Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA

Núm. 2434
Resolució de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa de 3 de març de 2020 per la qual es despleguen determinats aspectes per al curs escolar 2020-2021 dels processos d’admissió i matriculació d’alumnes als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics i als centres de la xarxa educativa complementària en els nivells de primer cicle d’educació infantil

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. D'acord amb el punt 7 de l'article 14 de la LOE  "Les administracions educatives han de determinar els continguts educatius del primer cicle de l'educació infantil d'acord amb el que preveu el present capítol. Així mateix, regularàn els requisits que han de complir els centres que imparteixin dit cicle, relatius, en tot cas, a la relació numèrica alumnat-professor, a les instal·lacions i als el nombre de llocs escolars".

2. El Decret 64/2019, de 2 d'agost, pel qual s'estableix el règim d'admissió d'alumnes als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics de la CAIB (BOIB núm. 107, de 3 d'agost de 2019) deroga expressament el Decret 37/2008, de 4 d'abril, així com també qualsevol altra norma d'igual rang o inferior en tot allò que s'oposi al seu contigut o el contradigui.

3. El punt 3 de l'article 1 del Decret 64/2019, estableix que té per objecte regular “l'admissió d'alumnes per cursar ensenyaments de primer cicle d'educació infantil, formació professional, ensenyaments de règim especial i ensenyaments d'adults a centres sostinguts amb fons públics, ha d'atendre la regulació que, en el marc dels principis generals que estableix el present decret, determini a aquests efectes la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca. ”

4. El Decret 64/2019 habilita el conseller d'Educació, Universitat i Recerca a dictar les disposicions administratives necessàries en aquest àmbit, però el fet de ser aprovat recentment el passat mes d'agost no ha fet possible el desplegament normatiu a través d'una ordre, ja que el procés d'elaboració necessita un marge de temps ampli.

Per això, cal entendre que l'Ordre del conseller de dia 3 de maig de 2012 és vigent en tot allò que no s'oposi al contingut del Decret o no el contradigui.

Això no obstant, davant la necessitat de fer-se càrrec amb caràcter imminent del proper curs escolar 2020-2021, es dicta aquesta Resolució que, en primer lloc, deixa sense efectes la dictada dia 25 de febrer de 2019 (BOIB núm. 30, de 7 de març) i, en segon lloc, s'adequa al contingut del Decret 64/2019 i, a més, en desplega determinats aspectes.

Tot això sense perjudici de l'aprovació de l'ordre del conseller que ha de desplegar el Decret 64/2019.

5. D'acord amb l'article 14 del Decret 64/2019, quan no existeixin places suficients per atendre totes les sol·licituds, l'admissió s'ha de regir per criteris prioritaris i per criteris complementaris, que s'han d'aplicar amb caràcter concurrent i que s'estableixen en aquest mateix article.

6. La Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies, implica la redefinició de les relacions entre les famílies actuals, a causa de l'aparició de noves situacions de necessitat que la Llei tracta d'afrontar per tal d'aconseguir una protecció social, econòmica i jurídica d'aquestes situacions. Amb aquest objectiu, s'incorporen a la normativa d'escolarització nous criteris de barem per tal de tenir en compte la diversa realitat de les famílies que mereixen atenció: famílies monoparentals, famílies en risc social i víctimes de violència masclista, famílies amb persones en situació de dependència o amb persones amb discapacitat i famílies en situació d'especial vulnerabilitat econòmica.

7. Com a conseqüència de la publicació de la Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i a l'adolescència, s'ha modificat la redacció de l'article 84. 2 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOE), i, per donar compliment als nous canvis, s'ha afegit com a criteri prioritari la situació d'acolliment familiar durant els processos d'admissió d'alumnes.

8. El Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social, en la disposició addicional única especifica que les referències normatives fetes en altres disposicions (en la Llei 13/1982, de 7 d'abril, d'integració social de les persones amb discapacitat; la Llei 51/2003, de 2 de desembre, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat, o en la Llei 49/2007, de 26 de desembre, d'infraccions i sancions en matèria d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat) s'entenen fetes als preceptes corresponents d'aquest Text refós.

9. L'article 4. 2 del capítol II del Reial decret legislatiu esmentat en el punt anterior especifica que a tots els efectes tenen la consideració de persones amb discapacitat aquelles que tenen reconegut un grau igual al 33 % o superior. Així mateix, considera que tenen una discapacitat en grau igual al 33 % o superior els pensionistes de la Seguretat Social que tenguin reconeguda una pensió d'incapacitat permanent en el grau de total, absoluta o gran invalidesa, i els pensionistes de classes passives que tenguin reconeguda una pensió de jubilació o de retir per incapacitat permanent per al servei o inutilitat.

