Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MOBILITAT I HABITATGE

Núm. 4234
Resolució del conseller de Mobilitat i Habitatge per la qual es convoquen les ajudes de l’any 2020 per al lloguer d’habitatges, en el marc del Reial decret 106/2019, de 9 de març, pel qual es regula el Pla Estatal d’Habitatge 2018-2021

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El 10 de març de 2018 es va publicar en el BOE núm. 61 el Reial decret 106/2018, de 9 de març, pel qual es regula el Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021. Els programes que preveu aquest Pla consisteixen, entre d'altres, en l'atorgament d'ajudes per al lloguer d'habitatges.

El 2 d'agost de 2018, el Ministeri de Foment i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears varen signar el conveni de col·laboració per a l'execució del Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021. La clàusula cinquena d'aquest conveni de col·laboració per a l'execució d'aquest Pla estatal, relativa al finançament dels programes del Pla per desenvolupar en les Illes Balears, estableix que el finançament dels programes s'ha de fer d'acord amb la distribució d'imports i anualitats que s'expressen en aquesta clàusula i, entre d'altres, el Programa 2, relatiu a l'ajuda per al lloguer d'habitatges amb finançament estatal. Mitjançant l'Acord de la Comissió Bilateral de seguiment del 8 de maig de 2020, el finançament estatal per a l'exercici 2020 és de 8.736.000,00 € destinats en la seva totalitat al programa d'ajudes per al lloguer d'habitatges 2020.

D'acord amb l'article 10 del Reial decret 106/2018, de 9 de març, pel qual es regula el Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021, l'objecte del Programa 2, relatiu a l'ajuda per al lloguer d'habitatges, és facilitar el gaudi d'un habitatge en règim de lloguer a sectors de població amb escassos recursos econòmics, mitjançant l'atorgament d'ajudes als llogaters.

Atesa la realitat social i econòmica del moment i a fi de donar resposta a aquesta necessitat real dels ciutadans, es posa en marxa el sistema d'ajudes estatals i autonòmiques de l'any 2020 per fomentar el lloguer d'habitatges dirigit a persones que realment ho necessiten, tenint en compte factors com la renda de la unitat de convivència, la limitació de la quantia dels lloguers i el finançament d'una proporció d'aquesta renda.

Aquesta convocatòria també inclou el sistema d'ajudes autonòmiques per al lloguer d'habitatges per als àmbits dels municipis de les Illes Balears en els quals l'import de la renda mensual sigui superior a l'import màxim mensual establert per a cada municipi no inclòs en l'Acord de la Comissió Bilateral de Seguiment de 2 d'agost de 2018.

El 9 de març de 2018, el Consell de Govern de les Illes Balears va adoptar, entre d'altres, l'Acord d'aprovació del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020 (publicat en el BOIB núm. 31, de 10 de març de 2018), en què es preveuen les línies d'ajuda per al lloguer d'habitatges. L'annex d'aquest Acord s'ha modificat mitjançant la Resolució de la consellera d'Hisenda i Administracions Públiques de 20 de febrer de 2019 (publicada en el BOIB núm. 27, de 2 de març de 2019), i l'Acord de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 28 d'abril de 2020 (publicada en el BOIB núm. 77, de 9 de maig de 2020).

El dia 29 de juny de 2017 es va publicar en el BOIB núm. 79 l'Ordre del conseller de Territori, Energia i Mobilitat de 22 de juny de 2017, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions estatals o autonòmiques en matèria d'habitatge, les quals gestioni o estableixi l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Aquestes bases preveuen que les convocatòries que es dictin a la seva empara s'han d'aprovar amb una resolució de la persona titular de la conselleria competent en matèria d'habitatge i s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Davant la greu situació causada per la pandèmia de la COVID-19 i per pal·liar els efectes en les famílies vulnerables, s'han aprovat diferents mesures estatals i autonòmiques en matèria d'ajudes de lloguer 2020, entre les quals es troben les de flexibilització dels procediments per a la concessió d'ajudes.

En aquest sentit, la disposició addicional cinquena del Reial decret llei 11/2020, de 31 de març, pel qual s'adopten mesures urgents complementàries en l'àmbit social i econòmic per fer front a la COVID-19, preveu que la verificació dels requisits que han de complir els beneficiaris de qualsevol ajuda per al lloguer del Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021 pugui realitzar-se amb posterioritat a la resolució de concessió de l'ajuda i, si escau, al pagament total o parcial, i que aquesta queda condicionada al compliment dels requisits esmentats.

Amb caràcter general, la renda màxima mensual és igual o inferior a 600 €. En el cas de famílies nombroses, la renda màxima mensual és igual o inferior a 900 € mensuals.

El 2 d'agost de 2018, el Ministeri de Foment i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears varen signar l'Acord de la Comissió Bilateral de Seguiment, mitjançant el qual excepcionalment es pot incrementar la renda màxima mensual fins a 900 € mensuals, per als àmbits dels municipis de les Illes Balears que s'indiquen en aquest Acord.

D'altra banda, en l'article 5 del Decret llei 6/2020, d'1 d'abril, pel qual s'estableixen mesures socials urgents per pal·liar els efectes de la situació creada per la COVID-19 i de foment de la investigació sanitària, s'insta el conseller competent en matèria d'habitatge que convoqui amb celeritat les ajudes de lloguer corresponents a l'any 2020, a l'efecte que la concessió dels ajuts es resolgui de manera immediata i la fiscalització, els controls i les comprovacions oportunes es duguin a terme amb posterioritat al pagament. En virtut d'aquest precepte, el conseller pot fixar mitjançant una resolució els criteris addicionals necessaris per determinar els imports per concedir i les fórmules de repartiment que en permetin la concessió al màxim nombre de sol·licitants, i està facultat per disposar, si s'escau, el pagament a prorrata de tots els beneficiaris.

L'article 8 del Decret llei 8/2020, de 13 de maig, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19, estableix la suspensió temporal del requisit d'acreditació del dipòsit de fiança de contractes de lloguer d'habitatge habitual per a la sol·licitud d'ajudes públiques al lloguer. Aquest text legal eximeix els arrendataris de l'exigència d'acreditació del dipòsit de fiança a què fa referència l'article 59 de la Llei 5/2018, de 19 de juny, de l'habitatge de les Illes Balears, en les sol·licituds d'ajudes per al lloguer convocades a partir de l'entrada en vigor d'aquest Decret llei i fins al 31de desembre de 2020.

El Consell de Govern, en la sessió de 8 de maig de 2020, va atorgar l'autorització prèvia al conseller de Mobilitat i Habitatge per exercir les competències en matèria d'autorització i de disposició de la despesa derivada de l'expedient d'aquesta convocatòria.

