Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DES MIGJORN GRAN
Núm. 5624
Bases i convocatòria que regeixen la concessió d'ajuts econòmics per l'activitat i millora de la qualitat comercial , destinats als establiments d'activitats no esencials, afectats per el Reial decret 463/2020, de 14 de març, per el que se declara l'estat d'alarma COVID-19
Es fa públic que mitjançant Decret d'Alcaldia núm. 390 de 29.6.2020, s'ha adoptat el següent acord:
PRIMER.- Aprovar les bases i la convocatòria que regeixen la concessió d'ajuts econòmics per l'activació i millora de la qualitat comercial, destinats als establiments d'activitats no essencials, afectats pel Reial Decret 463/2020, de 14 de març, per la qual es declara l'estat d'alarma Covid-19, que es transcriuen a continuació.
SEGON.- Els ajuts seran concedits amb càrrec a la partida pressupostària 433-48002 i amb un import màxim de 10.000€, sense perjudici que es puguin ampliar d'acord amb les disponibilitats de la tresoreria municipal.
TERCER.- El termini de presentació de les sol·licituds serà de 20 dies hàbils a contar des de l'endemà a la publicació de la convocatòria de les presents bases a la Base de Dades Nacional de Subvencions a través del diari oficial de la provincia (BOIB)i la pàgina web de l'Ajuntament des Migjorn Gran. El termini de presentació de sol·licituds serà improrrogable.
Signat per mi,
Es Migjorn Gran, 29 de juny de 2020
L'Alcaldessa Antonia Camps Florit,
"BASES I CONVOCATÒRIA QUE REGEIXEN LA CONCESSIÓ D'AJUTS ECONÒMICS PER L'ACTIVACIÓ I MILLORA DE LA QUALITAT COMERCIAL, DESTINATS ALS ESTABLIMENTS D'ACTIVITATS NO ESSENCIALS, AFECTATS PEL REAL DECRET 463/2020, DE 14 DE MARÇ, PER EL QUAL ES DECLARA L'ESTAT D'ALARMA COVID19
1. OBJECTE I FINALITAT
L'objecte d'aquestes bases és la regulació de la convocatòria per a la concessió d'ajuts econòmics a persones titulars d'establiments oberts al públic, afectats econòmicament per la situació de crisis ocasionada per la COVID-19.
La finalitat d'aquests ajuts és aportar recursos econòmics als titulars dels establiments d'activitats no essencials, per contribuir a la reactivació de les empreses, al manteniment del teixit comercial i empresarial des Migjorn Gran i a l'impuls de la promoció i dinamització del sector.
Es pretén fomentar el desenvolupament econòmic local i la promoció turística del municipi des Migjorn Gran, d'acord amb les competències atribuïdes en l'art. 29.1.t) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, amb la finalitat d'augmentar la productivitat i competitivitat dels comerços.
2. PERSONES BENEFICIÀRIES
Podran sol·licitar l'ajut econòmic les persones físiques o jurídiques, en qualsevol de les formes reconegudes, titulars d'establiments oberts al públic, d'activitats no essencials, obligats a cessar l'activitat o a no iniciar-la, en compliment del que estableix el Real Decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma.
3. REQUISITS PER A SOL·LICITAR L'AJUT
Podran sol·licitar l'ajut les persones físiques i jurídiques que reuneixin els següents requisits:
a) Tenir domicili social i fiscal a Menorca.
b) Estar d'ala alta en l'IAE, anual o temporal, en alguns dels epígrafs següent,
• Agrupació 64, 65 i 662 Comerç al detall, excepte les excepcions que figuren a l'art. 10.1 del Real Decret 463/2020, de 14 de març
• Grup 671 Serveis d'alimentació en Restaurants.
• Grup 672 Serveis d'alimentació en Cafeteries.
• Grup 673 Serveis d'alimentació en Cafès, Bars amb o sense menjar.
• Grup 972 Perruqueries i salons de bellesa.
c) Disposar del títol habilitant municipal per exercir l'activitat (llicències d'obertura i funcionament, declaració responsable d'inici i exercici d'activitat, o similar)
d) Trobar-se al corrent de les obligacions tributàries, amb la Seguretat Social i amb l'Ajuntament, així com estar al corrent en el pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions públiques.
e) No estar en cap de les circumstàncies que li impedeixi adquirir la condició de persona beneficiària de l'ajut econòmic, que estableix l'art. 13 de la Llei 38/2003, del 17 de novembre, General de Subvencions (BOE núm. 276, de 18.11.2003)
El compliment dels requisits d'aquesta base s'acreditarà mitjançant la signatura de la declaració responsable que s'inclou en l'imprès de sol·licitud de l'ajut econòmic.
