Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE CULTURA, PARTICIPACIÓ I ESPORTS
Núm. 6392
Resolució de la presidenta de l'Institut d'Indústries Culturals de les Illes Balears de 21 de juny de 2019 per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions per a la producció i coproducció d'obres audiovisuals per als anys 2019 i 2020
L'Institut d'Indústries Culturals de les Illes Balears és una entitat pública empresarial de les que preveu l'article 2.1.b) de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb personalitat jurídica pròpia i diferenciada, i amb capacitat d'actuar i autonomia de gestió plenes, sense perjudici de la relació de tutela de l'Administració de la Comunitat Autònoma.
L'ICIB s'adscriu a la Conselleria de Cultura, Participació i Esports, sense perjudici dels canvis d'adscripció que pugui determinar el president de les Illes Balears per mitjà dels decrets d'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Les Finalitats generals i àmbits d'actuació de l'ICIB, d'acord amb l'Article 4 dels Estatuts de l'Institut d'Indústries Culturals de les Illes Balears publicats en el Decret 50/2018, de 21 de desembre, són les següents:
1. L'ICIB té com finalitats generals les relacionades amb el desenvolupament de les indústries i empreses culturals i creatives en el marc de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, d'acord amb aquests Estatuts.
2. Els àmbits inicials d'actuació de l'ens són l'audiovisual i la cultura digital, les arts escèniques, les arts visuals, el món editorial i la música, sense perjudici que en un futur es puguin incorporar altres sectors, com el patrimoni, l'artesania, el disseny i la publicitat, o altres camps de la cultura.
Les Funcions i competències de l'ICIB d'acord amb l'Article 5 dels Estatuts de l'Institut d'Indústries Culturals de les Illes Balears publicats en el Decret 50/2018, de 21 de desembre, són les següents:
L'article 30.26 de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears disposa que la Comunitat Autònoma té les competències corresponents per al foment de la creació i la producció cinematogràfica i audiovisual.
De conformitat amb l'Acord del Consell de Govern, de 9 de març de 2018, pel qual s'aprova el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'exercici 2018-2020, que inclou les ajudes per donar suport a la producció audiovisual, l'objectiu últim és potenciar i ajudar a la consolidació d'una indústria, creativitat i infraestructura audiovisuals tan importants i necessàries per a la cultura de les Illes Balears que permetin la divulgació, posterior, de les obres audiovisuals resultants, tant a l'interior com a l'exterior del territori de les Illes Balears, incloent l'àmbit internacional. Per promoure aquest marc d'actuació cultural es parteix de tres premisses:
En la present convocatòria s'estableix la selecció per part d'una comissió, de la qual formaran part experts independents, i es fixa una llista de criteris que la comissió ha de seguir en el moment de l'avaluació per a la concessió de les ajudes a obres audiovisuals de conformitat amb el Reglament UE núm. 651/2014, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat (reglament d'exempció de categories).
L'objecte d'aquesta Resolució és convocar subvencions a la producció audiovisual d'acord: 1) amb el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als anys 2018-2020, aprovat mitjançant un acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018, 2) amb l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura, d'1 de juliol de 2009, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura (BOIB núm. 100, d'11 de juliol), en particular l'article 1 lletra a), que estableix que poden ser objecte de subvenció la promoció de la cultura i de les arts plàstiques tant entre les Illes Balears com a l'exterior, i 3) amb el Decret llei legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
D'altra banda, el present règim d'ajudes també es fa de conformitat amb el Reglament UE núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat (reglament d'exempció de categories).
Per tot això, d'acord amb el que disposa l'article 15 del Decret llei legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), i fent ús de les facultats que m'atribueix l'article 20 (punt h) dels Estatuts de l'Institut d'Indústries Culturals, dicto la següent
Resolució
Primer
Aprovar la convocatòria de subvencions per a la producció i coproducció d'obres audiovisuals a les Illes Balears.
Segon
Fixar els models de documents que s'han de presentar per participar en la convocatòria (annexos 1, 2, 3, 4, 5, 6 i Models 201901, 201902, 201903, 201904 i 201905).
Tercer
Ordenar la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra la publicació d'aquesta Resolució, que esgota la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la presidenta de l'Institut d'Indústries Culturals en el termini d'un mes comptador a partir de l'endemà de publicar-se, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques.
També es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu en el termini de dos mesos comptadors a partir de l'endemà de publicar-se, d'acord amb els articles 8.2. i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 21 de juny de 2019
La presidenta,
Francesca Tur Riera
Convocatòria de subvenció 2019
1. Objecte i condicions
1.1 Convocar la concessió d'ajudes per a la producció audiovisual a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
1.2 Els projectes, entesos com a produccions i coproduccions audiovisuals que posin en valor la diversitat cinematogràfica de les Illes Balears i/o fomentin el teixit industrial del sector audiovisual balear i tinguin una clara vocació de difusió nacional i/o internacional, s'han d'incloure en alguna de les modalitats i gèneres d'obres audiovisuals següents:
Modalitat A: Llargmetratges cinematogràfics i televisius, sèries i minisèries de ficció d'autoria balear (música, realització, guió o adreça).
Modalitat B: Llargmetratges documentals i unitats documentals per a televisió.
Modalitat C: Llargmetratges cinematogràfics i televisius d'animació i sèries d'animació.
Modalitat D: Curtmetratges de ficció, animació i documentals.
1.3 Definicions:
Es consideren llargmetratges cinematogràfics les pel·lícules, destinades a la seva exhibició en sales cinematogràfiques comercials, que tinguin una durada de seixanta minuts o superior
Es consideren llargmetratges televisius les obres audiovisuals unitàries de ficció, amb característiques creatives similars a les dels llargmetratges cinematogràfics, la durada dels quals sigui superior a 60 minuts i inferior a 200 minuts, tingui desenllaç final, i amb la singularitat que la seva explotació comercial estigui destinada a la seva emissió o radiodifusió per operadors de televisió o plataformes de vídeo a la carta i no inclogui, en primer terme, l'exhibició a sales de cinema.
Es consideren unitats documentals per a televisió les obres audiovisuals unitàries d'aquest gènere la durada de les quals sigui de 52 minuts o superior i amb la singularitat que la seva explotació comercial estigui destinada a la seva emissió o radiodifusió per operadors de televisió o plataformes de vídeo a la carta i no inclogui, en primer terme, l'exhibició a sales de cinema.
Es consideren minisèries de televisió aquelles pel·lícules de ficció que, per raó de la seva durada, puguin ser objecte d'emissió dividida en dues parts, la durada conjunta de les quals no superi els 200 minuts, i que la seva explotació comercial estigui destinada a la seva emissió en radiodifusió per a televisió o plataformes de vídeo a la carta.
Es consideren sèries de ficció per a televisió les obres audiovisuals, formades per un conjunt de 3 o més episodis, destinades a ser emeses o radiodifoses per operadors de televisió o plataformes de vídeo a la carta, de forma successiva i continuada, podent cada episodi correspondre a una unitat narrativa o tenir continuació en l'episodi següent, la durada mínima conjunta del qual sigui de 200 minuts. A l'efecte de la present convocatòria, dita durada conjunta ha de tenir caràcter autoconclusiu i no correspondre's amb una segona temporada o successives.
Es consideren sèries d'animació les obres audiovisuals d'aquest gènere, formades per un conjunt de 3 o més episodis, destinades a ser emeses o radiodifoses per operadors de televisió o plataformes de vídeo a la carta de forma successiva i continuada, podent cada episodi correspondre a una unitat narrativa o tenir continuació en l'episodi següent, la durada mínima conjunta del qual sigui de 80 minuts. A l'efecte de la present convocatòria, dita durada conjunta ha de tenir caràcter autoconclusiu i no correspondre's amb una segona temporada o successives.
Es consideren curtmetratges les pel·lícules destinades a la seva exhibició a sales cinematogràfiques que tinguin una durada inferior a seixanta minuts.
S'entén per versió original catalana aquella que tingui més del 50% dels diàlegs i/o narració en llengua catalana, en cas de ser bilingüe, i/o sigui llengua majoritària en cas que hi hagi més de tres llengües.
1.4. Els projectes d'obres audiovisuals objecte de la convocatòria són aquells que tenen, cadascun d'ells, un cost total de fins a un màxim d'1,8 milions d'euros en el reconeixement de cost final.
1.5 Queden exclosos de la convocatòria present els projectes audiovisuals:
2. Dotació i imputació pressupostària
2.1 Es destina a aquesta convocatòria un màxim de 600.000 euros amb càrrec del capítol 4 dels pressupostos de l'ICIB per al 2019, o una partida equivalent en exercicis futurs, amb el detall d'anys i d'imports següent:
2019: 600.000 €.
Per a l'exercici 2020 es consignarà la quantitat corresponent amb càrrec al seu pressupost, sempre atenent a la disponibilitat de crèdit.
2.2 La quantitat prevista per a l'any 2019 d'import total de 600.000 euros queda distribuïda segons les modalitats següents i partides respectives:
Modalitat A, per a la qual hi ha reservats 225.000 €.
Modalitat B, per a la qual hi ha reservats 225.000 €.
Modalitat C, per a la qual hi ha reservats 90.000 €.
Modalitat D, per a la qual hi ha reservats: 60.000 €.
2.3 Per a l'any 2020 la quantitat assignada quedarà repartida seguint el criteri de l'any 2019, en la proporció que resulti.
2.4 En cas que no s'arribés a repartir la quantitat màxima assignada per a cadascuna de les modalitats, les quantitats no utilitzades es podran destinar a altres modalitats. El mateix criteri s'aplicarà en el cas de falta de propostes o en no complir aquestes els requisits o la puntuació mínims exigibles en fase de valoració.
3. Import màxim de l'ajuda
3.1 L'import màxim de l'ajuda a percebre per projecte beneficiari serà l'indicat a continuació per a cada modalitat, no podent mai superar el 40% del pressupost de producció de l'obra audiovisual, entenent com a tal, als presents efectes, el cost de l'obra audiovisual reconegut per l'ICIB, excepte en els casos d'obra difícil (definits a l'apartat 4.1), que podran arribar al 50%.
L'import màxim de l'ajuda a percebre per projecte beneficiari, segons la modalitat a la qual opti, serà:
- Modalitat A: 112.500 € màxim per projecte.
- Modalitat B: 112.500 € màxim per projecte.
- Modalitat C: 90.000 € màxim per projecte.
- Modalitat D: 20.000 € màxim per projecte.
3.2 En el cas de llargmetratges realitzats en règim de coproducció amb empreses estrangeres, aquest reconeixement de cost es referirà únicament al percentatge de participació de la productora de les Illes Balears, si bé caldrà tenir en compte la totalitat de les ajudes declarades per tots els productors.
4. Acumulació d'ajudes i subvencions
4.1 Aquestes subvencions són compatibles amb altres ajudes per al mateix projecte de la resta de l'Administració del Govern de les Illes Balears i organismes dependents, així com d'altres administracions públiques i entitats públiques. No obstant això, l'import total de les diverses ajudes a la producció que rebi l'obra audiovisual no podrà superar la intensitat establerta en el Reglament 651/2014 de la Comissió Europea, de 17 de juny de 2014; és a dir, que la intensitat de l'ajuda no podrà superar el 50% del pressupost de producció global o, en els casos de coproduccions transfrontereres finançades per més d'un Estat membre i en les quals participin productors de més d'un Estat membre, el 60%.
