Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SANT ANTONI DE PORTMANY

Núm. 4324
Aprovació definitiva del Reglament d’organització i funcionament del Consell sectorial per a l’atenció a persones en situació de prostitució i lluita contra el tràfic d’éssers humans

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany, a la sessió ordinària celebrada el 06/05/2019, va acordar aprovar expressament amb caràcter definitiu la redacció final del text del Reglament d’organització i funcionament del Consell sectorial per a l’atenció a persones en situació de prostitució i lluita contra el tràfic d’éssers humans, una vegada resoltes les reclamacions presentades i incorporades les modificacions derivades de les reclamacions estimades. La qual cosa es fa pública per al general coneixement, en compliment del que disposa l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local.

«REGLAMENT D'ORGANITZACIÓ I FUNCIONAMENT DEL CONSELL SECTORIAL PER A L'ATENCIÓ A PERSONES EN SITUACIÓ DE PROSTITUCIÓ I LLUITA CONTRA LA TRACTA D'ÉSSERS HUMANS

ÍNDEX

Preàmbul

Article 1. Naturalesa

Article 2. Composició

Article 3. Funcions del Consell

Article 4. Creació d'una Subcomissió Tècnica

Article 5. Sessions del Consell

Article 6: Convocatòries del Consell

Article 7: Desenvolupament del Règim de funcionament del Consell

Disposició final. Entrada en vigor

PREÀMBUL

L'explotació sexual és una violació dels drets humans i constitueix el paradigma de la violència social i sexual que s'exerceix principalment contra dones i boixes. La Resolució del Parlament Europeu, de 26 de febrer de 2014, sobre explotació sexual i la prostitució i el seu impacte en la igualtat de gènere, reconeix que la prostitució, la prostitució forçada i l'explotació sexual són qüestions amb un gran component de gènere i constitueixen violacions de la dignitat humana contràries als principis dels drets humans, entre els quals la igualtat de gènere, i, per tant, contràries als principis de la Carta dels Drets Fonamentals de la Unió Europea, inclòs l'objectiu i el principi de la igualtat de gènere. Es requereix necessàriament que aquestes situacions siguin abordades en l'àmbit polític des d'una perspectiva transversal de prevenció, realitat la Regidoria de Coordinació de Regidories, Governació i Protecció Civil entén com a objecte de tractament a nivell multidisciplinari i de coordinació tècnica, d'acord amb les següents consideracions de la citada Resolució del Parlament Europeu:

- Que la prostitució i la prostitució forçada són un fenomen amb un component de gènere i de dimensió mundial que afecta al voltant de 40-42 milions de persones a tot el món. La immensa majoria de les persones que es prostitueixen són dones i boixes, i gairebé la totalitat dels usuaris són homes. Per tant, és al mateix temps causa i conseqüència de la desigualtat de gènere, el que agreuja encara més el fenomen.

- Que la prostitució i la prostitució forçada representen formes d'esclavitud incompatibles amb la dignitat de la persona i amb els seus drets fonamentals

- Que la tracta d'éssers humans, en particular de dones i boixes, amb fins d'explotació sexual i altres formes d'explotació constitueix una de les violacions dels drets humans més atroces, i que la tracta de persones està creixent a escala mundial a causa del augment de la delinqüència organitzada i la seua rendibilitat

- Que tota política relativa a la prostitució repercuteix en la consecució de la igualtat de gènere, afecta la comprensió de les qüestions de gènere i transmet missatges i normes a la societat, inclosos els joves.

- Que la prostitució funciona com un negoci i crea un mercat, en el qual diferents actors estan interconnectats i els proxenetes realitzen càlculs i actuen per consolidar o augmentar els seus mercats i maximitzar els beneficis, i que els compradors de sexe tenen un paper fonamental, ja que mantenen la demanda d'aquest mercat.

- Que en la prostitució tots els actes íntims es rebaixen a un valor mercantil i l'ésser humà queda reduït a mercaderia o instrument a disposició del client.

I en línia amb l'Estratègia de la Unió Europea per a l'eradicació del tràfic d'éssers humans, la demanda de serveis sexuals s'identifica com una de les principals causes de tràfic amb fins d'explotació sexual, de manera que en el marc de la prevenció s'ha de tractar necessàriament aquest aspecte, tenint en compte tant als homes que demanden prostitució com al conjunt de la societat que, en la creença que el tràfic d'éssers humans es produeix en països llunyans, adopta una postura de tolerància cap a situacions properes que no es reconeixen com a possibles situacions d'esclavitud.

Per la seua banda, l'article 70.bis.1 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de bases de règim local (LRBRL), disposa que els ajuntaments han d'establir i regular en normes de caràcter orgànic, procediments i òrgans adequats per a l'efectiva participació dels vesins en els assumptes de la vida pública local.

