Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 11339
Acord del Ple del Consell Insular de Menorca en sessió de 21 d’octubre de 2019, relatiu a l’aprovació definitiva de la modificació dels Estatuts de l’Agència Menorca Reserva de Biosfera (exp. 0909-2019-8)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple del Consell Insular de Menorca en sessió de caràcter ordinari de 21 d'octubre de 2019, acordà d'aprovar definitivament la modificació dels Estatuts de l'Agència Menorca Reserva de Biosfera, el text íntegre dels quals es transcriu a continuació, per a general coneixement i la seva entrada en vigor:

ESTATUTS DE L'AGÈNCIA MENORCA RESERVA DE BIOSFERA

Preàmbul

L'article 70 c) de la Llei 42/2007, de 13 de desembre, del patrimoni natural i de la biodiversitat, en la redacció establerta per la Llei 33/2015, de 21 de setembre, disposa que les reserves de la biosfera, per la seva integració i manteniment com a tals, han de comptar amb un òrgan de gestió responsable del desenvolupament de les estratègies, línies d'acció i programes i un altre de participació pública en el qual estiguin representats tots els actors socials de la reserva.

La reserva de biosfera de Menorca ja compleix amb aquestes exigències. De fet, el Ple del Consell Insular de Menorca, en sessió de 22 de setembre de 2008, acordà d'aprovar la constitució de l'Agència Reserva de Biosfera com a organització especialitzada sens personalitat jurídica pròpia dependent del Consell, així com els seus estatuts. Per mitjà d'aquests, l'Agència es va organitzar entorn d'uns òrgans de direcció i gestió (Presidència, Consell d'Administració i Gerència), de participació ciutadana (Consell Social) i d'assessorament tècnic i científic (Consell Científic).

La diferenciació entre els òrgans de direcció/gestió, de participació ciutadana i d'assessorament tècnic i científic permet una especialització de les funcions, cosa que resulta un avantatge en comparació de les fórmules presents en altres reserves de biosfera, on existeixen òrgans de composició molt amplis en els quals es combina la direcció estratègica amb la representativitat social.

Però des de la constitució de l'Agència, ja fa deu anys, el seu funcionament ha estat irregular. Pel que fa als òrgans de direcció, d'impuls i de gestió, l'Agència és una organització especialitzada, constituïda com a tal per poder desenvolupar les estratègies, línies d'acció i programes de la reserva, però la dinàmica ha comportat que, de vegades, sigui considerada com un ens separat del CIM, que actua pel seu compte, que no requereix la implicació de les altres àrees del Consell ni necessita suport econòmic i tècnic per portar a terme les seves funcions. Més concretament, el Consell d'Administració no ha estat operatiu com a tal, a causa especialment de la seva limitada composició. D'altra banda, com que no s'ha produït el nomenament de la figura de la gerència, el pes de la gestió ha recaigut, en els darrers anys, en les persones que ocupen les direccions insulars de reserva de biosfera i d'altres matèries relacionades directament o indirectament amb el medi ambient.

L'avantatge de separar, per mitjà del Consell Social i del Consell Científic, els òrgans de representació social i d'assessorament científic també ha comportat una reducció de la permeabilitat amb els òrgans de direcció i gestió. El Consell Social hauria de poder tenir una intervenció més resolutiva en determinades qüestions, i en el Consell Científic s'hauria de produir una participació més activa i efectiva dels serveis tècnics del CIM adscrits a l'Agència, a banda de la necessitat d'ampliar la composició i de concretar les funcions d'aquests dos òrgans.

A aquestes consideracions s'hi afegeixen dos elements que haurien de constituir un punt d'inflexió en el futur de la reserva: l'ampliació de l'àmbit cap a la mar i la modificació de la zonificació, així com l'aprovació del Pla d'Acció de la Reserva. La primera circumstància constitueix una fita important, que exigeix tenir en compte diferents actors dins dels òrgans de representació social i científica. Mentre que l'aprovació del Pla d'Acció de la Reserva suposa la necessitat de tutelar, instar, impulsar, dirigir, fomentar i promoure el compliment de nombroses obligacions i compromisos per part de diferents administracions públiques i d'òrgans administratius del mateix CIM, i per això resulta fonamental posar l'Agència Reserva de Biosfera al nivell que mereixen aquestes fites.

Per mitjà dels canvis que es proposen a través de la reforma dels Estatuts de l'Agència, es persegueix que aquesta sigui un òrgan central del CIM, de caràcter estratègic per a l'illa de Menorca, en el funcionament de la qual estiguin compromesos diversos consellers i conselleres i no solament aquell o aquella que exerceix responsabilitats directes en les matèries relacionades amb el medi ambient, i que sigui capaç d'afrontar el repte de la transversalitat en l'execució de les estratègies, plans d'acció i programes de la reserva, en tant que sobre aquesta incideixen múltiples àmbits i matèries que són gestionats per diferents conselleries i direccions insulars del CIM: urbanisme, ordenació del territori, infraestructures, turisme, comerç, cultura, patrimoni, llengua, serveis socials, etc.

No es preveu, de forma expressa, que la Presidència es pugui delegar. Això no vol dir que no sigui delegable. El que es tracta d'aconseguir és que la Presidència de l'Agència sempre l'exerceixi la persona que exerceixi la Presidència del CIM, per una qüestió de lideratge, d'imatge i de compromís de tota la institució insular. Al mateix temps, es preveu com a novetat la creació de la Vicepresidència, que l'hauria d'exercir preferiblement el/la conseller/a encarregat de gestionar les matèries més relacionades directament amb el medi ambient.

