Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA
Núm. 5915
Resolució conjunta del conseller d’Educació, Universitat i Recerca i de la consellera de Salut i Consum de 6 de juliol de 2020 per la qual s’aproven les mesures excepcionals de prevenció i contenció, coordinació i d’organització i funcionament per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 per als centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears per al curs 2020-2021
Fets
1. En el procés de transició cap a la situació de nova normalitat que ha de seguir la finalització de l'estat d'alarma per a tot el territori nacional per fer front a la crisi generada per la COVID-19, iniciat pel Reial decret 463/2020, de 14 març, i prorrogat en sis ocasions, l'última mitjançant el Reial decret 555/2020, de 5 de juny, fins a les 00.00 hores del dia 21 de juny de 2020, que és quan ha conclòs, s'ha dictat el Decret 5/2020, de 18 de juny, de la presidenta de les Illes Balears pel qual es declara superada, en el territori de les Illes Balears, la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, amb efectes de dia 21 de juny de 2020.
2. A partir d'aquesta data, s'han d'aplicar les mesures de prevenció necessàries per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 que, d'acord amb la legislació vigent, estableixi l'executiu de la Comunitat Autònoma, en atenció al fet que l'article 45 de la Llei 5/2003, de 4 d'abril, de salut de les Illes Balears, estableix que corresponen al Govern de les Illes Balears la superior direcció de la política de salut, l'exercici de la potestat reglamentària, la planificació bàsica en aquesta matèria i l'establiment de les directrius corresponents. S'ha de tenir present que la situació d'emergència sanitària declarada per l'Organització Mundial de la Salut, tot i la superació de la fase 3, no ha finalitzat, i per això el Govern de l'Estat va aprovar el Reial decret llei 21/2020, de 9 de juny, de mesures urgents de prevenció, contenció i coordinació per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, que ha de vigir fins que el Govern central declari la finalització de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19.
3. En aquest context resulta necessari i urgent adoptar mesures de prevenció, contenció i coordinació, complementàries a les establertes per l'Estat, per al territori de les Illes Balears, fonamentades en les previsions de la normativa sanitària que habilita que s'adoptin.
4. L'article 2.2 de l'apartat V de l'annex de l'Acord del Consell de Govern de 19 de juny de 2020 pel qual s'aprova el Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per fer front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, referit a les mesures relatives a la comunitat educativa, determina que la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca i la Conselleria de Salut i Consum han d'elaborar conjuntament els protocols d'actuació necessaris per garantir el compliment de les instruccions en relació amb les mesures d'higiene, neteja i desinfecció, i de control sanitari que s'hagin d'aplicar, les distàncies de seguretat que s'hagin de mantenir entre les persones i la distribució d'horaris i espais que permetin evitar contactes massius, amb la finalitat que el funcionament dels centres docents es desenvolupi en les millors condicions de seguretat.
5. Per tot això, la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca i la Conselleria de Salut i Consum han elaborat conjuntament els protocols d'actuació que els centres educatius no universitaris hauran de seguir, d'acord amb el seu marc jurídic de referència, per planificar l'inici del curs 2020-2021 i hauran d'aplicar durant tot el curs, en previsió dels escenaris que es puguin presentar durant el curs en funció del que determinin les autoritats sanitàries segons l'evolució de la COVID-19.
Fonaments de dret
1. El Reial decret llei 21/2020, de 9 de juny, de mesures urgents de prevenció, contenció i coordinació per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 (BOE núm. 163, de 10 de juny).
2. El Decret 5/2020, de 18 de juny, de la presidenta de les Illes Balears pel qual es declara superada, en el territori de les Illes Balears, la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat (BOIB núm. 111, de 19 de juny).
3. L'Acord del Consell de Govern de 19 de juny de 2020 pel qual s'aprova el Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat (BOIB núm. 112, de 20 de juny).
4. El Decret 58/2019, de 26 de juliol, de modificació del Decret 60/2008, de 2 de maig, pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres de primer cicle d'educació infantil (BOIB núm. 103, de 27 de juliol).
5. La Llei 3/2003,de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril).
Per tot això, d'acord amb la proposta formulada conjuntament per la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres i la Direcció General de Salut Pública i Participació amb data 3 de juliol de 2020, es dicta la següent
Resolució
1. Aprovar el Protocol d'actuació per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 per als centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears per al curs 2020-2021, que consta en l'annex 1, amb els documents que el complementen:
Annex 2. Mesures de protecció individual, col·lectiva i control sanitari i pautes per al correcte ús del material de protecció individual als centres educatius de les Illes Balears.
Annex 3. Pautes de neteja i desinfecció de superfícies i espais dels centres educatius davant la COVID-19.
Annex 4. Protocol d'actuació davant la detecció de símptomes compatibles amb COVID-19 entre l'alumnat del centre.
Annex 5. Protocol d'actuació davant la detecció de símptomes compatibles amb COVID-19 entre els professionals dels centres educatius.
Annex 6. Qüestionari de salut d'incorporació de les persones treballadores (COVID-19).
Annex 7. Pautes per a l'organització dels desplaçaments i els espais dels centres.
Annex 8. Protocol dels serveis complementaris de menjador i cafeteries.
Annex 9. Protocol per al servei de transport escolar.
Annex 10. Orientacions per a l'elaboració del pla de contingència.
Annex 11. Orientacions per a l'elaboració del pla digital de contingència.
2. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears perquè comenci a produir efectes a partir de la data de publicació.
3. Establir que, pel que fa al primer cicle d'educació infantil, l'escenari A, referit a la nova normalitat, previst en el protocol d'actuació (punt 2 del bloc I de l'annex 1), i el bloc III, mesures de protecció sanitària i distanciament físic als centres educatius no universitaris de les Illes Balears, són d'aplicació des de l'endemà d'haver-se publicat aquesta Resolució en el BOIB, encara que no hagi començat el curs 2020-21
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació, Universitat i Recerca o la consellera de Salut i Consum en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació en el BOIB, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3 /2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També s'hi pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació en el BOIB, d'acord amb els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 6 de juliol de 2020
El conseller d'Educació, Universitat i Recerca Martí X. March i Cerdà
La consellera de Salut i Consum Patricia Gómez i Picard Per suplència, segons Decret 11/2019, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears (BOIB núm.88, de 3 de juliol de 2019) El conseller d'Educació, Universitat i Recerca Martí X. March i Cerdà
ANNEX 1 Protocol d'actuació per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 per als centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears per al curs 2020-2021
I. Marc general
Aquest protocol estableix les directrius en relació a les mesures de prevenció i higiene enfront del SARS-CoV-2 per als centres educatius en el curs 2020-2021, sense perjudici del que es pugui disposar en normativa concernent a la matèria.
