Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'AFERS SOCIALS I ESPORTS

Núm. 4499
Resolució de la consellera d'Afers Socials i Esports per la qual s'aprova la convocatòria de subvencions per dur a terme projectes d'interès autonòmic en matèria de joventut per al període 2020-2021

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. La Constitució espanyola, en l'article 9.2, estableix el mandat als poders públics de promoure les condicions perquè la llibertat i la igualtat de l'individu i dels grups en què s'integra siguen reals i efectives, i també el de remoure els obstacles que impedeixin o dificultin la seva plenitud, i de facilitar la participació de tota la ciutadania en la vida política, econòmica, cultural i social. De forma més específica, l'article 48 consagra el deure, per als poders públics, de promoure les condicions per a la participació lliure i eficaç de la joventut en el desenvolupament polític, social, econòmic i cultural.

De la seva banda, l'article 16 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears relatiu a drets socials, disposa que els poders públics han d'articular polítiques que garanteixin la participació de la joventut en el desenvolupament polític, social, econòmic i cultural.

D'aquests preceptes es desprèn la importància que les dues principals normes de l'ordenament jurídic de la Comunitat autònoma, la Constitució i l'Estatut d'Autonomia, atorguen al jovent i la necessitat que els poders públics realitzin actuacions encaminades a millorar-ne les condicions de vida i garantir-ne la participació en tots els àmbits.

2. La Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut, disposa a l'article 67 que les polítiques, els programes i les accions juvenils s'han de finançar mitjançant les aportacions pressupostàries de l'Estat, de la Unió Europea, del Govern de les Illes Balears, dels consells insulars i de les altres corporacions locals, de les contribucions dels usuaris i, així mateix, mitjançant qualsevol aportació econòmica admesa en dret que, si n'és el cas, es produeixi

Seguidament, l'article 70.2 estableix que les administracions competents han d'establir línies d'ajuda per al manteniment de la vida associativa de les associacions juvenils del seu àmbit territorial inscrites en el Cens d'entitats juvenils i entitats prestadores de serveis a la joventut i per al foment de les activitats relacionades amb la joventut que es considerin d'interès públic.

3. Malgrat la importància numèrica de la joventut a les Illes Balears (185.816 persones d'entre 15 i 29 anys), no hi ha en l'actualitat cap línia destinada específicament a entitats sense ànim de lucre per dur a terme projectes d'interès autonòmic en matèria de joventut, cosa especialment significativa tenint en compte el caràcter plurinsular d'aquesta comunitat autònoma i les dificultats de cohesió social que això comporta.

Per aquest motiu, i d'acord amb l'informe justificatiu de la directora general d'Infància, Joventut i Famílies de dia 9 de gener de 2020, és necessari impulsar una línia de subvencions que fomenti aquest tipus de projectes, l'interès autonòmic dels quals derivi d'alguna de les circumstàncies següents:

a) El projecte implica a institucions, entitats o joves de més d'una illa, o a entitats i joves de qualsevol illa amb territoris de fora de les Illes Balears.

b) El projecte conté elements que el fan fàcilment transferible a altres illes o altres contexts d'intervenció.

c) El projecte incideix en la consecució de la igualtat d'oportunitats de joves de totes les illes.

d) El projecte dona visibilitat social a les polítiques de joventut o a l'actuació dels agents implicats en el món de la joventut.

Així mateix, es considera necessari que es limiti l'edat de les persones destinatàries dels projectes, de 16 a 30 anys, a fi de fomentar iniciatives que vagin més enllà del món del lleure.

4. L'àmbit territorial que han de tenir aquests ajuts necessàriament ha de ser l'arxipèlag de les Illes Balears, a fi que la població de totes les illes pugui beneficiar-se'n.

En aquest sentit, la Conselleria d'Afers Socials i Esports té competència per establir aquestes ajudes ja que, tot i que actualment les funcions en matèria de joventut i lleure estan transferides als quatre consells insulars, el Govern es reserva qualsevol potestat genèrica o específica que tengui caire o abast suprainsular, de conformitat amb allò previst a l'article 16, apartat 7; i l'article 17, apartat 15, de la Llei 21/2006, de 15 de desembre, d'atribució de competències als consells de Menorca i d'Eivissa i Formentera en matèria de joventut i lleure (BOIB núm. 184, de 23 de desembre de 2006); així com allò previst a l'apartat C, punts 1.5 a) i 1.11, de l'annex del Decret 26/2018, de 3 d'agost, de traspàs al Consell de Mallorca de les funcions i serveis inherents a les competències pròpies d'aquesta institució insular que exerceix l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

En concret, i d'acord amb aquesta mateixa normativa, el Govern es reserva les competències de joventut pel que fa a les entitats, instal·lacions, serveis, escoles, programes, que tenguin seu a més d'una illa o que tenguin abast autonòmic.

D'altra banda, l'article 8, apartat c), de la Llei 10/2006 atorga a l'Administració autonòmica la potestat de promoure, desenvolupar, gestionar i coordinar les diferents accions dirigides al jovent des de tots els àmbits de l'Administració autonòmica, en matèria d'habitatge, ocupació, cultura, educació, salut, lleure i temps lliure, informació juvenil, turisme juvenil, formació en el temps lliure, promoció dels joves i de les joves artistes de les Illes Balears, associacionisme o qualsevol altra que tingui el jovent de les Illes Balears com a destinatari, i també coordinar les polítiques juvenils de les Illes Balears i aquestes amb les d'altres àmbits territorials.

De tot això es desprèn que el Govern ha de continuar exercint aquells programes per a infants i joves de naturalesa suprainsular i, en general, la coordinació i execució de la política autonòmica en matèria de joventut i lleure, sempre en les seves manifestacions suprainsulars.

L'article 73 de l'Estatut d'Autonomia estableix que corresponen als consells insulars, en les matèries que aquest Estatut els atribueix competència pròpia, l'exercici de l'activitat de foment. No obstant això, el mateix precepte disposa que aquesta activitat de foment la poden dur a terme els consells insulars sens perjudici de l'activitat que correspon a la Comunitat Autònoma. En aquesta activitat s'hi ha de considerar la de facilitar la igualtat d'oportunitats per a totes les persones i entitats de les Illes Balears que vulguin impulsar projectes d'interès en matèria de joventut.

Corresponen als consells insulars, en les matèries que aquest Estatut els atribueix competència pròpia, l'exercici de l'activitat de foment, sens perjudici de l'activitat que correspon a la Comunitat Autònoma, i la fixació de polítiques pròpies o, quan així ho decideixin, la fixació de polítiques comunes amb altres consells insulars i amb altres illes, comunitats o amb l'Estat d'acord amb el Govern de les Illes Balears.

Fonaments de dret

1. El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions (BOIB núm. 196, de 31 de desembre de 2005), determina el règim jurídic de les subvencions l'establiment o la gestió de les quals corresponen a l'Administració de la Comunitat Autònoma o a les entitats públiques que en depenen.

2. Mitjançant l'Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 15 de setembre de 2003 (BOIB núm. 137, de 2 d'octubre), modificada per l'Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 19 de febrer de 2004 (BOIB núm. 29, de 28 de febrer) i per l'Ordre de 8 de març de 2005 (BOIB núm. 48, de 26 de març) s'estableixen les bases reguladores de les subvencions de la Conselleria de Presidència i Esports. L'article 1.2 b) disposa que un dels objectes de les subvencions és el suport als individus i col·lectius beneficiaris de la intervenció dels serveis socials, les entitats i les associacions que hi treballen, i l'article 1.2 c) recull, com un altre objecte de subvenció, el suport en matèria de joventut, voluntariat, temps lliure i participació social.

3. La Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut, estableix el marc normatiu i competencial per desenvolupar les polítiques juvenils i ordenar els serveis i les activitats que tenguin per destinatari el jovent, amb l'objectiu d'obtenir un desenvolupament efectiu i la protecció dels seus drets.

4. La Llei 21/2006, de 15 de desembre, d'atribució de competències als consells de Menorca i d'Eivissa i Formentera en matèria de joventut i lleure (BOIB núm. 184, de 23 de desembre de 2006), delimita les competències del Govern i dels consells insulars de les illes esmentades en matèria de joventut i lleure.

5. El Decret 26/2018, de 3 d'agost, de traspàs al Consell de Mallorca de les funcions i serveis inherents a les competències pròpies d'aquesta institució insular que exerceix l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

6. La Conselleria d'Afers Socials i Esports, mitjançant la Direcció General d'Infància, Joventut i Famílies, exerceix les funcions relatives a la promoció i informació de les activitats juvenils, programes de mobilitat juvenil, participació i associacions juvenils, promoció dels joves artistes, instal·lacions juvenils i anàlisi i estudi de la realitat dels joves, de conformitat amb el Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

7. La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, regula el procediment administratiu comú de les administracions públiques.