La resolució de convocatòria d'ajudes es dicta a l'empara de la competència exclusiva que la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té en matèria d'habitatge, d'acord amb l'article 30.3 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, segons la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer.

El Decret 9/2019, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i s'estableix l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, inclou la Conselleria de Mobilitat i Habitatge.

L'article 2.8.b) del Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2019, de 2 de juliol, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix que la Direcció General d'Habitatge, que depèn de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge, exerceix les seves competències en els àmbits materials de foment, coordinació i gestió de les ajudes públiques en matèria d'habitatge, entre d'altres.

Per tot això, i de conformitat amb l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, l'article 11 de l'Ordre del conseller de Territori, Energia i Mobilitat de 22 de juny de 2017, per la qual s'estableixen les bases reguladores, i en compliment del mandat dipositat en l'article 5 del Decret llei 6/2020, d'1 d'abril, pel qual s'estableixen mesures socials urgents per pal·liar els efectes de la situació creada per la COVID-19 i de foment de la investigació sanitària, dict la següent

 

Resolució

1. Aprovar la convocatòria d'ajudes estatals i autonòmiques de l'any 2020 per al lloguer d'habitatges, en el marc del Reial decret 106/2019, de 9 de març, pel qual es regula el Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021.

2. Aprovar les bases reguladores d'aquesta convocatòria, que figuren en l'annex 1 d'aquesta Resolució.

3. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Mobilitat i Habitatge en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 29 de maig de 2020

El conseller de Mobilitat i Habitatge Marc Pons i Pons

 

ANNEX 1 Bases de la convocatòria de les ajudes de l'any 2020 per al lloguer d'habitatges, en el marc del Reial decret 106/2019, de 9 de març, pel qual es regula el Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021

Primer

Objecte

L'objecte de la convocatòria és aprovar i regular les ajudes estatals i autonòmiques de l'any 2020 per al lloguer d'habitatges, a partir de l'1 de gener de 2020 i fins al 31 de desembre de 2020, a l'empara de la normativa següent:

— El Reial decret 106/2018, de 9 de març, pel qual es regula el Pla Estatal d'Habitatge de 2018-2021.

— L'Ordre del conseller de Territori, Energia i Mobilitat de 22 de juny de 2017 (publicada en el BOIB núm. 79, de 29 de juny de 2017), per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions estatals o autonòmiques en matèria d'habitatge, les quals gestioni o estableixi l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

— El Reial decret llei 11/2020, de 31 de març, pel qual s'adopten mesures urgents complementàries en l'àmbit social i econòmic per fer front a la COVID-19.

— El Decret llei 6/2020, d'1 d'abril, pel qual s'estableixen mesures socials urgents per pal·liar els efectes de la situació creada per la COVID-19 i de foment de la investigació sanitària.

— El Decret llei 8/2020, de 13 de maig, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19.

 

Segon

Objecte de les ajudes

Aquestes ajudes estatals i autonòmiques tenen per objecte facilitar el gaudi d'un habitatge destinat a domicili habitual i permanent en règim de lloguer, a sectors de població amb escassos recursos econòmics, mitjançant l'atorgament d'ajudes als llogaters, consistents en el finançament d'una part de la renda que el llogater ha de satisfer per l'habitatge llogat.

Tercer

Normativa aplicable

La sol·licitud, la tramitació i la resolució de les ajudes per al lloguer d'habitatges que preveu aquesta Resolució es regeixen per:

— La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

— El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

— El Reial decret llei 11/2020, de 31 de març, per la qual s'adopten mesures urgents complementàries en l'àmbit social i econòmic per fer front a la COVID-19.

— El Decret llei 6/2020, d'1 d'abril, pel qual s'estableixen mesures socials urgents per pal·liar els efectes de la situació creada per la COVID-19 i de foment de la investigació sanitària.

— El Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

— El Reial decret 106/2018, de 9 de març, pel qual es regula el Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021.

— L'Ordre del conseller de Territori, Energia i Mobilitat de 22 de juny de 2017, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions estatals o autonòmiques en matèria d'habitatge, les quals gestioni o estableixi l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

— El Conveni de col·laboració de 2 d'agost de 2018 signat entre el Ministeri de Foment i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, per a l'execució del Pla Estatal d'Habitatge de 2018-2021.

— L'Acord de la Comissió Bilateral de Seguiment de 2 d'agost de 2018, pel qual excepcionalment es pot incrementar la renda màxima mensual fins a 900 € mensuals, per als àmbits dels municipis de les Illes Balears que s'assenyalen en el primer apartat del punt quart de les bases d'aquesta Resolució.

— Les disposicions que es dictin en desplegament d'aquesta normativa.

— El Decret llei 8/2020, de 13 de maig, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19.

 

Quart

Acord de la Comissió Bilateral de Seguiment

1. A la Comissió Bilateral de Seguiment del dia 2 d'agost de 2018 s'acordà, en aplicació dels articles 12 i 58 del Reial decret 106/2018 i de conformitat amb el conveni subscrit per a l'execució del Pla Estatal d'Habitatge, que la Comunitat Autònoma de les Illes Balears podrà incrementar el límit de la renda mensual de l'habitatge objecte d'arrendament que permet l'accés a les ajudes de lloguer del programa d'ajuda per al lloguer d'habitatge i del programa d'ajuda als joves en els municipis que s'indiquen en aquest Acord. L'import màxim d'aquesta renda mensual en cada municipi és el corresponent al valor mitjà recollit en l'estudi acreditatiu presentat per la Comunitat Autònoma i amb el límit màxim, en tot cas, de 900 €.

Relació de municipis de les Illes Balears amb els imports màxims de la renda mensual aprovats per l'Estat per a cada municipi:

— Municipis de Mallorca:

Alaró (650 €), Alcúdia (900 €), Algaida (900 €), Andratx (900 €), Ariany (707 €), Artà (900 €), Banyalbufar (900 €), Binissalem (813 €), Búger (766 €), Bunyola (900 €), Calvià (900 €), Campanet (900 €), Campos (839 €), Capdepera (900 €), Consell (821 €), Costitx (780 €), Deià (900 €), Escorca (900 €), Esporles (900 €), Estellencs (900 €), Felanitx (900 €), Fornalutx (900 €), Inca (760 €), Lloret de Vistalegre (697 €), Lloseta (630 €), Llubí (709 €), Llucmajor (900 €), Manacor (672 €), Mancor de la Vall (839 €), Maria de la Salut (814 €), Marratxí (900 €), Montuïri (900 €), Muro (626 €), Palma (900 €), Petra (835 €), sa Pobla (680 €), Pollença (900 €), Porreres (900 €), Puigpunyent (900 €), ses Salines (900 €), Sant Joan (803 €), Sant Llorenç des Cardassar (900 €), Santa Eugènia (900 €), Santa Margalida (677 €), Santa Maria del Camí (900 €), Santanyí (900 €), Selva (900 €), Sencelles (768 €), Sineu (816 €), Sóller (900 €), Son Servera (900 €), Valldemossa (900 €) i Vilafranca de Bonany (783 €).

