Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS

Núm. 3317
Instruccions que aprova el president de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials (IMAS) de 8 d’abril de 2020, relatives a la facturació dels concerts socials de serveis inclosos a la Cartera Insular de Serveis Socials i dels Serveis a Menors i Família de Mallorca, en aplicació de l’art. 2 del Decret llei 6/2020, d’1 d’abril, pel qual s’estableixen mesures socials urgents per pal·liar els efectes de la situació creada per la COVID-19 i de foment de la investigació sanitària

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

1.- L'Institut Mallorquí d'Afers Socials (en endavant IMAS) té concertada la prestació dels següents serveis especialitzats inclosos a la Cartera Insular de Serveis Socials i dels Serveis a Menors i Família de Mallorca (BOIB núm. 97, de 18 de juliol de 2017 i correcció d'errades materials publicada BOIB núm. 161, de 30 de desembre de 2017):

- Serveis competència de la Direcció Insular de Persones amb Discapacitat i Innovació Social:

  1. Servei d'atenció integral i promoció de l'autonomia per a persones amb discapacitat auditiva.

  2. Servei d'atenció integral i promoció de l'autonomia per a persones amb discapacitat física.

  3. Servei de centre de dia per a persones amb discapacitat intel·lectual i/o del desenvolupament.

  4. Servei de centre de dia per a persones amb discapacitat física per trastorn immunològic.

  5. Servei de centre de dia per a persones amb discapacitat física.

  6. Servei de residència per a persones amb discapacitat intel·lectual i/o desenvolupament.

  7. Servei de residència per a persones amb discapacitat física per trastorn immunològic.

  8. Servei ocupacional per a persones amb discapacitat intel·lectual i/o del desenvolupament.

  9. Servei d'habitatge supervisat per a persones amb discapacitat intel·lectual i/o del desenvolupament.

  10. Servei d'habitatge supervisat per a persones amb discapacitat física.

  11. Servei d'habitatge supervisat per a persones amb discapacitat física per trastorn immunològic.

  12. Servei de suport a l'habitatge per a persones amb discapacitat intel·lectual i/o del desenvolupament.

  13. Servei d'habilitació i teràpia ocupacional per a persones amb discapacitat física.

  14. Servei de promoció, manteniment i recuperació de l'autonomia funcional per a persones amb discapacitat física.

  15. Servei de funció tutelar per a persones amb discapacitat intel·lectual i/o del desenvolupament.

- Serveis competència de la Direcció Insular d'Infància i Família:

  1. Servei d'acolliment residencial bàsic per a infància i adolescència en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS.

  2. Servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorn de conducta en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS.

  3. Servei d'acolliment residencial especial per a adolescents amb mesura de protecció embarassades o amb càrregues familiars en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS.

  4. Servei d'acolliment residencial especial per a menors estrangers en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS.

2.- Dia 14 de març de 2020 es va declarar l'estat d'Alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-9, d'acord amb el Reial Decret 463/2020, de 14 de març (BOE núm. 67, de 14 de març de 2020), prorrogat fins a les 00:00 hores de dia 12 d'abril de 2020 mitjançant Reial Decret 476/2020, de 27 de març (BOE núm. 86, de 28 de març de 2020).

3.- Mitjançant el Decret d'organització dels serveis i funcions del Consell de Mallorca i dels seus organismes autònoms per fer front a les mesures de contenció per la situació creada pel coronavirus COVID-19 (BOIB núm. 33, de 13 de març de 2019), es fixen com a serveis essencials els serveis assistencials que presta l'IMAS (article 2) i acorda la suspensió dels següents serveis competència del Departament de Drets Socials (article 8):

Direcció Insular de Persones amb Discapacitat:

- Servei de promoció de l'autonomia personal i d'acompanyament per a persones en situació discapacitat: Promoció d'autonomia funcional, Atenció integral i promoció autonomia i Habilitació i teràpia ocupacional, per a persones en Discapacitat Física.

- Atenció integral per a persones en Discapacitat Auditiva.

- Servei ocupacional per persones amb discapacitat.

- Servei d'atenció diürna per a persones en situació de discapacitat.