Cal tenir en compte que aquestes mesures es podran actualitzar mitjançant resolució conjunta del conseller d'Educació, Universitat i Recerca i de la consellera de Salut i Consum quan sigui necessari, en funció de la situació epidemiològica.
Així mateix, inclou instruccions d'organització i funcionament per als centres educatius públics, aplicables així mateix als centres privats concertats, amb les adequacions que calguin, per respectar el seu marc jurídic i estructura orgànica específics, en tots els aspectes sanitaris i els derivats dels compromisos adquirits per a la impartició dels ensenyaments objecte del concert i, en allò que els sigui d'aplicació, per als centres privats, per enfrontar el nou context educatiu que ha generat la crisi sanitària de la COVID-19.
1. Objectius
El retorn a les activitats presencials als centres educatius a partir del mes de setembre ha de complir aquests objectius primordials:
a) Crear entorns escolars saludables i al més segurs possibles, tant físicament com emocionalment, mitjançant mesures de promoció de la salut, prevenció i protecció adaptades a cada etapa educativa.
b) Possibilitar la detecció precoç de casos i gestió adequada dels mateixos a través de protocols d'actuació clars i de coordinació dels agents implicats.
c) Incidir en el treball organitzatiu i la coordinació pedagògica dels centres educatius per preparar el curs.
2. Escenaris
Atesa la situació generada per la COVID-19 i la incertesa sobre la possible evolució de la pandèmia, es preveuen tres possibles escenaris que han de permetre que el sistema educatiu tengui la capacitat d'adaptació necessària a les situacions que durant el curs es puguin produir. Aquestes escenaris són:
Escenari A: Nova normalitat
En aquest escenari les classes són presencials per a tot l'alumnat, i s'han de prendre les mesures de prevenció, contenció i higiene que es determinen en aquest protocol. El curs s'ha de dur a terme amb les ràtios legalment establertes, sempre d'acord amb les recomanacions del Ministeri d'Educació i Formació Professional i del Ministeri de Sanitat, i amb els protocols específics de seguretat. És l'escenari que en aquest moment es planteja per a l'inici de curs.
Escenari B: Amb mesures restrictives
Amb mesures més restrictives pel que fa a la distància recomanada per les autoritats sanitàries, que suposaran diferents maneres d'atendre l'alumnat, segons les etapes i els cursos en què es trobi matriculat tals com separació de grups i limitació de ràtios que poden donar lloc a una redistribució dels alumnes i els espais.
En aquest escenari es contempla la presencialitat completa en les etapes d'educació infantil, educació primària i educació especial. En els estudis d'educació secundària, batxillerat, formació professional, i règim especial, es poden plantejar fórmules mixtes d'alternança de les modalitats presencialitat i a distància.
Escenari C: Confinament
En aquest escenari es planteja la suspensió de les activitats lectives presencials i, per això, l'ensenyament s'haurà de dur a terme a distància. L'objectiu principal en aquest escenari serà mantenir la funció educativa de l'escola.
El pas d'un escenari a un altre vendrà determinat per l'evolució de la pandèmia, d'acord amb el que estableixin les autoritats sanitàries en cada moment.
Així mateix, si les autoritats sanitàries estableixen directrius diferents que suposin altres escenaris distints d'aquests tres plantejats, caldrà adaptar-los i redefinir-los.
3. Represa de les activitats educatives presencials a l'inici del curs 2020-2021
3.1.Els centres docents públics o privats que imparteixen els ensenyaments prevists en l'article 3 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, i els centres d'educació especial, han de reprendre l'educació presencial a partir del mes de setembre de 2020.
3.2.El calendari s'ha d'adequar al calendari escolar anual fixat per la Resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca de 24 d'abril de 2020 per la qual s'estableix el calendari escolar del curs 2020-2021 per als centres docents no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 166, de 30 d'abril).
3.3. S'han de reprendre els serveis complementaris de transport, menjador escolar i escola matinera als centres que en disposin, i s'han d'adoptar les mesures necessàries perquè es puguin desenvolupar en condicions de seguretat.
3.4. Es reprendran les activitats extraescolars als centres educatius. En aquestes activitats s'han de seguir totes les indicacions de protecció, contenció i higiene establertes.
3.5. No es podran reincorporar al centre les persones que presentin símptomes o estiguin en aïllament domiciliari a causa d'un diagnòstic per COVID-19, o que es troben en període de quarantena domiciliària per haver tingut contacte estret amb alguna persona amb símptomes o diagnosticada de COVID-19. En el cas del personal docent i no docent del centre que es trobi en aquesta situació, s'haurà de procedir a la seva substitució sempre que no pugui dur a terme les seves funcions mitjançant la modalitat de teletreball.
3.6. Els serveis de prevenció, d'acord amb el Procediment elaborat pel Ministeri de Sanitat per als serveis de prevenció de riscos laborals davant l'exposició al SARS-CoV-2 del Ministeri de Sanitat, avaluaran el risc del lloc de treball, la presència de personal treballador especialment sensible en relació amb la infecció del SARS-CoV-2 i establiran les mesures adients de prevenció, adaptació i protecció, amb la supervisió de la comissió paritària de seguretat i salut.
Segons el que determina el document de Mesures de Prevenció, higiene i promoció de la salut enfront de la COVID-19 per als centres educatius en el curs 2020-2021, de 22 de juny de 2020, del Ministeri d'Educació, Formació Professional i el Ministeri de Sanitat, en relació amb les persones treballadores vulnerables a la COVID-19, en general, en funció de la naturalesa de les activitats docents en els centres educatius, així com de la incidència i prevalença de la COVID-19 descrita fins al moment en la població infantil, el risc del personal docent ha de ser considerat similar al risc comunitari i classificar-se, per tant, com a nivell de risc 1 (NR1). Només en els moments d'atenció a un possible cas d'actuació davant una persona que comença a desenvolupar símptomes compatibles amb la COVID-19, pot ser considerat NR2. En aquests casos, se seguiran les instruccions de l'annex 4, protocol d'actuació davant la detecció de símptomes compatibles amb la COVID-19 entre l'alumnat del centre i de l'annex 5, protocol d'actuació davant la detecció de símptomes compatibles amb COVID-19 entre els professionals dels centres educatius.