Una altra novetat important és el reforçament de l'òrgan col·legiat que s'encarregarà de la direcció i impuls de l'Agència, anomenat Consell Rector de l'Agència, que ve a substituir el Consell d'Administració i del qual formaran part, juntament amb el/la president/a i el/la vicepresident/a de l'Agència, cada un/una dels consellers/es executius que encapçalen els corresponents departaments en què s'estructura el Consell Insular de Menorca, així com un/a batle/batlessa, en representació dels altres set batles/batlesses dels municipis de Menorca. També en formaran part el/la gerent i un/una secretari/ària, ambdós amb veu però sense vot. Es tracta de plasmar, en aquest òrgan, la necessària transversalitat, de manera que quedin implicats en l'impuls de la reserva tots els consellers executius, en tant que gestionen matèries que tenen relació amb les accions del Pla d'Acció de la Reserva.

També s'ha de destacar la creació de la Junta de Batles i Batlesses de la Reserva. L'experiència ha demostrat que les diferents reunions que s'han produït, al marge de cap previsió continguda en els Estatuts que es reformen, entre els vuit batles i batlesses de l'illa i els membres del Consell d'Administració, per tractar de qüestions relacionades amb la reserva de biosfera, han estat profitoses des del punt de vista de l'intercanvi d'informació respecte d'aquelles que poden afectar especialment el món local. Si a més tenim present que accions del Pla d'Acció de la Reserva s'han d'impulsar des dels municipis, es considera necessari formalitzar aquesta representació municipal per mitjà de la Junta de Batles i Batlesses, que tindrà funcions d'informació, coordinació i consultives en matèria de sostenibilitat local i insular.

Pel que fa a la Gerència, es posa l'atenció en el perfil marcadament tècnic de la persona que hagi d'ocupar aquest lloc de direcció, i es proposa que abans de la seva designació per part de la Presidència de l'Agència s'obri un procediment de concurrència pública, per tal de garantir que aquest càrrec sigui ocupat pel tècnic o la tècnica de confiança més preparat des del punt de vista acadèmic, tècnic i professional. Els diferents candidats hauran de presentar, davant del Consell Rector, els seus respectius projectes de com portaran a terme les seves funcions al capdavant de la gerència. S'introdueixen, com a noves funcions de la gerència, l'elaboració de la memòria anual de seguiment del Pla d'Acció de la Reserva, que haurà de ser presentada davant el Consell Rector, el Consell Social i el Consell Científic, així com la promoció de l'emissió, per part d'aquests òrgans, del seu parer respecte a les actuacions d'iniciativa pública o privada que puguin tenir efectes significatius sobre el medi ambient de Menorca. L'article 10.4 dels Estatuts atribuïa a la gerència tota una sèrie de funcions que es configuren com a vertaderes potestats administratives de caràcter resolutiu. Com que s'estima que algunes d'aquestes funcions han de correspondre als corresponents òrgans del CIM (Ple, Consell Executiu), i en alguns casos a la Presidència o al Consell Rector de l'Agència, s'ha considerat que deixin d'estar atribuïdes a la Gerència.

La reforma que afecta tant el Consell Social com el Consell Científic de la Reserva té per finalitat ampliar-ne la composició i concretar-ne les funcions. En el Consell Social de la Reserva es dona entrada a representants de l'Administració General de l'Estat, de la Conselleria de Medi Ambient del Govern de les Illes Balears i a representants d'altres entitats públiques i privades. En el Consell Científic de la Reserva es preveu la incorporació, entre altres, de dos tècnics del CIM adscrits a l'Agència, per tal de facilitar la permeabilitat entre la gestió diària i el vessant cientificotècnic. En ambdós òrgans es considera necessari donar entrada a dos representants de les associacions de directors dels centres d'educació infantil, primària i secundària de Menorca, atesa la rellevància que es pretén donar a l'educació per la sostenibilitat. I s'introdueixen algunes previsions sobre la convocatòria i el funcionament tant del Consell Social com del Consell Científic, que hauran de ser desenvolupades per mitjà dels corresponents reglaments orgànics.

Un element que és comú a la reforma que afecta els diferents òrgans de l'Agència és que es disposa expressament que, en tot moment, aquests hauran de disposar dels mitjans econòmics i de personal tècnic que permetin el desenvolupament correcte, reeixit, eficaç i eficient de les seves funcions.

Finalment, com que els canvis proposats afecten un gran nombre de preceptes dels Estatuts, es considera convenient l'aprovació d'un nou text d'estatuts en lloc d'una modificació de preceptes puntuals, que substituirà al text reformat.

 

CAPÍTOL I

NATURALESA, RÈGIM JURÍDIC, FINALITATS I ACTIVITATS

Article 1. Naturalesa

L'Agència Menorca Reserva de Biosfera, constituïda en virtut de l'acord adoptat pel Ple del Consell Insular de Menorca en sessió extraordinària de 22 de setembre de 2008, que també aprovà els seus Estatuts, es configura com una organització especialitzada sens personalitat jurídica per al compliment de les finalitats i funcions que li atribueixen aquests estatuts.

Article 2. Règim jurídic

1. L'Agència Menorca Reserva de Biosfera, d'ara endavant Agència, gaudeix de l'autonomia administrativa i econòmica que li reconeix la legislació i està regulada per aquests estatuts i per les disposicions normatives aplicables en cada moment al Consell Insular de Menorca.