No serà aplicable aquesta limitació a les obres audiovisuals difícils. S'entendran per obres audiovisual difícils:
a) Els curtmetratges, que podran rebre ajudes públiques de fins al 75 per 100 del cost reconegut.
b) Les produccions dirigides per un nou realitzador el pressupost de producció del qual no superi els 300.000 euros, que podran rebre ajudes públiques de fins al 70 per 100 del cost reconegut.
c) Les obres audiovisuals rodades en alguna de les llengües cooficials diferents al castellà que es projectin a Espanya en aquest idioma cooficial o subtitulat, que podran rebre ajudes públiques de fins al 60 per 100 del cost reconegut.
Per determinar si es respecta la normativa vigent d'acumulació d'ajudes, caldrà tenir en compte l'import total de les ajudes concedides a l'activitat o projecte, amb independència de l'empresa que rebi la subvenció, i es calcularà el percentatge corresponent sobre la totalitat del projecte amb les despeses subvencionables de totes les empreses coproductores espanyoles, d'acord amb l'establert en l'article 8 del Reglament núm. 651/2014 de la Comissió Europea.
4.2 Així, les ajudes emparades en la present convocatòria podran acumular-se amb:
- Qualsevol ajuda amb costos subvencionables identificables, corresponent -parcialment o totalment- als mateixos costos subvencionables, únicament si tal acumulació no supera la intensitat de l'ajuda o l'import d'ajuda més elevades a aquesta ajuda en virtut de les disposicions de la Unió Europea en aquesta matèria.
- Qualsevol altra ajuda amb costos subvencionables identificables, sempre que aquestes mesures d'ajuda es refereixin a costos subvencionables diferents i compleixin amb la normativa vigent d'ajudes de la Unió Europea.
4.3 Les ajudes previstes en la present ordre se subjecten a l'establert en el Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de mínims.
5. Condició de beneficiari
5.1 Poden accedir a les ajudes regulades per la present convocatòria les empreses constituïdes com a productores audiovisuals independents, incloent persones físiques o jurídiques que estiguin inscrites en l'epígraf del IAE: 9611 en el moment de presentar la sol·licitud.
Aquestes empreses hauran d'estar establertes en un Estat membre de la Unió Europea o de l'Espai Econòmic Europeu i tenir, en el moment de la sol·licitud de l'ajuda, un establiment operatiu a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears amb almenys dos anys d'antiguitat. En el cas d'empreses de recent creació, s'acceptarà a l'administrador de l'empresa l'antiguitat mínima de dos anys de radicació a les Illes Balears. A més, aquestes empreses hauran de mantenir la seva activitat professional, com a mínim, fins a la justificació de l'activitat objecte de l'ajuda.
Per poder accedir a la condició de beneficiari amb anterioritat a la finalització del termini de sol·licitud de l'ajuda, les empreses hauran d'estar inscrites com a productores audiovisuals independents en el Registre Administratiu d'Empreses Cinematogràfiques i Audiovisuals de l'Institut de la Cinematografia i de les Arts Audiovisuals (ICAA) del Ministeri d'Educació, Esports i Cultura, o en l'organisme equivalent de la comunitat autònoma que es pugui crear.
S'entén per empresa de producció audiovisual independent aquella persona física o jurídica, incloses les agrupacions d'interès econòmic, que no sigui objecte d'influència dominant per part d'un prestador de servei de comunicació/difusió audiovisual ni d'un titular de canal televisiu privat o plataforma de teledifusió en línia, ni, per la seva banda, exerceixi una influència dominant, ja sigui, en qualssevol dels supòsits, per raons de propietat, participació financera o per tenir la facultat de condicionar, d'alguna manera, la presa de decisions dels òrgans d'administració o gestió respectius.
Sense perjudici d'altres supòsits, s'entendrà, en tot cas, que la influència dominant existeix quan concorrin qualssevol de les següents circumstàncies:
1r. La pertinença d'una empresa productora i un prestador d'un servei de comunicació/difusió audiovisual i/o un titular d'un canal televisiu a un grup de societats, de conformitat amb l'establert a l'article 42 del Codi de Comerç.
2n. La possessió, de forma directa o indirecta, per un prestador d'un servei de comunicació/difusió audiovisual o un titular d'un canal televisiu de, almenys, un 20 per 100 del capital social, o d'un 20 per 100 dels drets de vot d'una empresa productora.
3r. La possessió, de forma directa o indirecta, per part d'una empresa productora de, almenys, un 20 per 100 dels drets de vot d'un prestador de servei de comunicació/difusió audiovisual o d'un titular de canal televisiu.
4t. L'obtenció per l'empresa productora, durant els tres últims exercicis socials, de més del 80 per 100 de la seva xifra de negocis acumulada procedent d'un mateix prestador de servei de comunicació/difusió audiovisual o titular d'un canal televisiu d'àmbit estatal. Aquesta circumstància no serà aplicable a les empreses productores la xifra de negoci de les quals hagi estat inferior a quatre milions d'euros durant els tres exercicis socials precedents, ni durant els tres primers anys d'activitat de l'empresa.
5è. La possessió, de forma directa o indirecta, per qualsevol persona física o jurídica de, almenys, un 20 per 100 del capital subscrit o del dret de vot d'una empresa productora i, simultàniament, de, almenys, un 20 per 100 del capital social o del dret de vot d'un prestador de servei de comunicació/difusió audiovisual i/o d'un titular de canal televisiu.
A l'efecte d'aquesta convocatòria, s'entén per empresa prestadora de serveis de comunicació, difusió audiovisual i/o canal de televisió o plataforma de teledifusió en línia, la persona física o jurídica que assumeix la responsabilitat editorial de ràdio o de televisió, o dels continguts audiovisuals que es tractin, i els transmet o els fa retransmetre per un tercer.
5.2 Que l'empresa productora i/o el productor executiu del projecte tinguin una experiència provada en l'activitat de producció cinematogràfica o audiovisual, havent d'acreditar que han produït en els últims cinc anys, com a empresa productora i/o com a productor executiu, almenys, dos curtmetratges o un llargmetratge que hagin estat qualificats per a grups d'edat i hagin obtingut el corresponent certificat de nacionalitat espanyola, o una sèrie o programa de televisió.
5.3 En el cas de projectes coproduïts per diverses productores, la quantitat de l'ajuda que, si s'escau, correspongui al projecte, s'admetrà únicament a aquella productora que resulti beneficiària, i exclusivament pel seu percentatge de participació, sempre que aquest percentatge de participació de la productora sigui igual o superior al 20% del projecte audiovisual.
5.4 En cas que un mateix sol·licitant obtingués concessió de subvenció en diferents projectes, s'estableixen els següents límits per sol·licitant i categoria:
Modalitat A: 168.750 €.
Modalitat B: 168.750 €.
Modalitat C: 90.000 €.
Modalitat D: 30.000 €.
5.5 No podran accedir a les ajudes:
- Empreses en crisi. A l'efecte d'aquesta convocatòria s'entén per empresa en crisi aquella empresa que es trobi en alguna de les circumstàncies que preveu l'article 2.18 del Reglament UE núm. 651/2014 de la Comissió Europea, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajudes compatibles amb el mercat interior. Les empreses en concurs de creditors també s'inclouen en aquest concepte d'empreses en crisi.
- Les empreses que estan subjectes a una ordre de recuperació pendent com a conseqüència d'una decisió prèvia de la Comissió Europea que hagi declarat una ajuda il·legal i incompatible amb el mercat interior.
- Les empreses productores afectades per alguna de les circumstàncies previstes a l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
- Les empreses que no estiguin al corrent de les obligacions contretes amb el personal creatiu, artístic o tècnic, i amb les indústries tècniques, o que hagin estat sancionades o condemnades per resolució administrativa ferma o sentència judicial ferma, així com les que hagin incomplit el conveni col·lectiu aplicable o que hagin incorregut en altres actuacions que suposin una mala praxi en matèria laboral; caldrà aportar, juntament amb la sol·licitud, la corresponent declaració responsable sobre aquests extrems.
- Les empreses productores que només tinguin una participació financera en el projecte de producció de l'obra audiovisual.
5.6 Aquests requisits han de complir-se prèviament a la data de publicació en el BOIB de l'acte de convocatòria anual i han de mantenir-se fins a la finalització i justificació de l'activitat objecte de subvenció.
6. Requisits dels projectes audiovisuals
6.1. Els projectes que concorrin a aquesta convocatòria hauran de reunir els requisits següents:
6.1.1 No podran accedir a aquestes ajudes els projectes que hagin presentat la sol·licitud de qualificació per edats a l'ICAA abans de recaure la decisió final de la Comissió Avaluadora en la producció d'obres audiovisuals.
6.1.2 Finalitzar no més tard del 31 de desembre de 2020 els projectes de les modalitats A, B i D, i no més tard del 31 de juny de 2021 els projectes de la modalitat C, essent aquestes les dates límit de lliurament certificat d'una còpia del projecte finalitzat a la Biblioteca Pública de Palma Can Sales.
6.1.3 Acreditar, en el moment de presentar la sol·licitud de l'ajuda, que el projecte té garantit un finançament de com a mínim el 10 % del pressupost total previst per a la producció de l'obra audiovisual.
6.1.3.1 Aquest finançament pot provenir de recursos propis de la productora sol·licitant, de recursos aliens de caràcter reintegrable, de recursos obtinguts en concepte de cessió dels drets d'explotació de l'obra audiovisual, de bestretes de distribució, de bestretes de vendes internacionals, de prevenda de drets d'antena, de capitalitzacions de salaris, d'ajudes percebudes o aportacions no reintegrables de qualsevol naturalesa realitzades per qualsevol Administració, entitat, empresa pública o societat.
Quan es tracti dels projectes d'obres audiovisuals realitzats en règim de coproducció amb empreses estrangeres prevists en aquesta convocatòria, aquesta quantitat s'entén referida al percentatge de participació del productor de les Illes Balears.
6.1.3.2. En els casos de projectes amb un pressupost superior a un milió d'euros, el finançament de fons propis tindrà un límit de 100.000 euros.
6.2 A l'efecte de comprovar el finançament mínim establert al punt 6.1.3, en el moment de la sol·licitud, es té en compte:
6.2.1 Import, expressat en euros, del contracte o document oficial d'adquisició anticipada de drets d'explotació de l'obra audiovisual amb empreses prestadores del servei de comunicació, difusió audiovisual i/o canal de televisió o plataforma de teledifusió en línia, formalitzats per l'empresa sol·licitant de l'ajuda o per qualsevol de les empreses coproductores del projecte audiovisual.
No obstant això, en el supòsit d'adquisició anticipada de drets per part d'empreses prestadores del servei de comunicació audiovisual de titularitat pública, s'admet també l'import que figuri en la corresponent resolució d'adquisició, encara que no s'hagi procedit a la formalització del respectiu contracte.
En qualsevol cas, els contractes hauran de romandre vigents fins al moment en què es realitzi el reconeixement del cost de l'obra audiovisual per l'ICIB.