- També se suspenen els programes de formació o suport a les persones en situació discapacitat, i els programes de suport als seus familiars o entorn afectiu.

Direcció Insular Infància i Família:

- Consell de la Infància i l'Adolescència.

- Totes les formacions organitzades per part de la Direcció Insular d'Infància i Família: tècniques i d'acolliments familiars i d'adopcions.

- De les Seccions Territorials només es realitzaran les actuacions estrictament necessàries pel funcionament del Servei d'Infància i Família. Donant suport telefònic als usuaris.

- Es suspenen els programes especificats a continuació i se'n farà el seguiment telefònicament:

 

A) Anàlisi I Reforç Del Vincle Parental Per A Famílies I Menors Amb Mesura De Protecció Dependents Del Consell De Mallorca. Entitat Xiaif

B) Programa D'intervenció Per A Famílies I Menors Adolescents En Crisi En Situació De Desprotecció Dependents Del Consell De Mallorca. Entitat Caif

C) Orientació I Inserció Laboral Per A Joves A Partir De 16 Anys I D'intervenció Educativa Per A Joves Entre 14 I 17 En Situació De Desprotecció Dependents Del Consell De Mallorca. Fundació Diagrama.

4. L'article 1 del Reial decret llei 8/2020, de 17 de març, de mesures urgents extraordinàries per fer front a l'impacte econòmic i social de la COVID-19 (BOE núm. 73, de 18 de març de 2020), relatiu a la concessió d'un suplement de crèdit en el Pressupost del Ministeri de Drets Socials i Agenda 2030 per a finançar un Fons Social Extraordinari destinat exclusivament a les conseqüències socials del COVID-19, enumera una sèrie de prestacions socials que considera bàsiques, com són les previstes als apartats a), b), c), e) i i):

a).- Reforçar els serveis de proximitat de caràcter domiciliari per a garantir les cures, el suport, la vinculació a l'entorn, la seguretat i l'alimentació, especialment els dirigits a persones majors, amb discapacitat o en situació de dependència, compensant així el tancament de menjadors, centres de dia, centres ocupacionals i altres serveis similars, considerant el major risc que assumeixen aquestes persones en cas de contagi. Aquests serveis comprenen l'ajuda a domicili en totes les seves modalitats i qualsevol altre d'anàloga naturalesa que es presti en el domicili de la persona usuària.

b).- Incrementar i reforçar el funcionament dels dispositius de teleassistència domiciliària de manera que incrementin el ritme de contactes de verificació i la vigilància de la població beneficiària d'aquest servei.

c) Traslladar a l'àmbit domiciliari, quan sigui considerat necessari, els serveis de rehabilitació, teràpia ocupacional, serveis d'higiene, i uns altres similars, considerant la suspensió d'atenció diürna en centres.

e).- Reforçar les plantilles de centres de Serveis Socials i centres residencials en cas que sigui necessari realitzar substitucions per prevenció, per contagi o per prestació de nous serveis o sobrecàrrega de la plantilla.

i).- Altres mesures que les Comunitats Autònomes, en col·laboració amb els Serveis Socials de les entitats locals, considerin imprescindibles i urgents per a atendre persones especialment vulnerables amb motiu d'aquesta crisi, i siguin degudament justificades.”

5.- L'Ordre SND/295/2020, de 26 de març, per la qual s'adopten mesures en matèria de recursos humans en l'àmbit dels serveis socials davant la situació de crisi ocasionada per la COVID-19), en el seu resolc segon disposa que és d'aplicació a tots els centres i entitats que presten qualsevol dels serveis continguts al Catàleg de Referència aprovat per Acord del Consell Territorial de Serveis Socials i del Sistema per l'Autonomia i Atenció a la Dependència el 16 de gener de 2013, amb independència de la seva titularitat, atorgant-lis la consideració d'operadors de serveis esencials.

