Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR D'EIVISSA

Núm. 4140
Ajuts per a la formació dirigits a les persones usuàries de la Secció d’Atenció a Persones amb Discapacitat del Departament de Benestar Social i Recursos Humans del Consell Insular d’Eivissa, per als anys 2020, 2021 i 2022

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Justificació

L'article 9.2 de la Constitució espanyola preveu que correspon als poders públics promoure les condicions perquè la llibertat i la igualtat de l'individu i dels grups en què s'integra siguin reals i efectives; remoure els obstacles que impedeixin o dificultin la seua plenitud i facilitar la participació de tots els ciutadans en la vida política, econòmica, cultural i social.

I a l'article 49 estableix, en relació amb les persones disminuïdes físiques, sensorials i psíquiques, que els poders públics realitzaran una política de previsió, tractament, rehabilitació i integració de les persones amb discapacitat física, sensorial i psíquica, a qui prestaran l'atenció especialitzada que requereixen i els empararan especialment per gaudir dels drets que s'atorguen a tots els ciutadans.

La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, a la seua Exposició de motius, assenyala que en les societats democràtiques la política social té per objecte reduir les desigualtats i millorar les condicions de vida del conjunt de la població amb la finalitat de facilitar l'exercici dels drets de la ciutadania i de fomentar la cohesió i el progrés social.

I a l'article 6.a d'aquesta Llei determina que són destinatàries dels serveis socials, amb caràcter prioritari, les persones que estiguin en alguna o algunes de les situacions següents:

"a) Discapacitat física, psíquica i sensorial."

El Consell Insular d'Eivissa, mitjançant la seua Secció d'Atenció a Persones amb Discapacitat del Departament de Benestar Social i Recursos Humans, té, entre els seus objectius, la promoció, la normalització i la millora de la qualitat de vida de les persones amb discapacitat. La formació i la inserció laboral es configuren com aspectes clau per aconseguir aquestos objectius.

Aquestes ajudes contribueixen a augmentar l'interès i la motivació cap a la formació i, tanmateix, es configuren com una eina adequada per al reforç de l'aprenentatge de coneixements i habilitats necessàries per afrontar, amb criteris d'èxit, el procés d'inserció sociolaboral, per la qual cosa es contribueix a la promoció, la normalització i la millora de la qualitat de vida de les persones amb discapacitat.

Primera. Objecte

L'objecte d'aquestes bases és establir un sistema plurianual d'ajuts econòmics per a la formació de les persones usuàries de la Secció d'Atenció a Persones amb Discapacitat del Departament Benestar Social i Recursos Humans que desenvolupin activitats formatives en els diferents programes d'aquesta Secció corresponents a la programació prevista dur a terme durant els anys 2020, 2021 i 2022.

Els períodes subvencionables en els quals es desenvolupen els programes de formació per part de la Secció d'Atenció a Persones amb Discapacitat són:

  • 2020: des del 13 de gener fins al 15 de desembre 
  • 2021: des de l'11 de gener fins al 13 de desembre
  • 2022: des del 10 de gener fins al 12 de desembre

Segona. Import de l'ajuda i crèdit pressupostari

La quantitat màxima que es destina a aquestes ajudes per tal de promoure l'objectiu de formació dirigit a les persones referides al punt primer serà de setanta-dos mil euros (72.000 €), per als exercicis pressupostaris 2020-2021-2022 a càrrec de l'aplicació pressupostària 2315.48900, amb la següent distribució anual:

  •  Any 2020: 24.000 €
  •  Any 2021: 24.000 €
  •  Any 2022: 24.000 €

Tercera. Publicitat

3.1. Aquestes bases es publicaran al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i al tauler d'anuncis de la seu electrònica del Consell Insular d'Eivissa (https://seu.conselldeivissa.es).