6.2.2 L'import en euros dels contractes formalitzats per l'empresa sol·licitant de l'ajuda o per qualsevol altra de les empreses coproductores de l'audiovisual amb empreses distribuïdores de qualsevol finestra d'explotació per a la distribució de l'obra audiovisual.
Quan es tracti de contractes formalitzats amb una empresa vinculada a les productores del projecte, l'import d'aquests contractes haurà d'estar acreditat mitjançant aval bancari.
6.2.3 L'import, preferiblement en euros, dels contractes formalitzats amb empreses de vendes internacionals, sempre que aquests incorporin un compromís en ferm i un preu determinat.
Aquests contractes hauran de romandre vigents fins al moment en què es realitzi el reconeixement del cost de l'obra audiovisual per part de l'ICIB.
6.2.4 L'import cert de qualsevol de les ajudes públiques, sempre que existeixi resolució de concessió d'aquestes.
6.2.5 Els recursos propis aportats per l'empresa sol·licitant de l'ajuda o per qualsevol de les empreses coproductores de l'obra audiovisual, afectats a la producció, sempre que es trobin garantits mitjançant un certificat bancari.
S'admet certificat bancari acreditatiu d'aquests recursos propis per una quantia no superior al 5 % del pressupost del projecte, i s'admeten, si correspon, per sobre d'aquest límit, altres recursos propis garantits mitjançant aval.
6.2.6. Igualment, s'admeten capitalitzacions de fins a un 34% del pressupost del projecte. En cap cas es poden capitalitzar despeses reportades pels administradors de les empreses productores del projecte. Les despeses d'aquestes aportacions no poden procedir d'empreses vinculades a cap de les empreses productores del projecte. S'entén per vinculació els supòsits previstos a l'article 68.2 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
6.3. Els projectes objecte d'aquesta sol·licitud d'ajuda, per poder ser beneficiaris de la mateixa, han de reunir la puntuació mínima exigida a l'apartat 9.2 de la present convocatòria.
6.4 Els projectes d'obres audiovisuals inclosos en règim de coproducció amb empreses estrangeres que siguin objecte d'aquestes ajudes, han de tenir una aprovació del projecte de coproducció emesa pel director de l'Institut de Cinematografia i de les Arts Audiovisuals (ICAA) o estar en disposició d'obtenir-la.
6.5 Els requisits establerts en els punts anteriors es consideren requisits essencials d'accés a les ajudes i són objecte de comprovació per part de l'ICIB, tant en el moment de presentar la sol·licitud com en el moment del reconeixement del cost de l'obra audiovisual amb la resta de requisits; sense perjudici de l'establert en el punt 14 (obligacions dels beneficiaris).
6.6 L'incompliment de qualsevol d'aquests requisits suposa desestimar la sol·licitud o, si s'escau, la revocació de les ajudes i l'exigència del reintegrament total de les quantitats percebudes per les empreses productores.
7. Sol·licitud i documents que l'han d'acompanyar
La sol·licitud s'ha de presentar usant un model normalitzat (veure annex 1) degudament emplenat i signat, i ha d'anar acompanyada de la documentació general i específica esmentada a continuació:
01. Índex de documentació (seguint l'ordre i numeració aquí exposats).
02. Documentació administrativa del sol·licitant (només aquella que no s'hagi presentat anteriorment a l'organisme convocant):
02.01. En el cas que el sol·licitant sigui una persona física.
02.01.02. Còpia del DNI, NIF o NIE.
02.02. En el cas que el sol·licitant sigui una persona jurídica:
02.02.01. Còpia del CIF de l'entitat.
02.02.02. Còpia dels Estatuts registrats i de les escriptures de constitució i modificacions posteriors, si s'escau, inscrites en el Registre Mercantil o el que correspongui.
02.02.03. Documentació que acrediti de manera suficient la representació de qui signa la sol·licitud o declaració responsable d'aquesta representació, en cas de no ser el representant un dels Administradors o apoderats, segons l'última escriptura.
02.02.04. Còpia del DNI o NIE del representant legal de l'entitat.
02.03. Tant per a persones físiques com jurídiques:
02.03.01. L'acreditació d'estar donat d'alta a l'epígraf 9611 de l'impost d'activitats econòmiques (IAE).
02.03.02. L'acreditació d'estar inscrit, amb les corresponents modificacions, si s'escau, com a productor audiovisual independent en el Registre d'Empreses Audiovisuals de les Illes Balears, quan estigui en funcionament, o del Registre Administratiu d'Empreses Cinematogràfiques i Audiovisuals de l'Institut de la Cinematografia i de les Arts Visuals (ICAA) del Ministeri d'Educació, Cultura i Esports.
02.03.03. Certificat de domicili fiscal del sol·licitant.
03. Declaració responsable conjunta, per mitjà del model normalitzat ANNEX 2, que afirmi:
03.01. Que el sol·licitant
- És una empresa productora audiovisual independent, segons l'establert en aquesta convocatòria.
- És una empresa inscrita com a empresa productora audiovisual independent en el Registre Administratiu d'Empreses Cinematogràfiques i Audiovisuals de l'Institut de la Cinematografia i de les Arts Audiovisuals (ICAA) o en el Registre Administratiu d'Empreses Cinematogràfiques i Audiovisuals de les Illes Balears quan es disposi. Aportació de certificat públic.
- Coneix i no incorre en cap dels supòsits de prohibició i incompatibilitat per ser beneficiari, dels que preveu l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
- Compleix les obligacions establertes a l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; a l'article 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i a l'article 11 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura, d'1 de juliol de 2009, pel qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura.
- Està al corrent del pagament d'obligacions per a reintegrament de subvencions segons la normativa vigent a les Illes Balears i es compromet a mantenir el compliment durant el període de temps inherent al procediment de concessió de l'ajuda.
- No incorre en cap tipus d'inhabilitació per a l'obtenció d'ajudes de la normativa de les Illes Balears.
- No ha estat sancionat amb la pèrdua del dret a obtenir subvencions per haver incomplit la normativa que és aplicable en matèria d'igualtat entre homes i dones.
- No ha estat declarat culpable en cap dels altres supòsits de l'article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i del compromís de romandre en aquesta situació durant tot el procediment de tramitació de les ajudes, fins al pagament d'aquestes.
- Que el sol·licitant, en cas que sigui una empresa, compleix amb la legalitat vigent pel que fa a la contractació de treballadors.
- Compleix la normativa legal i convencional aplicable a les relacions jurídiques amb el personal creatiu, artístic, tècnic i proveïdors.
- Està al corrent del pagament de les obligacions davant la Seguretat Social i les hisendes autonòmica i de l'Estat.
- Per dur a terme l'activitat objecte d'aquesta sol·licitud de subvenció ha obtingut les autoritzacions pertinents dels titulars dels drets de la propietat intel·lectual corresponents.
- Dóna constància de les obres, indicant els formats i anys de producció, estrenades i difoses per l'empresa sol·licitant o, si s'escau, pel seu administrador o productor.
- Destinarà, almenys, un 5% del pressupost de l'obra audiovisual que resulti beneficiària de l'ajuda a còpies, publicitat o promoció per a la seva estrena comercial, amb la finalitat d'aconseguir una àmplia presència dins i fora de les Illes Balears.
- Estrenarà l'obra audiovisual que resulti beneficiària de l'ajuda en alguna de les següents finestres comercials: televisions d'àmplia difusió al territori o fora del territori balear; sales de cinema homologades per la Conselleria de Cultura, Participació i Esports de les Illes Balears o fora d'aquesta comunitat; operadores de serveis de televisió en línia, dins del període de l'ajuda o en els següents dos anys a partir de la conclusió del període de l'ajuda.
- Utilitzarà la versió original de l'obra audiovisual quan participi a festivals, premis i mostres audiovisuals.
03.02. Que el projecte:
- Té com a mínim un 10% del seu finançament degudament acreditat.
- Compleix els requisits previstos a l'article 5 de la Llei 55/2007, de 28 de desembre, per a l'obtenció de la nacionalitat espanyola.
- Ha obtingut ajudes en anteriors convocatòries de la Conselleria competent en matèria de Cultura o de l'ICIB, si s'escau.
- Ha obtingut o sol·licitat ajudes d'altres administracions per al mateix projecte, si s'escau.
- Ha participat a fòrums de caràcter internacional de coproducció i/o desenvolupament, concursos de guió, etc, si s'escau.
- És la primera o segona obra audiovisual del director, si s'escau.
- Incorpora un percentatge de dones determinat formant part del seu equip creatiu / prefectures d'equip (sense computar adreça i producció executiva).
03.03 Respecte de la territorialitat:
- Suposarà un nivell d'activitat de producció destinat a autoria, equips tècnics i artístics, a les Illes Balears, de, com a mínim, el 40% del pressupost de producció.
- En cas de resultar beneficiari de l'ajuda, repercutirà, com a mínim, el 120% del seu import al territori de les Illes Balears.
- S'hi especificarà la llengua original de rodatge/enregistrament i el percentatge d'ús de cada llengua
- S'hi especificarà el percentatge de dies de rodatge a les Illes Balears en qualsevol de les modalitats; si s'escau, el percentatge d'utilització dels estudis principals d'animació a les Illes Balears (animació); i si s'escau, el percentatge d'utilització d'estudis de postproducció a les Illes Balears en qualsevol de les modalitats.
- S'hi especificarà quants professionals de l'equip creatiu, artístic i caps d'equip, segons la Modalitat que correspongui, tenen un mínim de dues produccions lligades a la cultura de les Illes Balears.
- S'hi especificarà la relació de les empreses auxiliars que desenvolupin la seva activitat a les Illes Balears i intervindran en la producció de l'obra audiovisual.
04. Documentació específica del projecte audiovisual:
04.01 El pressupost del projecte, segons Model oficial 201901, que es pot obtenir a la web de l'ICIB i que segueix el model vigent a cada moment de l'Institut de la Cinematografia i de les Arts Visuals (ICAA) del Ministeri d'Educació, Cultura i Esports.
04.02 El pla de finançament, seguint el Model oficial 201902, que es pot obtenir a la web de l'ICIB i que, a l'efecte d'acreditar el finançament mínim confirmat del 10% del pressupost, haurà d'acompanyar-se dels documents següents:
- Contractes o documents de valor jurídic equivalent vinculant, amb preu cert expressat en euros, d'adquisició anticipada de drets d'explotació del llargmetratge formalitzats per les empreses prestadores del servei de comunicació audiovisual i/o canal de televisió o plataforma de teledifusió en línia amb àmplia difusió a les Illes Balears o fora de les Illes Balears, formalitzats per l'empresa sol·licitant de l'ajuda o per qualsevol de les empreses coproductores del projecte audiovisual. En defecte d'això, document oficial que acrediti l'aportació econòmica d'aquestes empreses a l'obra.
- Contractes, amb l'import expressat en euros, formalitzats amb empreses distribuïdores de qualsevol finestra d'explotació.
- Contractes o precontractes formalitzats amb agències de vendes internacionals, en els quals s'ha d'incloure un preu cert, o mínim garantit, preferiblement en euros.
