Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE FORMENTERA
Núm. 5222
Aprovació definitiva del Pla Director Sectorial de residus no perillosos de Formentera
Es fa públic que el Ple del Consell Insular de Formentera, en la sessió ordinària que ha tengut lloc el dia 26 d’abril de 2019, ha adoptat entre d’altres, el següent acord.
3.1.2.- PRP 2019/267. PROPOSTA D’APROVACIÓ DEFINITIVA DEL PLA DIRECTOR SECTORIAL DE RESIDUS NO PERILLOSOS DE FORMENTERA.
El secretari explica que a la sessió de la Comissió Informativa competent, que va tenir lloc el passat dia 23 d’abril de 2019, hom va dictaminar l’assumpte present, de la manera següent:
“3.3.- PRP 2019/267. PROPOSTA D’APROVACIÓ DEFINITIVA DEL PLA DIRECTOR SECTORIAL DE RESIDUS DE FORMENTERA.
Vista la proposta formulada en l’expedient present, del tenor literal següent:
“PROPOSTA D’APROVACIÓ DEFINITIVA DEL PLA DIRECTOR SECTORIAL DE RESIDUS NO PERILLOSOS DE FORMENTERA
Conforme a l’article 1.2.b de la Llei 2/2001, de 7 de març, d’atribució de competències als Consells Insulars en matèria d’ordenació territorial i, en particular, conforme a l’article 70.13 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, segons la redacció derivada de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, és competència pròpia del Consell Insular d’Eivissa i del Consell Insular de Formentera, respectivament, la relativa a l’elaboració i aprovació dins l’àmbit insular estricte corresponent del possible Pla director sectorial de residus sòlids no perillosos.
Conforme a la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminants de les Illes Balears, determina que són competències dels consells insulars, com a institucions autonòmiques, en els àmbits territorials respectius: “a) L’elaboració, la tramitació i l’aprovació dels plans directors sectorials de prevenció i gestió deresidus no perillosos, així com el seu seguiment, revisió i modificació. b) L’autorització per part del consellinsular receptor del trasllat o moviment de residus que tengui com a destí les instal·lacions públiques delconsell insular, sense perjudici de la competència a què es refereix l’article 10.1.f) anterior. 2. Soncompetències dels consells insulars, com a ens locals, als àmbits territorials respectius: a) L’elaboració, la tramitació i l’aprovació, si escau, dels programes insulars de prevenció i gestió de residus, així com el seu seguiment, revisió i modificació en el marc dels plans directors sectorials de prevenció i gestió de residus. b) El tractament insularitzat de la fracció orgànica dels residus domèstics, sense perjudici del que disposa l’apartat c) de l’article 12 d’aquesta llei. c) La coordinació de la recollida dels residus domèstics en els municipis de menys de 20.000 habitants, en els termes especificats en la legislació de règim local. A aquest efecte, els consells insulars han de decidir la forma de prestació dels serveis municipals en matèria de residus, que podrà ser o la prestació directa o la prestació a partir de fórmules de gestió compartida (consorcis, mancomunitats, etc.). d) El tractament, si escau, de la resta de residus no perillosos en la forma que estableixin els plans directors sectorials de prevenció i gestió de residus no perillosos (article 11).”
ANTECEDENTS DE FET
En data 14 de juliol de 2017, la Comissió de Govern d’aquest Consell Insular adoptà l’acord d’aprovar l’inici de la tramitació del Pla Director Sectorial de Residus Urbans No Perillosos de l’illa de Formentera, sobre la base de l’Informe jurídic de 13 de juliol de 2017, assumit per l’esmentada Comissió de Govern; Acord del qual es va donar compte al Ple, en la sessió de caràcter ordinari, de data 28 de juliol de 2017.
Consta la remissió del certificat del citat acord adoptat per la Comissió de Govern de 14 de juliol de 2017, en relació a la tramitació del Pla Director Sectorial de Residus TM Formentera a la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, segons NRGS 6854 de 28/07/2017, amb registre al Govern de les Illes Balears en data 28/07/17 L3E5184/2017, per tal que comences l’inici de la tramitació ambiental de l’expedient.
En data 30 de novembre de 2017, s’acordà per part del Ple de de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB), sotmetre a tràmit d’urgència, que s’accepta plenament, el procediment d’avaluació ambiental estratègica, entre d’altres de l’exp. 127/2017 Pla Director Sectorial de Residus de Formentera. Aquest acord se’ns va notificar en data 14 de desembre de 2017, segons NRGE 26755. En data 29 desembre de 2017, amb NRGE 27638, la CMAIB remet informe sobre l’abast de l’Estudi Ambiental Estratègic corresponent al Pla Director Sectorial de Gestió de Residus Urbans No Perillosos de l’illa de Formentera. El document d’abast indica, entre d’altres, els aspectes de prevenció i gestió de residus que han de ser abordats a través del Pla Insular de Gestió i Prevenció de Residus No Perillosos de Formentera.
Paral·lelament, per indicacions del Govern de les Illes Balears, se’ns comencen a indicar les directrius a seguir per la redacció del Plans Insulars de Gestió i Prevenció. S’entén que és competència dels Consell Insulars la redacció i aprovació dels esmentats plans, i a més a més, que la tramitació dels mateixos es realitzi dins del mateix procediment d’avaluació ambiental que els Plans Directors Sectorials de Residus Urbans No Perillosos.
De manera simultània, el Govern de les Illes Balears, començà a tramitar l’Avantprojecte de Llei de Residus i sòls contaminats de les Illes Balears. A l’efecte, consta ofici de 22 de gener de 2018, remès per de la Secretària General de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, amb NRGE 1635, de 26 de gener de 2018, al nostre Consell Insular en el qual se’ns va donar tràmit d’audiència per un termini de 15 dies hàbils des de la recepció de l’escrit, per tal de formular les al·legacions i les observacions a l’”Avantprojectede la Llei de residus i sòls contaminats de les Illes Balears”, termini que finalitzà el 16 de febrer de 2018.
En aquest sentit, cal comentar que el Pla Insular de Gestió i Prevenció de Residus No Perillosos de
Formentera, esdevé o esdevindrà, en virtut d’aquesta normativa (ja sigalege data, ja sigalegeferenda, però a tenir en compte pel component mediambiental de l’assumpte i el propi fons de la matèria, en virtut delPrincipi de protecció ambiental del propi Dret de la Unió Europea, a tenir en compte de totes totes), obligatoria través del que significa l'Avantprojecte de Llei de residus i sòls contaminants de les Illes Balears, en relacióal qual aquest Consell ja va presentar les corresponents al·legacions, sobre tot pel que fa al règim decompetències, cosa a què ens remetem segons certificat de l’acord de la Comissió de Govern d’aquestConsell Insular, de data 16 de març de 2018, sobre la proposta PRP 2018/187 de Ratificació de l'informetecnicojurídic com a al·legacions en el tràmit d’audiència en el procediment d’elaboració de l'Avantprojectede llei de residus i sòls contaminants de les Illes Balears aprovat per urgència per Decret de Presidència,notificat a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca en data 13/04/2018 amb registreL3E1879/2018.
