Secció II. Autoritats i personal
Subsecció segona. Oposicions i concursos
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT
Núm. 598
Correcció d’errades advertides en la publicació de la Resolució del conseller d’Educació i Universitat de dia 15 de gener de 2019 per la qual es convoca un concurs de mèrits per a la selecció de directors de centres docents públics no universitaris de les Illes Balears i s’aproven les bases que l’han de regir (BOIB núm. 8, de 17 de gener)
En data 17 de gener de 2019, es va publicar la Resolució del conseller d’Educació i Universitat de dia 15 de gener de 2019 per la qual es convoca un concurs de mèrits per a la selecció de directors de centres docents públics no universitaris de les Illes Balears i s’aproven les bases que l’han de regir.
Mitjançant aquesta Resolució, es varen aprovar, en l’annex 5, els criteris i les orientacions per a la valoració i l’avaluació del projecte de direcció, que, per una errada administrativa, no es varen publicar.
Amb la finalitat d’esmenar aquesta errada, i de conformitat amb el que estableix l’article 56 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, s’ordena la publicació de l’annex 5 de la Resolució del conseller d’Educació i Universitat de dia 15 de gener de 2019, que conté els criteris i les orientacions per a la valoració i l’avaluació del projecte de direcció.
Palma, 23 de gener de 2019
El conseller d’Educació i Universitat
Martí X. March Cerdà
ANNEX 5
Criteris i orientacions per a la valoració i l’avaluació del projecte de direcció
APARTATS |
PUNTUACIÓ MÀXIMA |
CRITERIS PER A LA VALORACIÓ |
1. Fonamentació |
1 |
Estructuració del projecte: Proposta amb visió del que ha de ser el centre. Proposta amb assumpció dels valors que l’equip directiu vol potenciar com a fonamentals en l’activitat del centre. Proposta compartida per diferents persones (existència d’equip directiu). |
2. Context |
1,5 |
Comprensió adequada i exactitud en l’anàlisi del centre: entorn, població que atén, professorat, etc. Identificació dels punts forts i els febles del funcionament i els resultats del centre. Diagnòstic de les necessitats de millora del centre. |
3. Objectius |
1,5 |
Idoneïtat dels objectius que es proposen. Grau de correspondència entre aquests i les necessitats del centre. Grau de coherència amb el PEC. Realisme i viabilitat d’aquests objectius. |
4. Indicadors |
1 |
Definició correcta d’elements objectius que han de permetre comprovar en quina mesura s’avança o es retrocedeix en la consecució dels objectius definits. |
5. Línies d’actuació |
2 |
Adequació i coherència en la formulació de propostes d’actuació i en la priorització d’aquestes propostes. Coherència amb els objectius proposats. Idoneïtat de les propostes de caràcter pedagògic, d’organització i de gestió. Concreció en les propostes per fer participar els usuaris del servei que presta el centre en les decisions que s’han de prendre. |
6. Avaluació |
2 |
Concreció dels procediments de seguiment i avaluació. Integració de l’avaluació en el procés de planificació dels processos clau del centre. |
7. Altres |
1 |
Compromís de participació en la convocatòria del Projecte d’implantació de sistemes de gestió de qualitat de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres. |
Apartats |
Criteris |
Orientacions per a l’avaluació |
|||
1 punt |
Estructuració del projecte: - Proposta amb visió transformadora del que ha de ser el centre. - Proposta amb assumpció dels valors que l’equip directiu vol potenciar com a fonamentals en l’activitat del centre (compromís, corresponsabilitat, treball en equip, innovació, enfocaments educatius). - Proposta compartida per diferents persones (existència d’equip directiu). |
De 0 a 0,5 punts |
|||
No es defineixen ni el marc pedagògic i organitzatiu ni els valors del centre. |
Es defineixen el marc pedagògic i organitzatiu i els valors del centre de forma genèrica i sense contextualització. |
Es defineixen el marc pedagògic i organitzatiu i els valors del centre de forma precisa i contextualitzada. |
Es defineixen i es descriuen el marc pedagògic i organitzatiu i els valors del centre de forma precisa, contextualitzada i alineada i coherent amb el PEC. La visió recull una descripció metodològica, curricular i organitzativa al cap de 4 anys. |
||
Fonamentació |
|||||
De 0 a 0,5 punts |
|||||
No té equip directiu |
Té equip de circumstàncies i/o incomplet. |
Té un equip experimentat. |
