Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE TREBALL, COMERÇ I INDÚSTRIA

Núm. 12057
Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria per la qual es disposa la inscripció i dipòsit en el Registre de Convenis Col·lectius de les Illes Balears de l’Acta extraordinària de la Comissió Negociadora del Conveni col·lectiu del sector de l’hostaleria de les Illes Balears i la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (codi de conveni 07000435011982)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. El 31 d’octubre de 2018, la Comissió Negociadora del Conveni col·lectiu del sector de l’hostaleria de les Illes Balears es reuní per acordar la modificació de l’article 1 del Conveni i la inclusió com a annex VII del Conveni col·lectiu l’Acord per a l’ocupació de qualitat i la lluita contra la competència deslleial en el sector de la restauració de les Illes Balears, i se subscriví l’acta de sessió corresponent.

2. El mateix dia, el senyor José Carlos Sedano Almiñana, en representació de la Comissió Negociadora del Conveni col·lectiu, sol·licità el registre, el dipòsit i la publicació de l’Acta esmentada.

Fonaments de dret

1.    L’article 90.3 del text refós de la Llei de l’Estatut dels treballadors, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d’octubre.

2.    El Reial decret 713/2010, de 28 de maig, sobre registre i dipòsit de convenis i acords col·lectius de treball.

3.    L’article 45 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Inscriure i dipositar l’Acta extraordinària de la Comissió Negociadora del Conveni col·lectiu del sector de l’hostaleria de les Illes Balears.

2. Notificar aquesta Resolució a la Comissió Paritària.

3. Ordenar la traducció del text a la llengua catalana i fer constar que la versió castellana és l’original signada per la Comissió Paritària i que la versió catalana n’és una traducció.

4. Publicar l’Acta en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Palma, 7 de novembre de 2018

La directora general de Treball, Economia Social i Salut Laboral

Isabel Castro Fernández

Per delegació del conseller de Treball, Comerç i Indústria  (BOIB 105/2015)

 

ACTA

DE L’ILLA DE LA REUNIÓ EXTRAORDINÀRIA DE LA COMISSIÓ NEGOCIADORA DEL XV CONVENI COL·LECTIU SECTORIAL D’HOSTALERIA DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA DE LES ILLES BALEARS, DE DATA 31 D’OCTUBRE DE 2018, PEL QUAL S’ACORDA MODIFICAR L’APARTAT PRIMER DE L’ARTICLE PRELIMINAR I INCORPORAR UN NOU ANNEX, EL VII, DEL TEXT ARTICULAT DEL CONVENI COL·LECTIU (CODI CONVENI 07000435011982)

ASSISTENTS

REPRESENTACIÓ DE LES ORGANITZACIONS EMPRESARIALS

Per la FEDERACIÓN EMPRESARIAL HOTELERA DE MALLORCA (FEHM):

Sra. María José AGUILÓ CERDÁ

Sra. Carmen MARÍ CASAÑ

Sr. Juan Carlos GARCÍA OLIVER

Sr. Carlos SEDANO ALMIÑANA (ASSESSOR)

Sra. Ángela SALVADOR ROS (ASSESSORA)

Per l’ASOCIACIÓN BALEAR DE OCIO NOCTURNO Y ENTRETENIMIENTO (ABONE):

Sr. Jesús SÁNCHEZ RIUTORD

Per l’ASSOCIACIÓ MALLORQUINA DE CAFETERIES, BARS I RESTAURANTS:

Sr. Alfonso ROBLEDO PLANET

Sr. Juan TEMPRANO PIÑEIRO

Sr. Francisco MARTÍNEZ ALEMANY

Sr. Miquel PLANAS FONT (ASSESSOR)

REPRESENTACIÓ DE LES ORGANITZACIONS SINDICALS

Per la FEDERACIÓ DE SERVEIS, MOBILITAT I CONSUM (FeSMC) de la Unió General de Treballadors (UGT):

Sr. Antonio COPETE GONZÁLEZ

Sr. José GARCÍA RELUCIO

Sr. Alejandro TESIAS MARTÍNEZ

Sra. Sonia ÁLVAREZ PAZ

Per la FEDERACIÓ DE SERVEIS CCOO-ILLES (Comissions Obreres):

