Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA
Núm. 4038
Resolució del conseller d’Educació, Universitat i Recerca de 25 de maig de 2020 per la qual s’aprova el Protocol per a la fase 2 del procés de desescalada progressiva per als centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears
Fets
Amb motiu de la situació d'emergència sanitària provocada per la COVID-19, una crisi sanitària sense precedents i de magnitud enorme, el Govern de l'Estat va declarar mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 març, l'estat d'alarma per a tot el territori nacional. En aquest Reial decret s'establiren les mesures de contenció en l'àmbit educatiu i de formació, la suspensió de l'activitat lectiva presencial, així com el manteniment de les activitats educatives a través de les modalitats a distància i en línia, sempre que fos possible.
El Reial decret llei 7/2020, de 12 de març, pel qual s'adopten mesures urgents per respondre a l'impacte econòmic del COVID-19, va establir la interrupció de les activitats lectives presencials en els centres educatius com a mesura de contenció sanitària.
A les Illes Balears, el Consell de Govern, en sessió de dia 13 de març, va adoptar l'Acord pel qual s'aprovà el Pla de Mesures Excepcionals per Limitar la Propagació i el Contagi del COVID-19. En relació amb les mesures relatives a la comunitat educativa (apartat II de l'annex 1), es va suspendre l'activitat educativa presencial en tots els centres i etapes, cicles, graus, cursos i nivells d'ensenyament inclosos en l'article 3 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.
L'estat d'alarma fou prorrogat pel Reial decret 476/2020, de 27 de març, a continuació pel Reial decret 487/2020, de 10 d'abril, posteriorment pel Reial decret 514/2020, de 8 de maig i novament pel Reial Decret 537/2020, de 22 de maig.
El Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, aprovat pel Consell de Ministres en la sessió de 28 d'abril de 2020, preveu la desescalada de les mesures extraordinàries adoptades per fer front a la pandèmia de la COVID-19 i estableix quatre fases de desescalada: una fase zero o preliminar i tres fases de desescalada diferenciades en funció de les activitats permeses en cadascuna d'elles.
L'Ordre SND/399/2020, de 9 de maig (BOE núm. 130, de 9 de maig), per a la flexibilització de determinades restriccions d'àmbit nacional, establertes després de l'estat d'alarma en aplicació de la fase 1 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, fa una relació, en l'annex, de les unitats territorials de tot l'estat espanyol que entrarien en la fase 1. A les Illes Balears complirien amb els indicadors marcats pel Ministeri de Sanitat, Consum i Benestar Social les illes de Mallorca, Menorca i Eivissa. L'illa de Formentera ja havia entrat en la fase 1 el 4 de maig.
L'Ordre SND/414/2020, de 16 de maig, per a la flexibilització de determinades restriccions d'àmbit nacional establertes després de la declaració de l'estat d'alarma en aplicació de la fase 2 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat va establir que el 18 de maig Formentera entrava en la fase 2.
El Reial Decret 537/2020, de 22 de maig, pel qual es prorroga l'estat d'alarma declarat pel Reial Decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, estableix, a l'article setè, la flexibilització de les mesures en l'àmbit educatiu no universitari i de la formació i determina que durant el període de vigència de la pròrroga, i en el cas que s'acordi la progressió a fase II o posterior en un determinat àmbit territorial, les administracions educatives podran disposar la flexibilització de les mesures de contenció i la represa de les activitats presencials en l'àmbit educatiu no universitari i de la formació, i els correspondrà així mateix l'execució d'aquestes mesures. Durant aquest període es poden mantenir les activitats educatives a través de les modalitats a distància i en línia, sempre que sigui possible i encara que no fos aquesta la modalitat de prestació educativa establerta com a forma específica d'ensenyament en els centres.
L'Ordre SND / 440/2020, de 23 de maig, per la qual es modifiquen diverses ordres per a una millor gestió de la crisi sanitària ocasionada pel COVID-19 en aplicació de el Pla per a la transició cap a una nova normalitat, modifica l'Ordre SND / 414/2020, de 16 de maig, per a la flexibilització de determinades restriccions d'àmbit nacional establertes després de la declaració de l'estat d'alarma en aplicació de la fase 2 del Pla per a la transició cap a una nova normalitat i determina que les illes de Mallorca, Menorca i Eivissa s'inclouran en la fase 2 a partir de l'25 de maig.
