Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 8324
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el Projecte d’urbanització de la UE 52/03, C/Sant Marc, Sant Lluc i Cabrelles. TM Palma (19a/2019)
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 9 de juliol de 2019, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),
RESOLC FORMULAR:
L'informe d'impacte ambiental sobre el Projecte d'urbanització de la UE 52/03, C/Sant Marc, Sant Lluc i Cabrelles. TM Palma, en els termes següents:
1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
El projecte es tramita com una avaluació d'impacte ambiental simplificada perquè l'article 14 de la llei 12/2016, de 17 d'agost d'avaluació ambiental a les Illes Balears, indica al seu punt 2.a que
Han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental simplificada els projectes següents, públics o privats:
a)Els projectes inclosos en l'annex II
En el cas concret del projecte que s'avalua, pertany al grup 4 punt 2 de l'annex II, que inclou els Projectes d'urbanització per estar inclòs dins un àmbit de gestió (amb la modificació actualitzada de la normativa grup 4 punt 1).
2.Descripció i ubicació del projecte
La UE 52/03, C/ Sant Marc, Sant Lluc i C/ Cabrelles, terme municipal de Palma. El projecte determina les obres necessàries per a la dotació de serveis de la UE 52/03 que impliquen la connexió amb els serveis urbans existents a l'entorn immediat de la unitat. Defineix la dotació del vial amb els serveis de clavegueram, pluvials, aigua potable, enllumenat públic, telefonia, baixa tensió. També s'habilitarà una zona verda i enjardinada definida al planejament municipal. El desenvolupament d'edificacions no forma part del projecte d'urbanització.
L'àmbit d'actuació es troba inclòs dins una zona tradicionalment agrícola propera a un polígon industrial, al costat de l'autopista Ma-13 i d'edificis i carrers ja executats. Segons el document ambiental, sense elements significatius.
3.Avaluació dels efectes previsibles
El projecte implicarà moviments de terra a la zona on es preveu ubicar els vials i les rases per la dotació de serveis, amb la conseqüent producció de pols, renous i altres molèsties especialment durant l'execució de les obres. Les xarxes es contemplen soterrades. La presència d'un ELP d'una àrea de 618m2 on s'ha previst una voravia empedrada per a circulació dels vianants i accés als habitatges i garatges. Zona de pavimentació amb drenatge (tipus sauló) amb arbrat i zona arbustiva. I dotació de mobiliari urbà format per banc i papereres.
4.Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades
En data 05 de febrer es va consultar al departament de territori i infraestructures del Consell de Mallorca i al Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics segons el tràmit previst a l'article 46.2 de la Llei 21/2013, de 9 de novembre, d'avaluació ambiental, que no han tramès informe a dia d'avui.
5.Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013
S'han analitzat els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, d'avaluacions ambientals, i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:
1.Característiques del projecte: Es tracta d'un projecte bàsic d'urbanització dins un l'àmbit urbà. El projecte consisteix en la creació de vials, una zona verda, i la dotació de serveis urbanístics. Així com en l'adequació de la xarxa viària, l'execució d'una zona verda a l'espai definit com EL 1a, en el qual s'ha previst la plantació d'arbrat a les voravies al C/ Cabrelles i al C/ Sant Marc. També es durà a terme el moviment de terres i adequació del terreny, en el cas del C/ Cabrelles donant un únic pendent cap a l'autopista per facilitar l'escorrentia superficial i la recollida de pluvials. També es dotarà dels serveis d'aigua potable, d'hidrants contra incendis, de clavegueram, d'aigües pluvials, d'energia elèctrica, d'enllumenat públic, de telecomunicacions, de gas i condicionament de l'espai lliure públic (ELP) amb jardineria, arbrat i mobiliari urbà.
2.Ubicació del projecte: La UE 52/03 s'ubica a una zona urbana de Palma propera al polígon industrial de Son Castelló i sa Indioteria. Suposa una actuació de consolidació de la trama urbana existent. No hi ha presència d'espècies catalogades i amenaçades, ni tampoc d'hàbitats rellevants. L'àmbit tampoc no està integrat dins la XN2000 ni és Espai Natural Protegit.
3.Característiques del potencial impacte: Durant la fase constructiva es produiran moviments de terra per obrir el vial i les rases pels serveis. Caldrà explanar el terreny i dotar-lo del ferm adequat així com donar un pendent per facilitar l'escorrentia superficial i la recollida de pluvials. Es generarà pols i contaminació acústica. També es produiran RCDs, que seran gestionats adequadament. Es realitzarà la dotació de serveis. Els principals impactes, per tant, es produiran en la fase constructiva.
Conclusions de l'informe d'impacte ambiental
Primer: No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el Projecte d'urbanització de la UE 53/03, c/ Sant Marc, Sant Lluc i Cabrelles, TM Palma, atès que es preveu que no tendrà efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les següents mesures correctores:
-Controlar l'ocupació de l'espai i aprofitar els excedents de terra.
-Els residus produïts seran lliurats a un gestor autoritzat i es reutilitzaran tots aquells que siguin aprofitables.
-Per disminuir els impactes sobre l'atmosfera, els apilaments de materials s'hauran de ruixar amb aigua; posar grava a les zones d'entrada i sortida de camions, regar les zones de treball per disminuir l'emissió de pols i, els dies de molt de vent, aturar les obres.
-Les feines que generin renou es duran a terme en horari diürn, en dies laborables i sense sobrepassar els límits legals establerts intentant minimitzar les molèsties als veïns.
-Vigilar el correcte funcionament de la maquinària. Preveure i evitar l'abocament de substàncies contaminants (olis, hidrocarburs, et.) i, en cas que es produïssin, seran recollits i entregats a gestor autoritzat.
-El projecte d'urbanització haurà de garantir l'accessibilitat universal dels espais urbans d'ús públic, d'acord amb els criteris bàsics fixats a la Llei 8/2017, d'accessibilitat universal de les Illes Balears, i segons les condicions bàsiques establertes reglamentàriament.
Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluacions ambientals.
Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.
Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.6 de la Llei 21/2013.
Quint.- Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.
Palma, 9 de juliol de 2019
El president de la CMAIB Antoni Alorda Vilarrubias