La Direcció General de Salut Pública i Participació, informarà els serveis de prevenció respectius si s'ha de requalificar el nivell de risc esmentat prèviament, tenint en compte la situació epidemiològica de la pandèmia en relació amb els diferents escenaris possibles (A/B/C) contemplats en aquesta resolució, tenint en compte els diferents col·lectius educatius.
Tal com estableix el segon paràgraf de l'article 2 de l'Ordre SND/399/2020, de 9 de maig, per a la flexibilització de determinades restriccions d'àmbit nacional, establertes després de la declaració de l'estat d'alarma en aplicació de la fase 1 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat (BOE núm. 130 de 10 de maig: les persones vulnerables a la COVID-19 també podran fer ús de les habilitacions previstes en aquesta ordre, sempre que la seva condició clínica estigui controlada i ho permeti, i mantenint rigoroses mesures de protecció.
No podran fer ús d'aquestes habilitacions per a reincorporar-se al seu lloc de treball les persones que presentin símptomes o estiguin en aïllament domiciliari a causa d'un diagnòstic per COVID-19, o que es trobin en període de quarantena domiciliària per haver tingut contacte estret amb alguna persona amb símptomes o diagnosticada de COVID-19.
4. Educació per a la salut
4.1. Els equips directius dels centres públics dependents de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca i la titularitat dels altres centres, amb la comissió de salut del centre, juntament amb el coordinador de riscs laborals, si en té, han de garantir el compliment d'aquest protocol, fer-ne el seguiment i assegurar-se que tota la comunitat educativa n'estigui informada. Si el centre no disposa de comissió de salut l'haurà de constituir per, entre d'altres, poder dur a terme aquestes funcions. S'ha de tenir en compte el document: Tractament de la salut als centres educatius, que es pot trobar a l'enllaç: http://www.caib.es/sites/diversitat/ca/tractament_de_la_salut_als_centres_educatius_0/.
4.2. Es dissenyaran i implementaran activitats d'educació per a la salut que incloguin les mesures de promoció, prevenció, i protecció de la salut davant la COVID-19, per fer dels alumnes agents actius en la millora de la salut de la comunitat educativa.
4.3. Així mateix, aquestes activitats s'han d'incloure de manera transversal en els programes i activitats de promoció i d'educació per a la salut que ja es venien realitzant al centre educatiu, de manera que es pugui treballar de manera integral la salut.
4.4. Les programacions didàctiques han d'incloure com a tema transversal aspectes relacionats amb la promoció de la salut, amb independència del tractament específic que alguna àrea en faci i de les activitats de tutoria que es desenvolupin amb aquesta finalitat.
4.5. Els aspectes bàsics que ha d'incloure l'educació per a la salut en relació a la COVID-19 són la descripció dels símptomes de la malaltia, el protocol sobre com actuar davant l'aparició de símptomes, mesures de distància física i limitació de contactes, higiene de mans, higiene respiratòria i resta de mesures de protecció individual, ús adequat de la mascareta, consciència de la interdependència entre els éssers humans i l'entorn i foment de la corresponsabilitat en la salut pròpia i en la salut dels altres.
4.6. Es posaran a disposició dels centres materials d'utilitat que poden servir tant per a conscienciació de la comunitat educativa, com de base per preparar material didàctic específic a treballar posteriorment amb l'alumnat. Així mateix, s'hauran de treballar aspectes relacionats amb una vida saludable: alimentació, activitat física, prevenció d'addiccions, benestar emocional i prevenció de riscs i accidents.
5. Equitat
5.1. Tant en el pla de contingència com en la programació general anual (PGA) s'ha de recollir, davant els diversos escenaris que puguin ocórrer, mesures per a l'atenció a les necessitats dels grups següents:
- Situacions de vulnerabilitat social: famílies en risc de pobresa i exclusió, víctimes de la violència, migrants no acompanyats, refugiats, o pertanyents a col·lectius o ètnies minoritàries i estigmatitzades.
- Situacions d'especial vulnerabilitat de salut: alumnes que no poden assistir presencialment al centre per prescripció mèdica o que hi poden assistir, però amb mesures estrictes de protecció individual. L'alumnat en aïllament domiciliari o en quarantena domiciliària podrà seguir les activitats educatives, sempre que el seu estat de salut ho permeti, per via telemàtica.
- Situacions d'especial necessitat: persones amb discapacitat o amb necessitats educatives especials, o amb necessitat de reforç educatiu.
5.2. Es tindrà especial atenció en la vigilància de l'absentisme escolar per part dels tutors, fent-ne un seguiment dels motius, per tal de conèixer si l'alumnat ha faltat per motius de salut o d'altres motius justificats. Mare, pare o tutors legals són els responsables de la justificació de l'absència dels alumnes per motius de salut. Els centres no han de sol·licitar justificants mèdics.
5.3. Als centres amb jornada partida es permetrà que l'alumnat d'educació infantil no assisteixi a classe l‘horabaixa si les famílies ho trien lliurement.
5.4. Després de la situació de crisi sanitària i social viscuda, cal tenir cura de l'acollida de l'alumnat i del personal del centre educatiu, atenent especialment a les situacions de major vulnerabilitat emocional i social. Per això els centres hauran d'incloure el disseny del pla d'acollida del centre al pla de contingència durant el mes de juliol i s'haurà de concretar a la PGA al setembre.
5.5. Els centres educatius han de seguir sent entorns solidaris, respectuosos i inclusius. En aquest sentit, és imprescindible que quan s'adoptin les mesures de prevenció i higiene necessàries en els centres educatius i es minimitzi, en tot cas, qualsevol alteració que això pugui ocasionar evitant la discriminació. És important prevenir l'estigmatització dels estudiants i de tot el personal del centre educatiu que hagi pogut estar exposat al virus o puguin infectar-se en un futur.
