Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 2973
Resolució del president de la CMAIB sobre l'exercici per part del president de la CMAIB, per raons d'urgència, de les competències que corresponen al Ple de la CMAIB, durant la vigència de l'estat d'alarma declarat pel RD 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la crisi sanitària ocasionada pel COVID-19

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1.En data 13 de març de 2020 el Consell de Govern de la CAIB aprova el Pla de Mesures Excepcionals per Limitar la Propagació i el Contagi del COVID-19.

2.En data 14 de març de 2020 es publica al BOE el RD 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la crisi sanitària ocasionada pel COVID-19.

3.En data 16 de març de 2020 el Consell de Govern de la CAIB acorda concretar les mesures de caràcter organitzatiu i de prestació de serveis públics de l'Administració de la Comunitat Autònoma i del sector públic instrumental, en el marc del que disposen el RD 463/2020, de 14 de març, i l'Acord del Consell de Govern de 13 de març de 2020.

Fonaments jurídics

1.L'article 9 del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, estableix les competències que corresponen al Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears.

2.L'article 10.1.d) del Decret 4/2018 estableix que és competència del president o presidenta de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears exercir, per raons d'urgència degudament acreditada, les competències que corresponen al Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, amb els informes previs tècnic i jurídic, i donar-ne compte posteriorment a l'òrgan col·legiat. L'article 7.3 del Decret 4/2018 indica que els subcomitès tècnics han d'emetre preceptivament el dictamen i la proposta en els expedients que hagi de resoldre el Ple de la Comissió de Medi Ambient, excepte en els casos en què el president o presidenta actuï per raons d'urgència degudament acreditada.

3.La qüestió, per tant, és determinar si concorren les circumstàncies per què el president de la CMAIB hagi d'exercir les competències que corresponen al Ple de la CMAIB, durant la vigència de l'estat d'alarma declarat pel Govern d'Espanya.

El concepte “urgència” és un concepte jurídicament indeterminat. Per apreciar la urgència és necessari que concorrin els requisits fixats per la jurisprudència del Tribunal Suprem, que determina el concepte jurídic indeterminat d'urgència.

La Sentència de 24 de juliol de 1989 del Tribunal Suprem fixa la doctrina respecte de la tramitació d'urgència, i disposa que:

“El de la urgencia es sin duda un concepto jurídico indeterminado lo que significa que su naturaleza no es discrecional, sino reglada: no permite elegir entre varias soluciones igualmente justas, es decir, jurídicamente indiferentes, sino que sólo admite una única solución justa, sin perjuicio del margen de apreciación que se reconoce a la Administración en la zona de incertidumbre o penumbra que separa las zonas de certeza positiva y negativa.

La urgencia alude a un supuesto en el que actuando rápidamente en el procedimiento ordinario, la solución, dada la duración de aquel, habría de llegar tarde: las circunstancias concurrentes demandan una decisión que con la tramitación general ya sería tardía. Se sacrifican las garantías ordinarias porque con ellas la solución no serviría ya para resolver el problema. En último término se trata de una manifestación del principio de la eficacia administrativa recogido en el artículo 103.1 de la Constitución”.

4.El RD 463/2020, de 14 de març, a la disposició addicional tercera, suspèn els termes i s'interrompen els terminis administratius per a la tramitació dels procediments de les entitats del sector públic. No obstant això, amb motiu de l'excés de càrrega de feina, existeixen expedients a la CMAIB els terminis de resolució dels quals,- fixats per la legislació autonòmica en el marc de la legislació bàsica estatal,- ja s'han exhaurit.

Tant al RD 463/2020 com els Acords del Consell de Govern enumerats als antecedents s'estableixen mesures encaminades a evitar la propagació del coronavirus.

Així les mesures previstes a l'Acord del Consell de Govern de 13 de març de 2020 pel qual s'aprova el Pla de Mesures Excepcionals per Limitar la Propagació i el Contagi del COVID-19 així com a l'Acord del Consell de Govern de 16 de març de 2020 pel qual es concreten les mesures de caràcter organitzatiu i de prestació de serveis públics de l'Administració de la Comunitat Autònoma i del sector públic instrumental, desaconsellen per raons sanitàries les reunions de feina de caràcter presencial, especialment les que impliquin desplaçament del personal, estableixen torns de feina pel personal funcionari i amplien la prestació de serveis del personal funcionari a través del teletreball.

