Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE PALMA
Núm. 5480
Reglament de Règim Interior i Règim Jurídic Bàsic dels centres de dia municipals de l’Ajuntament de Palma
La Junta de Govern de l'Ajuntament de Palma va aprovar, mitjançant Acord de Junta de Govern de 8 de maig de 2019, el Reglament de Règim Interior i Règim Jurídic Bàsic dels centres de dia municipals de l’Ajuntament de Palma.
A continuació, de conformitat amb aquest Acord, es procedeix a publicar el seu text íntegre.
L’article 7 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, estableix les competències impròpies, pròpies i delegades de les entitats locals.
La Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l’Administració Local deroga l’apartat k) de l’article 25.2. de la referida Llei 7/1985; en la qual s’enumerava com a competència dels municipis la prestació de serveis socials i de promoció i reinserció social.
El Decret Llei 2/2014, de 21 de novembre, de mesures urgents per aplicar a les Illes Balears la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l’Administració local, estableix en el seu article 1.2. que les entitats locals de les Illes Balears seguiran exercint les competències que els atribueixen les lleis de la Comunitat Autònoma anteriors a l’entrada en vigor de la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l’Administració local, de conformitat amb el que disposa la norma d’atribució, en règim d’autonomia i sota la seva pròpia responsabilitat, de conformitat amb el que estableix l’article 7.2 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local (article que fa referència a l’exercici de les competències pròpies dels municipis).
La Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l’autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència, estableix que l’atenció a les persones en situació de dependència i la promoció de la seva autonomia personal s’han d’orientar cap a la consecució d’una millor qualitat de vida i autonomia personal, en un marc d’efectiva igualtat d’oportunitats, d’acord amb els objectius següents: facilitar una existència autònoma en el seu medi habitual, tot el temps que vulgui i sigui possible, i proporcionar un tracte digne en tots els àmbits de la seva vida personal, familiar i social, i facilitar la seva incorporació activa en la vida de la comunitat.
D’acord amb l’article 9 del Reial Decret Legislatiu 1051/2013, de 27 de desembre pel qual es regulen les prestacions del Sistema per a l’Autonomia i Atenció a la Dependència, establertes a la Llei 39/2006, el Servei d’estades diürnes s’ajustarà als serveis establerts en l’article 24 de la Llei 39/2006, de 14 de desembre, a les necessitats de les persones en situació de dependència ateses segons el seu grau, sense perjudici dels serveis i programes que s’estableixin mitjançant normativa de la comunitat autònoma o Administració que, en el seu cas, tingui la competència.
La Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears estableix, en el seu Títol II-Capítol III quines són les prestacions que conformen l’àmbit dels Serveis
Socials de les administracions públiques; distingint els Serveis Socials Comunitaris i els Serveis Socials Especialitzats.
Dintre dels Serveis Socials Comunitaris, la referida Llei diferencia entre els bàsics i els específics.
Els centres de dia municipals són uns serveis per a les persones majors en situació de dependència que tenen com a finalitat l’atenció integral durant un horari diürn, oferint serveis de suport amb una finalitat terapèutica i rehabilitadora, així com l’assistència en les activitats de la vida diària, afavorint d’aquesta manera que puguin continuar en un entorn proper al domicili habitual, i al mateix temps puguin esser un espai de respir per a les families curadores.
De conformitat amb l’objecte del Servei, els Centres de Dia formen part dels legalment definits com a Serveis Socials Comunitaris Específics, concretament s’ajusta al que estableix l’article 16 relatiu a les funcions d’aquest tipus de serveis socials. Aquest article diu:
“Els serveis socials comunitaris específics tenen les següents funcions:
.b) L’atenció directa a colectius amb dèficits d’autonomia o en risc d’exclusió que se trobin en mitja obert o en centres de caràcter no residencial o residencial temporal.
...”
Per altra banda, l’article 24 d’aquesta Llei determina que cada administració competent redactarà la cartera de serveis socials, la qual és l’instrument que determina el conjunt de prestacions del sistema públic de serveis socials, incloent totes les prestacions tècniques, econòmiques i tecnològiques. Per aquest motiu el Govern de les Illes Balears va aprovar, mitjançant Decret 66/2016 de 18 de novembre, la Cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears 2017-2020 i els principis generals per a les carteres insulars i locals.