6. Comunicació
6.1. Els equips directius dels centres públics dependents de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca i la titularitat dels altres centres han d'adoptar les mesures conduents a assegurar que la informació sobre els protocols d'actuació i les mesures de prevenció, higiene i promoció de la salut implantades en els centres educatius arribin a tota la comunitat educativa.
6.2. Es proporcionarà informació i es facilitarà l'adquisició d'habilitats sobre les mesures de prevenció i higiene als treballadors, a l'alumnat i a les famílies del centre educatiu, i es facilitarà la comunicació amb la comunitat educativa.
6.3. A principi de curs es farà arribar la informació a totes les famílies. Es prioritzarà la comunicació mitjançant el GESTIB al Portal de les famílies, telèfon, correu electrònic, missatges a mòbil i es facilitaran les gestions telemàtiques.
6.4. És important promoure la participació de les famílies, i comptar amb la participació de les associacions de famílies per facilitar la transmissió de la informació i les aliances en l'adequada implementació de les mesures.
6.5. S'utilitzaran infografies, cartells i senyalització que facilitin el compliment i la comprensió de les mesures de prevenció i higiene. Es tindrà cura que aquesta informació es mantingui actualitzada en el cas que canviïn les indicacions de les autoritats sanitàries.
6.6. Es proporcionaran als treballadors les dades de contacte del Servei de Prevenció de Riscs Laborals que tenen assignat.
7. Coordinació
Cal reforçar la coordinació entre nivells de l'Administració, per trobar solucions col·laboratives i adaptades a la realitat de cada centre educatiu que possibilitin el compliment de les mesures preventives, així com per facilitar la comunicació necessària tant per a la gestió dels possibles casos o brots de COVID-19, com per a l'atenció d'aquelles situacions de major vulnerabilitat social.
Amb la Conselleria de Salut i Consum
- El centre educatiu, a través de la comissió de salut, es coordinarà amb el centre de salut de referència del centre educatiu per a l'abordatge dels possibles casos de COVID-19, així com per dur a terme les activitats per a l'atenció a l'alumnat amb problemes de salut crònics al centre.
En casos d'especial complexitat es comunicarà amb el Servei d'Atenció a la Diversitat, per establir la coordinació amb CoorEducaSalut i CoorEducaSalutMental, si cal.
- La Direcció General de Salut Pública i Participació establirà les mesures de control oportunes en cas de brot, fins i tot, si escau, ordenar el tancament d'una aula o del centre.
- La Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca, juntament amb la Conselleria de Salut i Consum establiran les actuacions de promoció de la salut a la comunitat educativa. Aquestes activitats es coordinaran des de la comissió de salut del centre.
Amb els Serveis Socials de les administracions competents en cada cas
En el cas d'alumnat en situació de vulnerabilitat social per facilitar informació de serveis disponibles de suport, aliments, xarxes comunitàries o iniciatives veïnals, o per proveir els recursos necessaris per a una escolarització mixta (presencial i a distància).
Amb les entitats locals
A través de la coordinació entre centres educatius i entitats locals, es preveuran accions referides a:
- Espais: per al treball conjunt en la recerca d'espais públics que es puguin utilitzar com a ampliació del centre educatiu.
- Conciliació: per a recerca de solucions en aquells casos d'alumnat que no pugui ser atès per la seva família, més enllà de l'horari escolar.
- Transport actiu a l'escola: rutes segures a l'escola (caminant o en bici), espais per a aparcament de bicicletes.
- Policies tutors: en aquells municipis en què hi hagi aquesta figura, per a actuacions relacionades amb la prevenció de situacions de risc en els menors.
II. Principis bàsics de prevenció, higiene i promoció de la salut davant la COVID-19 als centres educatius
Les mesures per al funcionament dels centreseducatius s'establiran a partir dels següents principis bàsics de prevenció davant la COVID-19:
- La limitació de contactes, ja sigui:
- La higiene de mans com a mesura bàsica per evitar la transmissió, així com l'etiqueta respiratòria.
- La ventilació freqüent dels espais i la neteja del centre.
- Una gestió adequada i precoç davant la possible aparició d'un cas.
- La informació i la formació adreçada als docents i professionals no docents, alumnat i famílies, que serà proporcionada per les Administracions Educatives i Sanitàries.
Les direccions dels centres públics o els titulars dels centres privats analitzaran i, si escau, revisaran l'organització dels centres de tal manera que es puguin aplicar aquests principis a l'inici del curs 2020-2021.
En tot cas, les mesures concretes derivades d'aquests principis s'adaptaran a l'escenari existent en cada moment, i s'ajustaran a la baixa o es faran més exigents, segons la valoració que facin de l'evolució de la pandèmia les autoritats sanitàries.
III. Mesures de protecció sanitària i de distanciament físic als centres educatius no universitaris de les Illes Balears
1. De manera general, es mantindrà, sempre que sigui possible, una distància interpersonal d'almenys un metre i mig, tant en les interaccions entre les persones en el centre educatiu, com en l'interior de les aules. A partir de primer de primària si no és possible mantenir aquesta distància s'utilitzaran mascaretes higièniques.
2. A educació infantil i fins a quart curs d'educació primària, o fins a 6è en el cas dels centres amb línies incompletes, els centres podran adoptar l'alternativa d'establir grups estables de convivència de l'alumnat fins al màxim de les ràtios legalment vigents, que, juntament amb el tutor del grup, conformaran grups de convivència estable. Els membres d'aquest grup podran socialitzar i jugar entre si sense haver de mantenir la distància interpersonal de forma estrictani usar mascareta. Aquests grups de convivència estable hauran d'evitar la interacció amb altres grups del centre educatiu, limitant al màxim el nombre de contactes. Aquesta alternativa, possibilitarà l'estudi de contactes ràpid i més senzill si es donàs algun cas. El personal docent i no docent que no formi part del grup estable i hi intervengui haurà de portar mascareta higiènica i mantenir la distància interpersonal d'un metre i mig.
3. Es prioritzarà en la mesura del possible la utilització dels espais a l'aire lliure per a la realització de les activitats educatives i de lleure.
4. S'han de substituir les activitats que incloguin contacte físic, com els esports d'equip, per altres activitats si és possible a l'aire lliure, que permetin la distància de seguretat.