La implementació d'aquestes mesures han tengut com a conseqüència la suspensió de les reunions, tant dels Subcomitès tècnics com del Ple de l'òrgan ambiental, al manco mentre duri l'estat d'alarma, atès que s'ha considerat que no existeixen mitjans de reunió alternatius al presencial que garanteixin que les reunions es podran desenvolupar adequadament (videoconferència, etc). Aquest fet suposarà un increment en el retard de la resolució d'aquests expedients.

5.Els pronunciaments de l'òrgan ambiental en relació a l'avaluació ambiental de plans, programes i projectes, d'acord amb el previst a l'article 5 de la llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, tenen la naturalesa d'informes preceptius i determinants. D'acord amb l'article 80.3 de la llei 39/2015 la no emissió d'un informe preceptiu provoca que no es puguin prosseguir les actuacions pròpies del procediment substantiu, cas en el qual es pot suspendre el transcurs del termini màxim legal per resoldre'l.

Quant els plans, programes o projectes que ha d'adoptar, aprovar o autoritzar l'Administració estatal, correspon al Ple de la CMAIB evacuar les consultes preceptives que determina la legislació estatal.

Pel que fa als procediments relatius a l'autorització ambiental integrada, és la pròpia CMAIB l'òrgan que atorga l'autorització, tant de les noves instal·lacions com de les seves modificacions.

6.En conseqüència, per què el president de la CMAIB hagi d'exercir les competències que corresponen al Ple de la CMAIB, ens hem de trobar davant d'un supòsit en el qual el temps sigui determinant de la resolució que en el seu dia s'adopti.

Així, davant la suspensió de les reunions dels Subcomitès tècnics i del Ple de la CMAIB durant la vigència de l'estat d'alarma i de les mesures presses per evitar la propagació del coronavirus, s'observa que el temps és determinant, atès el perjudici que pot causar als interessats la demora en la resolució dels expedients dels quals el termini per resoldre ja s'ha exhaurit i, per tant, no és possible la seva suspensió. Això tenint en compte l'establert als articles 21 i 29 de la llei 39/2015, quant l'obligació de resoldre i l'obligatorietat dels termes i terminis establerts a les lleis, i sempre que no sigui possible la reunió per mitjans alternatius al presencial (videoconferència, etc).

A més a més, es previsible que la situació d'estat d'alarma es prolongui més enllà dels quinze dies prevists inicialment, i per tant, no és possible avui per avui fer una previsió amb certesa de quan es podran tornar convocar reunions presencials dels Subcomitès Tècnics i del Ple de la CMAIB.

7.Per tant, sembla que concorren raons d'urgència per què el president de la CMAIB exerceixi les competències que corresponen al Ple, mentre duri l'estat d'alarma declarat pel Govern, pel que fa als procediments el termini de resolució dels quals ja s'ha exhaurit, sempre que no sigui possible la reunió dels Subcomitès tècnics i del Ple de la CMAIB per mitjans alternatius al presencial (videoconferència, etc).

És recomanable que l'informe amb proposta de resolució de cada procediment es comuniqui a cada membre del Subcomitè tècnic i del Ple de la CMAIB, amb una antelació mínima de 48 hores a la resolució, per què pugui fer les observacions i al·legacions que estimi oportunes.

Per tot això, vist l'informe amb proposta de resolució de 17 de març de 2020, dict la següent:

Resolució

Exercir, com a president de la CMAIB, per raons d'urgència, i mentre duri l'estat d'alarma declarat pel Govern per a la gestió de la crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, les competències que corresponen al Ple, pel que fa als procediments el termini de resolució dels quals ja s'ha exhaurit, sempre que no sigui possible la reunió dels Subcomitès tècnics i del Ple de la CMAIB per mitjans alternatius al presencial (videoconferència, etc).

En aquests casos l'informe amb proposta de resolució de cada procediment es comunicarà a cada membre del Subcomitè tècnic i del Ple de la CMAIB, amb una antelació mínima de 48 hores a la resolució, per què pugui fer les observacions i al·legacions que estimi oportunes.

Palma, 17 de març de 2020

El president de la CMAIB Antoni Alorda Vilarrubias