En conseqüència, hom ha incorporat al procediment d’avaluació ambiental estratègica, tant el Pla Insular de Gestió i Prevenció de Residus No Perillosos de Formentera, com el Pla d’Infraestructures en si mateix. En data 25 de juny de 2018, amb NRGE 16403, l’empresa Técnicas de control, prevención y gestión ambiental – GEPRECON-, adjudicatària del concurs de “Redacció del Pla Director Insular de Residus Urbans de Formentera”, Expedient C02/2016, una vegada incorporades les observacions del document d’abast d’11 desembre de 2017 de la CMAIB, fa lliurament dels documents següents:
És a dir, a data 25 de juny de 2018 es fa lliurament de la documentació que ha de servir per dur a terme l’inici de la tramitació territorial i ambiental. En aquesta fase cal revisar-la i comprovar que s’ajusta al demanat als diferents informes rebuts fins a la data.
Per tal de continuar amb la tramitació ambiental i territorial del Pla Director Sectorial de Residus No
Perillosos de l’Illa de Formentera (PDSRUNPF), i en base a l’informe tècnico-jurídic de data 11 de juliol de 2018 elaborat pel Consell Insular de Formentera, es proposa al Ple del Consell Insular de Formentera, que s’adopti l’acord d’aprovació inicial del Pla Director Sectorial de Residus No Perillosos de l’Illa de Formentera (PDSRNPF).
Consta Certificat del Ple del Consell Insular de Formentera, celebrada en sessió de caràcter Ordinari de 27 de juliol de 2018, on es va adoptar, entre d’altres, l’acord d’aprovació inicial del Pla Director Sectorial de Residus No Perillosos de l’Illa de Formentera i iniciar el tràmit d’audiència als interessats així com establir un període d’exposició pública, quedant reduïts els terminis a un termini no inferior a 30 dies hàbils. I procedir a la consulta de les Administracions Públiques afectades.
Segons consta al certificat de l’Acord de la Comissió de Govern del Consell insular de Formentera, de data 20 de desembre de 2018, s’acorda seguir amb la tramitació mediambiental del Pla Director Sectorial de Residus Urbans no Perillosos de l’illa de Formentera, enviar l’acord i remetre l’expedient a la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per a continuar amb la tramitació mediambiental del Pla i donar-ne compte al Ple de la corporació. Consta aquesta dació de comptes en la sessió ordinària celebrada el 31 de gener de 2019, sobre el que consta certificat de 13 de febrer de 2019.
En ambdós acords consten les modificacions que s’han portat a terme en el contingut del Pla arran de les al·legacions rebudes en el període d’informació pública a les persones interessades i de consultes a les Administracions públiques.
Donat que s’havia de procurar que la informació pública de la tramitació ambiental i territorial fos simultània, en la mesura del possible, d’acord a l’article 10.4 a la Llei 12/2016, de 17 d’agost d’avaluació ambiental de les Illes Balears, i donada la tramitació d’urgència declarada pel Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB), depenent del Govern de la comunitat autònoma, de data 30 de novembre de 2017, els terminis de la informació pública d’ambdós tràmits quedaren reduïts a un termini no inferior a 30dies hàbils.
Consta publicació al BOIB Núm. 98 de 9 d’agost de 2018 de: “Informació pública i obertura del tràmit per a formular al·legacions al Pla Director Sectorial de Residus urbans no perillosos de l’illa de Formentera, aprovat inicialment per acord del Ple del Consell Insular de Formentera de 27 de juliol de 2018. Contingut de fons i contingut ambiental”.
Consta Diligència del Secretari de la Corporació de dia 05/10/2018 d’exposició al tauler d’anuncis de la Corporació de l’anunci del Ple al BOIB, des del 09/08/2018 al 05/10/2018. També consta publicació al Diario de Ibiza, a la publicació de dilluns 20 d’agost de 2018, pàg. 7.
Consta certificat per part de la Secretaria del Consell Insular de Formentera, en data 09-11-2018 respecte de les al·legacions rebudes.
Els escrits de les diferents entitats assabentades a partir de la corresponent exposició pública, segons
publicació al BOIB Núm. 98 de 9 d’agost de 2018.
En tot cas, per tractar-se d’Administracions Públiques consultades, tot i haver-se rebut fora de termini els seus informes, aquests s’han tingut en compte, com consta a l’informe jurídic-tècnic elaborat pels Serveis Jurídics i Tècnics de Medi Ambient del Consell Insular de Formentera, de 13 de desembre de 2018.
Consta Informe jurídic-tècnic pel que fa a la continuació de la tramitació mediambiental del Pla Director Sectorial de Residus urbans no Perillosos de l’Illa de Formentera i l’enviament de l’expedient a l’òrgan ambiental, elaborat pels Serveis jurídics i tècnics del Consell Insular de Formentera, de data 13 de desembre de on es recullen les al·legacions rebudes, l’anàlisi del seu contingut i es determina la seva acceptació total, parcial o el seu rebuig.
“(...)
2.3. Al·legacions rebudes i anàlisi del seu contingut
A continuació, s’exposen els trets més importants de cadascuna de les al·legacions rebudes, i l’anàlisi de com s’han tingut amb compte.
El següent quadre, mostra segons codi de colors, la consideració de les al·legacions i informes presentats:
Observació acceptada |
|
Observació parcialment acceptada |
|
Observació no acceptada |
|
AL·LEGACIONS I ADMINISTRACIONS CONSULTADES QUE HAN INFORMAT |
OBSERVACIÓ REALITZADA EN LA INFORMACIÓ PÚBLICA DEL PLA DIRECTOR SECTORIAL DE RESIDUS NO PERILLOSOS I EN L'ESTUDI AMBIENTAL ESTRATÈGIC |
CONSIDERACIÓ EN EL PLA |
RESPOSTA A LES OBSERVACIONS I CANVIS DERIVATS DE LA INFORMACIÓ PÚBLICA |
Direcció General Energia i Canvi Climàtic |
L’EAE recull mesures per a la mitigació de l'emissió de gasos d'efecte hivernacle, si bé no queda clar que s’hi vagin a aplicar. |
Observació acceptada |
Les mesures recollides en l’EAE hauran de ser incorporades en els diferents plecs de concessió de serveis, licitació de les infraestructures de gestió dels residus, etc. Per tant, serà en els documents ambientals associats a aquests documents o en els seus plecs on s'hauran de recollir aquestes mesures.
En tot cas, aquestes mesures poden ser incorporades com a obligatòries en el corresponent informe ambiental estratègic, quedant lligades a qualsevol infraestructura que es desenvolupi sobre la base del Pla Director Sectorial de Residus Urbans No Perillosos de l’Illa de Formentera (endavant PDS) que s'està tramitant. |
Aplicació del Projecte de Llei de Canvi Climàtic i Transició Energètica. |
Observació acceptada |
Els projectes associats al PDS, així com els futurs plecs de contractació derivats de l'aplicació del PDS i del seu desenvolupament, hauran de tenir en compte els condicionants específics de la futura Llei de Canvi Climàtic i Transició Energètica, una vegada aprovat el seu text definitiu. |
|
Aplicació de la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de Qualitat de l'aire i protecció atmosfèrica i el Reial Decret 100/2011, de 28 de gener. |
Observació acceptada |
Les futures infraestructures associades o derivades del PDS actualment en tramitació, hauran d'obtenir els seus corresponents permisos administratius, entre els quals, es troben les APCA en funció de la seva classificació. Així mateix, els plecs tècnics de licitació i els projectes d'execució hauran de tenir en compte les millors tècniques disponibles aplicables al sector i en concret, la Decisió d'Execució (UE) 2018/1147 de la Comissió de 10 d'agost de 2018 per la qual s'estableixen les conclusions sobre les millors tècniques disponibles (MTD) en el tractament de residus, de conformitat amb la Directiva 2010/75/UE del Parlament Europeu i del Consell. |
|
Vehicles utilitzats en la recollida de residus. |
Observació parcialment acceptada |
Cal tenir en compte que la recollida de residus s'efectua sota un plec tècnic que defineix les condicions en les quals s'han d'efectuar les recollides de residus i que, per a la seva modificació substancial, ha d'existir un acord entre ambdues parts. Per tant, quan es prevegi la modificació d'aquest plec, el Consell podrà tenir en compte l'obligació d'utilització de vehicles que compleixin la vigent norma europea d'emissions (en l'actualitat EURO VI) |
|
Olors |
Observació parcialment acceptada |
La construcció de la planta de compostatge prevista en el PDS disposa de la seva corresponent tramitació ambiental, en la qual s'haurà de recollir el pla de vigilància ambiental per olors. |
|
Direcció General Educació Ambiental, Qualitat Ambiental i Residus |
Codificació dels residus regulats pel PDS de conformitat amb el codi LER. Aclariments referent als residus “RCD Completo” o “ELV Completo” |
Observació acceptada |
S'incorporarà una taula en la qual figuri el residu i la seva correspondència en codi LER de conformitat amb l'Ordre MAM/304/2002, de 8 de febrer, per la qual es publiquen les operacions de valorització i eliminació de residus i la llista europea de residus.