2. En exercici de la seva autonomia i per al compliment dels seus fins l'Agència està facultada per:

a) Administrar el patrimoni que li sigui adscrit pel compliment dels seus fins.

b) Adquirir, posseir, arrendar, gravar i alienar béns mobles i immobles.

c) Adquirir i gravar drets i assumir obligacions.

d) Subscriure contractes i convenis amb persones públiques o privades.

e) Sol·licitar i obtenir subvencions i ajuts.

f) Acceptar donacions, herències, llegats i altres transmissions a títol gratuït o modal.

g) Exercir la direcció i inspecció directa del personal adscrit a l'Agència, sens perjudici de les atribucions que corresponguin als òrgans del Consell Insular.

h) Establir la seva pròpia organització interna.

i) Fer tot tipus d'actes i negocis jurídics.

j) Atorgar subvencions, premis, beques i altres ajuts.

k) Realitzar totes les actuacions que siguin necessàries per a la recaptació de les quantitats que es derivin de la prestació dels serveis i la realització de les activitats realitzades per l'Agència.

l) Emetre informes en l'àmbit de les seves competències o relacionats amb aquestes.

m) Realitzar totes les actuacions que estiguin directament o indirectament relacionades amb les finalitats i competències atribuïdes a l'Agència i que es derivin de l'aplicació de la normativa vigent o que siguin necessàries per al compliment dels seus fins, sens perjudici de les actuacions que corresponen als diferents òrgans del Consell Insular de Menorca.

3. Totes les facultats anteriors s'entenen sotmeses a les limitacions legals i a les que contenen aquests estatuts. En cap cas corresponen a l'Agència les competències que la llei atribueix al Ple del Consell Insular de Menorca.

4. Les potestats i les prerrogatives administratives han de ser exercides pels òrgans de govern i de direcció de l'Agència de conformitat amb la distribució respectiva de competències i funcions efectuades en els presents estatuts.

Article 3. Domicili

L'Agència té el domicili a la seu del Consell Insular de Menorca. No obstant això, i per decisió de l'òrgan competent del Consell Insular, l'Agència es pot ubicar en altres dependències, que passaran a ser el domicili de l'Agència.

Article 4. Durada

La durada de l'Agència és indefinida, sens perjudici de les disposicions d'aquests estatuts sobre la seva dissolució.

Article 5. Finalitats

1. Dur endavant els objectius continguts en la declaració de Menorca com a reserva de biosfera pel programa MAB (Man and Biosphere) de la UNESCO i l'informe previ que l'acompanyà.

2. Impulsar les iniciatives legislatives que contribueixin a assolir els objectius de la sostenibilitat.

3. Dur endavant les accions contingudes en el Pla d'Acció de la Reserva de Biosfera.

4. Afavorir l'equilibri que ve representat pels tres pilars del programa MAB: conservació, desenvolupament i funció logística i, en particular, fer possible els objectius següents:

a) Conservar el patrimoni natural i recuperar els nivells de qualitat ambiental allà on s'han perdut.

b) Gestionar el patrimoni natural de tal manera que pugui ser conegut i usat sense riscos de degradació per la població.

c) Gestionar els recursos naturals perquè puguin perdurar en el temps.

d) Articular i executar propostes de desenvolupament que siguin compatibles amb l'ús racional dels recursos naturals.

e) Establir compromisos entre les diferents administracions per adequar-ne les actuacions als principis de la sostenibilitat.

f) Fomentar la participació de la població en les tasques de planificació i gestió.

g) Fomentar la cooperació, formació i investigació científica.

5. Harmonitzar les intervencions públiques i privades sobre els àmbits marí i terrestre de la reserva, tenint en compte la seva zonificació, la qual determina zones nucli, d'esmorteïment i transició, que representen diferent nivell de risc i grau de preservació dels valors naturals i paisatgístics.

6. Estimular un alt grau de compromís institucional i de la població de Menorca amb la declaració de Menorca com a reserva de biosfera.

7. Conservar el patrimoni natural de l'illa, garantint la integritat i la diversitat de les comunitats biòtiques, i també la diversitat genètica de les espècies que les integren.

8. Conservar el paisatge com a element essencial del benestar individual i social, que incorpora valors materials (ecològics, utilitaris i científics) i immaterials (identitaris, culturals i simbòlics).

9. Gestionar racionalment els ecosistemes i els recursos terrestres, marins i atmosfèrics utilitzats per les persones, de manera que s'assoleixi i es mantengui llur productivitat òptima sense comprometre l'ús que n'hauran de fer les generacions futures.

10. Construir un exemple d'harmonia entre l'ésser humà i la naturalesa, en què l'home se serveixi dels recursos naturals sense sobrepassar la seva taxa de renovació i de substitució, de manera solidària amb els problemes ambientals de la resta del món i amb les generacions futures.

11. Col·laborar amb els òrgans competents del Consell Insular en la conservació i preservació del patrimoni històric, cultural, arqueològic i artístic, etnològic i arquitectònic pel seu valor intrínsec i com a llegat que ens vincula a les generacions precedents i futures.

12. Fomentar el desenvolupament socioeconòmic sostenible, compatible amb una bona qualitat de vida i amb el manteniment dels valors socioculturals associats.

13. Fomentar i impulsar la implantació de sistemes de qualitat de gestió ambiental.

Article 6. Funcions i activitats

Per a la consecució de la seva finalitat l'Agència té les funcions següents:

a) Elaborar i elevar propostes als diferents òrgans del Consell Insular de Menorca.

b) Promoure la recerca, l'educació i la formació sobre els valors ambientals i del patrimoni natural de l'illa.

c) Impulsar el Pacte de Batles pel Clima i l'Energia, i les agendes locals 21 municipals, o altres iniciatives que tenguin com a objecte impulsar la sostenibilitat a escala local.

d) Qualsevol altra activitat dins el marc de les competències del Consell Insular de Menorca que aquest vulgui atribuir a l'Agència Menorca Reserva de Biosfera per al compliment dels seus objectius.

e) En general, totes aquelles altres activitats i actuacions en matèria de medi ambient que tengui atribuïdes o s'atribueixin en el futur al Consell Insular de Menorca.