La convocatòria i un extracte de les bases es publicaran a la Base de Dades Nacional de Subvencions, que donaran trasllat al BOIB de l'extracte per a la seua publicació, en virtut del que es preveu a l'article 209 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

L'eficàcia de la convocatòria queda supeditada a la publicació de l'extracte al BOIB.

Per als anys 2021 i 2022 es publicarà a l'esmentada Base de Dades Nacional de Subvencions un extracte amb l'inici del termini per presentar les sol·licituds d'ajuts, una vegada que s'hagin aprovat els pressuposts del Consell Insular d'Eivissa de l'any corresponent.

3.2. La publicació dels actes i els tràmits del procediment es faran mitjançant la seua inserció al tauler d'anuncis i edictes electrònics de la seu electrònica del Consell Insular d'Eivissa (https://seu.conselldeivissa.es). En virtut del previst a l'article 20.8.b) de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, no es publicaran les subvencions concedides en virtut d'aquesta convocatòria a la BDNS, ja que les dades de les persones beneficiàries en relació amb l'objecte de la present convocatòria afecten la seua intimitat personal i familiar.

Quarta. Incompatibilitat

Aquestes ajudes seran incompatibles amb altres que es puguin rebre d'altres administracions o entitats, públiques o privades, pel mateix concepte.

Cinquna. Persones beneficiàries

Es poden acollir a aquestes ajudes únicament les persones usuàries de la Secció d'Atenció a Persones amb Discapacitat del Departament de Benestar Social i Recursos Humans que participin en les accions formatives en els diferents programes d'aquesta Secció corresponents a la programació prevista a desenvolupar durant els anys 2020, 2021 i 2022.

Es preveu, com a incentiu, una ajuda per dia assistit mentre durin les accions formatives. La percepció d'aquesta ajuda està subjecta a uns criteris tècnics, marcats pels responsables de l'acció formativa, en referència a l'assistència, la puntualitat, el bon ús del material i eines, la higiene, la realització de les activitats proposades i el comportament adequat amb el professorat i els companys, és a dir, està condicionada al compliment d'una sèrie de normes establertes a l'acció, amb la intenció d'aconseguir els objectius de treball que es plantegen en aquesta acció formativa.

S'estableixen dues quanties màximes en funció del tipus d'acció formativa a la qual participi la persona usuària:

  1. Itinerari formatiu: S'estableix una ajuda, per alumne/a i dia assistit, de vuit euros (8,00 €). La quantia màxima que es pot concedir per persona beneficiària serà de 1.872 €, que es correspon amb el total de 234 dies anuals d'assistència.

  2. Pràctiques en empreses: S'estableix una ajuda, per alumne/a i dia assistit, de quinze euros (15,00 €). En el cas de pràctiques a empreses un/a alumne/a no podrà superar un període de sis mesos de pràctiques (129 dies) i la quantia màxima que es podrà concedir per persona beneficiària serà de 1.935 €.

Els ajuts s'aniran concedint fins a exhaurir l'import total del pressupost destinat a aquesta línia.

Els ajuts no generen cap dret a l'obtenció d'altres ajuts en exercicis posteriors.

Sisena. Obligacions de les persones usuàries

Per poder ser beneficiari/ària d'aquests ajuts s'haurà d'acreditar mitjançant una declaració responsable (de les persones usuàries de les accions formatives o dels seus representants legals, si és el cas) que no s'incorre en cap de les prohibicions per ser beneficiari que estableixen l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i l'article 10 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i que s'està al corrent del compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social, i no tenir deutes amb el Consell Insular d'Eivissa.

D'una altra banda, i tenint en compte les característiques d'aquest ajut com a eina motivadora i de reforç dels aprenentatges i habilitats establerts al projecte formatiu per l'equip tècnic, la percepció de la quantitat total de l'ajut concedit estarà subjecta als criteris d'assistència i de compliment dels criteris assenyalats al punt tercer d'aquesta convocatòria.