Pel que fa als residus RCD Completo i ELV Completo, es tracta d'un error de traducció. El document original no contenia aquestes denominacions. |
Fangs de depuradora |
Observació acceptada |
El PDS estableix que el tractament que es dóna als llots compleix amb l'establert pel PEMAR 2016-2022, per a la seva aplicació com a millora agronòmica de sòls.
El PDS, a més, obre la possibilitat que si en algun moment fos decisió del Consell el seu tractament mitjançant compostatge en planta, aquest es pogués dur a terme en la planta de la FORS -orgànica- però en una línia separada. Si bé, cap la possibilitat de la seva utilització en tractaments de compostatge diferenciats de la FORS; ja que si s’hi tracten conjuntament, no s’hi permet la seva comptabilització per als objectius fixats en l'horitzó 2020. |
|
Unificar nomenclatura Fracció Orgànica. |
Observació acceptada |
S’homogeneïtzarà la nomenclatura donada a la fracció orgànica, utilitzant-se només l'acrònim FORS (Fracció orgànica de residus de competència municipal recollits separadament). |
|
Estudi econòmic financer de l'ampliació de l'estació de transferència. |
Observació no acceptada |
No s'ha tingut en compte la necessitat d'ampliar l'estació de transferència ja que, amb una planta de compostatge, es preveu que les tones a transferir a la illa d'Eivissa s’hi veuran reduïdes i es considera que l'estació tindrà capacitat suficient per al seu acolliment. |
|
Es precisa ampliació de la Deixalleria. |
Observació parcialment acceptada |
Es valorarà la seva possible ampliació sempre tenint en compte l'espai disponible en terrenys públics, contemplats a les NNSS (actual Pla Territorial de Formentera) com a Serveis Generals Municipals. |
|
Retirada de l'actual apilament d’RCD. |
Observació acceptada |
El projecte de planta de RCD’s haurà de preveure el tractament del seu actual acopi, per la qual cosa, l'estudi econòmic només considera una simple aproximació a la realitat, ja que, ni la ubicació de la mateixa, ni el cost estimat poden ser definitius en tant no s’hi duguin a terme els projectes associats a la planta, el cubicatge de l’actual acopi, etc. Paral·lelament a la tramitació del present PDS s'està portant a terme l'estudi volumètric de residus de construcció i demolició actualment apilats de cara al dimensionament de la planta de tractament de RCD’s. |
|
Exclusió dels RCD d'obra major en el text normatiu. |
Observació acceptada |
L'article 12 del text normatiu fa referència a les mesures de tractament. Si bé, sembla entendre's que les plantes només tractaran residus d'origen domèstic, per la qual cosa es modificarà la redacció d'aquest article amb la finalitat de no excloure els RCD’s d'obra major, que també s’hi troben inclosos. |
|
Restauració d'espais degradats. |
Observació parcialment acceptada |
Tant la normativa europea com l'estatal no permeten la restauració d'espais degradats amb residus que no tinguin la consideració de No Perillosos. Per tant, en les operacions de restauració, només podran destinar-se els residus que compleixin amb la consideració de No Perillosos i que compleixin els condicionants de la normativa europea, estatal i autonòmica. |
|
Fraccions a tractar en la planta de compostatge. |
Observació acceptada |
La planta de compostatge tractarà la FORS (matèria orgànica recollida selectivament) a la qual s’hi incorporaran restes de poda com a estructurant.
La planta podrà disposar d'una segona línia independent per al tractament mitjançant compostatge de llots de l’EDAR, però la mateixa no s'ha pressupostat. |
|
Mesures de minimització de les molèsties per olors. |
Observació no acceptada |
Aquestes mesures hauran d'incorporar-se en els projectes i estudis ambientals als quals haurà de sotmetre's la planta i, per tant, no és el moment de la seva definició. |
|
Condicions constructives de les plantes de tractament. |
Observació no acceptada |
No s'ha pretès fixar condicionants constructius per a cap planta sinó establiments mínims que podran veure's modificats amb els projectes bàsics d'execució i les corresponents tramitacions ambientals. |
|
Cronograma i prioritats d'execució. |
Observació acceptada |
S’hi incorporarà un cronograma en el qual quedin fixades les prioritats d'execució. |
|
Variació dels mitjans de finançament i per tant de l'estudi econòmic financer. |
Observació no acceptada |
Es mantindrà vigent l'apartat 6.4 c) de l'actual Pla Director Sectorial de Gestió de Residus Urbans No Perillosos d’Eivissa i Formentera (en endavant PDSGRUEF), per tant, és obligació del Govern de les Illes Balears «el finançament del 40% de les inversions no subvencionades per la Unió Europea en les infraestructures previstes en el present Pla Director sectorial. |
|
Vigència del pla |
Observació acceptada |
Es modifica la vigència del text normatiu perquè es mantingui concorde a l'indicat en la Llei 22/2011 de Residus. |
|
UTE GIREF |
El PDS amb una planta de compostatge de FORM suposa l'alteració del contingut del PDSGRUEF i del contracte de gestió del servei públic de tractament integral de gestió de residus. |
Observació parcialment acceptada |
L'elaboració del PDS ja ha considerat en el seu preàmbul el PDSGRUEF sobre el qual es basa el contracte de gestió del servei públic de tractament integral de gestió de residus, del qual Formentera n’és part.
Per Decret 46/2001, de 30 de març, d'aprovació definitiva del PDSGRUEF, es va aprovar el model de recollida domiciliària d'Eivissa i Formentera. Pel que es refereix a Formentera, i sobre el qual es basa el contracte al que l’UTE GIREF fa referència, es considera expressament que la separació per a recollida selectiva de matèria orgànica no serà obligatòria a la illa de Formentera.
En aquest sentit, la matèria orgànica s’ha vingut incloent en la fracció resta, i per la qual, Formentera ha pagat en raó de quantia. Aquest procés previst en el Pla i en el contracte no quedarà afectat, així com tampoc l'equilibri econòmic del mateix, en el sentit que Formentera seguirà traslladant la fracció resta a l'abocador de Ca Na Putxa, que és la fracció que suposa major volum.