 

CAPÍTOL II

ORGANITZACIÓ INTERNA

Article 7. Organització interna

L'organització interna de l'Agència s'estructura en els òrgans següents:

a) Presidència

b) Vicepresidència

c) Consell Rector de la Reserva

d) Junta de Batles de la Reserva

e) Gerència

f) Consell Social de la Reserva

g) Consell Científic de la Reserva

Article 8. Presidència

1. La Presidència de l'Agència correspon a la persona que ocupi la Presidència del Consell Insular de Menorca.

2. Són funcions de la Presidència:

a) Exercir la màxima representació institucional de l'Agència en els diferents òrgans de les xarxes de reserves de biosfera i en els corresponents fòrums nacionals i internacionals, sens perjudici de les competències que com a representant legal de l'Agència corresponguin al seu gerent.

b) Exercir la superior coordinació dels òrgans de l'Agència, sens perjudici de les funcions que s'assignen al/la gerent.

c) Proposar al Consell Rector les línies generals d'actuació de l'Agència, d'acord amb les finalitats recollides en l'article 5.

d) Presidir el Consell Rector, el Consell Social i la Junta de Batles de la Reserva.

e) Designar i destituir la persona que hagi d'exercir les responsabilitats pròpies de la gerència.

f) Designar els/les consellers/es i/o els/les directors/es insulars que formen part del Consell Rector.

3. Els actes de la Presidència dictats en l'exercici de les potestats administratives que tengui atribuïdes posen fi a la via administrativa.

Article 9. Vicepresidència

Ocupa la Vicepresidència qualsevol conseller o consellera del Consell Insular de Menorca, preferentment el que tengui responsabilitats en matèria de medi ambient, per nomenament del president o presidenta.

El vicepresident exerceix les funcions que li delegui el president i l'ha de substituir en les reunions del Consell Rector, de la Junta de Batles i/o del Consell Social quan no hi pugui assistir.

També substitueix el president en cas de vacant, absència o malaltia d'aquest.

Article 10. Consell Rector de l'Agència

1. El Consell Rector de l'Agència és integrat per:

a) El/la president/a

b) El/la vicepresident/a

c) Els/les consellers/es executius que encapçalen els corresponents departaments en què s'estructura el Consell Insular de Menorca. En cas de vacant, absència o malaltia, els consellers han de ser substituïts pel director insular que correspongui.

d) Un/a batle/batlessa, en representació dels vuit ajuntaments de l'illa, elegit per la Comissió de Presidents de Corporacions Locals de Menorca.

e) El/la gerent, amb veu però sense vot

f) El/la secretari/ària, amb veu però sense vot.

2. El Consell Rector de l'Agència s'ha de renovar cada quatre anys i sempre que es renovi el Consell Insular de Menorca en la seva totalitat a conseqüència de la celebració de les eleccions a consells insulars. Per a la substitució de qualsevol membre del Consell Rector per cessament anticipat abans del final del mandat se seguirà el mateix procediment que per al seu nomenament.

3. En cap cas la renovació de la totalitat de membres del Consell Rector pot paralitzar-ne el funcionament. Per això, els membres del Consell Rector, inclòs el seu president, han de continuar en exercici de les seves funcions fins a la presa de possessió dels membres del nou Consell Insular.

4. Els membres del Consell Rector no poden percebre cap mena de retribució pel sol fet de pertànyer a aquest òrgan.

5. Són funcions del Consell Rector:

a) Fixar les directrius de l'organització interna de l'Agència i del mateix Consell Rector.

b) Proposar l'aprovació dels pressupostos i els comptes.

c) Establir les línies d'actuació de l'Agència.

d) Designar els membres del Consell Social i del Consell Científic de la Reserva, a partir de les propostes formulades a aquest efecte pels organismes i estaments corresponents.

e) Aprovar i ratificar els convenis amb entitats públiques o privades, en l'àmbit de les competències de l'Agència.

f) Aprovar i resoldre les convocatòries públiques d'ajuts i subvencions tant a particulars com a entitats públiques i privades i concedir ajudes de caràcter individual de conformitat amb els límits quantitatius i les condicions que s'estableixin en les bases d'execució del pressupost.

g) Disposar altres despeses d'acord amb el que estableixin les bases d'execució del pressupost.

h) L'adquisició i alienació de patrimoni, llevat dels casos en què la competència correspongui als respectius òrgans del Consell Insular de Menorca, d'acord amb el que preveu la legislació de contractes del sector públic.

i) Preparar i presentar al Ple del Consell Insular de Menorca per a la seva aprovació, si correspon, disposicions normatives relacionades amb les qüestions pròpies de l'Agència.

6. Ha d'actuar de secretari del Consell Rector un funcionari del CIM amb habilitació de caràcter nacional. També poden assistir a les reunions del Consell Rector, amb veu i sense vot, els tècnics i/o assessors que es consideri convenient convidar en funció dels assumptes a tractar.

7. El Consell Rector s'ha de reunir en sessió ordinària amb una periodicitat mínima semestral, i en sessió extraordinària sempre que ho decideixi la Presidència o ho demanin una tercera part dels seus membres.

8. Les convocatòries per a les reunions del Consell Rector s'efectuen amb una antelació mínima de dos dies hàbils, i a l'ordre del dia s'ha de fer constar el lloc, la data i l'hora de la sessió, així com un extracte dels assumptes que s'han de tractar.