Amb la declaració responsable la persona interessada manifesta, sota la seva responsabilitat, compleix tots els requisits establerts en aquestes bases i la normativa vigent per obtenir els ajuts, que disposa de la documentació que així ho acredita, que la posarà a disposició de l'Administració quan li sigui requerida, i que es compromet a mantenir el compliment de les anteriors obligacions durant el període de temps inherent a aquest reconeixement o exercici.
4. QUANTIA DE L'AJUT I DISTRIBUCIÓ DE CRÈDIT
1. Per als establiments oberts tot l'any: 700 euros.
2. Per als establiments oberts de temprada: 350 euros.
A l'efecte de determinar la quantia, s'entén per establiments de temporada aquells que la seva activitat i obertura a públic sigui inferior a 8 mesos a l'any. Aquest fet s'acreditarà segons alta IAE de l'any 2019.
5. COMPATIBILITAT DE L'AJUT ECONÒMIC
La concessió de l'ajut econòmic serà compatible amb altres ajuts obtinguts del sector públic o privat per a diferent finalitat de la qual és objecte aquesta convocatòria.
6. PRESSUPOST
Aquesta convocatòria compta amb un pressupost de 10.000 euros, sense perjudici que l'import pugui ser ampliat d'acord amb les disponibilitats pressupostàries, d'acord amb l'art 58.2.a) del Reglament de subvencions.
Partida: 433-48002
7. DESPESES SUBVENCIONABLES
1. Són subvencionables les despeses següents:
- Despeses corrents necessàries per a la reactivació de l'activitat habitual que es desenvolupava amb anterioritat al Real Decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19. Consisistiran en les despeses corresponents al lloguer, les quotes de préstecs, els proveïdors, els subministraments d'aigua, electricitat, gas i combustibles, les comunicacions (telèfon, correu, missatgeria, connexió a Internet) i les retribucions salarials.
- Despeses en campanyes i promoció comercial, en noves tecnologies, en formació, quotes d'associacions comercials, i totes aquelles relacionades amb els compromisos adquirits.
8. OBLIGACIONS I COMPROMISOS
Les persones beneficiàries de l'ajut econòmic s'hauran de comprometre a realitzar com a mínim tres de les acciones relacionades amb l'ANNEX III, entre altres campanyes de promoció comercial, implantar el comerç electrònic, servei a domicili, promoció del producte local, adoptar petites mesures de sostenibilitat ambiental, adhesió a programes de certificació de qualitat, facilitar la participació dels treballadors en programes de formació i reciclatge professional (8 hores per empresa).
Aquest compromís consta a la declaració responsable inclosa en el model de sol·licitud de l'ajut econòmic, ANNEX I.
9. TERMINI DE PRESENTACIÓ DE SOL·LICITUDS
El termini de presentació de les sol·licituds serà de 20 dies hàbils a contar des de l'endemà a la publicació de la convocatòria de les presents bases a la Base de Dades Nacional de Subvencions a través del diari oficial de la província (BOIB) i a la pàgina web de l'Ajuntament des Migjorn Gran. El termini de presentació de sol·licituds serà improrrogable.
L'extracte de la convocatòria que regirà aquest procediment es publicarà a través de la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS), al Butlletí Oficial de la Província de les Illes Balears (BOIB).
El model de sol·licitud normalitzat estarà disponible en l'apartat www.carpetaciutadana.org de la web de l'Ajuntament des Migjorn Gran, Annex I d'aquesta convocatòria.
En aquest formulari constarà la declaració responsable del sol·licitant sobre el compliment de tots els requisits per sol·licitar l'ajut econòmic i les condicions i compromisos per a la seva concessió.
Si la sol·licitud no reuneix els requisits establerts a la convocatòria, es requerirà a la persona interessada perquè l'esmeni en el termini màxim i improrrogable de cinc dies, indicant-li que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva sol·licitud, prèvia resolució que haurà de ser dictada en els termes que preveu l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Les sol·licituds podran presentar-se en qualsevol de les formes següents:
a) De forma telemàtica (www.ajmigjorngran.org i www.carpetaciutadana.org).
b) Per qualsevol dels mitjans previstos a l'article 16.4.a de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
La persona o persones sol·licitants podran acollir-se al que estableix l'article 13 i següents de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb relació a la comunicació i presentació de documents davant l'Ajuntament.