8. La Llei 3/2003, de 26 de març, estableix el règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

9. La Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, estableix, a l'article 11, les mesures de foment de la igualtat que han d'introduir les convocatòries de subvencions.

10. la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears

11. La Llei 19/2019, de 30 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2020.

Per tot això, a proposta de la Direcció General d'Infància, Joventut i Famílies, de conformitat amb l'article 15 del Decret legislatiu 2/2005 i l'article 3 de l'Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 15 de setembre de 2003; atesos els informes favorables del Servei Jurídic de la Conselleria d'Afers Socials i Esports i de la Intervenció General; de conformitat amb el que disposa la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i en ús de les facultats que m'atribueix la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria de subvencions per dur a terme projectes d'interès autonòmic en matèria de joventut per al període 2020-2021 i els criteris de valoració dels projectes, els quals figuren com a annex 1 i 2, respectivament, d'aquesta Resolució.

2. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 2 de juny de 2020

La consellera d'Afers Socials i Esports Fina Santiago Rodríguez

 

 

ANNEX 1 Convocatòria de subvencions per dur a terme projectes d'interès autonòmic en matèria de joventut per al període 2020-2021

1. Objecte i límits

1.1. L'objecte d'aquesta convocatòria és regular les subvencions destinades a fomentar la realització de projectes d'interès autonòmic i de rellevància social en matèria de joventut que, ja sigui pel seu caràcter innovador o experimental, o per les seves característiques especials, transcendeixin l'interès d'una única illa.

La finalitat és impulsar la posada en marxa de projectes creatius i de qualitat, amb un impacte social rellevant, que permetin conèixer millor la situació dels joves, fomentar-ne la participació i/o augmentar-ne les possibilitats d'emancipació, entre altres objectius d'interès per al col·lectiu.

1.2. A efectes d'aquesta convocatòria, s'entén que un projecte és d'interès autonòmic quan hi concorr alguna de les circumstàncies següents:

a) El projecte implica a institucions, entitats o joves de més d'una illa, o a entitats i joves de qualsevol illa amb territoris de fora de les Illes Balears.

b) El projecte conté elements que el fan fàcilment transferible a altres illes o altres contexts d'intervenció.

c) El projecte incideix en la consecució de la igualtat d'oportunitats de joves de totes les illes.

d) El projecte dona visibilitat social a les polítiques de joventut o a l'actuació dels agents implicats en el món de la joventut.

1.3 També als efectes d'aquesta convocatòria, es consideren innovadors els projectes que aporten alguna millora respecte dels que són d'una naturalesa similar, sia en el disseny, sia en els procediments o metodologia, sia en els continguts de la intervenció, sia en el resultat obtingut. La innovació es pot donar en la generació de nous projectes i/o en la millora dels processos existents. Així mateix, els projectes d'innovació poden comportar noves idees que treballen per atendre necessitats no satisfetes i millorar la vida de les persones.

1.4 Els projectes han d'afectar joves d'entre 16 i 30 anys, ambdues edats incloses -sens perjudici que també es puguin referir a persones d'entre 14 i 35 anys, si l'interès de l'acció ho justifica, i aquest està motivat a la sol·licitud- i poden referir-se als aspectes següents, sense ànim excloent:

a) Projectes adreçats a donar a conèixer a la comunitat les produccions i creacions de les persones joves.

b) Projectes que promoguin el protagonisme de les persones joves en el desenvolupament de programes i serveis destinats al col·lectiu jove.

c) Projectes que promoguin la visibilització i la presència activa de les persones joves a la societat.

d) Projectes que promoguin en les persones joves la formació i l'exercici de la ciutadania activa com a subjectes de ple dret en la construcció social.

e) Projectes que fomentin l'associacionisme i el voluntariat jove.

f) Projectes que promoguin la informació, reflexió, el debat i el diàleg entre la població jove i entre aquesta i altres sectors de població (projectes interculturals i intergeneracionals) en aspectes d'interès per a la formació integral de la joventut.

g) Projectes que promoguin la coresponsabilitat de la població jove, homes i dones, en l'assumpció de responsabilitats entre els dos sexes.

h) Projectes que potenciïn la participació social de les persones joves i que contribueixin al desenvolupament del seu esperit crític.

1.5. La convocatòria permet subvencionar les despeses corresponents a algun dels tipus de projectes en les modalitats següents:

— Modalitat A: projectes d'intervenció que tenguin un interès autonòmic o que incloguin metodologies i continguts innovadors, o que puguin suposar un avanç en les estratègies d'intervenció en o amb la joventut, en l'àmbit de les Illes Balears.

S'entenen com a projectes d'intervenció aquells que es duguin a la pràctica en relació amb joves, o bé amb agents que afecten o intervenen en la vida de les persones joves, de manera que en siguin usuàries o beneficiàries, d'una manera directa o mitjançada.

— Modalitat B: projectes de recerca relatius a l'estudi o l'anàlisi que tenguin per finalitat contribuir al coneixement de la realitat actual en matèria de joventut a les Illes Balears.

— Modalitat C: publicacions puntuals o periòdiques, en paper i/o en suport digital, que estiguin especialitzades o tenguin com a eix principal aspectes relacionats amb la joventut, de nova creació o que s'estiguin publicant en l'àmbit temporal al qual afecta aquesta convocatòria, i que s'ajustin a la normativa sobre propietat intel·lectual.

— Modalitat D: altres projectes en matèria de joventut que, tot i no correspondre's amb cap de les definicions anteriors, es considerin d'interès pel seu caràcter innovador o la seva rellevància, en relació amb les matèries establertes al punt 1.4.

1.6 Queden exclosos d'aquesta línia els projectes següents:

- Els projectes que no tenguin interès autonòmic.

- Els projectes habituals i puntuals corresponents al funcionament normal de les entitats (campaments, colònies, escoles d'estiu, etc.), llevat que tenguin un component molt innovador, que els distingeixi clarament dels habituals.

- Els projectes que no tenguin un impacte social rellevant i que no incideixin de manera important i directa en el desenvolupament social, cultural o econòmic de les persones joves.

- Els projectes la fi primordial dels quals sigui l'oferta-programació anual d'activitats de temps lliure, educatives, socials, esportives, religioses, etc.

- Els projectes que tenguin una finalitat lucrativa o un vessant mercantil.

- Els projectes que repercuteixin de forma gairebé exclusiva en l'entitat o en la persona sol·licitant.

- Els projectes que no tenguin una qualitat suficient, o els objectius i el plantejament dels quals no quedin ben definits.

- La reedició de publicacions.

- Les publicacions periodístiques de premsa diària; les publicacions de caràcter corporatiu editades o coeditades per entitats privades per encàrrec d'institucions públiques; els butlletins d'entitats el contingut dels quals s'adreça principalment als membres d'aquesta entitat; les publicacions editades per partits polítics, coalicions electorals, sindicats, organitzacions empresarials, col·legis professionals i associacions professionals que s'adrecen als seus socis; les revistes escolars; els reclams publicitaris i, en general, totes les publicacions el contingut de les quals sobrepassi el 50 % de publicitat pròpia o aliena; les cartelleres de ràdio i de televisió; les publicacions editades per proveïdors d'Internet, organitzacions que tenen com a activitat principal oferir serveis d'Internet a tercers (connectivitat, allotjament, disseny de webs i d'aplicacions, etc.), conegudes generalment com a ISP (Internet Service Provider), en el desenvolupament d'aquesta activitat; els suplements, és a dir, les publicacions que es distribueixen d'una manera conjunta amb una altra, encara que tenguin preu, numeració, data i capçalera propis; i les publicacions que tenguin continguts violents o discriminatoris.

- Els projectes de recerca que no compleixin amb els mínims exigibles de rigor científic o metodològic, d'interès o de viabilitat.

1.7. En general, no es poden subvencionar projectes que ja hagin estat subvencionats en les convocatòries anteriors en el marc de la convocatòria per a projectes innovadors en matèria de joventut d'anys anteriors o que siguin pràcticament iguals que aquells, tret que la Comissió Avaluadora consideri que en queda justificada la continuïtat, a partir de les arguments exposats per l'entitat promotora.

1.8 Els projectes que es presentin poden tenir àmbit local, insular i/o autonòmic, o afectar majoritàriament joves de les Illes Balears, si bé, en tot cas, n'ha de quedar justificat l'interès autonòmic.