9. Es considera vàlidament constituït el Consell Rector quan hi assisteixen el/la president/a o el/la vicepresident/a i la meitat dels consellers/es.

Els acords s'adopten per majoria simple dels membres. El/la president/a decideix els empats amb el vot de qualitat.

10. Els actes del Consell Rector dictats en l'exercici de les potestats administratives que tengui atribuïdes són susceptibles de recurs d'alçada davant la Comissió de Govern del Consell Insular, en els termes establerts per la legislació vigent.

11. El Consell Rector ha de tenir el suport del personal tècnic i jurídic del Consell Insular que sigui necessari per preparar les seves reunions, executar les seves decisions i d'arxiu documental.

Article 11. La Junta de Batles de la Reserva

1. La Junta de Batles de la Reserva és integrada per:

1) El/la president/a de l'Agència

2) El/la vicepresident/a

3) Cada un/una dels batles i batlesses dels municipis de l'illa de Menorca

4) El secretari/ària designat per la presidència de l'Agència entre els funcionaris que estiguin adscrits a la mateixa. La persona que ocupi aquesta funció assistirà a les sessions amb veu però sense vot”.

2. La Junta té funcions d'informació, coordinació i consultives en matèria de sostenibilitat local i insular.

3. La Junta s'ha de reunir en sessió ordinària amb una periodicitat mínima semestral, i en sessió extraordinària sempre que ho decideixi la Presidència o ho demanin una tercera part dels seus membres.

4. Les convocatòries per a les reunions de la Junta s'efectuen amb una antelació mínima de dos dies hàbils, i a l'ordre del dia s'ha de fer constar el lloc, la data i l'hora de la sessió, així com un extracte dels assumptes que s'han de tractar.

5. Es considera vàlidament constituïda quan hi assisteixen el/la president/a o el/la vicepresident/a i la meitat dels batles/batlesses.

Els acords s'adopten per majoria simple dels membres. El/la president/a decideix els empats amb el vot de qualitat.

Article 12. La Gerència

1. La Gerència és l'òrgan de direcció i gestió tècnica de l'Agència. La persona que ocupa la Gerència, que ha de tenir un perfil marcadament tècnic, és designada lliurement per la Presidència del Consell Insular de Menorca, a proposta del Consell Rector.

La designació s'efectuarà, atenent als principis de mèrit i capacitat, entre les persones candidates que tinguin la formació acadèmica i tècnica adient per a l'exercici de les seves funcions, i s'hagin presentat a una convocatòria amb publicitat i concurrència. Les persones candidates hauran de presentar, davant el Consell Rector, la seva proposta de com desenvoluparan les funcions inherents a la gerència, posant especial atenció en el desenvolupament del Pla d'acció de la Reserva.

2. La durada de les seves funcions és determinada i coincideix amb el mandat del Consell Rector. Pot cessar en qualsevol moment, mitjançant resolució motivada, a proposta del Consell Rector.

Entre el cessament per qualsevol causa i la nova designació, les funcions de la Gerència han de ser assumides pel director o directora insular que designi la Presidència de l'Agència.

3. La condició de gerent de l'Agència és incompatible amb qualsevol altra activitat, empresarial, professional o laboral, pública o privada, en els termes que estableixi en cada moment la normativa aplicable en matèria d'incompatibilitats.

4. Correspon a la Gerència l'exercici de les funcions següents:

a) Representar administrativament l'Agència.

b) Dirigir i impulsar les activitats i serveis de l'Agència.

c) Executar els acords i resolucions dels òrgans col·legiats i de la Presidència.

d) Elevar al Consell Rector l'avantprojecte de pressupost de l'Agència i la resta de propostes que consideri necessàries per al bon funcionament de l'Agència.

e) Proposar als diferents òrgans del Consell Insular, en atenció a la competència de cada un d'ells, l'adopció dels actes oportuns en relació amb les matèries pròpies de l'Agència.

f) Dur la direcció i gestió directa del personal adscrit a l'Agència.

g) Administrar i protegir el patrimoni adscrit a l'Agència.

h) Aprovar els expedients de contractació dels contractes menors previstos en la legislació de contractes del sector públic.

Aquesta facultat comprèn, en tot cas, la competència per a l'aprovació de la despesa, així com la resta de facultats que la referida legislació atribueix a l'òrgan de contractació.

i) Autoritzar i disposar altres despeses així com reconèixer i liquidar les obligacions subsegüents en els termes previstos en les bases d'execució del pressupost.

j) Signar els convenis de col·laboració amb entitats privades.

k) Ordenar la publicació de les resolucions i edictes en relació amb les matèries pròpies de l'Agència en publicacions oficials i altres mitjans de comunicació social.

l) L'emissió d'informes, siguin o no preceptius i vinculants.

m) El reconeixement d'entitats, institucions, centres o establiments.

n) Els actes derivats de l'exercici de les funcions de tutela, control, vigilància i inspecció en relació amb les matèries pròpies de l'Agència.

o) Els actes derivats de les funcions d'assessorament i assistència tant a altres administracions com a altres persones o entitats.

p) L'emissió dels informes i/o consultes referits a avantprojectes o projectes de disposicions normatives que, relacionats amb les matèries de competència de l'Agència, trameti el Govern de les Illes Balears en compliment del tràmit d'audiència o informe, donant-ne compte al Consell Executiu i sempre que aquesta funció no sigui atribuïda per llei a un altre òrgan.

5. La Gerència ha de presentar, anualment, la memòria de seguiment del Pla d'Acció de la Reserva davant el Consell Rector, el Consell Social i el Consell Científic.