Per tant, en el moment actual, s'ha iniciat una reducció gradual de les mesures extraordinàries establertes per l'estat d'alarma. Per aquest motiu s'ha elaborat un protocol per definir les condicions i les mesures que s'han d'aplicar en la fase 2 de la desescalada progressiva de les activitats en els centres educatius no universitaris de les Illes Balears, per possibilitar una recuperació progressiva i segura de les activitats presencials en funció de les fases establertes en el Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, del Ministeri de Sanitat, Consum i Benestar Social.
En data 25 de maig de 2020, el director general de Planificació, Ordenació i Centres ha elevat al conseller d'Educació, Universitat i Recerca una proposta d'aprovació del Protocol per a la fase 2 del procés de desescalada progressiva per als centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
Fonaments de dret
1. El Reial decret 463/2020, de 14 març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19 (BOE núm. 67, de 14 de març).
2. El Decret llei 7/2020, de 8 de maig, pel qual s'adopten mesures urgents en l'àmbit de l'educació per fer front als efectes de l'emergència sanitària ocasionada pel COVID-19 (BOIB núm. 77, de 9 de maig).
3. L'Ordre SND/399/2020, de 9 de maig, per a la flexibilització de determinades restriccions d'àmbit nacional, establertes després de l'estat d'alarma en aplicació de la fase 1 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat (BOE núm. 130, de 9 de maig)
4. L'Ordre SND/414/2020, de 16 de maig, per a la flexibilització de determinades restriccions d'àmbit nacional establertes després de la declaració de l'estat d'alarma en aplicació de la fase 2 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat (BOE núm. 138 de 16 de maig).
5. El Reial Decret 537/2020, de 22 de maig, pel qual es prorroga l'estat d'alarma declarat pel Reial Decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 (BOE núm.145 de 23 de maig).
6. L'Ordre SND / 440/2020, de 23 de maig, per la qual es modifiquen diverses ordres per a una millor gestió de la crisi sanitària ocasionada pel COVID-19 en aplicació de el Pla per a la transició cap a una nova normalitat. (BOE núm.145 de 23 de maig).
7. La Llei 3/2003,de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril).
Per tot això, d'acord amb la proposta formulada per la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres amb data 25 de maig de 2020, dict la següent
Resolució
1. Aprovar el Protocol per a la fase 2 del procés de desescalada progressiva per als centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears (annex I) amb els documents que el complementen:
Les pautes per al correcte ús de material de protecció individual en relació amb l'alerta per COVID-19, del Servei de Prevenció de Riscs Laborals del Personal Docent de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca (annex II).
Les mesures de protecció individual, col·lectiva i control sanitari als centres educatius de les Illes Balears, del Servei de Prevenció de Riscs Laborals del Personal Docent de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca i la Conselleria de Salut i Consum (annex III).
Les pautes de neteja i desinfecció de superfícies i espais dels centres educatius enfront de la COVID-19, del Servei de Prevenció de Riscs Laborals del Personal Docent de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca (annex IV).
El Protocol d'actuació davant la detecció de símptomes compatibles amb COVID-19 entre l'alumnat dels centres educatius, de la Conselleria de Salut i Consum (annex V).
El Protocol d'actuació davant la detecció de qualsevol símptoma compatible amb COVID-19 entre els professionals adults dels centres educatius, del Servei de Prevenció de Riscs Laborals de la CAIB, el Servei de Prevenció de Riscs Laborals del Personal Docent i la Conselleria de Salut i Consum (annex VI).
El qüestionari de salut d'incorporació de les persones treballadores (annex VII).
2. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears perquè comenci a produir efectes a partir de la data de publicació.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació, Universitat i Recerca en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació en el BOIB, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3 /2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També s'hi pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació en el BOIB, d'acord amb els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 25 de maig de 2020
El conseller d'Educació, Universitat i Recerca Martí X. March i Cerdà
ANNEX I Protocol per a la fase 2 del procés de desescalada progressiva per als centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears
Marc general
El retorn a les activitats presencials als centres educatius ha de complir amb quatre objectius primordials:
Planificar el retorn progressiu i seqüencial amb garanties sanitàries en relació amb la COVID-19.
Incidir en el treball organitzatiu dels centres per preparar el retorn i per a la coordinació pedagògica del període de reobertura.
Organitzar l'acollida i garantir l'acompanyament tutorial i emocional de l'alumnat.
