Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT D'ANDRATX
Núm. 4949
Resolució de Batlia núm. 2020-1613 de data 5 de juny de 2020, mitjançant la qual s’aprova el Protocol general de l’Ajuntament d’Andratx sobre mesures i línies d’actuació de cara a la reincorporació presencial del personal
«El 14 de març de 2020 es va publicar el Reial decret 463/2020, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de la crisi sanitària ocasionada pel Covid-19, l'adopció de mesures de contenció extraordinàries per part de les autoritats de salut pública va suposar que les diferents administracions dictassin successives normes i instruccions relatives a mesures a implantar en els seus centres de treball amb motiu d'aquesta pandèmia.
El dia 17 de març de 2020 l'Ajuntament d'Andratx mitjançant Decret de Batlia núm. 2020-0680 va aprovar instrucció interna relativa a les mesures a adoptar en els centres de treball de l'Ajuntament d'Andratx amb motiu del Covid-19.
Posteriorment dia 18 de març de 2020 s'aprova Decret de Batlia núm. 2020-0700 que modifica el Decret 2020-0680.
El dia 28 d'abril de 2020 el Govern d'Espanya va aprovar l'anomenat Plan per la Transició cap una Nova Normalitat, en el qual s'estableix un full de ruta, tant per a les administracions públiques, com per a la ciutadania i l'empresariat, i es recull un procés de "desescalada" gradual, asimètric, coordinat amb les comunitats autònomes i adaptable als canvis d'orientació necessaris en funció de l'evolució de la pandèmia i de l'efectivitat de les mesures acordades. El Pla assenyala com a objectiu fonamental el d'aconseguir que, mantenint com a referència la protecció de la salut pública, es recuperi de manera gradual la vida quotidiana i l'activitat econòmica.
Aquesta nova situació fa necessària modificar les mesures organitzaves i de prestació de serveis públics aprovades als Decrets dels dies 17 i 18 de març, i establir-ne unes de noves adaptades al Plan per la Transició cap una Nova Normalitat, i que facin especial incidència en la gradual incorporació del personal de l'àmbit de serveis generals d'aquest Ajuntamenbt, amb especial èmfasi en el personal considerat especialment sensible i del personal amb persones a càrrec.
Atenent l'Ordre SND/399/2020, de 9 de maig, per a la flexibilització de determinades restriccions d'àmbit nacional, establertes després de la declaració de l'estat d'alarma.
Atenent la Resolució de la consellera d'Administracions Públiques i Modernització, de dia 15 de maig de 2020, mitjançant la qual s'aprova el Protocol general de Funció pública sobre mesures i línies d'actuació de cara a la reincorporació presencial del personal.
Atenent la Resolució del Secretari d'Estat de Política Territorial i Funció Pública de mesures a adoptar en els centres de treball depenents de l'AGE de 4 de maig de 2020
Per tot això, i desprès de la negociació duta a terme amb la representació sindical a Mesa General de Negociació Conjunta de dia 2 de juny de 2020, tal com disposa l'article 37.1 del text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 20 d'octubre, dict la següent
Resolució
1. Aprovar el Protocol general de l'Ajuntament d'Andratx sobre mesures i línies d'actuació cara a la reincorporació presencial del personal de l'àmbit dels serveis generals, el qual s'adjunta com a annex I d'aquesta Resolució.
2. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició d'acord amb el que disposen els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en el termini d'un mes, comptador des de l'endemà de la notificació o publicació d'aquest Acord.
També es pot interposar, directament, un recurs contenciós administratiu, d'acord amb el que estableixen l'article 45 i els següents de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, davant els jutjats contenciosos administratius, en el termini de dos mesos, comptadors des de l'endemà de la notificació o publicació de l'Acord, sens perjudici que es pugui interposar qualsevol altre recurs que es consideri oportú.
Andratx, 9 de juny de 2020
La Batlessa Katia Rouarch
ANNEX I Protocol general de l'Ajuntament d'Andratx sobre mesures i línies d'actuació de cara a la reincorporació presencial del personal
1. OBJECTIU
L'aprovació del Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, va determinar la necessitat d'establir mesures organitzatives per garantir el manteniment del servei públic i que, a la vegada, fossin compatibles amb la situació d'estat d'alarma, per la qual cosa es varen dictar els acords de Batlia de 17 i 18 de març de 2020.
