Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
INSTITUT BALEAR DE LA DONA
Núm. 4865
Resolució de la directora de l’Institut Balear de la Dona de 8 de juny de 2020 per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions per a projectes de foment i suport a la igualtat d’oportunitats entre dones i homes i de prevenció i erradicació de les violències masclistes per a l’any 2020
Ref. Base Nacional de Subvencions: 509633
El Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, té per objecte determinar el règim jurídic de les subvencions l'establiment o la gestió de les quals corresponen a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a les entitats que en depenen.
L'article 12 de la norma esmentada disposa que no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que l'òrgan competent hagi establert prèviament per ordre, fent ús de la potestat reglamentària, les bases reguladores corresponents.
El Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, regula particularitats del procediment de concessió i justificació de les subvencions.
Mitjançant l'Ordre de la consellera d'Afers Socials, Promoció i Immigració de 18 de maig de 2009 (BOIB núm. 76, de 26 de maig) es varen establir les bases reguladores de les subvencions, els certàmens i els premis de l'Institut Balear de la Dona en matèria de polítiques d'igualtat envers les dones.
La igualtat d'oportunitats entre dones i homes és un principi bàsic i fonamental reconegut en la Constitució espanyola. Així doncs, l'article 1.1 la propugna com a valor superior de l'ordenament jurídic, l'article 9.2 formula el manament exprés dels poders públics perquè la facin efectiva i l'article 14 prescriu qualsevol discriminació per raó de sexe.
L'article 16 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears preveu que els poders públics de les Illes Balears han de defensar i promoure els drets socials dels ciutadans i les ciutadanes de les Illes Balears, que representen un àmbit inseparable de respecte dels valors i els drets universals de les persones i que constitueixen un dels fonaments cívics del progrés econòmic, cultural i tecnològic de la comunitat autònoma.
Així mateix, en l'article 17, preveu que totes les persones tenen dret al lliure desenvolupament de la seva personalitat, així com l'obligació de les administracions públiques de vetllar en tot cas perquè les dones i els homes puguin participar lliurement en la vida laboral, social, familiar i política sense discriminació de cap tipus, i de garantir que ho facin en igualtat de condicions.
La Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, d'igualtat efectiva entre dones i homes, estableix que el reconeixement de la igualtat formal davant la Llei ha resultat insuficient i que cal combatre totes les manifestacions existents.
La Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, indica que per fer efectiu el dret a la igualtat real i efectiva de les dones i els homes s'han d'establir i regular els mecanismes i dispositius, així com les mesures i els recursos, adreçats a promoure i garantir la igualtat d'oportunitats i la no-discriminació per raó de sexe, en qualsevol dels àmbits, etapes i circumstàncies de la vida. Així mateix, l'apartat a) de l'article 13.3 assenyala que les competències objecte d'aquesta Llei corresponen a l'Institut Balear de la Dona, organisme autònom adscrit a la conselleria competent en matèria d'igualtat.
El 13 de setembre de 2017, el Ple del Senat va aprovar l'informe de la Ponència d'Estudi per a l'Elaboració d'Estratègies contra la Violència de Gènere, i en la sessió plenària del 28 de setembre, el Congrés dels Diputats va aprovar l'informe de la Subcomissió per un Pacte d'Estat contra la Violència de Gènere. Ambdós informes recullen un conjunt de propostes d'actuació per als propers anys i s'han unificat amb el que es coneix com a Pacte d'Estat contra la Violència de Gènere.
El Pacte d'Estat preveu 292 mesures distribuïdes en 10 eixos d'actuació:
L'eix 1. Ruptura del silenci: sensibilització i prevenció.
L'eix 2. Millora de la resposta institucional: coordinació. Treball en xarxa.
L'eix 3. Perfeccionament de l'assistència, ajuda i protecció a les víctimes.
L'eix 4. Assistència i protecció dels menors.
L'eix 5. Impuls de la formació que garanteixi la millor resposta assistencial.
L'eix 6. Seguiment estadístic.
L'eix 7. Recomanacions a comunitats autònomes, entitats locals i altres institucions.
L'eix 8. Visualització i atenció d'altres formes de violència contra les dones.
L'eix 9. Compromís econòmic.
L'eix 10. El seguiment del Pacte.
Les activitats dels projectes que es presentin en aquesta convocatòria de subvencions han de donar resposta a alguna de les mesures del Pacte d'Estat contingudes en els eixos 1, 2, 3, 4, i 8 que s'emmarquin en els programes de les modalitats previstes en la convocatòria.
L'apartat C) del Decret 46/2018, de 21 de desembre, de traspàs als consells insulars de les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d'aquests consells insulars que actualment exerceix l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de polítiques de gènere i dona, reserva per a l'Administració de la Comunitat Autònoma determinades funcions i serveis en diferents àmbits d'actuació (treball, ocupació, participació social de les dones, polítiques de gènere, polítiques de salut, inclusió social, investigació sobre la violència masclista, etc.) i de la mateixa manera ha de garantir la consecució de l'equilibri territorial necessari en l'àmbit de la comunitat autònoma, per a la satisfacció dels interessos estratègics de les polítiques de gènere en el conjunt de les Illes Balears.
D'acord amb el Decret 21/2019, de 2 de d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, l'Institut Balear de la Dona queda adscrit a la Conselleria de Presidència, Cultura i Igualtat.
L'Institut Balear de la Dona, creat per la Llei 5/2000, de 20 d'abril, com a entitat autònoma de caràcter administratiu amb personalitat jurídica pròpia i capacitat plena per actuar, té com a finalitats bàsiques elaborar i executar les mesures necessàries per fer efectius els principis d'igualtat de l'home i la dona, a més d'impulsar i promoure la participació de la dona en tots els àmbits de la societat.
L'Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018 pel qual s'aprova el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis de 2018-2020 (BOIB núm. 31, de 10 de març de 2018), modificat per la Resolució de la consellera d'Hisenda de 29 de gener de 2019 (BOIB núm. 15, de 2 de febrer de 2019), indica que l'Institut Balear de la Dona, organisme autònom adscrit a la Conselleria de Presidència, Cultura i Igualtat, pot destinar ajuts a projectes destinats a donar suport al moviment associatiu que tenguin com a finalitat fomentar la igualtat d'oportunitats entre dones i homes o adreçats a erradicar la violència contra les dones.
Per tramitar el procediment de concessió de subvencions, cal atenir-se al que disposen el Text refós de la Llei de subvencions; l'Ordre de la consellera d'Afers Socials, Promoció i Immigració de 18 de maig de 2009; la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.
Per tot això, d'acord amb l'article 15.1 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 1 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials, Promoció i Immigració de 18 de maig de 2009 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions de l'Institut Balear de la Dona en matèria de suport a la igualtat d'oportunitats entre dones i homes, d'eliminació de qualsevol forma de discriminació, d'impuls i promoció de la participació de la dona en tots els àmbits, i de foment de l'associacionisme i també dels certàmens i premis destinats al foment i a la plena integració de les dones en tots els àmbits, com a directora de l'Institut Balear de la Dona, d'acord amb l'informe jurídic previ, amb la fiscalització prèvia de la Intervenció de la Comunitat Autònoma, i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 5/2000, de 20 d'abril, de creació de l'Institut Balear de la Dona, el Decret 109/2001, de 3 d'agost, que regula l'organització i el funcionament de l'Institut Balear de la Dona, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria de subvencions per a projectes de foment i suport a la igualtat d'oportunitats entre dones i homes i de prevenció i erradicació de les violències masclistes que atorga l'Institut Balear de la Dona per a l'any 2020, que s'ha de regir per les bases que figuren en l'annex d'aquesta convocatòria.
2. Destinar a aquesta convocatòria un import màxim de 200.000,00 €, amb càrrec a la partida pressupostària 73101 323C02 48000 00 (FF 20090) dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'exercici de 2020.
3. Designar la cap del Servei d'Administració i Gestió Pressupostària de l'Institut Balear de la Dona òrgan instructor del procediment de concessió de subvencions derivat d'aquesta convocatòria.
4. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada davant la directora de l'Institut Balear de la Dona o la consellera de Presidència en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat, segons els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Palma, 8 de juny de 2020
La directora de l'Institut Balear de la Dona
Maria Duran i Febrer
ANNEX
Bases de la convocatòria
1. Objecte
Aquesta convocatòria té per objecte concedir ajuts a projectes destinats a donar suport al moviment associatiu que tenguin com a finalitat fomentar la igualtat d'oportunitats entre dones i homes o adreçats a erradicar la violència contra les dones, en el marc de les actuacions previstes en les lletres a) Actuacions i programes adreçats a donar suport a l'associacionisme i a la participació de les dones en tots els àmbits; b) Programes i actuacions que fomentin la igualtat d'oportunitats entre dones i homes; c) Programes i actuacions encaminats a erradicar la violència contra les dones; i) Accions encaminades a afavorir la conciliació i la corresponsabilitat entre dones i homes; j) Projectes de coeducació; l) Projectes d'investigació, estudis, publicacions i altres treballs tècnics; m) Projectes que siguin campanyes de prevenció, sensibilització i promoció; n) Projectes de formació de professionals i de persones voluntàries, de l'article 3 de les bases reguladores.
2. Accions susceptibles d'ajut
Les accions susceptibles d'ajut han de donar resposta indubtable a alguna de les mesures del Pacte d'Estat contingudes en els eixos 1, 2, 3, 4 i 8, en el marc de les actuacions previstes en les lletres a), b), c), i), j), l), m) i n) de l'article 3 de les bases reguladores (vegeu-les a la web de l'Institut Balear de la Dona <http://ibdona.caib.es>), sempre que resultin estrictament necessàries, s'hagin fet constar en el guió del projecte presentat (annex 8), es duguin a terme dins el període que estableix la convocatòria i es justifiquin en els termes que es preveuen en aquesta.
2.1. Són accions susceptibles d'ajut, en el marc d'aquesta convocatòria, les incloses dins aquests set programes:
Modalitat A
1. Actuacions i programes adreçats a donar suport a l'associacionisme i a la participació de les dones en tots els àmbits.
2. Programes adreçats a fomentar la igualtat d'oportunitats entre dones i homes.
3. Programes i actuacions encaminats a erradicar la violència contra les dones.
4. Projectes que siguin campanyes de prevenció, sensibilització i promoció de la igualtat entre dones i homes.
5. Accions encaminades a afavorir la corresponsabilitat.
6. Projectes de formació de professionals i de persones voluntàries.
7. Projectes de coeducació.
Modalitat B
1. Projectes d'investigació, estudis, publicacions i altres treballs tècnics.
2.2. Les accions amb el format de cursos, seminaris i jornades són objecte de la modalitat A.
2.3. No són objecte d'aquesta convocatòria els ajuts per adquirir béns i equipaments inventariables, o per fer obres, o per a despeses de manteniment de l'entitat. En el pressupost de despeses de les activitats no es poden incloure (i, en tot cas, no es tindran en compte) les despeses de material fungible de caràcter administratiu, ni cap tipus de despesa relacionada amb el lloguer, l'ús i el manteniment de locals propis de l'entitat.
Únicament s'hi poden incloure despeses de lloguer, manteniment de locals o material fungible sempre que estiguin directament relacionades amb el desenvolupament de l'activitat que s'ha de subvencionar.
2.4. No són objecte d'aquesta convocatòria les despeses de personal de les entitats beneficiàries derivades de necessitats estructurals de personal; únicament es podran imputar despeses de personal vinculades al desenvolupament de projectes o programes de caràcter temporal necessàries per desenvolupar o executar les activitats objecte de la convocatòria. En tot cas, es podran imputar despeses de personal propi de l'entitat sempre que es justifiqui de manera indubtable (percentatge de la jornada laboral i import salarial) la seva vinculació directa amb l'objecte de l'activitat subvencionada.
2.5. No són objecte d'aquesta convocatòria les despeses originades per la participació dels membres de les entitats en juntes directives o en consells de direcció d'aquestes.
2.6. No són objecte d'aquesta convocatòria les despeses amb un valor superior al de mercat i totes les que no responguin de manera indubtable a la naturalesa de l'activitat subvencionada.
2.7. No són objecte d'aquesta convocatòria les despeses de serveis d'àpats, refrigeris, etc., excepte les despeses de manutenció derivades dels professionals (ponents, conferenciants, etc.) que duguin a terme l'activitat subvencionable.
2.8. Les entitats beneficiàries podran subcontractar d'acord amb el que estableix l'apartat 15 de la convocatòria.
3. Bases reguladores
Les subvencions objecte d'aquesta convocatòria es regeixen per l'Ordre de la consellera d'Afers Socials, Promoció i Immigració de 18 de maig de 2009 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions, els certàmens i els premis en matèria de polítiques d'igualtat envers les dones (BOIB núm. 76, de 26 de maig).
4. Import màxim i crèdits pressupostaris als quals s'imputa
L'import màxim que es destina a aquesta convocatòria és de 200.000,00 €, amb càrrec a la partida pressupostària següent:
Any |
Quantia |
Partida pressupostària |
2020 |
200.000,00€ |
73101 323C02 48000 00 (FF 20090) |
Aquest import es distribueix de la manera següent entre les modalitats d'ajut previstes:
Modalitat A
Un import màxim de 140.000,00 € per a l'any 2020.
Modalitat B
Un import màxim de 60.000,00 € per a l'any 2020.
Una vegada finalitzat el termini de presentació de sol·licituds, i una vegada que aquestes hagin estat resoltes, si en una modalitat (A, B) sobra un romanent pressupostari i en l'altra manca, es podrà destinar aquest romanent pressupostari a aquesta última modalitat.
5. Entitats beneficiàries i requisits
5.1 Poden sol·licitar les subvencions que preveu aquesta convocatòria, d'acord amb els punts 4 i 5 de les bases reguladores, les entitats següents:
- Associacions i federacions d'associacions sense ànim de lucre, radicades a les Illes Balears, amb personalitat jurídica pròpia.
- Fundacions privades sense ànim de lucre l'àmbit d'actuació de les quals sigui, totalment o parcialment, les Illes Balears i amb personalitat jurídica pròpia.
- Les universitats l'àmbit d'actuació de les quals sigui, totalment o parcialment, les Illes Balears.
- Creu Roja Espanyola.
- Les associacions i federacions sindicals radicades a les Illes Balears amb personalitat jurídica pròpia.
- Grups de persones físiques que compleixin els requisits esmentats i que puguin dur a terme els projectes, les activitats o els comportaments o estiguin en la situació que motiva la concessió de la subvenció, amb indicació de la persona que les representa. Aquests grups de persones físiques han de treballar de manera habitual en l'àmbit de la igualtat entre dones i homes, feminisme o lluita en la violència masclista.
- Als efectes d'aquesta convocatòria i pel tipus de programa de què es tracta, tindran la consideració d'entitats beneficiàries les entitats religioses que duguin a terme programes d'inserció, lluita contra l'exclusió de dones i contra les violències masclistes; totes radicades a les Illes Balears i amb personalitat jurídica pròpia.
5.2 Les entitats sol·licitants han de complir els requisits següents:
a) Estar vàlidament constituïdes de conformitat amb la normativa vigent i inscrites en el registre corresponent.
b) Estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.
c) Haver justificat suficientment, si s'escau, les subvencions i els ajuts rebuts anteriorment del Govern de les Illes Balears.
d) Acreditar davant l'autoritat administrativa que no s'incorre en cap de les circumstàncies que estableix l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, o efectuar una declaració amb aquesta finalitat.
e) Quan es tracti d'agrupacions de persones físiques sense personalitat, s'han de fer constar de manera expressa en la sol·licitud els compromisos d'execució que assumeix cada membre de l'agrupació i l'import de la subvenció que hi ha d'aplicar cada un.
5.3 No poden ser beneficiàries d'aquests ajuts les persones o entitats que estiguin incloses en alguna de les causes que preveu l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, ni les que hagin estat objecte de sancions administratives fermes, ni les que hagin estat sancionades per resolució administrativa ferma o condemnades per sentència judicial ferma, en els darrers tres anys, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, d'acord amb l'article 11.2 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, ni tampoc les que hagin estat sancionades o condemnades per una resolució administrativa ferma amb una pena accessòria de prohibició de rebre ajudes o subvencions públiques pel període estipulat en l'article 37 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia.