— Municipis de Menorca:

Alaior (900 €), es Castell (900 €), Ciutadella de Menorca (900 €), Ferreries (900 €), Maó (900 €), es Mercadal (900 €), es Migjorn Gran (900 €) i Sant Lluís (900 €).

— Municipis d'Eivissa:

Eivissa (900 €), Sant Antoni de Portmany (900 €), Sant Joan de Labritja (900 €), Sant Josep de sa Talaia (900 €) i Santa Eulària des Riu (900 €).

— Municipis de Formentera:

Formentera (900 €).

Les quanties de les ajudes per al lloguer corresponents als contractes de lloguer d'habitatges situats en els municipis esmentats, sempre que no superin l'import màxim mensual recollit per a cada municipi, són a càrrec del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (partida pressupostària 25501/431B01/78000/00 FF 18030).

2. Les ajudes per al lloguer corresponents als contractes de lloguer d'habitatges situats en tots els municipis en què l'import de la renda mensual del lloguer sigui superior a l'import màxim mensual establert per a cada municipi en l'apartat primer del punt quart de les bases d'aquesta Resolució fins al límit de 900 €, són a càrrec de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (partida pressupostària 25501/431B01/78000/00).

Cinquè

Requisits dels beneficiaris i contractes

Poden sol·licitar les ajudes per al lloguer d'habitatges que preveu aquesta Resolució les persones físiques majors d'edat, residents a les Illes Balears que, a més de complir els requisits generals que estableix l'article 10 de l'Ordre de bases reguladores del conseller de Territori, Energia i Mobilitat de 22 de juny de 2017, compleixen els requisits específics següents:

a) Són titulars en qualitat de llogaters d'un contracte de lloguer d'habitatge d'una durada mínima d'un any. El contracte ha d'estar formalitzat en els termes de la Llei 29/1994, de 24 de novembre, d'arrendaments urbans. La condició de llogater s'acredita mitjançant l'aportació d'aquest contracte.

b) Estan al corrent del pagament de les rendes del contracte de lloguer, en el moment de la presentació de la sol·licitud d'ajuda.

En el supòsit d'haver obtingut una moratòria del deute de la renda d'acord amb el que disposa l'article 4 del Reial decret llei 11/2020, de 31 de març, pel qual s'adopten mesures urgents complementàries en l'àmbit social i econòmic per fer front a la COVID-19, o haver subscrit una modificació excepcional i transitòria de les condicions contractuals d'arrendament en el supòsit de l'article 8 del Reial decret llei esmentat abans, el sol·licitant de l'ajuda ha d'aportar el document acreditatiu de trobar-se en un d'aquests supòsits.

Si el sol·licitant ha obtingut un préstec previst en l'article 9 del Reial decret llei 11/2020 esmentat, haurà de presentar el document de concessió del préstec referit.

Només a l'efecte d'acreditar aquest requisit, s'admeten els rebuts lliurats en mà mitjançant un escrit signat per l'arrendador. No obstant això, aquests rebuts no s'admeten a l'efecte de la justificació per al pagament de l'ajuda, d'acord amb el punt vint-i-vuitè de les bases d'aquesta Resolució.

c) L'habitatge objecte de lloguer està situat dins l'àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

d) Totes les persones físiques amb domicili habitual i permanent a l'habitatge arrendat tenen la nacionalitat espanyola. En el cas d'estrangers, han de tenir la residència legal a Espanya.

e) L'habitatge objecte del contracte de lloguer té una renda màxima mensual que és igual o inferior a 900 € mensuals.

f) Els ingressos de les persones que tenen el seu domicili habitual i permanent en l'habitatge llogat, siguin o no titulars del contracte de lloguer, compleixen el requisit d'ingressos màxims establerts en el punt sisè de les bases d'aquesta Resolució.

Sisè

Requisit d'ingressos màxims

Les persones que tenen el seu domicili habitual i permanent en l'habitatge arrendat, siguin o no titulars del contracte de lloguer, han d'haver obtingut durant l'exercici fiscal 2019 uns ingressos màxims conjunts:

a) Iguals o inferiors a tres vegades l'indicador públic de renda d'efectes múltiples (IPREM), en tot cas.

b) Iguals o inferiors a quatre vegades l'IPREM, si es tracta d'una família nombrosa de categoria general o de persones amb discapacitat.

c) Iguals o inferiors a cinc vegades l'IPREM, si es tracta de famílies nombroses de categoria especial o de persones amb discapacitat d'algun dels següents tipus: i) Persones amb paràlisi cerebral, persones amb malaltia mental, persones amb discapacitat intel·lectual o persones amb discapacitat del desenvolupament, amb un grau de discapacitat reconegut igual o superior al 33 %; o ii) Persones amb discapacitat física o sensorial, amb un grau de discapacitat reconegut igual o superior al 65 %.

 

Setè

Prohibicions per ser-ne beneficiari

1. No pot ser beneficiària d'aquestes ajudes per al lloguer d'habitatges aquella persona física que incorri en alguna de les circumstàncies que preveu l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre; ni aquella persona física que hagi estat subjecte d'una revocació d'alguna de les ajudes que, per causes imputables al sol·licitant, preveuen aquest Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021 o els anteriors plans estatals o autonòmics d'habitatge.

2. No es poden concedir les ajudes per al lloguer d'habitatges quan el llogater sol·licitant o qui tengui la residència habitual i permanent a l'habitatge objecte del contracte de lloguer es trobi en alguna de les situacions que s'indiquen a continuació:

a) Sigui propietari o usufructuari d'algun habitatge a Espanya. A aquest efecte es considera que no s'és propietari o usufructuari d'un habitatge si el dret recau únicament sobre una part alíquota de l'habitatge i aquest s'ha obtingut per herència.

S'exceptuen d'aquest requisit aquelles persones físiques que siguin propietàries o usufructuàries d'un habitatge i acreditin que no disposen de l'ús i gaudi d'aquest per alguna de les causes següents:

— Separació o divorci.

— Trasllat obligatori del domicili per motius laborals, sempre que el domicili estigui situat fora de les Illes Balears.

