Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT
Núm. 3521
Resolució del conseller d’Educació i Universitat de dia 12 d’abril de 2019 per la qual es crea l’Equip d’Impuls a l’Aprenentatge Digital i se n’estableixen la composició i les funcions
Antecedents
1. Les tecnologies digitals han suposat canvis transcendentals en tots els àmbits que alteren les propietats dels nostres contextos educatius, redueixen distàncies, milloren la capacitat d’accedir i emmagatzemar informació i ofereixen vies d’accés noves al coneixement i la construcció del saber. També potencien les estratègies pedagògiques per millorar l’aprenentatge, oferir recursos i eines personalitzades i instruments per optimitzar les tasques de coordinació, organització i gestió vinculades a l’ensenyament i aprenentatge i a l’organització dels centres educatius.
2. Per aquest motiu, la Recomanació del Consell Europeu de 22 de maig de 2018 relativa a les competències clau per a l’aprenentatge permanent inclou la competència digital entre les capacitats bàsiques a les quals s’ha d’atendre de forma especial, i destaca l’ús adequat de les tecnologies digitals en els contextos de l’educació, la formació i l’aprenentatge per facilitar l’adquisició i el desenvolupament de les competències clau.
3. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, estableix a l’article 2.1 l com una de les finalitats del sistema educatiu la capacitació per garantir la plena inserció de l’alumnat en la societat digital i l’aprenentatge d’un ús dels mitjans digitals segur i respectuós amb la dignitat humana, els valors constitucionals, els drets fonamentals i, particularment, amb el respecte i la garantia de la intimitat individual i col·lectiva.
4. La mateixa Llei orgànica 2/2006 determina a l’article 102.3 que les administracions educatives han de promoure la utilització de les tecnologies de la informació i la comunicació i la formació en llengües estrangeres de tot el professorat, independentment de la seva especialitat, establint programes específics de formació en aquest àmbit.
5. Aquesta mateixa Llei orgànica 2/2006 estableix a l’article 111 bis 5 que s’ha de promoure l’ús, per part de les administracions educatives i els equips directius dels centres, de les tecnologies de la informació i la comunicació a l’aula com a mitjà didàctic apropiat i valuós per dur a terme les tasques d’ensenyament i aprenentatge.
6. El Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l’ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears estableix a l’article 4 d com un dels principis de la formació del professorat la transferència de la formació permanent a la pràctica educativa, en l’educació de l’alumnat i en el funcionament dels centres, per tal de contribuir a la millora de la qualitat educativa, a l’equitat i a l’èxit escolar, i a l’article 5 c determina com un dels objectius de la formació permanent impulsar la creació de xarxes de centres i personal docent per mitjà del treball col·laboratiu per intercanviar experiències i difondre les bones pràctiques educatives.
7. El mateix Decret 41/2016 determina a l’article 11 e com una de les funcions dels centres de professorat, entre d’altres, facilitar suport i assessorament als centres educatius i al professorat en el desenvolupament de les seves competències professionals per mitjà d’actuacions de difusió, assessorament, promoció de la innovació o aportació de materials i recursos educatius.
8. L’Ordre del conseller d’Educació i Universitat de dia 11 de març de 2016 per la qual es regulen l’organització i el règim de funcionament de la xarxa de centres de professorat de les Illes Balears estableix a l’article 5.9 que les assessories de formació han d’atendre la seva tasca des d’una perspectiva interdisciplinària i globalitzadora i han de col·laborar en la realització d’activitats formatives d’altres centres de professorat o de la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat segons estableixi el Servei de Formació del Professorat, amb el coneixement del seu centre de professorat d’origen.
9. La Resolució del conseller d’Educació i Universitat de dia 16 de març de 2016 per la qual s’aprova el Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2016-2020 estableix a l’apartat 6 com a línia estratègica la formació per a la integració de les tecnologies de la informació i la comunicació en el currículum i fomentar-ne els usos didàctics, així com per al desenvolupament de la competència digital del professorat en l’activitat professional, i determina com a àmbits de formació en aquesta línia la formació en aprenentatge electrònic i formació combinada, la formació en l’elaboració i ús de materials i recursos d’aprenentatge en entorns virtuals i la formació en l’ús dels recursos d’internet i xarxes socials educatives per a l’aprenentatge.
10. El document de conclusions final del primer Congrés d’Innovació Educativa de les Illes Balears, que va tenir lloc a Palma els dies 25 i 26 de gener de 2019, remarca el valor que té vincular l’entorn educatiu al món real, com la participació en projectes d’innovació possibilita el desenvolupament de processos creatius i emprenedors, com es pot augmentar l’interès per la ciència i la tecnologia i com aquestes noves pràctiques incideixen en una millora de la motivació i la creativitat, en una major implicació de l’alumnat en el seu rendiment escolar, en una reducció de l’absentisme i en la millora de la seva autonomia i esperit crític. Així, estableix la necessitat d’aprofitar la tecnologia com a oportunitat per a la innovació i, també, d’incorporar-la a la pràctica educativa diària.
11. La disposició final primera del Decret 41/2016 determina que s’autoritza el conseller d’Educació i Universitat per dictar les disposicions necessàries per desplegar aquest Decret.
Fonaments de dret
1. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació.
2. El Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l’ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
3. L’Ordre del conseller d’Educació i Universitat de dia 11 de març de 2016 per la qual es regulen l’organització i el règim de funcionament de la xarxa de centres de professorat de les Illes Balears.
4. La Resolució del conseller d’Educació i Universitat de dia 16 de març de 2016 per la qual s’aprova el Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2016-2020.
5. El Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Per tot això, a proposta de la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat i del director general d’Innovació i Comunitat Educativa, dict la següent
Resolució
1. Crear l’Equip d’Impuls a l’Aprenentatge Digital (EIAD), dependent del Servei de Normalització Lingüística i Formació.
2. Establir que les funcions de l’Equip d’Impuls a l’Aprenentatge Digital són:
a) Treballar per a la introducció de l’aprenentatge digital als centres educatius.
b) Col·laborar en l’impuls de les competències digitals en el marc dels programes de formació en els centres educatius i la formació per àmbits.
c) Participar en el disseny i la planificació de la formació del professorat en les línies de les tecnologies de la informació i la comunicació i en l’aprenentatge digital.
d) Col·laborar amb els centres de professorat per a l’impuls de l’aprenentatge digital.
e) Assessorar pedagògicament els centres educatius i els coordinadors dels centres en tecnologies de la informació i la comunicació per impulsar la digitalització dels centres i l’aprenentatge digital.
f) Contribuir a la recollida, elaboració i difusió de materials i recursos didàctics en format digital, fer el seguiment de les experiències de digitalització dels centres educatius i promoure l’intercanvi i la difusió de bones pràctiques.
g) Qualsevol altra funció que, en matèria d’aprenentatge digital i formació del professorat en competències digitals, li encomani el Servei de Normalització Lingüística i Formació.
3. Determinar que l’Equip d’Impuls a l’Aprenentatge Digital ha d’estar format per:
a) Un assessor tècnic docent del Servei de Normalització Lingüística i Formació.
b) Dos assessors de formació que han de tenir un àmbit d’actuació del conjunt dels centres de professorat.
c) Els assessors de formació de tots els centres de professorat de l’àmbit de les tecnologies de la informació i la comunicació.
4. Notificar aquesta Resolució al Servei de Normalització Lingüística i Formació, al Servei d’Innovació Educativa i als centres de professorat de les Illes Balears.
5. Publicar aquesta Resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 12 d’abril de 2019
El conseller Martí X. March Cerdà