Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MOBILITAT I HABITATGE
Núm. 7754
Resolució del conseller de Mobilitat i Habitatge per la qual s’aprova la convocatòria d’ajudes 2019 per a la rehabilitació d’edificis i habitatges inclosos dins l’àrea de regeneració i renovació urbanes de Sóller, en el marc del Pla Estatal de Foment del Lloguer d’Habitatges, la Rehabilitació Edificatòria, i la Regeneració i Renovació Urbanes, 2013-2016 (pròrroga 2017)
El 10 d'abril de 2013, es va publicar en el BOE núm. 86 el Reial decret 233/2013, de 5 d'abril, pel qual es regula el Pla Estatal de Foment del Lloguer d'Habitatges, la Rehabilitació Edificatòria, i la Regeneració i Renovació Urbanes, 2013-2016.
L'article 3 d'aquest Reial decret estableix que, per al finançament de les actuacions previstes en el Programa de Foment de la Regeneració i Renovació Urbanes, és necessària la formalització d'acords específics entre el Ministeri de Foment i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb la participació dels ajuntaments en el terme municipal dels quals s'hagi d'actuar. Aquests acords han de tenir lloc en el marc de les comissions bilaterals de seguiment del Pla.
D'acord amb l'article 25 del Reial decret 233/2013, l'objecte d'aquest programa d'ajudes és el foment de la regeneració i renovació urbanes, mitjançant el finançament de la realització d'obres de rehabilitació en edificis d'habitatges de tipologia residencial col·lectiva, o bé en habitatges unifamiliars aïllats, entre mitgeres o agrupats en filera.
El 6 de novembre de 2014, el Ministeri de Foment i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears varen signar el Conveni de col·laboració per a l'execució del Pla Estatal de Foment del Lloguer d'Habitatges, la Rehabilitació Edificatòria, i la Regeneració i Renovació Urbanes, 2013-2016. L'objecte d'aquest Conveni és establir les pautes de col·laboració i els compromisos mutus de les parts, amb la finalitat de garantir l'execució del Pla esmentat en el territori de la comunitat autònoma de les Illes Balears mitjançant l'acció coordinada de les dues administracions.
El 10 de desembre de 2016, es va publicar en el BOE núm. 298 el Reial decret 637/2016, de 9 de desembre, pel qual es prorroga per a l'any 2017 el Pla Estatal de Foment del Lloguer d'Habitatges, la Rehabilitació Edificatòria, i la Regeneració i Renovació Urbanes, 2013-2016 i, a aquest efecte, el 28 de juliol de 2017 es va signar el Conveni de col·laboració entre el Ministeri de Foment i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'execució de la pròrroga del Pla Estatal de Foment del Lloguer d'Habitatges, la Rehabilitació Edificatòria, i la Regeneració i Renovació Urbanes, 2013-2016.
Per donar compliment al que disposen les normes i els convenis anteriors, el 18 d'octubre de 2017 el Ministeri de Foment, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i l'Ajuntament de Sóller varen signar l'Acord de la Comissió Bilateral relatiu a l'àrea de regeneració i renovació urbanes del centre històric de Sóller, dins l'execució del Pla Estatal de Foment del Lloguer d'Habitatges, la Rehabilitació Edificatòria, i la Regeneració i Renovació Urbanes, 2013-2016.
El 10 de març de 2018, es va publicar en el BOE núm. 61 el Reial decret 106/2018, de 9 de març, pel qual es regula el Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021 que, en la disposició transitòria primera, estableix la possibilitat d'ampliar el termini d'execució de les actuacions del Programa de Foment de la Regeneració i Renovació Urbanes del Pla 2013-2016 fins al 31 de desembre de 2019 i, en compliment d'aquest Reial decret, el 2 d'agost de 2018 es va signar el Conveni de col·laboració entre el Ministeri de Foment i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'execució del Pla esmentat que, a la clàusula onzena, igualment preveu l'ampliació del termini d'execució de les actuacions.
En aquest sentit, l'Ajuntament de Sóller va sol·licitar l'ampliació d'aquest termini i el dia 24 d'octubre de 2018 es va signar l'Addenda entre el Ministeri de Foment, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i l'Ajuntament de Sóller, en què s'estableix que s'amplia el termini d'execució de les actuacions del Programa de Foment de la Regeneració i Renovació Urbanes del Pla 2013-2016 fins al 31 de desembre de 2019.
El dia 29 de juny de 2017, es va publicar en el BOIB núm. 79 l'Ordre del conseller de Territori, Energia i Mobilitat de 22 de juny de 2017, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions estatals o autonòmiques en matèria d'habitatge, les quals gestioni o estableixi l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
L'article 25 d'aquesta Ordre de bases estableix que les convocatòries poden preveure la col·laboració d'entitats, quant a la realització de funcions materials i tècniques derivades de la instrucció o gestió d'aquestes subvencions amb subjecció a les normes que estableixen els articles 26 a 28 del Text refós de la Llei de subvencions i als termes que, si escau, s'estableixen en la convocatòria i en el conveni mitjançant el qual s'han de concretar els termes de la col·laboració.