Ara bé, tenint en compte tot l'anterior, el model de licitació de la planta de compostatge no és objecte de l’actual PDS. |
UTE GIREF |
Respecte de la planta d’RCD’s. |
Extemporània |
Al·legació presentada fora de termini. |
Associació de caçadors d’Es Cap, La Mola i Porto Saler. |
Sol·licita la modificació de la ubicació de les infraestructures de residus a la parcel·la de l'antic abocador per a la instal·lació d'un camp de tir. |
Observació no acceptada |
Les infraestructures de residus tenen caràcter de servei públic d'interès general, mentre que un camp de tir no té tal condició.
Segons les NNSS (ara PTI Formentera) la parcel·la està qualificada com a Sistemes Generals, la qual posseeix un espai determinat en què gairebé no hi caben les instal·lacions previstes per a la gestió de residus.
Segons les diferents opcions plantejades per a la ubicació de les plantes, per l’ordenament urbanístic i per qüestions ambientals, l'Àrea de Gestió de Residus d’Es Cap de Barbaria (TR Reglament de Residus) és el lloc més idoni per a construir aquestes plantes.
D'altra banda, existeix un condicionant important i és que el planejament vigent té classificat el sòl per a ús de gestió de residus, no essent viable cap d’altre.
Així mateix, no és viable l'assentament d'estructures ancorades sobre cap massa de residus ja que provocaria inestabilitat estructural de la mateixa.
Tampoc es creu convenient que la ubicació d'un camp de tir al plat se situï al costat d'un espai declarat com de rellevància ambiental (Espai Natural Protegit Xarxa Natura 2000 LIC ZEPA ÉS 5310025) on, a l'espai terrestre, té especial significat l'existència de colònies d'aus protegides com són, entre d’altres: Calonectris diomedea, Sula bassana, Burhinus oedicnemus, Larus ridibundus, Larus audouinii, Larus fuscus, Sterna sandvicensis, Alca torda, Fratercula arctica, Caprimulgus europaeus, Anthus campestris, Calandrella brachydactyla, Galerida theklae, Sylvia baleárica, Puffinus mauretanicus, Phalacrocorax aristotelis desmarestii). A més a més, i a part d’altres figures de protecció, destaca l’IBA terrestre nº 313 Cap de Barbaria i, part de l’IBA marina nº 412 Aigües de Formentera i Sud d’Eivissa. |
ECOEMBES |
No possibilitat d'implantació del sistema SDDR amb caràcter obligatori. |
Observació no acceptada |
El projecte de Llei de Residus i sòls contaminats de les Illes Balears preveu l'aplicació dels sistemes de responsabilitat ampliada del productor mitjançant sistemes integrats de gestió o sistemes devolució, dipòsit i retorn.
L'article 27.7 de la mateixa preveu que la posada en funcionament d'un sistema de dipòsit, devolució i retorn d'envasos quedarà supeditada a una prova pilot de durada mínima d'un any, en un entorn controlat que és el que s'està portant a terme en l'actualitat.
D'altra banda, la Llei exigeix que en cas de dur a terme la decisió de la posada en funcionament d'aquest sistema, els Consells Insulars ho hauran d'incorporar en la seva decisió. Tal decisió no està presa però s'ha previst la seva inclusió amb la finalitat d'obrir noves possibilitats de gestió i recuperació a Formentera, sense que aquesta alternativa sigui obligatòria, i podent conviure amb el sistema actual implantat. |
|
Modificació de la contenerització aplicant l'establert en el Conveni signat amb el Consell Insular. |
Observació no acceptada |
Cal tenir en compte que les característiques pròpies de l’illa de Formentera, en la qual la població a l'estiu es quadruplica, fa necessari que la contenerització en certes fraccions sigui major. |
ECOVIDRIO |
Implantació sistema SDDR per la recollida d’envasos |
Observació no acceptada |
No s'ha previst inicialment la implantació de sistemes de devolució i tornada per a envasos de vidre, proveint-se només una possibilitat d'implantar per a envasos lleugers. |
Sistema de recollida PaP afecta al model de recollida selectiva de residus d'envasos |
Observació no acceptada |
El sistema de recollida PaP s'ha demostrat com el més efectiu i el que menors índexs d'impropis aporta. |
|
Modificació de la contenerització aplicant l'establert en el Conveni signat amb el Consell Insular |
Observació no acceptada |
Cal tenir en compte que les característiques pròpies de la illa de Formentera, en la qual la població a l'estiu es quadruplica, fa necessari que la contenerització en certes fraccions sigui major.
Amb independència d'aquesta situació, cal recordar que el vigent PDSGRUEF en el seu article 10.3 ja establia per a Formentera una ràtio d'1 contenidor per cada 150 habitants de població mitjana anual en la recollida del paper i cartró, vidre i envasos lleugers. |
|
PODARCIS |
No s'estableix abocador de cua per a la planta de RCD’s. |
Observació no acceptada |
No s'ha considerat viable l'establiment d'un abocador de cua de residus no perillosos que suposaria dur a terme l'aplicació del Reial decret 1481/2001 d'abocadors, entenent-se que el percentatge de rebuig esperat i que es destinaria a abocador es comptabilitza com el 30% i és més viable el seu trasllat a abocadors d'Eivissa, on ja es disposa de les condicions ambientals adequades.
|
Cubicatge dels residus d’RCD acumulats. |
Observació acceptada |
Actualment s'està efectuant el corresponent estudi de cubicatge per a determinar les necessitats reials de tractament d'aquests residus, que servirà per a la posterior licitació de la planta. |
|
Ubicació de les instal·lacions i condicions tècniques. |
Observació no acceptada |
La ubicació de les instal·lacions previstes en el PDS són només orientatives, podent situar-se en d’altres zones sempre dins de l'àrea de gestió de residus d'Es Cap de Barbaria, en funció dels projectes definitius d'aquestes infraestructures.
Pel que fa a la planta de tractament de matèria orgànica en cap moment s'ha plantejat el seu tractament en condicions no tancades.
Les indicacions descrites en el PDS són orientatives i mínimes, havent d'especificar-se en els corresponents projectes i documents ambientals.
|
|
No es fa anàlisi de sorolls ni d'altres impactes. |
Observació no acceptada |
El PDS és un document de planificació i hauran de ser els documents ambientals de cadascun dels projectes de les infraestructures previstes els que determinin els impactes i sinèrgies de les mateixes, així com els plans de vigilància o la incidència paisatgística, ja que no hi existeixen disposicions constructives.
D'igual manera, cadascun dels documents posteriors necessaris per a l'execució i l'autorització de les infraestructures, seran els responsables d’analitzar la compatibilitat amb la Xarxa Natura 2000. |
|
Proposta de programa SDDR poc definida. |
Observació parcialment acceptada
|
En aquest moment s'està portant a terme una prova pilot que permetrà dur a terme un estudi en profunditat de la implantació del SDDR a Formentera.