1.9. Únicament es poden subvencionar els projectes que s'iniciïn o s'estiguin desenvolupant-se entre l'1 de juny de 2020 i acabin, com a molt tard, l'1 de juny de 2021.

Només es poden subvencionar projectes completats, no fases del mateix projecte, tret que la Comissió Avaluadora apreciï que cada fase constitueix un projecte en si mateix que es pugui considerar de manera independent.

1.10. Cada persona física o jurídica només pot presentar una única sol·licitud a la convocatòria.

La persona o persones físiques que formin part d'una agrupació de persones físiques o de la junta directiva o òrgan de govern d'una persona jurídica que hagués sol·licitat una subvenció en el marc d'aquesta convocatòria, no poden formular una altra sol·licitud de subvenció a títol individual.

1.11. La subvenció sol·licitada ha de ser en tot cas de quantia igual o inferior a la del cost de l'activitat. En cas que el projecte disposi d'altres recursos assegurats, es pot sol·licitar una subvenció per la diferència.

1.12. Els ajuts econòmics que s'obtinguin s'han de destinar a cobrir les despeses necessàries per dur a terme les finalitats per a les quals es concedeixin.

En aquest sentit, es consideren subvencionables les despeses que estiguin relacionades directament amb el projecte i que s'hagin produït durant el període en què s'hagi dut a terme l'activitat subvencionable, i que hagin estat efectivament pagades abans que acabi el termini de justificació.

1.13 Les persones i entitats participants autoritzen la Direcció General d'Infància, Joventut i Famílies i l'Institut Balear de la Joventut (entitat pública adscrita a la Conselleria d'Afers Socials i Esports) a publicar la totalitat dels projectes presentats en els mitjans de difusió propis, si es considera oportú, per a la promoció del projecte i dels autors i autores presentats.

Així mateix, també autoritzen la Direcció General d'Infància, Joventut i Famílies i l'Institut Balear de la Joventut perquè puguin difondre els projectes, sense ànim de lucre, en àmbits tant físics com virtuals, sempre indicant-ne l'autoria.

Igualment, donen el seu consentiment perquè, durant un període de cinc anys, la Direcció General d'Infància, Joventut i Famílies i el Govern de les Illes Balears puguin publicar els projectes presentats amb l'únic objectiu de promoure i difondre les iniciatives i els seus autors, així com difondre i recopilar els materials de les diverses convocatòries. En tot cas ha de ser un ús no lucratiu d'aquests projectes, se n'ha d'indicar sempre l'autoria, i l'autor o autora ha de rebre la informació corresponent abans de la utilització de la seva creació.

Transcorreguts cinc anys des de la presentació dels treballs, qualsevol utilització dels treballs presentats per part de la Direcció General d'Infància, Joventut i Famílies i del Govern de les Illes Balears requereix el consentiment exprés previ dels autors o autores.

1.14 La participació en aquesta convocatòria suposa cedir a la Direcció General d'Infància, Joventut i Famílies i a l'Institut Balear de la Joventut el dret de difondre i d'emprar, totalment o en part, els resultats o el contingut dels projectes subvencionats, amb finalitats d'interès general; i de disposar de franc d'un mínim de 10 exemplars de les publicacions subvencionades i/o de distribuir les publicacions electròniques subvencionades, així com de disposar d'una còpia de qualitat de l'arxiu original, el qual es difondrà a través del web del Servei de Joventut i de l'Observatori de la Joventut de les Illes Balears.

Les entitats i persones participants que no hagin estat subvencionades han de retirar els projectes i, en general, qualsevol documentació que hagin aportat en el termini de vint-i-cinc dies naturals comptadors des del moment en què es faci públic el nom de les entitats i persones beneficiàries i, en qualsevol cas, abans de les 14.00 hores del 29 de desembre de 2020. A partir d'aquest moment, el material lliurat quedarà a disposició de la Direcció General d'Infància, Joventut i Famílies la qual, fins i tot, pot destruir-lo, i el participant perd el dret de reclamar-lo.

2. Normativa d'aplicació

Aquesta convocatòria es regeix pel que disposen aquesta Resolució, l'Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 15 de setembre de 2003 per la qual s'estableixen les bases reguladores per concedir subvencions en matèria de joventut, voluntariat, temps lliure i participació social (BOIB núm. 137, de 2 d'octubre), modificada per l'Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 19 de febrer de 2004 (BOIB núm. 29, de 28 de febrer) i per l'Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 8 de març de 2005 (BOIB núm. 48, de 26 de març); i pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i la resta de normativa d'aplicació.

3. Import i crèdit pressupostari

3.1. Es destina a aquesta convocatòria la quantitat màxima de 133.800,00 €, amb càrrec de la partida i les anualitats següents:

- 117.000,00 € amb càrrec de la partida pressupostària 17201 323A01 48000 00 (famílies i institucions sense ànim de lucre) del pressupost general de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a 2020.

- 16.800,00 €, amb càrrec de la partida pressupostària 17201 323A01 48000 00 (famílies i institucions sense ànim de lucre) del pressupost general de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a 2021.

3.2. Es preveu una quantitat de 33.450,00 € per a cadascuna de les quatre modalitats previstes en aquesta línia.

No obstant això, aquesta distribució és orientativa i, a l'efecte de la concessió de subvencions, les quanties estan vinculades, de manera que si no s'exhaureix el crèdit d'una modalitat pot passar a una altra, en l'ordre que s'estableix en el punt 10 d'aquesta convocatòria.

3.3. Cada projecte de qualsevol de les línies esmentades pot rebre una subvenció màxima de 7. 500,00 €.

3.4. Aquestes subvencions són compatibles amb altres, sens perjudici del que estableixen els punts 1.7. i 4.4 d'aquesta convocatòria.

4. Persones i entitats beneficiàries, i activitats, entitats i persones no incloses

4.1. Poden ser beneficiàries d'aquestes subvencions les persones i entitats que s'indiquen a continuació:

4.1.2. Les persones físiques, individualment o en grup, residents a les Illes Balears.

Quan es tracti d'agrupacions de persones físiques o jurídiques, públiques o privades, sense personalitat, s'han de fer constar d'una manera explícita, tant en la sol·licitud com en la resolució de concessió, els compromisos d'execució assumits per cada membre de l'agrupació, com també l'import de la subvenció que hi ha d'aplicar cada un d'ells, que també tenen la consideració de beneficiaris. (Model 3). En tot cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb poders suficients per complir les obligacions que, com a beneficiària, corresponen a l'agrupació. Així mateix, l'agrupació no s'entendrà dissolta fins que no hagin transcorregut els terminis de prescripció prevists en l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

4.1.3. Les persones jurídiques següents:

Associacions, federacions d'associacions, organitzacions, fundacions i altres entitats privades sense ànim de lucre, amb domicili social a les Illes Balears.

Quan la beneficiària sigui una persona jurídica, han de tenir la consideració de beneficiàries les persones que en formin part com a membres que es comprometin a dur a terme la totalitat o una part de les activitats que fonamenten la concessió de la subvenció en nom i per compte de la primera, d'acord amb l'article 2.2 de l'Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 15 de setembre de 2003, modificat per l'Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 8 de març de 2005.

4.2. No poden ser beneficiàries d'aquestes subvencions:

- Les persones o entitats que incompleixin alguna de les prohibicions establertes en els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005.

- Les persones o entitats que hagin estat sancionades o condemnades en els tres darrers anys per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, mitjançant una resolució administrativa o una sentència judicial fermes. Les entitats i empreses que estiguin en aquesta situació es poden tornar a presentar a les convocatòries sempre que hagin complert amb la sanció o la pena imposada i hagin elaborat un pla d'igualtat en les condicions previstes en la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

- Les entitats amb finalitat lucrativa, comercial, mercantil o similar; les federacions i les entitats esportives; els centres docents o d'ensenyament reglat, i les entitats de tipus polític o sindical.

Tampoc no poden accedir a la condició de beneficiàries les agrupacions de persones físiques o jurídiques quan concorri alguna de les prohibicions anteriors en qualsevol dels seus membres. Així mateix, les prohibicions d'obtenir subvencions a què es refereixen els apartats anteriors afectaran també les empreses en les quals, per raó de les persones que les regeixen o d'altres circumstàncies, es pugui presumir que són continuació o que deriven, per transformació, fusió o successió, d'altres empreses en les quals haguessin concorregut les prohibicions

4.3. No es consideren activitats subvencionables: els projectes amb finalitat lucrativa, comercial, mercantil o similar; els de caràcter exclusivament esportiu, i els de caràcter docent i/o d'ensenyament reglat.