Aquesta Cartera, en relació a la regulació dels centres d’estades diürnes, ha establert en el seu Annex únic (Prestacions de la Cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears, apartat 2.5.4. i 2.5.5.) que les entitats proveïdores d’aquest Servei són la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació i les administracions locals.
L’Ajuntament de Palma, en aplicació de la Llei 4/2009 i de conformitat amb el Decret de la CAIB 66/2016, va aprovar, mitjançant Acord plenari de 30 de novembre de 2017, la Cartera Municipal de Serveis Socials (publicada en el BOIB núm.3 de 6 de gener de 2018).
En el seu punt 3 - Atenció a la Dependència i Promoció de l’Autonomia Personal, i més concretament en l’apartat 3.2 - Servei de Centres de dia, es va establir aquest Servei com a prestació municipal.
Per finalitzar, en l’article 312 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l’ordenament jurídic espanyol les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014 estableix que, en els contractes de serveis que impliquin prestacions directes a favor de la ciutadania i abans de procedir a la contractació de serveis d’aquesta natura, s’haurà d’establir el règim jurídic que declari expressament que l’activitat de la qual es tracta queda assumida per l’Administració respectiva com a pròpia, la determinació de l’assoliment de les prestacions i la regulació dels aspectes jurídics, econòmics i tècnics relatius a la prestació.
Per tot això, amb la finalitat de regular les condicions d’ús dels centres, de delimitar les funcions de les parts implicades i de descriure els seus drets i deures, s’elabora el present Reglament de Règim interior i Règim Jurídic Bàsic.
TÍTOL I. RÈGIM JURÍDIC BÀSIC
Article 1. Objecte del Reglament
L’objecte del present Reglament és la regulació dels centres de dia municipals, els quals ofereixen a les persones majors serveis d’acolliment, suport i assistència, amb finalitat terapèutica i rehabilitadora durant un determinat nombre d’hores al dia, com també d’assistència per a les activitats de la vida diària.
Article 2.Forma de prestació del Servei
La prestació del Servei es realitzarà mitjançant un contracte de serveis.
Article 3. Definició i objectius del Servei
L’objecte del Servei té com a beneficiaris a persones majors assistides, per a les quals s’estableixen els següents objectius d’atenció:
Millorar la qualitat de vida de les persones majors dependents i de la seva família, proporcionant-los atenció terapèutica diürna.
Facilitar una atenció intermèdia entre els serveis domiciliaris i els serveis residencials.
Incrementar o recuperar l’autonomia dels usuaris i la seva relació amb l’entorn.
Donar una assistència bàsica; alimentació, higiene i rehabilitació.
Preveure situacions de deteriorament físic i psíquic, potenciant al màxim les actituds vitals residuals dels usuaris.
Desenvolupar l’autoestima i afavorir un estat psicoafectiu apropiat.
Integració i permanència dels usuaris en el seu entorn habitual, evitant o retardant en la mesura que sigui possible, els ingressos no desitjats a centres residencials.
Proporcionar a la família cuidadora temps lliure i descans.
Oferir a la família suport, orientació i assessorament.
Article 4. Prestacions del Servei
1. El Servei de Centres de Dia haurà de prestar, als usuaris que ho requereixin i compleixin les condicions exigides, els serveis de:
Atenció social, sanitària, preventiva i rehabilitadora.
D’alimentació i nutrició.
De transport adaptat.
Servei de neteja del centre.