6. Obligacions de les entitats beneficiàries
6.1 Les entitats beneficiàries de les subvencions d'aquesta convocatòria assumeixen les obligacions generals que estableix l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre; l'article 14 de la Llei 38/2003, general de subvencions; l'Ordre de 18 de maig de 2009 i també les que s'indiquen a continuació:
a) Comunicar a l'òrgan competent, en el termini de set dies naturals comptadors des de l'endemà de la data en què s'hagi rebut la notificació de la proposta de resolució, si l'accepta expressament. En el cas que l'entitat interessada no faci cap tipus de manifestació o al·legació dins el termini establert, una vegada que aquest s'hagi exhaurit s'ha d'entendre que la proposta de resolució ha estat acceptada en els termes en què s'ha formulat.
b) Dur a terme l'activitat que fonamenta la concessió de l'ajut dins el termini establert en aquesta convocatòria i en la forma escaient per a cada modalitat, com també, si s'escau, en la resolució de concessió corresponent o en les modificacions que eventualment s'aprovin.
c) Acreditar davant l'Institut Balear de la Dona la realització de l'activitat i el compliment dels requisits i de les condicions que determinin la concessió de la subvenció.
d) Sotmetre's a les actuacions de comprovació i control financer que duguin a terme els òrgans competents i aportar tota la informació que els sigui requerida en l'exercici d'aquestes actuacions.
e) Comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció el fet d'haver sol·licitat o obtingut altres subvencions per a la mateixa finalitat procedents de qualsevol administració o ens públic o privat, estatal o internacional. Aquesta comunicació s'ha de produir en el termini de tres dies hàbils comptadors a partir de la formulació de la sol·licitud o de l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de justificar l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts. Qualsevol alteració de les condicions tingudes en compte per concedir la subvenció i, en qualsevol cas, l'obtenció concurrent d'ajuts atorgats per altres administracions o ens públics o privats, estatals o internacionals, pot donar lloc a modificar la resolució de la concessió.
f) Acreditar, si escau, abans de dictar la proposta de resolució de concessió, en la forma i l'abast que es determini reglamentàriament, que estan al corrent de les obligacions tributàries, o de qualsevol naturalesa, amb l'Administració autonòmica de les Illes Balears, amb l'Estat i amb la Seguretat Social.
g) Conservar els documents justificatius d'haver aplicat els fons percebuts (inclosos els documents electrònics) mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.
h) Adoptar les mesures de difusió relatives a la informació i la constatació del caràcter públic del finançament de l'activitat objecte de subvenció, i fer constar de manera visible la imatge de l'Institut Balear de la Dona, del Govern de les Illes Balears, del ministeri competent en matèria d'igualtat i del Pacte d'Estat, en la documentació, els opuscles i els actes públics, en els elements externs o interns, els cartells, les pàgines de l'activitat, i en qualsevol element identificatiu o de comunicació o convocatòria de l'activitat, d'acord amb el que assenyala l'article 20 d'aquesta convocatòria.
i) Complir el compte justificatiu (memòria de les activitats duites a terme, relació dels justificants imputats i documentació justificativa de les despeses efectuades) (annex 12).
j) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists en l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
k) Destinar l'import de la subvenció al finançament de l'actuació per a la qual s'ha sol·licitat, dins el termini que s'indica en la convocatòria i en la forma pertinent, i, si escau, en la resolució corresponent o en les seves modificacions.
l) Comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits exigits per concedir la subvenció.
m) Col·laborar en el control de l'activitat facilitant tota la informació i la documentació que li requereixin la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Intervenció General de l'Estat, el Tribunal de Comptes, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control de la Unió Europea.
n) Justificar les despeses efectuades amb càrrec als ajuts atorgats dins el termini establert i en la forma escaient.
o) Comunicar l'inici de les activitats a l'òrgan que atorga la subvenció.
p) Complir qualsevol altra obligació exigida per la normativa vigent que sigui aplicable.
7. Imputació temporal de les accions subvencionables
Són subvencionables les accions que es duguin a terme des de l'1 de gener de 2020 fins al 31 de desembre de 2020, d'acord amb el que estableix l'apartat 8.1 d'aquesta convocatòria i d'acord amb l'import màxim i la partida pressupostària establerta en el punt 4 d'aquesta convocatòria.
8. Despeses subvencionables
8.1. D'acord amb l'article 40 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es consideren despeses subvencionables les que responguin sens dubte a la naturalesa de l'activitat que és objecte de la subvenció (punt 2 de la convocatòria), i que es duguin a terme dins el termini previst en la convocatòria, d'acord amb les bases reguladores i que no superin el valor de mercat.
Les modalitats d'ajut que estableix aquesta convocatòria són les següents:
Modalitat A
1. Actuacions i programes adreçats a donar suport a l'associacionisme i a la participació de les dones en tots el àmbits.
2. Programes adreçats a fomentar la igualtat d'oportunitats entre dones i homes.
3. Programes i actuacions encaminats a erradicar la violència contra les dones.
4. Projectes que siguin campanyes de prevenció, sensibilització i promoció de la igualtat entre dones i homes.
5. Accions encaminades a afavorir la corresponsabilitat.
6. Projectes de formació de professionals i de persones voluntàries.
7. Projectes de coeducació.
Modalitat B
1. Projectes d'investigació, estudis, publicacions i altres treballs tècnics.
Les accions susceptibles d'ajut han de donar resposta indubtable a alguna de les mesures del Pacte d'Estat contingudes en els eixos 1, 2, 3, 4, i 8, en el marc de les actuacions previstes en les lletres a), b), c), i), j), l), m), i n) de l'article 3 de les bases reguladores.
8.2. Són despeses subvencionables les següents:
8.2.1. Despeses de personal
- Personal contractat exclusivament per al desenvolupament de projectes o programes de caràcter temporal necessaris per desenvolupar o executar les activitats objecte de la convocatòria. D'acord amb això i conforme amb el que estableix l'article 2.4 d'aquesta convocatòria, només es podran imputar despeses de personal propi de l'entitat sempre que es justifiqui de manera indubtable (percentatge de la jornada laboral i import salarial) la seva vinculació directa amb l'objecte de l'activitat subvencionada. En cap cas es podran imputar despeses de personal per necessitats estructurals de l'entitat.
Les despeses de personal es calcularan d'acord amb el conveni col·lectiu del sector corresponent. En cas que no hi hagi conveni col·lectiu, els imports es calcularan per a les diferents categories recollides en el conveni col·lectiu de personal laboral de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (Resolució del conseller d'Economia i Competitivitat de 10 de desembre de 2013 per la qual es disposa la inscripció i el dipòsit en el Registre de Convenis Col·lectius de les Illes Balears, i la publicació del Conveni col·lectiu per al personal laboral al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 174, de 19 de desembre de 2013). Aquestes despeses inclouran la quota empresarial de la Seguretat Social.
8.2.2. Despeses associades a l'activitat
- Materials directament relacionats amb la realització de les activitats, tenint en compte les restriccions establertes en els apartats 2.3, 2.4, 2.5, 2.6 i 2.7 de la convocatòria.
8.2.3. Despeses de viatges associades a l'activitat
- Desplaçaments
- Allotjament
- Manutenció
Les despeses de viatge i les dietes es calcularan d'acord amb el Decret 16/2016, de 8 d'abril, pel qual s'aprova el text consolidat del Decret per qual es regulen les indemnitzacions per raó de servei del personal al servei de l'Administració autonòmica de les Illes Balears, d'acord amb el que estableix l'article 17 de la Llei 19/2019, de 30 de desembre, per la qual s'aproven els pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2020 (BOIB núm. 175, de 31 de desembre de 2019).
8.2.4. Altres despeses associades a l'activitat
Seran acceptades mitjançant la resolució de la concessió de la subvenció sempre que hagin estat prèviament detallades en el guió del projecte (annex 8).
8.3. Es considera despesa duita a terme o efectuada la que hagi estat pagada efectivament abans de l'acabament del període de justificació. No obstant això, d'acord amb l'article 8.2 de les bases reguladores, l'article 40.2 del Text refós de la Llei de subvencions, i el que disposa l'article 31.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en la justificació es poden admetre factures que no hagin estat pagades, sempre que la despesa, conforme a dret, s'hagi meritat a la data límit per dur a terme les activitats subvencionables o per justificar l'activitat. En el cas que aquestes factures s'admetin, l'entitat beneficiària ha de presentar els documents que n'acreditin el pagament en el termini de vint dies naturals comptadors des de la data de cobrament de l'import de la subvenció.