Aquestes bases reguladores preveuen que les convocatòries que es dictin a l'empara d'aquestes bases s'han d'aprovar amb una resolució de la persona titular de la conselleria competent en matèria d'habitatge i s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
L'article 2.8 b) del Decret 12/2019, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix que la Direcció General d'Habitatge, que depèn de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge, exerceix les seves competències en els àmbits materials següents: defensa i foment de la funció social de l'habitatge i del compliment de la normativa aplicable; disseny i execució de polítiques públiques d'habitatge; ordenació de l'habitatge i servei d'inspecció; foment, coordinació i gestió de les ajudes públiques en matèria d'habitatge; programació, regulació i control de l'habitatge de protecció oficial i amb altres tipus de protecció pública; concertació i coordinació de les polítiques d'habitatge amb altres administracions públiques; programació de la promoció pública d'habitatges d'iniciativa pública i altres formes d'accés a l'habitatge; identificació, registre i interlocució amb els grans tenidors d'habitatge i mobilització d'habitatges desocupats; promoció i gestió del patrimoni públic d'habitatge, incloses les polítiques de sòl residencial.
El Decret 9/2019, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i s'estableix l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, inclou la Conselleria de Mobilitat i Habitatge.
Per tot això, de conformitat amb l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 11 de l'Ordre del conseller de Territori, Energia i Mobilitat de 22 de juny de 2017, per la qual s'estableixen les bases reguladores, dict la següent
Resolució
1. Aprovar les bases de la convocatòria d'ajudes de l'any 2019 per a la rehabilitació d'edificis i habitatges inclosos dins l'àrea de regeneració i renovació urbanes de Sóller, en el marc del Pla Estatal de Foment del Lloguer d'Habitatges, la Rehabilitació Edificatòria, i la Regeneració i Renovació Urbanes, 2013-2016, pròrroga 2017.
2. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Mobilitat i Habitatge en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de las Illes Balears, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, comptadors des de l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 22 de juliol de 2019
El conseller de Mobilitat i Habitatge
Marc Pons i Pons
ANNEX 1
Bases de la convocatòria
1. Objecte de la convocatòria
L'objecte d'aquesta convocatòria és aprovar i regular les ajudes de l'any 2019 per a la rehabilitació d'edificis d'habitatges de tipologia residencial col·lectiva, o bé d'habitatges unifamiliars, entre mitgeres o agrupats en filera, inclosos dins l'àrea de regeneració i renovació urbanes de Sóller que figura delimitada en els plànols que s'adjunten a l'annex 2 d'aquesta Resolució, en el marc del Pla Estatal de Foment del Lloguer d'Habitatges, la Rehabilitació Edificatòria, i la Regeneració i Renovació Urbanes, 2013-2016, pròrroga 2017.
2. Objecte de les ajudes
Les ajudes d'aquest programa de foment de la regeneració i renovació urbanes tenen com a objecte o finalitat el finançament per a l'execució d'obres de rehabilitació en edificis d'habitatges de tipologia residencial col·lectiva, o bé en habitatges unifamiliars, entre mitgeres o agrupats en filera, inclosos dins l'àrea de regeneració i renovació urbanes de Sóller.
3. Normativa aplicable
La sol·licitud, la tramitació i la resolució de les ajudes que preveuen aquestes bases es regeixen per:
— La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
— El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
— El Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei general de subvencions.
— El Reial decret 233/2013, de 5 d'abril, pel qual es regula el Pla Estatal de Foment del Lloguer d'Habitatges, la Rehabilitació Edificatòria, i la Regeneració i Renovació Urbanes, 2013-2016.
— El Conveni de col·laboració de 6 de novembre de 2014 entre el Ministeri de Foment i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'execució d'aquest Pla estatal.
— El Reial decret 637/2016, de 9 de desembre, que prorroga per un any el Pla Estatal de Foment del Lloguer d'Habitatges, la Rehabilitació Edificatòria, i la Regeneració i Renovació Urbanes, 2013-2016.
— L'Ordre del conseller de Territori, Energia i Mobilitat de 22 de juny de 2017 (publicada en el BOIB núm. 79, de 29 de juny de 2017), per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions estatals o autonòmiques en matèria d'habitatge, les quals gestioni o estableixi l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
— El Conveni de col·laboració de 28 de juliol de 2017 entre el Ministeri de Foment i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'execució de la pròrroga 2017 d'aquest Pla estatal.
— L'Acord de la Comissió Bilateral de 18 d'octubre de 2017 relatiu a l'àrea de regeneració i renovació urbanes del centre històric de Sóller.
— La disposició transitòria primera del Reial decret 106/2018, de 9 de març, pel qual es regula el Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021.
— La clàusula onzena del Conveni de col·laboració de 2 d'agost de 2018 entre el Ministeri de Foment i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'execució d'aquest Pla estatal.
— L'Addenda de 24 de setembre de 2018 entre el Ministeri de Foment, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i l'Ajuntament de Sóller.
— La resta de disposicions que es dictin en desplegament d'aquesta normativa.
— Aquesta Resolució de convocatòria de les ajudes.