El Ministeri de Sanitat, en data 28 d‘abril de 2020, va acordar un Pla per la transició cap una nova normalitat amb l'objectiu fonamental d'aconseguir el manteniment de la protecció de la salut pública mentre es recupera gradualment la vida quotidiana i l'activitat econòmica. A aquest efecte, preveu que la "desescalada" sigui gradual i fixa unes fases de transició fins arribar a una darrera fase de treball ordinari.
En aquests moments i mentre durin les fases de transició fins arribar a la fase de treball ordinari, és necessari establir les pautes generals per a la reincorporació progressiva del personal de l'Ajuntament d'Andratx. Aquesta reincorporació ha de ser homogènia, progressiva, gradual i amb totes les garanties, sense perjudici de les especificitats i especialitats de tipologia de personal i serveis públics a prestar per cada departament i tenint sempre en compte l'aplicació de les instruccions i protocols que s'estableixin des de les autoritats sanitàries, les actualitzacions d'aquestes i els Protocols específics existents pel Servei d'Arxiu Municipal d'Andratx, Biblioteca, Policia i Serveis Socials.
En conseqüència, l'àmbit temporal d'aplicació d'aquest protocol es fixa en 4 fases. La fase 0 és de preparació, mentre que les fases I, II i III seran les fases de transició o "desescalada" per a passar a la darrera de les fases, la IV, en la qual es preveu la forma de treballar ordinària, que suposa tornar a la situació prèvia a l'estat d'alarma i es regirà d'acord amb les directrius organitzatives que es dictin en el seu moment, atenent possibles nous protocols de seguretat i salut i d'acord amb el que estableixin les autoritats sanitàries.
Els principis generals que han de regir la incorporació dels treballadors públics durant aquest període de transició s'ha de fonamentar en quatre eixos bàsics:
1. Garantir la seguretat i salut laboral del personal públic de l'Ajuntament d'Andratx. A aquest efecte, no es produirà la incorporació presencial a cap lloc de treball sense que s'hagin adoptat les mesures preventives que procedeixen en el moment de la seva incorporació.
2. Continuïtat de la prestació del servei públic que garanteixi als ciutadans una prestació de servei eficient.
3. Protecció del personal sensible els quals estan dins els diferents grups vulnerables determinats en cada moment pel Ministeri de Sanitat.
4. Es prioritzarà la continuïtat del treball no presencial per als treballadors que puguin realitzar la seva activitat laboral a distància, sempre que sigui possible, que les condicions de les funcions a desenvolupar ho permetin, i que quedi garantida la prestació del servei públic.
2. PRIORITZACIÓ DEL TREBALL NO PRESENCIAL.
L'article 5 del Reial decret Llei 8/2020 de 17 de març, va determinar el caràcter preferent del treball a distància, determinant l'obligació de les empreses a adoptar les mesures oportunes si això era possible tècnica i raonablement, sempre que l'esforç fos proporcional, en despeses i en recursos, preferència que es prorrogaria durant un mes una vegada conclòs l'Estat d'Alarma. Dita mesura, s'amplia a dos mesos més en virtut del Reial decret Llei 15/2020, de 21 d'abril, per la qual cosa dita preferència s'ha de mantenir durant un mínim de tres mesos una vegada finalitzat l'Estat d'Alarma.
Així mateix, l'article 3 de l'Ordre SND/399/2020, de 9 de maig , per a la flexibilització de determinades restriccions d'àmbit nacional, establertes després de la declaració de l'estat d'alarma en aplicació de la fase 1 del Pla per a la transició cap a una nova normalitat, indica que:
«Sempre que sigui possible, es fomentarà la continuïtat del teletreball per a aquells treballadors que puguin realitzar la seva activitat laboral a distància»
I estableix expressament que no podran tornar als seus llocs de treball:
«Les persones que presentin símptomes o estiguin en aïllament domiciliari a causa d'un diagnòstic per COVID-19, o que es trobin en període de quarentena domiciliària per haver tingut contacte estret amb alguna persona amb símptomes o diagnosticada de COVID-19».
D'igual forma l'article 3 de l'Ordre SND/414/2020, de 16 de maig , per a la flexibilització de determinades restriccions d'àmbit nacional establertes després de la declaració de l'estat d'alarma en aplicació de la fase 2 del Pla per a la transició cap a una nova normalitat contínua establint la preferència del teletreball en dita fase; també ho fa l'article 3 de 'Ordre SND/458/2020, de 30 de maig, per a la flexibilització de determinades restriccions d'àmbit nacional establertes després de la declaració de l'estat d'alarma en aplicació de la fase 3 del Pla per a la transició cap a una nova normalitat.