No s'ha considerat viable desenvolupar més aquesta alternativa de recollida fins a no disposar de dades reials de la prova pilot que s’ha d'exercir com a mínim durant un any, tal com demana l'article 27.7 del projecte de Llei de Residus i sòls contaminats de les Illes Balears. |
|
REZERO |
Pagament per generació. |
Observació parcialment acceptada |
El projecte de Llei de Residus i sòls contaminats de les Illes Balears preveu que en l'aprovació d'ordenances fiscals, s’haurà d’aplicar el principi de pagament per generació i aplicar-ne tarifes diferenciades, reduïdes, en cas de bones pràctiques i per motius d'urgència social. Per la qual cosa, una vegada aprovat el PDS i realitzades les modificacions per adaptar-se a aquest, serà quan s'aprovarà l'ordenança fiscal corresponent. |
Objectius poc ambiciosos i establiment d'objectius per al malbaratament alimentari i tèxtils. |
Observació acceptada |
S'ha preferit imposar com a horitzó, objectius plausibles a curt termini, que ens permetin complir amb els objectius establerts a Europa. No obstant això, cal tenir en compte que el Projecte de Llei de Residus i sòls contaminats de les Illes Balears recull objectius que seran d'obligat compliment en el moment de la seva entrada en vigor.
|
|
Ampliació de la Deixalleria. |
Observació parcialment acceptada |
Es valorarà la seva possible ampliació sempre tenint en compte l'espai disponible en terrenys públics, degudament contemplats en el Pla Territorial de Formentera com a Serveis Generals Municipals. |
|
Ampliació de l'estudi econòmic financer respecte de les mesures de prevenció. |
Observació parcialment acceptada |
S'ampliarà l'estudi econòmic financer amb la finalitat d'incorporar mesures addicionals en matèria de prevenció. |
|
FERROVIAL |
Ampliació de la Deixalleria i millores. |
Observació parcialment acceptada |
Es valorarà la seva possible ampliació sempre tenint en compte l'espai disponible en terrenys públics, degudament contemplats en el Pla Territorial de Formentera com a Serveis Generals Municipals.
Els compactadors són una millora viable, encara que la seva aplicació no necessita del recolzament del PDS, no obstant això, la seva aplicació podria suposar una modificació substancial del contracte. |
Triatge bosses resta. |
Observació no acceptada |
En el cas de la planta de compostatge prevista en el PDS, sí que hi ha prevista un línia de triatge per a la fracció orgànica, de manera que es pugui procedir a la retirada de qualsevol impropi.
En el cas d'un triatge de la fracció de rebuig, hi ha prevista una planta de triatge a la illa d'Eivissa a l’efecte.
|
|
Olors planta de compostatge. |
Observació parcialment acceptada |
La planta de compostatge prevista en el PDS haurà de portar la seva corresponent tramitació ambiental, per a la que s'hauran de recollir mesures de prevenció d'olors així com aprovar el seu corresponent pla de vigilància ambiental. |
|
Tractament dels RCD’s actualment dipositats. |
Observació parcialment acceptada |
Els RCD actualment dipositats, seran tractats a la mateixa vegada que les noves entrades; aquestes plantes permeten augmentar la seva capacitat de tractament, només limitat pels torns de treball. Actualment s'està portant a terme l'estudi volumètric de l'actual acopi d'aquest tipus de residus, per al posterior projecte de dimensionament de la planta d’RCD. |
|
Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat del Govern Balear |
Parcial afectació a zona de servitud de protecció, per l'alternativa 1 d'ubicació de la planta de compostatge.
|
Observació parcialment acceptada |
L'única infraestructura que podria ser afectada per aquestes figures de protecció, segons la Llei de Costas, seria la futura planta de compostatge de matèria orgànica. No obstant això, prèvia selecció de l'alternativa final d'ubicació de la mateixa i com a tràmit necessari per a la seva autorització, s’hauran de sol·licitar els corresponents permisos de la Demarcació de Costes de les Illes Balears, entre d’altres.
Tenint en compte l'observació de la Direcció General d'Ordenació del Territori, s'ha de descartar l'alternativa 1 per quedar parcialment dins de zona de servitud de protecció.
Cal comentar que la zona en qüestió no contempla un àrea d'abocament de residus sòlids com a tal, com pot entendre's de la lectura de l'article 46. i) del Reglament de Costas, sinó com a una àrea destinada al tractament de residu (matèria orgànica).
Atenent a la definició que dóna la Llei de Residus per al tractament, en el seu article 3 lletres q i r:
q) «Tratamiento»: las operaciones de valorización o eliminación, incluida la preparación anterior a la valorización o eliminación. r) «Valorización»: cualquier operación cuyo resultado principal sea que el residuo sirva a una finalidad útil al sustituir a otros materiales, que de otro modo se habrían utilizado para cumplir una función particular, o que el residuo sea preparado para cumplir esa función en la instalación o en la economía en general. En el anexo II se recoge una lista no exhaustiva de operaciones de valorización.
Per tant: Si atenem al fet que el tractament és una operació de valorització, on el resultat és que el residu serveix a una finalitat útil: compost,
Atenent que el tractament no consisteix en una operació d'eliminació, per al qual, l'Annex I de la Llei de residus defineix que com a eliminació es considera entre d’altres:
D 1 Depósito sobre el suelo o en su interior (por ejemplo, vertido, etc.).
S'entén doncs que, en realitat, un abocament com a tal seria un dipòsit sobre el sòl o el seu interior, la finalitat del qual seria el de l'eliminació d'aquest residu, i no la seva posterior reutilització, cosa que sí fan les operacions de valoració.
Així que la planta de compostatge es considera com una planta de tractament de residu (matèria orgànica), destinada a la valorització del residu, i no a l'eliminació del mateix, ni mitjançant abocament, ni per altres tècniques d'eliminació. |
Departament de Medi Ambient i Medi Rural i Marí del Consell Insular de Eivissa |
Data de finalització del contracte amb l’UTE GIREF errònia. |
Observació acceptada |
Es modificarà la data recollida en el preàmbul del text normatiu proposat, entenent-se que finalitza a l'any 2032. |
El Pla proposat no preveu cap disposició derogatòria del vigent PDSGRUNPEF en relació a l'àmbit territorial de Formentera. |
Observació acceptada |
S'inclourà en el text normatiu una disposició derogatòria del PDSGRUEF actualment en vigor. |
|
Es considera necessari mantenir vigent l'article 6.4.c) del vigent PDSGRUEF que estableix l'obligació de finançament del Govern d'un percentatge de les inversions no subvencionats per la Unió Europea. |
Observació acceptada |
La Disposició derogatòria inclourà l'excepció proposada. |
|
Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat del Govern Balear. Direcció General d'Ordenació del Territori. Servei d'Ordenació del Territori i Urbanisme |
No afecta a la ordenació urbanística o territorial. |
|
|
ABAQUA |
Reserva d'espai per a planta de tractaments i gestió de fangs de depuració. |
Observació no acceptada |
El Pla Director Sectorial de Residus Urbans No Perillosos de Formentera no és àmbit en el qual es pugui fer una reserva de sòl per a una infraestructura relacionada amb el tractament de les aigües residuals, cosa que, d’altra banda, no és una competència d'aquest Consell Insular. |
Preveure i incorporar tractament de garbellat i desarenat. |
Observació no acceptada |
Aquests residus s'han de gestionar amb gestors autoritzats i es troben fora de l'àmbit d'aplicació d'aquest Pla Director Sectorial.
|
Considerant les al·legacions rebudes, i segons el previst a l’article 23 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s’ha elaborat la proposta final del Pla, per tal de continuar la tramitació ambiental del Pla, en concret, l’avaluació ambiental estratègica ordinària segons el previst a l’art. 6 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental.
Consta certificat de l’Acord de la Comissió de Govern del Consell Insular de Formentera, de data 21 de desembre de 2018, pel que s’acorda remetre l’expedient del Pla Director Sectorial de Residus no Perillosos de Formentera a la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per a la tramitació de l’Avaluació Ambiental Estratègica.