6. La Gerència ha de promoure que el Consell Social i el Consell Científic puguin donar el seu parer respecte als plans, projectes i actuacions d'iniciativa pública o privada que puguin tenir efectes significatius sobre el medi ambient de Menorca, en el marc del corresponent tràmit de participació ciutadana dels referits plans, projectes i actuacions. La Gerència ha de tenir cura de la publicitat de les opinions emeses per aquests òrgans i les ha de remetre, si escau, al Comitè Nacional del Programa MaB.

7. Els actes de la Gerència no posen fi a la via administrativa i poden ser recorreguts en alçada davant la Presidència del Consell Insular en els termes establerts per la legislació vigent.

Article 13. Consell Social de la Reserva de Biosfera

1. El Consell Social és l'òrgan consultiu que facilita la integració i la participació de totes les administracions públiques que tenen competències sobre l'illa de Menorca i de les entitats privades més representatives en diferents àmbits de l'economia i la societat de l'illa.

2. El Consell Social està format per:

a) La Presidència de l'Agència, que pot delegar aquesta funció en el/la vicepresident/a o en un altre membre del Consell Rector

b) El/la gerent de l'Agència

c) Els vocals, designats pel Consell Rector entre representants de l'Administració de l'Estat, del Govern de les Illes Balears, dels ajuntaments de l'illa i dels grups polítics, de les entitats i dels sectors econòmics i socials de l'illa de Menorca en els termes següents:

― un vocal per cadascun dels grups polítics amb representació institucional al Consell Insular de Menorca, a proposta dels seus portaveus

― dos vocals a proposta de l'Administració General de l'Estat, preferentment del Ministeri de Medi Ambient o denominació equivalent

― dos vocals a proposta de la Conselleria de Medi Ambient del Govern de les Illes Balears, un dels quals representi al Parc Natural de s'Albufera des Grau

― un vocal en representació de cada un dels ajuntaments de l'illa a proposta de cadascun d'ells

― tres vocals a proposta de les organitzacions sindicals més representatives en l'àmbit de l'illa de Menorca

―tres vocals a proposta de les associacions empresarials més representatives en l'àmbit de l'illa de Menorca

― dos vocals a proposta de les associacions més representatives en matèria de defensa del medi ambient en l'àmbit de l'illa de Menorca

― dos vocals a proposta de les associacions més representatives en matèria d'estudi i conservació del patrimoni històric i cultural

― tres vocals a proposta del sector agrari i ramader

― tres vocals a proposta del sector pesquer

― un vocal a proposta de cada un dels següents col·legis professionals d'implantació a Menorca:

― d'aparelladors, arquitectes tècnics i enginyers d'edificació de Menorca

― d'advocats

― de metges

― d'arquitectes

― d'enginyers

― de pèrits i enginyers tècnics

― un vocal en representació de l'associació de directors d'infantil i primària de Menorca

― un vocal en representació de l'associació de directors de secundària de Menorca

― un vocal a proposta del moviment veïnal

3. En el cas que una entitat de les relacionades en l'apartat anterior retiri el seu representant, el Consell Rector ha de demanar a les altres entitats del sector que proposin un nou representant. El Consell Rector també pot decidir que formi part del Consell Social una representació d'altres entitats relacionades amb la sostenibilitat.

4. Actuarà com a secretari/a del Consell Social aquell/a funcionari/ària que designi la presidència de l'Agència, qui assistirà a les reunions del Consell Social amb veu i sense vot.

5. El Consell Social s'ha de renovar cada quatre anys i sempre que es renovi el Consell Insular de Menorca en la seva totalitat a conseqüència de la celebració de les eleccions a consells insulars.

6. El règim de funcionament del Consell Social es regula en el corresponent reglament intern, l'aprovació del qual ha de ser acordada pel Ple del CIM a proposta del Consell Social mateix. En qualsevol cas, les següents determinacions s'han de respectar en aquest reglament:

a) El Consell Social s'ha de reunir, com a mínim, dues vegades a l'any, amb la convocatòria prèvia efectuada per la Presidència de l'Agència, que ha d'anar acompanyada de l'ordre del dia.

b) No obstant l'anterior, el Consell Social es pot reunir també en qualsevol moment que ho decideixi la Presidència, d'igual manera que quan ho sol·licitin, com a mínim, mitjançant escrit adreçat a la Presidència, una tercera part dels seus membres. La convocatòria efectuada per la Presidència o la sol·licitud dirigida a aquesta sempre ha d'anar acompanyada d'una relació dels assumptes que hagin de ser sotmesos a l'òrgan col·legiat.

c) Els informes, propostes, suggeriments i altres acords del Consell Social s'han de sotmetre a la corresponent votació i per poder ser aprovats és necessari el vot favorable de la majoria simple dels membres del Consell Social. En aquest supòsit, els empats que es puguin produir en les votacions seran resolts pel vot de qualitat de la Presidència.

7. Els membres del Consell Social no poden percebre cap tipus de retribució pel sol fet de pertànyer a aquest òrgan.

8. Correspon al Consell Social:

a) Elaborar i proposar el reglament intern que ha de regir el seu funcionament intern en el marc d'aquests estatuts.

b) Participar en l'elaboració dels informes que emeti l'Agència.

c) Exercir funcions d'assessorament, informe i proposta en qüestions de la seva competència, ja sigui a iniciativa seva o de la Presidència de l'Agència, del Consell Rector o de la Gerència.

d) Emetre el seu parer, quan ho cregui oportú, respecte als plans, projectes i actuacions d'iniciativa pública o privada que puguin tenir efectes significatius sobre el medi ambient de Menorca, en el marc del corresponent tràmit de participació ciutadana previst en la normativa urbanística, sobre avaluació ambiental i sobre prevenció i control integrats de la contaminació.

e) Elaborar informes sobre la memòria anual de seguiment del Pla d'Acció de la Reserva que li hagi estat presentada per la Gerència.

