Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE SA POBLA

Núm. 12153
Aprovació definitiva i entrada en vigor Reglament Policia Local sa Pobla

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Que havent esdevingut definitiva l'aprovació del Reglament de Policia Local de sa Pobla, i comunicada la mateixa a l'Administració General de l'Estat i a la de la Comunitat Autònoma en data 7 de novembre, es publica el Reglament a l'efecte de vigència i, si de cas, impugnació davant la sala del contenciós administratiu del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos des de la present publicació al BOIB.

   

Sa Pobla a 2 de desembre de 2019.

El Batle,

Llorenç Gelabert Crespí

   

REGLAMENT DE LA POLICIA LOCAL DE SA POBLA

TÍTOL I

DISPOSICIONS GENERALS

CAPÍTOL I: DENOMINACIÓ DEL COS, NATURALESA JURÍDICA, ÀMBIT TERRITORIAL I RÈGIM JURÍDIC.

Article 1 - Dependència, concepte i naturalesa jurídica.

La Policia Local de sa Pobla , es constitueix en un cos únic sota la superior autoritat i dependència directa del Batle o en cas de delegació, del regidor o funcionari que es determini.

El cos de la Policia Local de sa Pobla és, de conformitat amb el que estableix la Llei Orgànica de Forces i Cossos de Seguretat, un institut armat de naturalesa civil amb estructura i organització jerarquitzada, sota la superior autoritat del Batle, o regidor en qui delegi, sense perjudici de la facultat de coordinació que correspongui als òrgans autonòmics o, si s'escau, al Govern Central.

Els membres de la Policia Local de sa Pobla , es consideraran Agents de l'autoritat a tots els efectes quan exerceixin les funcions que els són pròpies.

Article 2 - Àmbit territorial d'actuació.

1. El cos de Policia Local de sa Pobla actuarà en l'àmbit territorial del seu municipi. No obstant això, els seus membres poden actuar fora del seu terme municipal quan siguin requerits per l'autoritat competent en situacions d'emergència i amb l'autorització prèvia dels batles o batlesses respectius. En aquests casos han d'actuar sota la dependència del batle o batlessa del municipi que els hagi requerit i sota el comandament del cap del cos de dit municipi, sense perjudici de les tasques de coordinació que corresponguin a la Conselleria competent en matèria de coordinació de policies locals i emergències.

2. Quan exerceixin funcions de protecció d'autoritats de les corporacions locals, poden actuar fora del terme municipal respectiu amb autorització del Ministeri de l'Interior.

Article 3 - Règim jurídic.

La Policia Local de sa Pobla exercirà la seva funció amb absolut respecte a la Constitució, al que estableix la Llei Orgànica de Forces i Cossos de Seguretat i altra normativa estatal aplicable, amb la Llei de coordinació de policies locals de les Illes Balears i les disposicions que la desenvolupin, amb els acords i convenis que sobre condicions laborals s'estableixin en aquest Reglament i en la resta de l'ordenament jurídic que li sigui d'aplicació.

 

​​​​​​​CAPÍTOL II: De les funcions

Article 4 - Missió i funció que han d'exercir

1. La Policia Local de sa Pobla és un cos de seguretat, la seva missió és protegir el lliure exercici dels drets i les llibertats, vetllar pel compliment de les ordenances municipals i de la seguretat del trànsit en el nucli urbà, així com garantir la seguretat ciutadana i col·laborar en la defensa de l'ordenament constitucional, a través de l'exercici de les funcions que li atribueixi la normativa vigent, les quals en cap cas es poden exercir mitjançant sistemes de gestió indirecta.

2. Policia Local de sa Pobla , té com a missió exercir totes les funcions pròpies de les policies locals i en general dins el marc de la legislació vigent mantenir la seguretat pública i protegir el lliure exercici de drets i llibertats en l'àmbit del terme municipal.

3. La Policia Local de sa Pobla , d'acord amb la Llei Orgànica 2/1986, de 13 de març, de Forces i cossos de seguretat, han de exercir també les funcions següents:

a) Protegir les autoritats de les corporacions locals i vigilar o custodiar els edificis i instal·lacions municipals.

b) Ordenar, senyalitzar i dirigir el trànsit en el nucli urbà, d'acord amb el que estableixen les normes de circulació.

c) Realitzar la instrucció dels atestats per accidents de trànsit dins el nucli urbà.

d) Actuar com a policia administrativa pel que fa a les ordenances i la resta de disposicions municipals, en l'àmbit de la seva competència.

e) Participar en les funcions de policia judicial en la forma establerta en l'article 29.2 de la Llei Orgànica 2/1986 i la resta de legislació vigent.

f) Prestar auxili en els casos d'accident, catàstrofe o calamitat pública i participar, d'acord amb la forma prevista en les lleis, en l'execució dels plans de protecció civil.

g) Efectuar diligències de prevenció i totes les actuacions que tendeixin a evitar la comissió d'actes delictius en el marc de col·laboració que estableixen les juntes de seguretat.

h) Vigilar els espais públics i col·laborar amb les forces i els cossos de seguretat de l'Estat en la protecció de les manifestacions i el manteniment de l'ordre en grans concentracions humanes, quan els requereixin a aquest efecte.

i ) Cooperar en la resolució dels conflictes privats, quan els requereixin a aquest efecte.

En els casos d'emergència, tot el personal , excepte causa justificada, estarà obligat a la prestació del servei permanent fins que cessin els motius de l'emergència.

Quan es donin les circumstàncies previstes en el paràgraf anterior, els policies locals han de ser compensats en la forma establerta per la legislació vigent, així com en els acords que hi pugui haver en l'àmbit de la corporació local.

Article 5 - Coordinació amb altres forces i cossos de Seguretat.

La Policia Local de sa Pobla , coordinarà la seva actuació amb la resta de Policies Locals i amb altres forces i cossos de seguretat de l'Estat, de conformitat amb el principi de cooperació recíproca.

CAPÍTOL III: PRINCIPIS BÀSICS D'ACTUACIÓ

Article 6. - Adequació a l'ordenament jurídic.

Els membres de la Policia Local actuaran amb adequació a l'ordenament jurídic, especialment:

- Exercir la seva funció amb absolut respecte a la Constitució i a la resta de l'ordenament jurídic.         

- Actuar en el compliment de les seves funcions amb absoluta neutralitat política i imparcialitat i, en conseqüència sense cap discriminació per raó de naixement, sexe, raça, religió o opinió o qualsevol altra condició o circumstància personal o social.         

- Actuar amb integritat i dignitat. En particular, s'han d'abstenir de tot acte de corrupció i oposar-se a l' resoltament.         

- Subjectar en la seva actuació professional als principis de jerarquia i subordinació. En cap cas l'obediència deguda no pot emparar ordres que comportin l'execució d'actes que constitueixin manifestament delicte o que siguin contraris a la Constitució o a les lleis.         