Consta remissió per part del Consell Insular de Formentera de l’expedient a la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per a la tramitació de l’Avaluació Ambiental Estratègica, de data 27 de desembre de 2018, NRGS 2018/11955.
Consta certificat de l’Acord del Ple en el que es dona compte de l’acord de Comissió de Govern relatiu a la continuació de la tramitació mediambiental del Pla Director Sectorial de Residus Urbans no Perillosos de l’illa de Formentera i remissió de l’expedient a la Comissió Balear de Medi Ambient del Govern de les Illes Balears (CMAIB), de 5 de febrer de 2019, remes a la CMAIB el 07 de febrer de 2019, NRGS 2019/1000.
Consta convocatòria del Subcomitè d’Avaluacions Ambientals de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, de 21 de febrer de 2019, en la que un dels temes era el Pla Director Sectorial de Residus de Formentera (127E/17), tema que va ser retirat de l’ordre del dia.
Consta convocatòria del Subcomitè Extraordinari i urgent d’Avaluacions Ambientals de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, de 12 de març de 2019, on es va aprovar la declaració d’avaluació ambiental del Pla Director Sectorial de Residus de Formentera (127E/17).
Consta convocatòria del Ple extraordinari i urgent de la CMAIB, de 14 de març de 2019, en la que es va tractar, entra d’altres, l’avaluació ambiental del Pla Director Sectorial de Residus de Formentera (127E/17).
Consta certificat d’Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, de 19 de març de 2019, NRGE 2019/7622, de 04 d’abril de 2019, per la que es comunica l’aprovació favorable de la Declaració Ambiental Estratègica (DAE) del Pla amb mesures correctores i condicionants.
Un cop incorporades les consideracions de la Declaració Ambiental Estratègica de la CMAIB al Pla, segons el quadre resum elaborat per l’empresa Técnicas de control, prevención y gestión ambiental, S.L. (GEPRECON), encarregada de la redacció del Pla, en els següents termes:
MESURES CORRECTORES I CONDICIONANTS INCORPORATS |
CONSIDERACIÓ AL PLA |
RESPOSTA A LES OBSERVACIONS I CANVIS DERIVATS DE L'AVALUACIÓ AMBIENTAL ESTRATÈGICA |
Elsprojectesderivats de l'execució del Pla se sotmetran al procediment ambiental quansigui aplicable alsestablerts per la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental esmenada per la Llei estatal 9/2018 i, per Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears, modificada també per la LleiAutonòmica 9/2018. |
|
Totselsprojectesderivats de l'execució del plas'han de sotmetre al procediment ambiental que elssiguid'aplicaciósegons la normativa en vigor. |
No seràobjecte del Pla el tractament de residusperillosos. El nom que ha de tenir el pla director en tot el documentés el de «Pla Director Sectorial de Residus no Perillosos de Formentera» |
Incorporat en totselsdocuments |
S'hacorregit el nom del pla director sectorial i s'hanexclòstotselsresidusperillososd'origendomiciliari que s'havieninclòs. |
Adaptar la nomenclatura dels RAEE a l'establertapel RD 110/2015, de 20 de febrer sobre residusd'aparellselèctrics i electrònics (taula 1, Equivalències entre categoriesd'AEE, fraccions de recollida (FR) i de RAEE i codis LER- RAEE). |
Incorporat en totselsdocuments
|
Totselsdocuments que contenien la taula amb la tipologia de residus que ésd'aplicació al PDS de residus no perillososs'haactualitzatamb les equivalènciesestablertespel RD 110/2015, de 20 de febrer sobre residusd'aparellselèctrics i electrònics. |
Excloureelsresidusconsideratscom a perillosossegons la Decisió de la ComissióEuropea (2014/955 / UE) per la qual es modifica la Decisió 2000/532/CE, de la llista de residus, de conformitatamb la Directiva 2008/98/CE del ParlamentEuropeu i del Consell, el RD 110/2015, de 20 de febrer sobre residusd'aparellselèctrics i electrònics, |
|
S'haexclòs de l'àmbitd'aplicació del PDS elsresidus de RAEE que tenen la consideració de residusperillosos. Aquestamatèria es troba regulada en el Pla de ResidusPerillosos de les Illes Balears aprovatinicialmentpelGovern Balear i sobre el qualaquestainstitució ha presentatal·legacions. |
Incloure el codi LER 15 01 02 (referent a Envasos de plàstic). |
Incorporació en el Pla de Prevenció i gestió de residus |
S'hainclòsl'esmentatcodi en l'àmbitd'aplicació del PDS, incorporant-se al Pla de prevenció i gestió de residus. |
L'àrea prevista per a la guarda i custòdia de vehicles de recollida ha d'estarreflectida en la planimetria del Pla. |
|
S'haincorporat al pladenominatInstal·lacionspropostesl'àrea de guarda i custòdia de vehiclesAquest consta a l'annex 3 del textnormatiu. |
El Pla had'incloure una ampliació de la Deixalleria donada l'amenaça que suposaactualment el seuinfradimensionamiento per dur a terme una correcta gestiódelsresidus, segons el que estableix la normativa vigent.
|
|
Amb el trasllat de l'àrea destinada a la guarda i custòdiadelsvehicles a l'àrea de gestió de Es Caps'aconsegueix augmentar la superfície disponible de la Deixalleria, disposant-se d'aproximadament un 50% d'espaiaddicional a l'actualmentexistent, donantcompliment al ReialDecret 110/2015, de 20 de febrer, sobre residusd'aparellselèctrics i electrònics.
A més, en l'apartat 4.3.2 Avaluació de les necessitats de noussistemes de recollidas'haincorporat, en el punt 9, l'ampliació de la Deixalleria. |
En general, les instal·lacions noves previstes en el Pla s'han de dimensionar tenint en comptedadesactualitzades de la generació de residus, una previsió que fa a la sevaevolució i, el període de vigència del Pla. |
|
Totes les infraestructures en el seudimensionaments'hantingut en compte les dadesactualitzades de generació de residus. D'aquesta manera, per al dimensionament de la planta de valorització de matèriaorgànicas'hatingut en compte el mes de generació punta de matèriaorgànica i per a la planta de RCD s'hatingut en compte, si dimensionament, elsresidusactualmentemmagatzemats a Es Cap.
D'altra banda, aquestsdimensionamentss'han de considerar com a mínims.
Igualment, cal destacar que el període de vigència del Pla ve estipulat en el textnormatiu. |
Segons informe rectificatiuemèspelServei de Costes i Litoral, de data 06 de març de 2019, l'alternativa per a la ubicació de les instal·lacions de la planta de compostatge, a la part que afecta la zona de servitud de protecció de costes, no estariapermesaambcaràcterordinari, al no reunir elsrequisitsestablerts per la legislació de costes, tal com contempla l'informe del Servei de Litoral.
En aquest informe rectificatiu, emèsambposterioritat a la celebració del Subcomitèd'AutoritzacionsAmbientals de la CMAIB, pelServei de Costes i Litoral, s'informadesfavorablement sobre l'alternativa número 1 per a la ubicació de les instal·lacions de compostatge. |
|
Vistl'últim informe del Servei de Costes i Litoral, a més de l'informeproposta de l'avaluació ambiental estratègica del Pla en el qual es recull la conclusió de l'informe, s'hareubicat la planta de compostatgeamb la finalitat de treure-la de la zona de servitud de costes donantcompliment a aquestapartat, segonsl'annex 3 del textnormatiu.