Té un equip experimentat, equilibrat pel que fa a les competències dels seus membres |
Apartats |
Criteris |
Orientacions per a l’avaluació |
|||
1,5 punts
|
Anàlisi del context: entorn, població que atén, professorat, etc. - Identificació dels punts forts i els febles del funcionament i els resultats del centre. - Diagnòstic de les necessitats de millora del centre. Un diagnòstic inicial elaborat a partir de les valoracions de les dades de tots els àmbits del centre i dels resultats de les avaluacions externes. Com a part d’aquest diagnòstic, hi han de figurar específicament els àmbits en els quals es detecta una necessitat de millora, de tal manera que s’adeqüi al projecte educatiu del centre i al projecte de direcció. |
De 0 a 1,5 punts |
|||
Es fa una anàlisi del context merament descriptiva, sense basar-se en dades internes ni externes. No es fa cap esment als àmbits de millora. |
Es fa una anàlisi general i es tenen en compte dades només respecte d’alguns àmbits. S’identifiquen punts febles i els recursos dels centres. |
Es fa una anàlisi precisa de les dades dels darrers 4 anys i de la majoria d’àmbits (resultats educatius interns i externs, aspectes contextuals del centre -alumnat i famílies, entorn, etc.). S’indiquen les àrees de millora prenent com a base els punts forts i els febles. |
Es fa una anàlisi precisa de les dades dels darrers 4 anys i de tots els àmbits (resultats educatius interns i externs, aspectes contextuals del centre –alumnat i famílies, entorn, etc.). S’indiquen les àrees de millora de manera precisa i alineada amb les mancances detectades i la fonamentació del projecte. |
||
Context |
Apartats |
Criteris |
Orientacions per a l’avaluació |
|||
1,5 punts |
Idoneïtat dels objectius que es proposen. Grau de correspondència entre aquests i les necessitats del centre. Grau de coherència amb el projecte educatiu del centre (PEC). Realisme i viabilitat d’aquests objectius. Concreció dels objectius que el centre vol assolir, gradualment, dins el període previst en la convocatòria, relacionats amb els àmbits de millora esmentats en l’apartat anterior. Aquests objectius han de ser específics, assolibles, mesurables, rellevants i temporitzats i hi ha d’haver indicadors d’avaluació que permetin comprovar en quina mesura s’assoleixen. Han d’estar enfocats a la transformació i han de ser coherents amb la visió del centre. |
De 0 a 1,5 punts |
|||
No n’hi ha. Tenen poca qualitat tècnica. No hi ha coherència amb el context ni amb la diagnosi del centre. |
N’hi ha, però són poc precisos i/o poc adequats. Tenen poca qualitat tècnica, poca coherència amb el context i amb la diagnosi del centre. Cobreixen alguns dels àmbits d’actuació desitjables. |
Definits amb precisió. Tenen qualitat tècnica, força coherència amb el context i amb la diagnosi del centre. Cobreixen la majoria d’àmbits d’actuació desitjables. |
Definits amb precisió i alta qualitat tècnica. Tenen molta coherència amb el context i amb la diagnosi del centre i alineen el projecte de direcció amb el PEC. Cobreixen tots els àmbits d’actuació desitjables. |
||
Objectius
|
Apartats |
Criteris |
Orientacions per a l’avaluació |
|||
1 punt |
Definició correcta d’elements objectius que han de permetre comprovar en quina mesura s’avança o es retrocedeix en la consecució dels objectius definits. Els indicadors han de ser viables, mesurables amb un valor de referència i coherents amb l’assoliment de l’objectiu. Els indicadors han de tenir un termini d’assoliment. Els indicadors quantitatius han de fer referència a un valor, que pot ser una mitjana o una relació de dades (%). Els indicadors qualitatius fan referència al seguiment d’accions i processos. |
De 0 a 1 punts |
|||
No disposa d’indicadors que avaluïn la consecució dels objectius. Fan referència únicament a l’avaluació d’accions. |
Disposa d’indicadors, però són poc consistents, imprecisos, no mesurables. Avaluen poc adequadament els objectius. Cobreixen alguns dels àmbits d’actuació desitjables. |
Disposa d’indicadors de qualitat, són consistents, mesurables i precisos, i avaluen adequadament els objectius. Cobreixen la majoria d’àmbits d’actuació desitjables. |
Disposa d’indicadors de molta qualitat, molt consistents i mesurables, i avaluen molt adequadament els objectius, de forma que alineen els del projecte de direcció amb els del PEC. Cobreixen tots els àmbits d’actuació desitjables. |
||
Indicadors |
Apartats |
Criteris |
Orientacions per a l’avaluació |
|||