6. L'article 1 del Decret llei 6/2020, d'1 d'abril, pel qual s'estableixen mesures socials urgents per pal·liar els efectes de la situació creada per la COVID-19 i de foment de la investigació sanitària (BOIB núm. 48 d'1 d'abril de 2020), relatiu al «Manteniment dels serveis socials inclosos en la Cartera bàsica de serveis socials», entenent-se equiparada aquesta referència a la Cartera bàsica de serveis socials del Govern Balear als serveis de la mateixa naturalesa inclosos a la Cartera Insular de Serveis Socials i dels Serveis a Menors i Família de Mallorca, estableix que:

1. Els serveis socials de tipus residencial, els habitatges supervisats i el servei per a l'execució de mesures privatives de llibertat s'han de continuar prestant, amb l'aplicació de les mesures sanitàries i organitzatives aprovades pel Ministeri de Sanitat i les que estableixin les instruccions o els protocols interns.

En els mateixos termes, s'han de continuar prestant els serveis socials comunitaris bàsics, el servei de tutela per a persones incapacitades judicialment, el servei de suport a l'habitatge, les prestacions per a dones víctimes de violència de gènere i per als seus fills i filles i les prestacions econòmiques.

2. Les activitats presencials de la resta de serveis que preveu la Cartera bàsica de serveis socials, aprovada pel Decret 66/2016, de 18 de novembre, s'han de suspendre. No obstant això, es poden continuar prestant els serveis de forma no presencial, preferentment a través de mitjans digitals, amb la finalitat d'assegurar la continuïtat de l'atenció social, sempre que es garanteixi l'assistència correcta a les persones usuàries i el compliment de les mesures adoptades en el marc de la crisi sanitària.

3. Les entitats socials que gestionen alhora un servei d'estades diürnes i un servei residencial poden destinar el personal del servei d'estades diürnes al servei residencial per garantir l'atenció a les persones residents”.

7. L'esmentat Decret llei 6/2020, d'1 d'abril, a l'article 2 referent al “Manteniment dels concerts socials i dels mòduls econòmics”, disposa que:

1. Els concerts socials formalitzats per qualsevol administració pública de les Illes Balears abans de l'entrada en vigor d'aquest Decret llei, així com els mòduls econòmics corresponents, s'han de mantenir en els mateixos termes mentre duri la crisi sanitària de la COVID-19, sempre que hi concorri algun dels supòsits següents:

a. Serveis que, d'acord amb l'article anterior, s'han de continuar prestant o que les administracions competents hagin declarat essencials.

b. Serveis dels quals s'hagin suspès les activitats presencials però en els quals s'hagin adoptat les mesures adients per continuar-ne la prestació de manera no presencial, d'acord amb les instruccions de la Conselleria d'Afers Socials i Esports o l'administració pública competent.

Excepcionalment, les entitats que gestionen serveis que s'hagin suspès poden atendre altres situacions de necessitat mitjançant la prestació de serveis extraordinaris per part del seu personal, d'acord amb l'Ordre SND/295/2020, de 26 de març, per la qual s'adopten mesures en matèria de recursos humans en l'àmbit dels serveis socials davant la situació de crisi ocasionada per la COVID-19.

2. La fórmula de facturació dels dos supòsits prevists en l'apartat anterior ha de seguir el que disposen els plecs dels concerts formalitzats. Pel que fa a les despeses efectuades per les entitats concertades amb posterioritat a la declaració de l'estat d'alarma fins a l'entrada en vigor d'aquest Decret llei, com també en el cas de serveis extraordinaris, quan no sigui possible l'aplicació de la fórmula prevista en els plecs del concert social formalitzat, la facturació s'ha de tramitar d'acord amb les instruccions que dicti la Conselleria d'Afers Socials i Esports o l'administració pública competent.

3. En el cas dels concerts socials de serveis que s'hagin de suspendre perquè no hi concorren els supòsits de l'apartat primer d'aquest article, s'ha d'aplicar el règim jurídic en matèria de suspensió i execució establert en la normativa de contractes del sector públic.

8. En data 3 d'abril de 2020, la Conselleria d'Afers Socials i Esports del Govern de les Illes Balears, ha emès unes instruccions per a l'organització i el funcionament dels serveis socials que mantenen l'activitat durant la suspensió temporal de les activitats presencials i règim aplicable als concerts formalitizats d'aquests serveis.