Article 5. Drets i obligacions de l’Ajuntament
Els drets i obligacions de l’Ajuntament de Palma en relació a la prestació d’aquest Servei són:
Drets |
1. Direcció tècnica i responsable del contracte. 2. Control, execució, planificació i avaluació del Servei. 3. Establir espais de regulació. 4. Coordinació amb el conjunt de les institucions i/o entitats de la ciutat |
Obligacions |
1. Difusió del Servei. 2. Vetllar per l’adequada prestació del Servei. 3. La contraprestació econòmica i altres obligacions contractuals. 4. Gestió de suggeriments, queixes i reclamacions |
Article 6. Drets i obligacions de l’adjudicatària del Servei
Els drets i obligacions de l’adjudicatària en relació a la prestació d’aquest Servei són:
Drets |
1. A percebre les contraprestacions econòmiques pertinents per la correcta execució del Servei. 2. A obtenir la informació del Servei de la que disposa l’Ajuntament de Palma, sempre que la seva obtenció no impliqui la vulneració de la normativa reguladora de la confidencialitat i de la protecció de dades de caràcter personal. |
Obligacions |
1. Disposar del personal exigit per a la correcta prestació del Servei. 2. Les recollides al contracte regulador del Servei. 3. Complir la normativa aplicable per a la correcta prestació d’aquest Servei i, particularment, la normativa de protecció de dades de caràcter personal. |
2. Els Serveis Socials Municipals, sempre que es justifiqui el benefici per als usuaris, podran incorporar en els plecs reguladors del Servei prestacions diferents a les referides.
Article 7. Requisits d’accés
1. Requisits per accedir al centre
Requisits d’edat: tenen dret a accedir al servei totes les persones majors de 65 anys que convisquin amb els seus familiars i estiguin afectades d’algun problema de salut físic, de deteriorament cognitiu o de demència. Excepcionalment les persones que no convisquin amb els seus familiars poden accedir al centre de dia sempre que quedi justificat el suport de familiars i/o personal contractat.
Disposar d’un suport social suficient que garanteixi la permanència adequada al seu entorn habitual de convivència.
No necessitar una assistència sanitària intensiva o presentar una dependència extrema, que no pugui ser atesa adequadament al centre.
No patir cap malaltia infectocontagiosa ni aguda en estat terminal que requereixi l’atenció imprescindible en un centre hospitalari.
2. Ingrés al centre
L’entrada de casos podrà venir determinades per varies vies :
L’entrada de casos es podrà realitzar en funció dels acords, normes vigents i convenis que se puguin establir per part de l’Ajuntament de Palma.
També es pot accedir al centre de conformitat amb la normativa i el sistema previst per la Comunitat Autònoma, sempre i quan siguin casos d’entrada d’usuaris previstos en possibles Convenis amb la Conselleria u organisme autonòmic responsable de l’atenció a la Dependència del Govern de les Illes Balears.
L’Ajuntament tindrà la potestat de poder comptar amb places que no estiguin concertades
L’usuari haurà d’aportar la documentació que es determini en la normativa reguladora aplicable. No obstant, necessàriament presentarà:
Sol·licitud específica del centre.
DNI.
Targeta de la Seguretat Social.
Certificat mèdic del seu estat físic i psíquic en el moment de l’alta al centre.
Per a ingressar se podrà establir un període de prova que, com a màxim, serà de 30 dies.
Article 8. Causes de suspensió o pèrdua de la condició d’usuari i liquidació de l’estada en el centre
1. La pèrdua de la condició d’usuari es pot produir de forma voluntària, mitjançant renúncia expressa i inequívoca o de forma forçosa, que depenent de les circumstàncies de cada cas, pot ser temporal o permanent.
2. Seran causes de suspensió o cessament de la prestació del servei, de conformitat amb la gravetat que s’estableixi, les següents:
L’agressió física o maltractament greu a altres usuaris o personal del centre.
L’incompliment en el pagament de tres o més mensualitats.
L’alteració de la convivència.
Els canvis en l’estat de salut que no permetin mantenir els objectius de treball del centre de dia.
En el supòsit de cessament definitiu de la prestació del servei, aquesta es podrà dur a terme de forma immediata i justificada en casos extraordinaris. Per a casos no extraordinaris s’haurà de comunicar amb una antelació d’un mes.
3. La baixa forçosa es produirà en els següents casos:
Per variació de les condicions personals, físiques i /o psíquiques que l’impossibilitin continuar amb la majoria d’activitats programades al centre. Aquestes circumstàncies s’hauran d’acreditar mitjançant el corresponent informe mèdic, psiquiàtric o psicològic.
Per produir-se un impediment o circumstància insalvable que pugui alterar la normal convivència del centre o impediment de la realització de les tasques tècniques programades per tal de complir amb els objectius del servei. Amb aquestes situacions es requerirà informe acreditatiu.
4. Baixa voluntària: l’usuari l’ha de comunicar amb quinze dies d’antelació, en cas contrari, se li podrà cobrar fins a un màxim de 15 dies addicionals del preu de l’estada com a compensació.
