Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL DE GOVERN

Núm. 5262
Acord del Consell de Govern de 19 de juny de 2020 pel qual s’aprova el Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

I

En el procés de transició cap a la situació de nova normalitat que ha de seguir a la finalització de l'estat d'alarma, decretat el mes de març d'enguany per fer front a la crisi generada per la COVID-19, s'ha dictat recentment el Decret 5/2020, de 18 de juny, de la presidenta de les Illes Balears pel qual es declara superada, en el territori de les Illes Balears, la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, amb efectes de dia 21 de juny de 2020.

A partir d'aquesta data s'han d'aplicar les mesures de prevenció necessàries per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 que, d'acord amb la legislació vigent, estableixi l'executiu de la Comunitat Autònoma, en atenció al fet que l'article 45 de la Llei 5/2003, de 4 d'abril, de salut de les Illes Balears estableix que corresponen al Govern de les Illes Balears la superior direcció de la política de salut, l'exercici de la potestat reglamentària, la planificació bàsica en aquesta matèria i l'establiment de les directrius corresponents.

S'ha de tenir present que la situació d'emergència sanitària declarada per l'Organització Mundial de la Salut, tot i la superació de la fase 3, no ha finalitzat, i per això el Govern de l'Estat va aprovar el Reial decret llei 21/2020, de 9 de juny, de mesures urgents de prevenció, contenció i coordinació per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, que ha de vigir fins que el Govern central declari la finalització de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19.

En aquest context resulta necessari i urgent adoptar mesures de prevenció, contenció i coordinació, complementàries a les establertes per l'Estat, per al territori de les Illes Balears, fonamentades en les previsions de la normativa sanitària que n'habilita l'adopció.

En aquest sentit, la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública, en l'article primer preveu que, per tal de protegir la salut pública i prevenir-ne la pèrdua o deteriorament, les autoritats sanitàries de les distintes administracions públiques poden, dins l'àmbit de les seves competències, adoptar les mesures previstes en la dita Llei quan així ho exigeixin raons sanitàries d'urgència o necessitat.

L'article segon habilita les autoritats sanitàries competents per adoptar mesures de reconeixement, tractament, hospitalització o control quan s'apreciïn indicis racionals que permetin suposar l'existència de perill per a la  salut  de  la  població a causa de la situació sanitària concreta d'una persona o grup de persones o per les condicions sanitàries en què es desenvolupa una activitat. I per al cas concret de malalties transmissibles, l'article tercer disposa que, amb la finalitat de controlar-les, l'autoritat sanitària, a més de dur a terme les accions preventives generals, pot adoptar las mesures oportunes per al control dels malalts, de les persones que estiguin o hagin estat en contacte amb aquests i del medi ambient immediat, així com les que es considerin necessàries en cas de risc de caràcter transmissible.

D'altra banda, l'article 26 de la Llei 14/1986, de 25 d'abril, general de sanitat, preveu la possibilitat que les autoritats sanitàries puguin adoptar les mesures preventives que considerin pertinents quan existeixi o se sospiti raonablement  l'existència d'un risc imminent i extraordinari per a la salut.

La durada d'aquestes mesures s'ha de fixar per a cada cas, sense perjudici de les pròrrogues successives acordades per resolucions motivades, i no ha d'excedir allò que exigeixi la situació de risc imminent i extraordinari que les va justificar.

L'article 28 de la Llei 14/1986 estableix els principis que han d'atendre les mesures preventives que s'imposin.

També la Llei 33/2011, de 4 d'octubre, general de salut pública, recull, en els articles 27.2 i 54, la possible adopció de mesures per part de les autoritats sanitàries en situacions de risc per a la salut de les persones. Concretament, l'article 54 preveu que, amb caràcter excepcional i quan així ho requereixin motius d'extraordinària gravetat o urgència, l'autoritat competent de les comunitats autònomes pot adoptar, mitjançant una resolució motivada, entre d'altres mesures, la suspensió de l'exercici d'activitats.

 

II

En l'àmbit autonòmic, l'article 45 de la Llei 5/2003, de 4 d'abril, de salut de les Illes Balears, estableix que corresponen al Govern de les Illes Balears la superior direcció de la política de salut, l'exercici de la potestat reglamentària, la planificació bàsica en aquesta matèria i l'establiment de les directrius corresponents. S'ha de considerar, per tant, el superior òrgan col·legiat en matèria sanitària de l'Administració de les Illes Balears.