— Siguin víctimes de violència de gènere

— Qualsevol altra causa aliena a la seva voluntat, acreditada degudament.

— Quan l'habitatge no sigui accessible per raó de discapacitat de l'arrendatari que en sigui titular o d'algun membre de la unitat de convivència.

b) Tengui parentesc de primer o segon grau de consanguinitat o d'afinitat amb l'arrendador de l'habitatge.

c) Sigui soci o partícip de la persona física o jurídica que actua com a arrendador de l'habitatge.

Vuitè

Finançament de les actuacions

1. D'acord amb el Reial decret 106/2018, el Conveni de col·laboració de 2 d'agost de 2018 i els Acords de la Comissió Bilateral de Seguiment de 2 d'agost de 2018 i de 8 de maig de 2020, les ajudes estatals regulades en aquesta Resolució s'han d'abonar amb càrrec a la partida pressupostària i per la quantia màxima i anualitat que s'indiquen a continuació:

Partida pressupostària 25501/431B01/78000/00 (FF 18030)

Import 8.736.000,00 €

Anualitat 2020

2. Les ajudes autonòmiques regulades en aquesta Resolució s'han d'abonar amb càrrec a la partida pressupostària i per la quantia màxima i anualitat que s'indiquen a continuació:

Partida pressupostària 25501/431B01/78000/00

Import 100.000,00 €

Anualitat 2020

3. La concessió de les ajudes que regula aquesta Resolució està limitada pel crèdit pressupostari que s'hi inclou. No obstant això, les quanties màximes es poden incrementar, si hi ha disponibilitat pressupostària suficient, mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que preveu l'article 39.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. La resolució de la modificació esmentada, llevat que s'estableixi una altra cosa, no implica que s'ampliï el termini per presentar sol·licituds, ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.

Novè

Regles per a la determinació dels ingressos

Per a l'obtenció de l'ajuda per al lloguer d'habitatges, a l'efecte de determinar els ingressos dels llogaters sol·licitants i dels integrants de la unitat de convivència, se segueixen els criteris següents:

— S'ha de partir de la suma de les caselles 435 i 460 del model 100 de la declaració de l'impost de la renda de les persones físiques de 2019, que són les quanties de la base imposable general i de l'estalvi regulades respectivament en els articles 48 i 49 de la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l'impost sobre la renda de les persones físiques i de modificació parcial de les lleis dels imposts sobre societats, sobre la renda de no residents i sobre el patrimoni, corresponents a la declaració o les declaracions presentades per la persona física sol·licitant i per cada un dels membres de la unitat de convivència.

Aquests ingressos s'han d'acreditar amb les dades que consten a l'Agència Estatal de l'Administració Tributària. Excepcionalment, si la persona física sol·licitant o qualsevol dels integrants de la unitat de convivència que resideixen en l'habitatge objecte de lloguer no han presentat, per estar exempts de fer-ho, la declaració de l'impost de la renda de les persones físiques, els afectats per aquesta situació han de presentar, juntament amb la sol·licitud de l'ajuda, els documents fefaents que acreditin quins són els seus ingressos reals. En tot cas, la Direcció General d'Habitatge pot sol·licitar altres informacions a qualsevol organisme públic i, fins i tot, una declaració responsable del sol·licitant de l'ajuda, a l'efecte de determinar els seus ingressos reals i els dels membres que integren la unitat de convivència i resideixen en l'habitatge objecte de lloguer.

— La quantia resultant s'ha de convertir en un nombre de vegades l'IPREM que, referit a catorze pagues, estigui en vigor durant el període al qual es refereixen els ingressos avaluats.

 

 

​​​​​​​​​​​​​​Desè

Normativa supletòria aplicable

Quant a les ajudes que es financen amb fons de l'Administració de la Comunitat Autònoma, el Reial decret 106/2018, de 9 de març, pel qual es regula el Pla Estatal d'Habitatge de 2018-2021 és, en tot cas, supletori del dret de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, d'acord amb l'incís final de l'apartat 3 de l'article 149 de la Constitució espanyola de 29 de desembre de 1978.

Onzè

Quantia de l'ajuda

1. Amb caràcter general, fins i tot en el cas de les famílies nombroses, la quantia de l'ajuda és del 40 % de la renda màxima mensual, si aquesta és igual o inferior a 900 €. En tot cas, la quantia de l'ajuda no pot superar el límit màxim per habitatge de 3.960 € anuals ni el de 330 € mensuals.

2. En el cas de joves de menys de 35 anys o de persones majors de 65 anys, la quantia de l'ajuda és del 50 % en el tram comprès entre 1 i 600 € mensuals de la renda màxima mensual i, si escau, és del 30 % en el tram comprès entre 601 i 900 € mensuals d'aquesta renda. En tot cas, la quantia de l'ajuda no pot superar el límit màxim per habitatge de 4.300 € anuals ni el de 360 € mensuals.

3. En el cas que en el contracte de lloguer figurin diversos llogaters i no especifiquin, en la sol·licitud o en el contracte, quina és la part de la renda que satisfà cada un d'ells, s'ha d'entendre que la paguen a parts iguals. No obstant això, els llogaters poden manifestar la voluntat que la totalitat de l'ajuda sigui satisfeta a un d'ells, segons el model que figura en l'annex 5.

4. L'ajuda per al lloguer d'habitatges s'ha de calcular prenent com a referència l'import del rebut del lloguer que correspon a la mensualitat vençuda en el mes de gener de 2020 o, si escau, a la primera mensualitat vençuda del contracte de lloguer si aquest és de data posterior, i aquest import és invariable durant el període concedit, llevat que es produeixi una disminució de la renda de lloguer.

Dotzè

Àmbit temporal

1. L'ajuda per al lloguer d'habitatges s'atorga amb efectes a partir de l'1 de gener de 2020 o, si escau, a partir del primer mes del contracte de lloguer si la data d'aquest és posterior. En cas de contractes subscrits amb anterioritat a l'1 de gener de 2020 l'ajuda es reconeix a partir de l'1 de gener de 2020, sempre que es compleixin els altres requisits exigits.

2. L'ajuda per al lloguer d'habitatges es concedeix per un termini màxim per justificar de dotze mesos i, en tot cas, fins al 31 de desembre de 2020, com a màxim.