- Col·laborar amb l'administració de Justícia i auxiliar-la en els termes que estableix la Llei.         

Article 7 - Relacions amb la comunitat.

Els membres de la Policia Local, han d'ajustar les seves actuacions amb relació a la comunitat, als següents principis:

- Impedir en l'exercici de la seva actuació professional qualsevol pràctica abusiva, arbitrària o discriminatòria que comporti violència física o moral.         

- Tenir en tot moment un tracte correcte i acurat en les seves relacions amb els ciutadans, als qui procuraran auxiliar i protegir sempre que les circumstàncies ho aconsellin o siguin requerits per a això.         

- En l'exercici de les seves funcions, han d'actuar amb la decisió necessària i sense retard, quan d'això depengui evitar un mal greu, immediat o irreparable. S'han de regir, en fer-ho pels principis de congruència, oportunitat i proporcionalitat en la utilització dels mitjans al seu abast.         

- Només hauran d'utilitzar les armes en les situacions en què hi hagi un risc racionalment greu per a la seva vida, la seva integritat física o les de terceres persones, o en aquelles circumstàncies que puguin suposar un greu risc per a la seguretat ciutadana i de conformitat amb els principis a que es refereix l'apartat anterior. En cap moment es farà ostentació de l'arma, llevat que sigui palès un dany immediat que justifiqui el seu ús.         

Article 8 - Tractament a detinguts.

Els membres de la Policia Local, han de tractar els detinguts d'acord amb els següents principis:

- Han de vetllar per la vida i integritat de la vida i les persones a qui detinguessin o que estiguin sota la seva custòdia i han de respectar els drets, l'honor i la dignitat de les persones.         

- Compliran i observaran amb la deguda diligència els tràmits, terminis i requisits exigits per l'ordenament jurídic, quan es procedeixi a la detenció d'una persona.         

Serà responsabilitat de la corporació el dotar les dependències de la Policia Local dels mitjans que calguin al respecte, així com sistemes de control a distància, tancament i obertura de portes, circuit tancat de televisió i altres mitjans per tal de garantir la seguretat personal del detingut i dels Agents encarregats de la seva custòdia.

Article 9 - Secret professional.

Els membres de la Policia Local, han de guardar secret rigorós respecte a totes les informacions que coneguin per raó o en ocasió del compliment de les seves funcions. No estaran obligats a revelar les fonts d'informació, llevat que l'exercici de les seves funcions o les disposicions de la Llei els imposin actuar d'una altra manera.

​​​​​​​

TÍTOL II

PLANTILLA, estructura i organització

CAPÍTOL I: PLANTILLA

Article 10 - Necessitats de plantilla.

La plantilla haurà de respondre en tot moment a les necessitats que demandi la societat, tenint en compte la configuració territorial de la ciutat i les característiques i peculiaritats de la seva població, i estar en constant evolució, tant en el nombre de components com en els requisits exigits per l'exercici del lloc de treball.

Article 11 - Especialitats i departaments.

Les especialitats dins del cos de Policia Local, seran creades, segons el que preveu l'article 20.2 de la Llei de Coordinació de Policies Locals: " Els òrgans competents dels ajuntaments poden crear les especialitats que considerin oportunes per a cada categoria partint de les seves pròpies peculiaritats d'organització i funcionament. ". Aquestes seran creades segons les necessitats pròpies d'organització del cos de Policia Local i es cobriran en primera instància per agents de manera voluntària i en cas de quedar vacant, es cobriran de manera forçosa, seguint l'ordre invers de veterania i sempre per un període no superior als 12 mesos.

Anualment, durant la primera quinzena del mes de desembre, es realitzarà reunió conjunta entre Ajuntament, Regidor responsable de l'àrea de Policia Local, Direcció de Policia Local, comandaments intermedis i Agent encarregat de l'àrea de Policia Tutor si n'hi ha, en la qual es realitzarà organigrama i planificació de la Plantilla de Policia Local per al següent any natural.

En aquesta reunió es crearan, modificaran o suprimiran els departaments necessaris per a la millor organització del cos de Policia Local. Cada comandament intermedi, serà encarregat d'un mínim d'un departament i un màxim de dos departaments.

L'organització que resultés d'aquesta reunió, serà publicada en tauler d'anuncis de Direcció per a coneixement de tots els membres de la plantilla de Policia Local.

Així mateix, es realitzarà una planificació anual, en la qual es preveurà, dividirà i assignarà a cada comandament intermedi la coordinació juntament a Prefectura dels esdeveniments anuals que requereixin de planificació de serveis propis de Policia Local.

Queda subjecte a criteri de la Direcció de la Policia Local, mitjançant informe justificat, la creació , modificació o extinció d'unitats específiques de treball, amb horari concret, per satisfer les demandes de les necessitats de la feina policial, així com indicar el nombre d'Agents que formaran part de la unitat o unitats; sense perjudici del superior comandament que ostenta el Batle

Els llocs es cobriran en primera instància per agents de manera voluntària d'acord amb els principis de mèrit i capacitat, i en cas de quedar vacant, es cobriran de manera forçosa, seguint l'ordre invers de veterania i sempre per un període no superior als 12 mesos.

En atenció al caràcter polivalent de tot Policia Local, el grau d'especialització per serveis, en cap cas podrà ser servit com a argument, per cap dels integrants del cos, per inhibir-se davant qualsevol actuació que hagi de dur a terme en el compliment de les seves funcions com a Policia Local.

CAPÍTOL II: ESTRUCTURA

Article 12 - Criteris de determinació .

Correspon a la corporació local, aprovar la plantilla del cos de policia local de sa Pobla , el qual ha de integrar tots els llocs de treball corresponents a cada categoria de personal, i també adequar l'estructura als grups, escales i categories esmentades segons Decret 40/2019, de 24 maig pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, o la seva actualització, en els següents mínims:

a) 1,7 per cada mil habitants de dret o fracció en els municipis amb població inferior a 20.000 habitants.

b) 1,5 per cada mil habitants de dret o fracció, en els municipis amb població superior a 20.000 habitants.

En qualsevol cas, en el nombre d'agents de cada cos no es computen els agents qual es trobin en situació de segona activitat sense destí.

Per crear les diferents categories, el municipi ha de complir els criteris mínims, referits tant al nombre d'efectius com a la població, següents:

ESCALA

CATEGORIA

Nº EFECTIUS EN PLANTILLA

POBLACIÓ

tècnica

Intendent / a

Comissari / a

major

150

75

50

100.000 h

50.000 h

30.000 h

Executiva

Inspector / a

Subinspector / a

20

10

10.000h

5.000h

Atenent als criteris mínims segons el nombre d'Agents i segons el que preveu el mateix Decret, el cos de Policia Local de sa Pobla , ha d'orientar la seva organització als següents criteris:

a) Plantilla mínima d'un cos de policia local:

- 3 policies i 1 oficial.

b) Plantilles de fins a 50 membres:

- Per cada 4 policies, 1 oficial.