Com a conseqüència lògica d'aquesta previsió, veiem que, entre altres normes, i en termes semblants, l'article 130 del Reglament d'organització, funcionament i règim jurídic de les entitats locals, aprovat pel RD 2568/1986, de 28 de novembre (ROF), disposa que el Ple de la Corporació podrà acordar l'establiment de consells sectorials, la finalitat dels quals serà la de canalitzar la participació dels ciutadans i dels seus associats en els assumptes municipals. Per continuar assenyalant que les seues funcions només podran ser d'informe i, si escau, proposta, en relació amb les iniciatives municipals relatives al sector d'activitat al qual correspongui cada Consell, en aquest cas l'atenció a persones en situació de prostitució i la lluita contra el tràfic d'éssers humans.

És a dir, ens trobam davant funcions consultives i no decisòries, ja que es tracta de recollir les opinions dels col·lectius amb caràcter previ a l'adopció de les oportunes decisions municipals. Som, per tant, davant d'òrgans complementaris de les entitats locals territorials, els quals poden constituir-se i existir de conformitat amb l'article 119.1.d) ROF, permetent un ampli marge d'actuació en la configuració de la seua organització complementària a la capacitat auto organitzativa de cada municipi, reconeguda a l'article 4.1 a) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local.

Igualment l'article 24.2 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears (LMRLIB), disposa el següent:

«2. En els municipis on així ho acordi el ple de la corporació hi haurà un consell social o qualsevol altre òrgan consultiu que estableixi el reglament orgànic municipal, com a òrgan consultiu de govern amb representació del veïnatge i de les entitats ciutadanes més representatives, amb la finalitat de garantir la participació ciutadana en la gestió municipal, al qual correspon l'estudi i la proposta en matèria de desenvolupament econòmic i social, la planificació estratègica del municipi i els grans projectes urbans. La composició, les competències i el funcionament d’aquest òrgan es regeixen pel que estableix el respectiu reglament orgànic municipal».

D'aquesta manera l'instrument adequat per regular l’organització i funcionament del Consell sectorial per a l'atenció a persones en situació de prostitució i lluita contra el tràfic d'éssers humans, és l'aprovació d'un Reglament que constitueixi el corresponent consell sectorial, completant el que disposen l'article 70.bis.1 LRBRL, els articles 130 i 131 ROF, i article 24.2 LMRLIB.

Article 1. Naturalesa

El Consell sectorial per a l'atenció a persones en situació de prostitució i lluita contra el tràfic d'éssers humans de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany es constitueix com a òrgan complementari municipal de caràcter consultiu i no vinculant, per tal de canalitzar la participació dels ciutadans i els seus associats en matèries de la seua competència, en els termes del que disposen els articles 130 i 131 del Reglament d'organització, funcionament i règim jurídic de les entitats locals, aprovat pel RD 2568/1986, de 28 de novembre.

La composició, les competències i el funcionament del Consell sectorial s'estableixen en aquest Reglament.

El Consell sectorial per a l'atenció a persones en situació de prostitució i lluita contra el tràfic d'éssers humans de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany realitza les seues funcions mitjançant l'elaboració d'informes per encàrrec dels òrgans de l'Ajuntament o per iniciativa pròpia, i mitjançant la formulació de suggeriments i propostes en l'àmbit sectorial de la seua competència.

Article 2. Composició

El Consell sectorial estarà integrada pels següents membres:

 a) Membres de representació política:

- Presidència: l’alcalde o l’alcaldessa, o el regidor o la regidora en qui delegui.

- Vicepresidència: un regidor o regidora de l'equip de govern les competències del qual tenguin relació amb l'objecte i les funcions del Consell sectorial.

- Vocal de l'equip de govern: un regidor i regidora de l'equip de govern les competències del qual tenguin relació amb l'objecte i les funcions del Consell sectorial.

- Vocal: una persona representant de cada un dels grups polítics municipals, amb representació en el Ple de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany, que no integrin l'equip de govern.

b) Membres de representació tècnica:

- Secretaria del Consell: personal funcionari de l'Ajuntament nomenat a l'efecte mitjançant una resolució de l’Alcaldia.

- Vocals:

- El responsable del Departament de Serveis Socials de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany, o la persona tècnica en qui delegui.

- La direcció de la Policia Local de Sant Antoni de Portmany, o membre del Cos en qui delegui

- Un membre de l'Equip Dona-Menor (EMUME) de la Guàrdia Civil a les Illes Balears

- Una persona en representació de l'Institut Balear de la Dona (IBDONA)

- Una persona en representació de les entitats que intervenen en l'atenció directa al municipi de Sant Antoni de Portmany:

  • Creu Roja.
  • Metges del Món.