4.4. Els projectes que se subvencionin mitjançant aquesta convocatòria queden exclosos de les altres convocatòries de subvencions de la Direcció General d'Infància, Joventut i Famílies de la Conselleria d'Afers Socials i Esports i, a la vegada, no es poden subvencionar dins aquesta línia els projectes que s'hagin beneficiat d'altres convocatòries durant els tres darreres exercicis de la Direcció General d'Esports i Joventut, tret d'allò previst al punt 1.7.

5. Obligacions de les persones i entitats beneficiàries

Són obligacions de les persones i entitats beneficiàries, a més de les que estableixen amb caràcter general l'article 10 de l'Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 15 de setembre de 2003 i l'article 11 del Decret legislatiu 2/2005, les establertes amb caràcter específic que s'indiquen a continuació:

a) Acreditar davant la Conselleria d'Afers Socials i Esports la realització de l'activitat i el compliment dels requisits i les condicions que determinin la concessió de l'ajut corresponent.

b) Justificar davant la Conselleria d'Afers Socials i Esports l'aplicació dels fons percebuts a la finalitat que hagi servit de fonament a la concessió de la subvenció, en la forma i en el termini establerts en el punt 13 d'aquesta convocatòria. No s'entendrà del tot justificada l'aplicació dels fons percebuts fins que no s'hagi acreditat, com a mínim, l'import del projecte d'actuació que va servir de base a la concessió de la subvenció.

c) En tot cas, la forma d'acreditar l'aplicació dels fons s'ha de regir per l'article 39 del Decret legislatiu 2/2005, en relació amb l'article 30 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, la normativa reglamentària que la desplega i aquesta convocatòria.

d) Comunicar a la Direcció General d'Infància, Joventut i Famílies l'acceptació de la proposta de resolució. En tot cas, l'acceptació de la proposta s'entendrà produïda automàticament si en el termini de vuit dies naturals, comptadors des que es publiqui, no s'expressa el contrari, d'acord amb el que estableix l'apartat 11.5 d'aquesta convocatòria.

d) Comunicar a la Conselleria d'Afers Socials i Esports la sol·licitud o l'obtenció d'altres subvencions o ajuts per a la mateixa finalitat procedents de qualsevol administració o ens públic o privat, estatal o internacional. Aquesta comunicació s'ha de fer dins el termini de tres dies hàbils comptadors des de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.

Qualsevol alteració de les condicions exigides per concedir la subvenció i, en tot cas, l'obtenció concurrent d'ajuts atorgats per altres administracions o ens poden donar lloc a modificar la resolució de la concessió.

e) Acreditar, abans de dictar la proposta de resolució provisional de concessió, que s'està al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat, i de les obligacions tributàries davant la hisenda autonòmica.

f) Adoptar les mesures de difusió relatives al caràcter públic del finançament de l'activitat objecte de subvenció. Fer constar en un lloc destacat dels elements publicitaris i de difusió (llocs web inclosos) del projecte, publicació o activitat subvencionats, que han de ser com a mínim en català, la col·laboració de la Direcció General d'Infància, Joventut i Famílies de la Conselleria d'Afers Socials i Esports, incloent-hi el logotip (model 4) i indicant-hi que la Conselleria d'Afers Socials i Esports ha subvencionat l'activitat o que s'ha fet amb el seu suport. En cas que l'activitat o el projecte ja s'haguin realitzat, s'haurà de fer constar, al lloc web corresponent, o a través d'altres mitjans de difusió, que l'activitat va ser subvencionada amb la col·laboració de la Direcció General d'Infància, Joventut i Famílies.

g) Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que hagi de dur el beneficiari d'acord amb la legislació mercantil o fiscal que li sigui aplicable, i en el cas de no tenir obligació de dur-ne, en la documentació que la substitueixi.

h) Conservar els documents justificatius de les despeses corresponents a l'activitat subvencionada, amb inclusió dels documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control per part dels òrgans competents; posar-los a disposició de la Conselleria d'Afers Socials i Esports del Govern de les Illes Balears quan els sol·liciti, i facilitar tota la informació que requereixi la Sindicatura de Comptes i la que sol·licitin altres òrgans de control.

i) Reintegrar els fons percebuts en els casos que estableix l'article 44 del Decret legislatiu 2/2005.

6. Termini i lloc de presentació de sol·licituds

6.1. Les persones i entitats interessades que compleixin els requisits que determina aquesta convocatòria poden presentar les sol·licituds en el termini de 15 dies hàbils a partir de l'endemà d'haver-se publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb els models disponibles en el web http://joventut.caib.es.

En tot cas, les sol·licituds han de contenir totes les dades necessàries per identificar l'entitat i el representant legal d'aquesta, en el cas de les persones jurídiques, i el representant de les sol·licituds fetes en grup.

6.2. El model oficial de sol·licitud i tots els models de documents que s'enuncien en aquesta convocatòria estan a disposició de les persones interessades a les oficines de la Direcció General d'Infància, Joventut i Famílies (carrer de l'Uruguai, s/n, Velòdrom Illes Balears) i en el web http://joventut.caib.es.

6.3. Les sol·licituds de subvenció s'han de presentar per mitjans telemàtics en el Registre de la Conselleria d'Afers Socials i Esports o a qualsevol dels llocs que determina l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i han d'estar adreçades a la Direcció General d'Infància, Joventut i Famílies (Conselleria d'Afers Socials i Esports).

En cas que l'Administració en què es presenti la sol·licitud no hagi signat el conveni per formar part de l'Oficina de Xarxes Integrades d'Atenció al Ciutadà en l'àmbit territorial de les Illes Balears, la data que es tendrà en compte pel que fa a la presentació de documents serà la d'entrada a la Conselleria d'Afers Socials i Esports.

6.4. Si la sol·licitud s'envia per correu, la documentació corresponent s'ha de presentar en un sobre obert per tal que l'exemplar destinat a la Direcció General d'Infància, Joventut i Famílies es dati i segelli abans que es certifiqui, d'acord amb el que disposa l'article 31 del Reial decret 1829/1999, de 3 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament que regula la prestació dels serveis postals (BOE núm. 313, de 31 de desembre).

En cas que l'oficina de Correus corresponent no dati i segelli la sol·licitud, s'entendrà com a data vàlida de presentació aquella en què tengui entrada al Registre de la Conselleria d'Afers Socials i Esports.

6.5. Les persones jurídiques i els seus representants han de presentar la documentació per mitjans telemàtics. Cas de no fer-ho, seran requerits perquè els presentin per aquesta via, considerant-se la data de presentació la de l'esmena. Només les persones físiques poden presentar la documentació presencialment, en els llocs indicats a l'article 16.4 de la Llei 39/2015, sempre i quan no actuïn en representació d'una persona jurídica o d'una agrupació.

6.6. Si la sol·licitud es lliura en un lloc diferent de la seu de la Direcció General d'Infància, Joventut i Famílies, indicada en l'apartat 6.3, s'ha d'enviar a l'adreça electrònica joventut@caib.es el full amb segell d'entrada, durant les 24 hores següents a la seva presentació. Així mateix, si s'envia per correu certificat, també s'ha de trametre a l'adreça electrònica joventut@caib.es el full de la sol·licitud amb el segell de Correus en què consti la tramesa dins termini.

7. Documentació general i específica que s'ha de presentar

7.1. Amb la sol·licitud (model 1), s'ha de presentar la següent documentació necessària per identificar el sol·licitant:

7.1.1. Documentació comuna de caràcter general per a les dues línies:

a) En el cas de persones físiques:

DNI o document equivalent de la persona que fa la sol·licitud. La presentació de la sol·licitud porta implícita l'autorització perquè la Conselleria d'Afers Socials i Esports obtingui, respecte de la persona interessada, les seves dades del Sistema de Verificació de Dades d'Identitat. No obstant això, la persona interessada pot manifestar la voluntat expressa contrària a l'autorització esmentada, cas en què ha d'aportar una còpia autèntica del document corresponent.

b) En el cas de persones jurídiques de caràcter privat o agrupacions:

- NIF de l'entitat, si s'escau.

- Estatuts de l'entitat, si escau.

- Acreditació de la inscripció de l'entitat i dels estatuts actualitzats en el registre corresponent, si escau.

- Document que acrediti que la persona física exerceix la representació de l'entitat, si escau.

- DNI o document equivalent de totes les persones que formen part de les agrupacions de persones físiques o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat que, tot i no tenir personalitat jurídica, es trobi en la situació que motiva la concessió d'aquesta subvenció. La presentació de la sol·licitud porta implícita l'autorització perquè la Conselleria d'Afers Socials i Esports obtingui, respecte de totes les persones interessades, les seves dades del Sistema de Verificació de Dades d'Identitat. No obstant això, les persones interessades poden manifestar la voluntat expressa contrària a l'autorització esmentada, cas en què ha d'aportar una fotocòpia acarada del document corresponent.