Refer el vincle educatiu i acadèmic per concentrar-se en activitats estratègiques i fonamentals d'aprenentatge sota un format d'activitats presencials puntuals i ensenyament en línia.
L'objectiu d'aquest document és definir les condicions i mesures a aplicar durant la fase 2, per possibilitar una recuperació progressiva i segura de les activitats presencials, en funció de les fases establertes en el Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat del Ministeri de Sanitat, Consum i Benestar Social, i a partir dels criteris que estableixin les autoritats sanitàries.
El retorn limitat a les aules durant aquesta fase serà un període excepcional de retrobament i reorganització interna dels centres educatius. S'ha de donar prioritat a l'acollida socioemocional de l'alumnat i la identificació d'alumnes que hagin patit una situació d'especial dificultat. Les instruccions sanitàries fan que no pugui ser considerat com un període lectiu ordinari i que estigui sotmès a limitacions que han d'estar ben organitzades.
1. Procés d'escolarització d'alumnes o altres processos que requereixin la presència de persones externes als centres durant la fase 2
Qualsevol tràmit administratiu es durà a terme de manera telemàtica sempre que sigui possible.
Quan l'assistència al centre sigui indispensable, s'han d'aplicar les mesures de distanciament social, d'higiene i de protecció individual incloses en el document Mesures de protecció individual, col·lectiva i control sanitari als centres educatius de les Illes Balears (annex III).
Tots els centres de treball disposaran del material necessari per garantir la protecció individual i col·lectiva, seguint les indicacions del document Mesures de protecció individual, col·lectiva i control sanitari als centres educatius de les Illes Balears (annex III).
Es donarà suport amb cita prèvia als usuaris que tenen problemes per dur a terme de manera telemàtica la realització dels tràmits d'escolarització i altres processos administratius, amb les mesures de distanciament individual i col·lectiu, d'higiene i de protecció corresponents a aquesta fase.
2. Activitats educatives de caràcter presencial als centres educatius
No es reprendran amb caràcter general les activitats educatives presencials a l'educació infantil, l'educació primària, l'educació especial, l'ESO, el batxillerat, l'FP ni els ensenyaments de règim especial fins al curs 2020-2021.
No obstant això, abans de la finalització del curs 2019-2020, en relació amb les distintes etapes educatives, es podran posar en marxa activitats puntuals de manera presencial en els centres educatius, en el marc de l'establert en el Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat del Ministeri de Sanitat, Consum i Benestar Social, si les condicions sanitàries ho permeten.
Els alumnes vulnerables a la COVID-19 podran acudir voluntàriament al centre durant aquesta fase per dur a terme tutories presencials, sempre que la seva condició clínica estigui controlada i ho permeti, mantenint les mesures de protecció de manera rigorosa i seguint les indicacions prescrites pel seu equip sanitari.
També es tendrà en compte que alguns alumnes durant el confinament s'han trobat amb situacions difícils, problemes greus de convivència, situacions de maltractament, aïllament social, escletxa digital, entre d'altres, i, per tant, s'hauran de coordinar aquests casos amb els serveis socials respectius.
A partir del 27 de maig es duran a terme les activitats presencials següents a tots els centres:
Tutories d'orientació o de matèria per a l'alumnat de 2n curs dels cicles d'FP, 2n de batxillerat, 4t d'ESO, darrer curs dels ensenyaments de règim especial i 6è curs d'educació primària, amb cita prèvia, individuals o en grups de màxim 5 alumnes. Podran sol·licitar les tutories a la direcció del centre alumnes, famílies i professors.
Es donarà preferència a l'alumnat que hagi patit una situació d'especial dificultat durant el període de suspensió de les activitats presencials.
Així mateix, a partir de l'inici d'aquesta fase, els centres privats o de titularitat municipal de 0-3 anys, podran reprendre les activitats educatives presencials, per decisió dels seus titulars, amb les ràtios màximes que s'indiquen a continuació i aplicant els protocols sanitaris que s'estableixen en els annexos d'aquest document. Les ràtios màximes per grup, sempre que es pugui mantenir la capacitat de 4 m2 per alumne, seran:
Als centres de justícia juvenil i als centres de protecció es duran a terme tutories d'orientació o de matèria per a tot l'alumnat, prèvia coordinació amb la direcció del centre. Seran individuals o en grups de màxim 5 alumnes.