Les persones físiques podran elegir entre presentar la seva sol·licitud a través de mitjans electrònics o no fer-ho, serà obligatori presentar la seva sol·licitud per mitjans electrònics tant per les persones jurídiques, com per les entitats sense personalitat jurídica, d'acord amb l'establert a l'art. 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Les persones interessades poden acollir-se allò que recull l'art. 28.2 de Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques amb relació al fet de no presentar documents que ja obren en poder de l'Ajuntament o de qualsevol Administració Pública. A aquests afectes la persona interessada haurà d'indicar en quin moment i davant quin òrgan administratiu va presentar els esmentats documents, i l'Ajuntament haurà de recaptar-los electrònicament a través de les seves xarxes corporatives.
En el supòsit d'impossibilitat material d'obtenir el document/s per part d'aquest Ajuntament, i amb anterioritat a la formulació de la proposta de resolució, podrà requerir-se a l'entitat perquè el presenti o, si no, perquè acrediti per altres mitjans els requisits a què es refereix el document/s.
10. INSTRUCCIÓ
L'ordre d'inici de l'expedient correspon a l'Alcaldia..
Correspon a la instructora la realització d'ofici de totes les actuacions que es considerin necessàries per a la determinació, coneixement i comprovació de les dades i documents, en virtut dels quals s'ha de formular la proposta de resolució de l'ajut.
11. PROCEDIMENT PER LA CONCESSIÓ DE L'AJUT
El procediment per tramitar els ajuts econòmics serà el de concurrència no competitiva.
Les sol·licituds es resoldran per ordre cronològic de presentació, quan s'hagin efectuat les verificacions oportunes, i fins a esgotar el pressupost.
L'aprovació de la proposta de resolució de l'alcaldessa o de l'òrgan corresponent és definitiva en via administrativa, serà motivada i hauran de quedar acreditats en el procediment els fonaments; també haurà de constar la persona sol·licitant a la qual se li concedeix o desestima l'ajut econòmic. L'acord de l'òrgan que resol el procediment es notificarà a la persona interessada.
Contra els acords establerts en la resolució es podran interposar els corresponents recursos administratius o jurisdiccionals previstos en la legislació vigent.
La resolució de l'expedient de concessió de l'ajut econòmic serà expressa i motivada, d'acord amb els criteris de valoració establerts a l'ordenança o en aquesta convocatòria, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantitat específica de l'ajut econòmic i la forma de pagament.
La resolució de concessió, que posarà fi a la via administrativa, serà notificada a les persones sol·licitants de conformitat amb el que prescriuen els articles 40 i següents de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
La resolució de la concessió serà publicada al BOIB, a través de la BDNS, amb expressió de la convocatòria, el programa i el crèdit pressupostari al qual s'imputi, la persona beneficiaria, la quantitat concedida i la finalitat de la subvenció.
Aquelles sol·licituds que compleixin les condicions i requisits per adquirir la condició de persona beneficiaria, però no se li hagi concedit l'ajut econòmic per haver-se esgotat el crèdit de la convocatòria, quedaran en llista d'espera per a una segona convocatòria, seguint l'ordre del registre d'entrada de la sol·licitud.
Si alguna de les persones beneficiàries renuncia a la subvenció concedida, l'òrgan concebent podrà acordar, sense necessitat d'una nova convocatòria, la concessió de la subvenció a la persona o persones sol·licitants següents en l'ordre de puntuació.
L'òrgan concebent de la subvenció comunicarà aquesta opció a les persones interessades, a fi que accedeixin a la proposta de subvenció en el termini improrrogable de deu dies. Una vegada accepta la proposta per part de la persona o persones sol·licitants, l'òrgan administratiu dictarà l'acte de concessió i procedirà a notificar-ho.
12. EFECTES DE LA CONCESSIÓ
Si la resolució és favorable, es realitzarà el pagament a través de transferència bancària a la persona beneficiària de l'ajut.
Donat el caràcter excepcional del cessament de l'activitat comercial, no essencial, establerta en el Real Decret 463/2020, de 14 de març, pel que es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisis sanitària ocasionada per la COVID-19, i el caràcter socioeconòmic d'aquesta convocatòria per a la reactivació de l'activitat comercial i el manteniment del teixit comercial de la ciutat, l'abonament es realitzarà mitjançant el pagament anticipat del 100% de l'import concedit.
No podrà realitzar-se el pagament de la subvenció fins que la persona beneficiaria no estigui al corrent en el compliment de les obligacions tributàries o mentre sigui deutora per resolució de procedència de reintegrament. En aquest cas, l'Ajuntament podrà procedir d'ofici a saldar prèviament els deutes pendents de cobrament de les persones beneficiàries de les subvencions, mitjançant compensació d'aquestes subvencions, o de part d'elles, amb les quantitats degudes.