Sra. Silvia MONTEJANO COFRECES

Sra. Ángeles SÁNCHEZ ÚBEDA

Sra. Carmen M. CARMONA BURGUILLOS

A Palma (Mallorca, Illes Balears), a les 11.00 hores del dia 31 d’octubre de 2018, a la seu de la Fundació Tribunal d’Arbitratge i Mediació de les Illes Balears (TAMIB), av. Comte de Sallent núm. 11, 2a (edifici Buades Costa), es reuneixen les persones a dalt mencionades, que compareixen en representació de les organitzacions empresarials i sindicals esmentades, amb la finalitat de constituir-se en Comissió Negociadora del Conveni col·lectiu a dalt ressenyat, de conformitat amb el previst en els articles 86, 87, 88 i concordants de la Llei de l’Estatut dels treballadors (d’ara endavant, ET), i en concret amb el disposat en el segon paràgraf de l’apartat 1 de l’article 86 del text estatutari esmentat, i així celebrar sessió extraordinària de la Comissió esmentada, a fi de negociar i acordar la revisió del Conveni col·lectiu.

Les parts han estat convocades per correu electrònic amb justificant de recepció dirigit pel Sr. Carlos SEDANO ALMIÑANA, assessor de la FEHM. Consta en tots els casos la confirmació del seu lliurament. La Federación Empresarial Hotelera de Ibiza y Formentera (FEHIF) ha excusat la seva assistència. No han donat resposta a la convocatòria l’Asociación Hotelera de Menorca (ASHOME), l’Asociación de Bares, Restaurantes y Cafeterías de Ibiza y Formentera (PIMEEF) ni l’Associació Menorquina de Cafeteries, Bars i Restaurants (integrada a PIME Menorca).

La Comissió Negociadora està formada per les mateixes parts legitimades constituents, en data 31 de gener de 2014, amb el repartiment previst en l’apartat 1 de l’article 88 de l’ET i en les mateixes proporcions de representació, que majoritàriament varen subscriure el vigent Conveni col·lectiu que es va publicar en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB) núm. 103, de 31 de juliol de 2014.

L’última revisió del text articulat del Conveni col·lectiu es va produir en data 28 de setembre de 2017, quan es va acordar ampliar la seva vigència temporal i fixar les retribucions durant el nou àmbit temporal, a més de modificar els articles 14, 15 i incorporar una nova disposició transitòria. Varen subscriure la revisió esmentada per la representació empresarial la FEHM, i per la representació sindical la FeSMC de la Unió General de Treballadors i la Federació de Serveis CCOO-Illes. Es va publicar en el BOIB núm. 125, de 12 d’octubre de 2017.

S’acorda que aixequi acta de la reunió en actuar com a Secretari de la Comissió el Sr. Carlos Sedano Almiñana, assessor de la FEHM, qui a més moderarà la sessió.

Es dona compte als presents que l’aquesta convocatòria de la Comissió Negociadora del Conveni obeeix a la petició d’adhesió, acceptació i firma del XV Conveni col·lectiu sectorial d’hostaleria de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, registrada en el TAMIB el passat 11 d’octubre de 2018 per l’Associació Mallorquina de Cafeteries, Bars i Restaurants, dirigida a la Comissió Paritària del Conveni. En la petició l’Associació esmentada interessava la modificació de l’apartat primer del seu article preliminar “parts que ho concerten”, a fi de ser inclosos com a part concertant del Conveni, i així mateix informava de la subscripció d’un “Acord per a l’ocupació de qualitat i la lluita contra la competència deslleial en el sector de la restauració de les Illes Balears”, en data 5 de setembre de 2018, entre aquesta, la Federació de Serveis, Mobilitat i Consum (FeSMC-UGT), la Federació de Serveis de Comissions Obreres de les Illes Balears (FS-CCOO) i la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria del Govern de les Illes Balears.

La Comissió Paritària del Conveni es va reunir el passat 22 d’octubre de 2018, convenint que l’adhesió és procedent amb el Conveni col·lectiu vigent, publicat en el BOIB núm. 103, de 31 de juliol de 2014, del qual l’associació esmentada va ser part negociadora però no signant, ja que el publicat en el BOIB núm. 125, de 12 d’octubre de 2017, és un text consolidat, que compila els diferents acords de la Comissió Negociadora del Conveni col·lectiu des de l’any 2014 fins ara, dels quals l’associació sol·licitant fou part signant en el de data 25 de febrer de 2015 (per modificar l’article 31 del Conveni), que va ser publicat en el BOIB núm. 37, de 17 de març de 2015, i en el de data 1 d’agost de 2016 (per incorporar la disposició transitòria sisena al text articulat del Conveni), publicat en el BOIB núm. 118, de 17 de setembre de 2016, sense subscriure el text consolidat esmentat.