10. El Decret 16/2019, de 15 de març, pel qual es modifica el Decret 131/2008, de 28 de novembre, pel qual s'estableix i regula la xarxa d'escoles infantils públiques i els serveis per a l'educació de la primerainfància de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i es crea l'Institut per a l'Educació de la Primera Infància, afegeix, en la disposició addicional segona,  el punt 3 i estableix que les entitats privades que han signat conveni de col·laboració amb la Conselleria d'Educació i Universitat constituiran una xarxa educativa complementària a la xarxa d'escoletes públiques per tal de garantir el dret a l'educació dels infants. Aquests convenis preveuen que aquests centres de la xarxa duguin el procés d'escolarització d'acord amb la normativa que estableix el règim d'admissió d'alumnes a les escoles infantils publiques.

11. La Resolució del conseller d'Educació i Universitat, de 3 de maig  de 2019, aprova el model de conveni de col·laboració entre el Govern de les Illes Balears i les entitats privades interessades per millorar l'oferta de places de primer cicle d'educació infantil i les condicions educatives de la primera infancia.

12. El Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2019, de 2 de juliol, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix en l'article 2. 6 que la competència en l'impuls i foment de la implantació de l'educació 0-3 anys correspon a la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa.

13. D'acord amb l'article 84. 9 de la LOE, la matriculació d'un alumne en un centre públic o privat autoritzat de la xarxa educativa complementària suposa respectar-ne el projecte educatiu, sense perjudici dels drets reconeguts als alumnes i a les seves famílies en les lleis.

Fonaments de dret

1. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (BOE núm. 106, de 4 de maig).

2. La Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa (BOE núm. 295, de 10 de desembre).

3. La Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i a l'adolescència (BOE núm. 180, de 29 de juliol).

4. El Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social (BOE núm. 289, de 3 de desembre).

5. La Llei 4/2011, de 31 de març, de la bona administració i del bon govern de les Illes Balears (BOIB núm. 53, de 9 d'abril).

6. La Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes (BOIB núm. 99, de 4 d'agost, i BOE núm. 202, de 22 d'agost).

7. La Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies (BOIB núm. 97, de 7 d'agost).

8. El Decret 64/2019, de 2 d'agost, pel qual s'estableix el règim d'admissió d'alumnes als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que substitueix el Decret 37/2008 (BOIB núm. 107, de 3 d'agost).

9. El Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 106 Ext. , de 2 d'agost), modificat pel Decret 22/2019, de 19 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es rectifica el Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2019, de 2 de juliol, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 116, de 24 d'agost).

10. El Decret 39/2011, de 29 d'abril, pel qual es regula l'atenció a la diversitat i l'orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics (BOIB núm. 67, de 5 de maig), afectat per l'Acord de Consell de Govern de 27 de maig de 2011 pel qual es corregeixen les errades del Decret 39/2011 (BOIB núm. 78, de 28 de maig).

11. El Decret 16/2019, de 15 de març, pel qual es modifica el Decret 131/2008, de 28 de novembre, pel qual s'estableix i regula la xarxa d'escoles infantils públiques i els serveis per a l'educació de la primerainfància de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i es crea l'Institut per a l'Educació de la Primera Infància (BOIB núm. 35, de 16 de març)

12. Resolució del conseller d'Educació i Universitat de 3 de maig de 2019 per la qual s'aprova el modelde conveni de col·laboració entre el Govern de les Illes Balears i les entitats privades interessades per millorar l'oferta de places de primer cicle d'educació infantil i les condicions educatives de la primera infancia (BOIB núm. 63, de 9 de maig)

13. L'Ordre del conseller d'Educació, Cultura i Universitats de 3 de maig de 2012 que regula la convocatòria del procés d'admissió i matriculació d'alumnes als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics als nivells de primer i segon cicle d'educació infantil, educació primària, educació secundària obligatòria, mòduls voluntaris de programes de qualificació professional inicial (PQPI) i batxillerat per al curs 2012-2013 (BOIB núm. 64, de 5 de maig).

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Publicar les instruccions generals per als centres públics del primer cicle d'educació infantil i els centres de la xarxa educativa complementària de primer cicle d'educació infantil, que es recullen en l'annex 1 d'aquesta Resolució.

2. Publicar el calendari del procés d'admissió i matriculació d'alumnes de primer cicle d'educació infantil per al curs escolar 2020-2021, que es recull en l'annex 2 d'aquesta Resolució.