En conseqüència, la quantia de la subvenció concedida inicialment es podrà minorar en funció de l'incompliment dels deures i de les faltes comeses per la persona beneficiària.

Setena. Tràmit per a la concessió de les ajudes

Les persones usuàries de la Secció d'Atenció a Persones amb Discapacitat del Departament de Benestar Social i Recursos Humans que participin en les accions formatives objecte d'aquesta convocatòria (itineraris de formació), i que vulguin participar en la convocatòria, presentaran sol·licitud de participació segons model que apareix a l'Annex I d'aquestes bases.

Les sol·licituds podran presentar-se a partir de l'endemà de la publicació de l'extracte de la convocatòria al BOIB i fins a quinze dies abans de la finalització del període subvencionable de cada any i es presentaran en el Registre General del Consell Insular d'Eivissa (avinguda d'Espanya, 49, planta baixa) o en qualsevol de les formes establertes a l'apartat 4 de l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. També existirà la possibilitat de registrar les sol·licituds telemàticament a la seu electrònica habilitada a tal fi, de conformitat amb l'article 14.2 de la Llei 39/2015.

Les ajudes esmentades s'atorgaran a instàncies del cap de Secció d'Atenció a Persones amb Discapacitat del Departament de Benestar Social i Recursos Humans mitjançant un informe proposta en el qual hauran de constar, respecte a la persona usuària:

  • Nom i DNI.
  • Que la persona és usuària de les accions formatives de la Secció d'Atenció a Persones amb Discapacitat i Trastorn Mental Sever.
  • Programa que la persona usuària du a terme.
  • Proposta de la quantia que ha de percebre la persona usuària.

De conformitat amb l'establert a l'apartat tercer e) del Decret de Presidència núm 2019000484 de data 16 de juliol de 2019 de determinació de les atribucions corresponents als diferents òrgans del Consell Insular d'Eivissa (BOIB núm. 68, de 17-7-2019), l'òrgan competent per aprovar i resoldre les ajudes o subvencions a particulars o a entitats públiques i privades per import superior a 15.000 € és el Consell Executiu, el qual delega en la consellera de Benestar Social i Recursos Humans la concessió i la resolució del pagament dels ajuts atorgats (de conformitat amb l'article 9 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú). Les resolucions administratives que s'adoptin per delegació indicaran expressament aquesta circumstància i es consideraran dictades per l'òrgan delegant.

Per tant, els ajuts s'han de concedir mitjançant resolució de la consellera executiva del Departament de Benestar Social i Recursos Humans, que es dictarà en un període màxim de tres mesos des de la sol·licitud; transcorregut aquest termini sense que s'hagi dictat resolució expressa, la petició s'ha d'entendre desestimada.

La resolució que es dicti es notificarà personalment a les persones interessades; aquesta resolució no exhaureix la via administrativa i s'hi podrà interposar recurs d'alçada davant la Comissió de Govern del Consell Insular d'Eivissa en el termini d'un mes comptador a partir del dia següent al de recepció de la present notificació, tot d'acord amb els articles 112 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en relació amb l'article 22.2 de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars.

En el supòsit que una persona, a la qual se li hagi concedit un ajut mitjançant el procediment anteriorment indicat, interrompi el seu itinerari formatiu, serà donada de baixa de l'itinerari i s'alliberarà la quantia pendent de pagament. Si posteriorment, i dins el període subvencionable, aquesta persona vol reincorporar-se a l'acció formativa, haurà de tornar a sol·licitar aquest ajut i s'haurà de concedir mitjançant una resolució nova.