La sol·licitud d’adhesió suposa incloure en l’apartat 1 de l’article preliminar del Conveni col·lectiu, com a part signant, en la representació empresarial, a l’Associació Mallorquina de Cafeteries, Bars i Restaurants, si bé, atès que la Comissió Paritària no és competent per modificar el text del Conveni, era procedent la convocatòria de la Comissió Negociadora, única legitimada. Igualment és procedent la incorporació de l’“Acord per a l’ocupació de qualitat i la lluita contra la competència deslleial” esmentat, com a nou annex del Conveni col·lectiu (el VII) per a la qual cosa és igualment competent la Comissió Negociadora, que tindrà aplicació limitada únicament a les seves parts signants.

La representació d’ABONE manifesta la seva voluntat de mantenir la seva no adhesió al Conveni col·lectiu.

Després de ser escoltades les parts, com a expressió de la voluntat de les parts legitimades, ACORDA:

1. Modificar l’apartat 1 de l’article preliminar del Conveni col·lectiu, que queda redactat com s’indica a continuació:

«1. PARTS QUE HO CONCERTEN. Són parts concertants d’aquest text consolidat de Conveni col·lectiu, per la representació empresarial: la Federació Empresarial Hotelera de Mallorca (FEHM) i l’Associació Mallorquina de Cafeteries, Bars i Restaurants; i per la representació sindical: la Federació de Serveis, Mobilitat i Consum (FeSMC) de la Unió General de Treballadors de les Illes Balears, i Federació de Serveis de CCOO de les Illes Balears (FS-CCOO).»

2. Incorporar com a annex VII del Conveni col·lectiu l’«Acord per a l’ocupació de qualitat i la lluita contra la competència deslleial en el sector de la restauració de les Illes Balears», subscrit el 5 de setembre de 2018 entre l’Associació Mallorquina de Cafeteries, Bars i Restaurants, d’una banda, i la Federació de Serveis, Mobilitat i Consum (FeSMC-UGT), i la Federació de Serveis de Comissions Obreres de les Illes Balears (FS-CCOO), per l’altra; que tindrà aplicació limitada únicament a les seves parts signants, i que s’incorpora com a annex a aquesta acta.

No havent-hi més assumptes a tractar, els assistents acorden designar el Sr. Carlos Sedano Almiñana, assessor de la FEHM, perquè inscrigui en el Registre de Convenis Col·lectius (REGCON) de l’autoritat laboral d’aquesta Comunitat Autònoma l’acord recollit en aquesta Acta, així com sol·licitar la seva publicació en el BOIB.

L’Acta, en prova de conformitat, és redactada, llegida, aprovada i signada pels assistents a la reunió en representació de les organitzacions respectives, juntament amb el secretari d’actes designat.

A les 12 hores es dona per finalitzada la reunió, al lloc i en data ut supra.

 

Annex VII

ACORD PER A L’OCUPACIÓ DE QUALITAT I LA LLUITA CONTRA LA COMPETÈNCIA DESLLEIAL EN EL SECTOR DE RESTAURACIÓ DE LES ILLES BALEARS

(EFICÀCIA APLICADORA LIMITADA A LES ORGANITZACIONS SIGNANTS DE L’ACORD BIPARTIT)

PREÀMBUL

El passat 28 de setembre de 2017, les organitzacions sindicals (Federació de Serveis, Mobilitat i Consum FeSMC/UGT/Baleares, i la Federació de Serveis de CCOO de les Illes Balears) i empresarials més representatives del sector de l’hostaleria en la comunitat autònoma (Federació Empresarial Hotelera de Mallorca), varen signar diverses modificacions del XV Conveni col·lectiu del sector de l’hostaleria a les Illes Balears sobre ampliació de vigència, retribucions salarials, modificació dels articles 14 i 15, i incorporació d’una nova disposició transitòria sobre salut laboral, que es va publicar en el BOIB núm. 125, de 12 d’octubre de 2017. Paral·lelament, es va firmar un acord tripartit entre els signants del Conveni i la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria per a l’ocupació de qualitat en el sector de l’hostaleria.

Des de la seva signatura fins ara s’han mantingut contactes entre tots els signants d’aquest acord.

Amb aquest objectiu principal per a la millora de les condicions de treball dels treballadors/es i de la competència lleial de les empreses en el sector de la restauració s’han obert negociacions entre els representants sectorials referits i aquests han aplicat l’esperit negociador esmentat a la consecució d’un diàleg amb el Govern que comparteix, amb tals agents socials, la necessitat de millorar les condicions de treball susdites.