- Per cada 2 oficials, 1 sotsinspector.

- Per cada 2 subinspectors, 1 inspector.

c) Plantilles de més de 50 membres:

1r Per cada 6 policies, 1 oficial.

2n Per cada 3 oficials, 1 sotsinspector.

3r Per cada 2 subinspectors, 1 inspector.

4t Per cada 2 inspectors, 1 gran.

5è Per cada 2 grans, 1 comissari.

6è Per cada 2 comissaris, 1 intendent.

CAPÍTOL III: FUNCIONS ESPECÍFIQUES

Article 13 - Funcions de la Direcció del Cos.

1. Correspon a la prefectura del cos la direcció, la coordinació i la supervisió de les actuacions operatives del cos, i també la administració que asseguri la seva eficàcia, havent d'informar als seus superiors sobre el funcionament del servei.

2. El cap del cos té comandament immediat sobre totes les unitats en què el cos s'organitzi i, en concret, ha d'exercir les següents funcions, amb independència d'altres que li assigni el reglament municipal sobre la matèria, o el batle, com autoritat superior del cos:

a) Exigir a tots els subordinats el compliment dels seus deures.

b) Elaborar la memòria anual del cos de policia local.

c) Elevar a batlia els informes que, sobre el funcionament i l'organització dels serveis, consideri pertinents o li requereixin.

d) Proposar al batle l'inici de procediments disciplinaris als membres del cos, quan la seva actuació així ho requereixi.

e) Proposar al batle la concessió de distincions de les quals el personal del cos es faci mereixedor.

f) Proposar al batle o al tinent batle responsable la cobertura de places d'especialitats.

g) Elevar a batlia les propostes de formació del personal del cos.

h) Formar part dels òrgans col·legiats que es determinin per reglament, en representació del cos de policia local.

i) Presidir la junta de comandaments en les plantilles en les quals, pel nombre de comandaments, aconsellin que es constitueixi.

j) Acompanyar la corporació en els actes públics als quals concorri i sigui requerit a aquest efecte.

k) Representar el cos de policia local.

En atenció a les especials característiques i funcions a realitzar per la prefectura de Policia Local, estàs seran realitzades sense subjecció a horari fix. La Prefectura de Policia Local, posseeix flexibilitat horària per tal d'adaptar la seva jornada al compliment de les tasques que li són exigides.

Article 14 - Funcions dels comandaments intermedis.

Correspon a aquests:

a) El seguiment dels serveis encomanats als policies, així com que tots ells facin una utilització adequada del material que els hagi estat assignat.      

b) Vetllar per l'exacte compliment de les instruccions i serveis encomanats al personal a les seves ordres, així com que aquest compleixi l'horari establert i en la forma que li ha estat indicat.      

c) Col·laborar directament amb els seus subordinats en l'àmbit de les seves funcions.      

d) Auxiliar al seu immediat superior jeràrquic, en les seves funcions, substituint-lo en les seves absències o quan sigui procedent.      

e) Informar tant de les actuacions meritòries i destacades del personal a les seves ordres, com de les possibles infraccions que pogués cometre.      

f) Informar al seu superior jeràrquic de totes les novetats hagudes durant el servei, verbalment o per escrit, segons la importància de les mateixes.       

Article 15 - Funcions dels Policies.

Correspon als policies l'exacte acompliment de les funcions inherents a l'exercici del seu càrrec, així com les específiques de la destinació concreta que ocupin, entre les que destaquen:

a) Realitzar els serveis que tenen encomanats, prestant un servei adequat i correcte al ciutadà, tenint cura en tot moment la imatge corporativa.      

b) Complir puntualment les instruccions i les ordres dels seus superiors jeràrquics.      

c) Dedicar especial atenció als llocs conflictius en relació amb el seu camp d'actuació, intervenint i corregint per iniciativa pròpia quantes infraccions observi durant el seu servei.      

d) Comunicar immediatament al seu superior qualsevol incidència que superi la seva competència.      

e) Indicar sense demora al seu superior immediat qualsevol problema que pugui tenir amb el seu equip.      

f) Tenir cura tots els mitjans que es posen a la seva disposició i comunicar immediatament els desperfectes i deterioraments que es produeixin per la seva reparació o substitució.       

g) Presentar al final de cada torn informe dels serveis realitzats. Així mateix es realitzarà informe de les activitats que, per la seva importància o transcendència, sigui necessari o li ho requereixin els seus superiors.      

h) Complir qualsevol altra comesa relacionat amb la seva funció general.     

CAPÍTOL IV: ORGANITZACIÓ

Article 16 - Nomenament de la Prefectura.

El nomenament del Cap del cos de Policia Local de sa Pobla , es durà a terme segons el que preveu l'article 22.2 de la Llei de Coordinació de Policies Locals de les Illes Balears: " El nomenament del cap o de la cap de cada cos de policia local correspon al batle o batlessa pel procediment de lliure designació entre personal funcionari de carrera que pertanyi a la màxima escala o la categoria superior de l'escala immediatament inferior del cos del municipi o entre personal funcionari de carrera de cossos de policia local de altres municipis o d'altres cossos o forces de seguretat, sempre que pertanyi a l'escala o categoria esmentades o a una escala superior. En qualsevol cas, el nomenament ha de recaure entre personal funcionari de carrera que pertanyi, com a mínim, a la categoria d'oficial. "

Article 17 - Substitucions en el càrrec.

La substitució de la Prefectura de la Policia Local, es durà a terme segons el que preveu l'article 22.5 de la Llei de Coordinació de Policies Locals de les Illes Balears : " El batle o batlessa ha de designar entre els membres que pertanyin a la escala o categoria esmentades en l'apartat 2 anterior del cos de policia del seu municipi la persona o les persones que per ordre de prelació han de substituir el cap o la cap en casos de vacant, absència o malaltia " .

TÍTOL III

FUNCIONAMENT DEL COS

CAPÍTOL I: DISPOSICIONS GENERALS

Article 18 - Jornada laboral.

La jornada laboral dels membres de la Policia Local de sa Pobla, serà en torns de vuit hores ininterrompudes, seguint una seqüència de catorze dies, distribuïts de la següent manera: tres dies treballats, dos lliurats, tres dies treballats, dos dies lliurats, dos dies treballats, dos lliurats. Iniciant-se sempre en data dilluns , garantint-se així la seqüència d'un cap de setmana de descans per cada cap de setmana treballat.

La reducció de jornada que es pugui practicar en els empleats de l'Ajuntament, serà extensiva a tota la plantilla de la policia local.

La jornada de treball dels policies locals de sa Pobla , podrà ser ampliada per necessitats del servei, comportant la corresponent retribució en la forma que s'estableixi segons acord entre representants sindicals i l'Ajuntament.