Tretzè

Incompatibilitat i compatibilitat amb altres subvencions

1. Les ajudes que regula aquesta Resolució són incompatibles amb percepcions de la renda bàsica d'emancipació (RBE), amb reduccions del lloguer corresponents al programa de renda adequada de l'IBAVI o amb altres ajudes per al lloguer a sectors de població amb escassos recursos econòmics; i amb qualsevol altra ajuda que, per al lloguer d'habitatges, concedeixi l'Administració de la Comunitat Autònoma, mitjançant fons estatals del Pla Estatal d'Habitatge de 2018-2021 o mitjançant fons propis, o que concedeixi qualsevol altra administració pública, entitat o organisme públic o privat, nacional o internacional.

En concret, l'ajuda per al lloguer d'habitatges finançada amb fons de l'Administració de la Comunitat Autònoma és incompatible amb les ajudes per al lloguer d'habitatges finançades amb fons de l'Administració General de l'Estat que, en ambdós casos, regula aquesta Resolució.

2. No es consideren afectats per aquesta incompatibilitat els supòsits excepcionals en què els serveis socials de la Comunitat Autònoma aportin un complement per al pagament del lloguer a beneficiaris en situacions d'especial vulnerabilitat. Tampoc no es consideren afectats per aquesta incompatibilitat els perceptors de prestacions no contributives de la seguretat social.

3. Amb caràcter excepcional, les ajudes que regula aquesta Resolució són compatibles amb el Programa d'Ajudes per Contribuir a Minimitzar l'Impacte Econòmic i Social de la COVID-19 en els Lloguers d'Habitatge Habitual, d'acord am l'article 2.7 de l'Ordre TMA/336/2020, de 9 d'abril, per la qual s'incorpora, substitueix i modifiquen sengles programes d'ajuda del Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021, en compliment del que disposen els articles 10, 11 i 12 del Reial decret llei 11/2020, de 31 de març, pel qual s'adopten mesures urgents complementàries en l'àmbit social i econòmic per fer front a la COVID-19, sempre que ambdues no superin el 100 % de la renda de lloguer.

 

​​​​​​​Catorzè

Obligacions de la persona beneficiària

1. Sens perjudici de les obligacions generals que estableix l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 27 de l'Ordre de bases reguladores del conseller de Territori, Energia i Mobilitat de 22 de juny de 2017, els beneficiaris de l'ajuda estatal o autonòmica per al lloguer d'habitatges han de complir els requisits següents:

a) Presentar els justificants de pagament de la renda de lloguer de l'habitatge, que s'ha d'haver fet per transferència, domiciliació o mitjançant ingrés, tots ells a través d'una entitat financera o de crèdit des de l'1 de gener de 2020, en cas de contractes en vigor en aquesta data, o si són de vigència posterior, a partir d'aquesta i, com a màxim, fins al 31 de desembre de 2020.

En aquest justificant bancari per transferència, domiciliació o ingrés, ha de constar la identificació completa del llogater que efectua el pagament de la renda i la de l'arrendador que la rep, el concepte de renda, l'import i el mes a què correspon.

A l'efecte de la justificació per al pagament de l'ajuda, només s'admeten aquelles mensualitats de lloguer pagades per transferència, domiciliació o mitjançant ingrés, tots ells a través d'una entitat financera o de crèdit, en la forma indicada en els dos paràgrafs immediats anteriors i, per tant, a l'efecte abans esmentat no s'admeten els rebuts lliurats en mà mitjançant un escrit signat per l'arrendador.

En el cas que la persona sol·licitant no hagi presentat tots els rebuts dels lloguers, l'instructor de l'expedient ha de valorar, de conformitat amb la documentació disponible, el pagament de les mensualitats presentades.

b) Estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la seguretat social.

c) Justificar, en el termini establert i en la forma que pertoqui, el compliment dels requisits i de les condicions que determinaren la concessió de la subvenció.

d) Destinar obligatòriament l'import de l'ajuda per al lloguer d'habitatges al pagament de la renda de l'habitatge habitual i permanent de la persona beneficiària i dels membres de la unitat de convivència.

e) Sotmetre's a les actuacions de comprovació i a qualsevol actuació de verificació i control financer dels òrgans competents, i aportar tota la informació i documentació que els sigui requerida.

f) Comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits que s'exigeixen per concedir la subvenció.

g) Comunicar a l'òrgan instructor si s'ha sol·licitat una altra ajuda per al mateix concepte davant qualsevol altra Administració i, si s'ha concedit, la quantia de l'ajuda.

2. En el cas que es produeixi alguna modificació, fins i tot durant la tramitació de l'ajuda, de les condicions que puguin motivar o hagin motivat el reconeixement de l'ajuda i que, si escau, puguin o poguessin determinar la pèrdua sobrevinguda del dret a l'ajuda ja reconeguda, els sol·licitants o beneficiaris ho han de comunicar a la Direcció General d'Habitatge immediatament. No comunicar qualsevol modificació és causa suficient per a l'inici d'un procediment de reintegrament de les quantitats que, si escau, s'hagin cobrat indegudament.

Quinzè

Modificacions de l'import de la renda

1. Quan les parts que hagin subscrit el contracte de lloguer acordin una disminució de l'import de la renda, els beneficiaris no perden el dret a la subvenció si el nou lloguer compleix els requisits i les condicions que estableixen el Reial decret 106/2018, de 9 de març, pel qual es regula el Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021, i aquesta Resolució. La disminució de l'import de la renda s'ha de comunicar a la Direcció General d'Habitatge i la quantia de l'ajuda s'ha d'ajustar a la del nou lloguer.

2. Un increment de l'import de la renda no permet, en cap cas, una modificació per augmentar l'ajuda concedida.

Setzè

Canvi de domicili de la persona beneficiària

1. Quan la persona beneficiària subscrigui un nou contracte de lloguer i canviï el domicili per un altre d'ubicat a les Illes Balears, està obligada a comunicar a la Direcció General d'Habitatge el canvi en el termini màxim de quinze dies des de la signatura del nou contracte de lloguer.

2. La persona beneficiària no perd el dret a l'ajuda pel canvi de domicili sempre que el nou arrendament d'habitatge compleixi tots els requisits, límits i condicions establerts en el Reial decret 106/2018, de 9 de març, pel qual es regula el Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021, i en aquesta Resolució, i el nou contracte d'arrendament es formalitzi sense interrupció temporal amb el contracte anterior. En aquest cas, la quantia de l'ajuda s'ha d'ajustar a la del nou contracte de lloguer que, en tot cas, ha de ser igual o inferior a l'ajuda reconeguda que es percebia.

Dessetè

Règim de concurrència

El procediment de concessió de les ajudes objecte d'aquesta Resolució es tramita pel sistema de concurrència no competitiva mitjançant convocatòria pública.