Fruit de tot això, s’han assolit els acords següents:

1. El primer tipus de pactes és de naturalesa bilateral, entre les organitzacions sindicals Federació de Serveis, Mobilitat i Consum d’UGT FeSMC/UGT/Balears, la Federació de Serveis de CCOO de les Illes Balears i l’associació empresarial Associació Mallorquina de Cafeteries, Bars i Restaurants, RESTAURACIÓ MALLORCA.

2. El segon pacte té estructura tripartida i s’efectua entre la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria del Govern de les Illes Balears i les organitzacions sindicals i empresarials signants de la primera de les parts.

En consideració a l’exposat, es formulen els acords següents:

I. ACORD BIPARTIT

1. L’associació empresarial Associació Mallorquina de Cafeteries, Bars i Restaurants, RESTAURACIÓ MALLORCA, es compromet a firmar el XV Conveni col·lectiu d’hostaleria, publicat en el BOIB núm. 125, de 12 d’octubre de 2017.

2. Les organitzacions sindicals Federació de Serveis, Mobilitat i Consum FeSMC/UGT/Baleares i la Federació de Serveis de CCOO de les Illes Balears es comprometen, de bona fe, a tractar en futures negociacions dels convenis d’hostaleria de les Illes Balears l’Associació Mallorquina de Cafeteries, Bars i Restaurants, RESTAURACIÓ MALLORCA, com a interlocutor per tractar les especificitats del sector de la restauració dins de l’hostaleria.

3. D’altra banda, és essencial per a les associacions empresarials i sindicals del sector de la restauració garantir que no es produeixin situacions de competència deslleial entre empreses a costa d’establir condicions de treball inferiors a les previstes en el XV Conveni d’hostaleria de les Illes Balears.

Especialment, cal distingir en quins supòsits s’ha d’aplicar el Conveni d’hostaleria i en que supòsits el Conveni de fleca i pastisseria de les Illes Balears, perquè no es produeixin situacions de competències deslleial entre les empreses.

L’article 1r del XV Conveni d’Hostaleria de les Illes Balears determina el seu àmbit d’aplicació personal, funcional i territorial, i assenyala que “es regiran per aquest Conveni col·lectiu les empreses i empresaris que desenvolupin les seves activitats en els centres de treball dels establiments i instal·lacions llistats en el seu annex II, o els que es veiessin afectats per aplicació de l’àmbit funcional de l’ALEH IV, així com els treballadors que facin les funcions dels llocs de treball recollides en l’acord estatal esmentat que es reflecteixen en l’annex I del Conveni col·lectiu, prestant els seus serveis en els centres de treball esmentats, tot això dins de l’àmbit territorial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

En l’annex II esmentat s’inclouen, entre d’altres, les següents categories dels centres de treball referents al sector de restauració:

a. Categoria A

- Cafè bar especial A i B

- Bar americà

- Restaurant de 4 i 5 forquetes

- Saló de te

b. Categoria B

- Restaurant de 3 i 2 forquetes

- Cafeteria de 2 i 3 tasses

- Bar de 2a i 1a

- Càtering i col·lectivitats

- Pizzeria

- Tablao flamenc

- Barbacoa

c. Categoria C

- Fonda i casa d’hostes

- Restaurant d’1 forqueta

- Cafeteria d’1 tassa

- Bar de 3a i 4a

- Taverna i bodegó

- Casa de menjars

- Taverna que serveixen menjades

- Gelateria

Per la seva part, l’article 1 del Conveni col·lectiu del sector de les indústries de fleca i pastisseria de les Illes Balears (BOIB núm. 7, de 13 de gener de 2018), determina el seu àmbit personal. Específicament, assenyala:

«Aquest Conveni serà d’aplicació a la totalitat d’empreses de fleca, pastisseria, brioixeria i rebosteria, en fabricació pròpia o aliena, així com a totes les dependències mercantils que expenguin productes de fleca, pastisseria, brioixeria i rebosteria, elaborada per aliens a la titularitat de l’expenedor o en la modalitat de productes intermedis (pa prebullit o masses congelades), i al personal administratiu; així com als treballadors/es que prestin els seus serveis en aquestes o els prestessin a partir de la vigència d’aquest Conveni. Així mateix s’inclou en aquest àmbit personal a les empreses i treballadors d’aquells establiments anomenats fleques, pastisseries i croissanteries en els quals a més, de forma complementària, es doni servei de productes llestos per al seu consum i degustació en el mateix establiment tals com cafès, begudes, entrepans, etc. L’establert en aquest paràgraf només serà aplicable en aquells establiments que els seus productes de fleca –brioixeria, pastisseria i derivats– siguin fabricats i elaborats per la mateixa empresa i que constitueixin un tot orgànic i indivisible, als efectes pràctics del qual s’hauran de considerar en tot el seu aspecte global.