9. Presentació de sol·licituds i termini
9.1. Les entitats beneficiàries podran presentar com a màxim una sol·licitud per a cada modalitat.
Les entitats interessades han de presentar les sol·licituds d'acord amb el model de sol·licitud previst per a cada modalitat (annex 1), disponible a la seu de l'Institut Balear de la Dona (c. d'Aragó, 26, 1r E) i a la pàgina web de l'Institut Balear de la Dona (<http://ibdona.caib.es>).
La sol·licitud ha d'anar signada per la persona que tengui la representació legal de l'entitat sol·licitant.
9.2. Juntament amb la sol·licitud de cada modalitat, s'ha d'aportar la documentació següent (annex 2):
a) Memòria explicativa de l'entitat (annex 3).
b) L'original o una còpia compulsada del NIF de l'entitat sol·licitant amb codi segur de verificació (CSV). Només s'ha d'aportar en cas d'oposició a la seva consulta (annex 7) o en cas que no es trobi en poder de l'Administració (annex 11).
c) Original o còpia compulsada dels DNI dels sol·licitants en cas de ser un grup de persones físiques. Només s'ha d'aportar en cas d'oposició a la seva consulta (annex 7) o que no es trobi en poder de l'Administració (annex 11).
d) L'original o una còpia compulsada del DNI de la persona que signa la sol·licitud com a representant legal de l'entitat sol·licitant. Només s'ha d'aportar en cas d'oposició a la seva consulta (annex 7) o que no es trobi en poder de l'Administració (annex 11).
e) L'original o una còpia compulsada del document de constitució de l'entitat i dels seus estatuts socials degudament registrats en el registre corresponent, o bé un certificat d'inscripció registral d'aquests documents. En el cas de les associacions, han d'estar adaptats a la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d'associació, i en el cas de les fundacions, a la Llei 50/2002, de 26 de desembre, de fundacions. En el cas d'entitats d'àmbit estatal, còpia compulsada del certificat acreditatiu de la inscripció en un registre d'àmbit estatal i de la inscripció de la delegació a les Illes Balears. Només s'ha d'aportar en cas d'oposició a la seva consulta (annex 7) o que no es trobi en poder de l'Administració (annex 11).
f) L'original o una còpia compulsada de l'acreditació de la representació de la persona que signa la sol·licitud. Només s'ha d'aportar en cas que no es trobi en poder de l'Administració (annex 11).
g) Una declaració responsable de no haver sol·licitat ni rebut cap altre ajut o finançament per a la mateixa finalitat de cap administració pública o ens públic o privat, o bé, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals s'ha sol·licitat una subvenció per a la mateixa finalitat o de les quals se n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida (annex 4).
h) Una declaració responsable de no estar afectada per cap de les prohibicions per ser beneficiària de subvencions que estableix l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret 2/2005, de 28 de desembre (annex 5).
i) Una declaració responsable de l'entitat sol·licitant que manifesti que es compleixen les obligacions previstes en l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret 2/2005, de 28 de desembre, i les obligacions establertes en el punt 6 d'aquesta convocatòria (annex 6).
j) Un certificat d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb la hisenda autonòmica i amb l'Agència Estatal de l'Administració Tributària. Només s'ha d'aportar en cas d'oposició a la seva consulta (annex 7).
k) Una memòria explicativa del projecte i del pressupost previst per executar-lo d'acord amb el formulari establert a aquest efecte (annex 8).
l) Una declaració responsable de no haver estat objecte de sancions administratives fermes, ni de sentències fermes en els darrers tres anys per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, d'acord amb l'article 11.2 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, i de no haver estat sancionada o condemnada per una resolució administrativa ferma amb una pena accessòria de prohibició de rebre ajudes o subvencions públiques pel període estipulat en l'article 37 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia (annex 9).
m) Una declaració responsable o l'acreditació amb un document bancari que l'entitat beneficiària és titular del compte bancari facilitat, en què constin el nom de l'entitat beneficiària, el número d'identificació fiscal i el compte bancari complet (annex 10).
n) Altra documentació complementària que es consideri necessària per millorar la informació sobre la viabilitat tècnica i econòmica del projecte presentat, si escau.
9.3. La presentació de la sol·licitud implica que l'entitat sol·licitant accepta les prescripcions que estableixen la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el Text refós de la Llei de subvencions, l'Ordre de la consellera d'Afers Socials, Promoció i Immigració de 18 de maig de 2009 i aquesta Resolució.
9.4. El termini per presentar les sol·licituds i la documentació adjunta és de vint dies naturals a comptar a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Les sol·licituds s'han d'adreçar a l'Institut Balear de la Dona i es poden presentar al Registre de l'Institut Balear de la Dona (c. d'Aragó, 26, 1r E, de Palma) o a qualsevol dels llocs prevists en l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic de les administracions públiques.
Si la sol·licitud s'envia per correu, la documentació corresponent s'ha de presentar a les oficines de Correus en un sobre obert, de manera que el full de sol·licitud destinat a l'Institut Balear de la Dona es dati i se segelli abans que se certifiqui, d'acord amb el que estableix l'article 31 del Reial decret 1829/1999, de 3 de desembre, que aprova el Reglament pel qual es regula la prestació dels serveis postals (BOE núm. 313, de 31 de desembre). En el cas que l'oficina de Correus no dati ni segelli la sol·licitud, s'entén com a data vàlida de presentació la data d'entrada en el Registre de l'Institut Balear de la Dona.
Si la sol·licitud es presenta a un lloc diferent de la seu de l'Institut Balear de la Dona, s'ha d'enviar al fax de l'Institut (971 178924) el full de sol·licitud en què consti el segell d'entrada dins el termini màxim de presentació establert en aquesta convocatòria, en el termini màxim de les 24 hores següents a la fi del termini hàbil de presentació. De la mateixa manera, si s'envia per correu certificat, s'ha d'enviar al fax esmentat el full de la sol·licitud datat i segellat per l'oficina de Correus en què consti que s'ha tramès dins el termini hàbil de presentació.
9.5. Si la documentació aportada no compleix els requisits exigits, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, s'ha de requerir la persona o l'entitat sol·licitant que, en el termini de deu dies hàbils des de l'endemà de la recepció del requeriment, esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb l'advertiment que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva sol·licitud, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes prevists en l'article 21 de la mateixa Llei 39/2015.
9.6. De conformitat amb el Reglament (UE) 2016/679 (RGPD) i la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal i garanties dels drets digitals, el tractament de les dades personals de les sol·licituds consisteix en el següent:
a) Finalitat del tractament i base jurídica: tramitació del procediment administratiu de concessió de subvenció per a projectes de foment i suport a la igualtat d'oportunitats entre dones i homes i de prevenció i erradicació de les violències masclistes per a l'any 2020, d'acord amb el que preveuen el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 29 de desembre; l'Ordre de la consellera d'Afers Socials, Promoció i Immigració de 18 de maig de 2009 per la qual s'estableixen les bases reguladores, i la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
b) Responsable del tractament: Institut Balear de la Dona.
c) Destinatari de les dades personals: no se cediran les dades personals a tercers, llevat que hi hagi obligació legal o interès legítim de fer-ho d'acord amb el Reglament general de protecció de dades i la Llei orgànica 3/2018.
d) Existència de decisions automatitzades: no hi ha decisions automatitzades en relació amb les persones afectades pels tractaments.
e) Termini de conservació de les dades personals: el mínim legal des de la data de tancament de l'expedient.
f) Exercici de drets i reclamacions. La persona afectada pel tractament de dades personals pot exercir els seus drets d'informació, d'accés, de rectificació, de supressió, de limitació, de portabilitat, d'oposició i de no inclusió en tractaments automatitzats (i, fins i tot, de retirar el consentiment, si escau, en els termes que estableix la normativa vigent) davant el responsable del tractament, mitjançant el procediment «Sol·licitud d'exercici de drets en matèria de protecció de dades personals», previst a la Seu Electrònica de la CAIB (seuelectronica.caib.es). Una vegada rebuda la resposta del responsable o en el cas que no hi hagi resposta en el termini d'un mes, la persona afectada pel tractament de les dades personals pot presentar la «Reclamació de tutela de drets» davant l'Agència Espanyola de Protecció de Dades.
g) Delegació de Protecció de Dades. La Delegació de Protecció de Dades de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té la seu a la Conselleria de Presidència, Cultura i Igualtat (pg. de Sagrera, 2, 07012 Palma; a/e: protecciodades@dpd.caib.es).
