Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE TRANSICIÓ ENERGÈTICA I SECTORS PRODUCTIUS

Núm. 10749
Acord d’encomana de gestió a l’Institut d’Innovació Empresarial de les Illes Balears per impulsar i reforçar la simplificació administrativa, la innovació, l’adaptació a la tramitació electrònica i la qualitat dels serveis de la Direcció General de Política Industrial

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Primer. La Direcció General de Política Industrial i l'Institut d'Innovació Empresarial de les Illes Balears (IDI) acorden, en el marc d'allò que disposa l'article 11 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, que l'Institut d'Innovació Empresarial de les Illes Balears (IDI) doni suport, per raons d'eficàcia i eficiència, a les tasques d'impuls i reforç a la simplificació administrativa, la innovació i l'increment de la qualitat dels serveis, dels procediments i dels tràmits que s'ofereixen mitjançant l'estructura de finestreta única de la Unitat d'Informació i Tràmit (UDIT) i que correspon a la Direcció General de Política Industrial de la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius.

La Llei 4/2017, de 12 de juliol, d'indústria de les Illes Balears detalla les actuacions en matèria de política industrial de les Illes Balears que han d'anar dirigides, entre d'altres, a “Modernitzar el model productiu de les Illes Balears i incrementar-ne la competitivitat” (article 9.2.d) i “Impulsar la innovació a la indústria, mitjançant la transferència dels resultats de la recerca, la formació especialitzada i el desenvolupament tecnològic.” (article 9.2.f).

Per assolir aquests objectius, el capítol IV de la Llei 4/2017 desenvolupa la qualitat industrial, com a eina per millorar la relació dels usuaris amb l'Administració i per facilitar l'exercici de l'activitat industrial de les Illes Balears. Per a això, s'han d'utilitzar eines de gestió de la qualitat i sistemes d'informació que millorin els serveis prestats per la Direcció General de Política Industrial i la UDIT. Aquesta millora ha de seguir pautes de modernització i innovació dels serveis; simplificació dels processos i procediments administratius; implementació digital i interoperabilitat; reducció de càrregues administratives; procedimentació dels serveis i tràmits; i normalització de la informació i la documentació.

El Pla estratègic industrial 2018-2025 elaborat per la Direcció General de Política Industrial és un instrument fonamental per potenciar l'activitat industrial i augmentar els paràmetres de productivitat, competitivitat i qualitat industrial. Emmarcada dintre de la quarta línia es desenvolupan mesures orientades a la “Millora de l'entorn institucional i simplificació administrativa”. L'acció 9 fa menció a la “Creació de sistemes de finestreta única per millorar la coordinació i simplificació administrativa”, en concret reforçar el sistema de finestreta única i desplegar l'harmonització i racionalització dels procediments administratius, l'eliminació de barreres administratives, l'ús de la tramitació electrònica i l'augment de la coordinació entre organismes de l'Administració.

L'article 11.3 de la Llei 4/2017, de 12 de juliol, d'indústria de les Illes Balears disposa la col·laboració de la Direcció General de Política Industrial amb l'ens del sector públic instrumental adscrit a la conselleria competent en matèria d'indústria, que tengui entre les seves funcions la promoció empresarial.

L'Institut d'Innovació Empresarial de les Illes Balears (en davant IDI), com a entitat del sector públic instrumental adscrita a la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius, té com a objectiu genèric impulsar l'exercici de l'activitat econòmica i empresarial a les Illes Balears, amb criteris de competitivitat, sostenibilitat, reequilibri territorial i sectorial, facilitant als treballadors i treballadores, emprenedors i emprenedores, i a les empreses, la informació, la formació, l'assessorament i els mitjans necessaris per a la seva implantació, per millorar la seva gestió i per augmentar la seva competitivitat, i col·laborar amb altres entitats públiques i privades que persegueixin objectius afins.” d'acord amb el que disposa l'article 2.1 del Decret 23/2012, de 23 de març, pel qual s'aproven els nous estatuts de l'entitat (modificat pel Decret 69/2016, de 25 de novembre). En concret, exerceix entre altres funcions “b) Impulsar, orientar i donar suport a la creació i la consolidació de projectes empresarials a les Illes Balears.” i “c) Promoure la millora de la competitivitat i de la productivitat de les empreses i dels sectors empresarials de les Illes Balears.”.