- En el cas d'agrupacions de persones, document que designi la persona representant i els compromisos que acorda establir (model 3).

7.1.2. Documentació comuna de caràcter econòmic:

-Declaració expressa de no haver rebut ni sol·licitat cap altre ajut per a la mateixa finalitat o, si escau, relació d'entitats a les quals s'ha demanat o de les quals s'ha obtingut una subvenció per a la mateixa finalitat, amb indicació de la quantitat sol·licitada o concedida (model 1).

- Certificat d'estar al corrent del compliment de les obligacions tributàries amb l'Administració de l'Estat i amb la Seguretat Social. La presentació de la sol·licitud porta implícita l'autorització perquè la Conselleria d'Afers Socials i Esports obtingui, respecte de la persona interessada, els certificats corresponents de l'Agència Tributària i de la Tresoreria de la Seguretat Social. No obstant això, la persona interessada pot manifestar la voluntat expressa contrària a l'autorització esmentada, cas en què ha d'aportar una còpia acarada del document corresponent.

- Declaració responsable que indiqui la veracitat de les dades bancàries (model 1).

D'acord amb l'article 38.1 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, l'Administració de la Comunitat Autònoma comprovarà d'ofici, prèviament a la concessió de les subvencions, que els beneficiaris estan al corrent de les seves obligacions amb la hisenda de la Comunitat Autònoma.

7.1.3. Documentació comuna relativa al compliment dels requisits establerts per altres normatives:

- Declaració responsable de les entitats sol·licitants relativa al fet de no haver estat objecte de sancions administratives fermes ni de sentències fermes condemnatòries en els darrers tres anys per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, i que l'entitat compleix amb els principis de l'article 3 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat d'homes i dones (BOIB núm. 99, de 4 d'agost) (model 1).

- Declaració responsable relativa al fet que el personal que realitza el projecte i que participa en les seves activitats, inclòs el personal voluntari, no està inscrit en el Registre central de delinqüents sexuals, d'acord amb l'article 13.5 de la Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, de protecció jurídica del menor i l'article 8.4 de la Llei 45/2015, de 14 d'octubre, de voluntariat (model 1).

7.2. Amb la sol·licitud (model 1), s'ha de presentar, a més, la documentació específica següent, per a cadascuna de les línies següents:

7.2.1. Modalitats A i D (projectes d'intervenció i altres projectes), segons el model 2A i el model 2D, respectivament, disponibles en el web http://joventut.caib.es, els quals han d'incloure:

a) Presentació de l'entitat, institució o persones que impulsen el projecte. Cal aportar informació relativa a l'experiència, l'estructura, l'organització, l'equip humà i la capacitat de gestió i de funcionament.

b) Memòria del projecte amb les seves fases, que ha d'incloure:

- Nom del projecte.

- Responsable del projecte.

- Objectius que persegueix.

- Justificació i adequació del projecte a les necessitats de les persones joves a les quals està dirigit.

- Descripció del projecte (amb el detall de les activitats que comporta).

- Nombre de persones joves d'edat compresa entre 16 i 30 anys a les quals es dirigeix el programa o projecte, amb el detall del sexe i l'illa de procedència o residència. S'ha de justificar l'adequació de les activitats al col·lectiu de persones destinatàries.

- Metodologia de treball (programació de les activitats, participació de persones joves en la programació, col·laboració d'altres entitats, etc.).

- Cronograma del projecte: data d'inici, data de finalització i horaris de les activitats proposades.

- Descripció de recursos humans (persones contractades i voluntàries), detallant-ne el sexe i edat, i mitjans materials amb què es compta per al desenvolupament de l'esdeveniment o projecte.

- Seguiment i criteris d'avaluació del projecte i de les activitats.

- Tots aquells aspectes que en facilitin la comprensió i valoració.

- Valoració de les DAFO del projecte.

c) Motivació de la rellevància i del caràcter innovador del projecte.

d) Tractament de la igualtat entre homes i dones en el desenvolupament del projecte, amb indicació i descripció de les mesures.

e) Formes de difusió del projecte.

f) Pressupost detallat del projecte, amb indicació dels conceptes de despesa, de la seva quantificació i de les fonts de finançament. El pressupost ha de preveure de forma expressa si el servei que motiva la despesa el farà personal propi o extern.

7.2.2. Modalitat B (projectes de recerca), segons el model 2B disponible en el web http://joventut.caib.es, el qual ha d'incloure:

a) Curriculum vitae de la persona que està al capdavant de la recerca.

b) Resum del projecte, d'un màxim de 150 paraules, en què s'han d'assenyalar entre 3 i 5 paraules clau o descriptors.

c) Proposta del projecte de recerca, que inclogui:

- Objectius.

- Metodologia.

- Cronograma.

- Població objecte de la recerca, disgregada per sexes.

- Sistema d'avaluació.

- Referències bibliogràfiques.

d) Motivació de la rellevància i del caràcter innovador del projecte.

e) Tractament de la igualtat entre homes i dones en el desenvolupament del projecte, amb indicació i descripció de les mesures.

f) Curriculum vitae dels restants membres del seu equip, si escau.

g) Qualsevol altre document que la persona al capdavant de la recerca consideri rellevant per avaluar el projecte.

h) Autorització, si escau, de la persona responsable del centre o centres on es durà a terme el projecte de recerca.

i) Pressupost detallat del projecte, amb indicació dels conceptes de despesa, de la seva quantificació i de les fonts de finançament. El pressupost ha de preveure de forma expressa si el servei que motiva la despesa el farà personal propi o extern.

7.2.3. Modalitat C (publicacions), segons el model 2C disponible en el web http://joventut.caib.es, el qual ha d'incloure:

a) Explicació de la trajectòria de la persona o entitat responsable de la publicació.

b) Fitxa tècnica detallada de la publicació d'acord amb el que preveu el model 2C, en el qual ha de figurar, com a mínim:

- Nom de la publicació.

- Data de creació.

- Objectius.

- Periodicitat.

- Població destinatària.

- Contingut.

- Nombre d'exemplars editats.

c) Altres dades d'interès de la publicació que no figurin en el model corresponent (edició, direcció, consell de redacció, impressió o distribució, entre d'altres).

d) Motivació de la rellevància i del caràcter innovador de la publicació.

e) Tractament de la igualtat entre homes i dones en el desenvolupament del projecte, amb indicació i descripció de les mesures.

f) Declaració responsable de complir la normativa sobre propietat intel·lectual.

g) Pressupost detallat del projecte, amb indicació dels conceptes de despesa, de la seva quantificació i de les fonts de finançament. El pressupost ha de preveure de forma expressa si el servei que motiva la despesa el farà personal propi o extern.

8. Instrucció del procediment

L'òrgan instructor és la directora general d'Infància, Joventut i Famílies, que ha de dur a terme d'ofici les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució, d'acord amb l'article 16 Text refós de la Llei de Subvencions , en concordança amb l'article 6 de l'Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 15 de setembre de 2003.

En concret, ha de determinar els participants admesos a la convocatòria, avaluar les sol·licituds d'acord amb els criteris de valoració establerts en aquesta convocatòria i formular la proposta de resolució, la qual ha d'expressar, com a mínim, el beneficiari o la llista ordenada de beneficiaris per als quals es proposa l'atorgament de la subvenció i la quantia d'aquesta.

La proposta de resolució no crea cap dret a favor del beneficiari que es proposi, davant l'Administració, mentre no es dicti la resolució de concessió i es notifiqui o publiqui.

9. Comissió Avaluadora

9.1. D'acord amb el que disposa l'article 19.2 del Decret legislatiu , es constitueix la Comissió Avaluadora, que integren els membres següents:

a) Presidenta:la cap del Servei de Joventut, que té vot diriment en cas d'empat.

b) Secretari (amb veu, però sense vot):

Titular: el cap de la Secció de Subvencions del Servei de Joventut

Suplent: la cap de Secció de Programes europeus del Servei de Joventut

c) Vocals:

-Tres persones entre el personal tècnic del Servei de Joventut o de l'Institut Balear de la Joventut.

-El presidente del Consell de la Jonventut de les Illes Balears, o las persona en qui aquest delegui.

-El presidente de l'Associació de Professionlas de la joventut de les llles Balears (APROJIB), o la persona en qui aquesta delegui.

9.2. En cas d'absència, vacant o malaltia de la presidenta, l'ha de suplir el/la persona vocal designat/da per aquesta.

9.3. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat encarregat d'estudiar i examinar totes les sol·licituds presentades que prèviament ha admès a tràmit l'òrgan instructor, i d'emetre l'informe que ha de servir de base a l'òrgan instructor per elaborar la proposta de resolució.

En aquest informe, la Comissió Avaluadora ha d'establir com a mínim la relació de persones i entitats beneficiàries que compleixen els requisits que estableix la convocatòria, amb la quantia sol·licitada per cadascuna, i la relació de persones i entitats sol·licitants que no compleixen els requisits que estableix la convocatòria.

El funcionament de la Comissió Avaluadora, atès el caràcter d'òrgan col·legiat, s'ha d'ajustar al que disposa el capítol V del títol II de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en relació amb els articles 15 i següents de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

La Comissió es considera vàlidament constituïda quan hi estiguin presents, de manera presencial o per mitjans electrònics, la meitat, com a mínim, dels seus integrants, entre ells les persones que ocupen la presidència i la secretaria. Si no s'adquireix aquest quòrum en primera convocatòria, se'n celebrarà una segona passats 15 minuts, en la qual es considerarà que està vàlidament constituïda si hi ha, al menys, tres membres, entre ells les persones que ocupen la presidència i la secretaria.

Per assegurar l'eficàcia dels ajuts atorgats, l'òrgan instructor, d'acord amb l'informe de la Comissió Avaluadora, pot proposar, sempre que es tracti de projectes que ha de dur a terme la persona o l'entitat sol·licitant, que la subvenció es limiti a alguna part separable del projecte, de manera que sigui aquesta part la que es valori i la que s'hagi de justificar després, sempre que això no desvirtuï la finalitat de la subvenció. Així mateix, i també a proposta de la Comissió Avaluadora, pot rebutjar part o la totalitat del pressupost, si considera que no es troba justificada la despesa o que aquesta no és subvencionable.

En aquests supòsits, i dins el termini establert al punt 11.3, s'ha de donar audiència a l'entitat interessada perquè pugui al·legar el que consideri convenient.

La Comissió Avaluadora pot comptar amb el personal assessor que consideri.

10. Criteris objectius i de preferència, de caràcter específic, pels quals s'ha de regir la concessió de la subvenció

10.1. La concessió de les diferents ajudes que preveu aquesta convocatòria s'ha de regir per criteris que garanteixin els principis d'objectivitat i concurrència.

10. 2 Per ser subvencionables, els projectes han de complir els dos requisits següents: arribar a una puntuació mínima de 50 punts en global i obtenir la puntuació mínima que s'indica en els apartats següents, d'acord amb els criteris establerts a l'annex 2:

 

Puntuació màxima assolible

Puntuació mínima per no ser exclòs

MODALITATS A i D

Qualitat del disseny i de l'execució del projecte

40 punts

25 punts

MODALITAT B

Qualitat científica de la proposta

40 punts

25 punts

MODALITAT C

Qualitat del disseny i del contingut de la publicació

30 punts

19 punts

10.3. La concessió de les subvencions s'ha de fer a través de la comparació en un únic procediment de les sol·licituds admeses, amb la finalitat d'establir una prelació entre aquestes d'acord amb els criteris de valoració fixats prèviament en l'annex 2 d'aquesta convocatòria.

S'ha d'atorgar la subvenció als projectes que presentin una valoració més alta per modalitat, fins que s'exhaureixi el crèdit assignat a cadascuna.

Es pot proposar la concessió d'una subvenció inferior a la sol·licitada en cas que a la modalitat corresponent quedi un romanent insuficient per atendre l'import sol·licitat per al darrer projecte seleccionat. Aquest import proposat haurà de ser acceptat per la persona o entitat interessada en els termes establerts al punt 11.5 d'aquesta convocatòria.

Si no s'exhaureix el crèdit assignat a alguna de les modalitats, el crèdit sobrant s'ha de destinar a subvencionar projectes de les altres modalitats, d'acord amb l'ordre de puntuació obtinguda per cadascun dels projectes.

En cas d'empat en les puntuacions, i no hi hagi crèdit per subvencionar tots els projectes, s'han d'aplicar els criteris següents:

a) Tenen prioritat les sol·licituds provinents de persones o entitats d'illes diferents a la de Mallorca, per aquest ordre: Formentera, Menorca i Eivissa.

b) En cas que l'empat es produeixi entre sol·licituds presentades per entitats o persones de la mateixa illa, es tendrà en compte el número de registre d'entrada a la Conselleria d'Afers Socials i Esports.

Si després d'aquesta distribució queda un romanent inferior a la quantia sol·licitada per al darrer projecte seleccionat, la persona o entitat sol·licitant ha d'acceptar-la expressament.

10.4. Puntuació

Els criteris de valoració d'acord amb els quals s'han de puntuar els projectes admesos són els que figuren en l'annex 2 d'aquesta convocatòria.

11. Procediment

11.1. En haver finalitzat el termini per presentar les sol·licituds, la directora general d'Infància, Joventut i Famílies ha de publicar el llistat amb les sol·licituds presentades, amb indicació de les que queden excloses per no complir els requisits i les que han d'esmenar deficiències o aportar documents exigits.

Aquest llistat s'ha de publicar en el web http://joventut.caib.es. Les persones i entitats interessades han de disposar d'un termini improrrogable de deu dies hàbils, comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat la Resolució per esmenar les deficiències detectades, aportar els documents preceptius o fer les al·legacions que , amb la indicació que, si no ho fan, se'ls tendrà per desistida la sol·licitud i se'ls exclourà de la convocatòria.

En haver finalitzat el termini indicat, la consellera d'Afers Socials i Esports ha de dictar una resolució per la qual s'aprova la llista definitiva dels participants admesos, exclosos i amb sol·licitud exclosa, amb expressió de les causes d'exclusió. Aquesta Resolució s'ha de notificar mitjançant la publicació en el web http://joventut.caib.es.

11.2. La directora general d'Infància, Joventut i Famílies, ateses les sol·licituds admeses i l'informe de la Comissió Avaluadora, ha de formular la proposta de resolució provisional de concessió i denegació de subvencions. Aquesta proposta de resolució s'ha de publicar en el web http://joventut.caib.es.

S'hi ha d'incloure la llista de persones i d'entitats beneficiàries proposades per atorgar-los la subvenció i la quantia, amb el pressupost aprovat, com també la llista de les persones i entitats sol·licitants a les quals se'ls proposa la denegació de la subvenció, amb indicació de la causa.

Si el volum de les sol·licituds ho permet, la consellera d'Afers Socials i Esports pot establir, mitjançant una resolució, que els aspirants a la subvenció facin una lectura pública dels seus projectes.

11.3. La publicació de la proposta de resolució provisional obre el tràmit d'audiència, i es concedeix un termini de deu dies hàbils des del dia de la publicació per poder examinar l'expedient a la seu del Servei de Joventut de la Direcció General d'Infància, Joventut i Famílies, i presentar-hi al·legacions i, si s'escau.

Pel que fa al lloc de presentació d'al·legacions, s'ha de procedir segons el que indiquen els apartats 3, 4 i 5 del punt 6 d'aquesta convocatòria, de la mateixa manera que es fa amb les sol·licituds.

Quan l'import de la subvenció que resulti de l'informe previ de la Comissió Avaluadora, que ha de servir de base a la proposta de resolució, sigui inferior a l'import sol·licitat, l'entitat beneficiària pot, dins el tràmit d'audiència, modificar la sol·licitud i el pressupost inicial per tal d'ajustar-se a l'import de la subvenció susceptible d'atorgament, mitjançant la realització de menys elements —quan tenguin una naturalesa essencialment divisible, sempre que no es desvirtuï la viabilitat del projecte— o mitjançant elements de la mateixa naturalesa però de menys preu o qualitat, sempre que això sigui possible.

En tot cas, la modificació de la sol·licitud ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, com també els criteris establerts.

Es pot prescindir del tràmit d'audiència quan en el procediment no hi constin ni es tenguin en compte altres fets o al·legacions i proves que les que addueixin les persones interessades. En aquests casos, la proposta de resolució formulada té el caràcter de definitiva. Igualment, el fet que les persones interessades no al·leguin res en el tràmit d'audiència suposa que hi estan conformes i, igualment, la proposta de resolució formulada té el caràcter de definitiva.

11.4. Una vegada conclòs el tràmit d'audiència i examinades les al·legacions que presentin, si escau, les persones interessades, s'ha de formular la proposta de resolució definitiva.