A criteri de Prefectura i per motius d'especialització , sempre que les condicions de plantilla ho permetin i el nombre d'agents sigui suficient, es crearà la unitat específica de treball nocturn, amb horari comprès entre les 22 i les 06 hores.

En el cas de creació de la unitat nocturna, es donaran les següents condicions:

Pel que fa als torns de matí i tarda :         

a. Es realitzarà jornada laboral setmanal complint amb el còmput d'hores setmanal previst per llei o acord equivalent per als funcionaris.

b. En realitzar-torns de vuit hores, es compensarà el possible excés de jornada setmanal, en dies lliures comptats per còmput anual.

c. Es garantirà seqüència d' un mínim d'un cap setmana de descans per cap de setmana treball, a comptar en còmput mensual.

d. Es garantirà la publicació de calendari anual de serveis, vacances i festius.

e. Per al torn de matí / tarda el sistema de vacances es regirà segons el que preveu l'Article 23 d'aquest Reglament.

Pel que fa al torn de nit:         

a. Aquest es cobrirà, en primera instància de manera voluntària i , en el cas de no cobrir el nombre mínim d'agents, les places vacants es cobriran de manera forçosa, seguint l'ordre invers de veterania per a cada categoria , i sempre per un període no superior als 12 mesos. Els agents adscrits al grup de nit de manera voluntària, formaran part d'aquest per un període mínim de 24 mesos.

b. El grup de nit es proveirà amb un mínim d'un agent amb categoria d'Oficial o agent en funcions equivalents nomenat per Direcció. En aquest segon cas, l'agent afectat serà compensat en la manera que s'acordi amb la corporació.

c. El grup de treball nocturn constarà d'un mínim de cinc agents. Aquests es dividiran en dos subgrups de treball, formant un subgrup d'un mínim de dos membres i un subgrup d'un mínim de tres membres.

d. Es mantindrà la seqüència de treball en torns de vuit hores ininterrompudes, distribuïts de la següent manera: tres dies treballats, dos lliurats, tres dies treballats, dos dies lliurats, dos dies treballats, dues lliurats. Iniciant-se sempre en data dilluns, garantint-se així la seqüència d'un cap de setmana de descans per cada cap de setmana treballat.

e. Per a l'elecció de les desenes de vacances, podran coincidir un màxim de 2 agents, sempre que aquests no coincideixin en el mateix subgrup.

f. Es compensarà econòmicament l'exclusiva realització de treball nocturn segons la forma que s'acordi amb la corporació.

g. Pel que fa a l'apartat a), es podrà abandonar el grup de nit amb antelació, realitzant permuta voluntària amb altres agents membres del torn de matí / tarda. L'inici d'aquesta permuta sempre serà a l'inici de l'any natural.

h. Prefectura es reserva la possibilitat, en casos justificats d'urgència i necessitat , d'afegir al torn de nit el nombre d'agents necessaris per a cobrir el grup mínim de cinc , quan es donin les següents circumstàncies:

Un membre del grup de nit abandoni el Cos de Policia Local de sa Pobla .

Baixes d'un o més membres del grup de nit, amb una durada mínima de 20 dies.

h. L'adhesió forçosa al grup de nit, segons el que preveu el punt h), finalitzarà quan se solucionin les causes que la van motivar o amb la finalització de l'any natural en què es va iniciar.

i. L'agent o agents afectats per l'adhesió forçosa, prevista en el punt h), seran compensat pel coeficient corrector d'horari nocturn i de manera econòmica segons percentatge corresponent arribat a l'acord que preveu el punt f).

Article 19 - Necessitat de torns solapats.

En atenció a les particulars necessitats del servei de Policia Local de sa Pobla , en determinades dates i esdeveniments, per causes justificades, per part de Prefectura es poden establir torns solapats, avançant o retardant l'entrada del servei, el solapament mai serà superior a una hora . Els membres afectats per la modificació del torn de servei seran compensats en la manera que s'acordi amb la corporació.

Article 20 - Prolongació de jornada.

En atenció a les particulars necessitats del servei de Policia Local, en determinades actuacions que així ho requereixin, no es podrà abandonar el servei fins a la finalització del mateix o autorització per part del membre de major graduació. Els membres afectats per la prolongació de jornada del torn de servei seran compensats en la manera que s'acordi amb la corporació.

Article 21 - Publicació anual de la jornada laboral.

Per garantir la planificació familiar, durant els últims 15 dies del mes de desembre, es publicarà el calendari de serveis, vacances i festius corresponent al següent any natural.

Article 22 - Vacances a norma general.

Els membres de la Policia Local de sa Pobla , tenen dret a les vacances, llicències, permisos i excedències, que es regularan per la legislació vigent en cada moment, així com pels acords entre els representants sindicals i l'Ajuntament. SERIA POSITIU QUE RRHH TINGUES SEMPRE CONEIXEMENT DE LES VACANCES DELS POLICIES I ALTRES INCIDÈNCIES, COM PASSA AMB TOT EL PERSONAL.

Article 23 - Sistema específic de vacances.

Les vacances anuals, com a norma general, s'ha de gaudir dins de l'any natural.

El sistema d'elecció de vacances serà segons acord vigent dut a terme per la Plantilla de Policia Local, sent el següent:

1. Entre el 01 i el 15 de desembre es registraran les sol·licituds de períodes de vacances, reflectint en una mateixa instància, el període o períodes desitjats, així com possibles alternatives, per a aquells casos en què la primera selecció no pogués ser assignada. De les mateixes es donarà compte per part de la prefectura al Departament de RH.

2. La selecció dels períodes de vacances, es realitzarà, respectant en primer lloc l'ordre jeràrquic i, dins dels membres d'un mateix ofici (subinspector, oficial, policia) es seleccionaran els períodes atenent a l'antiguitat en la plaça.

3. Els períodes de vacances seran de 30 dies naturals per any treballat. Que podran fragmentar-se, sempre que els períodes escollits siguin d'un mínim de 10 dies seguits sense interrupció.

a. Podent resultar:

i. 3 períodes de 10 dies.

ii. 1 període de 20 dies + 1 període de 10 dies.

iii. 1 període de 30 dies.

4. Es realitzarà un únic cicle de selecció de període / s, seguint l'ordre fixat en el punt 2, fins a completar els 30 dies anuals.

5. Els períodes de selecció disponibles seran els següents:

a. Primera desena: Dies 1 a 10.

b. Segona desena: Dies 11 a 20.

c. Tercera desena: Dies 21 a 30.

i. En els mesos de gener, març, maig, juliol, agost, octubre i desembre, a instància de l'interessat i per finalitzar el període el en data 31, aquests podran iniciar-se un dia més tard.

6. A cada desena podran coincidir un mínim de dos agents. Aquest nombre podrà ser ampliat, a discreció de Direcció, de manera motivada, en funció de les possibilitats del nombre d'efectius.