Igualment, cal recordar, que cadascuna de les plantes previstes en el Pla seràsotmesa a l'avaluació ambiental corresponent. |
Inclusió en el textnormatiu de:
La realitzaciód'avaluacions i revisionsalmenys cada 6 anys, tal comestableixactualment la Llei 22/2011 (art. 14.5) i la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de Residus i Sòlscontaminats de les Illes Balears.
Les definicions de: RCDs, àridslliuresd'impropis i residuvoluminós.
El Pla ha de preveure la modificaciód'urgència. |
Inclusió en el textnormatiu |
S'haincorporat a l'article 22 del textnormatiu, l'obligatorietat de realitzarrevisions cada sisanys.
S'haincorporat a l'article 5 les definicionssol·licitades.
Aixímateix, s'haincorporat un nouarticle, el 23, al textnormatiu per incorporar les revisionsd'urgència en elssupòsitsestablerts per l'EAE. |
En la segona fase prevista per a la recollida de matèriaorgànica, s'haurà de prioritzar, en elsnuclisurbans, pel sistema de recollida porta a porta (PaP) mitjançant el contenidorespecífic. |
Incorporació en el Pla de Prevenció i gestió de residus |
En l'apartat 4.3.2 Avaluació de les necessitats de noussistemes de recollidas'haincorporat el punt 5 b. relatiu a la priorització del sistema PaP. |
Segons la DG d'EspaisNaturals i Biodiversitat es prohibeixl'abocament de fangs de depuradora en l'àmbit de la Xarxa Natura 2000. |
|
No s'haprevistabocament de fangs de depuradora en l'àmbit de Xarxa Natura 2000. Aquestssónaplicats, en l'actualitat, com a milloraagronòmica del terreny i s'haprevist la possibilitatd'incorporaciód'unalíniaaddicional i independent per al seutractamentmitjançantcompostatge per sevavalorització.
|
Segonsl'informe del Servei de CanviClimàtic i Atmosfera, s'hand'establirviesd'informació i participacióciutadanadurantl'execució i seguiment ambiental del Pla. |
Incorporació en el Pla de Prevenció i gestió de residus |
S'hanestablert en l'apartat 7.4 del document "Pla de prevenció". |
El Pla hauràd'incorporar totes les observacionsacceptades que consten en el Certificat de l'Acord del Ple del Consell Insular de Formentera de data 31 de gener del 2019. |
|
Elsdocuments del PDS s'hanincorporat totes les observacionsacceptades. En l'informejurídic-tècnicelaboratpel Consell Insular de Formentera, de 13 de desembre de 2018, considera les modificacionsrealitzades una vegada conclòs el terminid'informació pública a les persones interessades i de consultes a les administracionspúbliques. |
(...)”
Considerant les al·legacions rebudes, i segons el previst a l’article 23 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s’ha elaborat la proposta final del Pla, per tal de continuar la tramitació ambiental del Pla, en concret, l’avaluació ambiental estratègica ordinària segons el previst a l’art. 6 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental.
Consta certificat de l’Acord de la Comissió de Govern del Consell Insular de Formentera, de data 21 de desembre de 2018, pel que s’acorda remetre l’expedient del Pla Director Sectorial de Residus no Perillosos de Formentera a la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per a la tramitació de l’Avaluació Ambiental Estratègica.
Consta remissió per part del Consell Insular de Formentera de l’expedient a la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per a la tramitació de l’Avaluació Ambiental Estratègica, de data 27 de desembre de 2018, NRGS 2018/11955.
Consta certificat de l’Acord del Ple en el que es dona compte de l’acord de Comissió de Govern relatiu a la continuació de la tramitació mediambiental del Pla Director Sectorial de Residus Urbans no Perillosos de l’illa de Formentera i remissió de l’expedient a la Comissió Balear de Medi Ambient del Govern de les Illes Balears (CMAIB), de 5 de febrer de 2019, remes a la CMAIB el 07 de febrer de 2019, NRGS 2019/1000.
Consta convocatòria del Subcomitè d’Avaluacions Ambientals de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, de 21 de febrer de 2019, en la que un dels temes era el Pla Director Sectorial de Residus de Formentera (127E/17), tema que va ser retirat de l’ordre del dia.
Consta convocatòria del Subcomitè Extraordinari i urgent d’Avaluacions Ambientals de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, de 12 de març de 2019, on es va aprovar la declaració d’avaluació ambiental del Pla Director Sectorial de Residus de Formentera (127E/17).
Consta convocatòria del Ple extraordinari i urgent de la CMAIB, de 14 de març de 2019, en la que es va tractar, entra d’altres, l’avaluació ambiental del Pla Director Sectorial de Residus de Formentera (127E/17).
Consta certificat d’Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, de 19 de març de 2019, NRGE 2019/7622, de 04 d’abril de 2019, per la que es comunica l’aprovació favorable de la Declaració Ambiental Estratègica (DAE) del Pla amb mesures correctores i condicionants.
Un cop incorporades les consideracions de la Declaració Ambiental Estratègica de la CMAIB al Pla, segons el quadre resum elaborat per l’empresa Técnicas de control, prevención y gestión ambiental, S.L.(GEPRECON), que consta a “’informe jurídic en relació a la continuació de la tramitació en els aspectesterritorials del Pla Director Sectorial de Residus no Perillosos de Formentera prèvia a l’aprovació definitivapel Ple del Consell insular de Formentera, elaborat pels Serveis Jurídics del Consell Insular de Formentera, de data 4 d’abril de 2019.
Consta certificat de l’Acta la Comissió de Govern del Consell Insular de Formentera, celebrada en sessió ordinària de 5 d’abril de 2019, per la qual s’acorda sol·licitar, segons l’establert a l’article 10.1 g) de la Llei 4/2000, de 21 de desembre, d’Ordenació Territorial, l’informe preceptiu de la Comissió de Coordinació dePolítica Territorial en la que s’estableix expressament que: “g) Una vezredactado el textodefinitivo del plan, el Pleno del consejo insular, previo informe de la Comisión de Coordinación de Política Territorial, debeaprobarlo. El informe deberá ser emitido en un plazomáximo de un mes. 2. Para la revisión de los planes territorialesinsularesdebeseguirse el mismoprocedimiento que para suelaboración y aprobación. Sinperjuicio de lo que dispone el párrafo anterior, cuandoseanmodificaciones que no signifiquen reconsiderar el instrumento de ordenación en suglobalidad, los plazos de información pública y emisión de informes puedenreducirse a un mes. En estos casos, sólodeberán ser consultadas las Administracionespúblicasafectadas.”
Reunida la Comissió de Coordinació de Política Territorial, en sessió de 10 d’abril de 2019, consta informe favorable del text del Pla Director Sectorial de Residus no Perillosos de Formentera de conformitat amb el procediment previst en l’article 10 de la Llei 14/2000, d’ordenació territorial (LOT) en el que es diu expressament “Informar favorablement el text presentat tot i que, en el cas que el text es vegi modificat de forma prèvia a la seva consideració pel Ple del Consell Insular, haurà de tornar a ser sotmès al parer d’aquesta Comissió de forma prèvia a la seva aprovació definitiva”.