En el cas que, d'acord amb l'apartat 11.3, l'entitat interessada hagi modificat la sol·licitud, amb l'informe previ de la Comissió Avaluadora que valori si la reformulació respecta l'objecte de la convocatòria, les condicions i la finalitat de la subvenció, com també els criteris establerts, o si, per contra, cal reduir la quantia de la subvenció, l'instructor ha de formular la proposta de resolució definitiva corresponent, d'acord amb l'article 16 del Decret legislatiu .

11.5. La proposta de resolució definitiva ha de contenir, entre d'altres, les dades següents: identificació del beneficiari; identificació del perceptor quan sigui una persona distinta del beneficiari perquè així ho estableixen les bases reguladores o resulti de les relacions jurídiques existents entre el perceptor i el beneficiari; descripció de l'activitat a subvencionar; pressupost total de l'activitat subvencionada; import de la subvenció concedida; partida pressupostària a què aquesta s'aplica i forma de pagament. Ha d'incloure també la llista de les persones i entitats amb la sol·licitud denegada, amb indicació de la causa de denegació.

Aquesta proposta s'ha de publicar en el web http://joventut.caib.es.

Una vegada publicada la proposta, les persones i entitats beneficiàries han de comunicar a l'òrgan instructor l'acceptació de la proposta de resolució, d'acord amb l'article 10.1 a de l'Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 15 de setembre de 2003, modificada per l'Ordre de 8 de març de 2005 (model 5).

En tot cas, l'acceptació de la proposta de resolució s'entén produïda automàticament si en el termini de vuit dies naturals que es publiqui no es fa constar el contrari.

11.6. Resolució i notificació

L'òrgan competent per resoldre la concessió de les subvencions és la consellera d'Afers Socials i Esports.

La resolució expressa que exhaureix el procediment de concessió de subvencions ha de ser motivada i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia individual de les subvencions concedides.

El termini màxim per resoldre i notificar o publicar la resolució expressa de concessió de les subvencions és de quatre mesos a partir de la data de publicació de la convocatòria corresponent.

El venciment del termini màxim sense que es dicti i es publiqui la resolució expressa faculta la persona interessada, en tots els casos, perquè entengui desestimada la sol·licitud.

Les resolucions de concessió o denegació de les subvencions, que posen fi a la via administrativa, i que seran col·lectives, han de ser motivades i s'han de notificar mitjançant la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

11.7 En qualsevol moment del procediment, l'òrgan instructor pot dur a terme comprovacions materials sobre la veracitat de les dades de la sol·licitud i del compte justificatiu, així com sobre la realització de les activitats objecte de la subvenció.

12. Pagament

12.1 Les ajudes es pagaran de la manera següent:

- Una vegada resolta la concessió de la subvenció, mitjançant una bestreta del 87,44%, vista l'autorització del Consell de Govern de dia 20 de març de 2020, sense que les entitats beneficiàries hagin de presentar cap de les garanties a què fa referència l'article 25.1 del Decret 75/2004, d'acord amb el que determinen l'article 11.2 de l'Ordre de 15 de setembre de 2003, l'article 37, apartat 2, del Decret legislatiu 2/2005 i l'article 25.3, apartat b), del Decret 75/2004.

- El 12,56% restant s'abonarà amb posterioritat a la justificació, tres mesos després de liquidar-se la subvenció.

12.2. Tots els pagaments s'han de fer mitjançant una transferència bancària.

12.3. L'import dels ajuts concedits d'acord amb aquesta convocatòria no pot ser, en cap cas, de tal quantia que, d'una manera aïllada o en concurrència amb subvencions o ajuts d'altres administracions públiques o d'altres ens públics o privats, estatals o internacionals, superi el cost de l'activitat que l'entitat beneficiària ha de dur a terme.

12.4. Així mateix, l'import de l'ajut concedit en cap cas no pot ser superior a la quantia que hagin sol·licitat les persones o les entitats beneficiàries per dur a terme l'activitat.

 

​​​​​​​13. Justificació i comprovació (compte justificatiu)

13.1. Els beneficiaris tenen l'obligació de justificar davant l'òrgan que concedeix la subvenció, l'aplicació dels fons percebuts i el compliment de la resta de condicions imposades a la finalitat que hagi servit de fonament a la concessió de la subvenció.

No s'entendrà del tot justificada l'aplicació dels fons percebuts fins que no s'hagi acreditat, com a mínim, l'import del projecte d'actuació que va servir de base a la concessió de la subvenció.

En cas que l'import justificat sigui inferior al pressupost aprovat, es minorarà l'ajut concedit i no s'abonarà la part restant de la subvenció o bé s'haurà de reintegrar la part ja percebuda.

13.2. Seran despeses objecte de subvenció les que de manera indubtable responguin a la naturalesa de l'activitat subvencionada i es realitzin entre els períodes indicats al punt 1.5.

No són subvencionables, en cap cas, les despeses següents:

a) Els interessos deutors dels comptes bancaris.

b) Els càrrecs i comissions de comptes i targetes bancaris.

c) Els interessos, els recàrrecs i les sancions administratives i penals.

d) Les despeses de procediments judicials.

e) Les despeses notarials i/o registrals.

f) Les despeses d'indemnització per acomiadaments (incloses les pactades) ni les bestretes al personal.

g) Les referents a begudes alcohòliques, tabac, multes i sancions, obsequis, regals, àpats de treball, banquets, gales, actes de recepció o cloenda, atencions protocol·làries o representatives, etc.

h) Els impostos, els tributs i les taxes.

i) Les participacions a loteria i/o jocs d'atzar.

j) Les donacions i les aportacions de solidaritat.

k) Les considerades “autofactures” (utilització de mitjans i recursos propis del beneficiari, de la mateixa entitat receptora de l'ajut o de tercers participants de la mateixa) i les despeses objecte de la subvenció quan el proveïdor sigui soci, membre, parent, partícip o empresa vinculada amb l'entitat o persona beneficiària, o quan es doni algun altre supòsit anàleg del que pogués derivar autofacturació.

l) Les que ja es cobreixin amb altres ajudes o amb les aportacions, preus o quotes de les persones participants en els projectes. En cas que aquestes altres ajudes o altres aportacions només cobreixin part de l'activitat, només es pot demanar subvenció per a la part restant.

m) Les adquisicions de material inventariable, de nous equips (ordinadors, impressores, equips de so, etc) i l'obra nova. A efectes d'aquesta convocatòria, es consideren béns mobles inventariables la maquinària, eines, mobiliari i equips d'oficina, ordinadors, calefactors, equips per a la docència i la investigació, aparells portàtils d'aire condicionat, elements de transport, etc., que reuneixin les següents característiques:

Que no siguin béns fungibles (que s'exhaureixin amb l'ús).

Que el seu període de vida útil sigui superior a un any.

-Que produeixin un increment del patrimoni.

-Que el seu preu d'adquisició sigui superior a 150 € (IVA inclòs).

No obstant l'anterior, es consideraran inventariables, els següents béns, encara que el seu preu sigui inferior a 150 €: taules, cadires, armaris no encastats, taquilles, arxivadors i calaixeres registrades independentment, i altres elements de mobiliari.

També es consideren inventariables les adquisicions de béns no fungibles que, presos individualment, no arribin a l'import mínim inventariable però que, en conjunt, suposin una inversió significativa.

A més, es consideren inventariables les aplicacions informàtiques quan el seu valor sigui superior a 3.000,00 € (IVA inclòs).

El preu d'adquisició inclou totes les despeses que figuren a la factura: transport, impostos, assegurances, instal·lacions, muntatges, etc.

13.3. El termini màxim per presentar la documentació justificativa de la realització del projecte subvencionat, mitjançant el compte justificatiu que estarà disponible en el web http://joventut.caib.es (model 6), és el 15 de setembre de 2021.

Si la documentació justificativa no compleix els requisits regulats en la convocatòria, es requerirà la persona interessada per correu electrònic perquè, en un termini de tres dies hàbils, esmeni les deficiències o acompanyi els documents preceptius. Si passat aquest termini la deficiència no ha estat esmenada, es tendrà per no justificada la despesa corresponent i se li minorarà la subvenció en la proporció que pertoqui.

Durant aquest tràmit no s'acceptaran justificants de despeses no al·legades en la justificació ni factures de nous proveïdors.