Per la seva banda, l'article 51 de la dita llei autonòmica, que regula les actuacions de control sanitari, estableix el deure de l'Administració sanitària, en l'exercici de les seves competències, d'adoptar les mesures adients d'intervenció provisionals davant situacions de risc per a la salut col·lectiva, com ara: 

  1. Establir limitacions preventives de caràcter administratiu respecte a aquelles activitats públiques o privades que, directament o indirectament, puguin tenir conseqüències negatives per a la salut.

  2. Establir requisits mínims i prohibicions per a l'ús i el trànsit de béns i productes quan impliquin un risc o dany per a la salut.

  3. Adoptar les mesures adients d'intervenció provisionals davant situacions de risc per a la salut col·lectiva, sense perjudici de les indemnitzacions procedents.

Les mesures i actuacions que s'ordenin amb caràcter obligatori i d'urgència o necessitat s'han d'adaptar als criteris expressats en la Llei orgànica 3/1986.

En la mateixa línia, l'article 49.2 de la Llei 16/2010, de 28 de desembre, de salut pública de les Illes Balears, disposa que, quan existeixi o se sospiti raonablement l'existència d'un risc imminent i extraordinari per a la salut de la població, com a conseqüència d'una situació sanitària concreta d'una persona o d'un grup de persones, es pot ordenar l'adopció de mesures preventives generals i d'intervenció, entre les quals s'inclouen les de reconeixement, de tractament, d'hospitalització o de control individual sobre la persona o el grup de persones, mitjançant una resolució motivada, pel temps necessari per a la desaparició del risc.

L'adopció de mesures que impliquin privació o restricció de la llibertat o d'un altre dret fonamental està subjecta al que disposen la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, i la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, sobre mesures especials en matèria de salut pública.

L'article 8.6 de la Llei 29/1998 estableix que, així mateix, correspon als jutjats contenciosos administratius l'autorització o ratificació judicial de les mesures que les autoritats sanitàries considerin urgents i necessàries per a la salut pública i impliquin privació o restricció de la llibertat o d'un altre dret fonamental.

III

Per tal d'assegurar una adequada coordinació i coherència interdepartamental de les mesures excepcionals que s'han de prendre, s'ha considerat necessari agrupar les mesures proposades per les conselleries en un únic pla que, a més, es pugui modificar, adaptar i actualitzar per resolució de la consellera de Salut i Consum.

Igualment, es considera necessari que aquestes mesures siguin objecte d'una avaluació contínua, per la qual cosa es crea el Comitè d'Alerta i de Seguiment de la COVID-19 a les Illes Balears, format per persones expertes en àmbits relacionats amb la gestió de l'epidèmia, amb funcions consultives i d'assessorament a la presidenta i al Govern de les Illes Balears, que servirà per aportar una visió multidisciplinària tant des del punt de vista científic, com des del sanitari, l'econòmic i el social.

Aquest Acord dona també continuïtat a la Comissió de Seguiment del Pla, creada mitjançant l'Acord del Consell de Govern de 13 de març de 2020 pel qual s'aprova el Pla de Mesures Excepcionals per Limitar la Propagació i el Contagi de la COVID-19, en la qual hi ha representades, a més de l'Administració autonòmica, les administracions insulars i municipals, i hi està convidada a participar l'Administració General de l'Estat.

D'acord amb el que ha estat exposat, el Consell de Govern, en la condició de màxim responsable de la política sanitària, aprova un pla de mesures excepcionals de prevenció, contenció i coordinació, necessàries per fer front a les necessitats urgents i extraordinàries derivades de la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat i pel consegüent aixecament de les mesures derivades de l'estat d'alarma, de manera que quedi garantit, d'una banda, que la ciutadania eviti comportaments que generin riscos de propagació de la malaltia i, de l'altra, que les activitats que puguin generar un major risc de transmissió comunitària de la malaltia es duguin a terme en condicions que permetin en tot moment prevenir els riscos de contagi.

S'ha de tenir ben present que, tot i haver superat la fase aguda de la pandèmia, és obligat mantenir aquelles conductes que s'han acreditat eficaces en la lluita contra la COVID-19, com també modificar aquelles altres que poden resultar perjudicials. Així, les mesures que s'adopten en aquest Acord responen a un equilibri entre la necessària protecció de la salut pública i l'increment en el nombre i la intensitat de les activitats que afavoreixin la recuperació de la vida social i econòmica.