7. En el cas que un mateix període de vacances hagi estat escollit per tots els membres d'un mateix grup de treball, el període afectat, es cobrirà, sempre que la situació del quadrant ho permeti, modificant el torn a dos Agents, respectant la seqüència de lliurat de cap de setmana, sense afectar els serveis mínims del grup de l'Agent suplent i seguint l'ordre oposat al fixat en el punt 2.

8. Els períodes seleccionats en un any, no podran ser seleccionats per aquest mateix membre durant els següents 2 anys naturals. Exceptuant el cas en què, un cop escollides les vacances per part de tots els membres, algun d'aquests períodes quedés desert o vacant.

Article 24 - Expedient personal.

Hi haurà un expedient personal de cada membre d'aquesta Policia Local, segons la legislació vigent en matèria de Règim Local, en el qual s'han d'anotar les diverses incidències en les situacions administratives.

Aquest expedient serà de lliure coneixement pel seu titular, prèvia petició de l'interessat.

La seva custòdia correspon al Departament de RH i es garantirà la confidencialitat de totes les dades i documents que obrin en l'expedient personal i el màxim respecte a la intimitat i l'honor.

Article 25 - Dotació.

L'Ajuntament sufragarà les despeses que ocasioni la uniformitat de la Policia Local. L'equipament i les seves característiques, així com la renovació de peces es s'ajustarà a les normes dictades per la Comunitat Autònoma.

Article 26 - Obligació uniformitat.

L'uniforme és d'ús obligatori per a tots els membres del Cos durant la prestació del servei, estant prohibida la utilització incompleta del mateix. Queden exclosos aquells casos excepcionals autoritzats.

Article 27 - Prohibició ús uniformitat.

Fora de l'horari de servei es prohibeix l'ús de l'uniforme i material reglamentari, excepte en els casos que preveu la legislació vigent o els que siguin autoritzats per la prefectura del cos, per assistir a les accions formatives relacionades amb la funció policial convocades per les administracions públiques i als actes institucionals.

Queda prohibida la inclusió de additaments o modificacions en l'uniforme reglamentari. Les peces han de ser utilitzades amb la major cura i neteja, i és responsable del seu estat cada un dels agents que les tinguin assignades i, si escau, el seu immediat superior.

Article 28 - Canvi d'uniformitat entre estacions.

El canvi d'uniformitat entre estacions, serà fixat per la Direcció de la Policia Local .

Eventualment, quan les circumstàncies climatològiques ho aconsellin, el Responsable del Servei, podrà autoritzar l'ajustar les peces a les condicions. No obstant això, tots els components del torn , utilitzaran sempre el mateix tipus de vestuari.

Tots els comandaments del Cos han de vetllar per la correcta uniformitat dels policies a ell subordinats.

Article 29 - Armament reglamentari.

Els membres dels cossos de policia local, pel fet de pertànyer a un institut armat, en l'exercici de les seves funcions portaran l'armament reglamentari que se'ls assigni. Així mateix disposaran dels mitjans tècnics i operatius necessaris per complir les seves funcions. Per reglament s'han de determinar les pràctiques d'habilitació i ús de l'armament que siguin preceptives per garantir la seva correcta utilització. Correspon al batle o batlessa dels municipis amb cos de policia local, al regidor o la regidora en qui delegui de forma expressa o al cap o a la cap de policia per delegació expressa del batle o de batlessa determinar els serveis en què no s'han de dur armes, procurant evitar la possessió d'armes de foc en aquells casos en què no es consideri estrictament necessari.

 

CAPÍTOL II: LA SALUTACIÓ

Article 30 - Definició de salutació .

La salutació és una manifestació externa d'educació cívica i respecte i, com a tal, de compliment obligat per tots els membres d'aquesta Policia Local. Han efectuar-ho amb correcció, naturalitat i sense cap tipus d'exageració, sempre que es vesteixi l'uniforme, i consisteix a portar la mà dreta, doblegant el braç pel colze, fins al lateral de la visera de la gorra o un lloc similar de la peça de cap. Quan aquesta forma no sigui possible, la salutació es farà mitjançant la fórmula verbal de cortesia corresponent a l'hora del dia en què es trobi.

Article 31 - Obligació de saludar.

Específicament és obligatori la salutació:

a) A les autoritats locals, insulars, autonòmiques i estatals.

b) Als símbols i himnes oficials en els actes de caràcter oficial.

c) Als ciutadans als quals es dirigeixin o viceversa, als que s'ha de dispensar un tracte educat i cortès, fent ús sempre del tractament de vostè i evitant actituds o gestos aliens al caràcter d'agent de l'autoritat. En aquest cas, la salutació s'ha de fer tant al principi de la conversa com a finalitzar-la.

d) Als superiors jeràrquics, els quals és obligatori que tornin la salutació.

e) Als altres membres de les forces i cossos de seguretat i de les forces armades.

Article 32 - Tractament entre membres del Cos.

El tractament habitual entre els diferents membres del cos , en presència de tercers aliens al cos de Policia Local de sa Pobla serà el de "vostè".

Article 33 - Comunicació de novetats.

La comunicació de novetats, fets o circumstàncies d'interès, serà realitzada per l'Agent de major graduació en el servei, i si no n'hi ha, el de més antiguitat en el càrrec. En el cas que no existissin novetats, fets o circumstàncies d'interès se'ls comunicarà "sense novetat".

CAPÍTOL III: RELACIONS AMB ELS MITJANS DE COMUNICACIÓ.

Article 34 - Canalització de la informació.

La informació als mitjans de comunicació sobre actuacions de la Policia Local, es canalitzarà a través de la Prefectura del cos o persona que la mateixa designi.

Article 35 - Seguretat personal i pròpia imatge.

El Policia Local uniformat i que desenvolupa les funcions pròpies del seu càrrec, no pot impedir que sigui captada la seva imatge, per personal dels mitjans de comunicació que s'acrediti o s'identifiqui, però, si qui ho fa la utilitza inadequadament, es podran exercir les accions legals previstes en l'ordenament jurídic.

En cas d'actuacions policials de les que poden derivar perill per a la seguretat o la integritat del Policia Local, per raó de represàlies, se sol·licitarà al mitjà de comunicació que es desfiguren els caràcters més representatius.

​​​​​​​

TÍTOL IV

DRETS DELS AGENTS

CAPÍTOL I: DRETS EN GENERAL

Article 36- Drets en general .