13.4. Juntament amb el compte justificatiu, s'ha d'incloure la declaració de les activitats duites a terme i el seu cost, amb el desglossament de cada una de les despeses, segons el model 6. En concret, s'hi ha d'adjuntar:

a) Una memòria descriptiva que permeti comprendre les actuacions efectivament duites a terme, amb tota la informació necessària per interpretar correctament la justificació de despeses presentada i la imputació de les despeses a cada concepte.

b) Els documents justificatius de les despeses han de ser originals. Aquesta documentació s'ha d'ajustar a les previsions establertes en el Reial decret 1496/2003, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació i es modifica el Reglament de l'impost sobre el valor afegit. Si el beneficiari està exempt d'aquest impost, d'acord amb els articles 13, 14, 18 i 20 de la Llei 37/1992, de 28 de desembre, de l'impost sobre el valor afegit, ha de presentar el certificat que ho acrediti de la secció corresponent de l'Agència Tributària.

c) Una explicació detallada de cada justificant sobre la despesa realitzada i sobre el percentatge d'imputació al projecte, a fi que l'òrgan instructor pugui entendre el destí de les despeses al projecte subvencionat.

d) Els elements de difusió o publicitaris (cartells, fullets, etc.), que han de ser preferentment en català, en què aparegui la col·laboració de la Direcció General d'Infància, Joventut i Famílies de la Conselleria d'Afers Socials i Esports del Govern de les Illes Balears.

13.5. L'òrgan que concedeix la subvenció ha de comprovar la justificació adequada de la subvenció, així com la realització de l'activitat i el compliment de la finalitat que determinin la concessió o el gaudi de la subvenció, d'acord amb la documentació aportada a aquest efecte pels interessats.

Les factures originals i altres documents de valor probatori equivalent han de ser originals.

El pagament de les factures s'ha d'acreditar mitjançant un document, extracte o certificat bancari pel qual quedi provat que el beneficiari ha pagat efectivament les despeses justificades i que les ha pagat mitjançant un compte bancari de l'entitat.

Concretament, la justificació del pagament de les factures s'ha de dur a terme a través dels mitjans que s'indiquen a continuació, i la documentació que l'acredita ha de presentar les característiques següents:

a) Pagament mitjançant una transferència bancària o ingressos en un compte bancari

- Ordre de transferència bancària o del document d'ingrés bancari. Aquests documents han de recollir les dades següents: el concepte de la transferència o l'ingrés, que ha de permetre identificar el justificant a què s'imputa el pagament; la data del document; l'import, i les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura, respectivament.

- Extracte del compte bancari del beneficiari de l'ajuda en el qual figuri el càrrec d'aquesta transferència.

b) Pagament mitjançant un xec o pagaré nominatiu:

- Còpia del xec o pagaré nominatiu emès a nom del proveïdor que emet la factura, sempre que estigui vençut.

- Extracte del compte corrent del beneficiari de l'ajuda en el qual figuri el càrrec d'aquest xec o pagaré.

- Certificat o document de l'entitat bancària en què consti el número de xec, l'import i la identificació de qui cobra i la data de cobrament (no és necessari presentar l'extracte del compte corrent si el certificat de l'entitat bancària inclou també la identificació del número de compte en què s'ha carregat el xec i el titular del compte, que ha de coincidir amb el beneficiari de l'ajuda).

c) Pagament mitjançant pagarés, lletres de canvi o similars:

En aquest supòsit, l'acreditació del pagament s'ha de fer a través d'aquest document:

Certificat o document de l'entitat bancària que contengui: el titular i el número de compte en què s'ha carregat l'efecte mercantil, el lliurador i el lliurat de la lletra de canvi, el beneficiari, el concepte pel qual es fa l'efecte mercantil, l'import de la lletra de canvi i la data d'emissió de la lletra i del seu abonament per part del lliurat.

d) Pagament mitjançant targeta:

Aquest tipus de pagament s'ha d'acreditar amb els documents següents:

- Resguard del pagament amb targeta, la qual ha de ser de titularitat de la persona beneficiària.

- Certificat o document de l'entitat bancària en què com a mínim consti el titular i el número del compte corrent en què es carrega el pagament de la targeta, el beneficiari, el concepte pel qual es fa la transferència i l'import i la data de l'operació. El compte bancari en el qual es carregui el pagament ha de ser de titularitat de la persona o entitat beneficiària.

e) Pagament mitjançant domiciliació bancària:

- Notificació bancària del càrrec.

- Certificat o document de l'entitat bancària en què consti el titular i número del compte corrent en què s'ha anotat el càrrec i l'ordenant del càrrec, el beneficiari, el concepte pel qual es fa el càrrec i l'import i la data de l'operació.

f) Si el pagament es fa en divises, l'entitat beneficiària ha d'aportar l'equivalència del canvi oficial en euros que correspongui a la data del pagament del document justificatiu de la despesa.

g) Si el pagament es fa en efectiu, s'ha d'acreditar mitjançant un rebut, signat i segellat pel proveïdor, en el qual s'ha d'especificar la despesa a què correspon el pagament, la data i l'expressió «rebut en metàl·lic» o «rebut en efectiu». Sota la signatura hi ha de figurar el nom, els llinatges i el número de DNI de la persona que signa. No podran pagar-se en efectiu les operacions amb un import igual o superior al límit establert per la normativa estatal aplicable per realitzar els pagaments per aquesta via. A l'efecte del càlcul de les quanties assenyalades en l'apartat anterior, se sumaran els imports de totes les operacions o pagaments en què s'hagi pogut fraccionar el lliurament de béns o la prestació de serveis.

13.6. En les factures i en aquests altres documents hi ha de constar el nom de la persona i/o entitat a la qual s'ha concedit la subvenció, i s'han d'ajustar a les previsions que conté el Reial decret 1496/2003, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament que regula les obligacions de facturació i es modifica el reglament de l'IVA.

Si el cost final de l'activitat no s'ajusta a l'import del pressupost presentat amb la sol·licitud, el cost final s'ha d'admetre com a justificació de la subvenció sempre que es justifiqui la totalitat de l'import del pressupost aprovat amb la subvenció i s'hagi complert la finalitat per a la qual es concedeix.

La quantia corresponent a l'impost sobre el valor afegit suportat pel beneficiari no és subvencionable, excepte en el cas que tengui el caràcter de consumidor final.

13.7. Si la despesa justificada excedeix l'import concedit, la diferència ha de ser a càrrec de la persona o entitat subvencionada. Si, al contrari, la despesa justificada és inferior a l'import subvencionat s'ha de minorar l'import de la subvenció en la proporció de la quantia no justificada.

13.8. La manca de presentació de la justificació en el termini establert comporta l'exigència del reintegrament. La presentació de la justificació en el termini addicional no eximeix el beneficiari de les sancions que, d'acord amb la normativa vigent, corresponguin.

14. Revocació

14.1. D'acord amb l'article 43 del Decret legislatiu 2/2005, pertoca la revocació de la subvenció quan, posteriorment a la resolució de concessió vàlida i ajustada a dret, el beneficiari incompleix totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionat l'eficàcia de l'acte de concessió de la subvenció.

14.2. Com a conseqüència de la revocació de la subvenció, queda sense efecte, totalment o parcialment, l'acte de concessió i pertoca el reintegrament de les quantitats percebudes indegudament.

15. Reintegrament

15.1. Pertoca el reintegrament, total o parcial, de les quantitats rebudes i l'exigència de l'interès de demora des del moment del pagament de la subvenció fins a la data de la resolució per la qual s'aprovi el reintegrament, en els supòsits prevists en l'article 44.1 del Decret legislatiu 2/2005.

A més, quan la resolució de concessió de subvenció hagi estat declarada invàlida per qualsevol de les causes de nul·litat de ple dret o d'anul·labilitat establertes en l'ordenament jurídic aplicable, l'òrgan competent ha d'iniciar, si pertoca, el procediment de reintegrament de les quantitats abonades.

15.2. Les quantitats reintegrables tenen la consideració d'ingressos de dret públic i poden ser exigides per la via de constrenyiment.

15.3. En cas d'incompliment parcial o de justificació parcial, s'ha de reintegrar la quantitat rebuda mitjançant l'aplicació d'un percentatge de minoració i segons la naturalesa de l'incompliment.

15.4 En el cas que la persona beneficiària vulgui dur a terme la devolució voluntària de part o de la totalitat de la subvenció percebuda, ho ha de comunicar per escrit a la Direcció General d'Infància, Joventut i Famílies perquè li faci arribar la documentació necessària per fer efectiu el reintegrament dels romanents no aplicats així com dels interessos derivats dels mateixos.

16. Règim d'infraccions i sancions

Constitueixen infraccions administratives en matèria de subvencions, quan hi intervingui dol, culpa o simple negligència, les accions o omissions dels beneficiaris previstes en els articles 51, 52 i 53 del Decret legislatiu 2/2005, essent d'aplicació el títol V d'aquesta norma.

Documents adjunts