Article 14. Consell Científic de la Reserva de Biosfera

1. El Consell Científic de l'Agència és l'òrgan de participació i assessorament de la comunitat científica en la formulació i desenvolupament de les activitats de l'Agència.

2. El Consell Científic està integrat pels membres designats pel Consell Rector de l'Agència d'acord amb el següent:

a) dos vocals a proposta de cadascuna de les seccions de l'Institut Menorquí d'Estudis designats pel mateix organisme

b) dos vocals a proposta de la Universitat de les Illes Balears

c) un vocal tècnic a proposta de l'Observatori Socioambiental de Menorca

d) dos tècnics del Consell Insular de Menorca adscrits a l'Agència

e) un vocal tècnic en representació del Parc Natural de s'Albufera des Grau

f) un vocal en representació de l'estació d'investigació Jaume Ferrer

g) un vocal de l'Institut Oceanogràfic de Balears (IEO)

h) un vocal de l'Institut Mediterrani d'Estudis Avançats (IMEDEA)

i) un vocal en representació de la reserva marina del nord de Menorca

j) un vocal en representació del Centre d'Experimentació de Sa Granja

k) un vocal en representació de l'associació de directors d'infantil i primària de Menorca

l) un vocal en representació de l'associació de directors de secundària de Menorca

3. A més a més assistiran a les reunions del Consell Científic amb veu i sense vot:

- El /la gerent de l'Agència.

- Els membres del Consell Rector, sempre que ho considerin convenient

- Aquells experts i assessors que el Consell Científic consideri necessari convidar en funció de les matèries que s'hagin de tractar.

- El/la secretari/a del Consell Científic, el qual serà designat per la presidència de l'Agència entre el personal funcionari que es trobi adscrit a la mateixa”.

4. El Consell Científic ha d'elegir el seu president o presidenta d'entre els seus membres.

5. El règim de funcionament del Consell Científic es regula en el corresponent reglament intern, l'aprovació del qual ha de ser acordada pel Ple del CIM a proposta del mateix Consell. En qualsevol cas s'han de respectar en aquest reglament les següents determinacions:

a) El Consell Científic s'ha de reunir una vegada a l'any, amb la convocatòria prèviament efectuada per la Presidència de l'Agència, que ha d'anar acompanyada de l'ordre del dia.

b) No obstant l'anterior, el Consell Científic també es pot reunir en qualsevol moment quan així ho decideixi la Presidència, d'igual manera que quan ho sol·licitin, com a mínim, mitjançant escrit adreçat a la Presidència, una tercera part dels seus membres. La convocatòria efectuada per la Presidència o la sol·licitud dirigida a aquesta ha d'anar sempre acompanyada d'una relació dels assumptes que hagin de ser sotmesos a l'òrgan col·legiat.

c) Els informes, propostes, suggeriments i altres acords del Consell Científic s'han de sotmetre a la corresponent votació i per poder-los aprovar és necessari el vot favorable de la majoria simple dels membres del Consell Científic. En aquest supòsit, els empats que es puguin produir en les votacions seran resolts pel vot de qualitat de la Presidència.

6. Els membres del Consell Científic no poden percebre cap tipus de retribució pel sol fet de pertànyer a aquest òrgan.

7. Correspon al Consell Científic:

a) Elaborar i proposar el reglament intern que ha de regir el seu funcionament intern en el marc d'aquests estatuts.

b) Programar i supervisar les activitats de l'Agència en matèria d'estudi, recerca, formació i divulgació científica relacionats amb la condició de Menorca com a reserva de biosfera.

c) Participar en l'elaboració dels informes que emeti l'Agència.

d) Exercir funcions d'assessorament i proposta en qüestions de la seva competència.

e) Emetre el seu parer, quan ho cregui oportú, respecte als plans, projectes i actuacions d'iniciativa pública o privada que puguin tenir efectes significatius sobre el medi ambient de Menorca, en el marc del corresponent tràmit de participació ciutadana previst en la normativa urbanística, sobre avaluació ambiental i sobre prevenció i control integrats de la contaminació. En qualsevol cas, ha d'emetre el seu parer sempre que ho demanin el Consell Insular, un ajuntament de l'illa, el Consell Social de l'Agència, un terç dels seus membres o un mínim de 500 ciutadans residents a Menorca.

f) Convocar unes jornades científiques de periodicitat quinquennal sobre l'estat de la reserva de biosfera, en les quals es donarà compte dels indicadors i els paràmetres formalment acceptats o altres que hom consideri oportuns per avaluar la salut dels ecosistemes, l'estat de la biodiversitat i la qualitat de vida dels habitants de l'illa, per a la qual cosa es demanarà un informe previ a l'Observatori Socioambiental de Menorca (OBSAM) de l'Institut Menorquí d'Estudis. L'Agència ha de tenir cura de la publicitat d'aquestes jornades i de les seves conclusions i les ha de trametre al Comitè Nacional del Programa.

g) Elaborar informes sobre la memòria anual de seguiment del Pla d'Acció de la Reserva que li hagi estat presentada per la Gerència.

8. El Consell Científic pot demanar la col·laboració de l'Institut Menorquí d'Estudis i en concret de l'OBSAM per poder acomplir les seves funcions.