En la seva condició de funcionaris, els membres del cos de Policia Local de sa Pobla , tenen els drets que els atribueix la legislació vigent en matèria de règim local, els que conté la Llei Orgànica 2/1986, de 13 de març , de forces i cossos de seguretat, els derivats del seu règim estatutari i els previstos en la Llei de coordinació de Policia Local de les Illes Balears, o normativa d'aplicació en el seu cas, i especialment, els següents:  

a) A una formació professional adequada, que es configura també com un deure per al funcionari. 

b) A una promoció professional adequada. 

c) Al vestuari i l'equip adequat al lloc de treball que ocupen, que serà proporcionat per l'Ajuntament de sa Pobla . Qui presti serveis sense fer ús de l'uniforme reglamentari tindrà dret a una indemnització substitutòria per aquest concepte. 

d) A les prestacions socials i sanitàries previstes per a la resta dels funcionaris de l'administració local. 

e) Quan siguin inculpats judicialment per actes derivats del compliment legítim de les funcions que tenen encomanades, l'ajuntament respectiu ha de: 

• Assumir la defensa i la representació davant els jutjats i tribunals mitjançant els lletrats o les lletrades i també els procuradors o les procuradores, quan aquests siguin preceptius, que designi a aquest efecte, i encarregar-se del pagament dels honoraris, si escau. 

• Donar les fiances que s'assenyalin. 

• Assumir les costes processals i les indemnitzacions de responsabilitat civil que corresponguin. 

f) En les seves compareixences davant l'autoritat judicial derivades d'actes de servei, els membres de la Policia Local de sa Pobla seran assistits per un lletrat o lletrada dels serveis municipals o al servei de l'ajuntament, en els casos en què ho decideixi el mateix ajuntament o ho sol·licitin els policies objecte de la compareixença. 

g) A una protecció adequada de la salut física i psíquica. 

h) A exposar, a través de la via jeràrquica, verbalment o per escrit, i sempre fent ús d'un llenguatge i expressions no ofensius, suggeriments relacionats amb el funcionament del servei, l'horari o les tasques, així com qualsevol altra petició que considerin adequada. 

i) A percebre una indemnització, que fixarà l'ajuntament en els casos en què els sigui retirat el permís de conduir amb motiu d'accidents o malalties produïdes per causa del servei.  

j) A passar a la situació de segona activitat, en les condicions previstes en la Llei de coordinació de policies locals de les Illes Balears. 

Article 36 bis - Seguretat i higiene.

Els membres de la Policia Local de sa Pobla tindran dret a la Seguretat i Higiene en el treball disposant de les condicions professionals, ambientals i de mitjans i instal·lacions adequades al desenvolupament de la seva funció i comeses així com de les mesures necessàries per a la prevenció de malalties contagioses.

CAPÍTOL II: DRETS ESPECÍFICS

Article 37 - Pòlisses d'assegurança.

L'Ajuntament de sa Pobla , concertarà a favor d'aquest cos pòlisses d'assegurança de responsabilitat civil, que a més cobreixin les eventualitats de vida, accident i invalidesa, així com plans de pensions o mecanismes d'assegurament del futur que es puguin establir.

Article 38 - Descans.

Els serveis que presten els funcionaris de Policia Local es realitzaran en règim de jornada contínua, fixant-se un descans mínim de 8 hores entre cada servei, llevat d'acord amb la representació sindical o voluntarietat de l'interessat.

Article 39 - Servei nocturn.

Atenent a la perillositat de la feina policial, la pèrdua de facultats psicofísiques i a l'especial càrrega que suposa la rotació de torns (nit-tarda-matí), els membres de la Policia Local de sa Pobla una vegada complerts els 50 anys d'edat, podran sol·licitar per escrit l'exempció de realitzar torns de servei entre les 22 i les 06 hores, així com l'assistència a aquells serveis que en el seu origen siguin exclusius de seguretat ciutadana.

La concessió d'aquest dret, quedarà subjecte a informe preceptiu de prefectura que ho concedirà en atenció a les circumstàncies i necessitats del Cos de Policia Local en el moment de la petició. En cas de denegació, aquesta serà motivada i lliurada mitjançant informe a l'interessat.

En atenció a les particulars característiques del Cos de Policia Local de sa Pobla , la concessió d'aquest dret a un o més membres de la mateixa, mai no podrà pressuposar un precedent per a aquells altres membres en anàlogues circumstàncies que també ho sol·licitin.

En el cas que el dret sigui denegat, l'interessat podrà tornar a sol·licitar-ho, transcorreguts sis mesos des de la data de l'anterior sol·licitud.

Un cop concedit aquest dret, no podrà ser revocat, llevat voluntarietat expressa de l'interessat.

 

Article 40 - Formació.

Per garantir la formació permanent dels Agents que preveu l'article 36 lletra a d'aquest Reglament, l'Ajuntament de sa Pobla , subvencionarà al menys en un 50% aquelles activitats formatives amb caràcter policial i els estudis acadèmics oficials, sempre de conformitat amb les disponibilitats pressupostàries. 

Per compensar les hores dedicades la formació policial i motivar la mateixa, es compensaran les activitats formatives realitzades en centres oficials i de caràcter exclusivament policial de la següent manera:

- Per cada vuit hores de formació, es sumarà un dia lliure, que es podran sol·licitar en funció de les necessitats del servei. Es concediran fins a un màxim de cinc dies anuals, comptats a períodes d'any natural .

S'haurà de presentar justificació de les mateixes, en què constin dades de l'agent interessat, data , horari i durada del període de formació.

Article 41 - Assistència a judici.

Els Agents de Policia Local de sa Pobla , seran compensats per l'assistència a judici derivades de l'exercici de les seves funcions segons acord amb la corporació. 

CAPÍTOL III: PERMISOS

Article 42 - Permisos.

Els dies lliures que no corresponguin al descans setmanal, seran sol·licitats per escrits o en la manera que determini prefectura, amb una antelació mínima de 72 hores, excepte en casos de motivada urgència, i es concediran sempre que les necessitats del servei ho permetin. La denegació, si és el cas, estarà motivada i serà comunicada a l'interessat per escrit.

Totes les sol·licituds, sense excepció, serà sempre dirigides als responsables de la gestió del quadrant, els quals podran autoritzar la modificació del servei, per a aquelles sol·licituds realitzades amb l'antelació prevista en aquest article. Les sol·licituds realitzades en casos de motivada urgència, seran contestades a l'interessat per part dels responsables del quadrant, amb la consulta prèvia a la Prefectura d'aquesta Policia Local.

Article 43 - Permís per concurrència a exàmens o proves oficials.

Per garantir el que preveu l'article 48 lletra D, de l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic, en el qual se cita: "per concórrer a exàmens finals i altres proves definitives d'aptitud, durant els dies de la seva celebració", es procedirà d'acord amb l'article esmentat, de la següent manera:

Per als exàmens i proves oficials que es realitzen en l'horari comprès en el torn de matí, es procedirà de la següent manera:

- Si l'Agent té nomenat torn de servei la nit anterior immediata a la celebració de la prova oficial, quedarà lliure del torn de servei.         

- Si l'Agent té nomenat torn de servei el mateix matí de la realització de la prova oficial, quedarà lliure del torn de servei.         