En tractar-se d'una convocatòria oberta, les resolucions de concessió de les persones beneficiàries s'aniran realitzant a mesura que aquestes es vagin incorporant a les accions formatives plantejades en aquestos ajuts. No obstant això, per poder planificar la seua concessió i basant-se en la casuística de concessió de convocatòries anteriors, es preveu el següent calendari de resolucions de concessió:

El mes de maig es preveuen 9 incorporacions a l'Itinerari formatiu i 2 a Pràctiques a empreses, i es calcula el màxim que cada persona beneficiària pot rebre per la seua participació en cada acció, xifra que suposa un total de concessió de 20.718 € (16.848 € per l'Itinerari formatiu i 3.870 € per a Pràctiques a empreses).

 a) El termini màxim per presentar les sol·licituds serà el 25 de maig de cada any.

 b) El termini màxim per resoldre aquest procediment serà el 30 de maig de cada any.

El mes d'agost es preveuen 3 noves incorporacions a l'Itinerari formatiu i es calcula un total de concessió per aquestes incorporacions de 2.280 €.

 a) El termini màxim per presentar les sol·licituds serà el 25 d'agost de cada any.

 b) El termini màxim per resoldre aquest procediment serà el 31 d'agost de cada any.

El mes d'octubre es preveuen 2 noves incorporacions a l'Itinerari formatiu i es calcula un total de concessió per aquestes incorporacions de 848 €.

 a) El termini màxim per presentar les sol·licituds serà el 25 d'octubre de cada any.

 b) El termini màxim per resoldre aquest procediment serà el 31 d'octubre de cada any.

En tractar-se d'una estimació basada en convocatòries anteriors, el nombre d'incorporacions pot variar. El crèdit que no s'utilitzi en cada resolució de concessió podrà destinar-se a augmentar el crèdit disponible de següents resolucions, així es podrà augmentar el nombre d'incorporacions establertes en els diferents períodes de concessió, adaptant-se d'aquesta manera al ritme real d'incorporacions que es vagin produint i sempre supeditat a la disponibilitat de crèdit.

Vuitena. Pagament de les ajudes

Totes les ajudes incloses en aquesta convocatòria es pagaran a les persones beneficiàries durant els exercicis pressupostaris corresponents als anys 2020, 2021 i 2022.

Aquest pagament es realitzarà mitjançant avançament de caixa fixa d'acord el que preveu la base 35.2.2 de les Bases d'execució del Pressupost del Consell Insular d'Eivissa corresponent a l'exercici 2020 i la corresponent a les bases d'execució pressupostària dels anys 2021 i 2022.

El pagament s'anirà efectuant a les persones beneficiàries amb una periodicitat setmanal d'una manera fraccionada (que no podrà superar els límits establerts al punt cinquè d'aquestes bases), amb l'objectiu d'incentivar les bones pràctiques en l'alumnat i respectar el sentit i l'essència d'aquestos ajuts.

Aquestes quantitats també estaran condicionades pel compliment d'una sèrie de criteris que es descriuen a continuació.

Novena. Criteris tècnics per al pagament de l'ajuda concedida

Tenint present les característiques d'aquesta ajuda com a eina motivadora i de reforç dels aprenentatges i habilitats establerts al projecte formatiu per l'equip tècnic, la percepció de la quantitat total de l'ajut concedit estarà subjecta als criteris d'assistència i de compliment de criteris tècnics que s'estableixen en aquest apartat.

L'ajut que s'adjudica, per dia assistit, és de cinc euros (5 €) per l'Itinerari formatiu i nou euros (9€) per a Pràctiques en empreses. Aquesta quantitat es pot minorar o incrementar en funció del compliment o incompliment d'una sèrie de criteris establertes a l'acció amb la intenció d'aconseguir els objectius de treball que es plantegen en aquesta acció formativa. S'estableixen dos tipus de criteris: criteris negatius i criteris positius:

CRITERIS NEGATIUS (impliquen un descompte respecte a la quantitat establerta per assistència)

1. Faltes d'assistència no justificada: s'aplicarà un descompte per falta d'assistència no justificada: 5 € a l'itinerari formatiu i 9 € a les pràctiques en empreses

2. Criteris bàsics de funcionament:

2.1. Falta de puntualitat.

2.2. Ús inadequat de material i eines.

