, que s'ha d'abonar en un únic pagament al final de cada curs escolar. Com a referència, el curs 2020-2021 les quanties d'aquestes gratificacions són:
- De 51 a 99 comensals: 8,83 € per dia.
- A partir de 100 comensals: 9,93 € per dia.
D'acord amb la Resolució abans esmentada, la figura del docent encarregat del servei de menjador no es contempla en aquells menjadors amb menys de 50 usuaris.
2. Les tasques d'organització, coordinació i direcció derivades del servei escolar de menjador s'han de considerar incloses en el conjunt d'obligacions i responsabilitats de l'equip directiu del centre, i no tasques afegides a les ordinàries. Per tant, llevat del cas que es facin funcions específiques d'atenció als alumnes durant l'horari del servei de menjador, no tenen un incentiu addicional o específic. El director i president del consell escolar del centre ha de supervisar el servei i n'és el responsable.
3. Per abonar aquesta gratificació, la direcció del centre educatiu ha de introducir al GESTIB, abans del 30 de juliol de 2021, les dades identificatives del personal docent que ha desenvolupat tasques d'encarregat del servei escolar de menjador durant el curs 2020-2021.
Setè
Gratificacions per al personal docent amb funcions d'atenció i cura de l'alumnat en el servei escolar de menjador i l'escola matinera durant el curs 2020-2021
1. Les tasques d'atenció i cura de l'alumnat durant el servei escolar de menjador que preveu l'article 8 de la Resolució del conseller d'Educació i Cultura de 9 de setembre de 2003, les pot dur a terme el professorat del centre, amb caràcter voluntari, sempre QUE no coincideixin amb la tasca pròpia docent (exclusives, torns de guàrdies extraescolars, etc.).
2. Aquests professors tenen dret a una gratificació extraordinària, que s'ha d'abonar d'una sola vegada en nòmina, segons el nombre real de dies en què s'hagi col·laborat. Per al curs 2020-2021, la quantia de la gratificació és de 7,02 € per dia.
3. La figura de docent encarregat de l'atenció de l'alumnat és incompatible amb la figura d'encarregat del servei de menjador escolar.
4. També ha de percebre la gratificació esmentada el personal docent del centre que s'encarregui, voluntàriament, de l'atenció de l'alumnat durant el temps dedicat a escola matinera. Aquesta funció és compatible amb la d'encarregat del servei de menjador o d'atenció de l'alumnat durant el servei de menjador.
5. Per abonar aquestes gratificacions, la direcció del centre educatiu ha de introduir al GESTIB, abans del 30 de juliol de 2021, les dades identificatives del personal docent que ha desenvolupat tasques d'atenció i cura de l'alumnat al servei escolar de menjador durant el curs 2020-2021.
Vuitè
Contractació del servei de menjador escolar per al curs 2020-2021
1. Per cobrir la possible responsabilitat per danys i perjudicis ocasionats, l'empresa o entitat que gestioni el menjador ha de concertar una assegurança de responsabilitat civil i d'intoxicació alimentària que inclogui riscs assegurats, que cobreixi cada lot adjudicat, en relació amb el centre docent on es presta el servei de menjador escolar. En concret l'assegurança ha de cobrir:
- L'activitat d'elaboració i subministrament de menús als menjadors escolars.
- La guarda i custòdia dels alumnes usuaris del menjador durant el dinar i els esbarjos anterior i posterior.
- Els danys corporals i materials soferts pels alumnes o per tercers conseqüència d'un accident ocorregut durant la prestació de l'activitat assegurada.
2. El capital mínim assegurat ha de ser el que s'estableixi a cada contracte. Si no s'especifica, ha de ser de 250.000 euros per cada centre docent. La pòlissa ha de mantenir-se en vigor durant tot el termini d'execució del contracte i, per tant, l'empresa ha d'estar al corrent del pagament de les primes de l'assegurança i n'ha d'informar documentalment la direcció del centre educatiu o l'òrgan de contractació quan li ho requereixin.
3. En cap cas, l'Administració pública és responsable de la veracitat, correcció o adaptació de la documentació aportada per l'empresa quan sigui requerida en el compliment de les obligacions d'aquest apartat.
4. L'empresa o entitat que gestioni el servei de menjador ha de facilitar la inspecció i la vigilància de l'execució del contracte per part de la direcció dels centres educatius i del Departament d'Inspecció Educativa, amb la finalitat de possibilitar-ne la correcció.
5. L'empresa o entitat que gestioni el servei de menjador ha de cooperar amb la Direcció General de Salut Pública i Participació de la Conselleria de Salut i Consum i amb la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca, o les entitats que aquestes designin, en la supervisió de l'equilibri dietètic i nutricional dels menús escolars, així com altres aspectes que es considerin adients com la textura, presentació i qualitat dels productes.
Novè
Falta d'assistència
1. En el supòsit de falta d'assistència d'algun comensal, s'ha d'abonar a l'empresa adjudicatària l'import total de la minuta.
2. Als alumnes habituals que faltin un mínim de tres dies lectius consecutius per causa justificada, se'ls retornarà l'import dels dies posteriors.
3. En el cas de vagues no imputables a l'empresa que impedeixin el funcionament normal dels centres docents, o si es produeixen fenòmens atmosfèrics naturals o circumstàncies catastròfiques que impedeixin el desenvolupament ordinari del servei, s'ha d'abonar a l'empresa el cost corresponent al personal que l'empresa ha contractat durant el període màxim d'una setmana, que es xifra en un 50 % sobre la minuta per la qual s'hagi contractat el servei.
4. Si la impossibilitat de prestar el servei és per una causa imputable a l'empresa, no se li ha d'abonar l'import del servei de menjador.
Desè
Incidències
1. Els centres educatius han de comunicar les deficiències i queixes relacionades amb el servei de menjador amb la màxima diligència i en un període no superior a deu dies mitjançant el model de l'annex 2.
2. Les deficiències comunicades pel centre s'han d'inscriure en un registre d'incidències d'aquest servei.