Devuitè

Sol·licitud d'ajuda, documentació i lloc de presentació

1. Les sol·licituds de l'ajuda per al lloguer d'habitatges s'han de presentar preferentment per via telemàtica a través de la pàgina web del Govern de les Illes Balears http://habitatge.caib.es. En el cas que s'acrediti degudament la impossibilitat de presentació telemàtica per part dels sol·licitants, es podrà fer de manera presencial, segons el model que figura en l'annex 2, en qualsevol de les oficines de l'Institut Balear de l'Habitatge (IBAVI), a les oficines de la Direcció General d'Habitatge, a la seu de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge, o en qualsevol dels llocs que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Les sol·licituds han d'adjuntar la documentació necessària que s'indica en el punt vintè d'aquesta Resolució.

2. La presentació de la sol·licitud implica que la persona interessada accepta les prescripcions que estableixen el Reial decret 106/2018, de 9 de març, pel qual es regula el Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021, la resta de normativa aplicable, aquesta convocatòria, el conveni de col·laboració i l'Acord de la Comissió Bilateral de Seguiment que s'esmenten en el punt tercer de les bases d'aquesta Resolució i que accepta la subvenció que se li pugui concedir.

3. Durant les fases d'instrucció, esmena i millora, i de comprovació posterior del procediment, tant els escrits d'al·legacions o recursos administratius com els documents i les justificacions que siguin preceptius també s'han de fer o aportar preferentment a través de la pàgina web del Govern de les Illes Balears http://habitatge.caib.es, o bé de manera presencial, a les oficines de la Direcció General d'Habitatge en qualsevol de les oficines de l'Institut Balear de l'Habitatge (IBAVI), a la seu de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge, o en qualsevol dels llocs que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Denovè

Termini de presentació

1. El termini de presentació de les sol·licituds d'ajuda s'iniciarà l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i finalitzarà el 31 de juliol de 2020.

2. Quant a les sol·licituds que es presentin fora de termini, s'ha de dictar una resolució d'inadmissió, que s'ha de notificar a la persona interessada, d'acord amb el que disposa l'article 21.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Vintè

Documentació necessària per a la sol·licitud

1. Juntament amb la sol·licitud d'ajuda per al lloguer d'habitatges s'ha de presentar la documentació necessària següent:

a) La còpia del document nacional d'identitat de cada una de les persones físiques titulars del contracte de lloguer o document acreditatiu de la residència legal a Espanya.

La còpia del document acreditatiu de les facultats de representació del representant de la persona física sol·licitant.

b) L'autorització expressa, en tot cas, de la persona física sol·licitant i dels altres membres de la unitat de convivència perquè, segons el model que figura en l'annex 3, l'òrgan instructor i/o l'entitat col·laboradora puguin obtenir, de manera directa, la informació que acrediti les dades d'identitat o de caràcter personal del sol·licitant i dels membres de la unitat de convivència, el compliment de les obligacions tributàries i amb la seguretat social del sol·licitant, els ingressos del sol·licitant i dels membres de la unitat de convivència, i qualsevol altra informació tributària o econòmica que figuri en l'Agència Tributària Estatal, l'Agència Tributària de les Illes Balears i la Tresoreria General de la Seguretat Social.

Si escau, a més d'aquesta autorització expressa, si la persona física sol·licitant o qualsevol dels integrants de la unitat de convivència que resideixen en l'habitatge objecte de lloguer no han presentat, per estar exempts de fer-ho, la declaració de l'impost de la renda de les persones físiques, els afectats per aquesta situació han de presentar, juntament amb la sol·licitud de l'ajuda, els documents fefaents que acreditin quins són els seus ingressos reals.

La comprovació que la persona sol·licitant està al corrent de les obligacions tributàries i amb la seguretat social es pot fer en la fase de fiscalització posterior a la resolució de concessió i pagament de l'ajuda.

c) La informació registral simple de qualsevol Registre de la Propietat acreditativa del fet que, quant al llogater o als llogaters que figuren en el contracte de lloguer, no apareixen titularitats registrals vigents al seu favor en tot el territori nacional, com a propietaris, usufructuaris o titulars registrals de qualsevol dret real que permeti l'ús i gaudi d'algun habitatge ubicat en territori espanyol. En cas de ser-ho, cal acreditar-ne la no disponibilitat de l'ús i gaudi de l'habitatge per alguna de les causes que estableix l'apartat 2.a) del punt setè de les bases d'aquesta Resolució.

d) Les declaracions responsables dels sol·licitants titulars del contracte de lloguer, segons el model que figura en l'annex 4:

— Que no incorren en cap de les circumstàncies de prohibició per ser-ne beneficiaris que preveuen l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

— Que han de justificar l'aplicació dels fons percebuts, en el termini establert i en la forma que pertoqui.

— Que han de justificar el compliment dels requisits i de les condicions que determinaren la concessió de la subvenció.

— Que han de destinar l'import íntegre de la subvenció al pagament de la renda de l'habitatge habitual i permanent de la persona beneficiària i dels membres de la unitat de convivència.

— Que han de comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits que s'exigeixen per concedir la subvenció.

— Que s'han de sotmetre a les actuacions de comprovació i a qualsevol actuació de verificació i control financer dels òrgans competents.

— Que han d'aportar tota la informació i documentació que els requereixi l'òrgan instructor.

— Que no han estat subjectes d'una revocació, per causes imputables als sol·licitants, de cap de les ajudes que preveuen el Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021 o els anteriors plans estatals o autonòmics d'habitatge.

e) La declaració responsable dels sol·licitants titulars del contracte de lloguer, segons el model que figura en l'annex 4, segons la qual declaren que tant ells com els altres membres de la unitat de convivència:

— No tenen relació de parentesc de primer o segon grau de consanguinitat o d'afinitat amb l'arrendador.

— No són socis o partícips de la persona física o jurídica que actua com a arrendador.

— Es comprometen a complir les condicions i els requisits que estableixen l'Ordre de bases i la convocatòria, que coneixen i accepten íntegrament.

— Saben que, en cas de falsedat en les dades o la documentació aportada o d'ocultació d'informació, de les quals es pugui deduir intenció d'engany en benefici propi o aliè, se'ls pot excloure d'aquest procediment i poden ser objecte de sanció; així mateix, si pertoca, els fets s'han de posar en coneixement del ministeri fiscal per si poden ser constitutius d'il·lícit penal.

f) La còpia completa del contracte de lloguer en vigor, amb inclusió expressa del mitjà i la forma de pagament a la persona arrendadora.

g) El certificat d'empadronament històric de convivència (on constin totes les persones que tenguin el seu domicili habitual i permanent a l'habitatge i amb indicació de la data d'alta en aquest domicili), a l'efecte de determinar que l'habitatge llogat és el domicili habitual i permanent del llogater i dels membres de la unitat de convivència durant tot el període del contracte per al qual es concedeixi l'ajuda.

h) Els rebuts acreditatius d'estar al corrent del pagament de les rendes del contracte de lloguer, en el moment de la presentació de la sol·licitud d'ajuda.