No serà d’aplicació aquest Conveni al personal d’aquells establiments que simultaniegin el servei de bar o cafeteria i de forma complementària la venda de productes de fleca i pastisseria, en què els productes de fleca i pastisseria no siguin elaborats per la mateixa empresa o siguin productes derivats de masses congelades i la cocció es dugui a terme al mateix establiment. En el supòsit del personal d’aquells establiments considerats no turístics segons l’article 112, paràgraf tercer, del Decret 20/2015 (BOIB núm. 56, de 18 d’abril), o bé en aquells en els quals el volum de vendes més gran o l’activitat econòmica principal sigui el derivat de la venda minorista de productes de fleca i pastisseria elaborats per un tercer, serà d’aplicació aquest Conveni.»

Per això, les associacions empresarials i sindicals del sector de la restauració insten la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria a establir una via de comunicació per a la investigació a través de la Inspecció de Treball i Seguretat Social, quan es coneguin per qualsevol dels signants possibles incompliments derivats per la aplicació indeguda del Conveni de fleca i pastisseria de les Illes Balears, quan en realitat s’haguessin d’aplicar les taules salarials del Conveni d’hostaleria, a l’efecte que es practiquin les comprovacions oportunes i s’adoptin les mesures necessàries.

II. ACORD TRIPARTIT

En primer lloc, assenyalar que la defensa i protecció de la salut en el treball és un valor essencial que s’ha d’enfocar de manera que prioritzi la prevenció davant la reparació i totes les entitats signants d’aquest acord creuen en aquest principi.

Les mesures que s’adopten en l’acord pretenen revertir tendències definitòries d’un tipus de causes de sinistralitat laboral imperants en el sector de la restauració. Per això és convenient que totes les entitats interessades –Govern, organitzacions empresarials i organitzacions sindicals– uneixin esforços i treballin de manera coordinada per assolir un nivell òptim en les condicions de salut laboral en el sector.

Aquest objectiu és especialment exigible als poders públics, ja que específicament se’ls encomana, com un principi rector de la política social i econòmica, en l’article 40.2 de la Constitució espanyola, el deure de vetllar per la salut laboral. El mandat constitucional ha estat objecte de desenvolupament per la Llei 31/1995, de 8 de novembre (BOE, del 10), de prevenció de riscos laborals, així com per la seva normativa reglamentària, en coherència amb les disposicions de la Unió Europea i compromisos internacionals contrets a partir de la ratificació del Conveni 155 de l’Organització Internacional del Treball, sobre seguretat, salut dels treballadors i medi ambient de treball.

El Govern de les Illes Balears, dins de l’àmbit de les seves competències, ha de vetllar pel compliment de la normativa en matèria de prevenció de riscos laborals. L’article 27.1 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, segons la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer (BOE núm. 52, de l’1 de març) disposa que, en l’àmbit de les seves competències, les administracions públiques de les Illes Balears impulsaran la formació permanent, l’accés gratuït als serveis públics d’ocupació i l’ocupació estable i de qualitat en la qual es garanteixin la seguretat, la dignitat i la salut en el treball.

L’Estratègia de Seguretat i Salut Laboral de les Illes Balears, per al període 2016–2020, va ser aprovada i consensuada amb els interlocutors socials en el Consell de Salut Laboral de les Illes Balears en sessió ordinària de dia 14 de desembre de 2015. L’Estratègia té vuit objectius estratègics:

- Reduir la sinistralitat laboral millorant les condicions de seguretat i salut laboral de les empreses de les nostres illes.

- Desenvolupar una cultura de seguretat i salut laboral en el conjunt de la societat balear.

- Promoure el compliment de la normativa de prevenció de riscos laborals i la qualitat i eficàcia dels serveis de prevenció.

- Potenciar la coordinació de les diferents organitzacions i entitats implicades en matèria de prevenció de riscos laborals.

- Millorar i promoure l’estudi i la investigació de malalties professionals, així com la seva detecció i comunicació.

- Sensibilitzar sobre la importància de prevenir els riscos psicosocials.

- Enfortir el paper dels interlocutors socials i la implicació d’empresaris i treballadors en la gestió de la prevenció de riscos laborals.