5. Els espais d'atenció al públic han de comptar amb una mampara o vidre per possibilitar l'atenció amb més seguretat.
6. A fi d'evitar aglomeracions, tots els centres establiran un esglaonament de l'horari d'entrades i sortides de l'alumnat. L'entrada sempre haurà de prioritzar l'alumnat transportat, l'alumnat de segon cicle d'educació infantil i de l'etapa obligatòria. Sempre que sigui possible, s'haurà d'organitzar l'entrada i sortida de l'alumnat pels diferents accessos de què disposi el centre. Durant el temps entre les primeres entrades i l'inici de les classes s'ha de preveure la presència de professorat responsable de la vigilància i cura de l'alumnat (vegeu l'annex 7, pautes per a l'organització dels desplaçaments i els espais dels centres).
7. S'haurà d'informar a les famílies sobre l'horari i les zones d'entrada i sortida i s'hauran de retolar aquestes per tal d'evitar aglomeracions als accessos.
8. Així mateix, s'ha d'organitzar el temps d'esplai, pati i de menjador, augmentant els torns i afavorint el criteri que surtin els grups de convivència estables, de manera que no coincideixin en la mateixa hora i espai els alumnes de grups diferents, per minimitzar la interacció entre grups. A la planificació de l'organització d'aquests espais s'ha de tenir en compte que cal mantenir la distància d'un metre i mig entre persones o entre grups de convivència estable. Així mateix s'ha de calcular la capacitat per definir els grups que els poden fer servir, tenint en compte 2,25 m2 per persona (vegeu l'annex 7, pautes per a l'organització dels desplaçaments i els espais dels centres).
9. A les sales per a ús de personal dels treballadors del centre, es mantindrà la distància interpersonal d'almenys un metre i mig.
10. Es prioritzaran les reunions per videoconferència, especialment amb persones que no treballen als centres. En cas de reunions presencials s'ha de garantir la distància mínima d'un metre i mig.
11. Els esdeveniments esportius o celebracions de centre, en els quals estigui prevista l'assistència de públic, han d'assegurar que es pugui mantenir la distància interpersonal i l'aforament màxim recollit en les indicacions sanitàries.
12. Les famílies podran accedir a les zones exteriors de l'edifici escolar per facilitar les entrades i sortides dels alumnes de menor edat, si així ho indica el reglament d'organització i funcionament del centre, als centres públics o el reglament de règim intern, als centres privats. Entraran dins l'edifici únicament en cas de necessitat o per indicació del professorat o de l'equip directiu, complint sempre les mesures de prevenció i higiene i, en cap cas, si presenten qualsevol símptoma compatible amb COVID-19, o es troben en aïllament per diagnòstic o en quarantena per contacte estret amb alguna persona amb diagnòstic confirmat.
13. Per tal de limitar els contactes, es fomentarà el transport actiu (caminant o amb bicicleta) i els centres educatius, en col·laboració amb els ajuntaments, tractaran de fomentar rutes segures a l'escola i augmentar espais d'aparcament de bicicletes.
14. El centre ha de tenir habilitada una sala d'aïllament d'acord amb el que s'indica en l'annex 4, protocol d'actuació davant la detecció de símptomes compatibles amb COVID-19 entre l'alumnat del centre.
15. En el cas d'alumnat o personal del centre que durant la jornada escolar presenti un problema de salut compatible amb infecció per SARS-CoV-2, se seguiran els protocols especificats en els documents Protocol d'actuació davant la detecció de símptomes compatibles amb COVID-19 entre l'alumnat dels centres educatius (annex 4, referent a l'alumnat) i Protocol d'actuació davant la detecció de qualsevol símptoma compatible amb COVID-19 entre els professionals dels centres educatius (annex 5, referent al personal del centre).
16. Per facilitar l'estudi de contactes, a més del registre d'assistència diària de l'alumnat que s'ha de fer per mitjà del GesTIB, els centres educatius hauran de disposar de registres d'assistència diària a totes altres les activitats del centre, incloent-hi els serveis complementaris (transport, escola matinera, menjador) i les activitats extraescolars (organitzades pel centre i recollides a la programació general anual, aprovades pel consell escolar, i que es realitzen fora d'horari lectiu). També s'haurà de dur un registre de totes les persones alienes al centre que hi accedeixin.
17. En general, es vigilarà des dels centres educatius l'estat de salut de l'alumnat, així com les possibles situacions d'absentisme o altres problemàtiques sociofamiliars, en coordinació amb els equips de salut de referència, CoorEducaSalut i CoorEducaSalutMental, les famílies, els serveis d'orientació i els serveis socials adscrits als centres.
18. En els espais com biblioteques, sales d'estudi, gimnasos, vestuaris i altres zones d'ús comú, s'establiran mesures de control d'aforament i mesures de prevenció segons la normativa vigent actual, de manera que quedi preservada una distància interpersonal d'almenys d'un metre i mig entre les persones usuàries.
19. De manera excepcional, per al curs 2020-2021, els estudis d'ESPA s'impartiran en la modalitat semipresencial.
20. Mesures específiques per a educació especial i primer cicle d'educació infantil, derivades de la situació de dependència de l'alumnat.
De manera general es mantindran les mesures de prevenció, higiene i protecció contemplades en aquest protocol i, a més, s'ha de tenir en compte:
a) Tant a educació especial (CEE-ASCE, UEECO i CEE) com al primer cicle d'educació infantil s'organitzaran grups de convivència estable formats per alumnes, docents i aules, limitant en la mesura del que sigui possible la interacció entre grups i es garantirà l'activitat docent presencial en l'horari definit per a cada etapa i es realitzaran plans específics.
b) S'organitzarà l'entrada i la sortida de manera que una persona acompanyi a cada alumne a la seva aula de referència, en el cas que no sigui autònom.
c) En el cas de desplaçaments pel centre educatiu, es comptarà amb un horari i organització que possibiliti que els grups no coincideixin a la vegada i se'ls assignarà un bany en el cas que sigui possible.
d) En aquestes modalitats i etapes no es recomanable l'ús del gel hidroalcohòlic en infants, atès que es posen les mans freqüentment a la boca, i en el cas d'emprar-lo, procurar que estigui en un lloc no accessible per a l'alumne.
e) És important consolar els infants i fins i tot per als més petits, pot ser freqüent la necessitat de tenir-los en braços. En aquest cas, l'educador podrà dur una mascareta higiènica.
f) No és recomanable l'ús de la mascareta en alumnes que presenten discapacitat, situació de dependència o alteracions de conducta, que els impedeixi llevar-se la mascareta o realitzar un ús adequat.
g) Els treballadors duran els cabells recollits i evitaran l'ús d'objectes com anells, polseres i penjolls.
h) S'empraran només aquells objectes o juguetes que es puguin netejar o desinfectar de forma senzilla
i) En el cas que els infants dormin als centres, s'empraran matalassos situats a un metre i mig de distància interpersonal, intercalant el sentit en què es col·loquen els infants (caps i peus en diferent direcció). En el cas d'ús de llençols, coixins i tovalloles, cada alumne utilitzarà el seu, i es canviaran setmanalment i sempre que estiguin bruts.
j) Quan es canviï el bolquer s'ha de desinfectar el canviador o es protegirà amb material d'un sol ús.