- Resolucions de concessió o pendents de concessió en l'obra audiovisual d'ajudes públiques autonòmiques, nacionals i internacionals.
- Avals, certificats de saldo, pòlisses de crèdit o altres documents bancaris sobre recursos propis de les empreses productores del projecte a l'efecte de la producció d'aquest. En el cas de certificats bancaris sense aval, només es pot justificar un màxim del 5 % del pressupost. Per justificar un percentatge major, es necessita aval bancari.
- Compromisos en els quals figurin els imports de les capitalitzacions que es comprometen a assumir les persones físiques o jurídiques amb les quals l'empresa productora del projecte ha subscrit algun tipus de contracte de treball, fins a un límit del 34% del pressupost del projecte
- Contractes, pagarés o documents de valor equivalent en el tràfic mercantil en els quals figuri l'import, expressat en euros, de les aportacions d'inversors privats destinades a la producció, incloent contractes de patrocinis, product placement, col·laboració, etc.
04.03. La fitxa tècnicoartística, usant el Model oficial 201903, descarregable a la pàgina web de l'ICIB, que inclogui relació nominal, o, en el cas de no estar en condicions de detallar-la, relació de llocs dels equips creatiu i artístic i relació d'empreses auxiliars. Aquest model s'utilitzarà també per a l'acreditació del foment de la igualtat de gènere.
04.04. Memòria del projecte, que inclogui:
a) Sinopsi de l'obra audiovisual (màx. 1 pàgina).
b) Una memòria d'intencions del projecte audiovisual pel que fa al tractament formal, disseny de producció, repartiment d'actors/actrius i altres elements artístics i tècnics en relació a la proposta de guió, signada per l'empresa productora. Es valoren els aspectes especificats a l'apartat B2 del punt 9 (criteris de valoració).
c) Pla de treball, incloent cronograma de preproducció, producció i postproducció amb les dates previstes d'inici i finalització de rodatge, així com els llocs de localitzacions.
04.05. El guió o escaleta. Si es tracta de sèries de televisió, el guió del pilot i una sinopsi de cada capítol.
04.06. El contracte en el qual s'acrediti de manera inequívoca la cessió al productor dels drets sobre el guió, l'import de la contraprestació corresponent a l'autor o autors d'aquest, així com, si s'escau, la cessió de drets d'opció sobre l'obra preexistent. Així mateix s'adjuntarà document acreditatiu del pagament dels drets sobre el guió, d'acord amb calendari de pagaments acordat en aquest contracte entre les parts.
04.07. Memòria de la productora sol·licitant: historial creatiu, professional i financer amb esment dels treballs previs en l'àmbit audiovisual. En cas d'empreses de nova creació, historial de l'Administrador o Productor. S'acompanyarà de documents que acreditin la seva experiència provada, en els termes establerts a l'apartat 5.2 d'aquesta convocatòria (Requisits dels beneficiaris). Addicionalment s'aportaran, si s'escau, carta d'invitació de festival, certificat de premis expedits, així com documentació que acrediti les vendes internacionals o les estrenes en sales comercials.
04.08 Contractes, opcions o cartes de compromís signats on constin les quantitats acordades i calendari de pagaments d'aquestes quantitats amb director/a, i productor/a executiu/a.
04.09 Historial dels professionals relacionats a la casella C.3 de la Modalitat que correspongui de l'apartat 9.1. de la present convocatòria, amb esment dels treballs previs realitzats a l'àmbit audiovisual balear, sempre que es pugui acreditar el seu compromís de participació en el projecte, la qual cosa haurà d'acreditar-se mitjançant contractes o cartes de compromís, en els quals figuri el domicili fiscal del professional.
04.10 Si s'escau, documentació que acrediti la participació del projecte en fòrums de coproducció de caràcter internacional, fòrums de desenvolupament, concursos de guió, etc.
04.11 Estratègia de difusió i màrqueting nacional i internacional elaborada per empresa o professional especialitzat.
04.12 En les coproduccions, una còpia del contracte signada per tots els coproductors, en què cal fer constar les aportacions de cadascun i la seva quantificació.
04.13 Qualsevol altra documentació que el sol·licitant consideri pertinent per defensar millor el projecte.
05. Formulari d'Autobaremació: Model 201904.
8. Terminis de sol·licitud, acceptació, eventuals esmenes i execució de l'activitat
8.1 El termini per presentar les sol·licituds s'obre a partir de l'endemà de la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i està obert per un període d'un mes.
8.2 El termini per esmenar la documentació presentada serà de deu dies hàbils a partir de l'endemà que l'òrgan instructor de l'expedient ho comuniqui. Transcorregut aquest període sense haver obtingut resposta, es considerarà que el sol·licitant ha desistit de la petició i s'arxivarà l'expedient sense més tràmits.
8.3 El termini per acceptar l'ajuda, mitjançant la presentació de la documentació requerida, serà de 10 dies hàbils a partir del dia en què l'òrgan instructor de l'expedient comuniqui la concessió de la mateixa.
8.4 El termini d'execució de les activitats subvencionades per mitjà de la present convocatòria finalitzarà el 31 de desembre de 2020 per a les Modalitats A, B i D, i el 31 de juny de 2021 per a la Modalitat C. El període específic de les despeses que podran ser considerades com a costos es detalla, per modalitats, a l'apartat desè cinquè (15.2. a) de la present convocatòria.
8.5 Ampliació de terminis. L'Administració, excepte precepte en contrari, podrà concedir d'ofici o a petició dels interessats, una ampliació dels terminis establerts d'execució del projecte que no excedeixi la meitat dels mateixos, si les circumstàncies ho aconsellen i amb això no es perjudiquen drets de tercers. L'acord d'ampliació haurà de ser notificat als interessats.
Tant la petició dels interessats com la decisió sobre l'ampliació hauran de produir-se, en tot cas, abans del venciment del termini que es tracti. En cap cas podrà ser objecte d'ampliació un termini ja vençut. Els acords sobre ampliació de terminis o sobre la seva denegació no seran susceptibles de recurs, sense perjudici del procedent contra la resolució que posi fi al procediment.
9. Criteris de valoració
9.1. Les sol·licituds són valorades d'acord amb els criteris següents:
Modalitat A - Ficció: projectes de llargmetratge per a cinema i llargmetratge, minisèrie o sèrie per a televisió. |
150 |
---|---|
A) Qualitat del projecte. |
40 |
1) Qualitat i interès de la proposta. |
20 |
a) Idea central i originalitat de l'argument. |
6 |
b) Definició del públic objectiu. |
3 |
c) Potencial de difusió i comercialització. |
3 |
d) Contribució a la diversitat del panorama audiovisual europeu. |
4 |
e) Historials professionals del director, el guionista i altres components dels equips tècnic i artístic. |
4 |
2) Guió. |
20 |
a) Creativitat. |
5 |
b) Valor artístic. |
5 |
c) Estructura i narrativa. |
5 |
d) Treballs previs (anàlisis, diàlegs, etc.) i altres tasques pròpies del desenvolupament (fins a data presentació sol·licitud). |
5 |
B) Contribució cultural |
18 |
1) Llengua original del rodatge/enregistrament (versió original en llengua catalana o amb una presència mínima del 30% en el conjunt de diàlegs o narració). |
9 |
a) Del 30% al 49% en català. |
3 |
b) Del 50% al 75% en català. |
6 |
c) Del 76% al 100% en català. |
9 |
2) Interès cultural de la proposta. |
9 |
a) El projecte contribueix a l'enriquiment de la cultura audiovisual balear i posa en valor el talent creatiu i artístic balear. |
3 |
b) Està basat en una obra literària balear i/o escrita originalment en llengua catalana. |
2 |
c) Trama amb personatges reals o de ficció residents a Balears o amb temàtica relativa a la realitat cultural, social o política de Balears/UE. |
2 |
d) Acció desenvolupada a les Balears o que utilitzi el patrimoni arquitectònic, arqueològic de Balears/UE. |
2 |
C) Impuls de la cinematografia i contribució a la promoció del talent balear. |
52 |
1) Rodatge a les Illes Balears. Percentatge de rodatge o enregistrament del llargmetratge que es duu a terme a localitzacions, espais escènics i estudis cinematogràfics de les Illes Balears. |
10 |
a) Fins a un 25% de dies de rodatge al territori de les Illes Balears. |
4 |
b) Del 26% al 50% de dies de rodatge al territori de les Illes Balears. |
6 |
c) Del 51% al 75% de dies de rodatge al territori de les Illes Balears. |
8 |
d) Més del 75% de dies de rodatge al territori de les Illes Balears. |
10 |
2) Treballs duts a terme per empreses auxiliars que tinguin seu social i fiscal a les Illes Balears. |
3 |
a) Postproducció d'imatge. |
1 |
b) Postproducció de so i doblatge. |
1 |
c) Altres: escenografia, il·luminació, vestuari, etc. |
1 |
3) Equip creatiu / prefectures d'equip amb un mínim de dues produccions lligades a la cultura de les Illes Balears. Si l'autoria és compartida, s'aplica la meitat dels punts possibles concedits. Una mateixa persona no pot puntuar per més de dues funcions. |
23 |
a) Director. |
4 |
b) Guionista. |
4 |
c) Producció executiva |
3 |
d) Director de producció. |
2 |
e) Director de fotografia. |
2 |
f) So directe. |
1 |
g) Compositor de la BSO. |
2 |
h) Director artístic. |
1 |
i) Muntador. |
2 |
j) Uns altres. 1 punt per a cada membre addicional, fins a 2. |
2 |
4) Equip artístic amb un mínim de dues produccions lligades a la cultura de les Illes Balears. |
6 |
a) Actor protagonista 1er. |
2 |
b) Actor protagonista 2on. |
2 |
c) Actor secundari 1er. |
1 |
d) Actor secundari 2on. |
1 |
5) Director novell (primer o segon projecte audiovisual). |
2 |
6) Dirigida íntegrament a càrrec d'una dona. Si es comparteix lloc amb homes, la puntuació serà proporcional al nombre de persones exercint el lloc (1 punt si fossin un home i una dona). |
2 |
7) Producció executiva íntegrament a càrrec d'una dona. Si es comparteix lloc amb homes, la puntuació serà proporcional al numero de persones exercint el lloc (1 punt si fossin un home i una dona). |
2 |
8) Percentatge de dones a l'equip creatiu / prefectures d'equip (excloent la direcció i la producció executiva) superior al 40 %. |
4 |
D) Viabilitat econòmica i industrial. |
40 |
1) Viabilitat econòmica i coherència del pla de finançament respecte de la memòria del projecte presentada. Percentatge de finançament acreditat mitjançant la documentació indicada a l'apartat 7 de la convocatòria. |
15 |
a) Del 10% al 15% de finançament acreditat. |
6 |
b) Del 16% al 30% de finançament acreditat. |
9 |
c) Del 31% al 60% de finançament acreditat. |
12 |
d) Més del 60% de finançament acreditat. |
15 |
2) Solvència tècnica de la productora sol·licitant. 2 punts per obra fins a un màxim de 10. En el cas de productores de creació recent, es té en consideració l'experiència del productor executiu. Si les obres acreditades són curtmetratges, la puntuació es redueix a la meitat, i es comptabilitza un màxim de 4 produccions. |