En el supòsit d'haver obtingut una moratòria del deute de la renda d'acord amb el que disposa l'article 4 del Reial decret llei 11/2020, de 31 de març, pel qual s'adopten mesures urgents complementàries en l'àmbit social i econòmic per fer front a la COVID-19, o haver subscrit una modificació excepcional i transitòria de les condicions contractuals d'arrendament en el supòsit de l'article 8 del Reial decret llei esmentat abans, el sol·licitant de l'ajuda ha d'aportar el document acreditatiu de trobar-se en un d'aquests supòsits.

Si el sol·licitant ha obtingut un préstec previst en l'article 9 del Reial decret llei 11/2020 ja esmentat, haurà de presentar el document de concessió del préstec referit.

Els justificants que el pagament del lloguer s'ha fet per transferència, domiciliació o mitjançant ingrés, tots ells a través d'una entitat financera o de crèdit des de l'1 de gener de 2020 en el cas de contractes en vigor en aquesta data, o si són de vigència posterior, a partir d'aquesta, i en ambdós casos fins a la darrera mensualitat vençuda. Aquests justificants de pagament han de complir els requisits que s'expressen en l'apartat 1.a) del punt catorzè de les bases d'aquesta Resolució a l'efecte de la justificació per al pagament de l'ajuda.

i) La declaració responsable de veracitat de dades bancàries, segons el model que figura en l'annex 6. Aquest document s'ha de signar per ambdues cares.

j) El títol de família nombrosa expedit per l'Administració competent.

En el cas que aquest títol no s'hagi sol·licitat o estigui pendent d'atorgament, s'ha d'aportar el llibre de família, juntament amb la còpia amb registre d'entrada de la sol·licitud per a la concessió d'aquest títol, el qual s'ha de presentar immediatament que s'obtengui.

k) La declaració administrativa sobre el tipus i el grau de discapacitat reconegut per l'òrgan competent, en el cas de persones amb discapacitat.

2. En cas de que el sol·licitant no pugui aportar algun dels documents assenyalats en les lletres c), g), j) i k) de l'apartat anterior, podrà substituir-lo mitjançant una declaració responsable, segons el model que figura en l'annex 7, que ha d'incloure una justificació expressa dels motius que li impedeixen aquesta aportació, i que es comprovarà amb posterioritat al pagament de l'ajuda. La persona sol·licitant ha de presentar tota la documentació referida en aquest apartat 2, en qualsevol cas, abans del dia 15 de desembre de 2020.

3. La presentació de la sol·licitud implica autoritzar a l'òrgan instructor i a l'entitat col·laboradora perquè obtenguin informació d'altres administracions públiques respecte a les dades d'identitat o de caràcter personal, tributàries o econòmiques i de qualsevol altre tipus que puguin ser necessàries per resoldre el procediment.

Vint-i-unè

Esmena de la sol·licitud

Si la sol·licitud no compleix els requisits que estableix la normativa o hi manca documentació, l'Institut Balear de l'Habitatge ha de requerir les persones interessades que, en el termini de deu dies, esmenin el defecte o aportin els documents preceptius; i se'ls ha d'advertir que, en cas que no ho facin, s'entén que desisteixen de la sol·licitud, després d'haver dictat i notificat la resolució corresponent, d'acord amb els articles 21.1 i 68.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Els requeriments d'esmena i la resta de comunicacions i notificacions dels actes de tràmit que l'IBAVI faci a la persona sol·licitant són objecte de publicació en el tauler d'anuncis de les oficines de l'IBAVI i en la pàgina web de la Direcció General d'Habitatge.

Els requeriments també es podran fer telemàticament a l'adreça electrònica facilitada per la persona sol·licitant o per qualsevol altre mitjà de comunicació disponible, i s'admetrà com a documentació acreditativa la declaració responsable de la persona sol·licitant que es formuli sota la seva responsabilitat, la qual es pot presentar també per mitjans telemàtics.

Vint-i-dosè

Protecció de dades

La sol·licitud d'ajuda de lloguer implica que la persona interessada autoritza l'Administració de la Comunitat Autònoma i l'Institut Balear de l'Habitatge (IBAVI) per al tractament de les dades de caràcter personal per a la gestió de les ajudes, de conformitat amb el que disposen la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i les normes que la despleguen.

Vint-i-tresè

Entitat col·laboradora

1. D'acord amb l'article 25 de l'Ordre de bases reguladores del conseller de Territori, Energia i Mobilitat de 22 de juny de 2017, les funcions materials i tècniques derivades de la instrucció o gestió de les ajudes regulades en aquesta Resolució s'han de dur a terme mitjançant la col·laboració de l'entitat pública empresarial Institut Balear de l'Habitatge (IBAVI) que, a aquest efecte, té la condició d'entitat col·laboradora de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge.

2. Aquesta col·laboració no implica el lliurament de fons de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge a l'IBAVI, ni tampoc comporta la cessió de la titularitat de la competència de la Conselleria a aquesta entitat col·laboradora, de manera que ha de proposar i dictar els actes administratius l'òrgan competent de la Conselleria, d'acord amb l'informe emès per l'IBAVI.

 

​​​​​​​Vint-i-quatrè

Instrucció del procediment

1. La Direcció General d'Habitatge és l'òrgan instructor del procediment de concessió de les ajudes que preveu aquesta Resolució, mitjançant la col·laboració de l'IBAVI quant a les funcions materials i tècniques derivades de la instrucció o la gestió d'aquestes ajudes, d'acord amb el punt 23è de les bases d'aquesta Resolució.

2. Correspon a l'IBAVI dur a terme d'ofici totes les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de pronunciar la resolució. A aquest efecte, sens perjudici del que, quant a la instrucció del procediment, disposen l'article 24 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, l'IBAVI pot:

a) Requerir la persona interessada que aporti la documentació necessària que permeti acreditar compliment dels requisits.

b) Dur a terme les verificacions i els controls que siguin necessaris.

3. Una vegada transcorregut el termini per presentar les sol·licituds, esmenats els defectes i efectuades les comprovacions que es consideren necessàries, els serveis competents de l'IBAVI han de valorar les sol·licituds presentades d'acord amb els criteris i el procediment establert i es podran emetre informes parcials sobre blocs d'expedients a mesura que s'obtengui informació i es completi la tramitació d'aquests.