10. Selecció de les entitats beneficiàries
D'acord amb els articles 11 i 12 de les bases reguladores, i de conformitat amb l'article 17 del Text refós de la Llei de subvencions, la forma ordinària de selecció de les entitats beneficiàries de les subvencions ha de ser el procediment de concurs, que consisteix a concedir les subvencions després de valorar i comparar, en un únic procediment, les sol·licituds presentades, amb la finalitat d'establir una prelació entre aquestes d'acord amb els criteris de valoració prevists en el punt 13 d'aquesta convocatòria. S'han d'atribuir els imports dels ajuts sol·licitats, d'acord amb l'ordre de prelació establert segons la puntuació obtinguda, fins que s'exhaureixin els crèdits destinats a la convocatòria. La resta de sol·licituds n'han de restar excloses per falta de disponibilitat pressupostària. Aquest procediment de concurs es farà per a cada modalitat (A, B).
11. Òrgans competents per iniciar, instruir i resoldre el procediment
11.1 L'inici del procediment de concessió de subvencions correspon a la directora de l'Institut Balear de la Dona.
11.2 La instrucció del procediment correspon al Servei d'Administració i Gestió Pressupostària de l'Institut Balear de la Dona.
11.3 El procediment d'instrucció s'ha d'ajustar al que disposa l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions.
11.4 L'òrgan competent per resoldre el procediment és la directora de l'Institut Balear de la Dona.
12. Comissió Avaluadora
12.1. D'acord amb el que estableix l'article 15 de les bases reguladores, s'ha de constituir una comissió avaluadora, que és l'òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre'n l'informe que ha de servir de base a la persona titular de l'òrgan instructor (la cap del Servei d'Administració i Gestió Pressupostària de l'Institut Balear de la Dona) per elaborar la proposta de resolució de concessió.
12.2. La Comissió Avaluadora està composta pels membres següents:
a) Presidenta: la cap del Servei d'Administració i Gestió Pressupostària de l'Institut Balear de la Dona.
b) Secretari: el cap de la Secció II de l'Institut Balear de la Dona.
c) Vocals:
— La cap del Servei de Gestió i Planificació de l'Institut Balear de la Dona.
— Dos funcionaris o funcionàries del Servei d'Administració i Gestió Pressupostària amb experiència i competència professional en matèria de subvencions.
— Un funcionari o funcionària del Servei de Gestió i Planificació, amb experiència i competència professional en temes d'igualtat i associacionisme.
12.3. El règim jurídic de la constitució i el funcionament de la Comissió Avaluadora és el que preveuen els articles 15 a 18 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, i els articles 17 a 19 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
12.4. Quan la presidenta de la Comissió Avaluadora ho estimi necessari, es poden incorporar a la Comissió, amb veu però sense vot, les persones que es considerin adequades amb coneixements o experiència en matèria d'igualtat o expertes en la matèria objecte del projecte.
13. Criteris objectius que han de regir la concessió de les subvencions i la puntuació dels expedients
13.1. La concessió dels ajuts d'aquesta convocatòria es regeix pels principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no-discriminació, i s'ha de resoldre segons aquests principis.
13.2. Amb la finalitat d'avaluar millor les sol·licituds, es pot requerir les entitats sol·licitants perquè ampliïn la informació continguda en el projecte.
13.3. Els projectes presentats que no donin resposta indubtable a alguna de les mesures dels eixos 1, 2, 3, 4 i 8 del Pacte d'Estat contra la Violència de Gènere, en relació amb els programes continguts en aquesta convocatòria, no seran valorats.
13.4. Les sol·licituds presentades s'han de puntuar d'acord amb els criteris objectius i les valoracions següents:
13.4.1. Criteris de valoració dels projectes de la modalitat A (de 0 a 100 punts)
1. Valoració de la capacitat de l'entitat sol·licitant (màxim de 7 punts).
Es considera que l'entitat sol·licitant té capacitat per donar resposta a situacions emergents relacionades amb la integració de les dones en tots el àmbits si:
a) Els estatuts de l'entitat preveuen la igualtat d'oportunitats entre dones i homes o la lluita contra les violències masclistes (es verificarà amb els continguts dels estatuts de l'entitat) (7 punts).
b) L'entitat té una d'una vocalia d'igualtat, secretaria o algun grup de treball específic d'igualtat o lluita contra les violències masclistes (es verificarà amb la documentació aportada per l'entitat) (7 punts).
2. Població destinatària i cobertura poblacional: (fins a 10 punts)
a) Dones en situació de tràfic i prostitució (8 punts).
b) Menors en risc o víctimes d'explotació sexual (8 punts).
c) Dones víctimes de violència sexual (8 punts).
d) Dones amb diversitat funcional (8 punts).
e) Joves (5 punts).
f) Dones més grans de 65 anys (5 punts).
g) Dones del món rural (5 punts).
h) Dones migrants (5 punts).
i) Població general (4 punts).
Si concorren, de manera coherent, més d'un grup específic en el projecte (10 punts).
3. Valoració del grau de necessitat (fins a 12 punts):
a) Projectes en els quals s'aborda el tràfic de dones, la prostitució i l'explotació sexual (10 punts).
b) Projectes de coeducació (10 punts).
c) Programes i actuacions encaminades a erradicar la violència contra les dones o afavorir la corresponsabilitat entre dones i homes (10 punts).
d) Projectes de sensibilització i prevenció contra les violències masclistes (8 punts).
e) Projectes que afavoreixin l'intercanvi de coneixements entre persones que intervinguin en l'àmbit de la dona (8 punts).
Si concorren, de manera coherent, més d'un grup de necessitats en el projecte (12 punts).
4. Grau d'innovació de les actuacions previstes en el programa que ha de desenvolupar l'entitat sol·licitant (2 punts):
a) Desenvolupament de projectes en temes de tràfic de dones, prostitució i explotació sexual a les illes de Mallorca, Eivissa i Formentera (2 punts).
b) Municipis de l'illa de Mallorca on no s'estan desenvolupant projectes específics en l'abordatge del tràfic de dones, la prostitució i l'explotació sexual (2 punts).
5. Qualitat tècnica del projecte (fins a 60 punts):
a) Antecedents i fonamentació teòrica del projecte (de 0 a 5 punts).
b) El projecte està descrit amb perspectiva de gènere (de 0 a 10 punts).
c) Les activitats preveuen la incorporació de la perspectiva de gènere (de 0 a 10 punts).
d) Definició dels objectius (generals i específics) (de 0 a 5 punts).
e) Descripció dels resultats esperats (de 0 a 2 punts).
f) Activitats, programació, cronograma (de 0 a 5 punts).
g) Utilització d'una metodologia coherent amb els objectius (de 0 a 5 punts).
h) Gestió del projecte (de 0 a 5 punts).
i) Plantejament d'indicadors d'avaluació del projecte (de 0 a 3 punts).
j) Relació del projecte presentat per assolir els objectius prevists en el Pacte d'Estat (de 0 a 10 punts).
6. Participació en la gestió i el desenvolupament del projecte juntament amb altres entitats (fins a 9 punts):
a) Grau de col·laboració o participació de l'entitat sol·licitant amb altres organitzacions o associacions (0 a 3 punts).
b) Establiment de treball en xarxa (de 0 a 3 punts).
c) Coherència del pressupost amb les activitats plantejades en el projecte (de 0 a 3 punts).
13.4.2 Criteris de valoració dels projectes de la modalitat B (de 0 a 100 punts)
1. Valoració de la capacitat de l'entitat sol·licitant (màxim de 7 punts).
Es considera que l'entitat sol·licitant té capacitat per donar resposta a situacions emergents relacionades amb la integració de les dones en tots el àmbits si:
a) Els estatuts de l'entitat perveuen la igualtat d'oportunitats entre dones i homes o la lluita contra les violències masclistes (es verificarà amb els continguts dels estatuts de l'entitat) (7 punts).
b) L'entitat té una vocalia d'igualtat, secretaria o algun grup de treball específic d'igualtat o lluita contra les violències masclistes (es verificarà amb la documentació aportada per l'entitat) (7 punts).