En acabar de forma definitiva la seva estada al centre, si cal se li farà la liquidació en funció del temps real que hi hagi estat, tenint en compte les particularitats de les clàusules contemplades al conveni per el qual s’ha accedit a la plaça o en funció del preu establert a l’ordenança municipal vigent.
9. Sistemes de cobrament del preu per la prestació del Servei de Centre de Dia
Els usuaris participaran en el cost del Servei de centres de dia.
Per aquells casos que ocupin una plaça d’adjudicació municipal, el copagament s’establirà segons allò estipulat en l’ordenança fiscal municipal vigent en el moment d’aplicar-ho.
En els casos de places concertades amb la Conselleria o amb altres administracions competents, el copagament a aplicar serà aquell fixat en la pròpia resolució de Dependència del Govern Balear.
Per a casos conveniats amb altres administracions, s’aplicarà el que estipuli el conveni o reglament vigent.
El cobrament efectiu de les pertinents tarifes de copagament als usuaris del Servei se gestionarà per part de la Corporació Municipal o per part de l’empresa adjudicatària del servei, de conformitat amb les prescripcions establertes als plecs que regiran el contracte.
Article 10. Drets i deures dels usuaris
1. Drets de les persones usuàries
Dret a la no discriminació en el tractament per raó d’origen, raça, sexe, religió o qüestió o circumstància de caire personal o social.
Dret a la informació i a la participació d’acord amb allò que estableix el reglament.
Dret a la no divulgació de les dades personals que figurin en els seus expedients o historials.
Dret a rebre atenció personalitzada segons les circumstàncies i condicions particulars.
Dret a queixa, exercit mitjançant fulles de reclamació que estaran a disposició dels usuaris/usuàries.
Dret a la continuïtat en la prestació dels serveis en les condicions establertes o convingudes.
Dret a ser orientat cap a altres recursos alternatius que poguessin ser necessaris.
Dret a l’accés a la informació continguda a l’expedient personal.
2. Obligacions de les persones usuàries
Les persones usuàries dels serveis socials i, si n’és el cas els seus representats legals, estaran obligades a facilitar la prestació del servei, complint especialment amb les següents obligacions:
Facilitar tota la informació que sigui necessària per valorar les cricumstàncies personals, familiars i socials que determinin la necessitat de les prestacions. Es responsabilitzaran de la veracitat de les dades aportades.
Informar sobre qualsevol canvi que es produeixi quant a la seva situació personal, familiar, social i econòmica, que pogués donar lloc a la modificació, suspensió o extinció de la prestació del servei.
Adoptar una correcta i col·laboradora actitud en el desenvolupament de la prestació i de la convivència, així com respectar-ne el bon ús i col·laborar en el manteniment de les instal·lacions i mitjans del centre de serveis socials.
No lliurar regals, almoines o realitzar donacions als treballadors del centre.
Complir el reglament de règim intern.
Assumir els costos de la prestació que li pertoquin de conformitat amb els sistemes de copagament establerts en cada moment.
L’incompliment provat per part de les persones usuàries, i si n’és el cas pels seus representants legals, de les obligacions esmentades, podrà comportar la suspensió temporal de la prestació o extinció d’aquesta.
Article 11. Protecció de dades
Per a la prestació del servei de Centre de Dia és indispensable la recollida de dades de caràcter personal dels usuaris, els seus familiars i/o representants legals, professionals i voluntaris. Per tant, per a l’efectiva prestació del servei, els titulars de les dades personals autoritzaran expressament a l’Ajuntament el tractament d’aquelles dades personals que siguin necessàries per a les finalitats expressades, així com per la comunicació imprescindible de les mateixes a tercers, sempre de conformitat amb la Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre de protecció de dades de caràcter personal i garantía dels drets digitals, del Reglament UE núm. 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell de 27 d’abril de 2016 relatiu a la protecció de les persones físiques en el que respecta al tractament de dades personals i a la lliure circulació d’aquestes dades i de la resta de normativa aplicable.
Els usuaris gaudiran dels drets inherents a la normativa aplicable a la protecció de dades de caràcter personal, incloent-se els d’accés, rectificació i supressió, limitació del tractament, portabilitat de dades, oposició i els relatius a possibles decisions individuals automatitzades.