9. En dates 6 i 8 d'abril de 2020 han tingut entrada en el Servei Juridicoadministratiu els respectius informes de la Direcció Insular de Persones amb Discapacitat i Innovació Social, així com de la Direcció Insular d'Infància i Família, en els quals es posa de manifest la necessitat de d'emetre una instrucció, relativa a la forma i manera de facturar els serveis socials concertats per l'IMAS, davant la situació d'emergència de salut pública i pandèmia internacional ocasionada per el COVID-19.

Per tot això, tenint en compte l'excepcionalitat de la situació actual i a l'efecte d'aclarir la facturació dels serveis concertats per l'IMAS i proporcionar seguretat jurídica a entitats i Administració, de conformitat amb les competències que m'atribueix l'article 7.3 dels Estatuts de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019), aprov les següents:

INSTRUCCIONS

1. Organització i funcionament

1.1. Durant el temps que duri la situació actual, els serveis socials de la Cartera bàsica de serveis socials classificats com a serveis essencials s'han de prestar en tot cas, atès que són serveis necessaris per garantir les necessitats bàsiques de les persones usuàries, i, fins i tot, s'han de reforçar. És el cas dels serveis residencials de qualsevol col·lectiu, els habitatges supervisats i el suport a l'habitatge.

1.2. La resta de serveis socials s'han de continuar prestant, sempre que sigui possible, d'acord amb les mesures implantades en el marc de la declaració de l'estat d'alarma, per continuar l'assistència a la persona usuària, la qual, actualment, necessita aquesta assistència més que mai. Les activitats presencials d'aquests serveis s'han de suspendre, i les activitats no presencials s'han de mantenir o, fins i tot, reforçar davant la suspensió de les activitats presencials. Els responsables tècnics d'aquests serveis (directors o gerents, en cas de serveis concertats) han de prendre les mesures necessàries per garantir la prestació correcta del servei, preveient possibles necessitats d'increments de personal i tenint en compte que poden fer encàrrecs de funcions diferents de les corresponents al lloc de treball (vegeu l'article 3.3 de l'Ordre SND/295/2020, de 26 de març, per la qual s'adopten mesures en matèria de recursos humans en l'àmbit dels serveis socials davant la situació de crisi ocasionada per la COVID-19). En aquests serveis, convé refer els diferents plans individuals i adoptar una nova intervenció i un seguiment personalitzat, tenint en compte els factors següents:

  1. Situació diagnòstica i objectius individuals fins al moment de la suspensió de les activitats presencials.

  2. Condicions de l'entorn familiar i de l'habitatge.

  3. Capacitats i limitacions de la persona usuària.

  4. Accés a dispositius tecnològics.

  5. Ensinistrament tecnològic de la persona usuària.

  6. Intensitat i mètode necessari d'intervenció.

És convenient que aquest nou pla de feina temporal s'incorpori a l'expedient individual dels usuaris dels serveis socials.

1.3. Els serveis socials suspesos d'activitat ho són, perquè l'aturada davant l'estat d'alarma i la necessitat de limitar el moviment i la concentració de persones fan impossible la prestació del servei.

2. Facturació dels serveis concertats

2.1. Els concerts de serveis socials declarats essencials subscrits per l'IMAS són els següents:

Respecte de la Direcció Insular de Persones amb Discapacitat i Innovació Social:

  1. Servei de residència per a persones amb discapacitat intel·lectual i/o desenvolupament.

  2. Servei de residència per a persones amb discapacitat física per trastorn immunològic.

  3. Servei d'habitatge supervisat per a persones amb discapacitat intel·lectual i/o del desenvolupament.

  4. Servei d'habitatge supervisat per a persones amb discapacitat física.

  5. Servei d'habitatge supervisat per a persones amb discapacitat física per trastorn immunològic.

  6. Servei de suport a l'habitatge per a persones amb discapacitat intel·lectual i/o del desenvolupament.

  7. Servei de funció tutelar per a persones amb discapacitat intel·lectual i/o del desenvolupament.

Respecte de la Direcció Insular d'Infància i Família:

  1. Servei d'acolliment residencial bàsic per a infància i adolescència en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS.