2. Població objecte de l'estudi d'investigació, publicació i altres treballs tècnics (fins a 10 punts)
a) Dones en situació de tràfic i prostitució (8 punts).
b) Menors en risc o víctimes d'explotació sexual (8 punts).
c) Dones víctimes de violència sexual (8 punts).
d) Dones amb diversitat funcional (8 punts).
e) Joves (5 punts).
f) Dones més grans de 65 anys (5 punts).
g) Dones del món rural (5 punts).
h) Dones migrants (5 punts).
i) Població general (4 punts).
Si concorren, de manera coherent, més d'un grup específic en el projecte (10 punts).
3. Valoració del grau de necessitat (fins a 12 punts):
a) Estudis, treballs d'investigació, publicacions i altres treballs tècnics en els quals s'aborda el tràfic de dones, la prostitució i l'explotació sexual a les Illes Balears (10 punts).
b) Estudis, treballs d'investigació, publicacions i altres treballs tècnics sobre coeducació a les Illes Balears (10 punts).
c) Estudis, treballs d'investigació, publicacions i altres i treballs tècnics pel que fa a programes i actuacions encaminades a erradicar la violència contra les dones o afavorir la corresponsabilitat entre dones i homes a les Illes Balears (10 punts).
d) Projectes de sensibilització i prevenció contra les violències masclistes a les Illes Balears (8 punts).
e) Projectes que afavoreixin l'intercanvi de coneixements entre persones que intervinguin en l'àmbit de la dona a les Illes Balears (8 punts).
Si concorren, de manera coherent, més d'un grup de necessitats en el projecte (12 punts).
4. Qualitat tècnica del projecte (fins a 60 punts):
a) Antecedents i fonamentació teòrica del projecte (de 0 a 5 punts).
b) El projecte està descrit amb perspectiva de gènere (de 0 a 10 punts).
c) El projecte preveu la incorporació de la perspectiva de gènere en la realització de l'estudi, el treball d'investigació, les publicacions i altres treballs tècnics (de 0 a 10 punts).
d) Definició dels objectius (generals i específics) (de 0 a 5 punts).
e) Descripció dels resultats esperats (de 0 a 2 punts).
f) Pla de treball: activitats, programació, cronograma (de 0 a 5 punts).
g) Utilització d'una metodologia coherent amb els objectius (de 0 a 5 punts).
h) Plantejament d'indicadors d'avaluació del projecte (de 0 a 3 punts).
i) Perfil professional de les persones que elaboren l'estudi, el treball d'investigació, les publicacions i altres treballs tècnics (de 0 a 5 punts).
j) Relació de la investigació, l'estudi, la publicació o el treball tècnic per assolir els objectius prevists en el Pacte d'Estat (de 0 a 10 punts).
5. Participació en la gestió i el desenvolupament del projecte juntament amb altres entitats (fins a 11 punts):
a) Grau de col·laboració o participació de l'entitat sol·licitant amb altres organitzacions, associacions (0 a 3 punts).
b) Establiment de treball en xarxa (de 0 a 3 punts).
c) Coherència del pressupost amb les activitats plantejades en el projecte (de 0 a 5 punts).
14. Determinació de l'import de les subvencions
14.1. Cada expedient s'ha de valorar de 0 a 100 punts, d'acord amb els criteris que estableix el punt 13 d'aquesta convocatòria.
14.2. MODALITAT A
— La puntuació mínima necessària perquè un projecte pugui accedir a la subvenció és de 50 punts.
— La despesa subvencionable per projecte és del 80 % del cost del projecte amb un màxim de 10.000,00 € (deu mil euros).
— La valoració de l'expedient de la modalitat A és la puntuació resultant d'aplicar els criteris de l'apartat 13.4.1.
— El repartiment de la subvenció es farà d'acord amb el que estableix el punt 10 de la convocatòria.
- Quan la disponibilitat pressupostària no sigui suficient per subvencionar diferents projectes de la modalitat A que hagin obtingut la mateixa puntuació, per determinar quins són els projectes que es proposa que obtinguin l'ajut, es compararan successivament les puntuacions obtingudes en cadascun dels apartats següents i en aquest ordre:
1. Qualitat tècnica del projecte.
2. Valoració del grau de necessitat.
3. Població destinatària i cobertura poblacional.
4. Grau d'innovació de les actuacions previstes en el programa que ha de desenvolupar l'entitat sol·licitant.
5. Participació en la gestió i el desenvolupament del projecte juntament amb altres entitats.
6. Valoració de l'experiència i capacitat de l'entitat sol·licitant.
S'ha de proposar atorgar la subvenció a la primera entitat sol·licitant que obtingui més puntuació en un dels apartats esmentats i per l'ordre establert.
En cas que així i tot persisteixi l'empat en la puntuació, s'ha d'atorgar la subvenció per estricte ordre d'entrada.
— Els ajuts s'han de repartir d'aquesta manera fins a exhaurir la disponibilitat pressupostària.
14.3. MODALITAT B
— La puntuació mínima necessària perquè un projecte pugui accedir a la subvenció és de 50 punts.
— La despesa subvencionable per projecte és del 80 % del cost del projecte amb un màxim de 20.000,00 € (vint mil euros).
— La valoració de l'expedient de la modalitat B és la puntuació resultant d'aplicar els criteris de l'apartat 13.4.2.
— El repartiment de la subvenció es farà d'acord amb el que estableix el punt 10 de la convocatòria.
- Quan la disponibilitat pressupostària no sigui suficient per subvencionar diferents projectes de la modalitat B que hagin obtingut la mateixa puntuació, per determinar quins són els projectes que es proposa que obtinguin l'ajut, es compararan successivament les puntuacions obtingudes en cadascun dels apartats següents i en aquest ordre:
1. Qualitat tècnica del projecte.
2. Valoració del grau de necessitat.
3. Població objecte de l'estudi d'investigació, publicació i altres treballs tècnics.
4. Participació en la gestió i el desenvolupament del projecte juntament amb altres entitats.
5. Valoració de l'experiència i capacitat de l'entitat sol·licitant.
S'ha de proposar atorgar la subvenció a la primera entitat sol·licitant que obtingui més puntuació en un dels apartats esmentats i per l'ordre establert.
En cas que així i tot persisteixi l'empat en la puntuació, s'ha d'atorgar la subvenció per estricte ordre d'entrada.
Els ajuts s'han de repartir d'aquesta manera fins a exhaurir la disponibilitat pressupostària.
14.4. Una vegada finalitzat el termini de presentació de sol·licituds, i una vegada que aquestes hagin estat resoltes, si en una modalitat (A, B) sobra un romanent pressupostari i en l'altra manca, es podrà destinar aquest romanent pressupostari a aquesta última modalitat.
14.5. En la quantia subvencionada només es pot incloure l'IVA suportat si l'entitat no té finalitat de lucre i el suporta com a destinatària final.
15. Subcontractació
D'acord amb l'article 2.8 d'aquesta convocatòria, es pot subcontractar en les modalitats A i B.
Tal com estableix l'article 24 de les bases reguladores de les subvencions (BOIB núm. 76, de 26 de maig), i en el marc de l'article 38 del Decret legislatiu 2/2005, l'entitat beneficiària pot subcontractar fins al 100 % de l'execució de l'activitat subvencionada.
Quan la subcontractació no superi el 50 %, l'entitat sol·licitant de la subvenció ha de presentar una memòria explicativa dels motius pels quals s'ha de recórrer a la contractació de l'activitat a tercers.
En el cas que la subcontractació sigui superior al 50 %, a més de les prescripcions esmentades en l'apartat anterior, la subcontractació estarà sotmesa al compliment que el contracte se subscrigui per escrit i l'òrgan competent per a la concessió de la subvenció n'autoritzi prèviament la formalització. Les despeses d'assessorament jurídic i notarials que pertoquin derivades de la formalització del contracte subscrit per a la subcontractació tenen la consideració de despesa subvencionable.