De manera que durant les fases 1, 2 i 3 de la "desescalada" la preferència per a la realització de la prestació de serveis serà el teletreball. Aquesta preferència solament ha de cedir quan s'acrediti per part del Cap de l'àrea o en el seu defecte el Cap d'Unitat, d'una banda, que l'esforç per dur a terme el teletreball és desproporcionat o excessiu, i que, a més és tècnicament inviable.
Es mantendrà la flexibilitat horària de dilluns a diumenge de 7:00 a 20:00 hores en el cas de teletreball.
Les modalitats de treball no presencial podran, puntual o periòdicament, compatibilitzar-se amb modalitats presencials de prestació dels serveis per facilitar la incorporació gradual, mitjançant torns, dels empleats públics.
Així, la persona responsable de cada àrea podrà determinar torns de treball presencial, quan sigui estrictament necessari. En tot cas, s'ha de prioritzar el teletreball pels col·lectius que s'assenyalen a les consideracions del següent punt 3.
3. REINCORPORACIÓ PROGRESSIVA
Es preveu que la reincorporació del personal als seus llocs de treball ha de produir-se de manera gradual, en funció de les fases establertes en el document "Plan per la transició cap una nova normalitat del Ministeri de Sanitat" o un altre pla o protocol estatal posterior elaborat pel mateix Ministeri a partir dels criteris que estableixin les autoritats sanitàries.
Aquesta incorporació gradual i progressiva ha d'estar marcada per les necessitats del servei que haurà d'especificar cadascun dels departaments, els quals hauran d'identificar els llocs de treball de la manera següent:
Una vegada així identificats, la incorporació gradual i progressiva s'ha de fer respectant la prioritat del treball no presencial i atenent els criteris de flexibilitat recollits en el punt 4. En tot cas, el personal ha de tenir coneixement de la seva incorporació almenys 2 dies laborables abans que aquesta es produeixi.
No s'incorporarà presencialment ningú si cada Cap d'àrea o en el seu defecte Cap d'Unitat no comprova que es compleixen totes les mesures que ha establert el Servei de Prevenció de Riscs Laborals, en especial, la signatura prèvia per part del treballador del qüestionari de salut favorable a la reincorporació que ha d'esser entregada al Servei de Prevenció de Riscs Laborals.
La data d'inici de cada fase serà la que estableixi el Ministeri de Sanitat, tenint en compte exclusivament indicadors de tipus sanitari i el fet que una evolució negativa pot suposar el retorn a una fase anterior.
La durada de cada fase ha d'anar en funció de les fases establertes en el document Plan per la transició cap una nova normalitat del Ministeri de Sanitat o altres plans o protocols posteriors elaborats pel mateix Ministeri a partir dels criteris que estableixin les autoritats sanitàries.
Durant el període de transició que va des de la fase 0 a la fase III, la reincorporació progressiva ha de tenir en compte, amb caràcter general i sempre que les necessitats del servei ho permetin, les consideracions següents:
PRIMER.- Ha de reincorporar-se en primer lloc el personal que no tengui la condició de grup vulnerable a la COVID-19 d'acord amb la definició establerta pel Ministeri de Sanitat.
SEGON.- El personal amb menors de 14 anys o persones dependents al seu càrrec, especialment les famílies monoparentals que es trobin en aquesta situació, poden acollir-se, sempre que sigui possible i s'asseguri la prestació del servei, a alguna de les mesures següents per a conciliar adequadament la vida personal i familiar:
1. Flexibilització de la seva jornada laboral en la forma que preveu el punt 4.
2. Només en el cas que no fos possible la flexibilitat, es pot autoritzar el treball no presencial o semipresencial, en la forma que millor s'adapti a les tasques a desenvolupar i sempre que sigui possible, les condicions de les funcions ho permetin i quedi garantida la prestació del servei públic. S'entén per treball semipresencial el treball efectuat presencialment per torns establerts per dies.
3. Aquesta circumstància de conciliació de la vida personal i familiar ( personal amb menors de 14 anys o persones dependents al seu càrrec i famílies monoparentals) s'ha d'acreditar mitjançant una declaració responsable que manifesti que no hi ha una altra persona en la unitat familiar que pugui fer-se càrrec de la cura del menor o del major a càrrec, presentant a més, el certificat d'empadronament individual o col·lectiu o qualsevol resolució judicial o administrativa que constati la dependència i residència del treballador o treballadora amb el seu fill o filla menor de 14 anys o persona dependent. Tot i així, l'òrgan responsable en matèria de personal pot comprovar la veracitat de la declaració i la inexactitud, falsedat o omissió, de caràcter essencial, de qualsevol dada o informació que s'incorpori a la declaració responsable. La no presentació de la documentació que sigui, si escau, requerida per a acreditar el compliment d'allò que s'ha declarat, determina la impossibilitat de continuar amb l'exercici del dret des del moment en què es tingui constància de tals fets, sense perjudici de les responsabilitats al fet que pertoqui.