4. Requisits dels beneficiaris
Quant als edificis d'habitatges de tipologia residencial col·lectiva, o bé als habitatges unifamiliars aïllats, entre mitgeres o agrupats en filera que siguin objecte de l'actuació subvencionable, poden ser beneficiaris de les ajudes que preveu aquesta convocatòria:
1. El propietari únic o els copropietaris conjuntament d'edificis d'habitatges o d'habitatges que, a la vegada, poden ser:
a) Les persones físiques majors d'edat que siguin residents a les Illes Balears i gaudeixin de la nacionalitat espanyola. En el cas d'estrangers, han de tenir la residència legal a Espanya.
b) Les persones jurídiques de naturalesa privada, que acreditin en la seva sol·licitud que es troben constituïdes degudament, segons la normativa que els resulti d'aplicació.
2. Les comunitats de propietaris d'edificis d'habitatges o les agrupacions de comunitats de propietaris, constituïdes d'acord amb el que disposa l'article 5 de la Llei 49/1960, de 21 de juliol, sobre propietat horitzontal.
3. Els propietaris que, de forma agrupada, ho siguin d'edificis d'habitatges que reuneixin els requisits establerts per l'article 396 del Codi civil, però no hagin atorgat el títol constitutiu en règim de propietat horitzontal.
4. Els consorcis i els ens associatius per a la gestió d'habitatges, que acreditin la seva condició mitjançant contracte vigent amb la propietat de l'edifici d'habitatges per un termini suficient, pel qual se'ls atorgui la facultat expressa per dur a terme les obres subvencionables d'acord amb aquesta convocatòria.
5. Prohibicions per ser-ne beneficiaris
No poden ser beneficiaris d'aquestes ajudes:
a) Aquells que incorrin en alguna de les circumstàncies previstes a l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
b) Aquells que hagin estat subjectes d'una revocació d'alguna de les ajudes concedides per causes imputables als sol·licitants, de les que es preveuen en aquest o en anteriors plans estatals o autonòmics d'habitatge.
c) Aquells que, per al mateix tipus actuació, ja hagin estat beneficiaris d'ajudes corresponents al Programa de Foment de Regeneració i Renovació Urbanes regulat en el Reial decret 233/2013, en convocatòria prèvia amb càrrec al Pla estatal 2013-2016.
6. Actuacions subvencionables
1. Les actuacions subvencionables poden ser obres de conservació, consistents en l'execució d'obres de rehabilitació, de treballs de manteniment, d'intervencions en instal·lacions fixes i equipament propi, tant en els elements comuns dels edificis d'habitatges de tipologia residencial col·lectiva, com en les zones privatives dels habitatges individuals d'aquests edificis; o bé en l'execució d'aquestes obres en els habitatges unifamiliars aïllats, entre mitgeres o agrupats en filera; així com obres de millora de l'accessibilitat i obres de millora de l'eficiència energètica i la sostenibilitat; en tots els casos, amb la finalitat d'adequar aquests habitatges a la normativa vigent.
2. Les actuacions subvencionables no podran estar iniciades abans del 18 d'octubre de 2017, data en què es va adoptar l'Acord de la Comissió Bilateral relatiu a l'àrea de regeneració i renovació urbanes de Sóller.
3. En el moment de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, les actuacions subvencionables poden estar en un dels tres supòsits següents: acabades, iniciades i no acabades, o no iniciades.
7. Crèdit pressupostari
1. D'acord amb el Reial decret 233/2013, de 5 d'abril, el Conveni de col·laboració de 6 de novembre de 2014, el Conveni de pròrroga de 28 de juliol de 2017, l'Acord de la Comissió Bilateral de 18 d'octubre de 2017 i l'Addenda de 24 de setembre de 2018, les ajudes regulades en aquesta Resolució s'han d'abonar amb càrrec a la partida pressupostària i per la quantia màxima i anualitat que s'indiquen a continuació:
Partida pressupostària Import Anualitat
25501/431B01/78000/00 (FF 15030) 80.794,22 € 2019
2. Un cop concedides les ajudes si s'observés que quedaren saldos de disposició pendents d'obligació al tancament de l'exercici pressupostari, es realitzarà el corresponent ajust d'anualitats, conferint a l'expedient de despesa caràcter de pluriennal, si s'escau.
3. La concessió de les ajudes que regula aquesta convocatòria està limitada pel crèdit pressupostari que s'hi inclou. No obstant això, les quanties màximes es poden incrementar, si hi ha disponibilitat pressupostària suficient, mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que preveu l'article 39.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. La modificació esmentada, llevat que s'estableixi una altra cosa, no implica que el termini per presentar sol·licituds s'ampliï, ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.
8. Pressupost protegible
1. El pressupost protegible, a l'efecte del càlcul de la subvenció, està integrat pel pressupost del cost de l'actuació subvencionable, que pot incloure els honoraris dels professionals que hi intervenen, el cost de la redacció dels projectes, els informes tècnics, els certificats necessaris i altres despeses generals similars, sempre que estiguin justificades degudament. El pressupost protegible no inclou els tributs que, en tot cas, s'han de fer constar de manera separada.
2. El pressupost de les obres emès per l'empresa constructora s'ha de presentar desglossat degudament per a cada tipus d'obra, amb descripció de partides, amidaments i preus unitaris.