És també molt necessari assegurar un comportament social de cautela i autoprotecció assentat fonamentalment en les premisses següents: higiene freqüent de mans; higiene respiratòria; distància interpersonal mínima d'1,5 metres; ús de mascaretes quan no sigui possible mantenir la distància mínima interpersonal, com també quan s'estigui a entorns amb moltes persones, especialment a espais tancats; preferència per les activitats a l'aire lliure i de poca durada; neteja, higiene i ventilació dels espais utilitats i, especialment, adopció de mesures d'aïllament i comunicació amb els serveis de salut tan aviat com es tenguin símptomes compatibles amb la COVID-19, atès que el compromís col·lectiu és, sense cap dubte, la millor arma en la lluita contra la pandèmia.

Per tot això, el Consell de Govern, en la seva condició de màxim responsable de la política sanitària a les Illes Balears, a proposta de la consellera de Salut i Consum, en la sessió de 19 de juny de 2020, adopta el següent

Primer. Aprovar el Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, que constitueix l'annex 1 d'aquest Acord.

Aquest instrument conté, així mateix, per a la situació posterior a la finalització de l'estat d'alarma, mesures específiques per a la prevenció de possibles rebrots.

Segon. Establir que les mesures que es contenen en aquest Pla tenen caràcter complementari a les establertes per l'Estat, mitjançant el Reial decret llei 21/2020, de 9 de juny, de mesures urgents de prevenció, contenció i coordinació, per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, i són aplicables sense perjudici de les que el Govern d'Espanya aprovi en relació amb les seves competències. En tot cas, quan dins un àmbit territorial específic concorrin mesures obligatòries de diverses administracions amb competència concurrent en relació amb una activitat concreta, hi serà aplicable la mesura més restrictiva.

Tercer. Habilitar la consellera de Salut i Consum perquè, mitjançant una resolució motivada, pugui modificar, adaptar o actualitzar les mesures excepcionals que conté l'annex 1, amb prèvia consulta, quan escaigui, al Comitè Autonòmic de Gestió de Malalties Infeccioses de les Illes Balears de la Conselleria de Salut i Consum.

Quart.  Disposar que les mesures contingudes en el Pla vigiran des de les 00.00 del dia 21 de juny de 2020 i fins que el Govern central, de manera motivada i d'acord amb l'evidència científica disponible, amb previ informe del Centre de Coordinació d'Alertes i Emergències Sanitàries, declari la finalització de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, sense perjudici que es puguin modificar eventualment per acord del Consell de Govern o per resolució de la consellera de Salut i Consum, si es modifiquen les circumstàncies que les motiven, o revocar si desapareixen.

Cinquè. Instar l'Advocacia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears a presentar aquest Acord davant l'òrgan judicial competent a l'efecte establert en l'article 8.6, segon paràgraf, de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Sisè.  Notificar aquesta resolució a la Delegació del Govern a les Illes Balears, als consells insulars i als ajuntaments de les Illes Balears, a fi d'establir els controls i les mesures pertinents a l'efecte de garantir-ne l'efectivitat.

Setè.  Crear el Comitè d'Alerta de Seguiment de la COVID-19 a les Illes Balears (CASCOIB), com a òrgan d'assessorament i consulta, a l'empara de les previsions que conté l'article 19.2 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

El CASCOIB és l'òrgan encarregat d'assessorar la presidenta i el Govern de les Illes Balears sobre l'evolució epidemiològica de la COVID-19 a les Illes Balears i sobre les actuacions que s'han de desenvolupar per protegir la població. Aquest òrgan queda adscrit a la Presidència del Govern i no exerceix, en cap cas, funcions de gestió o de representació.

El CASCOIB està integrat per un mínim de 5 membres, designats per la presidenta, entre persones expertes en àmbits relacionats amb la gestió de l'epidèmia, que aportin una visió multidisciplinària tant des del punt de vista científic, com des del sanitari, l'econòmic i el social.

Vuitè. Disposar la continuïtat de la Comissió de Seguiment del Pla de Mesures Excepcionals per Limitar la Propagació i el Contagi de la COVID-19, creada mitjançant l'Acord del Consell de Govern de dia 13 de març de 2020 pel qual s'aprova el Pla de Mesures Excepcionals per Limitar la Propagació i el Contagi de la COVID-19, que té la composició següent:

— La presidenta de les Illes Balears.

— El vicepresident.

— Les conselleres i els consellers.

— Els presidents dels consells insulars.

— El batle de Palma i el president de la FELIB.

La Delegació del Govern a les Illes Balears està convidada a participar-hi, si ho considera convenient.

Els membres d'aquesta Comissió poden designar suplents.

Novè.  Publicar aquest Acord amb el seu annex en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 19 de juny de 2020

La secretària del Consell de Govern Pilar Costa i Serra

Documents adjunts