Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 9876
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears relativa a la tramitació d’urgència del procediment d’avaluació ambiental estratègica ordinària del Pla General de Ports

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1.En data 4 de juny de 2019 té entrada ofici de PortsIB sol·licitant l'inici de l'avaluació ambiental estratègica ordinària del Pla General de Ports, així com la seva tramitació d'urgència.

Fonaments jurídics

1. L'article 17 de la llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, estableix que l'avaluació ambiental estratègica ordinària consta dels tràmits següents:

a) Sol·licitud d'inici.

b) Consultes prèvies i determinació de l'abast de l'estudi ambiental estratègic.

c) Elaboració de l'estudi ambiental estratègic.

d) Informació pública i consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades.

e) Anàlisi tècnica de l'expedient.

f) Declaració ambiental estratègica.

L'òrgan ambiental disposarà d'un termini màxim de tres mesos, comptats des de la recepció de la sol·licitud d'inici de l'avaluació ambiental estratègica ordinària, acompanyada de l'esborrany del pla o programa i d'un document inicial estratègic, per a realitzar les consultes previstes en l'art. 19.1 i elaborar un document d'abast de l'estudi ambiental estratègic regulat en l'art. 19.2.

El termini màxim per a l'elaboració de l'estudi ambiental estratègic, i per a la realització de la informació pública i de les consultes previstes en els arts. 20, 21, 22 i 23 serà de quinze mesos des de la notificació al promotor del document d'abast.

Per a l'anàlisi tècnica de l'expedient i la formulació de la declaració ambiental estratègica, d'acord amb l'article 10.6 de la llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears, l'òrgan ambiental disposarà d'un termini de tres mesos, prorrogable per un mes més, per raons justificades degudament motivades des de la recepció de l'expedient complet.

L'article 33 de la llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, estableix que quan raons d'interès públic ho aconsellin, es pot acordar, d'ofici o a petició de l'interessat, l'aplicació al procediment de la tramitació d'urgència, per la qual es redueixen a la meitat els terminis establerts per al procediment ordinari, tret dels relatius a la presentació de sol·licituds i recursos.

No es pot interposar cap recurs contra l'acord que declari l'aplicació de la tramitació d'urgència al procediment, sense perjudici del que sigui procedent contra la resolució que posi fi al procediment.

L'article 22 de la llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears, estableix que de conformitat amb la normativa bàsica de procediment administratiu, quan ho aconsellin raons d'interès públic, l'òrgan ambiental, d'ofici o a petició de la persona interessada, pot acordar que s'apliqui la tramitació d'urgència al procediment, per la qual els terminis establerts per als procediments fixats en aquesta llei, inclòs el període d'informació pública, es redueixen a la meitat.

No es pot interposar cap recurs contra l'acord que declari l'aplicació de la tramitació d'urgència al procediment.

La qüestió, per tant, és determinar si concorren les circumstàncies per poder aplicar la tramitació d'urgència al procediment d'avaluació ambiental estratègica ordinària del Pla General de Ports.

El concepte “urgència” és un concepte jurídicament indeterminat. Per poder aplicar la tramitació d'urgència al procediment és necessari que concorrin els requisits fixats per la jurisprudència del Tribunal Suprem, que determina el concepte jurídic indeterminat d'urgència.

La Sentència de 24 de juliol de 1989 del Tribunal Suprem fixa la doctrina respecte de la tramitació d'urgència, i disposa que:

“El de la urgencia es sin duda un concepto jurídico indeterminado lo que significa que su naturaleza no es discrecional, sino reglada: no permite elegir entre varias soluciones igualmente justas, es decir, jurídicamente indiferentes, sino que sólo admite una única solución justa, sin perjuicio del margen de apreciación que se reconoce a la Administración en la zona de incertidumbre o penumbra que separa las zonas de certeza positiva y negativa.