16. Ordenació, instrucció i reformulació de les sol·licituds
16.1. Correspon a l'òrgan instructor dur a terme d'ofici les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en les quals s'ha de basar per dictar la resolució, d'acord amb l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions i amb el procediment que preveu aquest article.
16.2. L'òrgan competent per instruir el procediment pot sol·licitar els informes tècnics que consideri pertinents per elaborar la proposta de resolució de la convocatòria. Aquests informes estaran a disposició de la Comissió Avaluadora. Els informes s'han d'emetre en un termini màxim de deu dies.
16.3. Una vegada completat l'expedient i sol·licitats els informes tècnics necessaris i amb el suport documental que es consideri oportú, l'òrgan instructor ha d'avaluar les sol·licituds d'acord amb els criteris establerts i ha d'elaborar una proposta de resolució, una vegada considerat l'informe de la Comissió Avaluadora que ha de servir de base per elaborar la proposta esmentada.
16.4. Quan l'import de la subvenció resultant de l'informe previ que ha de servir de base a la proposta de resolució sigui inferior a l'import sol·licitat, l'òrgan instructor donarà audiència a l'entitat sol·licitant a fi d'informar-la'n mitjançant una proposta de resolució provisional.
En la fase d'audiència prèvia, l'entitat responsable del projecte ha de comunicar a l'òrgan instructor si manté el pressupost inicial amb altres finançaments, que s'han d'especificar, o bé si presenta una proposta de reformulació pressupostària i tècnica del projecte inicial que s'ajusti a la quantia proposada. Aquest tràmit d'audiència serà com a màxim de 10 dies comptadors des de l'endemà de la notificació de la proposta de resolució provisional.
16.5. La modificació del projecte ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció i també els criteris de valoració establerts en relació amb les sol·licituds.
16.6. La modificació de la sol·licitud, una vegada que l'òrgan competent n'hagi emès l'informe, s'ha de trametre a l'òrgan competent perquè dicti la resolució amb la proposta de resolució prèvia de l'òrgan instructor.
16.7. L'òrgan instructor ha de notificar la proposta de resolució de concessió individualment a cada entitat que hagi obtingut la puntuació exigida, i li ha de donar un termini de deu dies naturals comptadors des de l'endemà de la notificació per acceptar la subvenció o renunciar-hi.
16.8. La proposta de resolució s'ha de publicar en els llocs web esmentats en l'apartat 9.1 i en el tauler d'anuncis de la seu de l'Institut Balear de la Dona. Ha d'incloure la llista d'entitats beneficiàries proposades per a l'atorgament de la subvenció i la quantia, el pressupost acceptat com a base de la subvenció (que s'haurà de justificar en el moment oportú) i la llista de les entitats sol·licitants excloses, amb indicació de la causa d'exclusió.
16.9. En el cas d'acceptació, dins aquest termini dels deu dies naturals, i en el cas que l'activitat s'hagi de fer amb posterioritat a la presentació de la sol·licitud, la persona que representa legalment l'entitat ha de comunicar per escrit a l'Institut Balear de la Dona la data definitiva d'inici del projecte, amb indicació del dia i el mes. Així mateix, la renúncia a la subvenció s'ha d'efectuar de manera expressa per qualsevol mitjà que permeti tenir-ne constància.
16.10. En tot cas, l'acceptació s'entendrà produïda automàticament si en el termini indicat des de la notificació de la proposta de resolució no es fa constar el contrari. En aquest cas, i si pertoca, s'entén que la data d'inici és la que figura en el projecte. En el cas que l'entitat hagi indicat únicament el mes d'inici del projecte, es considera que la data d'inici n'és el primer dia.
Quan la persona sol·licitant inclogui en la sol·licitud l'adreça electrònica, s'ha d'entendre que dona el consentiment a usar expressament aquest mitjà per fer les notificacions que es derivin d'aquest procediment, a l'efecte que regula l'article 41 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Amb aquesta finalitat es posa a disposició dels interessats la bústia <registre.subv@ibdona.caib.es >.
Les entitats beneficiàries han de confirmar que han rebut les notificacions mitjançant correu electrònic, en cas contrari s'ha de fer la notificació mitjançant els altres mitjans legalment establerts.
17. Resolució i notificació
17.1. L'òrgan instructor, atesos l'expedient i l'informe de la Comissió Avaluadora, ha de formular la proposta de resolució a la directora de l'Institut Balear de la Dona perquè dicti una resolució d'adjudicació o de denegació.
17.2. La resolució de concessió o de denegació de les subvencions ha de ser motivada i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia individual de les subvencions concedides.
17.3 Les resolucions de concessió o denegació de les subvencions s'han de notificar a les persones interessades individualment.
17.4 L'òrgan competent per dur a terme les notificacions derivades de la resolució del procediment és la cap del Servei d'Administració i Gestió Pressupostària.
17.5 El termini màxim per resoldre i notificar la resolució a la persona o a l'entitat interessada és de sis mesos comptadors des de la data en què acabi el termini de presentació de sol·licituds.
17.6 El venciment d'aquest termini sense que es dicti i es notifiqui la resolució expressa faculta la persona interessada perquè entengui desestimada la sol·licitud presentada per silenci administratiu, d'acord amb l'article 22.2 del Text refós de la Llei de subvencions.
17.7 Les notificacions i la pràctica d'aquestes es faran d'acord amb el que estableixen els articles 40 a 46 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
17.8 En el cas que hi hagi més de deu entitats beneficiàries, es pot optar per la notificació de la resolució mitjançant la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
18. Pagament
Les subvencions objecte d'aquesta convocatòria s'han de pagar íntegrament una vegada resolta la concessió de la subvenció, mitjançant una bestreta del 100 %, sense que les entitats beneficiàries hagin de presentar cap de les garanties a què fa referència l'article 25.1 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atesa l'autorització prèvia de data 22 de maig de 2020, del Consell de Govern, a proposta de la consellera de Presidència, Cultura i Igualtat d'acord amb el que determinen l'article 37.2 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 25.3 del Decret 75/2004.
19. Justificació
19.1. Les entitats beneficiàries dels ajuts, una vegada duita a terme l'activitat, han de justificar davant l'Institut Balear de la Dona, amb data límit de 22 de febrer de 2021, el compliment de la finalitat per a la qual es concediren, i presentar el justificant de les despeses efectuades per al projecte subvencionat i el compte justificatiu, d'acord amb l'apartat 8 d'aquesta convocatòria.
No obstant això, si una vegada arribada la data límit de justificació l'entitat beneficiària no ha cobrat la subvenció concedida, i tenint en compte que, d'acord amb l'apartat 3 del punt 8 d'aquesta convocatòria, en la justificació es poden admetre factures que no hagin estat pagades, l'entitat beneficiària ha de presentar els documents que n'acreditin el pagament en el termini de vint dies naturals comptadors des de la data de cobrament de l'import de la subvenció.
19.2. La justificació ha d'incloure la realització completa de l'activitat i el cost total del projecte aprovat que hagi servit de base a la resolució de concessió de la subvenció, sempre amb independència del percentatge finançat.
19.3. No s'entendrà del tot justificada l'aplicació dels fons percebuts fins que no s'hagi acreditat, com a mínim, l'import del projecte d'actuació que va servir de base a la concessió de la subvenció. D'acord amb això, quan les activitats hagin estat finançades, a més de per la subvenció, amb fons propis o altres subvencions o recursos, s'ha d'acreditar en la justificació l'import, la procedència i l'aplicació d'aquests fons.
19.4. Les subvencions s'han de justificar mitjançant la presentació dels documents següents:
a) Una memòria econòmica justificativa del cost de les activitats duites a terme, que ha de contenir (annex 12):
- Una relació classificada de les despeses, amb identificació del creditor i del document justificatiu, l'import, la data d'emissió i la data de pagament.
- El detall, si pertoca, de la relació de despeses de personal contractat (annex 12.1).
- La indicació, si pertoca, dels criteris de repartiment dels costs generals i/o indirectes incorporats en la relació classificada de les despeses abans esmentades.
- Una relació detallada d'altres ingressos o subvencions que hagin contribuït a finançar l'activitat o el projecte subvencionat, amb indicació expressa de l'import i la procedència.