4. En el cas que tots dos progenitors o responsables de la persona dependent tinguin la condició de personal al servei d'aquesta administració no podran gaudir d'aquestes mesures simultàniament.
5. Només en el supòsits en què el personal no pugui acollir-se a cap de les modalitats assenyalades en els punts anteriors i tampoc sigui adient una atribució temporal de funcions de les assenyalades en l'apartat quart se'ls concedirà un permís per deure inexcusable d'acord amb l'article 48.1.j) de la Llei de l'estatut bàsic de l'empleat públic i només pel temps que els centres educatius i escoles d'estiu estiguin tancats com a conseqüència directa del COVID-19, o pels temps que els centres específics on la persona amb discapacitat rep atenció estiguin tancats com a conseqüència directa del COVID-19.
TERCER. Personal empleat públic especialment sensible.
El Ministeri de Sanitat ha definit com a grups vulnerables per a la COVID-19 les persones amb diabetis, malaltia cardiovascular, inclosa hipertensió, malaltia pulmonar crònica, insuficiència renal crònica, immunodepressió, càncer en fase de tractament actiu, malaltia hepàtica crònica severa, obesitat mòrbida (IMC>40), embaràs i majors de 60 anys.
El personal vulnerable que així ho hagi comunicat no s'ha d'incorporar en les fases 0, I i II, i ha de romandre en la modalitat de treball no presencial sempre que les condicions del treball ho permetin. No obstant això, si el Cap de l'àrea o en el seu defecte el Cap d'Unitat, considera que no pot realitzar la seva activitat laboral de forma no presencial per les pròpies condicions del treball, serà necessari prèviament a la seva incorporació, un informe del Servei de Prevenció de riscos laborals després d'avaluar la seva presència en el lloc de treball.
Per tant, amb caràcter general, les persones vulnerables, que ho hagin comunicat, no s'incorporaran fins arribar a la fase III i per fer-ho serà necessari previ informe favorable del Servei de Prevenció de Riscos Laborals després d'avaluar la seva presència en el lloc de treball.
QUART.- Per tal de compaginar els principis generals marcats en el punt 1 amb la reincorporació gradual i progressiva del personal amb les consideracions generals que es recullen en aquest apartat es poden establir mesures de flexibilització que s'indiquen en el punt següent.
4. FLEXIBILITZACIÓ DE JORNADA
Per tal de garantir la reincorporació progressiva esmentada en el punt 3 fins a arribar a la fase final de desconfinament i sempre tenint en compte les mesures preventives de salut establertes per les autoritats sanitàries en cada moment, es podran adoptar mesures de flexibilització de jornada, entre elles:
4. PROCÉS DE "DESESCALADA" PROGRESSIVA I GRADUAL
Fase 0: Preparació desconfinament
Es mantenen els serveis essencials acordats per Decret de Batlia núm. 2020/0819 de 30 de març.
Sempre que sigui possible es manté el treball a distància (teletreball). Es manté la flexibilitat horària de dilluns a diumenge de 07:00 a 20:00 hores.
Fase I: Inicial
Augment progressiu de la presencia dels treballadors i treballadores dels serveis essencials.
Incorporació de manera gradual i progressiva dels treballadors i treballadores l'activitat dels quals és necessària per a garantir les activitats previstes per aquesta fase I en el Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, fixat pel Ministeri de Sanitat en data 28 d'abril de 2020 o qualsevol nou pla o protocol posterior que elabori el Ministeri de Sanitat i per a garantir les activitats que, tot i no estar expressament esmentades en aquest o un altre pla o protocol posterior, resultin imprescindibles per desenvolupar les activitats esmentades.
Fase II: Intermèdia
Incorporació presencial, de forma gradual i progressiva, dels treballadors i treballadores l'activitat dels quals és necessària per a garantir les activitats previstes per aquesta fase II en el Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, fixat pel Ministeri de Sanitat en data 28 d'abril de 2020 o qualsevol nou pla o protocol posterior que elabori el Ministeri de Sanitat i per a garantir aquelles activitats que, tot i no estar expressament esmentades en aquest o un altre pla o protocol del Ministeri de Sanitat resultin imprescindibles per desenvolupar les activitats esmentades.