  2. Servei d'acolliment residencial especial per a persones menors d'edat amb trastorn de conducta en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS.

  3. Servei d'acolliment residencial especial per a adolescents amb mesura de protecció embarassades o amb càrregues familiars en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS.

  4. Servei d'acolliment residencial especial per a menors estrangers en situació de desprotecció i dependents de l'IMAS.

2.2. Els serveis dels quals s'han suspès les activitats presencials però en els quals s'han adoptat les mesures adients per continuar-ne la prestació de manera no presencial són els següents pertanyents Direcció Insular de Persones amb Discapacitat i Innovació Social:

  1. Servei de promoció, manteniment i recuperació de l'autonomia funcional per a persones amb discapacitat física.

  2. Servei d'atenció integral i promoció de l'autonomia per a persones amb discapacitat auditiva.

  3. Servei d'atenció integral i promoció de l'autonomia per a persones amb discapacitat física.

  4. Servei d'habilitació i teràpia ocupacional per a persones amb discapacitat física.

  5. Servei ocupacional per a persones amb discapacitat intel·lectual i/o del desenvolupament

  6. Servei de centre de dia per a persones amb discapacitat intel·lectual i/o del desenvolupament.

  7. Servei de centre de dia per a persones amb discapacitat física per trastorn immunològic.

  8. Servei de centre de dia per a persones amb discapacitat física.

2.3. El criteri general quan es faci activitat essencial és que els preus unitaris han de fer referència als que disposa l'acord de concertació en vigor, amb les excepcions que es detallen més endavant.

2.4. La facturació dels serveis corresponent al termini afectat per la declaració de l'estat d'alarma, s'ha de fer de la manera següent:

  1. Serveis essencials.- Facturació ordinària, de conformitat amb l'acord d'acció concertada en vigor.

  2. Serveis amb intervenció no presencial.- La fórmula de facturació d'aquests serveis a partir del 16 de març de 2020 i fins que finalitzi la suspensió dels serveis presencials, idèntica a la facturació corresponent a l'1 al 15 de març de 2020 (aplicant els mateixos mòduls econòmics i les mateixes dades en quan a nombre de places concertades i ocupació d'aquestes).

  3. Serveis suspesos d'activitat (inclou els serveis complementaris).- L'entitat concertada haurà de sol·licitar la suspensió del servei i d'indemnització de danys i perjudicis efectivament suportats en el temps que duri la suspensió, de conformitat al previst a l'article 34.1 del Reial decret llei 8/2020, de 17 de març, de mesures urgents extraordinàries per fer front a l'impacte econòmic i social de la COVID-19 (BOE núm. 73, de 18 de març de 2020), aplicable en virtut del disposat a l'article 3 del Decret llei 6/2020, d'1 d'abril, pel qual s'estableixen mesures socials urgents per pal·liar els efectes de la situació creada per la COVID-19 i de foment de la investigació sanitària, així com a la disposició addicional segona de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears.

2.5. En el cas que les entitats o empreses facin un expedient de regulació temporal d'ocupació (ERTO) relatiu als serveis concertats per l'IMAS, únicament s'han de facturar els serveis fins a la data d'efectes d'aquest ERTO. Per a això, han de comunicar a l'IMAS l'aprovació de l'expedient per part de l'administració competent en el termini dels cinc dies següents.

2.6. En qualsevol cas, l'Administració pot dur a terme les actuacions necessàries per comprovar que les activitats no presencials s'han duit a terme, per exemple mitjançant la conformitat de les persones usuàries, preferentment per mitjans electrònics.

3. Vigència

Aquesta Instrucció s'aplicarà a la facturació dels serveis prestats dins el termini comprès entre dia 15 de març de 2020 i la finalització de l'estat d'alarma declarat pel Reial decret 463/2020, de 14 de març i les seves pròrrogues.

4. Publicitat

Ordenar la publicació d'aquesta instrucció al Butlletí Oficial de les Illes Balears, a la Seu electrònica del Consell de Mallorca i a l'apartat de Transparència del web de l'IMAS.

 

Palma, 14 d'abril de 2020

El president de l'IMAS Javier de Juan Martín