- Promoure la investigació i la formació en l’àmbit de la prevenció i la salut laboral.

Per al desenvolupament d’aquestes polítiques de millora de la salut dels treballadors/es és imprescindible el concurs dels agents socials.

El principi d’integració de la prevenció en tots els nivells organitzatius de les empreses enllaça amb la necessitat de mantenir un nivell de qualitat total que es reflecteixi en l’àmbit laboral en l’abast del nivell de sinistralitat més baix possible. Les organitzacions empresarials signants d’aquest acord, des de la FPHIB al sector d’hostaleria de les Illes Balears, fan una tasca digne d’encomi entre les seves entitats associades perquè l’objectiu esmentat sigui una realitat.

Per la seva banda, les organitzacions sindicals tenen com a principal objectiu la defensa dels interessos dels treballadors i dels seus drets i béns més preuats, entre els quals destaca la salut. Són incomptables les aportacions que des dels comitès de seguretat i salut de les empreses es fan pels delegats de prevenció i l’activa participació que es duu a terme des de la mateixa estructura organitzativa, que redunda en les decisions, projectes, estudis, guies, manuals i anàlisi de la FPHIB.

En segon lloc, és essencial per al Govern i les associacions empresarials i sindicals del sector de la restauració instar que prendre les mesures oportunes perquè no es produeixin situacions de competència deslleial entre empreses a costa d’establir condicions de treball inferiors a les previstes en el XV Conveni d’hostaleria de les Illes Balears.

Per tot això, la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria, i els signants de l’acord tripartit, acorden:

1. Tots els signants d’aquest acord comparteixen que la defensa i protecció de la salut en el treball és un valor essencial que s’ha d’enfocar de manera que prioritzi la prevenció davant la reparació.

2. Les tres parts signants declaren que l’objectiu és aconseguir un entorn de treball segur que impliqui una reducció de la sinistralitat en el sector de restauració. És imprescindible que, en les polítiques de millora de la salut dels treballadors/es que duu a terme la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria, participin i s’impliquin les organitzacions empresarials i sindicals signants del Conveni d’hostaleria de les Illes Balears, a través de la Fundació per a la Prevenció de Riscos Laborals en el sector d’hostaleria de les Illes Balears (FPHIB), composta per les organitzacions empresarials i sindicals del sector esmentat com a fundació sense ànim de lucre que té per objecte el foment de la investigació, el desenvolupament i la promoció de les accions tendents a la millora de la salut laboral i seguretat en el treball en el sector d’hostaleria.

3. La Conselleria de Treball, Comerç i Indústria es compromet a tramitar les comunicacions que li traslladin tant l’associació empresarial com els sindicats de possibles incompliments derivats de l’aplicació indeguda del Conveni de fleca i pastisseria de les Illes Balears, quan en realitat s’haguessin d’aplicar les taules salarials del Conveni d’hostaleria. Per a això es comunicarà a la Inspecció de Treball i Seguretat Social els incompliments concrets detectats pels agents econòmics i socials del sector de restauració, a efectes que es practiquin les comprovacions oportunes i s’adoptin les mesures necessàries.

4. El progrés en una ocupació de qualitat requereix ineludiblement una aposta per la formació i dignificació del sector de restauració. És una evidència que el context econòmic expansiu posa de manifest la necessitat de disposar d’un nombre creixent de treballadors, els quals han de disposar de les competències oportunes. Però, a més, l’aposta per la qualitat planteja el compromís ineludible de millorar la formació dels treballadors actuals en incorporar els nous avenços, de manera que aquesta formació més gran es traslladarà en una capacitat més gran dels treballadors i en una possibilitat de competitivitat més gran de les empreses.

Davant d’aquesta evidència, la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria es compromet a:

a) Prioritzar la formació del sector per a treballadors desocupats i ocupats en les diferents convocatòries anuals del Servei d’Ocupació de les Illes Balears.

b) Establir jornades per millorar la imatge dels llocs de treball de sala per dignificar-los i fer-los més atractius.

c) D’acord amb els signants del present acord tripartit,

- Establir un programa d’actuacions per a la detecció de necessitats formatives amb el sector de restauració en el marc de l’Escola d’Hoteleria de les Illes Balears.

- Establir, en conjunció entre el SOIB i l’Institut de Qualificacions Professionals de les Illes Balears, un programa per impulsar el reconeixement de l’experiència professional i, amb això, avançar a l’establiment d’un reconeixement oficial de les competències i professionalitat dels treballadors del sector.