- Si l'Agent té nomenat torn de servei en torn de tarda en el dia de la celebració de la prova oficial, disposarà de 90 minuts per incorporar-se al seu lloc de treball, un cop finalitzada la prova i segons horari que consti en el certificat oficial d'assistència a la prova.         

Per als exàmens i proves oficials que es realitzen en l'horari comprès en el torn de tarda, es procedirà de la següent manera:

- Si l'Agent té nomenat torn de servei durant el matí del mateix dia de la celebració de la prova oficial, disposarà de 4 hores abans de l'inici de l'examen i segons horari que consti en el certificat oficial d'assistència a la prova.         

- Si l'Agent té nomenat torn de servei durant la tarda de la realització de la prova oficial, quedarà lliure del torn de servei.         

- Si l'Agent té nomenat torn de servei en torn de nit en el dia de la celebració de la prova, l'Agent disposarà de 90 minuts per incorporar-se al seu lloc de treball, un cop finalitzada la prova i segons horari que consti en el certificat oficial d'assistència a la prova.         

D'aquesta manera quedaran prou garantits el descans i el dret a assistència a proves oficials que preveu l'article 48.d) de l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic.

 

Article 44 - Residència i trànsit.

Els membres de la Policia Local de sa Pobla , tenen dret a triar lliurement el seu lloc de residència, així com a transitar per qualsevol punt del territori nacional o fora d'ell, sense necessitat de permís previ.

CAPÍTOL IV: PREMIS, RECOMPENSES, FELICITACIONS.

Article 45 - Felicitacions i condecoracions.

Les felicitacions tenen per objecte premiar les actuacions d'aquell personal de la Policia Local que destaca notòriament de nivell normal en el compliment del servei o que, pel risc que aquestes actuacions comportin, o per l'eficàcia dels resultats es considerin meritòries.

Les felicitacions o condecoracions , excepte petició expressa de l'interessat, es faran per escrit i tindran la rellevància pública i social adequada, preferentment el dia de la festivitat del patró del Cos.

S'entregaran segons tipologia i forma previstes reglamentàriament conforme la llei marc de coordinació de les policies locals de la CAIB vigent en cada moment.

CAPÍTOL V: SINDICAT

Article 46 - Sindicat.

Es garanteix l'exercici dels drets sindicals a tots els efectius de les policies locals en els termes que determini la legislació vigent i, en particular, poden afiliar-se a partits polítics, sindicats i associacions professionals o d'una altra índole, sense que aquest motiu pugui ser causa de discriminació.

Article 47 - Representants sindicals.

Els membres de la Policia Local de sa Pobla , gaudiran dels drets de caràcter representatiu i sindical que s'estableixin per als funcionaris de l'Administració local, sense altres limitacions que les específicament aplicables a les forces i cossos de seguretat i en particular a les policies locals.

Article 48 - Tauler d'anuncis.

Es disposarà en dependències de la Policia Local de mínim un tauler d'anuncis sindicals, que es col·locarà en un lloc visible, acordat per la Direcció de la Policia Local i els representants sindicals i en els quals se situaran els comunicats de les seccions sindicals.

Article 49 - Exempció del conducte reglamentari.

En l'exercici de les seves funcions, els representants sindicals, membres del cos de Policia Local, quedaran exceptuats de la necessitat d'utilitzar el conducte reglamentari.

Capítol VI: ASSISTÈNCIA I DEFENSA LLETRADA

Article 50 - Assistència i defensa lletrada.

L'Ajuntament facilitarà als membres del Cos de Policia Local el assessorament jurídic necessari en relació amb aquelles actuacions derivades del servei que comportin qualsevol classe de problemàtica legal.

Els membres de la Policia Local tindran dret a assistència i defensa lletrada quan siguin inculpats judicialment per actes derivats de l'exercici de les funcions, en aquest cas l'Ajuntament haurà de:

-. Assumir la defensa i la representació davant els jutjats i tribunals mitjançant els lletrats o les lletrades i també els procuradors o les procuradores, quan aquests siguin preceptius, que designi a aquest efecte, i encarregar-se del pagament dels honoraris, si escau.

- Donar les fiances que s'assenyalin.

- Assumir les costes processals i les indemnitzacions de responsabilitat civil que corresponguin.

La Corporació garantirà l'existència d'una plantilla, adscrita funcionalment al cos de la Policia Local, de suficients lletrats i amb l'especialització idònia per a l'efectiu desenvolupament dels drets d'assessorament, assistència i defensa jurídica.

 

Article 51 - Indemnització.

Els membres de la Policia Local tindran dret a una indemnització suficient, en els següents supòsits:

- Invalidesa total o parcial per al servei, que dimani d'actuacions realitzades durant el mateix o d'aquelles altres que tinguin aquesta consideració         

- Mort del funcionari com a conseqüència de la prestació del servei, en favor dels seus hereus o drethavents.         

- Retirada del permís de conduir com a conseqüència d'un accident de circulació produït durant el servei.         

La quantia d'aquestes indemnitzacions vindrà fixat en els pactes o convenis de condicions laborals a què arribin els representants sindicals i la Corporació.

TÍTOL V

Deures en general

CAPÍTOL I: DEURES

Article 52 - Deures en general.

Sense perjudici del que estableix la Llei Orgànica 2/1986, de 13 de març, de forces i cossos de seguretat, a més dels que els corresponen per la seva condició de funcionaris de l'administració local, els membres del cos de Policia Local de sa Pobla , han de complir els deures següents:

a) Actuar amb la dignitat i la integritat inherents a l'exercici de la seva funció.

b) Obeir i executar les ordres dels seus superiors jeràrquics, sempre que no constitueixin un il·lícit penal o siguin contràries a l'ordenament jurídic.

c) Guardar el degut secret en els assumptes del servei que se'ls encomani, així com la identitat de les parts implicades.

d) Observar una conducta ajustada a la dignitat de la professió, tractant amb respecte als ciutadans.

e) Saludar reglamentàriament a les autoritats locals, autonòmiques i estatals, els símbols i himnes oficials en actes de caràcter oficial, així com a qualsevol ciutadà al qual s'adrecin.

f) Presentar-se en perfecte estat d'uniformitat i neteja personal i mantenir en bon estat de conservació tant el vestuari com els equips que els siguin lliurats o encomanats per al seu ús o custòdia.

g) Complir íntegrament la jornada de treball, excepte en els casos reglamentàriament previstos o per causes excepcionals degudament justificades, en què han de comunicar-ho prèviament al seu superior jeràrquic, i, si això no fos possible, en el menor temps possible després d'abandonar el servei.

h) Donar suport als seus companys i a la resta de membres de les forces i cossos de seguretat quan siguin requerits o quan sigui necessari que intervinguin.

i) Informar els detinguts dels seus drets.

j) No utilitzar l'arma, excepte en els casos i en la forma que preveu la normativa aplicable.

k) Abstenir-se de consumir begudes alcohòliques o drogues tòxiques o estupefaents durant la prestació del servei, o consumir-se de manera habitual, així com incorporar-se al servei sota la seva influència.

l) Mantenir en el servei una actitud de vigilància activa i informar als seus superiors de les incidències que es produeixin.

m) En la realització dels serveis, el de més categoria assumirà la iniciativa i la responsabilitat dels mateixos. En cas d'igualtat de categoria, assumirà la iniciativa i la responsabilitat el de més antiguitat, llevat que la Prefectura d'aquesta Policia Local efectuï la designació expressament.

n) Respectar el dret dels ciutadans a adreçar-se'ls en qualsevol de les llengües oficials de les Illes Balears.

o) Impedir i no exercitar cap tipus de pràctica abusiva, comporti o no violència física o moral.