10 |
a) Presència d'aquestes obres en seccions oficials a concurs de festivals de cinema nacionals i/o internacionals de prestigi reconegut. |
2 |
b) Obtenció de premis audiovisuals d'àmbit autonòmic, nacional o internacional. |
|
c) Distribució i exhibició nacional o internacional. |
|
d) Vendes internacionals. |
|
e) Repercussió a les televisions dels àmbits autonòmic, nacional o internacional. |
|
3) Projectes que han rebut ajudes al desenvolupament o a l'escriptura del guió i que ja han rebut l'abonament final de la quantitat de l'ajuda en el moment de presentar la sol·licitud. |
6 |
4) Participació del projecte a fòrums de caràcter internacional de coproducció i/o desenvolupament, concursos de guió, etc. 2 punts per cada selecció, amb un màxim de 4 punts. |
4 |
5) Estratègia de difusió i màrqueting. Només es valoren estratègies elaborades per professionals o empreses especialitzades (distribuïdores, agències de màrqueting nacional i internacional, agències de vendes nacionals i internacionals). S'han de presentar acompanyades del corresponent currículum del professional o empresa. Els punts s'atorgaran en proporció als criteris acreditats a l'estratègia. |
5 |
Modalitat B - Documental: projectes de llargmetratge per a cinema i televisió. |
150 |
A) Qualitat del projecte. |
40 |
1) Qualitat i interès de la proposta. |
20 |
a) Idea central i originalitat. |
6 |
b) Definició del públic objectiu. |
3 |
c) Potencial de difusió i comercialització. |
3 |
d) Contribució a la diversitat del panorama audiovisual europeu. |
4 |
e) Historials professionals del director, el guionista i altres components dels equips tècnic i artístic. |
4 |
2) Guió, tractament o escaleta. |
20 |
a) Treballs previs d'investigació. |
5 |
b) Estudi i anàlisi de personatges. |
5 |
c) Localitzacions on es desenvolupa la història. |
5 |
d) Circumstàncies socials i temporals i tots els factors que definiran l'obra audiovisual. |
5 |
B) Contribució cultural. |
20 |
1) Llengua original del rodatge/enregistrament (versió original en llengua catalana o amb una presència mínima del 30% en el conjunt de diàlegs o narració). |
9 |
a) Del 30% al 49% en català. |
3 |
b) Del 50% al 75% en català. |
6 |
c) Del 76% al 100% en català. |
9 |
2) Interès cultural de la proposta. |
8 |
a) El projecte contribueix a l'enriquiment de la cultura audiovisual balear i posa en valor el talent creatiu i artístic balear. |
2 |
b) Està basat en una obra literària balear i/o escrita originalment en llengua catalana. |
2 |
c) Trama amb personatges reals o de ficció residents a Balears o amb temàtica relativa a la realitat cultural, social o política de Balears/UE. |
2 |
d) Acció desenvolupada a les Balears o que utilitzi el patrimoni arquitectònic, arqueològic de Balears/UE. |
2 |
3) Temàtica relacionada o vinculada amb la cultura balear. |
3 |
C) Impuls de la cinematografia i contribució a la promoció del talent que difon la cultura balear. |
50 |
1) Rodatge a Balears. Percentatge de rodatge o enregistrament a localitzacions, espais i estudis cinematogràfics de Balears. |
10 |
a) Fins a un 25% de dies de rodatge al territori de les Illes Balears. |
4 |
b) Del 26% al 50% de dies de rodatge al territori de les Illes Balears. |
6 |
c) Del 51% al 75% de dies de rodatge al territori de les Illes Balears. |
8 |
d) Més del 75% de dies de rodatge al territori de les Illes Balears. |
10 |
2) Treballs duts a terme per empreses auxiliars que tinguin seu social i fiscal a les Illes Balears |
3 |
a) Postproducció d'imatge. |
1 |
b) Postproducció de so i doblatge. |
1 |
c) Altres. |
1 |
3) Equip creatiu amb un mínim de dues produccions lligades a Balears. Si l'autoria és compartida, s'aplica la meitat de punts. |
27 |
a) Direcció. |
5 |
b) Guionista. |
5 |
c) Producció executiva |
3 |
d) Direcció de producció |
2 |
e) Director de fotografia. |
2 |
f) So directe. |
2 |
g) Composició BSO. |
2 |
h) Muntatge. |
2 |
i) Documentalista. |
2 |
j) Uns altres. 1 punt per a cada membre addicional fins a 2. |
2 |
4) Director novell (primer o segon llargmetratge). |
2 |
5) Dirigida íntegrament a càrrec d'una dona. Si es comparteix lloc amb homes, la puntuació serà proporcional al nombre de persones exercint el lloc (1 punt si fossin un home i una dona). |
2 |
6) Producció executiva a càrrec d'una dona. Si es comparteix amb homes, la puntuació serà proporcional al nombre de persones exercint el lloc (1 punt si fossin un home i una dona). |
2 |
7) Percentatge de dones a l'equip creatiu / prefectures d'equip (excloent la direcció i la producció executiva) superior al 40 %. |
4 |
D) Viabilitat econòmica i industrial. |
40 |
1) Viabilitat econòmica i coherència del pla de finançament respecte de la memòria del projecte presentada. Percentatge de finançament acreditat mitjançant la documentació indicada a l'apartat 7 de la convocatòria. |
15 |
a) Del 10% al 15% de finançament acreditat. |
6 |
b) Del 16% al 30% de finançament acreditat. |
9 |
c) Del 31% al 60% de finançament acreditat. |
12 |
d) Més del 60% de finançament acreditat. |
15 |
2) Solvència tècnica de la productora sol·licitant. 2 punts per obra fins a un màxim de 10. En el cas de productores de creació recent, es té en consideració l'experiència del productor executiu. Si les obres acreditades són curtmetratges, la puntuació es redueix a la meitat, i es comptabilitza un màxim de 4 produccions. |
10 |
a) Presència d'aquestes obres en seccions oficials a concursos de festivals de cinema nacionals i/o internacionals de prestigi reconegut |
|
b) Obtenció de premis audiovisuals d'àmbit autonòmic, nacional o internacional. |
|
c) Distribució i exhibició nacional o internacional. |
|
d) Vendes internacionals. |
|
e) Repercussió a les televisions dels àmbits autonòmic, nacional o internacional. |
2 |
3) Projectes que han rebut ajudes al desenvolupament o a l'escriptura del guió i que ja han rebut l'abonament final de la quantitat de l'ajuda en el moment de presentar la sol·licitud. |
6 |
4) Participació del projecte a fòrums de caràcter internacional de coproducció i/o desenvolupament, concursos de guió, etc. 2 punts per cada selecció, amb un màxim de 4 punts. |
4 |
5) Estratègia de difusió i màrqueting. Només es valoren estratègies elaborades per professionals o empreses especialitzades (distribuïdores, agències de màrqueting nacional i internacional, agències de vendes internacionals). S'han de presentar acompanyades del corresponent currículum del professional o empresa. |
5 |
Modalitat C: Animació: llargmetratges i sèries. |
150 |
A) Qualitat del projecte. |
40 |
1) Qualitat i interès de la proposta. |
20 |
a) Idea central i originalitat de l'argument. |
6 |
b) Definició del públic objectiu. |
3 |
c) Potencial de difusió i comercialització. |
3 |
d) Contribució a la diversitat del panorama audiovisual europeu. |
4 |
e) Historials professionals del director, el guionista i altres components dels equips tècnic i artístic. |
4 |
2) Guió. |
20 |
a) Creativitat. |
5 |
b) Valor artístic. |
5 |
c) Estructura i narrativa. |
5 |
d) Treballs previs (anàlisis, diàlegs,. etc.) i altres tasques pròpies del desenvolupament (fins a data presentació sol·licitud) |
5 |
B) Contribució cultural. |
18 |
1) Llengua original del rodatge/enregistrament (versió original en llengua catalana o amb una presència mínima del 30% en el conjunt de diàlegs o narració). |
9 |
a) Del 30 % al 49 % en català. |
3 |
b) Del 50 % al 75 % en català. |
6 |
c) Del 76 % al 100 % en català. |
9 |
2) Interès cultural de la proposta. |
9 |
a) El projecte contribueix a l'enriquiment de la cultura audiovisual balear i posa en valor el talent creatiu i artístic balear. |
3 |
b) Està basat en una obra literària balear i/o escrita originalment en llengua catalana. |
2 |
c) Trama amb personatges reals o de ficció residents a Balears o amb temàtica relativa a la realitat cultural, social o política de Balears/UE. |
2 |
d) Acció desenvolupada a les Balears o que utilitzi el patrimoni arquitectònic, arqueològic de Balears/UE. |
2 |
C) Contribució al desenvolupament del sector de l'animació i contribució a la promoció del talent balear |
52 |
1) Utilització dels estudis principals d'animació amb seu social i fiscal a les Illes Balears. |
10 |
a) Del 25 % al 49 % d'estudis principals. |
4 |
b) Del 50 % al 75 % d'estudis principals. |
6 |
c) Del 76 % al 90 % d'estudis principals. |
8 |
d) Del 91 % al 100 % d'estudis principals. |
10 |
2) Treballs duts a terme per empreses auxiliars que tinguin seu social i fiscal a les Illes Balears. |
5 |
a) Postproducció d'imatge. |
2 |
b) Postproducció de so i doblatge. |
2 |
c) Altres. |
1 |
3) Equip creatiu amb un mínim de dues produccions lligades a la cultura de les Illes Balears. Si l'autoria és compartida, s'aplica la meitat dels punts possibles concedits. Una mateixa persona no pot puntuar per a més de dues funcions. |
27 |
a) Director. |
4 |
b) Guionista. |
4 |
c) Productor executiu. |
3 |
d) Director de producció |
2 |
e) Dissenyador de personatges i fons. |
3 |
f) Director d'animació |
3 |
g) Compositor de la BSO. |
2 |
h) Director artístic |
2 |
i) Muntador. |
2 |
j) Uns altres. Un punt per cada membre addicional fins a 2. |
2 |
4) Director novell (primer o segon projecte audiovisual). |
2 |
5) Dirigida íntegrament a càrrec d'una dona. Si es comparteix lloc amb homes, la puntuació serà proporcional al número de persones exercint el lloc (1 punt si fossin un home i una dona). |
2 |
6) Producció executiva íntegrament a càrrec d'una dona. Si es comparteix lloc amb homes, la puntuació serà proporcional al número de persones exercint el lloc (1 punt si fossin un home i una dona). |
2 |
7) Percentatge de dones a l'equip creatiu / prefectures d'equip (excloent la direcció i la producció executiva) superior al 50%. |
4 |
D) Viabilitat econòmica i industrial. |
40 |
1) Viabilitat econòmica i coherència del pla de finançament respecte de la memòria del projecte presentada. Percentatge de finançament acreditat mitjançant la documentació indicada a l'apartat 7 de la convocatòria. |
15 |
a) Del 10% al 15% de finançament acreditat. |
6 |
b) Del 16% al 30% de finançament acreditat. |
9 |
c) Del 31% al 60% de finançament acreditat. |
12 |
d) Més del 60% de finançament acreditat. |
15 |
2) Solvència tècnica de la productora sol·licitant. Es té en compte el nombre d'obres audiovisuals que compleixin dues de les cinc condicions exposades a continuació. 2 punts per obra fins a un màxim de 10. En el cas de productores de creació recent, es té en consideració l'experiència del productor executiu. Si les obres acreditades són curtmetratges, la puntuació es redueix a la meitat, i es comptabilitza un màxim de 4 produccions. |
10 |
a) Presència d'aquestes obres en seccions oficials a concursos de festivals de cinema nacionals i/o internacionals de prestigi reconegut. |