21. Menjadors escolars i cafeteries
S'ha de tenir en compte la instrucció de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa per al servei de menjador escolar i cafeteries per al curs 2020-2021: http://www.caib.es/sites/serveidecomunitateducativa/ca/instruccions/.
A més a més, se seguiran les orientacions de prevenció de la COVID-19 per a menjadors escolars i cafeteries previstes en l'annex 8 d'aquesta Resolució.
22. Transport escolar
S'ha de tenir en compte la instrucció de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa per al servei de transport escolar per al curs 2020-2021: http://www.caib.es/sites/serveidecomunitateducativa/ca/instruccions_transport/.
A més a més, se seguiran les orientacions de prevenció de la COVID-19 per al transport escolar previstes en l'annex 9 d'aquesta Resolució.
23. Escola matinera
S'ha de seguir la instrucció de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa per al programa d'obertura de centres escolars als matins en horari no lectiu per al curs 2020-2021:
http://www.caib.es/sites/serveidecomunitateducativa/ca/instruccions_escola_matinera/.
A més a més, els alumnes que facin ús del programa d'obertura de centres escolars als matins en horari no lectiu seguiran aquestes orientacions de prevenció de la COVID-19:
- Han de mantenir sempre la distància física d'un metre i mig establerta.
- En arribar a l'escola l'alumnat s'haurà de rentar les mans amb aigua i sabó; en cas que no sigui possible es disposarà de gel hidroalcohòlic. En menors de 6 anys s'utilitzarà sota supervisió i es tindrà precaució en l'emmagatzematge.
- La neteja i ventilació de l'espai en què es dugui a terme l'escola matinera es farà tal com s'estableix a l'annex 3, pautes de neteja i desinfecció de superfícies i espais dels centres educatius davant la COVID-19. Si l'activitat es desenvolupa en un espai del centre que posteriorment serà utilitzat per altres alumnes, s'haurà de netejar, desinfectar i ventilar.
- En el cas que un alumne iniciï símptomes compatibles amb la COVID-19 s'actuarà com s'estableix a l'annex 4, protocol d'actuació davant la detecció de símptomes compatibles amb COVID-19 entre l'alumnat del centre.
- L'alumnat vulnerable a la COVID-19 també en pot fer ús sempre que la seva condició clínica estigui controlada i ho permeti. En aquest cas s'han de mantenir totes les mesures de protecció.
24. Activitats extraescolars
De manera general es mantindran les mesures de prevenció, higiene i protecció contemplades en aquest protocol.
Si l'activitat es realitza en un aula del centre educatiu (idiomes, Informàtica etc.), les persones participants a l'activitat hauran de mantenir la distància de seguretat d'un metre i mig. En cas que hi hagi taules, aquestes també hauran de guardar un metre i mig de separació. Si l'activitat es desenvolupa en un espai del centre que posteriorment serà utilitzat per altres alumnes, s'haurà de netejar, desinfectar i ventilar.
Si no es pot mantenir la distància d'un metre i mig és obligatori l'ús de mascareta en majors de 6 anys, amb les excepcions reflectides a l'article 6.2 del Reial decret llei 21/2020, de 9 de juny, de mesures urgents de prevenció, contenció i coordinació per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 (BOE núm. 163, de 10 de juny).
Si l'activitat es realitza al poliesportiu del centre educatiu o en una instal·lació aliena del centre educatiu, s'hauran de mantenir les mesures que apareixen a l'apartat VII, Mesures relatives a les condicions en les quals s'ha de desenvolupar l'activitat esportiva, de l'Acord del Consell de Govern de 19 de juny de 2020 pel qual s'aprova el Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat (BOIB núm. 112, de 20 de juny).
Vegeu l'annex 2, mesures de protecció individual, col·lectiva i control sanitari i pautes per al correcte ús del material de protecció individual als centres educatius de les Illes Balears.
IV. Recursos materials per al compliment de les mesures de prevenció
1. L'Administració educativa ha d'assegurar la disponibilitat en tot moment del material necessari per al compliment de les mesures de prevenció i higiene en els centres sostinguts amb fons públics. L'ús d'aquest material s'ha de fer d'acord amb l'annex 2, mesures de protecció individual, col·lectiva i control sanitari i pautes per al correcte ús del material de protecció individual als centres educatius de les Illes Balears.
2. S'assegurarà la disposició en diferents punts del centre, inclosos tots els lavabos, d'aigua, sabó i paper per eixugar les mans, així com gels hidroalcohòlics a les aules, o desinfectants amb activitat viricida autoritzats i registrats pel Ministeri de Sanitat, per assegurar que la neteja de mans pugui realitzar-se de manera freqüent i accessible. L'emmagatzematge i conservació de gels hidroalcohòlics o desinfectants i altre material de protecció individual serà responsabilitat del secretari del centre, el qual haurà de dur el control del material i un registre del lliurament d'aquest.
3. S'haurà de disposar en els diferents espais de papereres amb bossa, preferiblement amb tapa i pedal que permetin una eliminació adequada de mocadors de paper o altres restes potencialment contaminats.
4. Els alumnes han de portar les mascaretes de casa seva. Així i tot, el centre disposarà de mascaretes higièniques d'un sol ús per poder reposar les mascaretes de l'alumnat, en cas de necessitat o oblit.
5. El centre disposarà per al professorat i el personal d'administració i serveis de mascaretes higièniques, preferiblement reutilitzables i d'algunes mascaretes quirúrgiques, mascaretes FFP2 sense vàlvula, pantalles facials i bates d'un sol ús per a aquells casos en què un alumne que presenti símptomes no es pugui posar una mascareta quirúrgica, tal com s'especifica en l'annex 4 d'aquesta Resolució.