13. PUBLICITAT DE LA CONVOCATÒRIA
A l'efecte de donar publicitat a les subvencions i a la resta d'ajuts públics, i de conformitat amb l'art. 6 del Real Decret 130/2019, pel qual es regula la Base de Dades Nacional de Subvencions, aquestes bases es publicaran en la BDNS amb caràcter previ a la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
14. PAGAMENT
L'import de l'ajut econòmic s'abonarà en un sol pagament del 100%, a partir del moment e què es resolgui l'ajut.
15. TERMINI PER RESOLDRE I AFECTES DEL SILENCI
El termini màxim per resoldre i notificar la resolució del procediment no podrà excedir de tres mesos o a partir de la data de presentació de la sol·licitud en el Registre d'entrada de l'Ajuntament des Migjorn Gran, o a través de qualsevol de les formes de presentació previstes en l'art. 16.4 i l'art. 66 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
El transcurs del termini màxim de tres mesos sense que s'hagi notificat la resolució del procediment a les persones interessades legitima a aquestes per entendre desestimada per silenci administratiu la sol·licitud de concessió de l'ajut econòmic.
16. TERMINI I JUSTIFICACIÓ DE L'AJUT ECONÒMIC
El termini per justificar l'ajut econòmic finalitzarà el 31 de gener de 2021. Es podran justificar les despeses generades a partir de l'1 de gener de 2020.
La justificació del compliment de les condicions imposades i de la consecució dels objectius previstos en l'acte de la concessió de la subvenció revestirà la forma de rendició de compte justificativa de la despesa realitzada.
L'Ajuntament des Migjorn Gran podrà sol·licitar els justificants de les despeses que estimi oportuns i que permetin la comprovació de l'adequada aplicació de la subvenció. En els supòsits en què no s'hagin realitzat els compromisos o no es justifiqui degudament la despesa de l'import econòmic subvencionat, podrà revisar-se la subvenció concedida i acordar el reintegrament que procedeixi.
La justificació de l'activitat subvencionada es farà mitjançant un Compte justificativa simplificada, que constarà de la Memòria tècnica i econòmica de l'actuació, amb indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts, d'acord amb l'ANNEX IV.
17. REINTEGRAMENT DE LES SUBVENCIONS
Les subvencions de caràcter públic no poden suposar, en cap ca, lucre; per això, l'obtenció concurrent d'altres subvencions per a realitzar les mateixes actuacions podrà determinar el reintegrament del seu import.
Qualsevol alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió de la subvenció i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per altres administracions, persones o ens públics o privades, no notificades amb anterioritat i no compatibles, podrà donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.
La resolució del reintegrament de la subvenció serà adoptada per l'Ajuntament, prèvia instrucció d'expedient d'acord amb la legislació general aplicable.
Les quantitats a reintegrar tindran la consideració d'ingressos de dret públic; és aplicable per al seu cobrament el que disposa la normativa vigent de recaptació.
La falta de reintegrament a l'Ajuntament des Migjorn Gran de les quantitats reclamades, en període voluntari, donarà lloc al cobrament per via de constrenyiment, d'acord amb la normativa vigent.
18. DENEGACIÓ DE L'AJUT ECONÒMIC
La denegació de les sol·licituds d'ajut econòmic serà procedent per les següents causes:
- No complir amb tots els requisits exigits a la convocatòria.
- Altres causes degudament motivades.
19. DESISTIMENT I RENÚNCIA
La persona sol·licitant podrà desistir de la seva sol·licitud o renunciar al seu dret a l'ajut reconegut, mitjançant escrit dirigit a l'Ajuntament. L'Ajuntament dictarà la resolució que expressi les circumstàncies concorren, amb indicació dels fets produïts i les normes legals.
20. RÈGIM D'INFRACCIONS I SANCIONS
El règim d'infraccions i sancions aplicable serà l'establert en l'Ordenança general municipal de subvencions i en la Llei 38/2003, del 17 de novembre, General de Subvencions.
21. RÈGIM DE RECURSOS
Contra aquesta convocatòria, les bases i les resolucions administratives que s'adoptin en execució d'aquestes, podran interposar-se els següents recursos:
a) Recurs de reposició, davant el mateix òrgan municipal autor de l'acte administratiu, en el termini d'un mes, a partir de l'endemà a la notificació o, si escau, publicació de l'acte que es recorri.
b) Recurs contenciós administratiu, davant el Jutjat Contenciós Administratiu de les Illes Balears, en el termini de dos mesos, a partir de l'endemà a la notificació o, si escau, publicació de l'acte que es recorri.
DOCUMENTS ANNEXOS
ANNEX I. Sol·licitud d'ajut econòmic
ANNEX II. Dades bancàries
ANNEX III. Accions de promoció i dinamització comercial.
ANNEX IV. Justificació de l'ajut. Memòria (breu descripció dels compromisos realitzats i resultats obtinguts) i Compte justificatiu de les despeses."