 

CAPÍTOL III

PERSONAL

Article 15. Personal

El personal de l'Agència és el personal funcionari, laboral o eventual del Consell Insular de Menorca que s'adscriu a l'Agència de conformitat amb el que s'estableix a la relació de llocs de treball o document anàleg de l'Administració insular.

 

CAPÍTOL IV

RÈGIM ECONÒMIC

Article 16. Patrimoni

L'Agència disposa dels béns que li adscriu el Consell Insular de Menorca per al compliment dels seus fins, els quals conserven la seva qualificació jurídica originària, sens perjudici de les facultats de conservació i utilització per a les activitats motivadores de l'adscripció.

Article 17. Recursos econòmics

El Consell Insular de Menorca ha de destinar a l'Agència els recursos econòmics necessaris per al seu funcionament.

Aquests recursos econòmics s'integren en un programa de despeses específic, amb vinculació pròpia, el qual es gestiona segons el règim competencial previst en els presents estatuts.

En el supòsit que de l'activitat de l'Agència s'obtenguin majors ingressos que els prevists en el pressupost, sigui per rendiments de les seves activitats, donatius, auxilis i subvencions de persones públiques i privades o qualsevol altre de procedent legalment, s'ha de generar el crèdit corresponent en el programa de despeses de l'Agència.

Article 18. Pressupost

Anualment el Consell Rector ha de realitzar la proposta del pressupost de l'Agència, sobre la base de l'avantprojecte preparat per la Gerència, i l'ha de trametre a la Presidència del Consell Insular de Menorca per a la seva integració en el pressupost general de la corporació.

Article 19. Comptabilitat, control econòmic, financer i pressupostari, i tresoreria

1. L'interventor del Consell Insular de Menorca o el funcionari en qui delegui ha de dur la comptabilitat i el control econòmic, financer i pressupostari de l'Agència.

2. El tresorer del Consell Insular de Menorca o el funcionari en qui delegui ha de realitzar les funcions de tresoreria de l'Agència.

Article 20. Liquidació de l'exercici econòmic

La liquidació del pressupost i els estats comptables escaients, amb l'informe previ de la Intervenció, a proposta del Consell Rector, s'integra en la liquidació i en el compte general del Consell Insular de Menorca.

 

CAPÍTOL V

MODIFICACIÓ D'ESTATUTS I EXTINCIÓ

Article 21. Modificació d'estatuts

Aquests estatuts es poden modificar per l'acord del Ple del Consell Insular de Menorca, seguint el mateix procediment que per a la seva aprovació.

Article 22. Extinció de l'Agència

L'Agència es pot extingir únicament quan ho acordi el Ple del Consell Insular de Menorca i en aquest cas aquesta darrera administració la succeirà universalment.

 

DISPOSICIONS ADDICIONALS

Primera. Règim d'adscripció del personal

Els funcionaris dels cossos d'administració general i dels cossos especials del Consell Insular de Menorca que compleixen funcions atribuïdes a l'Agència, i també funcions d'administració i de gestió i altres funcions auxiliars que hi són vinculades, poden ser adscrits a l'Agència, mitjançant resolució del conseller o consellera competent en matèria de serveis generals.

Segona. Règim d'adscripció dels béns

1. Per a l'acompliment de les seves finalitats s'han d'adscriure a l'Agència els béns i drets que el Consell Insular de Menorca consideri adients per al seu funcionament.

2. Els béns i drets que s'adscriuen a l'entitat han de quedar reflectits detalladament a la corresponent acta de lliurament i recepció.

DISPOSICIONS TRANSITÒRIES

Primera. Adscripció de l'Agència

Del moment de l'entrada en vigor d'aquests estatuts, l'Agència resta adscrita al Departament de Medi Ambient del Consell Insular de Menorca.

Segona. Designació de la persona que exerceix la Gerència

La designació de la persona que exerceix la Gerència s'ha de produir un cop es renovi el Consell Insular de Menorca en la seva totalitat a conseqüència de la celebració de les eleccions a consells insulars que tenguin lloc després de l'aprovació definitiva de la reforma d'aquests estatuts, i com a molt tard dins dels dos anys comptadors de la data de la referida aprovació definitiva.

Fins a la seva designació, les funcions pròpies de la Gerència seran assumides per la persona que exerceixi la direcció insular de l'Agència de la Reserva de Biosfera.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Queden derogats els Estatuts de l'Agència Reserva de Biosfera aprovats per acord adoptat pel Ple del Consell Insular de Menorca en sessió extraordinària de 22 de setembre de 2008 i publicats en el BOIB núm. 152 de 28 d'octubre de 2008.

DISPOSICIÓ FINAL

Els presents estatuts entraran en vigor l'endemà del dia que es publiquin en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Contra l'acord precedent, que posa fi a la via administrativa, podeu interposar, en el termini de dos mesos a partir de l'endemà del dia que es publiqui aquest edicte al Butlletí Oficial de les Illes Balears, recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears.

Tot això sens perjudici que pugueu utilitzar qualsevol altre recurs que considereu procedent en dret.

Tot l'anterior s'ajusta a la Llei 29/1998, de 13 de juliol, que regula de la jurisdicció contenciosa administrativa, i a la Llei 39/2015 d'1 d'octubre del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

Finalment, escau d'indicar que la interposició dels recursos pertinents no suspèn l'eficàcia de la resolució impugnada ni interromp els terminis que se'n puguin derivar, excepte que l'autoritat competent ho acordi expressament.

 

Maó, 13 de novembre de 2019

Per delegació de la presidenta, la secretària

Rosa Salord Olèo

(Decret 427/2019, d'11 de juliol )

(BOIB núm. 97 de 16-7-2019)