Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL DE GOVERN

Núm. 2864
Acord del Consell de Govern de 13 de març de 2020 pel qual s’aprova el Pla de Mesures Excepcionals per Limitar la Propagació i el Contagi del COVID-19

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El 31 de desembre de 2019, la Comissió Municipal de Salut i Sanitat de Wuhan (província de Hubei, Xina) va informar sobre un agrupament de 27 casos de pneumònia d'etiologia desconeguda amb inici de símptomes el 8 de desembre, incloent-hi set casos greus, amb una exposició comuna a un mercat majorista de marisc, peix i animals vius a la ciutat de Wuhan, sense identificar la font del brot. El mercat va ser tancat el dia 1 de gener de 2020. El 7 de gener de 2020, les autoritats xineses van identificar com a agent causant del brot un nou tipus de virus de la família Coronaviridae, que produeix una malaltia anomenada COVID-19.

Atesa l'evolució de la situació i per recomanació del Comitè d'Emergències del Reglament Sanitari Internacional (2005), el 30 de gener de 2020, el director general de l'Organització Mundial de la Salut va declarar el brot del nou coronavirus 2019 (nCoV) com a Emergència de Salut Pública d'Importància Internacional (ESPII), ja que la seva propagació internacional suposa un risc per a la salut pública dels països i exigeix ​​una resposta internacional coordinada. En la seva declaració, el Comitè d'Emergències va instar els països a estar preparats per contenir la malaltia, ja que encara és possible interrompre la propagació de virus, sempre que s'adoptin mesures fermes per detectar la malaltia de manera precoç, aïllar i tractar els casos, fer seguiment dels contactes i promoure mesures de distanciament social acords amb el risc.

Una emergència de salut pública d'importància internacional —ESPII— és un esdeveniment extraordinari que constitueix un risc per a la salut pública d'altres estats a causa de la propagació internacional d'una malaltia, i que exigeix ​​una resposta internacional coordinada. El principal objectiu de declarar una ESPII és garantir la seguretat sanitària mitjançant l'aplicació del Reglament sanitari internacional (2005). Així, el Reglament sanitari internacional (2005) estableix que la seva finalitat i abast és la de prevenir la propagació internacional de malalties, protegir contra aquesta propagació, controlar-la i donar-li una resposta de salut pública proporcionada i restringida als riscos per a la salut pública, i evitar alhora les interferències innecessàries amb el tràfic i el comerç internacional.

En la declaració del COVID-19 com a ESPII, l'Organització Mundial de la Salut va destacar que la difusió de la malaltia es pot alentir de manera significativa o, fins i tot, aturar, mitjançant la implementació de mesures robustes de contenció. En aquest sentit, permetre la difusió incontrolada de la malaltia no és una opció.

Els casos d'infecció per coronavirus en el territori de les Illes Balears representen a hores d'ara menys de l'1 % del total d'infeccions en el territori nacional. Aquesta dada permet que es pugui considerar que el sistema sanitari de les Illes Balears proporciona una resposta ràpida i eficient a les situacions de sospita de contagi i que aquests contagis es produeixen a un ritme baix. No obstant això, la prudència aconsella adoptar les mesures preventives per a la protecció de la salut pública que, sense generar majors perjudicis als potencials interessats, puguin contribuir a evitar les possibilitats de contagi del SARS-CoV-2 entre la població.

Amb aquesta finalitat i atesa l'efectivitat que a l'efecte de contenir i impedir la transmissió del SARS-CoV-2 han tingut en l'àmbit internacional les mesures encaminades a evitar grans aglomeracions de persones en forma d'espectacles, esdeveniments esportius o culturals —mesures que vénen motivades pel fet que la proximitat física entre persones afavoreix la possibilitat de contagi del SARS-CoV-2 i la dispersió posterior de l'aglomeració, a més del relativament llarg període d'incubació, que en facilita la difusió—, es considera adequat limitar en el territori de les Illes Balears la realització d'espectacles, esdeveniments culturals, esdeveniments esportius de transcendència menor i, en general, esdeveniments que suposin concentracions puntuals importants de població.