3. El cost subvencionable de l'actuació no pot superar els costs mitjans de mercat que corresponguin. A aquest efecte, es consideren costs mitjans de mercat els preus establerts pel Col·legi Oficial d'Arquitectes de les Illes Balears multiplicats per dos. El cost dels certificats, informes i projectes tècnics subvencionables tampoc no pot superar els barems orientatius establerts pels col·legis professionals respectius.
4. Quan l'import del cost subvencionable de l'actuació sigui igual o superior a 40.000,00 €, els interessats han de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, prèviament a la contractació de l'obra, en la forma i amb els requisits establerts a l'article 31.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i han d'aportar una memòria justificativa sobre l'oferta elegida, que han de valorar tant els serveis tècnics competents de l'Ajuntament de Sóller com la Comissió Avaluadora.
9. Criteris de valoració
1. La comparació de les sol·licituds presentades, amb la finalitat d'establir l'ordre de prelació, s'ha de fer d'acord amb els criteris de valoració que s'indiquen a continuació.
2. En la concessió de les ajudes tenen prioritat les actuacions que inclouen un nombre més elevat de tipus d'actuacions subvencionables respecte de les que n'inclouen un nombre inferior, i també són prioritàries les actuacions que es duen a terme en edificis o habitatges que tenen més antiguitat respecte de les que s'executen en edificis o habitatges més moderns, d'acord amb la ponderació i puntuació següents:
a) Segons el nombre i el tipus d'actuacions sol·licitades:
— Sol·licituds per fer únicament actuacions per a la conservació i la rehabilitació: 1 punt.
— Sol·licituds per fer únicament actuacions per a la millora de la qualitat i la sostenibilitat: 1 punt.
— Sol·licituds per fer únicament actuacions per a la millora de la seguretat d'utilització i de l'accessibilitat: 1 punt.
— Sol·licituds per fer conjuntament actuacions per a la conservació i la rehabilitació, i per a la millora de la qualitat i la sostenibilitat: 1 punt addicional.
— Sol·licituds per fer conjuntament actuacions per a la conservació i la rehabilitació, i per a la millora de la seguretat d'utilització i de l'accessibilitat: 1 punt addicional.
— Sol·licituds per fer conjuntament actuacions per a la millora de la qualitat i la sostenibilitat, i per a la millora de la seguretat d'utilització i de l'accessibilitat: 1 punt addicional.
— Sol·licituds per fer conjuntament actuacions per a la conservació i la rehabilitació, per a la millora de la qualitat i la sostenibilitat, i per a la millora de la seguretat d'utilització i de l'accessibilitat: 3 punts addicionals.
b) Segons l'antiguitat de l'edifici d'habitatges o de l'habitatge:
— Els edificis o habitatges construïts fins a l'any 1939: 1 punt.
— Els edificis o habitatges construïts entre 1940 i 1949: 0,8 punts.
— Els edificis o habitatges construïts entre 1950 i 1959: 0,6 punts.
— Els edificis o habitatges construïts entre 1960 i 1969: 0,4 punts.
— Els edificis o habitatges construïts entre 1970 i 1980: 0,2 punts.
c) Els edificis d'habitatges de més de quatre plantes sense ascensor: 1 punt.
3. En cas d'empat, s'ha de resoldre per ordre d'entrada de la sol·licitud presentada amb la documentació completa.
4. En cas que el crèdit consignat en aquesta convocatòria sigui suficient per atendre totes les sol·licituds que compleixen els requisits, no és necessari establir l'ordre de prelació.
10. Determinació de la quantia de la subvenció
1. La quantia màxima de les ajudes que regula aquesta convocatòria s'ha de determinar atenent el cost subvencionable de l'actuació, que ha d'incloure les partides, els amidaments i els preus unitaris del pressupost protegible que s'assenyala en l'apartat 2 del punt 8 de les bases d'aquesta convocatòria.
2. La quantia màxima de l'ajuda no pot excedir del 35 % del cost subvencionable de l'actuació. La quantia màxima de les ajudes, per als edificis d'habitatges de tipologia residencial col·lectiva, s'ha de calcular multiplicant el nombre d'habitatges de l'edifici per l'ajuda unitària màxima.
3. L'ajuda màxima unitària s'estableix fins a 11.000,00 € per cada habitatge objecte de rehabilitació.
11. Incompatibilitat i compatibilitat amb altres subvencions
1. No poden obtenir finançament per a les actuacions que són objecte d'aquesta convocatòria els qui s'hagin beneficiat, dins l'àrea de regeneració i renovació urbanes del centre històric de Sóller, de les ajudes per a la rehabilitació edificatòria en el marc del mateix Pla estatal de 2013-2016.
2. Els beneficiaris de les ajudes d'aquesta convocatòria poden compatibilitzar-les amb altres ajudes que, per al mateix objecte o similar, procedeixin d'altres administracions públiques, entitats o organismes públics o privats, nacionals o internacionals.