En aquests informes s'han d'indicar els expedients sobre els quals s'ha emès un informe favorable perquè es concedeixi l'ajuda, amb indicació dels beneficiaris i l'import d'aquesta; aquells sobre els quals s'ha emès un informe desfavorable perquè es denegui l'ajut, amb indicació de les causes que els motiven; i els que no s'han admès a tràmit; tots ells amb indicació dels beneficiaris.

Aquests informes dels serveis competents han de servir de base per elaborar la proposta de resolució que ha de formular l'òrgan instructor competent.

Vint-i-cinquè

Propostes de resolució de concessió

1. El director general d'Habitatge pot formular successives propostes de resolució de concessió de les ajudes per al lloguer d'habitatges 2020 finançades amb fons de l'Administració General de l'Estat o, si escau, amb fons de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Aquestes propostes de resolució han d'incloure, respectivament, la llista de les persones beneficiàries i l'import de l'ajuda concedida, a més de les dades següents:

— La identificació de tots els sol·licitants als quals s'ha concedit l'ajuda.

— L'import de l'ajuda per al lloguer d'habitatge.

— Les partides pressupostàries i l'anualitat a què s'ha d'imputar la despesa.

— Les condicions a què se subjecta l'eficàcia de la concessió de l'ajuda.

— Les altres obligacions de què respon la persona beneficiària.

2. En ambdós casos, les propostes de resolució de concessió de les ajudes per al lloguer d'habitatges durant l'exercici 2020 s'han d'elevar al conseller de Mobilitat i Habitatge perquè dicti la resolució que pertoqui, sense concedir el tràmit d'audiència previst a l'article 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, sens perjudici de la possibilitat que tindran les persones interessades per al·legar i presentar els documents i les justificacions que estimin pertinents en el recurs que es podrà interposar contra la resolució.

Vint-i-sisè

Resolució

1. El conseller de Mobilitat i Habitatge ha de dictar les resolucions successives que han de concedir o denegar les ajudes. En el supòsit de concessió, la mateixa resolució, a més, pot reconèixer l'obligació i proposar el pagament parcial o total d'uns determinats beneficiaris inclosos en la concessió esmentada. La resolució queda condicionada expressament a la verificació posterior del compliment dels requisits i les obligacions exigibles.

2. S'han de concedir totes les ajudes respecte de les quals no s'hagi detectat cap obstacle que impedeixi de forma definitiva el pagament.

En cas que s'identifiqui l'existència de deutes de seguretat social o tributaris amb l'Administració estatal o autonòmica, s'ha de concedir l'ajuda però el pagament quedarà condicionat a la presentació de la documentació acreditativa d'estar al corrent d'aquests deutes. En cas que no es disposi dels certificats oportuns, s'han de pagar les ajudes i la comprovació s'ha de fer posteriorment al pagament d'aquestes.

3. S'ha de denegar la concessió de l'ajuda en cas de detectar-se l'incompliment dels requisits per ser-ne beneficiari conforme a la convocatòria publicada.

4. La resolució de concessió de les subvencions s'ha de motivar i ha de contenir les dades següents:

— La identificació de tots els sol·licitants als quals s'ha concedit l'ajuda.

— L'import de l'ajuda per al lloguer d'habitatge.

— Les partides pressupostàries i l'anualitat a què s'ha d'imputar la despesa.

— Les condicions a què se subjecta l'eficàcia de la concessió de l'ajuda.

— Les altres obligacions de què respon la persona beneficiària.

— El reconeixement de l'obligació amb la proposta de pagament, que ha d'incloure la relació de les persones beneficiàries de l'ajuda i l'import reconegut.

​​​​​​​

Vint-i-setè

Termini per resoldre i publicació

1. El termini màxim per dictar i notificar les resolucions de concessió de les ajudes per al lloguer d'habitatges, així com també les resolucions de denegació de les ajudes i les de no admissió a tràmit o desistiment de les sol·licituds presentades, és de sis mesos comptadors des de la data en què acabi el termini per presentar les sol·licituds.

El venciment d'aquest termini màxim sense que s'hagi publicat la resolució expressa legitima la persona interessada que ha presentat la sol·licitud per entendre-la desestimada per silenci administratiu.

2. La resolució que pertoqui s'ha de comunicar a les persones interessades mitjançant la publicació en la pàgina web de la Direcció General d'Habitatge i en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

3. Contra aquesta resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Mobilitat i Habitatge, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació de la resolució, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació de la resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Vint-i-vuitè

Justificació i pagament

1. Entre els dies 1 i 10 de cada mes natural la persona beneficiària ha de presentar el justificant de pagament per transferència, domiciliació o ingrés, tots ells a través d'una entitat financera o de crèdit, de la darrera mensualitat de lloguer vençuda, el qual ha de complir els requisits que s'expressen en l'apartat 1.a) del punt catorzè de les bases d'aquesta Resolució.

2. Si el justificant de pagament per transferència, domiciliació o ingrés, tots ells a través d'una entitat financera o de crèdit, no es presenta en el termini assenyalat en l'apartat primer, la persona beneficiària perd el dret a cobrar l'ajuda de la mensualitat no justificada, sens perjudici de percebre l'import corresponent a les mensualitats pendents que li han concedit, si compleix els requisits per al pagament.

3. La justificació parcial de la mensualitat de renda no dona dret a cobrar l'import proporcional de la subvenció.

4. Es podran dictar resolucions de pagament parcials de l'import de l'ajuda concedida.

Vint-i-novè

Comprovació posterior

1. Una vegada que s'han pagat les ajudes, s'han de fer les comprovacions i les tasques de control dels requisits i les obligacions dels beneficiaris. També s'han d'iniciar els expedients de reintegrament de les quantitats percebudes indegudament, si s'escau, conforme preveu la base trentena de la convocatòria.

2. Els beneficiaris estan obligats a presentar la documentació i la informació que a aquest efecte els requereixi l'òrgan competent, en el termini improrrogable de deu dies hàbils des de la notificació del requeriment.

 

​​​​​​​Trentè

Revocació i reintegrament

L'incompliment de les obligacions que estableixen aquesta Resolució, l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l'article 44 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, dona lloc a la revocació de l'ajuda i al reintegrament de les quanties percebudes indegudament pels beneficiaris.

Trenta-unè

Règim d'infraccions i sancions

Les accions i les omissions que constitueixen infraccions administratives en matèria de subvencions estan tipificades en els articles 56, 57 i 58 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i en els articles 51, 52 i 53 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

Documents adjunts