En aquest sentit, cal recordar que el Ple del Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut, en la sessió núm. 130, de 9 de març de 2020, va acordar que els grans esdeveniments esportius professionals i no professionals, nacionals i internacionals, que suposassin una gran afluència d'aficionats es farien a porta tancada a tot Espanya, mentre que la realització d'altres esdeveniments de tot tipus que comportassin un gran moviment de població es valoraria i quedaria subjecta al criteri que adoptàs la comunitat autònoma on es duguessin a terme.

L'article 43.2 de la Constitució espanyola de 1978 estableix que és competència dels poders públics tutelar la salut pública a través de les mesures preventives i de les prestacions i serveis necessaris, i indica que la llei ha d'establir els drets i deures de tothom sobre aquest tema.

La competència en matèria sanitària s'atribueix a la comunitat autònoma de les Illes Balears, en virtut del que disposen els articles 30.48 i 31.4 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears.

De conformitat amb l'article 2.7.b) del Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Direcció General de Salut Pública i Participació de la Conselleria de Salut i Consum exerceix, entre d'altres, les competències en l'àmbit material de la vigilància epidemiològica, l'anàlisi i l'avaluació de l'estat de salut de la població i de les malalties; la prevenció de les malalties i, en concret, l'adopció de les mesures en matèria de protecció de la salut pública que estableix la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública.

D'acord amb l'article primer de la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública, les diferents administracions públiques, dins l'àmbit de les seves competències, a fi de protegir la salut pública i de prevenir-ne la pèrdua o deteriorament, poden adoptar les mesures previstes en la dita Llei quan així ho exigeixin raons sanitàries d'urgència o necessitat.

En l'article segon estableix que «les autoritats sanitàries competents podran adoptar mesures de reconeixement, tractament, hospitalització o control quan s'apreciïn indicis racionals que permetin suposar l'existència de perill per a la salut de la població a causa de la situació sanitària concreta d'una persona o grup de persones o per les condicions sanitàries en què es desenvolupi una activitat».

En virtut del que estableix en l'article tercer, «amb la finalitat de controlar les malalties transmissibles, l'autoritat sanitària, a més de realitzar les accions preventives generals, pot adoptar les mesures oportunes per al control dels malalts, de les persones que estiguin o hagin estat en contacte amb ells i de l'entorn immediat, així com les que es considerin necessàries en cas de risc de caràcter transmissible».

De conformitat amb l'article 6 de la Llei 14/1986, de 25 d'abril, general de sanitat, «1. En el cas que existeixi o se sospiti raonablement l'existència d'un risc imminent i extraordinari per a la salut, les autoritats sanitàries han d'adoptar les mesures preventives que estimin pertinents, com ara la confiscació o immobilització de productes; la suspensió de l'exercici d'activitats; el tancament d'empreses o de les seves instal·lacions; la intervenció de mitjans materials i personals, i totes les altres que es considerin sanitàriament justificades.

La durada de les mesures a què es refereix l'apartat anterior, que es fixaran per a cada cas, sense perjudici de les pròrrogues successives acordades per resolucions motivades, no excedirà del que exigeixi la situació de risc imminent i extraordinari que les va justificar».

Sense perjudici de les mesures previstes en la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública, i en la Llei 14/1986, de 25 d'abril, general de sanitat; la Llei 33/2011, de 4 d'octubre, general de salut pública, en l'article 54 preveu que, amb caràcter excepcional i quan així ho requereixin motius d'extraordinària gravetat o urgència, l'autoritat competent de les comunitats autònomes pot adoptar, mitjançant una resolució motivada, entre d'altres mesures, la suspensió de l'exercici d'activitats.

L'article 51 de la Llei 5/2003, de 4 d'abril, de salut de les Illes Balears, estableix que l'administració sanitària, en l'exercici de les seves competències, ha d'adoptar les mesures adients d'intervenció provisionals davant situacions de risc per a la salut col·lectiva. Les mesures i actuacions que s'ordenin amb caràcter obligatori i d'urgència o necessitat s'han d'adaptar als criteris expressats en la Llei orgànica 3/1986.