L'import de l'ajuda no pot ser, en cap cas, d'una quantia que, aïlladament o conjuntament amb altres subvencions o ajudes, superi el cost total de l'actuació. En aquest cas, si produeix un excés de finançament sobre el cost de l'actuació subvencionada, s'ha de reintegrar l'import total de l'excés fins al límit de la subvenció atorgada per l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
12. Obligacions dels beneficiaris
1. Els beneficiaris de les ajudes objecte d'aquesta Resolució han de complir les obligacions establertes amb caràcter general a l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i a l'article 27 de l'Ordre de bases reguladores del conseller de Territori, Energia i Mobilitat de 22 de juny de 2017.
2. En cas que es produeixi alguna modificació, els beneficiaris ho han de comunicar a la Direcció General d'Arquitectura i Habitatge en el termini màxim de deu dies, comptadors a partir de l'endemà de la modificació. El fet de no comunicar qualsevol modificació comporta l'inici d'un procediment de reintegrament de les quanties que s'hagin cobrat indegudament.
13. Règim de concurrència competitiva
El procediment de concessió de les ajudes objecte d'aquesta Resolució es tramita pel sistema de concurrència competitiva mitjançant convocatòria pública, de manera que la selecció dels beneficiaris es fa a través de la comparació en un únic procediment de totes les sol·licituds presentades, amb la finalitat d'establir l'ordre de prelació entre elles, d'acord amb els criteris de valoració establerts al punt 9 de les bases d'aquesta convocatòria.
14. Entitat col·laboradora
1. Les funcions materials i tècniques derivades de la instrucció o gestió de les ajudes regulades en aquesta Resolució s'han de dur a terme mitjançant la col·laboració de l'Ajuntament de Sóller que, a aquest efecte, té la condició d'entitat col·laboradora de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge.
2. En concret, correspon a l'Ajuntament de Sóller les funcions derivades de la revisió de pressuposts, projectes i informes tècnics aportats pels sol·licitants; de les notificacions dels actes de tràmit, propostes de resolució i resolucions que se'n deriven del procediment; del càlcul de la subvenció i de les taxes administratives; i de la inspecció final de les obres i la revisió de la documentació justificativa; així com també les altres funcions derivades de la instrucció o gestió de les ajudes regulades en aquesta Resolució que se li encomanin.
3. Aquesta col·laboració no implica el lliurament de fons de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge a l'Ajuntament de Sóller, ni tampoc comporta la cessió de la titularitat de la competència de la Conselleria a aquest Ajuntament, de manera que l'òrgan competent de la Conselleria ha de proposar i dictar els actes administratius de tràmit, les propostes de resolució o les resolucions corresponents.
4. És competència de la Direcció General d'Habitatge fer les propostes de resolució i les resolucions de concessió de l'ajuda; les propostes de resolució i les resolucions de reconeixement de la obligació i de pagament al conseller de Mobilitat i Habitatge, que és el competent per resoldre, així com també fer les propostes de resolució i les resolucions de no admissió a tràmit o desistiment de la sol·licitud d'ajuda que igualment ha de resoldre el conseller. L'Ajuntament de Sóller ha de dur a terme la notificació d'aquestes propostes i resolucions.
15. Sol·licituds, documentació i lloc de presentació
1. Les sol·licituds d'ajuda que regulen aquestes bases s'han de presentar segons el model que figura a l'annex 3, juntament amb tota la documentació necessària que s'hi indica, de manera presencial en les oficines de l'Ajuntament de Sóller, o en qualssevol dels llocs que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
2. La presentació de la sol·licitud implica que els interessats accepten les prescripcions que estableixen aquesta convocatòria, la normativa aplicable, els convenis de col·laboració, l'Acord de la Comissió Bilateral i l'Addenda que s'esmenten en el punt 3 de les bases d'aquesta convocatòria.
16. Termini de presentació
1. El termini de presentació de sol·licituds és d'un mes, comptador des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
2. Per a les sol·licituds que es presenten fora de termini s'ha de dictar una resolució d'inadmissió que s'ha de notificar als interessats, d'acord amb el que disposa l'article 21.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
17. Esmena de la sol·licitud
1. Si la sol·licitud no compleix els requisits que estableix la normativa o hi manca documentació, l'Ajuntament de Sóller ha de requerir les persones interessades que, en el termini de deu dies, esmenin el defecte o aportin els documents preceptius, i se'ls ha d'advertir que, en el cas que no ho facin, s'entén que desisteixen de la sol·licitud, després d'haver dictat i notificat la resolució corresponent d'acord amb els articles 21.1 i 68.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
2. L'Ajuntament de Sóller ha de notificar als interessats aquest requeriment d'esmena i els altres actes administratius de tràmit, així com també les propostes de resolució i les resolucions.
18. Protecció de dades
La sol·licitud d'ajuda implica que els interessats autoritzen l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i l'Ajuntament de Sóller per al tractament de les dades de caràcter personal per a la gestió de les ajudes, de conformitat amb el que disposa la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i les normes que la despleguen.
19. Instrucció del procediment
1. La Direcció General d'Habitatge és l'òrgan instructor del procediment de concessió de les ajudes que preveu aquesta Resolució, mitjançant la col·laboració de l'Ajuntament de Sóller, quant a les funcions materials i tècniques derivades de la instrucció o gestió d'aquestes ajudes, d'acord amb el punt 14 de les bases d'aquesta convocatòria.