Article 53 - Responsabilitat per incompliment de deures.

Els membres de la Policia Local de sa Pobla , són responsables personalment i directament per la infracció o vulneració de les obligacions i deures que regeixen en la seva professió, sense perjudici de la responsabilitat patrimonial que pugui correspondre a les administracions públiques per les mateixes.

Article 54 - Comportament amb el ciutadà.

Els membres de la Policia Local de sa Pobla , evitaran els gestos desairats i el llenguatge no ajusteu o a la dignitat de la professió, observaran en tot moment un tracte correcte i acurat en les seves relacions amb els ciutadans, als qui procurarà n auxiliar i protegir sempre que les circumstàncies ho aconselli n o siguin requerits per a això.

A més, evitaran qualsevol pràctica abusiva, arbitrària o discriminatòria que comporti violència física o moral.

Article 55 - Principi de cooperació recíproca.

D'ajustar la seva actuació al principi de cooperació recíproca entre les diferents forces i cossos de seguretat, prestant-suport i ajuda en cas de necessitat o en ser requerits per a això.

Article 56 - Forma de prestació del servei.

Els membres de la Policia Local de sa Pobla , observaran estricta puntualitat en l'assistència al servei, i comunicar al Agent responsable del torn de servei afectat, en primera instància, o, si no , al seu immediat superior jeràrquic, amb l'antelació que sigui possible , el seu retard o no assistència al servei, així com els motius de la mateixa.

Article 57 - Presentació i neteja personal.

Es presentaran en tot moment en perfecte estat d'uniformitat i neteja personal.

a) El personal masculí portarà els cabells del color natural, ben pentinat, no excedint en longitud la part inferior del coll de la peça superior d'uniformitat, i no haurà de tapar les orelles, evitant els excessos i ajustant-se al decòrum i imatge pròpia dels servidors públics.      

b) El personal femení portarà el pèl en dimensions que no passin les espatlles, en cas contrari es recollirà convenientment. El pentinat no podrà impedir que la cara estigui completament buidada i visible. El maquillatge serà discret i de tons suaus.      

c) El personal masculí no utilitzarà pendents o qualsevol altre objecte que menyscabi la seva llibertat de moviments o de seguretat.      

d) El personal femení no utilitzarà arracades llargues o qualsevol altre objecte que menyscabi la seva llibertat de moviments o de seguretat.      

Article 58 - Compliment de la jornada de treball.

Estaran obligats a complir íntegrament la seva jornada de treball. Si alguna indisposició els obliga a abandonar el servei, intentaran, per tots els mitjans al seu abast, posar-ho prèviament en coneixement del seu superior jeràrquic, i, si això no fos possible, ho han de comunicar quant abans després d'abandonar el servei.

Article 59 - Tractament i comunicació de baixes per malaltia.

En cas que per prescripció facultativa sigui donat de baixa per malaltia o accident, tot membre del cos ha de comunicar i presentar justificant de baixa en el termini màxim de 24 hores a:

- Agent o agents encarregats del quadrant de serveis, que han de comunicar la incidència a Direcció en la major brevetat possible.         

- Departament de recursos humans de l'Ajuntament de sa Pobla mitjançant registre.

La comunicació de la baixa , podrà ser mitjançant qualsevol via que garanteixi la posada en coneixement de la mateixa, sense perjudici de l'obligació posterior de lliurament del justificant original de baixa.

Article 60 - Consum de begudes alcohòliques i drogues.

S'abstindran de consumir begudes alcohòliques, drogues tòxiques o estupefaents o substàncies psicotròpiques durant el servei o habitualment.

Article 61 - Prohibicions durant el torn de servei.

No podran romandre en establiments destinats a consum de begudes, o esbarjo en general, sense existir prèvia autorització, haver estat requerits per a ells, o hi hagi una causa que ho justifiqui. En aquests casos hauran de limitar l'estada en aquests establiments al temps mínim indispensable.

Mentre es vista l'uniforme i durant la prestació directa d'un servei , s'abstindran de fumar en públic, de caminar amb les mans a les butxaques, de la utilització innecessària del telèfon mòbil, així com s'evitaran postures o posicions que denoten deixadesa o negligència .

Article 63 - Deure d'informació als superiors.

Estan obligats a informar els seus superiors jeràrquics pel conducte reglamentari de qualsevol incidència en el servei.

Sempre que dels fets observats sigui necessari emetre informe escrit, hauran de reflectir fidelment els mateixos, aportant quants dades objectives siguin necessaris per a la deguda comprensió i resolució posterior per qui correspongui.

Igualment, qualsevol suggeriment, sol·licitud o queixa, serà formulada per les vies reglamentàries.

Article 64 - Actuació prudent i responsable.

Actuaran amb reflexió, reserva, diligència i prudència, sense aventurar judicis, ni precipitar les seves mesures. No es deixaran portar d'impressions momentànies, animositats, antipaties o prejudicis.

Article 65 - Conservació i ús de vestuari i equip.

a) Els membres dels cossos de policia local han d'utilitzar únicament les peces, els elements d'uniformitat, les insígnies , identificatives i els distintius que preveu la Llei de coordinació de policies locals de les Illes Balears o normativa vigent d'aplicació.      

b) Estan obligats al manteniment i la conservació en bon estat, tant d el vestuari com els equips que els siguin lliurats o encomanats per al seu ús o custòdia, així com les instal·lacions i vehicles d'aquesta Policia Local.      

c) La utilització de les diferents peces d'uniforme, es realitzarà de conformitat a l'ordenat per a cadascuna de les èpoques de l'any, sempre d'ús obligatori la mateixa uniformitat per a tots els agents coincidents en un torn de servei, excepte ordre en contra. L'ordre per al canvi d'uniformitat segons època de l'any, serà emesa per prefectura i es posarà en coneixement de tots els agents afectats.      

d) Queda prohibit l'ús total o parcial de l'uniforme fora de l'horari de servei sense causa justificada.      

e) És obligatori l'ús de la peça de cap, quan es presti servei a la via pública, llevat que es trobessin sota cobert o a l'interior del vehicle”.