TÍTOL II. RÈGIM INTERIOR DE CENTRES DE DIA
Article 12. Horari del Servei
1. L’horari del Centre de Dia és de 8.00 hores a 18.00 hores, de dilluns a divendres laborables.
2. L’organització, distribució de l’horari del personal i de les activitats dels centres serà proposada per l’entitat adjudicatària en el seu projecte tècnic.
3. Quan els usuaris hagin de sortir, sempre acompanyats del familiar responsable, es realitzarà prèvia comunicació al responsable del centre.
4. En el supòsit d’absència forçosa per malaltia o altra causa es comunicarà aquest fet, a primera hora del mateix dia, al centre d’estades diürnes.
Article 13. Normes de funcionament i convivència del centre
1. En els centres d’estades diürnes es seguiran unes normes mínimes de convivència, respecte mutu, seguretat e higiene per aconseguir el màxim respecte en les relacions entre els usuaris, el personal del centre i les visites.
2. Sense l’impediment d’introduir altres normes de funcionament i convivència que puguin ser necessàries, els encarregats de la gestió dels centres de dia hauran de complir obligatòriament les següents:
El personal del centre estarà sempre a disposició dels usuaris, complint les seves funcions amb la màxima diligència possible. D’aquesta forma els usuaris hauran de seguir les indicacions del personal, que en tot moment, vetllarà pel seu benestar.
Les diverses dependències de l’establiment es destinaran exclusivament als fins i usos concrets que tenen assignats.
No es permeten els animals domèstics al centre d’estades diürnes, excepte en supòsits especials i amb prèvia autorització de la direcció.
No es permet fumar dintre del centre de dia.
Esta prohibit introduir o treure aliments del menjador.
L’usuari aportarà els seus estris d’higiene, el seu vestuari i, si escau, la seva medicació.
L’usuari seguirà dependent del centre de salut corresponent per a la seva atenció.
Els usuaris atendran les indicacions del personal mèdic relatives a la medicació que han de prendre i seguiran les pautes del tractament que se’ls ha prescrit.i
En el cas que l’usuari ho necessiti, el personal especialitzat realitzà el canvi de bolquers amb la freqüència aproximada de 3 hores.
El centre no es responsabilitza de les pertinences personals dels usuaris.
Article 14. Suggeriments, queixes i reclamacions
1. Els usuaris que desitgin presentar queixes o reclamacions sobre qualsevol aspecte del personal, del funcionament o dels serveis del centre de dia, les faran arribar a la direcció mitjançant els fulls de reclamació que tindran a la seva disposició en la recepció.
2. Es podrà realitzar qualsevol tipus de suggeriment, que comporti una millora de la qualitat de vida en el centre, mitjançant la bústia col·locada en la zona de recepció.
Article 15. Mecanismes d’informació i participació democràtica dels usuaris
1. Es crearà una comissió formada pel responsable del servei o persona en qui delegui, 2 tècnics del centre, 2 usuaris o familiars responsables on s’informarà de les decisions que afectin al centre.
La comissió es reunirà trimestralment, sempre que el convoqui el responsable o ho sol·liciti un terç dels seus membres.
2. De cada reunió que es dugui a terme, es redactarà una acta que s’exposarà al tauler d’anuncis durant 3 setmanes i de la que es farà arribar una còpia de la mateixa als familiars responsables que ho demanin.
3. Els usuaris o familiars responsables podran fer arribar els suggeriments mitjançant una bústia.
4. El personal qualificat informarà setmanalment, de forma escrita, als familiars responsables de les incidències de l’usuari.
DISPOSICIÓ FINAL ÚNICA
El present Reglament de Règim Interior i Règim Jurídic Bàsic de Centres de Dia entrarà en vigor a l’endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA ÚNICA
Amb l’aprovació i entrada en vigor d’aquest Règim Jurídic Bàsic i Reglament de Règim Interior de Centres de Dia, queda derogat el que es va aprovar mitjançant Acord de Junta de Govern de 9 de desembre de 2010.
Palma, 13 de maig de 2019
La regidora de l’Àrea de Benestar i Drets Socials
Mercè Borràs Dalmau