2. Correspon a l'Ajuntament de Sóller dur a terme d'ofici totes les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de pronunciar la resolució que pertoqui. A aquest efecte, sens perjudici del que disposa l'article 24 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, l'Ajuntament de Sóller pot:
a) Requerir els interessats que aportin la documentació necessària que permeti acreditar el compliment dels requisits.
b) Dur a terme les verificacions i els controls que facin falta.
c) Dur a terme les visites d'inspecció a l'edifici o habitatge on es facin les obres per comprovar que es compleixen els requisits.
3. Una vegada transcorregut el termini per presentar les sol·licituds, esmenats els defectes i efectuades les comprovacions que es considerin necessàries, els serveis competents de l'Ajuntament de Sóller han de valorar les sol·licituds presentades d'acord amb el procediment i els criteris establerts, i han d'emetre un informe sobre les qüestions que es deriven de les bases reguladores, de la convocatòria i de l'expedient.
En aquest informe s'ha de fer constar la relació de totes les sol·licituds rebudes, amb indicació de quines s'han de concedir, denegar, inadmetre a tràmit o arxivar per desistiment; s'hi han d'expressar les causes que el motiven i, si escau, s'hi ha de fer constar el compliment del requisit establert a l'apartat 4 del punt 8 de les bases d'aquesta convocatòria, quan l'import del cost subvencionable de l'actuació sigui igual o superior a 40.000,00 €.
4. Aquest informe dels serveis competents de l'Ajuntament de Sóller s'ha de traslladar a la Direcció General d'Habitatge i a la Comissió Avaluadora, a l'efecte que aquesta emeti un informe general i proposi l'import de l'ajuda que s'ha de concedir a cada beneficiari, d'acord amb el que s'estableix en aquestes bases. Aquest informe general de la Comissió Avaluadora ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució que ha de formular la Direcció General d'Habitatge.
20. Comissió Avaluadora
1. Es crea la Comissió Avaluadora de les ajudes que regulen aquestes bases, integrada pel batle de l'Ajuntament de Sóller o persona en qui delegui, que n'exerceix la presidència; pel secretari o la secretària, i per tres vocals com a mínim. El batle ha de designar el secretari o la secretària i dos vocals, d'entre el personal de l'Ajuntament de Sóller amb funcions tècniques i jurídiques; i la Direcció General d'Habitatge ha de designar un o una vocal amb funcions tècniques.
2. La Comissió Avaluadora ha d'avaluar l'informe emès pels serveis tècnics de l'Ajuntament de Sóller i ha d'emetre un informe general amb la finalitat d'establir l'ordre de prelació entre totes les sol·licituds presentades i proposar l'import de l'ajuda que s'ha de concedir a cada beneficiari i, a aquest efecte, ha de valorar les sol·licituds presentades d'acord amb el procediment i els criteris establerts, i ha d'emetre un informe sobre les qüestions que es deriven de les bases reguladores, de la convocatòria i de l'expedient.
En aquest informe s'ha de fer constar la relació de totes les sol·licituds rebudes, amb indicació de quines s'han de concedir, denegar, inadmetre a tràmit o arxivar per desistiment; s'hi han d'expressar les causes que el motiven i, si escau, s'hi ha de fer constar el compliment del requisit establert en l'apartat 4 del punt 8 de les bases d'aquesta convocatòria, quan l'import del cost subvencionable de l'actuació sigui igual o superior a 40.000,00 €.
En qualsevol cas, en aquest informe s'han de fer constar, com a mínim, les dades següents:
— Nom del sol·licitant o dels sol·licitants.
— Document d'identitat.
— Domicili de l'actuació.
— Adreça postal per a la notificació.
— Número de telèfon.
— Pressupost protegible.
— Compliment del punt 8.4 de les bases d'aquesta convocatòria.
— Import de la subvenció.
3. Aquest informe s'ha de trametre a la Direcció General d'Habitatge, en el termini màxim d'un mes comptador des de la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds.
21. Quantia de la taxa
1. Una vegada que la Comissió Avaluadora ha emès l'informe, els serveis tècnics de l'Ajuntament de Sóller han de calcular el valor de la taxa per obtenir la proposta de resolució de concessió d'aquelles sol·licituds que són objecte de subvenció, i ha de notificar la liquidació de la taxa als sol·licitants de l'ajuda. A aquests efectes, l'Ajuntament ha de remetre a la Direcció General d'Habitatge la relació dels imports de les taxes per emetre els documents de liquidació.
La quantia de la taxa es calcula en funció del pressupost protegible i equival a un 0,07 % del cost de les obres protegides, d'acord amb el que estableix la Llei 11/1998, de 14 de desembre, de règim específic de taxes de les Illes Balears.
2. El pagament de la taxa s'ha de dur a terme en el termini improrrogable de deu dies des de la notificació de la liquidació de la taxa als sol·licitants de l'ajuda. En cas que no la paguin en el termini indicat, s'entén que desisteixen de la sol·licitud, després d'haver dictat i notificat la resolució corresponent d'acord amb els articles 21.1 i 68.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
3. Una vegada que s'ha comprovat que s'ha abonat la taxa, l'Ajuntament de Sóller ho ha de comunicar a la Direcció General d'Arquitectura i Habitatge.
22. Proposta de resolució de concessió de l'ajuda
Una vegada que s'ha comprovat que s'ha abonat la taxa, el director general d'Habitatge, d'acord amb l'informe emès per la Comissió Avaluadora, ha de dictar la proposta de resolució de concessió de l'ajuda, que l'Ajuntament de Sóller ha de notificar als interessats perquè, en el termini de deu dies, puguin al·legar i presentar els documents i justificacions que estimin pertinents.
Si els sol·licitants no presenten al·legacions en el termini del tràmit d'audiència se suposa que estan conformes amb la proposta de resolució de concessió.
23. Informe sobre les al·legacions
1. Una vegada que s'ha exhaurit el termini per presentar al·legacions, l'Ajuntament de Sóller ha de comunicar a la Direcció General d'Habitatge si s'han presentat o no al·legacions i, en cas afirmatiu, tant els serveis competents de l'Ajuntament de Sóller com la Comissió Avaluadora n'han d'emetre un informe.
2. Aquests informes s'han de trametre a la Direcció General d'Habitatge en el termini màxim de quinze dies, comptadors des de la data en què acabi el termini per presentar al·legacions .
24. Resolució de concessió de l'ajuda
1. Una vegada que s'ha rebut la documentació esmentada en el punt 23 de les bases d'aquesta convocatòria, el director general d'Habitatge ha d'elevar la proposta de resolució de concessió de l'ajuda al conseller de Mobilitat i Habitatge perquè en dicti la resolució que pertoqui, la qual ha de ser motivada i ha de contenir, entre d'altres, les dades de l'article 24.1 de l'Ordre de bases.
2. El conseller de Mobilitat i Habitatge ha de dictar la resolució de concessió de l'ajuda i l'Ajuntament de Sóller l'ha de notificar a la persona beneficiària com a màxim fins dia 1 d'octubre de 2019.
El venciment d'aquest termini màxim sense que s'hagi notificat la resolució expressa legitima la persona interessada que hagi deduït la sol·licitud per entendre-la desestimada per silenci administratiu.
3. Contra aquesta resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Mobilitat i Habitatge en el termini d'un mes, o directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, en ambdós casos comptadors des de l'endemà de la notificació de la resolució.
25. Inici, execució i finalització de les obres i termini màxim d'execució
1. En tot cas, les obres han d'estar iniciades en data igual o posterior al 18 d'octubre de 2017.
2. Les obres han d'estar emparades per la llicència o autorització municipal per executar l'actuació corresponent i per les altres autoritzacions administratives preceptives.
3. L'inici i el final de les obres s'han d'acreditar mitjançant el certificat d'obra corresponent signat per personal tècnic competent. Quan el pressupost d'execució material (PEM) no sigui superior a 10.000,00 €, els habitatges unifamiliars i els individuals en edifici d'habitatges de tipologia residencial col·lectiva poden substituir el certificat per una declaració responsable del beneficiari, sempre que les obres no estiguin subjectes a llicència municipal.
4. El termini per executar les obres no pot superar el termini fixat en la llicència municipal i, si escau, el de la pròrroga per causa justificada.
En tot cas, el termini màxim per executar les obres finalitza el dia 31 de desembre de 2019.
26. Justificació de la subvenció
1. En el cas d'obres que estiguin acabades en el moment de la publicació de la resolució de convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, s'ha de tenir en compte el següent:
Els sol·licitants de l'ajuda han de presentar la documentació justificativa de les despeses efectuades segons s'estableix a l'annex 7 d'aquesta Resolució, en el mateix termini d'un mes establert per a la presentació de les sol·licituds de l'ajuda i la documentació necessària.
A aquest efecte, els sol·licitants de l'ajuda també han de presentar la sol·licitud de pagament de l'ajuda, juntament amb la documentació justificativa esmentada, d'acord amb els models dels annexos 3 i 7 d'aquesta Resolució.
Els sol·licitants no tenen cap dret que se'ls concedeixi l'ajuda sol·licitada si no presenten en termini aquesta documentació.
2. En el cas d'obres que no estiguin acabades en el moment de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, s'ha de tenir en compte el següent:
Els sol·licitants de l'ajuda han de justificar el compliment de la finalitat de la subvenció i de l'aplicació dels fons percebuts, tant pel que fa a la despesa realitzada com quant al pagament, en el termini d'un mes comptador des de la data de finalització de les obres.
En tot cas, el termini per justificar la subvenció finalitza, com a màxim, el dia 20 de gener de 2020.
A aquest efecte, els sol·licitants de l'ajuda han de presentar la sol·licitud de pagament d'aquesta, segons el model de l'annex 7 d'aquesta Resolució, juntament amb la documentació justificativa de la subvenció que s'hi estableix.
Els beneficiaris de l'ajuda perden el dret a cobrar l'ajuda concedida si no presenten en termini aquesta documentació justificativa de la subvenció.
27. Visita d'inspecció i informe
1. Una vegada que s'ha presentat la documentació justificativa de la subvenció que s'estableix en el punt 26 de les bases d'aquesta convocatòria, els serveis tècnics competents de l'Ajuntament de Sóller l'han de valorar, han de fer la visita d'inspecció corresponent i han emetre l'informe tècnic sobre la justificació de la subvenció de forma individual per a cada sol·licitud d'ajuda. Aquest informe ha de servir de base per dictar la resolució individual de pagament.