|
b) Obtenció de premis audiovisuals d'àmbit autonòmic, nacional o internacional |
|
c) Distribució i exhibició nacional o internacional. |
|
d) Vendes internacionals. |
|
e) Repercussió a les televisions dels àmbits autonòmic, nacional o internacional. |
2 |
3) Projectes que han rebut ajudes al desenvolupament o a l'escriptura del guió i que ja han rebut l'abonament final de la quantitat de l'ajuda en el moment de presentar la sol·licitud. |
6 |
4) Participació del projecte a fòrums de caràcter internacional de coproducció i/o desenvolupament, concursos de guió, etc. 2 punts per cada selecció, amb un màxim de 4 punts. |
4 |
5) Estratègia de difusió i màrqueting. Només es valoren estratègies elaborades per professionals o empreses especialitzades (distribuïdores, agències de màrqueting, agències de vendes internacionals). S'han de presentar acompanyades del corresponent currículum del professional o empresa. |
5 |
Modalitat D - Curtmetratges de ficció, animació i documental. |
80 |
A) Qualitat del projecte. |
20 |
1) Qualitat i interès de la proposta. |
16 |
a) Idea central. |
4 |
b) Originalitat i creativitat del projecte. |
4 |
c) Historials professionals del director, el guionista i altres components dels equips tècnic i artístic pel que fa als treballs fets anteriorment. |
4 |
d) Els premis o participació a festivals de projectes anteriors del director, productor executiu o guionista. |
4 |
2) Grau d'elaboració i desenvolupament del projecte. |
4 |
B) Contribució cultural. |
8 |
1) Llengua original del rodatge/enregistrament (versió original en llengua catalana o amb una presència mínima del 30% en el conjunt de diàlegs o narració). |
2 |
a) Del 30 % al 50 % en català. |
1 |
b) Del 51 % al 100 % en català. |
2 |
2) Interès cultural de la proposta. |
6 |
a) El projecte contribueix a l'enriquiment de la cultura audiovisual balear i posa en valor el talent creatiu i artístic balear. |
2 |
b) Està basat en una obra literària balear i/o escrita originalment en llengua catalana. |
1 |
c) Trama amb personatges reals o de ficció residents a Balears o amb temàtica relativa a la realitat cultural, social o política de Balears/UE. |
2 |
d) Acció desenvolupada a les Balears o que utilitzi el patrimoni arquitectònic, arqueològic de Balears/UE. |
1 |
C) Impuls de la cinematografia que promou la cultura de les Illes Balears i del sector audiovisual que difon la cultura balear. |
42 |
1) 50% o més del rodatge (ficció i documental) o dels estudis (animació) a les Illes Balears (ficció, documental). |
8 |
2) 50% o més d'utilització d'estudis de postproducció amb seu fiscal i social a les Illes Balears. |
5 |
3) Equip creatiu amb un mínim de dues produccions lligades a la cultura de les Illes Balears. Si l'autoria és compartida, s'aplica la meitat dels punts possibles concedits. Una mateixa persona no pot puntuar per més de dues funcions. |
19 |
a) Direcció. |
5 |
b) Guionista. |
4 |
c) Productor executiu. |
3 |
d) Dissenyador de personatges i fons (animació), director d'animació o Director de fotografia. |
3 |
e) Compositor de la BSO. |
2 |
f) Muntador. |
2 |
4) Director novell (primer o segon curtmetratge). |
2 |
5) Dirigida íntegrament a càrrec d'una dona. Si es comparteix lloc amb homes, la puntuació serà proporcional al número de persones exercint el lloc (1 punt si fossin un home i una dona). |
2 |
6) Producció executiva íntegrament a càrrec d'una dona. Si es comparteix lloc amb homes, la puntuació serà proporcional al número de persones exercint el lloc (1 punt si fossin un home i una dona). |
2 |
7) Percentatge de dones a l'equip creatiu / prefectures d'equip (excloent la direcció i la producció executiva) superior al 40%. |
4 |
D) Viabilitat. |
10 |
1) Coherència entre el pressupost i el projecte. Fins a 4 punts. |
4 |
2) Més del 10 % de finançament acreditat. |
6 |
a) Entre un 11 i un 30%. |
2 |
b) Entre un 31 i un 60 %. |
4 |
c) Més d'un 60 %. |
6 |
9.2. S'estableixen les següents puntuacions mínimes per a cadascun dels blocs de puntuació, segons les diferents modalitats de subvenció, per sota de les quals els projectes no es consideraran elegibles:
MODALITATS |
A. Qualitat del projecte |
B. Contribució cultural |
C. Impuls de la cinematografia i contribució a la promoció del talent balear |
D. Viabilitat econòmica i industrial |
---|---|---|---|---|
Modalitat A |
20 |
8 |
22 |
18 |
Modalitat B |
20 |
8 |
21 |
18 |
Modalitat C |
20 |
8 |
22 |
18 |
Modalitat D |
10 |
4 |
18 |
4 |
10. La Comissió Avaluadora
10.1 La Comissió Avaluadora d'aquestes ajudes té la composició següent:
— President/a: director/a ICIB.
— Secretari/Secretària: tècnic/a de la Conselleria de Cultura, Participació i Esports.
— Primer/a vocal: tècnic coordinador/a àrea audiovisuals ICIB.
— Segon/a vocal: assessor/a extern/a.
— Tercer/a vocal: assessor/a extern/a.
S'ha de tendir a la paritat de gènere en la composició d'aquesta Comissió. A més, a la comissió podrà haver-hi un observador de les associacions del sector audiovisual legalment establertes.
10.2 La Comissió valora els projectes per modalitats segons el punt 1 d'aquesta convocatòria, i en funció dels criteris que estableix el punt novè de la convocatòria.
10.3 La Comissió ha de comptar amb l'assessorament extern contractat de professionals experts no vinculats amb les Illes Balears amb la finalitat de valorar els projectes audiovisuals. Els professionals experts han de presentar una declaració responsable de no estar sotmesos a causes d'incompatibilitats, de garantir la confidencialitat, de no utilitzar la documentació presentada pels sol·licitants per a una finalitat diferent de la valoració dels projectes d'acord amb els criteris establerts en aquesta convocatòria, i de retornar, una vegada emesa la proposta de resolució, tota la documentació dels expedients a l'òrgan gestor de la convocatòria.
10.4 Els membres de la Comissió han de declarar per escrit que no tenen relació amb els sol·licitants o, si s'escau, amb els projectes de les persones jurídiques o físiques sol·licitants, amb els projectes que participin a la present convocatòria, ni amb els autors, càsting i proveïdors que formen el projecte corresponent.
Els membres de la Comissió estan obligats a emetre un informe motivat de cadascuna de les valoracions que facin, amb la puntuació corresponent.
10.5 L'assignació dels imports de les subvencions s'ha de fer en règim de concurrència competitiva separadament per a cada modalitat, en relació amb la puntuació rebuda per cada projecte, i atenent el pressupost subvencionable i la sol·licitud, amb atenció a les quanties màximes establertes a la present convocatòria.
Respecte de les quanties reservades per a cada modalitat, es tindrà en compte l'indicat a l'apartat 2.4. de la present convocatòria.
11. Instrucció del procediment i avaluació de les sol·licituds
11.1 L'inici del procediment de concessió de subvencions regulades a aquesta convocatòria correspon a la presidenta de l'ICIB. L'òrgan competent per instruir el procediment és el director de l'ICIB, que també té la competència de la resolució del procediment.
La instrucció del procediment s'ha de dur a terme d'acord amb l'article 24 de la Llei estatal 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; l'article 16 del Decret legislatiu autonòmic 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions; i l'article 8 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura, d'1 de juliol de 2009, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura.
11.2 La proposta de resolució provisional s'ha de notificar individualment per via telemàtica a l'adreça electrònica indicada per cadascun dels sol·licitants de la subvenció i publicar a la web de l'ICIB perquè les persones interessades puguin formular al·legacions en el termini quinze dies naturals, comptadors a partir de l'endemà de la publicació de la proposta de resolució a la web de l'ICIB, la qual cosa s'ha de fer constar mitjançant una diligència de l'instructor.
12. Resolució
12.1 El director de l'ICIB disposa d'un termini màxim de sis mesos, comptadors a partir de la data en què es presenta la sol·licitud, per resoldre motivadament i notificar la concessió, així com per publicar la resolució de concessió en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. S'entenen per desestimades les sol·licituds no resoltes en el termini esmentat.
Es preveu la possibilitat de dictar resolucions parcials i successives de concessió, a mesura que els òrgans instructors formulin les propostes corresponents.
12.2 Contra la resolució de concessió o de denegació de les subvencions, que no esgota la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada davant la presidenta de l'ICIB en el termini d'un mes comptador des del dia de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
13. Pagament i justificacions
13.1 El pagament de les ajudes es farà efectiu, a partir de la data en què es resolgui definitivament la concessió, en tres pagaments:
a) Un primer pagament del 50% de la subvenció s'inicia en el moment de l'acceptació per part del beneficiari de la quantia d'ajuda concedida i publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i de la presentació de la corresponent documentació.
b) Un segon pagament del 25% es farà a l'inici del rodatge, que haurà de produir-se dins dels terminis indicats en la present convocatòria, prèvia acreditació de disposar del 80% del finançament del projecte i prèvia aportació de la documentació relacionada en el punt 13.3.
c) Un últim pagament del 25% es farà en lliurar l'obra acabada, aprovada la justificació de despeses del projecte i prèvia aportació de la documentació relacionada en el punt 13.4.
13.2 A l'efecte del primer pagament, la Comissió d'Avaluació ha d'haver valorat el projecte presentat amb la sol·licitud amb la puntuació mínima establerta en aquesta convocatòria (veure punt 9.2). Aquesta puntuació quedarà reflectida en la publicació de la resolució de concessió en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Per fer-ho efectiu, el beneficiari ha d'aportar l'ANNEX 3 d'acceptació del pagament, degudament emplenat, que ha d'anar acompanyat de la documentació següent:
La falta de presentació d'aquests certificats, en cas que el sol·licitant no hagi donat el consentiment perquè l'ICIB obtengui aquesta informació, no és esmenable i la corresponent ajuda serà desestimada.
En cas que el sol·licitant de l'ajuda no denegui expressament el consentiment i els certificats obtinguts per l'ICIB siguin negatius, aquests poden ser esmenats sempre que l'interessat faci aportació de certificats de l'Agència Tributària i de la Seguretat Social en els quals s'indiqui que estava al corrent de pagament, a l'efecte de subvencions, des de la data de la sol·licitud de l'ajuda fins al dia d'expedició dels certificats.