2.3. Fumar fora dels horaris establerts.

2.4. No guardar mòbils, rellotges, anells...

2.5. No realitzar les activitats proposades.

2.6. Enganyar voluntàriament sobre les activitats proposades.

Aquests ítems es consideren faltes lleus. L'acumulació de tres faltes lleus impliquen un descompte de 5 € a l'Itinerari formatiu i 9 € a les Pràctiques en empreses.

2.7. Insults i/o agressions.

Aquest ítem es considera falta greu i tendrà un descompte directe de 5 € a l'Itinerari formatiu i 9€ a les Pràctiques en empreses.

 

CRITERIS POSITIUS (impliquen un increment respecte a la quantitat establerta per assistència)

3. Criteris avançats de funcionament:

3.1. Presentar autonomia i iniciativa en el desenvolupament d'activitats i tasques.

3.2. Mostrar una millora en el temps de realització de les tasques i en la seua qualitat  respecte a aquestes, dutes a terme amb anterioritat.

3.3. Tenir la capacitat de treballar en equip.

Aquestos ítems suposen un increment de la quantia diària i es valoraran (a l'Itinerari formatiu) quan els alumnes acumulin quatre setmanes consecutives sense cap descompte i passin a l'anomenada «fase de millora». En el cas de les Pràctiques en empreses, aquestos criteris avançats de funcionament es valoraran des de l'inici de l'acció.

En aquesta «fase de millora», es podrà augmentar la quantia en 1 euro (a l'Itinerari formatiu) i 2 euros (a les Pràctiques en empreses) per dia i criteri activat, és a dir:

  1. Increments diaris en 1 euro (a l'Itinerari formatiu) i 2 euros (a les Pràctiques en empreses) si s'assoleix el criteri 3.1.

  2. Increments diaris en 2 € (a l'Itinerari formatiu) i 4 € (a les Pràctiques en empreses) si s'assoleixen els criteris 3.1 i 3.2.

  3. Increments diaris en 3 € (a l'Itinerari formatiu) i 6 € (a les Pràctiques en empreses) si s'assoleixen els criteris 3.1, 3.2 i 3.3.

Per tant, una persona que assisteixi a l'activitat, que no rebi cap descompte respecte als criteris bàsics de funcionament i que, a més a més, hagi assolit els criteris avançats de funcionament, podrà rebre un ajut màxim diari de:

  1. Itinerari formatiu: 8 € (5 € per assistència i cap descompte als criteris bàsics, més 3 € per compliment dels criteris avançats)

  2. Pràctiques en empreses: 15 € (9 € per assistència i cap descompte als criteris bàsics, més 6 € per compliment dels criteris avançats)

Desena. Justificació

La justificació de la subvenció atorgada es realitzarà mitjançant informe del cap de Secció d'Atenció a Persones amb Discapacitat del Departament de Benestar Social i Recursos Humans, que anirà acompanyat dels rebuts signats pels beneficiaris amb expressió del nom, el DNI, la data i la quantitat lliurada.

Així mateix, la Secció elaborarà una memòria final de totes les activitats formatives realitzades, amb la relació dels ajuts percebuts i de les persones usuàries que n'han resultat beneficiàries.

Onzena. Verificació i control

 Les persones beneficiàries de les ajudes quedaran en general sotmeses al règim d'obligacions, intervencions i sancions que estableixen el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions (de les Illes Balears) i la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el seu Reglament, aprovat per Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, de 25 de juliol de 2006, en tot allò que hi siguin d'aplicació.

Dotzena. Règim jurídic

Aquestos ajuts es regeixen per aquestes bases i pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (i el seu Reglament, aprovat per Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, de 25 de juliol de 2006) i per la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en tot allò que hi siguin d'aplicació.

 

Eivissa, 27 de maig de 2020

El cap de servei de Recursos Humans  Agustín Goerlich López