2. A aquest efecte, l'Ajuntament de Sóller ha de notificar a les persones interessades el dia i l'hora de la visita d'inspecció. A la notificació ha de constar l'advertiment que si no és possible dur a terme la visita d'inspecció per causes imputables a les persones interessades, llevat de supòsits excepcionals acreditats degudament, s'entén que desisteixen de la sol·licitud, després d'haver dictat i notificat la resolució corresponent d'acord amb els articles 21.1 i 68.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
3. A l'informe tècnic s'ha de fer constar expressament que les obres s'han executat correctament d'acord amb el projecte o memòria presentada, que la documentació aportada per justificar la subvenció i sol·licitar el pagament és la correcta, que els documents presentats són els preceptius, que el beneficiari ha donat compliment a totes les seves obligacions i que no incorre en cap causa d'incompatibilitat i/o prohibició. També s'ha de fer constar l'import del pressupost protegible i la quantia de la subvenció.
En cas que l'interessat hagi rebut subvencions o ajudes per part d'altres entitats, públiques o privades, s'ha de fer constar l'import percebut així com la quantia final de la subvenció, tenint en compte l'apartat 2 del punt 11 de les bases d'aquesta convocatòria.
4. En cas que s'hagi produït una disminució de l'import del pressupost que va servir de base per determinar la quantia de la subvenció, s'ha de dictar una resolució de modificació per tal de fer constar el nou import concedit i s'ha de notificar a la persona interessada per tal que, en el termini de deu dies, pugui presentar, si escau, les al·legacions que consideri oportunes. D'altra banda, un augment del pressupost no donarà lloc, en cap cas, a l'augment de la quantia de la subvenció concedida.
5. A mesura que els serveis competents de l'Ajuntament de Sóller emetin l'informe d'inspecció i revisin la documentació justificativa aportada pels beneficiaris, en el termini màxim de quinze dies, comptadors des de la data en què es va fer la visita d'inspecció, han de trametre aquests documents a la Direcció General d'Habitatge.
En tot cas, el termini per trametre aquests informes tècnics és, com a màxim, fins al dia 15 de febrer de 2020.
28. Resolució de reconeixement de l'obligació i de pagament
1. Una vegada que els serveis competents de l'Ajuntament de Sóller hagin emès l'informe d'inspecció, hagin revisat la documentació justificativa aportada pels beneficiaris, i se n'hagi fet la tramesa a la Direcció General d'Habitatge, el director general ha de fer la proposta de resolució de pagament, la qual s'ha d'elevar al conseller de Mobilitat i Habitatge perquè dicti la resolució que pertoqui.
2. El conseller de Mobilitat i Habitatge ha de dictar la resolució i l'Ajuntament de Sóller l'ha de notificar en el termini màxim de tres mesos, comptadors des de la data de presentació de la sol·licitud de pagament de l'ajuda amb la documentació justificativa de la subvenció.
3. El venciment d'aquest termini màxim sense que s'hagi notificat la resolució expressa legitima els interessats que hagin presentat la sol·licitud per entendre-la desestimada per silenci administratiu.
4. Contra aquesta resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Territori, Energia i Mobilitat en el termini d'un mes, o directament un recurs contenciós administratiu davant la sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, en ambdós casos comptadors des de l'endemà d'haver-se notificat la resolució.
29. Pagament de la subvenció
1. La subvenció s'ha d'abonar en pagament únic, una vegada que s'ha justificat l'execució de l'activitat subvencionada, d'acord amb l'establert en els punts 26 i 27 de les bases d'aquesta convocatòria, amb els requisits exigits en la normativa aplicable que s'esmenta en el punt 3 d'aquestes mateixes bases, i amb les condicions i prescripcions establertes en la resolució de concessió de la subvenció.
2. Quan l'execució de l'actuació correspon a diversos beneficiaris, l'ajuda s'ha de distribuir en proporció al cost assumit per cada un. Si no es fa constar la proporció del cost assumit per cada beneficiari, la quantia de l'ajuda s'ha de prorratejar a parts iguals entre els beneficiaris de la subvenció.
30. Publicitat de les subvencions
Durant el primer trimestre de cada any natural s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears un extracte de totes les subvencions que es concedeixen en aquesta convocatòria, amb la identificació expressa de la convocatòria, el crèdit pressupostari, els beneficiaris i l'import de les subvencions que s'han concedit. No obstant això, no cal publicar les subvencions de quantia individualitzada inferior a 3.000,00 €.
31. Revocació i reintegrament
L'incompliment de les obligacions establertes en aquesta convocatòria o de les establertes en els articles 36 i 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, dóna lloc a la revocació de l'ajuda i al reintegrament de les quanties percebudes pels beneficiaris.
32. Règim d'infraccions i sancions
Les accions i les omissions que constitueixen infraccions administratives en matèria de subvencions estan tipificades en els articles 56, 57 i 58 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i donen lloc a l'aplicació del règim de sancions que preveuen els articles 61, 62 i 63 d'aquesta Llei.