13.3 A l'efecte del segon pagament, el beneficiari ha d'aportar l'ANNEX 5 degudament emplenat, que ha d'anar acompanyat de la documentació següent:
- L'acreditació de comunicació d'Inici de Rodatge a l'ICIB o a l'ICAA.
- Una breu memòria de l'estat de situació del projecte respecte del pla inicial presentat, argumentació de variacions i acreditació dels motius que les causen, si escau, signada pel beneficiari.
- Una memòria de l'execució pressupostària del projecte, els pagaments efectuats i el calendari de pagaments pendents.
- Els convenis o contractes de pràctiques que especifiquin el centre de procedència dels alumnes o de les alumnes graduats i les tasques que han fet o han de fer durant la producció del projecte.
- Acreditació de que el projecte disposa com a mínim del 80% del finançament total mitjançant:
1. El pla de finançament (Model 201902) actualitzat.
2. Documentació acreditativa corresponent al mateix, tal com s'indica a l'apartat 7, punt 04.02, de la convocatòria.
3. La declaració actualitzada d'ajudes públiques rebudes fins avuí, amb la seva documentació acreditativa en el cas de provenir d'altres organismes.
3.4 A l'efecte de comprovar el resultat final, la Biblioteca Pública de Palma Can Sales, amb l'assessorament de l'ICIB, ha de supervisar si tots aquests lliuraments es corresponen amb la versió íntegra, original i definitiva, de les produccions. La Biblioteca Pública Can Sales emetrà un certificat que acrediti el que estableix aquesta base.
b) Documentació utilitzada per realitzar, promoure i difondre l'obra audiovisual, com els cartells, les fotografies, la música, les caràtules o altres materials.
c) Una memòria tècnica amb informació de les qualitats, els formats i els suports utilitzats en el procés de rodatge, postproducció i exhibició de l'obra audiovisual. Aquesta documentació no és, en cap cas, objecte d'ús comercial i ha de servir per contribuir a la consecució dels objectius de la Biblioteca Pública Can Sales. En cap cas els beneficiaris o tercers podran retirar o traslladar aquesta documentació a altres institucions.
d) Comunicació de finalització de rodatge a l'ICIB o ICAA.
i) Declaració responsable actualitzada d'ajudes públiques rebudes o pendents de rebre.
f) Compte justificatiu, d'acord amb el que preveu la base setzena.
Aquests pagaments queden subjectes, en qualsevol cas, al fet que el beneficiari compleixi i justifiqui totes les obligacions contingudes en aquesta convocatòria, incloent la justificació del cost.
14. Obligacions dels beneficiaris
14.1 A més del que estableix l'article 11 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura, d'1 de juliol de 2009, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura, els beneficiaris de les ajudes estan obligats a:
a) Estar al corrent del compliment de les obligacions amb la Seguretat Social i la Hisenda Autonòmica i Estatal durant tot el procediment de tramitació de les ajudes, fins al pagament d'aquestes.
b) Executar el projecte que fonamenta la concessió de la subvenció en la forma i terminis establerts, sense que pugui ser objecte de modificacions substancials. En cas de produir-se modificacions del mateix, el beneficiari haurà de comunicar-ho fefaentment per escrit i de manera raonada amb la finalitat que l'ICIB entengui que no afecta les condicions essencials del projecte. Es considera que afecta les condicions essencials del projecte en els casos següents:
En aquests supòsits, l'ICIB es reserva el dret de reduir l'ajuda o revocar-la i sol·licitar-ne el reintegrament.
c) Justificar davant l'òrgan que concedeix el compliment dels requisits i condicions, així com la realització de l'activitat i el compliment de la finalitat que determinin la concessió o gaudi de la subvenció.
d) Dur a terme un nivell mínim d'activitat de producció del 40% del pressupost del projecte destinat a autoria, equips tècnics i artístics, a les Illes Balears.
e) Gastar, com a mínim, el 120% de l'import de l'ajuda concedida a la producció d'una determinada obra audiovisual al territori de les Illes Balears.
f) Iniciar el rodatge principal de l'obra audiovisual, a tot tardar, abans dels sis mesos següents a la data del primer pagament de l'ajuda, o abans dels nou mesos en el cas de llargmetratges d'animació. En cas que es tracti de projectes d'animació, es considera inici de rodatge la data d'inici del moviment en els dibuixos, i fi del rodatge el moment en el qual finalitzi el procés de producció i postproducció de la imatge i abans del procés de barreges.
g) Comunicar a l'ICIB o a l'ICAA la data d'inici i finalització del rodatge de les obres audiovisuals.
h) Notificar la data de l'estrena de les obres audiovisuals, quan es produeixin.
i) Acreditar el cost de l'obra audiovisual i la inversió del productor en el termini màxim de sis mesos a partir del moment de lliurament de l'obra (veure punt 13.4 d'aquesta convocatòria).
j) Dur a terme l'estrena de l'obra audiovisual a finestres comercials, com televisions d'àmplia difusió al territori i fora del territori balear, sales de cinema homologades per la Conselleria de Cultura, Participació i Esports del Govern de les Illes Balears i fora d'aquesta comunitat o prestadores de serveis de comunicació i difusió audiovisual en línia, dins del període de l'ajuda o en els següents dos anys a partir de la conclusió del període de l'ajuda.
k) Assumir, a través d'una declaració responsable, el compromís de mantenir en propietat la titularitat dels drets de la pel·lícula durant el termini de tres anys des que es qualifiqui l'obra audiovisual o es rebi el certificat de recepció de materials de l'obra acabada a conformitat per part de l'emissor.
l) Autoritzar l'ICIB per usar l'obra audiovisual a l'efecte de promoció cultural.
m) En els títols de crèdit inicials de la producció, ha de figurar, en cartró únic, l'expressió següent: «amb la subvenció de l'ICIB». Així mateix, en tots els materials de promoció, distribució i publicitat de l'obra audiovisual (pòsters, música, portades i altres materials), es farà constar que la producció ha estat realitzada amb la col·laboració de l'ICIB, circumstància que cal incloure juntament amb el logotip de l'ICIB i de la Conselleria de Cultura, Participació i Esports.
n) Sotmetre's a les actuacions de comprovació, control i inspecció que efectuï l'òrgan que concedeix i les de control financer que corresponen a la Intervenció General de la Comunitat Autònoma, les previstes a la legislació del Tribunal de Comptes i del Consell de Comptes o les d'altres òrgans de l'Administració estatal o de la Unió Europea, en els quals s'ha de facilitar tota la informació que els sigui requerida en aquests casos, de conformitat amb la Llei de subvencions de les Illes Balears i de l'Estat, així com la normativa reglamentària de desenvolupament. Cal conservar els documents justificatius d'aplicació dels fons rebuts, inclosos els documents electrònics, en la mesura en què poden ser objecte de les actuacions de comprovació i control.
o) Comunicar a l'òrgan que concedeix, en el moment en què es conegui, l'obtenció d'altres subvencions, ajudes o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol de les administracions públiques o ens públics autonòmics, nacionals o internacionals, així com qualsevol altra modificació de les circumstàncies que en el seu moment es van tenir en compte per concedir l'ajuda, i dels compromisos i les obligacions que els beneficiaris assumeixen.
p) Les empreses beneficiàries estan obligades a incorporar a la producció almenys un alumne/a o graduat/a els tres últims anys als centres d'estudis audiovisuals, en règim de pràctiques o contractat laboralment a les àrees de la producció audiovisual: direcció, so, fotografia, producció, postproducció o direcció artística, excepte en els equips de producció de curtmetratges (modalitat D), en els quals no és exigible. Amb la justificació de la subvenció s'ha de remetre una còpia de la documentació acreditativa del/dels contractes o de les pràctiques i el nom de l'estudiant o graduat.
q) Consentir expressament, si escau, l'òrgan instructor amb la finalitat que pugui obtenir d'altres conselleries, agències, instituts o administracions públiques tota la informació o documentació acreditativa exigida a la normativa d'aplicació que estigui en poder d'aquestes administracions.
14.2 L'incompliment de les obligacions indicades en els punts anteriors donarà lloc al reintegrament total de la subvenció percebuda i a l'exigència de l'interès de demora des del moment del pagament de la subvenció, sense perjudici que s'imposin sancions per incomplir les obligacions derivades de l'obtenció de l'ajuda previstes a la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en allò que sigui aplicable, i totes les normes de caràcter econòmic i administratiu que li siguin aplicables.
14.3 En cas que el beneficiari vulgui renunciar a l'ajuda, s'ha de notificar a l'ICIB mitjançant el pertinent model normalitzat de renúncia (Annex 4).
15. Despeses subvencionables
15.1 De conformitat amb l'article 40 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, es consideren despeses subvencionables les que de manera indubtable responen a la realització del projecte dins del període d'execució de l'activitat indicada a la present convocatòria, que no serà més tard del 31 de desembre de 2020 per als projectes de les modalitats A, B i D, i no més tard del 31 de juny de 2021 per als projectes de la línia C (Veure apartat 6.1.2.).
15.2 Es consideren despeses subvencionables les que l'empresa productora efectua i que siguin necessàries per produir l'obra audiovisual en els termes i els límits que s'estableixen en els apartats següents:
a) Les despeses considerades com a cost hauran d'haver estat efectuades en els períodes exposats a continuació i sempre dins del termini establert en aquesta convocatòria per realitzar l'activitat o de les seves possibles ampliacions (pròrrogues), veure punt 8.5. S'entén per rodatge principal el conjunt d'accions recollides en el pla de rodatge de l'obra audiovisual i que impliquin la realització i finalització de l'obra audiovisual:
- Quan es tracti de projectes de la Modalitat A, entre els nou mesos anteriors al començament del rodatge i els nou mesos posteriors al final del mateix.
- Quan es tracti de projectes de la Modalitats B i C els terminis citats s'ampliaran als quinze mesos anteriors i els dotze posteriors al rodatge.
- Quan es tracti de projectes de Modalitat D: per a curtmetratges de ficció, entre els trenta dies anteriors al començament del rodatge i els seixanta dies posteriors al final del mateix. En el cas de curtmetratges d'animació o de caràcter documental, els terminis citats s'ampliaran als seixanta dies anteriors al començament del rodatge i els cent vint dies posteriors a la finalització del mateix.
b) Les despeses derivades del rodatge que es realitzen fora del rodatge principal no es tenen en compte per justificar la despesa total de l'obra audiovisual si no venen prèviament recollides en el pla de producció o s'han notificat de manera immediata a l'aparició de les circumstàncies que les motiven i amb antelació a la finalització del pla d'execució.
c) Remuneració del productor executiu fins al límit del 5% del cost finalment reconegut del projecte audiovisual. A més, només es reconeixerà com a cost la producció executiva realitzada per persones físiques o per persones jurídiques l'objecte social de les quals inclogui específicament, sense perjudici d'uns altres, el de productor executiu.
d) Els interessos i les despeses de negociació que generen els préstecs formalitzats amb entitats financeres o de crèdit per finançar l'obra audiovisual fins a un 20% del cost de realització de l'obra audiovisual.
e) Import de les despeses generals, fins al límit del 7% del cost finalment reconegut del projecte audiovisual.