- Els tres pressuposts que, si escau i en aplicació de l'article 40.3 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, ha d'haver sol·licitat la persona o l'entitat beneficiària.
b) Una memòria tècnica de l'actuació justificativa del compliment de les condicions en què es va concedir la subvenció, amb indicació de les activitats efectuades i els resultats obtinguts, d'acord amb l'annex 13.
c) Una declaració jurada d'haver duit a terme la totalitat de l'activitat objecte de subvenció, que ha de signar la persona representant legal de l'entitat (annex 14).
d) Originals i fotocòpies de les factures o els documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa que justifiquin les despeses incorporades en la memòria econòmica i de la documentació acreditativa del pagament, que s'han d'ajustar a les previsions del Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament que regula les obligacions de facturació.
19.5. Es considera despesa realitzada o efectuada la que hagi estat pagada efectivament abans de l'acabament del període de justificació. En aquest sentit, es considera despesa efectuada la que hagi estat efectivament pagada a data de 22 de febrer de 2021.
No obstant això, d'acord amb l'article 8.2 de les bases reguladores, l'article 40.2 del Text refós de la Llei de subvencions i el que disposa l'article 31.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en la justificació es poden admetre factures que no hagin estat pagades, sempre que la despesa, conforme a dret, s'hagi meritat a la data límit per dur a terme les activitats subvencionables o per justificar l'activitat. En el cas que aquestes factures s'admetin, l'entitat beneficiària ha de presentar els documents que n'acreditin el pagament en el termini de vint dies naturals comptadors des de la data de cobrament de l'import de la subvenció.
19.6. En el cas que l'òrgan competent per comprovar la justificació i l'aplicació de l'ajut apreciï defectes en la justificació de l'ajut, ho ha de comunicar prèviament per escrit a l'entitat beneficiària amb la finalitat que els esmeni. L'entitat disposarà d'un termini de deu dies hàbils per esmenar-los, amb indicació que, si no ho fa, s'entendrà que desisteix del dret d'esmenar, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes prevists en l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
20. Publicitat dels ajuts
20.1. Les persones o entitats beneficiàries han de situar en un lloc destacat, en totes les actuacions d'informació i publicitat que duguin a terme, el logotip de l'Institut Balear de la Dona i del Govern de les Illes Balears i el del ministeri competent en matèria d'igualtat, i el del Pacte d'Estat (annex 15).
20.2. Tota la publicitat que es derivi de l'activitat que és objecte d'aquesta subvenció ha d'estar redactada en català i fer ús d'un llenguatge no sexista i d'un tractament igualitari en els continguts i en les imatges. Això determina la necessitat d'exigir la presència obligatòria d'aquesta llengua en qualsevol text, sense impedir-hi, però, la presència d'altres llengües si les circumstàncies ho fan recomanable.
21. Compatibilitat
21.1. Les subvencions atorgades d'acord amb aquesta convocatòria són compatibles amb els ajuts d'altres administracions públiques o d'altres ens públics o privats, estatals o internacionals.
22.2. L'import dels ajuts concedits d'acord amb aquesta convocatòria no pot ser, en cap cas, d'una quantia que, de manera aïllada o en concurrència amb subvencions o ajuts d'altres administracions o ens públics o privats, superi el cost de l'activitat que l'entitat beneficiària ha de dur a terme.
22. Avaluació o control
22.1. Les persones o entitats beneficiàries queden sotmeses a les mesures de comprovació i fiscalització que estableix la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i al control dels ajuts públics. A més, han de facilitar tota la informació que els pugui requerir l'òrgan instructor, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern.
22.2. L'ocultació de qualsevol informació sobre els requisits dona lloc a la denegació o la revocació de l'ajut sol·licitat.
23. Revocació i reintegrament
23.1. Correspon la revocació de la subvenció i, si s'escau, el reintegrament de les quantitats percebudes indegudament, posteriorment a la resolució de concessió vàlida i ajustada a dret, en els casos següents:
- Obtenció de la subvenció sense que es compleixin les condicions requerides, per alteració de les condicions requerides o per alteració de les condicions tingudes en compte per causa imputable a l'entitat beneficiària.
- Incompliment total o parcial de la finalitat o els objectius per als quals va ser concedida la subvenció.
- Concurrència de subvencions incompatibles per a la mateixa activitat.
- Negativa a sotmetre's a les actuacions de comprovació i control.
- Incompliment greu de l'obligació de justificació.
- Obtenció de la subvenció falsejant les condicions requerides o amagant les que ho haurien impedit i qualsevol altre supòsit que doni lloc a l'anul·lació de la resolució de concessió en els termes que preveu l'article 25 del Text refós de la Llei de subvencions.
- Qualsevol altra de les causes que preveuen l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions i l'Ordre de la consellera d'Afers Socials, Promoció i Immigració de 18 de maig de 2009 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions, els certàmens i els premis en matèria de polítiques d'igualtat envers les dones (BOIB núm. 76, de 26 de maig).
23.2. La revocació parcial de la subvenció s'ha de dur a terme mitjançant una resolució de modificació de la resolució de concessió, que ha d'especificar les causes de la revocació, la valoració del grau d'incompliment, i la quantitat que finalment ha de percebre l'entitat beneficiària. No obstant això, en els casos en què, com a conseqüència de l'abonament de la subvenció a la bestreta, l'entitat beneficiària n'hagi de reintegrar la totalitat o una part, no s'ha de dictar cap resolució de modificació i s'ha d'iniciar el procediment de reintegrament corresponent.
A aquests efectes, s'ha de tenir en compte el principi general de proporcionalitat.
23.3. Les quantitats que s'hagin de reintegrar tenen la consideració d'ingressos de dret públic i hi és aplicable la via de constrenyiment.
23.4. L'obligació del reintegrament és independent de les sancions que pertoqui aplicar de conformitat amb el Text refós de la Llei de subvencions.
24. Criteris de gradació dels possibles incompliments
24.1. De conformitat amb l'article 13.n) del Decret legislatiu 2/2005 i l'article 27 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials, Promoció i Immigració de 18 de maig de 2009 per la qual s'estableixen les bases reguladores, s'estableixen els criteris següents de graduació dels incompliments de les condicions imposades amb motiu de l'atorgament de la subvenció, amb indicació dels percentatges de reintegrament de la subvenció que s'han d'exigir en cada cas:
1. Incompliment total dels fins per als quals s'ha atorgat la subvenció: 100 %.
2. Incompliment del termini d'execució de l'activitat sense que se n'hagi autoritzat la pròrroga corresponent: 20 %.
3. Demora en la presentació de la justificació o justificació insuficient o deficient: 10 %.
4. Incompliment del requisit de les mesures de difusió: 10 %.
24.2 En el cas d'incompliment parcial, la fixació de la quantia que ha de reintegrar l'entitat beneficiària s'ha de determinar en aplicació del principi de proporcionalitat que, no obstant això, es pot modular tenint en compte el fet que l'incompliment s'aproximi significativament al compliment total i les entitats beneficiàries acreditin una actuació que tendeix inequívocament al compliment dels seus compromisos.
24.3 En les subvencions concedides als grups de persones físiques, la responsabilitat del reintegrament en les condicions dels apartats anteriors és solidària.
25. Infraccions i sancions
25.1. Les accions i les omissions de les entitats beneficiàries tipificades en els articles 51, 52 i 53 del Text refós de la Llei de subvencions determinen que s'apliqui el règim d'infraccions i sancions que s'hi estableix, quan hi intervingui dol, culpa o simple negligència.
25.2 Les infraccions i sancions que es derivin de l'atorgament de subvencions previstes en aquesta Resolució es regeixen pel que estableix el títol V del Text refós de la Llei de subvencions.
26. Inspecció
D'acord amb les bases reguladores, l'Institut Balear de la Dona pot adoptar en qualsevol moment les mesures de comprovació i de control que consideri oportunes sobre l'activitat subvencionable per tal de verificar que es compleixen els requisits que estableixen el Decret legislatiu 2/2005, les mateixes bases reguladores i la convocatòria, per comprovar la realització de l'activitat i el compliment de la finalitat que determini la concessió i el gaudi de la subvenció.
27. Normativa aplicable
Per tramitar el procediment de concessió de subvencions cal atenir-se al que disposen el Text refós de la Llei de subvencions; l'Ordre de la consellera d'Afers Socials, Promoció i Immigració de 18 de maig de 2009 per la qual s'estableixen les bases reguladores; la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.