Un cop emès l’informe favorable per part de la Comissió de Coordinació de Política Territorial del Govern de les Illes Balears, la proposta d’aprovació definitiva del Pla Director Sectorial de Residus no Perillosos de Formentera s’ha sotmès a l’art 167 del ROC, a la Comissió Tècnica Assessora d’Urbanisme, Ordenació del Territori, Patrimoni Històric i Activitats (CTA) del Consell Insular de Formentera per a que com a òrgan de caràcter permanent, deliberant i consultiu, destinat a assegurar la coordinació administrativa i la participació social en totes les matèries relacionades amb l’urbanisme i l’ordenació del territori. Els seus dictàmens tenen caràcter previ i preceptiu, llevat dels casos d’urgència apreciats motivadament per l’òrgan competent per a resoldre.
L’aprovació final correspondrà al Ple de la corporació, per majoria absoluta, com també ha corregut en l’aprovació inicial present, de conformitat, més que amb la jurisprudència del TS sobre regles per a l’aprovació dels instruments d’ordenació territorial a les Illes Balears, amb les particularitats pròpies del Consell Insular de Formentera, alhora també un Ajuntament. Així s’ha de fer constar, als efectes del RD 128/2018, de 16 de març.
Per la seva part, al Ple del Consell Insular de Formentera li correspon la seva aprovació, en tant que el Decret de Presidència de 22 de juny de 2015 del qual se'n va assabentar el Ple en la sessió de dia 01 de juliol de 2015 (BOIB número 109, de 18 de juliol de 2015) que regula l’estructura organitzativa i competencial del Consell Insular de Formentera, així com les delegacions de presidència i de Ple per al mandat 2015/2019, reconeix que és competència d’aquest, exercir aquelles altres atribucions que la legislació li assigni.
ACORD
PRIMER.-APROVAR DEFINITIVAMENT el Pla Director Sectorial de Residus no Perillosos de Formentera (el Text normatiu, el Pla de prevenció i de gestió de residus i el Pla d’infraestructures de Residus) que s’adjunta com annex, tot conformement amb el que estableix l’article 13.1, lletra d de la Llei 14/2000, de 21 de desembre, d’ordenació territorial, en connexió (i concordants) amb l’article 1.2, lletra b i l’article 3.2 de la Llei 2/2001, de 7 de març, d’atribució de competències als consells insulars en matèria d’ordenació del territori, l’article 22.2 lletra c i concordants de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, l’article 8.1, lletra j de la Llei 8/2000, de 27 d’octubre, de consells insulars, i l’article 11 de la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminants de les Illes Balears, que incorpora els resultats dels tràmits d’informació pública i participació i informes d’altres administracions, d’acord amb l’informe favorable de la Comissió de Coordinació de Política Territorial, de 10 d’abril de 2019.
SEGON.-ACCEPTAR O REBUTJAR les al·legacions efectuades tal i com es desprèn de la memòria de participació, que obra a l’expedient, i del text del Pla Director de Residus no Perillosos de Formentera.
TERCER.-DISPOSAR QUE SIGUI COMUNICADA LA RESPOSTA DONADA A LES AL·LEGACIONS PRESENTADES DURANT EL TRÀMIT D’INFORMACIÓ PÚBLICA I PARTICIPACIÓ, mitjançant notificació individual a les persones al·legants (quan sigui possible per existir dades efectives de contacte), de conformitat amb l’article 83 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i sense perjudici de la publicació al BOIB d’aqueixa resposta (junt amb el text del Pla Director Sectorial de Residus no Perillosos), d’acord amb la disposició addicional setena de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals i la orientació per a l’aplicació provisional de la Disposició addicional sèptima de la LOPDGDD (en cap cas no es publicarà el nom i els cognoms de manera conjunta amb el número complet del document nacional d'identitat o document equivalent de les persones al·legants).
QUART.-DISPOSAR LA PUBLICACIÓ ÍNTEGRA del present acord d’aprovació definitiva i del text del Pla Director Sectorial , inclosa la part normativa, el Pla de gestió i el Pla d’Infraestructures, al BOIB, complimentada tant en llengua catalana com en llengua castellana, als efectes de la seua entrada en vigor, segons l’establert a la Llei 14/2000, de 21 de desembre, d’ordenació territorial, i també d’acord amb l’article 26 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental, per tractar-se d’un instrument d’ordenació territorial i també mediambiental, per la naturalesa especial d’aquestos instruments a Formentera, com té, per tots, el propi PTI de Formentera (a la volta NNSS de Formentera).
CINQUÈ.- CONSIDERAR, en qualsevol cas, que en tot allò no modificat/alterat, el Pla Director Sectorial de Residus no Perillosos de Formentera present, assumeix plenament la part comuna o interinsularpitiüsa del PTI d’Eivissa i Formentera, aprovat pel llavors Consell Insular d’Eivissa i Formentera el 21 de març de 2005, especialment pel que fa a les infraestructures associades a la gestió de residus. Així com, sobre la base de l’anterior i del principi de jerarquia normativa, assumir plenament el Pla Director Sectorial per a la Gestió dels Residus Urbans d’Eivissa i Formentera comú (PDSGRUEF), amb les modificacions vigents a l’actualitat.
SISÈ.-FER PÚBLIC el contingut d’aquest acord i del text del Pla Director Sectorial de Residus no Perillosos mitjançant a la pàgina web del Consell insular de Formentera (http://www.consellinsulardeformentera.cat). Hom també comunicarà aquest acord, i el contingut del Pla, a la Direcció General d’Ordenació del Territori i a la Direcció General de Residus de la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Territori del Govern de les Illes Balears. Des del punt de vista de l’aplicació de la normativa d’ordenació territorial i urbanística, s’enviarà un exemplar diligenciat a l’Arxiu d’urbanisme de les Illes Balears, depenent del Govern de les Illes Balears.
SETÈ.-CONSIDERAR que el Pla entrarà en vigor l’endemà de la seua publicació íntegra al BOIB.
En l’edicte que se’n faci, hom deixarà constància que contra l’acord present (en el sentit estricte que aprova definitivament el Pla Director Sectorial de Residus no Perillosos de Formentera), es podrà interposar, en el termini de dos mesos a partir de l’endemà d’aquesta publicació en el BOIB, recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears; tot això sense perjudici que hom utilitzi qualsevol altre recurs que estimi procedent en dret, de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, que regula la jurisdicció contenciosa administrativa i la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, de procediment administratiu comú de les Administracions públiques.
VUITÈ.- COMUNICAR el present acord i tot el text del Pla Director Sectorial de Residus no Perillosos de Formentera, al Consell Insular d’Eivissa, als efectes oportuns com a administració interessada.
NOVÈ.- DONAR TRASLLAT de l’acord a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca del Govern de les Illes Balears, als efectes oportuns.
ANNEX:
( ) Text Normatiu, versió març 2019.
( ) Pla de prevenció i gestió de residus, versió març 2019.
( ) Pla d'infraestructures, versió març 2019.
(...)
Es dona per reproduït integrament el contingut dels annexos transcrits més amunt.
(...)
Contra l’acord present (en el sentit estricte que aprova definitivament la modificació del Pla Territorial Insular de Formentera), es podrà interposar, en el termini de dos mesos a partir de l’endemà d’aquesta publicació en el BOIB, recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, amb seu a Palma (Mallorca); tot això sense perjudici que hom utilitzi qualsevol altre recurs que estimi procedent en dret, de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, que regula la jurisdicció contenciosa administrativa i la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, de procediment administratiu comú de les Administracions públiques.
Formentera, 22 de maig de 2019
El president del Consell Insular de Formentera Jaume Ferrer Ribas