2 punts |
- Adequació i coherència en la formulació de propostes d’actuació i en la priorització d’aquestes propostes. - Coherència amb els objectius proposats. - Idoneïtat de les propostes de caràcter pedagògic, d’organització i de gestió. - Concreció en les propostes per fer participar els usuaris del servei que presta el centre en les decisions que s’han de prendre. |
De 0 a 2 punts |
|||
Sense coherència entre els objectius i les actuacions previstes per assolir-los. Sense capacitat d’evidenciar-ne l’aplicació. |
Poca coherència entre els objectius i les actuacions previstes per assolir-los, poc pertinents. Poca capacitat d’evidenciar-ne l’aplicació Cobreixen alguns dels àmbits d’actuació desitjables. |
Força coherència entre els objectius i les actuacions previstes per assolir-los. Són pertinents i és fàcil d’evidenciar-ne l’aplicació Cobreixen la majoria d’àmbits d’actuació desitjables. |
Força coherència entre els objectius i les actuacions previstes per assolir-los. Són pertinents i és fàcil d’evidenciar-ne l’aplicació. Cobreixen tots els àmbits d’actuació desitjables. |
||
Línies d’actuació |
Apartats |
Criteris |
Orientacions per a l’avaluació |
|||
2 punts |
Concreció dels procediments de seguiment i avaluació. Integració de l’avaluació en el procés de planificació dels processos clau del centre. |
de 0 a 2 punts |
|||
No queda definit com es farà el seguiment i l’avaluació del projecte. |
Preveu l’avaluació de forma genèrica del conjunt d’objectius, plans i programes del projecte. No es preveu fer-ne un seguiment. |
Preveu l’avaluació de cada un dels objectius, els plans i els programes proposats i la forma de fer el seguiment dels objectius i de les accions. |
Preveu l’avaluació dels objectius, els plans, els programes i els indicadors, les accions i la temporització d’aquestes. Es preveu el seguiment específic de cada àmbit, la gestió de millores i la participació dels agents implicats (docents, famílies, alumnat, serveis, associacions, etc.). |
||
Avaluació |
Apartats |
Criteris |
Orientacions per a l’avaluació |
|||
1 punt |
Compromís de participar en la convocatòria del Projecte d’implantació de sistemes de gestió de qualitat de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres o de continuar en el Projecte si el centre ja hi participa. |
0 |
|
|
1 |
Altres |
No es preveu. |
|
|
Preveu el compromís de participar en el Projecte o de continuar-hi. |
Àmbits d’intervenció educativa
Les actuacions per assolir aquests objectius s’han d’agrupar a l’entorn dels àmbits triats pel centre basant-se en les necessitats de canvi detectades en l’anàlisi de la situació inicial del centre i la realitat d’aquest. En qualsevol cas, han de fer referència a algun o alguns dels àmbits d’intervenció que s’indiquen a continuació:
Organització pedagògica: adopció de mesures organitzatives, curriculars i pedagògiques que permetin la interdisciplinarietat i la globalització dels aprenentatges i l’enfocament cap a les competències, a partir d’una gestió flexible dels horaris i noves formes de coordinació interdepartamental o entre cicles.
Inclusió: adopció de mesures organitzatives, curriculars i pedagògiques enfocades a l’atenció educativa de tots els alumnes de manera inclusiva.
Gestió: gestió eficient dels recursos humans, basada en la feina coordinada i en equip dels professors i l’assignació clara de responsabilitats dins l’estructura organitzativa, amb especial esment als criteris de confecció d’equips de professors i d’equips de tutors.
Formació: implantació d’un pla de formació dels professors lligat al projecte educatiu del centre.
Convivència: creació d’un clima de convivència positiva al centre, a partir d’activitats encaminades a la prevenció dels conflictes que fomentin la creació de vincles positius entre els membres de la comunitat escolar i que dotin els alumnes d’eines per millorar la seva autonomia i competència social.
Famílies: participació de les famílies en processos decisoris, avaluadors i educatius i relació i cooperació amb els serveis educatius i socials, d’acord amb els procediments de participació prevists en el pla.
Autoavaluació: disseny i posada en pràctica de mecanismes d’autoavaluació del centre, dels seus projectes i dels seus responsables, així com assessorament entre iguals, tant entre els professors com entre els centres, en el cas de plans de zona, per facilitar la reflexió sobre el procés educatiu i la millora de la qualitat educativa.