L'article 49.2 de la Llei 16/2010, de 28 de desembre, de salut pública de les Illes Balears, disposa que quan existeixi o se sospiti raonablement l'existència d'un risc imminent i extraordinari per a la salut de la població, com a conseqüència d'una situació sanitària concreta d'una persona o d'un grup de persones, es pot ordenar l'adopció de mesures preventives generals i d'intervenció, entre les quals s'inclouen les de reconeixement, de tractament, d'hospitalització o de control individual sobre la persona o el grup de persones, mitjançant una resolució motivada, pel temps necessari per a la desaparició del risc. L'adopció de mesures que impliquin privació o restricció de la llibertat o d'un altre dret fonamental està subjecta al que disposen la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, i la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, sobre mesures especials en matèria de salut pública.

L'article 8.6 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la jurisdicció contenciosa administrativa, estableix que, així mateix, correspon als jutjats contenciosos administratius l'autorització o ratificació judicial de les mesures que les autoritats sanitàries considerin urgents i necessàries per a la salut pública i impliquin privació o restricció de la llibertat o d'un altre dret fonamental.

Per tal d'assegurar una adequada coordinació i coherència interdepartamental de les mesures a prendre, s'ha considerat necessari agrupar les mesures proposades per les conselleries en un únic pla que, a més, es pot actualitzar d'una manera centralitzada, per resolució de la consellera de Salut i Consum. Igualment es considera necessari que aquestes mesures siguin objecte d'una avaluació contínua, per la qual cosa es crea una comissió de seguiment del pla en la qual hi ha representades, a més de l'Administració autonòmica, les administracions insulars i municipals, i es convida a l'Administració General de l'Estat.

Per això, el Consell de Govern a proposta de la consellera de Salut i Consum i de la resta de les conselleres i els consellers en l'àmbit de les seves competències, en la sessió de 13 de març de 2020, adoptà, entre d'altres, l'Acord següent:

Primer.  Aprovar el Pla de Mesures Excepcionals per Limitar la Propagació i el Contagi del COVID-19, que constitueix l'annex 1 d'aquest Acord.

Segon. Les mesures seran d'aplicació sense perjudici de les que el Govern d'Espanya aprovi en relació amb les seves competències.

En tot cas, quan dins un àmbit territorial específic concorrin mesures obligatòries de diverses administracions amb competència concurrent en relació amb una activitat concreta, hi serà d'aplicació la mesura més restrictiva.

Tercer. Les mesures excepcionals que conté l'annex 1 poden ser actualitzades mitjançant una resolució de la consellera de Salut i Consum, d'ofici o a instància de la conselleria, administració o ens que correspongui en l'àmbit de les seves competències, i, si s'escau, prèvia consulta del Comitè Autonòmic de Gestió de Malalties Infeccioses de les Illes Balears de la Conselleria de Salut i Consum.

Quart.  Disposar que les mesures excepcionals que conté aquest Pla que no tenguin establert un termini de vigència concret en l'annex 1 vigiran des del dissabte 14 de març de 2020 fins a les 00.00 hores de dia 13 d'abril de 2020, sense perjudici que es puguin prorrogar eventualment per acord del Consell de Govern o per resolució del conseller competent per raó de la matèria, si subsisteixen les circumstàncies que la motiven, o revocar si desapareixen.

Cinquè. Instar l'Advocacia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears a presentar aquest Acord davant l'òrgan judicial competent a l'efecte establert en l'article 8.6 segon paràgraf de la Llei  29/1998, de 13 de juliol, de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Sisè.  Notificar aquesta resolució a la Delegació del Govern a les Illes Balears, als consells insulars i als ajuntaments de les Illes Balears, a fi d'establir els controls i les mesures pertinents a l'efecte de garantir-ne l'efectivitat.

Setè. Constituir la Comissió de Seguiment del Pla de Mesures Excepcionals per Limitar la Propagació i el Contagi del COVID-19, amb la composició següent:

— La presidenta de les Illes Balears

— El vicepresident

— Les conselleres i els consellers

— Els presidents dels consells insulars

— El batle de Palma i el president de la FELIB

Convidar la Delegació del Govern a participar-hi, si ho considera convenient.

Els membres d'aquesta Comissió poden designar suplents.

Vuitè.  Sol·licitar al Govern de l'Estat l'adopció de les mesures d'àmbit econòmic, de protecció social i de dotació dels serveis públics contingudes en l'annex 2.

Novè.  Publicar aquest Acord amb els seus annexos en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 13 de març de 2020

 

La presidenta

La secretària del Consell de Govern

Francesca Lluch Armengol i Socias

Pilar Costa i Serra

 

Documents adjunts