V. Organització dels centres educatius
Els centres educatius han d'elaborar durant el mes de juliol de 2020 un pla de contingència que inclogui l'organització de l'inici de curs i la previsió de les actuacions que s'han de dur a terme per poder fer front a les possibles eventualitats que es puguin produir durant el curs 2020-2021, d'acord amb els tres escenaris plantejats. Ha de preveure, entre d'altres, el pla d'acollida, la redistribució dels espais en cada escenari, el pla digital de contingència, amb la finalitat d'anticipar les possibles dificultats comunicatives i educatives en el cas de tornar-se a produir una situació de confinament, i el sistemes d'informació a la comunitat educativa de les mesures de prevenció i protecció i higiene enfront de la COVID-19. L'elaboració d'aquest pla de contingència haurà de ser impulsada i coordinada pels equips directius dels centres públics dependents de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca i la titularitat dels altres centres, que en són els responsables, amb la participació de tot el professorat. En els centres públics, el pla de contingència ha de comptar amb l'aprovació del claustre i del consell escolar.
Per a la seva elaboració, vegeu l'annex 10, orientacions per a l'elaboració del pla de contingència i l'annex 11, orientacions per a l'elaboració del pla digital de contingència.
Cal tenir present que algunes de les mesures que apareixen en aquest protocol i que s'han d'adoptar als centres educatius poden limitar el desenvolupament de determinades activitats o metodologies, les quals s'hauran d'aplicar de manera flexible, adaptar-se a la situació epidemiològica, i ser més o menys restrictives segons les recomanacions de les autoritats sanitàries.
Així mateix, les programacions didàctiques s'hauran d'adaptar a cadascun dels escenaris que es puguin produir durant el curs i han d'incloure objectius relacionats amb la competència digital.
A l'hora d'establir l'organització del centre per al curs 2020-2021 i d'elaborar el pla de contingència els centres han de tenir en compte els tres escenaris possibles i planificar les actuacions que hauran de dur a terme en cadascun.
1. ESCENARI A
És l'escenari a partir del qual s'ha de planificar l'inici de curs, d'acord amb les indicacions que apareixen en els apartats anteriors d'aquest protocol. A més a més, s'ha de tenir en compte:
1. L'inici del curs 2020-2021 s'ha de planificar des del punt de vista d'una situació de normalitat, amb determinades restriccions de seguretat i higiene per evitar els contagis, i amb unes quotes de professorat elaborades amb els mateixos criteris de quota del curs 2019-20.
2. S'ha de garantir l'atenció presencial de tot l'alumnat. Inicialment la planificació d'horaris, de nombre de grups, i de professorat, ha de ser la que correspondria a un curs ordinari, encara que a partir d'aquesta planificació els centres puguin augmentar el nombre de grups amb la intenció de reduir les ràtios.
3. En els grups d'educació infantil i primària que tenguin una ràtio superior als 25 alumnes, en què no es pugui respectar la distància d'un metre i mig, ateses les dimensions de les aules, la inspecció educativa analitzarà cada cas amb els responsables dels centres, per poder trobar la solució més adequada.
4. Els centres, amb l'aprovació del consell escolar, l'informe favorable de la inspecció educativa i l'aprovació de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres podran fer torns de matí i horabaixa per cursos o etapes educatives.
5. Els horaris dels grups evitaran, tant com sigui possible, els moviments d'alumnat dins el centre en els canvis de classe i hauran de tendir cap a la màxima estabilitat possible dels grups classe en una mateixa aula, facilitant que siguin els docents els que acudeixin a l'aula de referència.
6. En els casos excepcionals en què fos necessari, i el centre no pogués reubicar tot el seu alumnat, es procedirà a la coordinació amb les entitats locals, que poden oferir espais públics municipals com biblioteques, ludoteques, poliesportius o centres culturals, que garanteixin l'escolarització presencial de la infància i l'adolescència del municipi. Si no es poden trobar espais suficients, es podrà ampliar el nombre d'alumnes dels grups de convivència estable sempre que es garanteixi l'ús de mascareta higiènica.
7. Per poder fer entrades i sortides escalonades i mantenir l'horari general del centre, es podrà reduir la durada de les sessions de classe. A l'educació infantil, primària i educació especial es podran reduir de tal manera que el centre pugui disposar de 30 minuts diaris a aquest efecte. A l'educació secundària podran passar dels 55 minuts establerts a 50 minuts.
8. Els centres podran concentrar els horaris de les sessions de les matèries de la manera que considerin més convenient a fi d'aconseguir que un mateix dia intervenguin en el grup el menor nombre possible de docents.
9. S'afavorirà la constitució d'equips docents reduïts per a cada agrupació d'alumnes. Es recomana agrupar les matèries de primer d'ESO per àmbits de coneixement.
10. Als grups de batxillerat es pot plantejar la combinació d'activitats presencials i a distància per als alumnes. Aquesta opció ha de comptar amb l'aprovació del consell escolar, l'informe favorable de la inspecció educativa i l'aprovació de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres.
11. Als centres de secundària les hores de lliure disposició de 1r, 2n i 3r d'ESO s'hauran d'assignar a la tutoria, a algun dels àmbits de coneixement, quan es facin, o a assignatures per desenvolupar projectes curriculars.
12. En l'acollida del primer dia de classe, es duran a terme diverses activitats perquè l'alumnat conegui totes les mesures de protecció, prevenció i higiene que s'han d'aplicar, així com els horaris d'entrada i sortida, l'horari i el funcionament de l'espai del pati, els circuits d'entrada i sortida que els corresponen, a més de tots els aspectes que es considerin oportuns, segons el pla d'acollida, inclòs en el pla de contingència del centre. Així mateix aquestes mesures s'han de comunicar a les famílies abans de l'inici de curs.