S'ha d'imputar en el capítol de despeses generals la despesa relativa al personal de plantilla de la productora que no tingui contracte laboral específic per a l'obra audiovisual objecte de la subvenció. La despesa del personal de plantilla que hagi subscrit un contracte laboral específic, d'acord amb la categoria laboral assignada per participar en diverses obres audiovisuals que realitzi la productora, s'ha de prorratejar en funció de la participació efectiva en cadascuna d'elles i s'ha d'imputar al capítol de personal tècnic.
Les despeses de locomoció, viatges i hotels fora de les dates d'inici i finalització del rodatge s'han d'imputar al capítol de despeses generals, excepte que es tracti de despeses de localitzacions, de desenvolupament de projectes realitzats dins dels sis mesos anteriors a la data d'inici del rodatge i despeses de postproducció realitzades fins al dia màxim de justificació de la subvenció, les quals s'han d'imputar en el seu propi capítol.
f) Despeses d'adaptació de les obres audiovisuals una vegada acabades en els suports o sistemes necessaris per a l'exhibició o explotació audiovisual.
g) Les despeses de doblatge, subtítols i traducció a qualsevol llengua oficial espanyola, així com la despesa de traducció a una llengua no oficial espanyola. A més, en el cas de coproduccions amb empreses estrangeres, s'admet la despesa de traducció a la llengua del país o països coproductors.
h) Les despeses de realització dels suports materials necessaris per garantir la preservació de l'obra audiovisual, inclosa la còpia necessària per complir amb l'obligació que tenen els beneficiaris de les ajudes a producció. A més, s'inclouen les despeses per obtenir les còpies i altres suports, sempre que estiguin destinats a l'exhibició i que no siguin objecte de subvenció per a l'empresa distribuïdora de l'obra audiovisual.
i) Les despeses de l'informe especial que emeti un auditor de comptes, quan aquest sigui el mitjà utilitzat per justificar l'obra audiovisual, fins a un màxim de 4.000 euros.
j) Les despeses d'aigua i electricitat produïdes a locals o instal·lacions vinculats directament amb el rodatge, dins aquest període i sempre que aquesta vinculació es justifiqui mitjançant l'aportació dels corresponents contractes. Si aquestes despeses es produeixen al domicili social principal de la productora, s'han d'imputar en el capítol de despeses generals.
k) Les despeses de telefonia produïdes dins el període de rodatge, així com les corresponents a una única línia telefònica mòbil, realitzades entre els tres mesos anteriors a l'inici de rodatge i els tres mesos posteriors a la finalització del rodatge. En el cas dels curtmetratges, només es reconeixen els costos del mes anterior a l'inici del rodatge i el mes posterior a la finalització del rodatge.
l) Les despeses dels menjars realitzats exclusivament dins les dates d'inici i finalització del rodatge.
m) Les despeses de postproducció realitzades abans de la sol·licitud de qualificació de l'obra audiovisual i facturades fins a un mes després de la data de qualificació. S'entenen inclosos el muntatge, els efectes visuals, la música, la producció i la creació d'imatges sintètiques, la postproducció de so, el laboratori, el negatiu en postproducció i els títols de crèdit. També les despeses de personal, sempre que s'acrediti la vinculació a aquests processos. Es pot computar fins a un màxim d'un 40% del total de les despeses necessàries per realitzar l'obra audiovisual i que no siguin assumides pels agents de vendes i/o distribuïdores.
n) Les despeses relatives a escenografia i decoració facturades fins a un mes després de la data de finalització del rodatge, sempre que siguin despeses vinculades al rodatge.
o) Les despeses de viatges i els desplaçaments en vehicle particular s'han d'imputar segons els límits que estableix anualment el Ministeri d'Hisenda i d'Administracions Públiques.
p) La utilització dels equips i del material tècnic propietat de l'empresa productora, sempre que s'hagi utilitzat per realitzar l'obra audiovisual i únicament per la part proporcional del temps utilitzat en la mateixa quantitat corresponent al doble de la qual en concepte d'amortització quedi reflectida en la comptabilitat de l'empresa, d'acord amb la normativa aplicable.
q) En les pel·lícules de curtmetratge, es podrà computar el cost teòric dels treballs que realitzi com a guionista i/o director el productor de les mateixes, sempre que sigui empresari individual. Aquest cost teòric es calcularà tenint en compte el valor mitjà declarat com a remuneració dels professionals que realitzen aquestes activitats en la producció de curtmetratges. Aquests costos teòrics es fan públics a la convocatòria anual d'ajudes a curtmetratges realitzats, calculats sobre la producció de l'any anterior.
Si concorre aquesta circumstància en una coproducció entre una persona física i una empresa productora, s'aplicarà el barem en funció del percentatge de participació del productor individual en la pel·lícula.
r) Excepte el que estableix l'apartat següent, els tributs són despeses subvencionables quan la persona o entitat beneficiària de la subvenció els pagui efectivament.
15.3 No seran computats com a despesa subvencionable:
Les despeses iguals o inferiors a aquests imports facturats per a empreses vinculades es computen com a cost sempre que es realitzin d'acord amb les condicions normals de mercat. S'han de justificar mitjançant la presentació de tres ofertes, excepte que per les especials característiques de la despesa no existeixi al mercat un nombre suficient d'empreses que prestin el servei o subministrin el bé de que es tracta. En tot cas, la facturació per part de les empreses vinculades només es computa com a despesa subvencionable amb l'autorització prèvia de l'ICIB.
Les despeses corresponents a una mateixa prestació o servei no es poden fraccionar en diferents factures, ni realitzar-se successius contractes amb objectes similars amb la finalitat de disminuir la quantia i eludir el compliment del que estableix aquest apartat.
En aquest sentit, en el compte justificatiu i/o l'informe d'auditoria que presenti l'empresa productora de l'obra audiovisual, juntament amb la sol·licitud de pagament, s'ha d'incloure una relació detallada de totes les empreses que hi estan vinculades.
Es considera que existeix vinculació segons el que estableix l'article 68.2 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
a) La facturació realitzada entre empreses coproductores de l'obra audiovisual, excepte en el que disposa el paràgraf següent per a produccions amb empreses estrangeres.
En les obres audiovisuals en règim de coproducció amb empreses estrangeres, només s'entén per import subvencionable l'import de participació de l'empresa de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 14 del Reial decret 1084/2015, de 4 de desembre, que desenvolupa la Llei 55/2007, de 28 de desembre, del cinema.
No obstant això, s'admet la facturació realitzada per l'empresa coproductora estrangera corresponent a les despeses facturades per empreses establertes al seu país que no estiguin vinculades a l'empresa productora balear i sempre que tampoc existeixi cap vinculació entre l'empresa productora balear i l'estrangera.
L'aportació econòmica de la productora balear en una coproducció, a la qual fa referència l'article 14 del Reial decret 1084/2015, de 4 de desembre, es justifica mitjançant la documentació acreditativa de la transferència bancària, o qualsevol altre sistema de pagament internacional legalment reconegut, efectuada a favor de l'empresa coproductora estrangera, la recepció per la seva banda i una certificació que comprengui els conceptes en els quals va ser aplicada, acompanyada de les factures i altres documents de valor probatori equivalent amb validesa al tràfic jurídic mercantil. En cap cas es pot aplicar aquesta aportació econòmica a pagaments de personal de nacionalitat del país coproductor.
b) En el cas de subcontractació ha d'estar d'acord amb el que disposa l'article 38 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
16. Compte justificatiu
Cal presentar un compte justificatiu del compliment de l'objecte de l'ajuda i de l'aplicació dels imports percebuts en el termini fixat en aquesta convocatòria. Es pot escollir entre les dues següents modalitats de compte justificatiu:
16.1 Compte justificatiu simplificat: aquest compte es pot presentar en els casos d'ajudes d'imports iguals o inferiors a 30.000 euros, i la productora beneficiària només ha d'aportar un mostreig de factures i documents que acreditin fefaentment la despesa de com a mínim el 25% del cost total de l'activitat.
16.2 Compte justificatiu amb auditoria: aquesta modalitat és obligatòria en els casos d'ajudes d'imports superiors a 30.000 euros.
La modalitat de compte justificatiu 16.1 s'ha de completar amb una declaració del cost de les activitats realitzades que s'han finançat amb la subvenció, amb el desglossament de cadascuna de les despeses generades. S'ha de certificar, així, en el compte justificatiu, el compliment de totes les obligacions que estableix aquesta convocatòria, en particular a través de:
La modalitat 16.2, a més del que s'exigeix en les modalitats 16.1 amb caràcter particular, ha d'acreditar el cost final mitjançant un compte justificatiu acompanyat d'un informe d'un auditor de comptes professional. L'auditor de comptes ha de dur a terme la revisió del grau de despesa corresponent als treballs efectuats per persones físiques o jurídiques domiciliades o amb seu permanent a les Illes Balears, així com la revisió de despesa subvencionable, d'acord amb el que estableix aquesta convocatòria i les normes de procediment.
Aquest informe d'auditoria ha de contenir la descripció de l'abast del treball realitzat, la referència als procediments efectuats o la descripció d'aquests a través d'un annex i la conclusió de l'auditor, la qual ha d'indicar que l'estat dels costos de l'obra audiovisual es va preparar segons aquesta resolució. També ha d'incloure la valoració sobre ajudes i subvencions que el beneficiari ha rebut per finançar la inversió, el nom de l'auditor, la signatura i la data. En cas que l'abast del treball es faci a través de mostreig, el percentatge analitzat no pot ser inferior al 85%, si bé s'ha d'analitzar el 100% de les despeses de personal.
En la realització de l'informe d'auditoria cal fer esment de les qüestions següents:
En qualsevol cas, en l'exercici de les seves facultats de comprovació i dins del període que té l'Administració per reconèixer o liquidar un reintegrament de subvencions, la concessió de la qual ha tingut en compte el cost, l'ICIB pot sol·licitar la documentació justificativa necessària o fins i tot una auditoria que ha de dur a terme un auditor designat per l'ICIB. En tot cas, la justificació inferior al pressupost tingut en compte per a la concessió donarà lloc a la pèrdua del dret de cobrament del percentatge no justificat.
17. Revocació
L'òrgan que concedeix, prèvia tramitació del procediment legalment establert, pot revocar totalment o parcialment les ajudes concedides, la qual cosa obliga la persona beneficiària a pagar l'import rebut i l'interès de demora corresponent, en els supòsits que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i la Llei estatal 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
18. Disposició que estableix les bases reguladores i una altra normativa d'aplicació
18.1 Ordre de la consellera d'Educació i Cultura, d'1 de juliol de 2009, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura (BOIB núm. 100, d'11 de juliol).
18.2 Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
18.3 Llei estatal 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en allò que sigui aplicable, i totes les normes de caràcter econòmic i administratiu que siguin aplicables.
18.4 Reial decret 1084/2015, de 4 de desembre, que desenvolupa la Llei 55/2007, de 28 de desembre, del cinema.
18.5 Reglament UE núm. 651/2014.
18.6 Llei 5/2013, d'1 d'octubre, audiovisual de les Illes Balears.
18.7 Ordre ECD/2784/2015, de 18 de desembre (BOE 306, de 23 de desembre de 2015)
19. Vigència
Aquesta resolució entra en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.