Obertura dels registres d'entrada i punts d'atenció al públic que romanien tancats sempre que es compleixin les mesures de seguretat i salut acordades pel Ministeri de Sanitat. En tot cas s'ha de prioritzar l'atenció telefònica i telemàtica. En el cas d'atenció presencial serà precisa la cita prèvia i se limitarà l'aforament, s'haurà de regular l'entrada i sortida a les dependències municipal per evitar en tot moment un excés de públic. S'ha de comprovar que tots els que accedeixen a les Dependències municipals fan ús de les masqueretes en la forma que estableixi el Ministeri de Sanitat.
Fase III: Avançada
Incorporació presencial, de forma gradual i progressiva, dels treballadors i treballadores l'activitat dels quals és necessària per a garantir les activitats previstes per aquesta fase III en el Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, fixat pel Ministeri de Sanitat en data 28 d'abril de 2020 o qualsevol nou pla o protocol posterior que elabori el Ministeri de Sanitat i per a garantir les activitats que, tot i no estar expressament esmentades en aquest o un altre pla o protocol del Ministeri de Sanitat resultin imprescindibles per desenvolupar les activitats si esmentades.
Per al cas que es puguin dur a terme determinants tràmits administratius de forma presencial s'han d'aplicar les mesures de distanciament social, d'higiene i protecció individual
Fase IV: Arribada al treball ordinari
Aquesta fase determinarà la tornada a la situació prèvia a l'estat d'alarma adaptada a la nova situació de normalitat. Per tal d'evitar rebrots, l'Administració ha de prendre en cada moment les mesures necessàries seguint les recomanacions de les autoritats sanitàries.
L'activitat s'ha de desenvolupar d'acord amb les directrius organitzatives que es dictin en el seu moment, atenent possibles nous protocols de seguretat i salut i d'acord amb el que estableixin les autoritats sanitàries.
5. REUNIONS I VIATGES
Han d'evitar-se les reunions presencials amb caràcter general i no es pot assistir a reunions que se celebrin fora de Mallorca, excepte casos excepcionals i degudament justificats i sempre d'acord amb els criteris establerts pel Ministeri de Sanitat. En conseqüència, queden suspesos els viatges de treball que puguin solucionar-se mitjançant una trucada o videoconferència i no es permet viatjar, excepte causes excepcionals i degudament justificades, d'acord amb els criteris del Ministeri de Sanitat en funció de cada fase.
6. MESURES PREVENTIVES EN EL LLOC DE TREBALL i ZONES COMUNS DURANT LES DIFERENTS FASES FINS A ARRIBAR A LA FASE DE NOVA NORMALITAT
Cada Cap d'àrea o en el seu defecte Cap d'Unitat ha de prendre les mesures necessàries per tal de garantir la seguretat i salut tant dels treballadors i treballadores com també la dels usuaris que acudeixin als diferents serveis de manera presencial, ateses les recomanacions establertes pel Servei de Prevenció per a cada centre de treball i fins que les autoritats sanitàries no disposin el contrari.
Per les característiques diferenciades de cada lloc de feina, se seguiran les recomanacions específiques fetes pel Servei de Prevenció de Riscos Laborals de l'Ajuntament (PREVIS).
7. SUBJECCIÓ A LES NECESSITATS DEL SERVEI
Les previsions previstes en aquest Protocol s'estableixen sense perjudici de la subjecció del tot el personal a les necessitats del servei degudament justificades i de la seva disposició quan es requereixi per a prestar els serveis públic garantint-se les mesures preventives necessàries.
8. VIGÈNCIA
Aquest Protocol tindrà vigència des de la seva signatura i posada en coneixement de les diferents Regidories i el personal de l'Ajuntament, fins al moment que s'inicia la fase IV de treball ordinari, moment en el qual l'activitat es regirà d'acord amb les directrius organitzatives que es dictin en el seu moment, atenent possibles nous protocols de seguretat i salut i d'acord amb el que estableixin les autoritats sanitàries.
9. SEGUIMENT
S'acorda per al temps de vigència d'aquest Protocol, que el Comitè de Seguretat i Salut de l'Ajuntament d'Andratx farà el seguiment del present Protocol, havent d'esser informats i analitzar la seva aplicació.
El Comitè de Seguretat i Salut s'ha de reunir al final de cadascuna de les fases de transició.»
La qual cosa es fa públic pel seu general coneixement
Andratx, 9 de juny de 2020
La Batlessa Katia Rouarch