2. ESCENARI B
A partir de l'evolució de la pandèmia cap a una situació d'augment del risc de contagi, és probable que les autoritats sanitàries determinin noves mesures de prevenció i protecció. Aquestes noves mesures podrien suposar canvis en l'organització dels centres, i aquelles que puguin suposar modificacions de les condicions laborals seran tractades i negociades en una Mesa Sectorial d'Educació específica convocada a aquest efecte. Per això s'ha de tenir en compte que:
1. Si en aquest escenari, per l'evolució de la pandèmia, cal prioritzar l'assistència de part de l'alumnat, es mantindrà la presencialitat per a l'alumnat d'educació infantil, educació primària, educació especial (CEE-ASCE i UEECO, CCEE) i de primer d'ESO i, sempre que sigui possible, els de segon d'ESO, així com el dels grups de PMAR i FPB. S'ha de prioritzar també la presencialitat de l'alumnat més desafavorit. Als altres nivells educatius es podrà plantejar l'organització de les activitats educatives alternant la modalitat presencialitat i a distància.
2. Al primer cicle d'educació infantil, en el cas de reducció de ràtios, les aules i espais d'usos múltiples es podran fer servir per encabir agrupaments temporals d'alumnes per tal de donar servei a la totalitat d'alumnes matriculats. De la mateixa manera, es podrà variar la configuració del centre, de manera temporal, segons la necessitat dels agrupaments.
3. En els casos en què fos necessari, i el centre no pogués reubicar tot el seu alumnat, es procedirà a la coordinació amb les entitats locals que poden oferir espais públics municipals com biblioteques, ludoteques, poliesportius o centres culturals, que garanteixin l'escolarització presencial de la infància i l'adolescència del municipi.
4. Amb l'objectiu de prioritzar l'atenció a l'alumnat i la reducció de ràtios es podrà:
a) Reassignar totes les hores lectives que no són d'atenció directa a l'alumnat que el centre consideri per tal de poder dur a terme la nova planificació.
b)Pel que fa als docents de secundària, al marge del que s'hagi assignat a l'horari de principi de curs, i en cas que no s'hagi fet, durant el temps que sigui imprescindible , es podran ampliar els horaris dels professors fins a als 21 períodes lectius, el màxim dels períodes establerts.
c)Totes aquestes hores s'han de dedicar a l'atenció directa a l'alumnat.
d) Per tal de garantir que els centres de secundària disposen d'hores suficients de guàrdia de professorat per atendre les necessitats de l'alumnat, les reunions d'òrgans col·legiats i de coordinació docent podran traslladar-se fora de l'horari de permanència setmanal. Passaran a formar part, per tant, de les hores de feina setmanals de còmput mensual i realitzar-se a distància.
e) Els dies en què l'alumnat no assisteixi de forma presencial, podrà seguir el desenvolupament curricular de forma telemàtica o en línia. Les activitats a distància es podran organitzar de forma sincrònica o diacrònica. Cada departament o equip docent haurà d'establir la seva metodologia per a cada nivell educatiu.
f) A fi de facilitar l'organització d'aquesta presencialitat alterna i en funció de la disponibilitat d'aules, els centres podran establir horaris d'horabaixa per a l'alumnat de batxillerat o cicles formatius.
g) El centre haurà d'establir la plataforma en línia que s'utilitzarà, que serà única per a tot el centre, així com els mecanismes didàctics que possibilitin la continuïtat entre les sessions presencials i les sessions a distància, així com la distribució de professorat per fer efectiva aquesta alternança.
h) Es pot establir un sistema de cotutories de manera que cada un dels docents del centre, siguin o no tutors, tenguin assignat el seguiment personalitzat d'un grup reduït d'alumnes.
i) Després d'aplicar aquestes mesures, els centres podran rebre una major dotació de professorat si justifiquen la necessitat per dur a terme les mesures del pla de contingència per a l'atenció d'alumnat i per reduir les ràtios. Aquestes necessitats seran valorades conjuntament per la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres i el Departament d'Inspecció Educativa, i s'atendran de manera equitativa entre tots els centres en funció de la disponibilitat pressupostària.
5. Els centres en què s'imparteixen ensenyaments de règim especial i els centres d'adults s'organitzaran de tal manera que l'alumnat pugui rebre de manera presencial almenys el 50 % de les classes setmanals, respectant l'horari i el grup que se'ls va assignar a principi de curs. Com en els centres de secundària, s'alternarà la formació presencial amb la formació en línia.
3. ESCENARI C
Si per l'evolució de la pandèmia les autoritats sanitàries ho determinen, s'hauran de suspendre les activitats educatives presencials i, si escau, el tancament del centre.
Les previsions organitzatives de l'escenari C hauran de recollir en el pla de contingència i en el pla digital de contingència els següents aspectes:
1. La plataforma que es farà servir per al desenvolupament de les classes de forma telemàtica.
2. L'horari de docència i d'atenció a l'alumnat, que s'ha de desenvolupar prioritàriament dins l'horari habitual de classes de l'alumnat.
3. Els mecanismes de coordinació i control per part de les tutories, del funcionament de les classes a distància i del volum de treball que s'hagi de donar a l'alumnat.
4. Els sistemes i la periodicitat del retorn i correcció de les tasques per part del professorat.
5. El caire competencial de les activitats a distància, evitant els exercicis mecànics i repetitius, llevat que sigui imprescindible per al seu desenvolupament educatiu.
6. Els procediments d'avaluació i qualificació de les tasques a distància.
7. Un sistema de cotutories, de manera que cada un dels docentsdel centre, siguin o no tutors, tenguin assignat el seguiment personalitzat d'un grup reduït d'alumnes.
8. El sistema de préstec d'ordinadors portàtils per a l'alumnat afectat per la bretxa digital. Els centres que ho justifiquin degudament, seran dotats dels recursos i mitjans necessaris per assegurar l'ensenyament a distància per part de l'alumnat i dels docents.
9. En el cas d'educació infantil i el primer cicle d'educació primària el centre establirà les estratègies d'acompanyament familiar (canals de comunicació, periodicitat, propostes d'activitats,etc.) per tal d'ajudar en la consecució dels objectius curriculars de l'etapa.
Les mesures que apareixen en el punt 4 de l'escenari B, són també d'aplicació en aquest escenari, i, a més a més:
- L'equip d'orientació i suport s'ha de dedicar a l'atenció personalitzada i el seguiment individual de l'alumnat amb NEE o NESE que normalment ja tenen assignat, sempre en coordinació amb els tutors dels grups de referència i els docents de les distintes matèries.
VI. Protecció de dades
Els tractaments de dades personals derivats de l'aplicació d'aquest protocol s'ajustaran al que disposa la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.