3. Publicar el barem de puntuació, que figura en l'annex 3 d'aquesta Resolució.

4. Publicar la documentació necessària per a aquests processos, la documentació que es pot consultar telemàticament i els aclariments per interpretar els criteris d'aplicació del barem, que figuren en l'annex 4 d'aquesta Resolució.

5. Publicar la sol·licitud de canvi de calendari per a les entitats que justificadament ho vulgin sol·licitar, que figura a l'annex 5 d'aquesta Resolució.

6. Incorporar, en l'annex 6, la clàusula de protecció de dades que figura en el Decret 64/2019, de 2 d'agost.

7. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, data a partir de la qual començarà a vigir.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant l'òrgan que l'ha dictada en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/98, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

    

Palma, 3 de març de 2020

La directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa,

Amanda Fernández Rubí

  

 

​​​​​​​ANNEX 1 Instruccions generals per als centres educatius

Primer

Matriculació d'alumnes en el GESTIB

Els centres educatius han de matricular en el GESTIB els alumnes que hagin obtingut plaça escolar al centre durant els períodes que estableix el calendari de l'annex 2.

Aquests alumnes han d'estar donats d'alta en el sistema de gestió educativa abans del 17 de juliol de 2020.

Segon

Temporalització del procés

1. Els llistats d'alumnes no admesos en el procés d'admissió (llistes d'espera) han de romandre, en exposició pública, als centres i llocs que determini el titular del centre fins al 15 d'octubre de 2020 data en què acaba la vigència de les llistes d'espera. Les llistes d'espera s'activen a partir de l'endemà del termini del període de matrícula en període ordinari. A partir del 15 d'octubre els titulars dels centres, prèvia autorització del servei d'escolarització de la Conselleria, podran decidir com gestionen des dels seus centres la matriculació dels infants fora de termini.

2. Finalitzat el procés d'admissió, només es manté vigent la llista d'espera del centre escollit en primera opció.

3. Durant aquest període, aquests llistats han de servir perquè, a mesura que al centre es generin vacants, es puguin adjudicar als alumnes no admesos, per rigorós ordre de puntuació en la llista; en el cas de produir-se aquesta circumstància, s'ha d'actualitzar la llista d'espera i s'ha d'exposar novament.

Tercer

Reserva de places per a alumnes amb necessitat específica de suport educatiu

D'acord amb el que disposa l'article 87 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOE), per tal d'assegurar la qualitat educativa, la cohesió social i la igualtat d'oportunitats per a tothom, la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca ha de vetlar per garantir una adequada i equilibrada escolarització i atenció als alumnes amb necessitat específica de suport educatiu (NESE).

En aquest sentit, el Decret 64/2019, de 2 d'agost, estableix que, per tal de facilitar l'escolarització equilibrada i garantir el dret a l'educació de l'alumnat NESE, la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca reservarà fins a la finalització dels períodes de preinscripció i matrícula un nombre de places per a l'alumnat NESE a cada un dels centres.

 El centre ha de reservar, com a mínim, una plaça del nombre total de places de cada grup per a alumnes amb necessitat específica de suport educatiu fins a l'acabament del període de sol·licituds. En cas que no s'hagi sol·licitat la plaça, aquesta passa a la condició d'ordinària.

D'acord amb l'article 5. 2 del Decret 64/2019, de 2 d'agost, pel qual s'estableix el règim d'admissió d'alumnes, i donades les particularitats del primer cicle d'educació infantil, els titulars poden fer una reserva de places per a alumnat NESE superior a l'establert en el paràgraf anterior. En aquests casos, aquests alumnes han de veure la seva condició de NESE revisada per part dels equips d'orientació educativa i psicopedagògica d'atenció primerenca (EAP) abans del procés d'escolarització del segon cicle d'educació infantil.

Aquests infants han d'acreditar aquesta situació mitjançant un informe dels serveis socials municipals o dels EAP.

Quart

Comissions d'escolarització

En el cas que hi hagi incidències durant el procés d'escolarització, es pot constituir una comissió d'escolarització que tingui com a funció la resolució de les esmentades incidències.

A les esmentades comissions d'admissió se'ls facilitarà tota la informació i documentació que necessitin per a l'exercici de les seves funcions i proposaran a la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca les mesures que considerin adients, dins del que estableix la normativa vigent.

Aquestes comissions o òrgans han d'estar integrats per representants de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca, de l'Administració local, del professorat, dels centres educatius públics i dels privats de la xarxa educativa complementària, i dels pares, mares o tutors. També s'hi podrà requerir l'assistència de tècnics o professionals d'àmbits o programes específics que puguin ajudar en la presa de decisions.

Documents adjunts