Podran assistir a les sessions del Consell, amb veu però sense vot, els representants d'institucions o organismes que, en funció dels temes que es tractin, el Consell convoqui. Igualment podrà assistir-hi, amb veu però sense vot, el personal tècnic d'assessorament que, en funció dels temes que es tractin, el Consell convoqui.

Article 3. Funcions del Consell

- Conèixer la situació de la prostitució i el tràfic de persones per a l'explotació sexual al municipi de Sant Antoni de Portmany.

- Establir una xarxa de coordinació amb les entitats socials, institucions, Policia Local i Guàrdia Civil que realitzen intervencions amb les persones que estan en situació de prostitució al municipi de Sant Antoni de Portmany

- Formar el personal professional i els agents socials i sensibilitzar la comunitat de Sant Antoni de Portmany sobre el tràfic d'éssers humans, l'explotació sexual i la prostitució com a formes de violència contra les dones i la violació dels drets humans

- Donar suport a les entitats socials que desenvolupin projectes d'intervenció amb dones que estiguin en situació de prostitució.

- Visibilitzar el delicte del tràfic d'éssers humans per a l'explotació sexual.

Article 4. Creació d'una subcomissió tècnica

Es crea, en el marc del Consell sectorial per a l'atenció a persones en situació de prostitució i lluita contra el tràfic d'éssers humans de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany, una subcomissió de caràcter exclusivament tècnic integrada per:

a) Representació tècnica del Consell:

- El responsable del Departament de Serveis Socials de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany, o la persona tècnica en qui delegui.

- La direcció de la Policia Local de Sant Antoni de Portmany, o el membre del cos en qui delegui.

- Un membre de l'equip dona-menor (EMUME) de la Guàrdia Civil a les Illes Balears.

- Una persona en representació de l'Institut Balear de la Dona (IBDONA).

- Una persona en representació de les entitats que intervenen en l'atenció directa al municipi de Sant Antoni de Portmany:

  • Creu Roja.
  • Metges del Món.

Podran assistir a les sessions de la subcomissió tècnica del Consell, amb veu però sense vot, els representants d'institucions o organismes que, en funció dels temes que es tractin, la subcomissió tècnica del consell convoqui. Igualment podrà assistir-hi, amb veu però sense vot, el personal tècnic d'assessorament que, en funció dels temes que es tractin, la subcomissió tècnica del Consell convoqui.

Article 5. Sessions del Consell

 El Consell es reunirà almenys dos vegades l'any en sessió ordinària.

Podran celebrar-se sessions extraordinàries, que seran convocades per la Presidència a iniciativa pròpia o a sol·licitud d'almenys un terç dels membres del Consell.

Per a la celebració de les sessions es requereix l'assistència de la Presidència i del secretari o la secretaria i d'almenys la meitat dels vocals. Si aquest quòrum no s'aconseguís, es constituirà en segona convocatòria una hora més tard i n’hi haurà prou amb l'assistència de la tercera part dels i/o les vocals, a més de la Presidència i el secretari o la secretària. Els acords seran adoptats per majoria de vots.

Article 6: Convocatòries del Consell

Abans de les convocatòries que la Presidència del Consell faci de les sessió, la Secretaria trametrà als integrants del Consell el corresponent document amb l’ordre del dia provisional, en què s'establirà un termini de 10 dies naturals perquè les persones membres del Consell puguin fer propostes a l'ordre del dia, així com presentar-hi documentació i fer-hi aportacions si fos necessari.

La convocatòria definitiva de les sessions ordinàries i extraordinàries es realitzarà amb 7 dies hàbils d'antelació. Pel que fa a la celebració de les extraordinàries i urgents es convocaran sense límit d'antelació prèvia.

Les convocatòries i comunicacions als membres del Consell, s'efectuaran per mitjans telemàtics. El justificant electrònic de l'enviament realitzat, servirà de document acreditatiu d'haver-se practicat la notificació.

Article 7: Desenvolupament del règim de funcionament del Consell.

El Consell podrà proposar a la Presidència totes les disposicions de desplegament d'aquest règim que consideri oportunes per a una millor organització i funcionament.

Disposició final. Entrada en vigor

Aquest Reglament municipal entrarà en vigor quinze dies després d’haver-se publicat íntegrament en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, de conformitat amb els articles 65.2n i 70.2n de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, i vigirà fins que es modifiqui o es derogui expressament».

Contra aquest acord, es pot interposar el recurs contenciós administratiu davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, amb seu a Palma, en el termini de dos mesos comptadors a partir de l'endemà de la publicació d'aquest anunci, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Tot això sens perjudici de l’exercici de qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent.

 

A Sant Antoni de Portmany, 7 de maig de 2019

L' Alcalde

Jose Tur Torres