La direcció dels centres organitzarà l'horari de les tutories a partir de les sol·licituds rebudes i determinarà el professorat que ha d'acudir presencialment als centres, amb una antelació mínima de 24 h (48 h en el cas del professorat resident en una illa diferent a la de destinació), en els dies i hores que s'estableixin, exclusivament per a la realització de les tasques indicades en els punts anteriors. La incorporació del professorat vulnerable a la COVID-19 s'atendrà a l'establert en l'annex VI.
Durant aquesta fase, el professorat que ha d'acudir al centre per dur a terme activitats educatives presencials amb l'alumnat ha d'estar informat dels espais que podrà utilitzar amb l'alumnat i seguir les pautes marcades per la direcció del centre d'acord amb les mesures establertes en els annexos.
La tornada s'ha de basar en criteris generals i inclusius. L'alumnat en desavantatge social, que ha patit més la bretxa digital i que va endarrerit ha de ser el prioritari.
Tots els centres disposaran de gel hidroalcohòlic i es proporcionarà a tot el personal i a l'alumnat material de protecció individual.
· En cas d'alumnat o personal del centre que durant la jornada escolar presenti un problema de salut compatible amb infecció per SARS-CoV-2, se seguiran els protocols especificats en els documents Protocol d'actuació davant la detecció de símptomes compatibles amb COVID-19 entre l'alumnat dels centres educatius (annex V, referent a l'alumnat) i Protocol d'actuació davant la detecció de qualsevol símptoma compatible amb COVID-19 entre els professionals adults dels centres educatius (annex VI, referent al personal del centre).
En general, es vigilarà des dels centres educatius l'estat de salut de l'alumnat, així com les possibles situacions d'absentisme o altres problemàtiques sociofamiliars, en coordinació amb el centre de salut de referència, CoorEducaSalut i CoorEducaSalutMental, les famílies, i els serveis socials.
Durant aquesta fase els alumnes continuaran el seu ensenyament de manera no presencial.
En el cas de primer cicle d'educació infantil, els centres hauran d'assessorar les famílies i orientar-les amb possibles activitats i suport, tal i com han fet durant les fases anteriors.
S'hauran d'evitar les aglomeracions. Les visites de pares, mares o altres persones a les instal·lacions dels centres no estaran permeses amb caràcter general, excepte per a la realització de gestions que necessàriament s'hagin de fer de manera presencial, que s'hauran de gestionar amb cita prèvia, o per indicació del professorat o de l'equip directiu, respectant sempre les mesures de prevenció i higiene establertes en els annexos d'aquest protocol. Se suspenen les activitats de col·laboració amb famílies (tallers, xerrades, protagonistes...).
En aquesta fase continua la suspensió del servei de menjador i de transport escolar, si bé en el cas de centres de primer cicle d'educació infantil privats o de titularitat municipal que hagin optat per l'obertura, es podrà dur a terme el servei de menjador, en un recinte d'ús exclusiu per a els infants i sempre que es garanteixin les mesures higièniques i de distanciament estipulades amb caràcter general.
3. Mesures de protecció sanitària i de distanciament físic als centres educatius no universitaris de les Illes Balears
Són d'aplicació les recollides en l'annex III, Mesures de protecció individual, col·lectiva i control sanitari als centres educatius de les Illes Balears.
Les mesures incloses en aquest annex es poden completar amb mesures addicionals, si així fos necessari, prèvia valoració de les autoritats sanitàries, en el pla de retorn a les activitats presencials del centre docent corresponent, així com també segons el nivell educatiu i les necessitats maduratives dels grups d'edat.
Es limitaran les hores de permanència del professorat al centre a les tutories presencials, i es durà a terme la resta de la jornada de treball (reunions, coordinacions, etc.), mitjançant teletreball, sempre que sigui possible.
Es tindrà especial vigilància a les àrees de descans, tant dels infants com dels docents, no docents i personal auxiliar. S'han de prendre igualment les mesures de protecció i higiene descrites en tots els documents.
S'organitzaran torns per al temps d'esplai al pati, diferenciats per edats en franges horàries diferents, i, en cas necessari, es delimitaran zones amb una capacitat que garanteixi el distanciament i s'intentarà evitar el contacte físic.
Es podran emprar els jocs de pati en el moment en què s'autoritzi la utilització de jocs dels parcs municipals o similars.
Els jocs d'aigua es permetran sempre que es mantengui la distància mínima de seguretat.