La col·laboració, en línia amb els estatuts de l'IDI, va dirigida a l'execució de les funcions públiques relatives a activitats de promoció industrial en el àmbit de la competitivitat i la innovació. La necessitat de formalitzar un acord d'encomana de gestió que reforci les accions de desenvolupament del pla industrial, que corresponen a la Direcció General de Política Industrial, queda recollida a la memòria justificativa annexada a aquest document.

Segon. En concret, amb l'objectiu de millorar la competitivitat i la productivitat de les empreses i dels sectors industrials de les Illes Balears, s'encomana a l'IDI dur a terme les següents activitats dins les tasques pròpies que realitza l'equip de desenvolupament operatiu, que treballa de forma coordinada i conjunta des de l'oficina de la UDIT de Palma, amb l'abast que en cada cas s'assenyali:

A.- Desenvolupar funcions relacionades amb la simplificació administrativa dels processos, procediments i serveis de la Direcció General de Política Industrial i la UDIT. Es concreten en:

  • Analitzar, planificar i dissenyar, dins el marc legal existent, els tràmits dels diferents serveis per incloure'ls a l'inventari de procediments. Inclou la identificació i definició dels nous procediments i els seu tràmits i documentació associada.
  • Implantar, gestionar i executar la planificació i el disseny dels procediments inclosos al catàleg de serveis per augmentar el grau d'implementació digital i de tramitacions immediates; automatitzar els processos de tramitació i agilitzar la gestió dels expedients que s'enderivin i el seu procediment de resolució. Inclou la normalització de la informació i els formularis associats a la tramitació.
  • Efectuar el manteniment, l'actualització i l'adaptació a la normativa, la modernització, el control i la millora dels procediments i tramitacions administratives, de la informació i documentació associada, i dels processos interns propis.

B.- Realitzar les tasques relacionades amb l'increment de la qualitat del servei, mitjançant:

  • Elaboració de la documentació normalitzada i la procedimentació del diferents processos del sistema.
  • Revisió periòdica i avaluació del sistema mitjançant informes, anàlisis, estadístiques i auditories.
  • Suport a l'acompliment dels objectius, les fites i els compromisos del servei amb els usuaris, així com a la gestió de la tramitació dels expedients.
  • Gestió de les incidències, suggeriments, iniciatives i queixes tant internes com a externes (SIRQs)
  • Col·laboració amb els òrgans competents en matèria d'administració electrònica, qualitat del servei i altres matèries relacionades (arxiu, registre general, protecció de dades, cartes marc...) per aconseguir una major interoperabilitat administrativa.
  • Elaboració i execució de plans i informes que se'n derivin de la qualitat, la innovació, l'administració electrònica i la reducció de càrregues administratives.

C.- Executar tasques de formació i informació als tramitadors d'atenció al públic i als tècnics de la Direcció General en matèria relativa als procediments i gestió de les tramitacions, i totes les tasques relacionades de planificació, programació i gestió.

D.- Millorar la informació dels procediments administratius, la gestió dels expedients tramitats i dels serveis de la direcció general. A més, augmentar la transparència de l'Administració mitjançant l'accés i actualització a la informació presencialment a les oficines d'UDIT i telemàticament amb la gestió de continguts a través de la seu electrònica.

E.- Altres activitats que se'n deriven de les funcions esmentades i que li puguin ser encomanades.

Tercer. Aquesta encomana de gestió no suposa cap despesa; no obstant això, les despeses sobrevingudes originades per la gestió material objecte d'aquest encàrrec s'instrumentalitzaran mitjançant el procediment que resulti d'aplicació d'acord amb la normativa econòmica i financera vigent, i seran a càrrec de la secció pressupostària de la Direcció General de Política Industrial.

Quart. El termini de vigència de l'encàrrec de gestió ha de coincidir amb el termini del Pla Estratègic Industrial 2018-2025. Així, s'estableix una vigència fins al 2025. Aquesta encomana és prorrogable de forma tàcita conforme a les possibles modificacions, revisions i actualitzacions del Pla Estratègic Industrial, tret del cas en què qualssevol de les parts manifesti expressament la voluntat de no prorrogar-lo amb una antelació de 2 mesos abans de la finalització del període inicial.

Cinquè. L'encomana de gestió no suposa cessió de la titularitat de les competències ni dels elements substantius del seu exercici atribuïts a l'Institut d'Innovació Empresarial de les Illes Balears (IDI).

 

Palma, 16 d'octubre de 2019

El conseller de Transició Energètica i Sectors Productius Juan Pedro Yllanes Suárez 

La directora gerent de l'IDI Mariona Luis Tomás