La urgencia alude a un supuesto en el que actuando rápidamente en el procedimiento ordinario, la solución, dada la duración de aquel, habría de llegar tarde: las circunstancias concurrentes demandan una decisión que con la tramitación general ya sería tardía. Se sacrifican las garantías ordinarias porque con ellas la solución no serviría ya para resolver el problema. En último término se trata de una manifestación del principio de la eficacia administrativa recogido en el artículo 103.1 de la Constitución”.

L'ofici tramés per PortsIB, juntament amb l'escrit de 30 d'abril de 2019, sol·licita l'aplicació de la tramitació d'urgència al procediment, per què es pugui tenir acabat el procés abans de 24 de juliol de 2020, amb temps suficient per complir amb els compromisos assumits amb el Ministeri per a la Transició Ecològica.

El 24 de juliol de 2017 el Ministeri d'Agricultura i Pesca' Alimentació i Medi Ambient, en Conferència Sectorial, va decidir transferir unes quanties a les comunitats autònomes costaneres que s'aprovaren definitivament per Acord del Consell de Ministres d'1 de setembre de 2017. Aquesta transferència de crèdit s'emmarca en el PIMA Adapta Costas i la quantitat assignada a les Illes Balears va ser de 371.500 €. La transferència de crèdit obliga a les Comunitats autònomes a elaborar un "Pla d'Adaptació als efectes del canvi climàtic del domini públic maritimoterrestre adscrit a la comunitat autònoma".

Els terminis inicials per al lliurament dels diferents resultats del PIMA ADAPTA COSTAS que es van fixar en Conferència Sectorial de data 24 de juliol de 2017 amb l'acord de totes les Comunitats Autònomes implicades, van ser modificats, en un nou Acord de la Conferència Sectorial de Medi ambient de 26 de juliol de 2018. Aquest nou acord fixa els terminis en els termes següents:

Les Comunitats Autònomes hauran d'entregar al Ministeri per a la Transició Ecològica els següents resultats materials:[...] d. Un pla autonòmic d'adaptació al canvi climàtic dels terrenys de domini públic maritimoterrestre adscrits a la Comunitat Autònoma i de les estructures construïdes sobre ells, en un termini màxim de 36 mesos a comptar des de l'aprovació de la transferència de crèdit per la Conferència Sectorial, és a dir, fins al 24 de juliol de 2020.

El cronograma previst per a la tramitació, incorporat al document ambiental, consta de 17 mesos.

En conseqüència, per aplicar la tramitació d'urgència al procediment d'avaluació ambiental estratègica ordinària del Pla General de Ports, ens hem de trobar davant d'un supòsit en el que el temps és determinant de la resolució que en el seu dia s'adopti.

Així, s'observa que el temps és determinant perquè a l'Acord de la Conferència Sectorial de Medi ambient de 26 de juliol de 2018 es va establir que dia 24 de juliol de 2020 és la data límit d'entrega del Pla autonòmic d'adaptació al canvi climàtic dels terrenys de domini públic maritimoterrestre adscrits a la Comunitat Autònoma. El compliment dels terminis màxims

establerts a la legislació per a la tramitació ordinària del procediment d'avaluació ambiental poden suposar que es superi aquesta data límit.

Per tant, a la vista dels motius indicats a l'ofici de PortsIB, sembla que concorren les circumstàncies indicades a la legislació i a la jurisprudència per poder declarar la tramitació d'urgència.

L'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, estableix que són competència del president de la CMAIB totes les que la legislació vigent assigni a la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sense precisar-ne l'òrgan i que no estiguin expressament atribuïdes al ple de la CMAIB en l'article 9.

Per tot això, i vist l'informe jurídic amb proposta de resolució de 6 de juny de 2019, dict la següent:

RESOLUCIÓ

1.Aplicar la tramitació d'urgència al procediment d'avaluació ambiental estratègica ordinària del Pla General de Ports.

2.Notificar aquesta resolució a PortsIB.

Palma, 6 de setembre de 2019

El President de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias